KWiA – I –0914/1/2008
|
Opole, 21 luty 2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 1/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. K. Gzowskiego w Opolu ul. Jozefa Hallera 6
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 16 do 31 stycznia 2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Małgorzata Jóźwin-Mazurek - podinspektor
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 1/2008
nr 2/2008
|
Przedmiot kontroli
|
- gospodarka finansowa
- ewidencja księgowa i sprawozdawczość
- ZFŚS
- system kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Zdzisław Ślemp– dyrektor Zespołu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Zdzisław Ślemp – dyrektor Zespołu
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020).
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 późniejszymi zmianami).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007 r. (Dz. U. Nr 56 poz. 372 z dnia 30.03.2007 r.) zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
- Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami)
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji dochodów wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych w Zespole.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola uzyskano niezbędne dane dotyczące środków finansowych przekazanych do jednostki kontrolowanej.
Dane zawarte w sprawozdaniach sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Przeprowadzono analizę zapisów znajdujących się w ewidencjach księgowych Zespołu prowadzonych oddzielnie dla Liceum i Szkół Technicznych, dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków budżetowych i z dochodów własnych pod kątem celowości i zasadności ich dokonywania oraz pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wydatków na wynagrodzenia dla kierownictwa i pracowników administracji Zespołu orazwpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Przeprowadzono analizę zapisów dotyczących poszczególnych źródeł dochodów własnych Zespołu pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach oraz pod kątem legalności ich uzyskiwania.
Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. K. Gzowskiego w Opolu ul. Jozefa Hallera 6funkcjonuje od 01.09.2002 r. na podstawie Uchwały Nr LV/659/02 Rady Miasta Opola z dnia 24 stycznia 2002 r. w sprawie założenia szkół ponadgimnazjalnych w mieście Opolu. W skład Zespołu wchodzą Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr IV, Publiczne Liceum Profilowane Nr 1 oraz Publiczne Technikum Nr 1 (akta kontroli Nr 08/1/I/4-8). Siedzibą Zespołu jest nieruchomość zabudowana, którą Prezydent Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224/13/02 z dnia 11.04.2002 r. (akta kontroli Nr 07/27/I/10-12).
Dyrektorem Zespołu jest pan Zdzisław Ślemp powołany na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola z dniem 01 stycznia 2006 r. na okres do 31 sierpnia 2010 r. (akta kontroli Nr 08/1/I/13). Na stanowiskugłównego księgowego w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 08/1/I/14).
Na dzień 31.12.2007 r. w Zespole zatrudnionych było 113 osób na 91,53 etatach (akta kontroli Nr 08/1/I/17). Stan zatrudnienia na początek i na koniec okresu objętego kontrolą w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe przedstawiają poniższe tabele:
Stan na dzień 01.01.2007 r.
Lp.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
69,47
|
84
|
2
|
Administracja i obsługa
|
24,50
|
34
|
|
RAZEM
|
93,97
|
118
|
Stan zatrudnienia za 31.12.2007 r.
Lp.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
67,03
|
80
|
2
|
Administracja i obsługa
|
24,50
|
33
|
|
RAZEM
|
91,53
|
113
|
Strukturę zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. w przeliczeniu na etaty przedstawia wykres, który znajduje się w załączniku do niniejszego protokołu.
W 2007 roku do pracy w Zespole przyjęto dwunastu pracowników, w tym dziesięciu pracowników pedagogicznych oraz dwóch pracowników obsługi (akta kontroli Nr 08/1/I/15-16). Ustalono, że wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniami wystawionymi przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o odbytych szkoleniach bhp.
Stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników pedagogicznych zostały ustalone z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego poszczególnych nauczycieli - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Natomiast kategorie zaszeregowania przyjętych do pracy w tym okresie pracowników obsługi są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego pracy.
Z zapisów w ewidencji kontroli wynika, że w 2007 w jednostce przeprowadzone zostały cztery kontrole zewnętrzne przez: (akta kontroli Nr 08/1/I/18-21)
- Wydział Oświaty Urzędu Miasta Opola (zgodność arkusza organizacji pracy z realizowanymi przydziałami czynności),
- Wydział Oświaty Urzędu Miasta Opola (realizacja kierunków polityki oświatowej Miasta Opola),
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Opolu (prawidłowość naliczania składek, zaleceń nie wydano),
- Kuratorium Oświaty w Opolu (odwołania rodziców od decyzji dyrektora szkoły o skreśleniu z listy uczniów).
Zespół posiada w PKO Bank Polski sześć niżej wymienionych rachunków bankowych (akta kontroli Nr 08/1/I/22):
52 1020 3668 0000 5102 0159 6071 - rachunek budżetowy,
92 1020 3668 0000 5402 0159 9588 - rachunek ZFŚS,
50 1020 3668 0000 5002 0159 9570 - rachunek dochodów własnych,
97 1020 3668 0000 5202 0159 9596 - rachunek pomocniczy-stypendia unijne,
45 1020 3668 0000 5202 0159 9562 - rachunek depozytowy,
85 1020 3668 0000 5402 0163 2694 - rachunek pomocniczy-obchody 60-lecia.
Na dzień 31.12.2007 r. stany kont: „stypendium unijne”, depozytowego oraz konta „obchody 60-lecia” były zerowe (akta kontroli Nr 08/1/I/23-24a). Kontrolą objęto rachunki: budżetowe, ZFŚS oraz dochodów własnych.
Z budżetem gminy Zespół rozlicza się:
- w dziale 801 rozdział 80120 - liceum,
- w dziale 801 rozdział 80130 - technikum,
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Ponadto w 2007 roku Zespół otrzymał z Urzędu Miasta Opola środki w kwocie 2.299,94 zł na wydatki związane ze współpraca zagraniczną, w tym:
- 299,94 zł na wydatki w paragrafie 4210 (zakup materiałów i wyposażenia),
- 2.000,00 zł na wydatki w paragrafie 4300 ((zakup usług pozostałych).
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Referacie Planowania Budżetu Urzędu Miasta Opola sprawozdanie Rb-28S z wykonania wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 08/1/I/25).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z ewidencją księgową (obroty na koncie 223-004 „Wymiana zagraniczna”) oraz obroty na koncie 130 „rachunek bieżący - wydatki w poszczególnych paragrafach”) (akta kontroli Nr 08/1/I/26-29).
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Dochody budżetowe Zespołu w 2007 r.
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –27S z wykonania planu dochodów budżetowych za 2007 r. (akta kontroli Nr 08/1/I/30).
Ze sprawozdania wynika, że wykonane dochody w tym okresie wyniosły 3.505,48 zł. W wyniku kontroli ustalono, że taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta Opola i kwota ta jest zgodna z ewidencja księgową (obroty na koncie 222- „Rozliczenie dochodów budżetowych”). Dochody te pochodzą ze zwrotu odsetek należnych Urzędowi Miasta Opola w związku ze zmianą banku oraz z tytułu należności od ECO za zużycie prądu w wymiennikowni i z tytułu nadpłaty za zużycie prądu w grudniu 2007 r. (akta kontroli Nr 08/1/I/31-33).
II.1. Wydatki budżetowe Zespołu w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym Zespołu na dzień 31.12.2006 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 08/1/I/34).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność podstawową Zespołu w 2007 r. wynosiła 3.885.702,41 zł, w tym 1.719.721,98 zł na działalność liceum (akta kontroli Nr 08/1/I/38) oraz 2.165.980,43 zł na działalność technikum (akta kontroli Nr 08/1/I/75). Ponadto liceum otrzymało 6.660,00 zł dotacji celowej oraz 35.176,50 zł na inwestycje (akta kontroli Nr 08/1/I/41). Natomiast technikum otrzymało 3.980,86 zł na inwestycje. Łączna kwota wyżej wymienionych środków otrzymanych z Urzędu Miasta Opola wyniosła 3.931.519,77 zł.
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2007r.oddzielnie dla rozdziału 80120 – liceum (akta kontroli Nr 08/1/I/42) i dla rozdziału801130 - technikum (akta kontroli Nr 08/1/I/79).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w obu sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność Zespołu w 2007 r. oraz z ewidencją księgową - obroty na kontach:
130 „dotacje”(akta kontroli Nr 08/1/I/35-37),
223-001 „dotacje liceum”(akta kontroli Nr 08/1/I/39-40),
223-002 „dotacje technikum”(akta kontroli Nr 08/1/I/76-77).
Ze sporządzonych sprawozdań oraz z dokumentacji księgowej Zespołu wynika, że dokonane wydatki liceum zostały zaewidencjonowane w dwudziestu jeden paragrafach, a wydatki technikum w dziewiętnastu paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w obu sprawozdaniach dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową - obroty na koncie 130 - „wydatki” (akta kontroli Nr 08/1/I/43-74, 80-117).
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2007 r. stan środków budżetowych na rachunku bankowym jednostki również wynosił – „0” (akta kontroli Nr 08/1/I/205).
Największą pozycję w obu rozdziałach stanowiły wydatki w paragrafie 4010 – wynagrodzenia. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.636.896,28 zł. Wydatki na wynagrodzenia dla dyrekcji i pracowników administracji (19 osób) wyniosły łącznie 582.180,59 zł brutto (akta kontroli Nr 08/1/I/118-119).
Wypłaty wynagrodzeń dokonywane były zarówno w kasie jak i na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe. Przelewy na rachunki bankowe dokonywane były na podstawie pisemnych oświadczeń pracowników potwierdzonych własnoręcznym podpisem.
Podczas czynności kontrolnych dokonano analizy tych wynagrodzeń polegającej na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia netto z listy płac z komputerowymi wydrukami poleceń przelewów przekazanych do banku drogą elektroniczną.
W wyniku kontroli stwierdzono, że wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami figurującymi na sporządzonych listach płac oraz na poleceniach przelewów bankowych (akta kontroli Nr 08/1/I/120-197).
W 2007 r. oprócz miesięcznych wynagrodzeń pracownikom Zespołu wypłacono 25 nagród dyrektora na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł (akta kontroli Nr 08/1/I/198). Kwota wypłaconych nagród nie przekroczyła planowanego funduszu nagród (akta kontroli Nr 08/1/I/199-202).Ponadto w okresie tym wypłacono:
- 12 ekwiwalentów za urlop wypoczynkowy na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
- 7 nagród jubileuszowych na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
- 6 odpraw emerytalnych na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
W wyniku kontroli ustalono, że ekwiwalenty za urlop wypoczynkowy wypłacono zasadnie, w związku z rozwiązaniem z nauczycielami umów o pracę przed 31 sierpnia oraz w związku z przejściem na emeryturę i rozwiązaniem umów o prace na zastępstwo (akta kontroli Nr 08/1/I/203-204).
II.2. Dochody własne Zespołu w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2007 r. wyniosło ogółem 17.689,14 zł (akta kontroli Nr 08/1/I/47). Wszystkie uzyskane dochody zaewidencjonowano w rozdziale 80130- technikum.
Na kwotę tą składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 2.772,10 zł,
Ø przychody w kwocie 14.917,04 zł.
Powyższe przychody uzyskano w czterech paragrafach tj.:
Ø paragraf 0690 „opłaty i składki” – kwota 740,00 zł,
Ø paragraf 0750 „wpływy z dzierżawy” – kwota 11.420,00 zł,
Ø paragraf 0920 „Pozostałe odsetki”- kwota 343,65 zł,
Ø paragraf 0970 „Wpływy z różnych dochodów”- kwota 2.413,39 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/1/I/34) oraz z ewidencją księgową – obroty na koncie 132 „przychody”(akta kontroli Nr 08/1/I/221). Ponadto ustalono, że wpływy w paragrafie 0690 pochodziły z opłat za egzaminy eksternistyczne oraz wpłat za wydanie legitymacji. Wpływy w paragrafie 0750 pochodziły z opłat za najem gruntu pod kiosk spożywczy, dwóch garaży, boiska sportowego, powierzchni na umieszczenie tablicy reklamowej oraz powierzchni na umieszczenie automatów do kawy i innych napoi. Zaewidencjonowana w paragrafie 0920 kwota 343,65 zł w całości dotyczyła odsetek bankowych. Natomiast kwota 2.413,39 zł dotyczyła odszkodowania otrzymanego z tytułu ubezpieczenia w wysokości 1.513,39 zł oraz nagrody w kwocie 900,00 zł otrzymanej za realizację programu unijnego etwining.
Wykazane w sprawozdaniu łączne kwoty dochodów w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową – obroty na koncie 132 „przychody” oraz obroty na kontach700, 750 i 760 – wpływy z różnych źródeł (akta kontroli Nr 08/1/I/207-221).
II.3. Wydatki z dochodów własnych Zespołu w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007 r. wyniosły ogółem 9.711,20 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w siedmiu paragrafach i były one związane z bieżącą działalnością szkoły. Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/1/I/222-229).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2007 r. wynosił 7.977,94 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (17.689,14 zł) a poniesionymi wydatkami i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/1/I/230) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/1/I/216).
II.4. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2007 r.
W sporządzonych sprawozdaniach Rb-28S wykazano, że w paragrafie 4440 wydatki budżetowe w 2007 r. w poszczególnych rozdziałach wyniosły:
- wydatki liceum74.700,00zł,
- wydatki technikum 88.500 zł.
Łączna kwota wydatków Zespołu w tym paragrafie wyniosła 163.200,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykazane w sprawozdaniach poszczególne kwoty faktycznie przekazane zostały z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 08/27/I/233-237). Pierwotne naliczenie funduszu wynosiło 155.300,00 zł. W związku ze zmianą kwoty bazowej dokonano korekty o kwotę 7.900,00 zł. Terminy i kwoty odpisów przedstawia poniższa tabela:
Data
|
Kwota
|
%
|
18.05.2007 r.
|
116.475,00 zł
|
75
|
25.09.2007 r.
|
38.825,00 zł
|
25
|
Razem:
|
155.300,00 zł
|
100
|
15.10.2007 r.
|
7.900,00 zł
|
korekta
|
Razem:
|
163.200,00 zł
|
|
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2007 r. wynosił 102.536,12 zł. Stan ten jest zgodny z sumą kwot wykazanych jako bilans otwarcia na koncie „135” prowadzonego oddzielnie dla funduszu socjalnego – 16.814,85 zł (akta kontroli Nr 08/27/I/237) i funduszu mieszkaniowego (pożyczki) - 85.721,27 zł (akta kontroli Nr 08/27/I/243).
Z analizy zapisów na tym koncie księgowym wynika, że łączna kwota obrotów po stronie „Wn” (wpływów) na fundusz socjalny w 2007 r. wyniosła 220.783,40 zł (akta kontroli Nr 08/27/I/234). W wyniku kontroli ustalono, że na sumę tę oprócz dokonanych odpisów i stanu początkowego środków pieniężnych składały się także spłaty pożyczek i odsetki bankowe oraz środki przelane przez Urząd Miasta Opola z tytułu odpisu dla nauczycieli emerytów w kwocie 37.213,00 zł. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na tym koncie po stronie „Ma” wynika, że zaewidencjonowane obroty (rozchody) w tym okresie wyniosły łączne 197.863,21 zł. Środki te wydatkowane były na świadczenia urlopowe dla nauczycieli, zapomogi dla pracowników i emerytów, podatki dochodowe od tych zapomóg, dofinansowanie do wypoczynku, paczki świąteczne dla dzieci oraz na organizację wycieczki i imprezy integracyjnej dla pracowników i emerytów. Innych wydatków nie stwierdzono.
Na koniec 2007 r. salda po stronie „Wn” r. konta „135” wynosiły:
- 22.920,19 zł (konto funduszu socjalnego),
- 42.714,44 zł (konto funduszu mieszkaniowego).
Stan środków pieniężnych ogółem według ewidencji księgowej wynosił 65.634,63 zł (akta kontroli Nr 08/27/I/234, 238) i był zgodny z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/27/I/244).
III. System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w Zespole składa się niżej wymieniona dokumentacja:
- Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
- Instrukcja Inwentaryzacyjną,
- Zakładowy Plan Kont,
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej.
Ważną częścią systemu kontroli wewnętrznej funkcjonującego w Zespole jest kontrola finansowa. Jej zasady zostały zawarte w Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, która została opracowana z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości. Spośród środków kontroli zawartych w tej Instrukcji sprawdzono przestrzeganie obowiązku dotyczącego zatwierdzania dowodów księgowych przez dyrektora oraz ich dekretowania i sprawdzania przez głównego księgowego. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
Natomiast Regulamin kontroliwewnętrznej został wprowadzony zarządzeniem dyrektora nr 15/2003/2004 z dnia 3 grudnia 2003 r.W Regulaminie określono cele kontroli wewnętrznej oraz jej charakter. Zgodnie z ww. Regulaminem kontrola wewnętrzna odbywa się przez:
- badanie zamierzonych dyspozycji przed ich dokonaniem i badanie dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,
- bieżące sprawdzenie czy wykonanie zadań przebiega prawidłowo zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi i przepisami,
- bieżącą kontrolę stanu zabezpieczenia budynków, magazynów, składów itp., jak również rzeczywistego stanu pieniężnych i rzeczowych składników majątkowych,
- badanie dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
Kontroli podlegają następujące zagadnienia:
- sprawy prowadzone przez sekretariat, kadry i księgowość,
- opracowanie planów finansowych i ich realizacja,
- gospodarka kasowa i dokumentacja wypłat,
- gospodarka materiałowa,
- wyposażenie, środki trwale i zbiory biblioteczne,
- inwentaryzacja,
- zatrudnienie i fundusz plac,
- gospodarka remontowa i inwestycyjna,
- bezpieczeństwo i higiena pracy,
- sprawozdawczość statystyczna.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. w wyżej wymienionych zagadnieniach przeprowadzono dziewięć kontroli wewnętrznych. Ze sporządzonych protokołów wynika, iż kontrolowanych obszarach nie stwierdzono nieprawidłowości (akta kontroli Nr 08/27/I/245).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi Zespołu.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|