KWiA-I-0914/2/1/05
|
Opole,19.01.2006r. |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 23/05
|
Jednostka kontrolowana |
Miejski Zarząd Dróg
|
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli |
12.12.2005r.-16.12.2005r. |
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
Maciej Wujec – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu – kierownik zespołu kontrolnego,
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu – członek zespołu kontrolnego. |
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli |
Nr 49/2005, 50/2005
|
Przedmiot kontroli |
Prawidłowość dokonania umorzeń w Miejskim Zarządzie Dróg w Opolu
|
Okres objęty kontrolą |
I półrocze 2005r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Jerzy Bradecki – Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu.
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Główny Księgowy MZD
|
Techniki zastosowane podczas postępowania
- Badanie dokumentacji dotyczącej umorzeń wierzytelności.
- Odbieranie wyjaśnień.
- Analiza uregulowań związanych z badanym obszarem.
Kryteria
I.
Zgodnie z art. 34a. ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 1998 Nr 155 poz. 1014 z późn. zm.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazać organy do tego uprawnione.
II.
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 27 stycznia 2000r. nr XX/316/00 w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych miasta Opola z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych (zwaną dalej uchwałą):
1. Wierzytelność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli:
a. wierzytelności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego i upadłościowego,
b. ściągnięcie wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji,
c. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej koszty dochodzenia i egzekucji tej wierzytelności lub postępowanie egzekucyjne okazało się bezskuteczne,
d. nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobiercy.
Umorzenie w przypadkach określonych w pkt. 1 a, b i c może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w pkt. 1 a, c i d również z urzędu (§ 3ww. uchwały)
2. Do umorzenia wierzytelności uprawniony jest:
a. kierownik jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego - jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza kwoty 5.000,00 zł,
b. Zarząd Miasta Opola (obecnie Prezydent) - jeżeli wartość wierzytelności przekracza kwotę 5.000,00 zł.
Przez wartość wierzytelności, o której mowa powyżej, rozumie się należność główną (§ 4 ww. uchwały)
3. Organ właściwy do umorzenia wierzytelności jest również uprawniony do umarzania odsetek oraz innych należności ubocznych (§ 5 ww. uchwały)
4. Umorzenie wierzytelności następuje w drodze decyzji kierownika jednostki lub uchwały Zarządu Miasta Opola (obecnie Prezydent) (§ 7 ww. uchwały)
Kierownik jednostki przedstawia Zarządowi Miasta Opola (obecnie Prezydentowi) sprawozdanie dotyczące umorzonych wierzytelności i udzielonych ulg na zasadach określonych w wyżej wskazanej uchwale w okresach półrocznych do 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie jednego miesiąca od zakończenia okresów sprawozdawczych.
W sprawozdaniu, w zakresie dotyczącym umorzeń, zgodnie z załącznikiem do wskazanej uchwały wykazuje się następujące informacje: nazwa dłużnika, liczba dłużników, kwota wierzytelności, kwota umorzenia.
III.
Zgodnie z § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U.01.137.1541 z póź. zm.) - jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania środków egzekucyjnych w ograniczonym zakresie, ale prowadzona przez niego egzekucja okazała się w całości lub w części bezskuteczną, niezwłocznie kieruje tytuł wykonawczy do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego celem prowadzenia postępowania egzekucyjnego.
IV.
Art. 14 ust. 1. pkt. 2) ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 1998 Nr 155 poz. 1014 z późn. zm.) zawiera delegację dla Ministra Finansów do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. W ust. 2 tego samego artykułu ustawodawca wskazuje na to, iż wyżej wskazane plany kont powinny uwzględniać zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości i standardach międzynarodowych, z tym że:
1. dochody i wydatki będą ujmowane w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą;
- będą ujmowane również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków – także zaangażowanie środków;
- odsetki od nieterminowych płatności będą naliczane i ewidencjonowane nie później niż na koniec każdego kwartału;
- przeszacowanie wartości aktywów i pasywów dewizowych według bieżących kursów walutowych będzie dokonywane nie później niż na koniec kwartału;
- zadłużenie będzie wyceniane według wartości emisyjnej powiększonej o narosłe kwoty z tytułu oprocentowania;
- należności i zobowiązania nominowane w walutach obcych będą wycenione również według bieżących kursów walutowych.
Paragraf 7 ust. 2 wydanego na podstawie art. 14 ust. 1 pkt. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (zwanego dalej rozporządzeniem) posiada następujące brzmienie: