KW.1711.00023.2014
|
Opole, 10 grudnia 2014 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 32/14 (uproszczona)
|
Jednostka kontrolowana
|
Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „MAGNOLIA”
ul. Stoińskiego 8. 45-722 Opole
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
10.09.2014r. - 20.10.2014r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa, gospodarka kasowa, ZFŚS
|
Okres objęty kontrolą
|
2014 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Waldemar Maciaszczyk – Dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Waldemar Maciaszczyk – Dyrektor
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– Gł. Księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2013 r., poz. 330).
3. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 592, z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. nr 43 poz. 349).
Cel kontroli
Kontrolę przeprowadzono w związku ze skargą podopiecznego z dnia 19.09.2014 r. (akta kontroli Nr 32/14/I/1-2). Celem kontroli było:
- dokonanie oceny prawidłowości wydatkowania środków budżetowych otrzymanych z Urzędu Miasta Opola w 2014 r.,
- sprawdzenie zgodności sporządzanych sprawozdań z ewidencją księgową w zakresie dochodów i wydatków,
- sprawdzenie prawidłowości gospodarowania ZFŚS,
- sprawdzenie prawidłowości prowadzenia gospodarki kasowej,
- sprawdzenie prawidłowości gospodarowania drukami ścisłego zarachowania.
Kryteria
1. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - podstawę naliczania odpisu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zwanej dalej "ustawą", stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).
2. Zgodnie z art. 2 pkt. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Metodyka przeprowadzenia kontroli.
Na podstawie ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola ustalono kwoty środków przekazanych do jednostki na działalność w 2014 r. Wykazane w poszczególnych sprawozdaniach kwoty dochodów i wydatków porównano z ewidencją księgową jednostki kontrolowanej, wyciągami bankowymi oraz dowodami źródłowymi. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z przepisami i planem finansowym.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją i decyzjami MOPR naliczonych, otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych,
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wpływów i wydatków środków otrzymanych z Urzędu Miasta Opola,
- wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W zakresie gospodarki kasowej dane z ewidencji księgowej porównano z raportami kasowymi. W zakresie druków ścisłego zarachowania zapoznano się z zasadami i sposobem postępowania oraz sprawdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych i rozchodowych.
Sprawdzono również czy jednostka posiada opracowane na piśmie procedury kontroli zarządczej oraz czy procedury te są dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi” Magnolia” w Opolu przy ul. Stoińskiego 8 został powołany uchwałą Nr XLVIII/454/97 Rady Miasta Opola z dnia 20 listopada 1997 r. Siedzibą jednostki jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Stoińskiego 8. Nieruchomość została przez Zarząd Miasta Opola przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN 7224.c/58/97 z dnia 5 listopada 1998 r. Ponadto w budynku dawnego Pogotowia Opiekuńczego przy ul. Dambonia 3 utworzono filię Środowiskowego Domu. W dniu 01.10.2013 r. pomiędzy dyrektorem Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi” Magnolia” w Opolu, a dyrektorem Centrum Obsługi Administracyjnej Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Opolu została zawarta umowa użyczenia części pomieszczeń tego budynku (akta kontroli Nr 32/14/I/5-6).
Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Magnolia”, jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej (ośrodkiem wsparcia), prowadzoną w formie jednostki budżetowej. Realizuje zadania określone statutem jako zadania zlecone gminie przez administrację rządową.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki był pan Waldemar Maciaszczyk powołany na to stanowisko 1 lipca 2003 r.
Głównym księgowym jest pani(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), która przebywa na urlopie macierzyńskim. Na zastępstwo do czasu powrotu pracownika z urlopu macierzyńskiego zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)od dnia 17.02.2014 r. w wymiarze 0,5 etatu (akta kontroli Nr 32/14/I/7-8).
Z zapisów książki kontroli (akta kontroli Nr 32/14/I/9-14) wynika, że w latach 2013-2014 r. w jednostce przeprowadzone zostały 2 kontrole zewnętrzne przez:
- Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Opolu w zakresie urzędowej kontroli żywności na wniosek strony (październik 2013 r.), bez zaleceń,
- Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta Opola, w zakresie decyzji kierujących do Domu oraz w zakresie wydatków bieżących (sierpień 2014 r.) bez zaleceń.
Na dzień 31.12.2013 r. w Środowiskowym Domu Samopomocy „Magnolia” zatrudnionych było ogółem 18 osób na 13,58 etatach, na następujących stanowiskach: dyrektor, gł. księgowa, pracownik d/s kadr, konserwator, pracownik gospodarczy, główny specjalista psycholog, terapeuci, instruktor terapii zajęciowej, główny specjalista psychiatra, pracownik kulturalno -oświatowy, pracownik socjalny (akta kontroli Nr 32/14/I/41). Na dzień 15.10.2014 r. zatrudnionych było 24 osoby na 18,50 etatach (akta kontroli Nr 32/14/I/41).
Jednostka kontrolowana prowadzi 2 rachunki bankowe w Banku Millenium SA w Opolu tj.:
- rachunek podstawowy nr 43 1160 2202 0000 0002 1668 0376,
- rachunek ZFŚŚ nr 74 1160 2202 0000 0002 1668 0400.
W zakresie dochodów
W dniu 08.07.2014 r. jednostka kontrolowana złożyła w Referacie Księgowości Organu Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola kwartalne sprawozdanie Rb-27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami za okres od stycznia do 30 czerwca 2014 r. (akta kontroli Nr 32/14/I/15). Ze sprawozdania wynika, że dochody wykonane w tym okresie wyniosły ogółem 10.597,09 zł i zostały uzyskane w paragrafie 0830 – wpływy z usług.
W wyniku kontroli ustalono, że uzyskane dochody są zgodne z ewidencją księgową (konta 130 – 003 - rachunek bieżący dochodów jednostki, 221- należności z tytułu dochodów budżetowych oraz konto 720- przychody z tytułu dochodów budżetowych) (akta kontroli Nr 32/14/I/18-22). Wszystkie dochody dotyczyły opłat za pobyt i usługi uczestników. Przypisów wpłat od podopiecznych w każdym przypadku dokonywano na podstawie decyzji Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Uzyskane dochody w całości zostały odprowadzone na konto Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 32/14/I/16-17, 23).
W zakresie wydatków
Z ewidencji księgowej prowadzonej przez Referat Księgowości Organu Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola wynika, że w okresie od stycznia do sierpnia 2014 r. przekazano do jednostki kontrolowanej ogółem 593.638,80 zł (akta kontroli Nr 32/14/I/23-24). W dniu 05.09.2014 r. jednostka kontrolowana złożyła w Referacie Księgowości Organu Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola zbiorcze sprawozdanie Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od stycznia do 31 sierpnia 2014 r. (akta kontroli Nr 32/14/I/25). Ze sprawozdania wynika, że kwota wydatków w tym okresie wyniosła ogółem 590.938,80 zł. Ustalono, że różnica w kwocie 2.700,00 zł dotyczyła mylnie przekazanych środków i została zwrócona do Urzędu Miasta Opola w dniu 24.07.2014 r. (WB Nr 83).
Na kwotę wydatków składały się wydatki zrealizowane w ramach trzech niżej wymienionych zadań finansowanych ze środków Urzędu Wojewódzkiego w Opolu i Urzędu Miasta Opola rozliczonych odrębnymi sprawozdaniami Rb-28S (akta kontroli Nr 32/14/I/28-35). Szczegółową kontrolą objęto zadania finansowane ze środków Urzędu Miasta Opola:
Zadanie nr 1- SDS/2014/01 (środki z Urzędu Wojewódzkiego)
Wydatki ogółem wyniosły 533.100,37 zł i zostały zaewidencjonowane w 19 paragrafach dotyczących wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń oraz zakupów na wydatki bieżące. Kwota wykazana w sprawozdaniu Rb-28S jest zgodna z ewidencja księgową (konto 130-10-001).
Zadanie nr 2- SDS/2014/02 (środki z Urzędu Miasta Opola)
Wydatki ogółem wyniosły 27.838,73 zł i zostały zaewidencjonowane w 2 paragrafach dotyczących zakupu energii na kwotę 24.806,73 zł oraz różnych opłat i składki na ubezpieczenie mienia na kwotę 3.032,00 zł (akta kontroli Nr 32/14/I/36-39).
Zadanie nr 4- SDS/2014/04 (środki z Urzędu Miasta Opola)
Wydatki ogółem wyniosły 29.999,70 zł i zostały zaewidencjonowane w 1 paragrafie dotyczącym opłaty za opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i technicznej budynku przy ulicy Stoińskiego w Opolu. Zapłaty dokonano w dniu 30.07.2014 r. (WB Nr 86). Wykonawca został wyłoniony w wyniku zapytania o cenę. Wpłynęły 3 oferty, wybrano ofertę najtańszą. Z wykonawcą zawarto umowę w dniu 03.04.2014 r. na kwotę zgodną z wydatkami. Łączna kwota wykazana w sprawozdaniach Rb-28S dotyczących zadań nr 2 i nr 4 jest zgodna z ewidencją księgową (konto 130-10-02).
Zadanie nr 4- SDS/2014/04 (środki z Urzędu Wojewódzkiego)
Wydatki według sprawozdania Rb 28S wyniosły 0 zł. Do ewidencji tego zadania zostały założone dwa konta tj. konto 223-10-852-85203-6050-01 oraz konto 130 według klasyfikacji rodzajowej tj. paragraf 6050-01. Na kontach tych nie prowadzono ewidencji w związku z nieotrzymaniem środków na to zadanie.
Zadanie nr 5- SDS/2014/05 (środki z Urzędu Wojewódzkiego)
Wydatki według sprawozdania Rb 28S wyniosły 0 zł. Do ewidencji tego zadania zostały założone dwa konta tj. konto 223-10-852-85203-4270-01 oraz konto 130 według klasyfikacji rodzajowej tj. paragraf 4270-02. Na kontach tych nie prowadzono ewidencji w związku z nieotrzymaniem środków na to zadanie.
Zadanie nr 5- SDS/2014/05 (środki z Urzędu Miasta Opola)
Wydatki według sprawozdania Rb 28S wyniosły 0 zł. Do ewidencji tego zadania zostały założone dwa konta tj. konto 223-10-852-85203-4270-02 oraz konto 130 według klasyfikacji rodzajowej tj. paragraf 4270-03. Na kontach tych nie prowadzono ewidencji w związku z nieotrzymaniem środków na to zadanie.
W zakresie ZFŚS
Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych -zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określił pracodawca w regulaminie ZFŚS wprowadzonym Zarządzeniem Nr 1/2014 z dnia 17.02. 2014 r. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu Regulamin uzależnia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Środki na fundusz socjalny pokrywane są z zadania SDS/2014/01 „Wydatki na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami”.
Wpływy funduszu
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 31.01.2014 r. wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2014 r. wynosił 563,67 zł (akta kontroli Nr 14/32/I/40). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek bankowy ZFŚS oraz konto 851- ZFŚŚ).
W okresie od stycznia do sierpnia 2014 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu środków budżetowych na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 19.780,00 zł. Z wyjaśnień głównej księgowej jednostki kontrolowanej wynika, że kwota ta została wyliczona na podstawie planowanej liczby zatrudnionych i wytycznych określonych w § 3, pkt. 3, ppkt. b Zarządzenia Nr OR-I.0050.416.2013 Prezydenta Miasta Opola z dnia 15 lipca 2013 r. w sprawie opracowania przez miejskie jednostki organizacyjne Urzędu Miasta Opola projektów planów finansowo-rzeczowych wraz z objaśnieniami do projektu budżetu miasta Opola na 2014 rok (akta kontroli Nr 14/32/I/43-44). Wyliczenie to przedstawia się następująco: kwota bazowa - 3.746,00 zł x 37,5% x ilość etatów - 14,08 = 19.778,88 zł, Faktyczna kwota dokonanego odpisu na dzień 31.08.2014 r. wyniosła 19.780,00 zł i jest zgodna z kwotą określoną w planie finansowo rzeczowym. Na podstawie ewidencji kont 135-20 i 851-20 oraz wyciągów bankowych ustalono, że środki na rachunek funduszu zostały przekazane w ustawowych terminach tj. w dniach 17.02.2014 r., 28.02.2014 r., 14.04.2014 r., 07.05.2014 r., 02.07.2014 r. oraz 23.07.2014 r.
Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że jednostka nie prowadzi obrotu gotówkowego funduszu socjalnego. Wszystkie rozliczenia (wpływy i wydatki) realizowane są poprzez obrót bezgotówkowy.
Z analizy zapisów dokonanych na kontach księgowych oraz wyciągów bankowych dotyczących ZFŚS wynika, że w okresie od stycznia do sierpnia 2014 r. kwota środków będących w dyspozycji funduszu wyniosła ogółem 20.426,87 zł. Na powyższą kwotę oprócz stanu początkowego i dokonanych odpisów składały się także wpływy z odsetek bankowych w kwocie 83,20 zł (akta kontroli Nr 14/32/I/45-48). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Wydatki funduszu
Z analizy zapisów dokonanych na kontach 135 – rachunek bankowy funduszu i 234- Pozostałe rozrachunki z pracownikami wynika, że zaewidencjonowane wydatki z rachunku bankowego ZFŚS w kontrolowanym okresie wyniosły ogółem 17.092,60 zł. Wydatki dotyczyły czterech niżej wymienionych rodzajów świadczeń (akta kontroli Nr 14/32/I/49-50):
- dofinansowanie do wypoczynku „wczasy pod gruszą” w kwocie 15.267,60 zł,
- imprezy kulturalno-oświatowe w kwocie 325,00 zł,
- zapomogi w kwocie 500,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku letniego dzieci w kwocie 1.000,00 zł.
Saldo konta 135 na dzień 30.08.2014 r. wynosiło 3.334,27 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 21 (akta kontroli Nr 14/32/I/51). Kwota ta stanowiła różnicę pomiędzy środkami posiadanymi do dyspozycji funduszu a dokonanymi wydatkami.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały oryginały dokumentacji stanowiącej podstawę przyznania poszczególnych świadczeń i potwierdzającą ich wypłatę. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Kwoty wypłaconych świadczeń były zgodne z decyzjami dyrektora. Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych rodzajów świadczeń przedstawiają się następująco:
dofinansowania do wypoczynku w kwocie 15.267,60 zł
Dofinansowanie przyznawane jest raz w roku w związku z urlopem wypoczynkowym. W 2014 r. dofinansowanie przyznano 19 osobom, w kwotach od 720,00 zł do 900,00 zł. W każdym przypadku wysokość przyznanego dofinansowania uzależniona była od dochodu osoby uprawnionej (do 1.500,00 zł, od 1.501,00 zł do 3.300,00 zł i powyżej 3.300,00 zł. Podstawą ich przyznania był wniosek pracownika wraz z kartą urlopową zaakceptowany przez dyrektora.
imprezy kulturalno-oświatowe w kwocie 325,00 zł
Wydatek dotyczył imprezy integracyjnej, w której udział wzięło 13 osób. Wydatek ten został zakwestionowany przez nową główną księgową, gdyż impreza ta nie była działalnością socjalną w rozumieniu ustawy. W trakcie kontroli pracownicy zwrócili koszty imprezy. W dniu 03.10.2014 r. zwrócone środki zostały wpłacone do banku.
zapomogi w kwocie 500,00 zł
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
dofinansowanie do wypoczynku letniego dzieci w kwocie 1.000,00 zł.
Dofinansowanie przyznano 4 pracownikom na ich wniosek po 250,00 zł na 1 dziecko, po złożeniu wniosku i przedłożeniu faktur wystawionych przez uprawnione podmioty.
Pracownikiem odpowiedzialnym za prowadzenie kasy w jednostce jest osoba zatrudniona na stanowisku samodzielnego referenta ds. administracyjno finansowych, która złożyła oświadczenie o odpowiedzialności materialnej.
Gospodarka kasowa
Pracownikiem odpowiedzialnym za prowadzenie kasy w jednostce jest osoba zatrudniona na stanowisku inspektora do spraw kadr i rozliczeń, która złożyła oświadczenie o odpowiedzialności materialnej. Gospodarkę kasową reguluje Instrukcja kasowa wprowadzona zarządzeniem nr 2/2014 dyrektora z dnia 17.02.2014 r. Pogotowie kasowe w jednostce wynosi 10.000,00 zł. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.) Raporty kasowe prowadzone są oddzielnie dla dochodów i wydatków. W okresie objętym kontrolą sporządzono 17 raportów, w tym 8 raportów dotyczących dochodów i 9 raportów dotyczących wydatków. Szczegółową kontrolą objęto gospodarkę kasową w sierpniu 2014 r.
Wpłaty
Z wydruku konta 101 oraz z raportu kasowego nr 15 z 18.07.2014 r. wynika, że stan gotówki w kasie na koniec lipca 2014 r. wynosił 0 zł. Stan ten był zgodny ze stanem początkowym wykazanym w następnym raporcie kasowym. Ogółem przychody w sierpniu wyniosły 1.946,27 zł. Przychody dotyczyły opłat za pobyt i usługi wniesionych przez 21 osób. Podstawą wpłat były Kwitariusze przychodowe od nr 2862337do nr 2862357.
Wypłaty
Z wydruku konta 101 oraz z raportu kasowego nr 14 z 30.07.2014 r. wynika, że stan gotówki w kasie na koniec lipca 2014 r. wynosił 0 zł. W sierpniu 2014 r. dwukrotnie pobrano gotówkę z banku.
Rozchody w sierpniu 2014 r. wyniosły 3.072,65 zł i były zgodne z kwotą pobraną z banku. Wydatki dotyczyły:
- zakupu żywności na podstawie 39 faktur, na łączną kwotę 2.606,62 zł,
- różnych innych zakupów na podstawie 9 faktur, na kwotę 466,03 zł.
Z raportu kasowego nr 16 wynika, że stan gotówki w kasie na dzień 29.08.2014 r. wynosił 0 zł.
Druki ścisłego zarachowania
Jednostka prowadzi ewidencję druków ścisłego zarachowania dot.:
- dowodów wpłat KP,
- dowodów wypłat KW,
- Kwitariuszy przychodowych,
- biletów MZK,
- znaczków pocztowych,
- pieczątek.
Druki wydawane są za pokwitowaniem po rozliczeniu się z druków wcześniej pobranych. Szczegółową kontrola objęto druki Kwitariuszy przychodowych opisanych w dziale gospodarka kasowa – wpłaty. Wszystkie dowody zostały dołączone do raportów kasowych i stanowiły podstawę do księgowania. Zachowana jest kolejność numeracji druków.
W zakresie kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza realizowana jest w oparciu o procedury ogłoszone Zarządzeniem Nr 2/2011 Dyrektora ŚDS ,,Magnolia’’ i realizowana jest poprzez bieżącą kontrolę formalną i merytoryczną dokumentacji finansowej.
Kontrolowane są również składane zapotrzebowania na zakupy rzeczowe wraz z analizą cenową poszczególnych zakupów. Na bieżąco kontrolowane są miesięczne, półroczne oraz roczne sprawozdania finansowe , a także odbywa się codzienna kontrola realizowanych operacji finansowych czynionych drogą elektroniczną. Sprawdzane także na bieżąco są: czynności realizowane przez Inspektora ds. kadr i rozliczeń w ramach przyjmowanych środków finansowych, które są dochodami jednostki. Kontrola przekazywania dochodów jednostki realizowana jest na bieżąco w trakcie zarówno przyjmowania opłat jak też przekazywania ich do Urzędu Miasta Opola. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych kontrolowane są zarówno procedury zamówień jak również przestrzegane ich zasady poprzez wybór możliwie najtańszych ofert. Kontrola funkcjonalna polega na badaniu pod względem merytorycznym jak i finansowym przez Dyrektora jednostki, Głównego księgowego, Inspektora ds. kadr i rozliczeń, Pod względem formalno-prawnym dokumenty akceptuje radca prawny jednostki. Prowadzone są również kontrole wyrywkowe gdzie sprawdzana jest prawidłowość i terminowość sprawozdań wynagrodzenia, oraz akta osobowe dotyczące zatrudniania i zwalniania pracowników jak też bieżąca kontrola gospodarki kasowej. Na bieżąco kontrolowane i sprawdzane są niezbędne zmiany wynikające ze zmian prawa, zarządzenia, regulaminy oraz inne akta normatywne obowiązujące w jednostkach budżetowych. Kontrole doraźne odbywają się na podstawie planu kontroli wewnętrznych (akta kontroli Nr 14/32/I/52-53).
Podsumowanie
W zakresie dochodów i wydatków budżetowych nie stwierdzono nieprawidłowości.
Wydatki z funduszu socjalnego na imprezę integracyjną w kwocie 325,00 zł zostały zwrócone przez pracowników na konto funduszu.
Wysokość podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest zgodna z kwotą określoną w planie finansowo rzeczowym i została wyliczona na podstawie wytycznych określonych w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Opola z dnia 15 lipca 2013 r. w sprawie opracowania przez miejskie jednostki organizacyjne Urzędu Miasta Opola projektów planów finansowo-rzeczowych wraz z objaśnieniami do projektu budżetu miasta Opola na 2014 rok. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej - podstawę naliczania odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych.
W związku z powyższym na koniec roku należy dokonać korekty odpisu do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w jednostce.
Sprawozdanie z realizacji zaleceń proszę przekazać do Wydziału Kontroli Wewnętrznej do dnia 30. 01.2015 r.
Zgodnie z § 18 pkt.8 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola - Odbiór protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej w uproszczonej kontroli oznacza zapoznanie się z jego treścią i jego przyjęcie.
Zgodnie z § 20 pkt.3 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola - W uproszczonej kontroli kierownik jednostki kontrolowanej zgłasza zastrzeżenia do protokołu przed jego podpisaniem.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Zatwierdził: (Naczelnik Wydziału)
Data:
|
Akceptuję: (Prezydent)
Data:
|