KWiA.I–0914/8/11
|
Opole, 14 kwietnia 2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 12/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
w Opolu
ul. Lelewela 9
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
25 marca -14 kwietnia 2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 25 /11
nr 26/11
|
Przedmiot kontroli
|
Wydatki budżetowe w 2010 r. – zgodność księgowań z przelewami z rachunku bankowego, paragrafami i dokumentami źródłowymi
|
Okres objęty kontrolą
|
2010 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Wojciech Rerich – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
W dniach od 17 do 31 października 2007 r., przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu zostało przeprowadzone postępowanie kontrolne nr 25/07. Przeprowadzona kontrola obejmowała następujący zakres tematyczny:
Ø gospodarka finansowa
Ø ZFŚS
Ø prowadzenie ksiąg rachunkowych
Ø system kontroli wewnętrznej.
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej, oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Podczas kontroli ustalono, że:
Ø szkoła posiada, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, wyodrębnione rachunki bankowe dotyczące dochodów własnych oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W tym zakresie nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości,
Ø wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonych sprawozdaniach budżetowych,
Ø dokumenty księgowe prowadzone są w sposób chronologiczny z podziałem na poszczególne rachunki,
Ø wszystkie dokumenty księgowe poddane analizie, na podstawie których dokonywano wydatków były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym, ponadto wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej,
Ø w wyniku kontroli ustalono, że na dochody własne składały się m.in. odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym oraz wpłaty z tytułu najmu pomieszczeń.
Ø w gospodarowaniu Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych nie stwierdzono nieprawidłowości.
W dniu 23 listopada 2007 r. protokół kontroli doręczono dyrektorowi szkoły. Zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli nie wniesiono.
W związku z tym, że w wyniku kontroli nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości, odstąpiono od wydawania zaleceń pokontrolnych.
Siedzibą Publicznego Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Opolu jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Joachima Lelewela 9, którą Rada Miasta Opola przekazała jednostce zgodnie z uchwałą Nr XLVIII/508/09 Rady Miasta Opola z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie likwidacji Publicznego Gimnazjum Nr 3 im. Jana III Sobieskiego w Opolu (akta kontroli Nr 11/12/I/6).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki był pan Wojciech Rerich powołany na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 11/12/I/8). Od dnia 1 września 2010 r. dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 8 przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. W związku z nieobecnością dyrektora upoważnienie do występowania w imieniu jednostki otrzymała wicedyrektor szkoły pani Maryla Strzała (akta kontroli Nr 11/12/I/9). Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 20 stycznia 2004r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 11/12/I/41).
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale klasyfikacji budżetowej 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80110 – gimnazja.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie jednostka posiadała sześć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 11/12/I/10):
- 96 1020 3668 0000 5802 0159 5149 rachunek budżetowy,
- 86 1020 3668 0000 5902 0159 8096 rachunek ZFŚS,
- 84 1020 3668 0000 5002 0159 8085 dochody własne,
- 79 1020 3668 0000 5202 0159 8077 rachunek sum depozytowych,
- 58 1020 3668 0000 5202 0309 0800 Projekt systemowy,
- 86 1020 3668 0000 5202 0313 1521 Comenius,
oraz funkcjonujący od stycznia 2011 r. wyodrębniony rachunek dochodów jednostki nr 76 1020 3668 0000 5202 0314 1595.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Przyjęte zasady rachunkowości, w których określono m.in.:
- rok obrotowy,
- okresy sprawozdawcze i rodzaje sprawozdań finansowych,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych
- system ksiąg rachunkowych
- opis systemu przetwarzania i ochrony danych
- zasady wyceny aktywów i pasywów
- zasady postępowania z dowodami księgowymi
- ewidencja zaangażowania wydatków
- ustalenie wyniku finansowego.
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Instrukcja obiegu dokumentów księgowych, w której określono m.in.:
- dokumenty związane z zatrudnieniem
- dokumenty płacowe
- dokumenty księgowe
- gospodarka majątkiem trwałym
- gospodarka materiałowa
- gospodarka kasowa
- przechowywanie i zabezpieczanie dowodów księgowych.
Ø Instrukcja kasowa,
Ø Instrukcja inwentaryzacyjna,
Ø Regulamin ZFŚS.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2008 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.W trakcie czynności nie stwierdzono żadnych różnic (akta kontroli Nr 11/12/I/11-12) .
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce przedstawiono w tabeli nr 1 (akta kontroli Nr 11/12/I/16).
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2010 r.)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2010 r.)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
47,58
|
49,64
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
7,38
|
6,88
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
8,50
|
8,88
|
RAZEM
|
63,46
|
65,40
|
V. Wydatki budżetowe w 2010 r.
Z wyciągu bankowego nr 220 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2010 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 11/12/I/13).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych jednostce w 2010 r. wynosiła 3.709.434,60 zł. (akta kontroli Nr 11/12/I/55-58).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach RB-28S jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2010 r.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Rozdział 80110 – Gimnazja
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80110 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonywane wydatki zostały zaewidencjonowane w dziewiętnastu paragrafach (akta kontroli Nr 11/12/I/14).
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.982.595,62 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 2.414.956,69 zł
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne – 134.239,44 zł
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 376.858,10 zł
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 56.541,39 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym (akta kontroli Nr 11/12/I/15).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2010 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 11/12/I/17):
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla trzech pracowników wykazanych w tabeli nr 3.
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Publicznym Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Opolu, opracowany w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (akta kontroli Nr 11/12/I/18).
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
Składniki dodatkowe
|
1
|
(akta kontroli Nr 11/11/I/18)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów trzech pracowników jednostki. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami (akta kontroli Nr 11/12/I/42-50). W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Sprawdzono 98 kolejnych wyciągów bankowych. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników kontrolowanej jednostki za okres od lipca do grudnia 2010 r. przedstawiono w tabeli nr 4.
Tabela nr 4
Lp
|
Imię i nazwisko
|
07.2010
|
08.2010
|
09.2010
|
10.2010
|
11.2010
|
12.2010
|
1
|
(akta kontroli Nr 11/11/I/19)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Zespół kontrolny, dokonał sprawdzenia 93 dokumentów księgowych dot. wydatków rzeczowych zaksięgowanych w paragrafach wykazanych w poniższej tabeli w okresie od listopada do grudnia 2010 r., na podstawie których dokonano przelewów ze środków budżetowych. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki (akta kontroli Nr 11/12/I/15). W tabeli nr 5 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
Paragraf 4210 wydatki w XI.2010 r.
|
1
|
640
|
14,10
|
baterie
|
63./10
|
-
|
2
|
640
|
53,20
|
materiałybiurowe
|
3935/K/2010
|
-
|
3
|
640
|
55,77
|
materiały biurowe
|
3830/K/2010
|
-
|
4
|
640
|
17,00
|
baterie
|
paź-65
|
-
|
5
|
640
|
12,00
|
materiały do remontu
|
FV/10/507
|
-
|
6
|
640
|
29,00
|
środki czystości
|
351
|
-
|
7
|
639
|
900,94
|
wiertarka i szlifierka
|
172499/8024/2010
|
-
|
8
|
639
|
87,35
|
listwa instalacyjna
|
01372/TT/10
|
-
|
9
|
639
|
16,19
|
materiały do remontu
|
HF20873/10
|
-
|
10
|
629
|
18,30
|
tablice informacyjne
|
2563/2010
|
-
|
11
|
618
|
200,08
|
przewód
|
FV6299/10
|
-
|
12
|
617
|
199,98
|
czujki
|
FV6326/10
|
-
|
13
|
614
|
431,07
|
wyposażenie apteczki
|
441/2010
|
-
|
14
|
606
|
98,82
|
arkusze ocen
|
2045/P/A
|
-
|
15
|
605
|
616,51
|
środki czystości
|
33277/2010
|
-
|
16
|
601
|
102,93
|
przewody
|
F00734/10
|
-
|
17
|
596
|
16,90
|
worki na śmieci
|
32773/2010
|
-
|
|
suma
|
2 870,14
|
|
|
|
Paragraf 4240 wydatki w XI.2010 r.
|
18
|
641
|
112,20
|
poradnik
|
FA00161504/10
|
-
|
19
|
627
|
109,00
|
pomoc dydaktyczna
|
FA00157069/10
|
-
|
20
|
623
|
109,00
|
pomoc dydaktyczna-język pol
|
FA00153967/10
|
-
|
21
|
594
|
75,99
|
czasopismo
|
FV00147296/10
|
-
|
|
suma
|
406,19
|
|
|
|
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
Paragraf 4260 wydatki w XI.2010 r.
|
22
|
628
|
152,05
|
woda
|
084886/2010
|
-
|
23
|
613
|
19 979,37
|
C.O
|
HK/22838/776/2010
|
-
|
24
|
612
|
5 303,49
|
energia elektryczna
|
0,677005391
|
-
|
25
|
97
|
20,37
|
gaz
|
9614033/176
|
-
|
|
suma
|
25 455,28
|
|
|
|
Paragraf 4270 wydatki w XI.2010 r.
|
26
|
616
|
489,46
|
przegląd i remont sprzętu p/poż
|
0253/2010
|
-
|
27
|
593
|
579,50
|
roboty dekarskie
|
00033/2010
|
-
|
|
suma
|
1 068,96
|
|
|
|
Paragraf 4300 wydatki w XI.2010 r.
|
28
|
641
|
11,90
|
opłata pocztowa
|
FA00161504/10
|
-
|
29
|
638
|
4,50
|
znaczki pocztowe
|
FV00045/E6402/00572200/G/11/10
|
-
|
30
|
638
|
225,00
|
znaczki pocztowe
|
FV00053/E6402/005515200/G/11/10
|
-
|
31
|
628
|
192,38
|
opłata za ścieki
|
084886/2010
|
-
|
32
|
627
|
11,80
|
opłata pocztowa
|
FA00157069/10
|
-
|
33
|
625
|
576,09
|
wywóz śmieci
|
4222001822
|
-
|
34
|
624
|
172,18
|
wywóz śmieci
|
4222001821
|
-
|
35
|
623
|
11,80
|
opłata pocztowa
|
FA00153967/10
|
-
|
36
|
602
|
61,00
|
abonament za monitoring
|
FV5956/10
|
-
|
37
|
597
|
5 219,16
|
oczyszczenie nawierzchni boiska
|
0026/10/10/FVS
|
-
|
38
|
595
|
183,00
|
deratyzacja
|
819/2010
|
-
|
39
|
594
|
12,81
|
opłata pocztowa
|
FV00147296/10
|
-
|
40
|
647
|
190,00
|
prowizja bankowa
|
WB
|
-
|
|
suma
|
6 871,62
|
|
|
|
Paragraf 4350 wydatki w XI.2010 r.
|
41
|
626
|
108,58
|
internet
|
FOP40675107/011/10
|
-
|
|
suma
|
108,58
|
|
|
|
Paragraf 4370 wydatki w XI.2010 r.
|
42
|
626
|
357,77
|
usługi telekomunikacyjne
|
FOP40675107/011/10
|
-
|
43
|
604
|
280,19
|
usługi telekomunikacyjne
|
5049532544/22/0
|
-
|
|
suma
|
637,96
|
|
|
|
Paragraf 3020 wydatki w XII.2010 r.
|
44
|
660
|
4462,80
|
ekwiwalent BHP i okulary
|
wg protokołu
|
-
|
45
|
675
|
931,00
|
zapomoga zdrowotna dla nauczycieli
|
wg protokołu
|
-
|
46
|
|
29,00
|
podatek od zapomogi
|
WB
|
-
|
|
suma
|
5422,80
|
|
|
|
Paragraf 4210 wydatki w XII.2010 r.
|
47
|
655
|
156,38
|
środki czystości
|
37831/2010
|
-
|
48
|
667
|
400,48
|
materiały do remontu-ogranicznik przepięć
|
FV/77/2010
|
-
|
49
|
668
|
350,14
|
szkło do drzwi hydrantów
|
535
|
-
|
50
|
672
|
180,00
|
materiały biurowe
|
KF02362/10
|
-
|
51
|
683
|
9,50
|
przedłużacz
|
238/10
|
-
|
52
|
683
|
47,20
|
materiały do remontu
|
FV/10/557
|
-
|
53
|
683
|
46,48
|
łopaty
|
282/0101203019530
|
-
|
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
54
|
683
|
207,08
|
miotły,żarówki,sól
|
182597/8024/2010
|
-
|
55
|
683
|
146,98
|
materiały do remontu
|
189511/8024/2010
|
-
|
56
|
683
|
74,48
|
środki czystości
|
38527/2010
|
-
|
57
|
683
|
24,60
|
baterie
|
67./10
|
-
|
58
|
686
|
399,67
|
urządzenie do serwerowni
|
FV6920/10
|
-
|
59
|
693
|
379,59
|
materiały do remontu
|
1883/op/2010
|
-
|
60
|
694
|
105,75
|
materiały do remontu
|
HF22147/10
|
-
|
61
|
694
|
89,34
|
rękawice
|
F-10/0222/12/10
|
-
|
62
|
694
|
38,00
|
lampa
|
00021/12/2010
|
-
|
|
suma
|
2 655,67
|
|
|
|
Paragraf 4240 wydatki w XII.2010 r.
|
63
|
663
|
159,00
|
pozycja książkowa
|
FO312/12
|
-
|
64
|
664
|
268,99
|
pomoce dydaktyczne-filmy
|
4102/2010
|
-
|
65
|
680
|
291,00
|
pozycja książkowa
|
TNB/8048/10
|
-
|
66
|
683
|
15,00
|
piłeczki
|
67./10
|
-
|
67
|
684
|
369,10
|
książki
|
949/10
|
-
|
68
|
689
|
253,60
|
pomoc naukowa dla dyrektora szkoły
|
1510103337
|
-
|
69
|
690
|
210,80
|
książki
|
115/10/12
|
-
|
70
|
702
|
723,26
|
książki
|
916/10/FA
|
-
|
71
|
703
|
75,00
|
książki
|
924/10/FA
|
-
|
72
|
707
|
273,00
|
monitor administracyjno gosp.
|
FA00183939/10
|
-
|
|
suma
|
2 638,75
|
|
|
|
Paragraf 4260 wydatki w XII.2010 r.
|
73
|
671
|
4 005,12
|
energia el.
|
677006001
|
-
|
74
|
687
|
21 423,83
|
C.O
|
HK/26117/776/2010
|
-
|
75
|
706
|
167,94
|
woda
|
093152/2010
|
-
|
|
suma
|
25 596,89
|
|
|
|
Paragraf 4270 wydatki w XII.2010 r.
|
76
|
652
|
73,20
|
konserwacja ksero
|
686/P/10
|
-
|
77
|
654
|
60 000,00
|
montaż okien i parapetów
|
349/2010
|
-
|
78
|
657
|
201,30
|
konserwacja i naprawa ksero
|
702/P/10
|
-
|
79
|
691
|
29 951,00
|
remont i naprawa kanalizacji deszczowej
|
45/2010
|
-
|
80
|
692
|
60 000,00
|
okna-wymiana
|
374/2010
|
-
|
|
suma
|
150 225,50
|
|
|
|
Paragraf 4280 wydatki w XII.2010 r.
|
81
|
666
|
200,00
|
badania lekarskie
|
1317/10
|
-
|
|
suma
|
200,00
|
|
|
|
Paragraf 4300 wydatki w XII.2010 r.
|
82
|
662
|
61,00
|
abonament za monitoring
|
FV6504//10
|
-
|
83
|
676
|
773,97
|
odśnieżanie z budynku
|
168/2010
|
-
|
84
|
688
|
587,00
|
wywóz śmieci
|
4222041996
|
-
|
85
|
694
|
22,00
|
usługa transportowa
|
00021/12/2010/FVS
|
-
|
86
|
706
|
190,95
|
ścieki
|
093152/2010
|
-
|
87
|
707
|
51,24
|
usługa pocztowa
|
fa00183939/10
|
-
|
88
|
|
212,57
|
prowizja bankowa
|
WB
|
-
|
|
suma
|
1 898,73
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
Paragraf 4350 wydatki w XII.2010 r.
|
89
|
685
|
108,58
|
opłata za internet
|
FOP40675107/012/10
|
-
|
|
suma
|
108,58
|
|
|
|
Paragraf 4370 wydatki w XII.2010 r.
|
90
|
653
|
255,43
|
usługi telekomunikacyjne
|
5050678471/22/0
|
-
|
91
|
685
|
387,26
|
usługi telekomunikacyjne
|
FOP40675107/012/10
|
-
|
|
suma
|
642,69
|
|
|
|
Paragraf 4410 wydatki w XII.2010 r.
|
92
|
683
|
230,00
|
bilety MZK na delegacje pracowników
|
67/10
|
-
|
|
suma
|
230,00
|
|
|
|
Paragraf 4750 wydatki w XII.2010 r.
|
93
|
665
|
319,41
|
licencja ProgMan
|
420/12/2010
|
-
|
|
suma
|
319,41
|
|
|
|
|
Łączna suma
|
227 357,75
|
|
|
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych.
VI. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2010 r. wynosił 2.742,68 zł (akta kontroli Nr 11/12/I/20). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 11/12/I/21-23).
W 2010 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 137.030,00 zł (akta kontroli Nr 11/12/I/25-27). Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 26.05.2010 r. – 104.500,00 zł
Ø 29.09.2010 r. – 32.530,00 zł
RAZEM 137.030,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych obowiązującym w Publicznym Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych, dopłaty pracowników do wycieczek oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 44.811,90 zł (w dniu 20.05.2010 r. – 30.771,90 zł oraz w dniu 24.09.2010 r. – 14.040,00 zł). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy strony Ma wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników oraz ich dzieci,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø pomocy finansowej.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2010 r. wynosiło 8.328,97 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 76 (akta kontroli Nr 11/12/I/24).
VII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2010 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola oraz w uchwaleLXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na początek roku 2010 wynosił 7.690,83 zł (akta kontroli Nr 11/12/I/28). Saldo jest zgodne ze sprawozdaniem RB-34 (akta kontroli Nr 11/12/I/29).
Wykazany w sprawozdaniu stan należności netto na dzień 01.01.2010r. tj. na początek okresu sprawozdawczego wynosił 2.167,50 zł i dotyczył opłat z tytułu najmu. Należności w wysokości 1.942,50 zł zostały uregulowane przez najemców do końca stycznia 2010 r., natomiast kwota 90,00 zł została uregulowana w dniu 5.03.2010 r. Pozostała kwota 135,00 zł została umorzona w dniu 30.06.2010 r. (akta kontroli Nr 11/12/I/35-36). Kwota należności wykazanych w sprawozdaniu była zgodna z saldem konta 201 na dzień 1.01.2010r.(akta kontroli Nr 11/12/I/34).
Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań na dzień 01.01.2010 r. wynosił 0,00 zł (akta kontroli Nr 11/12/I/37-39).
Wykazane w sprawozdaniu dane na koniec okresu sprawozdawczego, tj. 31.12.2010 r. dotyczące należności netto w kwocie 4.900,00 zł były zgodne z ewidencją księgową (konto 201) (akta kontroli Nr 11/12/I/33). Należności dotyczyły zaległości opłat z tytułu najmu sal lekcyjnych przez jednego kontrahenta. Cała kwota należności została uregulowana przez najemcę w terminie, tj. w dniu 18.01.2011 r. (akta kontroli Nr 11/12/I/40). Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że zawarte umowy najmu nie przewidywały naliczania odsetek w przypadku zapłaty czynszu po terminie.
Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań na dzień 1.01.2010 r. oraz 31.12.2010 r. wynosił 0,00 zł i był zgodny z ewidencją księgową(akta kontroli Nr 11/12/I/32).
VII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2010 r. wyniosło ogółem 43.456,01 zł.Na kwotę tę składają się środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego oraz dochody w kwocie – 35.765,18 zł (akta kontroli Nr 11/12/I/31).
Wyżej wymienione dochody uzyskano w czterech paragrafach:
Ø § 0690 – Wpływy z różnych opłat – 322,00 zł
Ø § 0750 - Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze – 33.056,50 zł,
Ø § 0920 – Pozostałe odsetki – 426,68 zł,
Ø § 0970 – Wpływy z różnych dochodów – 1.960,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń i boiska sportowego oraz duplikatów wydanych dokumentów. Ww. rodzaje dochodów były zgodne z określonymi w art. 223 ustawy o finansach publicznych oraz w uchwale Rady Miasta Opola.
Wykazane w sprawozdaniu dochody są zgodne z ewidencją konta 132.
VII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 11/12/I/29) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za 2010 r. wyniosły ogółem 43.456,01 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w siedmiu paragrafach. Wykazane w sprawozdaniu Rb-34 kwoty wydatków są zgodne z ewidencją konta 132 (akta kontroli Nr 11/12/I/30).
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków we wszystkich paragrafach.
Rozdział 80110 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 3.281,82 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły materiałów biurowych, środki czystości oraz materiałów do remontów. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4260 – Zakup energii
Wydatki ogółem wyniosły 10.000,00 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły refundacji części opłat za centralne ogrzewanie i energię elektryczną. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 17.892,53 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły remontu serwerowni i wstawienia okien. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4360 – Zakup usług telekomunikacji telefonii komórkowej
Wydatki ogółem wyniosły 100,00 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył zakupu karty dla dyrektora do służbowego telefonu komórkowego. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4480 – Podatek od nieruchomości
Wydatki ogółem wyniosły 75,00 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył zapłaty podatku od nieruchomości. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4570 – Odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu pozostałych podatków i opłat
Wydatki ogółem wyniosły 37,61 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył zapłaty noty odsetkowej za energię elektryczną. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80110 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych w tym programów i licencji
Wydatki ogółem wyniosły 4.166,36 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył opłaty za licencję do programu Vulcan, zakupu tuszów i tonerów do drukarek oraz zakupu klawiatury do komputera. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
VIII. System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w Publicznym Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Opolu składają się następujące wewnętrzne regulacje:
- Zakładowy Plan Kont,
- Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych,
- Instrukcja inwentaryzacyjna,
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej,
- Procedura kontroli finansowej,
- Regulamin Wynagradzania,
- Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Regulamin udzielania zamówień publicznych.
Na rok szkolny 2010/2011 zaplanowano następujące tematy kontroli:
Tabela nr 6
L.p.
|
Obszar kontrolny
|
Zagadnienia i zakres kontroli
|
Osoby kontrolujące
|
Termin
|
Osoby odpowiedzialne i nadzorujące
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1.
|
Organizacja prawna szkoły
|
Zgodność dokumentacji z aktualnymi wymogami i przepisami prawa
Zgodność stanu rzeczywistego szkoły ze stanem wymaganym(ilość oddziałów, zatrudnienie, kadry, organizacja szkoły, obowiązek szkolny)
|
wicedyrektor, główny księgowy, specjalista ds. kadr, sekretarz szkoły
|
Wg potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku
|
Dyrektor
|
2.
|
Ochrona przed zagrożeniem
|
Kontrola obiektu pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków podczas korzystania z obiektu.
Kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej w szkole,
Kontrola sprawności technicznej obiektu w szczególności instalacji elektrycznej, co, wod-kan.,
Kontrola stanu instalacji odgromowej
Kontrola zabezpieczenia obiektu przed włamaniem, zamykanie obiektu
Aktualne instrukcje-zasady postępowania plany ewakuacyjne, alarmowe, itp.
Zabezpieczenia w sprzęt gaśniczy, ochronny, środki łączności i inne,
Harmonogramy ćwiczeń, procedury ewakuacyjne, i inne
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji szkoły- kontrola znajomości planu ewakuacyjnego przez personel szkoły
|
Pracownik bhp, komisja powołana przez dyrektora szkoły-kierownik gospodarczy, społ.
Inspektor pracy
Kierownik gospodarczy
Pracownik bhp
Kierownik gospodarczy
Kierownik gospodarczy, woźny, konserwatorzy
Kierownik gospodarczy, pracownik bhp
wicedyrektor
|
Sierpień, luty
Na bieżąco
Na bieżąco
Codziennie szczególnie przed dniami wolnymi
Na bieżąco wg potrzeb, ewakuacja próbna do końca października
|
Dyrektor, Kierownik gospodarczy
Dyrektor, Kierownik gospodarczy
Dyrektor, Kierownik gospodarczy
Dyrektor, Kierownik gospodarczy
Dyrektor
|
3.
|
Bezpieczeństwo w szkole
|
Kontrola stanu higieny szkolnej i stanu sanitarnego szkoły
Kontrola warunków pracy i nauki pod względem bhp, analiza wypadków
|
Pielęgniarka szkolna
Pracownik bhp, społeczny insp. pracy
|
Co miesiąc
Luty, sierpień
|
Dyrektor
Dyrektor
|
4.
|
Gospodarowanie finansami i mieniem z uwzględnieniem ZFŚS
|
Rachunkowość:
Zakres kontroli opiera się o wymogi zawarte w przyjętej polityce rachunkowości, w szczególności – instrukcji obiegu i kontroli dokumentów.
-Funkcjonowanie sekretariatu, kontrola druków ścisłego zarachowania
Gospodarka finansowa:
- prawidłowe planowanie(zabezpieczanie potrzeb w stosunku do możliwości finansowych)
- wydatkowanie środków zgodnie z planem finansowym
- celowość, oszczędność, gospodarność
Gospodarka majątkowa:
-poprawność ewidencji majątkowej
- inwentaryzowanie składników majątkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami
- prawidłowa gospodarka materiałowa i kontrola gospodarki materiałowej
- prawidłowa gospodarka środkami trwałymi i kontrola gospodarki
- dbałość o prawidłowe wyposażenie i zbiory biblioteczne oraz kontrola zasobów
Wynagrodzenia pracowników:
- zakres kontroli obejmuje zagadnienia związane z zatrudnieniem i płacami, w tym dokumentację kadrową i księgową,
- prawidłowość w realizowaniu funduszu płac- finanse szkoły
- przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych,
-formalna i techniczna ochrona dokumentacji kadrowej i płacowej, prawidłowa archiwizacja.
Zamówienia publiczne:
- poprawność przeprowadzonych postępowań o udzielanie zamówień,
-zasady udzielania zamówień
- ewidencjonowanie zamówień
dokumentacja
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych:
- zgodność regulaminu z ustawą
-poprawność w ustalaniu zasad przyznawania świadczeń(kryteria oparte o sytuację materialną)
- rozliczanie funduszu i obsługa finansowa
- ochrona danych
|
główny księgowy, pracownik wyznaczony przez dyrektora
sekretarz szkoły, wicedyrektor
Kierownik gospodarczy, główny księgowy
Kierownik gospodarczy
pracownik wyznaczony przez dyrektora,
bibliotekarz
Księgowa
specjalista ds. płac
specjalista ds. kadr
Kierownik gospodarczy
księgowa, komisja socjalna, pracownik wyznaczony przez dyrektora
|
Na bieżąco
wrzesień, czerwiec
Bieżąco i okresowo
Bieżąco wg potrzeb
Co najmniej raz w semestrze
Na bieżąco
na bieżąco
na bieżąco
|
Dyrektor
Dyrektor, główny księgowy
Dyrektor, Kierownik gospodarczy
Dyrektor, główna księgowa
Dyrektor
Dyrektor, główna księgowa
|
5.
|
Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi
|
- rekrutacja i dobór kadry
- realizacja polityki szkoleniowej (szkolenie i doskonalenie zgodnie z potrzebami i planem)
- okresowe oceny pracy pracowników
- prowadzenie teczek akt osobowych,
-kontrola obowiązkowych badań lekarskich pracowników.
-przestrzeganie dyscypliny pracy:
a)kontrola zapisów w dziennikach i innych dokumentach potwierdzających realizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
b)kontrola czasu rozpoczynania i kończenia pracy
c)kontrola zwolnień chorobowych.
|
specjalista ds. kadr, koordynator WDN
wicedyrektor
|
Na bieżąco
Październik, luty, maj
|
Dyrektor szkoły
|
W zakresie dotychczas przeprowadzonych kontroli nie wydano żadnych zaleceń.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi jednostki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|