KWiA.I–0914/16/09
|
Opole, 18.08.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 30/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 21 w Opolu
Ul. Drzymały 28. 45-342 Opole
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 27 lipca do 14 sierpnia 2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński- st. specjalista w
Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu – kierownik zespołu
Tadeusz Lech – Gł. Specjalista w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu – członek zespołu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 60/09
Nr 61/09
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2008r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Anna Leśniowska –dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Anna Leśniowska – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr XXXVI/378/08 Rady Miasta Opola z dnia 25 września 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
Przedszkole Publiczne 21 w Opolu przy ul. Drzymały 28 funkcjonuje od dnia 01.03.2004 r. na podstawie uchwały nr XXVI/224/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie dostosowania aktów założycielskich publicznych przedszkoli działających na terenie gminy Opole – do obowiązujących przepisów prawa (akta kontroli Nr 09/30/I/2-3).
Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Drzymały 28, oznaczoną nr działki 22, z karty mapy 55 – obrębu Opole o pow. 0, 3618 ha. Nieruchomość została przez Zarząd Miasta Opola przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN7224 c/33/98 z dnia 25 czerwca 1998 r.(akta kontroli Nr 09/30/I/6-8).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Anna Leśniewska powołana na to stanowisko na okres od 01 września 2007r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 09/30/I/9).
Głównym księgowym przedszkola jest pani(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), zatrudniona w jednostce od dnia 16 grudnia 1996 r. w wymiarze 0,5 etatu na czas nieokreślony (akta kontroli Nr 09/30/I/11).
Z budżetem gminy w 2008r. przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
Księgi rachunkowe w przedszkolu za 2008r. prowadzone były z wykorzystaniem programu komputerowego „Progman” i „Vulkan”.
Sprawy kadrowe
Na dzień 01.01.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 26 osób. (akta kontroli Nr 09/30/I/19-21).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2008 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
l.p.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
1.
|
Pedagogiczni
|
9,83
|
12
|
2.
|
Administracja
|
2,00
|
4
|
3.
|
Obsługa
|
9,37
|
10
|
R A Z E M
|
21,20
|
26
|
Na dzień 31.12.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 26 osób. (akta kontroli Nr 09/1/I/20).
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Wydatki budżetowe w 2008 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2008r. wynosił – „0” zł.(akta kontroli Nr 09/30/I/12).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2008 r. wynosiła: 803.650,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 801.318,75 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 2.331,25 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 29.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/30/I/13).
W dniu 13.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/30/I/12). W wyniku kontroli wykazano zgodność danych zawartych w rocznym sprawozdaniu budżetowym RB–28S z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w ośmiu paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4210,4300 i 4440.
W trakcie kontroli dokonano analizy ewidencji księgowej poszczególnych paragrafów:
Paragraf 3020 – wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń
Łączna kwota wydatków wyniosła 800,00zł. Ogółem zaksięgowano 1 pozycję.
Wydatki dotyczyły zapomogi zdrowotnej dla nauczyciela.
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników
Łączna kwota wydatków wyniosła 615.658,92 zł. Ogółem zaksięgowano 111 pozycji. Wydatki dotyczyły wynagrodzeń pracowniczych.
Paragraf 4040 – dodatkowe wynagrodzenie roczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 40.302,42 zł. Ogółem zaksięgowano 4 pozycje. Wydatki dotyczyły dodatkowych wynagrodzeń rocznych.
Paragraf 4110 – składki na ubezpieczenia społeczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 96.348,08 zł. Ogółem zaksięgowano 29 pozycji. Wydatki dotyczyły składek na ubezpieczenia społeczne.
Paragraf 4120 – składki na fundusz pracy
Łączna kwota wydatków wyniosła 15.509,33 zł. Ogółem zaksięgowano 12 pozycji. Wydatki dotyczyły składek na fundusz pracy.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenie
Łączna kwota wydatków wyniosła 300,00 zł. Ogółem zaksięgowano 1 pozycję. Wydatki dotyczyły zakupu sprzętu sportowego jako nagród w festiwalu sportu.
Paragraf 4440 – odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Łączna kwota wydatków wyniosła 32.700,00zł. Ogółem zaksięgowano 3 pozycje. Wydatki dotyczyły odpisów na ZFŚS.
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że w 2008 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli Nr 09/30/I/107-134):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Ze specjalnego funduszu nagród, nagrody dyrektora otrzymało 15 osób na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł, w tym (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł. Specjalny fundusz nagród nie został przekroczony.
Wypłaty wynagrodzeń są dokonywane dla wszystkich pracowników bezpośrednio na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników wykazanych w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg angażu
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporządzenia*
|
Liczba punktów wg angażu
|
Liczba punktów wg Rozporządzenia*
|
Wymiar etatu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono, czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Zespół kontrolujący dokonał również analizy wynagrodzeń siedmiu pracowników przedszkola za 2008 r. (obsługa, administracja i nauczyciele).
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia netto z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za ten okres przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabel nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
I/2008
|
III/2008
|
IV/2008
|
X/2008
|
XII/2008
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 09/30/I/24-26).
Dochody własne w 2008 r.
Podstawę funkcjonowania dochodów własnych stanowi uchwała nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami.
Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Ustalono, że w kontrolowanym przedszkolu środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 332.708,20 zł (akta kontroli Nr 09/30/I/17-18). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 29.700,11 zł,
Ø przychody w kwocie 303.008,09zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach, tj.:
- paragraf 083 „Wpływy z usług” - 299.161,60zł,
- paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - 3.846,49zł,
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu i odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym.
Wydatki dochodów własnych w 2008 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 09/30/I/17-18) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 269.138,97zł. Wydatki te zaewidencjonowano w 15paragrafach.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wszystkich wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach.
Lp.
|
Paragraf
|
Wydatki
|
1.
|
4210
|
45.480,53
|
2.
|
4220
|
73.908,97
|
3.
|
4240
|
11.342,44
|
4.
|
4260
|
42.359,14
|
5.
|
4270
|
64.769,40
|
6.
|
4280
|
505,00
|
7.
|
4300
|
19.126,00
|
8.
|
4350
|
576,19
|
9.
|
4370
|
2.998,55
|
10.
|
3020
|
600,72
|
11.
|
4410
|
1.332,50
|
12.
|
4430
|
267,00
|
13.
|
4700
|
1.542,00
|
14.
|
4740
|
384,30
|
15.
|
4750
|
3.956,23
|
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/30/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 45.480,53 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu m.in.;
- środków czystości na kwotę 3.781,03 zł.,
- materiałów biurowych na kwotę 478,22 zł,
- materiałów wyposażenia na kwotę 26.262,80 zł. w tym;
* meble do sal – 10.747,80 zł,
* krzesła i stoły – 4.329,00 zł,
* wyposażenie placu zabaw – 4.990,00 zł,
* zakup łóżek – 2.475,00 zł,
* rozdrabniacz do resztek – 1.588,40 zł.
- materiały do bieżących napraw i wymiany na kwotę 2.476,59 zł,
- pozostałe w tym materiały bhp na kwotę 5.421,77 zł.
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup środków żywności (akta kontroli Nr 09/15/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 73.908,97 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu środków żywności.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 09/30/I/94)
Wydatki ogółem wyniosły 11.342,44 zł. Wydatki dotyczyły zakupu materiałów dydaktycznych w tym;
– gry planszowe, CD na kwotę 10.851,83 zł,
- powiększenia księgozbioru na kwotę 490,61 zł.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii (akta kontroli Nr 09/30/I/93)
Wydatki ogółem wyniosły 42.359,14 zł. Wydatki dotyczyły zakupu energii w tym;
- cieplnej na kwotę 32.395,48 zł,
- elektrycznej na kwotę 6.279,29 zł,
- gazowej na kwotę 1.868,43 zł,
- woda na kwotę 1.815,94 zł.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 09/30/I/92-93)
Wydatki ogółem wyniosły 64.769,40- zł. Wydatki dotyczyły usług remontowych w tym;
- remont docieplenia dwóch elewacji szczytowych budynku na kwotę 53.446,61 zł,
- naprawa schodów wejściowych do budynku na kwotę 5.920,55 zł,
- naprawa i modernizacja systemu dostępu do drzwi wejściowych na kwotę 2.525,40 zł,
- konserwacje na kwotę 2.876,84 zł.
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług (akta kontroli Nr 09/30/I/23)
Wydatkidotyczyły badań lekarskich na kwotę 505,00 zł.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/30/I/168)
Wydatki ogółem wyniosły 19.126,00 zł. Wydatki dotyczyły m.in.;
- monitoring na kwotę 1.230,70 zł,
- opłaty pocztowe oraz RTV na kwotę 220,59 zł,
- wywozu śmieci na kwotę 3.337,26 zł,
- prowizje bankowe na kwotę 1.501,11 zł,
- teatr, rozrywka na kwotę 3.712,00 zł,
- przeglądy techniczne na kwotę 384,20 zł,
- czynsze na kwotę 312,80,
- pozostałe ( usługi transp. informatyczne, kominiarskie) na kwotę 7.120,76 zł.
Rozdział 80104 § 4350 – Zakup usług do sieci Internet (akta kontroli Nr 09/30/I/170)
Wydatki ogółem wyniosły 576,19 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za Internet.
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej (akta kontroli Nr 09/1/30/51)
Wydatki ogółem wyniosły 2.998,55 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za telefon stacjonarny.
Rozdział 80104 § 3020 – Wydatki dotyczyły zakupu odzieży b.h.p. nakwotę 600,72 zł (akta kontroli Nr 09/1/30/49)
Rozdział 80104 § 4410 – Podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 09/1/I5/17)
Wydatki ogółem wyniosły 1.322,50 zł. Wydatki dotyczyły zakupu biletów MPK.
Rozdział 80104 § 4430 – Różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 09/15/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 267,00 zł. Wydatki dotyczyły opłaty za ubezpieczenie.
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenia pracowników (akta kontroli Nr 09/1/30/53)
Wydatki ogółem wyniosły 1.542,00 zł. Wydatki dotyczyły szkoleń.
Rozdział 80104 § 4740 – Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego (akta kontroli Nr 09/30/I/92,93)
Wydatki ogółem wyniosły 384,30 zł. Wydatki dotyczyły zakupu papieru do ksero.
Rozdział 80104 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych (akta kontroli Nr 09/1/30/47,48)
Wydatki ogółem wyniosły 3.956,23zł. Wydatki dotyczyły zakupu programu komputerowego- licencji.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
W 2008 r. w kontrolowanym przedszkolu dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 32.700zł.
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w ustawowych terminach, tj. w dniach:
Ø 29.05.2008 r. – 22.650,00 zł
Ø 29.09.2008 r. – 7.550,00 zł
Ø 26.11.2008 r. – 2. 500,00 zł (wyrównanie)
RAZEM 32. 700,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników przedszkola określił dyrektor w Regulaminie Gospodarowania Środkami ZFŚS z 25.11.2003r. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Świadczenia są udzielane na wniosek osób uprawnionych. Podstawę do przyznawania ulgowych usług i świadczeń socjalnych stanowi średni dochód miesięczny przypadający na osobę w rodzinie wskazany w oświadczeniu pracownika. Pierwszeństwo w korzystaniu ze świadczeń socjalnych mają uprawnieni o najniższych dochodach. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Dyrektor powołuje Komisję Socjalną. Dyrektor w uzgodnieniu z Komisją Socjalną ustala, warunki, tryb i kryterium udzielania środków z ZFŚS. Komisja opiniuje wnioski osób uprawnionych. O przyznaniu świadczeń socjalnych decyduje dyrektor.
Zespół kontrolny poddał analizie wyciągi bankowe środków ZFŚS za 2008r. Sprawdzono wyciągi wygenerowane przez PKO Bank Polski SA (nr 1 ÷ 50).
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 6.600,41 zł. Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 09/30/I/27).
W wyniku kontroli ustalono, że na kwotę tę oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych na rachunku środków, składały się także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø pomocy rzeczowej i finansowej,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych dla nauczycieli,
Ø dofinansowania do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowania dla emerytów,
Ø organizacji imprezy kulturalnej-wyjście do kina.
Wydatki z ZFŚS na przestrzeni roku 2008 przedstawiały się następująco;
- świadczenia urlopowe nauczycieli - 12 osób na kwotę 8.877,79 zł,
- dofinansowanie do wczasów i wypoczynku pracowników – 24 osób na kwotę 10.800,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku dzieci - 7 osób na kwotę 1.680,00 zł,
- dofinansowanie dla emerytów – 16 osób na kwotę 3.590,00 zł,
- bony świąteczne dla pracowników – 24 osób na kwotę 9.500,00 zł,
- bony świąteczne dla emerytów – 17 osób na kwotę 4.760,00 zł,
- zapomoga finansowa dla - 1 osoby na kwotę 500,00 zł
- pożyczki mieszkaniowe – 190 osób na kwotę 15.500,00 zł,
- impreza kulturalna - 16 osób 268,00 zł.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2008 r. wynosiło 2.008,75 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 09/30/I/169).
Nie stwierdzono wydatków środków z tego Funduszu na cele niezgodne z ustawą i regulaminem.
System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej w kontrolowanej jednostce składają się m.in.:
§ Regulamin gospodarowania środkami ZFŚS,
§ Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów,
§ Regulamin kontroli wewnętrznej,
§ Instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych,
§ Regulamin premiowania pracowników nie będących nauczycielami,
§ Regulamin przyznawania nagród za szczególne osiągnięcia w pracy pracowników nie będących nauczycielami,
Regulamin kontroli wewnętrznej opracowany na potrzeby przedszkola i obowiązujący od 1stycznia 2008 r. określa prawidłowo zadania i zakres kontroli wewnętrznej w obszarze gospodarki materialnej i personalnej.
W założeniu swym prawidłowo określono, że system kontroli wewnętrznej jest integralną częścią zarządzania i kierowania placówką wychowania przedszkolnego.
System ten ma na celu określenie stopnia realizacji zdań i efektywności pracy osób zatrudnionych w przedszkolu.
Wyniki kontroli wewnętrznej raz w roku są przedstawiane Radzie Pedagogicznej i pracownikom.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola, zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałam egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału: