Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Ustalenia kontroli
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie przedłożonego przez Dyrektora szkoły Bożenę Hebda Kozłowską sprawozdania pokontrolnego z dnia 5 stycznia 2009 r. dotyczącego wykonania zaleceń wydanych po kontroli przeprowadzonej w 2008 r. (akta kontroli tom I s. 1).
W okresie od 1 września 2008 r. do 19 września 2008 r. Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadził postępowanie kontrolne w Publicznej Szkole Podstawowej nr 20 w Opolu.
Przeprowadzona kontrola obejmowała następujący zakres tematyczny:
ü gospodarka finansowa,
ü zamówienia publiczne,
ü system kontroli wewnętrznej
Prawidłowość i rzetelność wydanych przez Prezydenta Miasta Opola zaleceń pokontrolnych obrazuje tabela nr 1:
Lp.
|
Zalecenia
|
Termin wykonania
|
Data wykonania
|
Wykonanie
|
1.
|
Dla wydatków szkoły stosować prawidłową klasyfikację budżetową zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 z późn. zm.)
|
niezwłocznie
|
12.12.2008r.
|
Skontrolowana jednostka w dniu 15.12.2008 r. poinformowała WKWiA, iż na 2009 r. zastosowano prawidłową klasyfikację budżetową. W związku z tym kontrolujący sprawdzili wszystkie 104 operacje księgowe na łączną kwotę 40.696,97 w 2009 r. i nie stwierdzili w tym względzie żadnych nieprawidłowości. (akta kontroli tom I s. 3 do 6)
|
2.
|
W procedurze dotyczącej zamówień publicznych o wartości nie przekraczającej 14.000 euro wprowadzić zapisy wskazujące, kto dokonuje wyboru oferty.
|
na bieżąco
|
12.12.208r.
|
Na podstawie aneksu nr 1 do Regulaminu udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza 14.000 euro wprowadzonego na podstawie Zarządzenia nr 7a/08/09 z dnia 12.12.2008r. zapisano, że w wyborze najkorzystniejszej oferty uczestniczy komisja, natomiast wyboru oferty dokonuje dyrektor szkoły (akta kontroli tom I s. 7)
|
Sposób oraz wykonanie wyżej wymienionych zaleceń pokontrolnych możliwe było na podstawie zarządzenia wewnętrznego dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 20 z dnia 12 grudnia 2008 r., co udokumentowane zostało odpowiednim wpisem w Ewidencji zarządzeń wewnętrznych przez dyrektora skontrolowanej placówki (akta kontroli tom I s. 8 do 9).
Ustalenia końcowe
Przeprowadzona analiza wykonania zaleceń pokontrolnych w oparciu o złożone sprawozdanie Nr PSP20-643/09 z dnia 5 stycznia 2009 r. dyrektora szkoły wykazała ich skuteczną i terminową realizację co w obecnej sytuacji pozwala na prawidłowe funkcjonowanie skontrolowanej placówki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: Opole,......
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: Opole, .......
|
Podpis Głównego Specjalisty: (na ostatecznej wersji roboczej)
Podpis Naczelnika Wydziału: (na ostatecznej wersji roboczej)
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|
Zmiany w protokole
|
"Ustalenia na str. ... skreśla się"
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli"
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:"
|