KWiA.I–0914/5/08
|
Opole, 29.04.2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 06/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 24
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 29.02.2008 do 22.03.2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Małgorzata Jóźwin - Mazurek – Podinspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 11/2008
nr 21/2008
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
Ø Oszczędności przy dokonywaniu wydatków
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Urszula Kowalewska – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była:
1. ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej,
2. zgodnego z obowiązującymi przepisami i procedurami przeprowadzania postępowań o zamówienia publiczne,
3. prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej,
4. prawidłowego postępowania przy dokonywaniu wydatków.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
W trakcie prowadzonych czynności sprawdzających w jednostce dokonano analizy przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i zasadności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce. Kontrolą objęto również procedury związane z zamówieniami publicznymi, których wartość zamówienia nie przekroczyła 14.000,00 euro. Zbadano ponadto dokumenty związane z funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej, pod kątem sprawnego, zgodnego z prawem działania jednostki.
Sprawy organizacyjne
Publiczne Przedszkole nr 24 w Opolu przy ul. Zwycięstwa 47 funkcjonuje od dnia 01.09.2001 r., na podstawie Uchwały Nr XLIII/571/01 Rady Miasta Opola z dnia 26 lipca 2001 r. w sprawie odnowienia aktów założycielskich publicznych przedszkoli, dla których miasto Opole jest organem prowadzącym (akta kontroli Nr 08/6/I/1).Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Zwycięstwa 47, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-7224c/49/2000 z dnia 07.12.2000 r. (akta kontroli Nr 08/6/I/2-3).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Urszula Kowalewska powołana na to stanowisko na okres od 01.09.2002r. do 31.08.2007 r. oraz ponownie od 01.09.2007 r. do 31.08.2012 r. (akta kontroli Nr 08/6/I/4-5). Dyrektor w wyżej wymienionych okresach powołania posiada upoważnienia do występowania w imieniu Gminy Opole w zakresie zaciągania zobowiązań rzeczowych i finansowych wynikających z zakresu działania Przedszkola Publicznego nr 24 w Opolu przy ul. Zwycięstwa 47 w granicach odpowiadających potrzebom oraz możliwościom finansowym określonym w planie finansowym na dany rok (akta kontroli Nr 08/6/I/6-7).
Głównym księgowym przedszkola jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 16.12.1996 r. w wymiarze 0,50 etatu (akta kontroli Nr 08/6/I/8)..
W wyniku przeprowadzonych w jednostce czynności kontrolnych ustalono, iż posiada ona wewnętrzne regulacje natury organizacyjnej zapewniające sprawne jej funkcjonowanie tj.:
Ø Statut (akta kontroli Nr 08/6/I/9-26),
Ø Regulamin organizacyjny (akta kontroli Nr 08/6/I/27-38),
Ø Regulamin pracy (akta kontroli Nr 08/6/I/39-55).
Z budżetem gminy przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie od stycznia do grudnia 2007 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku Millennium S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych oraz rachunek depozytowy.
Od maja 2007 r. przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
W trakcie prowadzonych czynności sprawdzających ustalono, iż kontrolowane przedszkole posiada wewnętrzne regulacje dotyczące księgowości szkoły w postaci:
Ø Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów (akta kontroli Nr 08/6/I/56-67),
Ø Instrukcji kontroli wewnętrznej (akta kontroli Nr 08/6/I/68-99),
Ø Instrukcji inwentaryzacyjnej (akta kontroli Nr 08/6/I/100-124),
Ø Instrukcji gospodarki kasowej (akta kontroli Nr 08/6/I/125-140),
Ø Instrukcji kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów (akta kontroli Nr 08/6/I/141-174),
Ø Regulaminu zamówień publicznych do 14.000 euro (akta kontroli Nr 08/6/I/175-184).
`
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego. Ewidencja księgowa przedszkola prowadzona jest w sposób umożliwiający ustalenie poniesionych kosztów w kontrolowanym okresie.
Podczas czynności kontrolnych ustalono, że w 2007 r. w kontrolowanej jednostce dokonano spisów inwentaryzacyjnych.
Tabela nr 1
Lp.
|
Rodzaj inwentaryzacji
|
Spis na dzień
|
Podstawa
|
Uwagi
|
1
|
Okresowa, zdawczo -odbiorcza - półroczna
- magazyn żywności
- gotówka w kasie
|
29.06.2007 r.
|
Zarządzenie Dyrektora nr 9
z dnia 01.06.2007r.
|
Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono
(akta kontroli Nr 08/6/I/185-189)
|
2
|
Spis z natury
- budynek przedszkolny
- ogrodzenie przedszkolne
|
28.11.2007 r.
|
brak
|
Brak protokołu różnic inwentaryzacyjnych
(akta kontroli Nr 08/6/I/190)
|
3
|
Okresowa, zdawczo – odbiorcza – roczna
- magazyn żywności
- gotówka w kasie
|
31.12.2007 r.
|
Zarządzenie Dyrektora nr 12 z dnia 01.12.2007r.
|
Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono
(akta kontroli Nr 08/6/I/195)
|
Z analizy dokumentacji inwentaryzacyjnej wynika, że w przypadku spisu z natury budynku przedszkolnego i jego ogrodzenia brak jest zarządzenia wewnętrznego dyrektora placówki polecającego przeprowadzenie takiej inwentaryzacji oraz powołania w tym celu zespołu spisowego.
W przedmiotowej dokumentacji brak również protokołu ze stwierdzonych ewentualnie różnic inwentaryzacyjnych. Niekompletność dokumentacji w przeprowadzonym postępowaniu inwentaryzacyjnym potwierdziła w pisemnym wyjaśnieniu dyrektor placówki Pani Urszula Kowalewska (akta kontroli Nr 08/6/I/196).
Na dzień 31.12.2007 r. zgodnie z arkuszem organizacyjnym kontrolowanej jednostki zatrudnionych było ogółem 24 osoby na 21,80 etatach w tym 12 pracowników pedagogicznych na 11,1 etatach oraz 12 pracowników administracji i obsługi na 10,63 etatach (akta kontroli Nr 08/6/I/197). Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
11,17
|
12
|
2
|
Obsługa i administracja
|
10,63
|
12
|
RAZEM
|
21,80
|
24
|
Strukturę zatrudnienia w Przedszkolu Publicznym nr 24 w przeliczeniu na etaty przedstawiono na wykresie nr 1.
Wykres nr 1
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Wydatki budżetowe w 2007 r.
Łączna kwota wynikająca z planu finansowego na działalność przedszkola w 2007 r. wynosiła: 672.900,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 669.986,28zł. (akta kontroli Nr 08/6/II/198-229).
W dniu 10.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2007 r. (akta kontroli Nr 08/6/II/230-243). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w pięciu paragrafach.
Największą pozycję stanowiły wydatki na wynagrodzenia, nagrody i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Wydatki te zaksięgowano w pięciu paragrafach tj. 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4140. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 669.986,28 zł, co stanowi całość wszystkich wydatków budżetowych. Łączna kwota odpisu na fundusz socjalny wyniosła 33.500,00 zł i taką kwotę przekazano na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Środków Socjalnych.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 08/6/II/244):
Ø nagrody jubileuszowe dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))osób w łącznej kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø odprawę emerytalną dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w wysokości (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø ekwiwalenty za niewykorzystany urlop dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))osób w łącznej kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Spośród pozostałych wydatków analizie poddano wydatki zaewidencjonowane w paragrafie dotyczącym Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:
Rozdział 80104 § 4440 - Odpisy na ZFŚS
W przedszkolu dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 33.500,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 24.05.2007 r. – 21.300,00 zł
Ø 04.09.2007 r. – 7.100,00 zł
Ø 19.10.2007 r. – 5.100,00 zł
RAZEM 33.500,00 zł
W wyniku kontroli ustalono, że powyższe kwoty w całości dotyczyły odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Poszczególne kwoty faktycznie przekazane zostały na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach.
Z analizy zapisów na kontach księgowych „135” wynika, że oprócz odpisów, rachunek bankowy zasilały spłaty pożyczek mieszkaniowych, odpisy dla emerytów przekazane przez Urząd Miasta oraz odsetki od zgromadzonych na rachunku środków finansowych. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono (akta kontroli Nr 08/6/II/245-256).
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym Nr 24. (akta kontroli Nr 08/6/II/257-270). Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych. Sposoby i przyznawanie świadczeń osobom uprawnionym uzgadniany był z działającą stałą komisją ZFŚS. Ustalono, że w kontrolowanym okresie środki funduszu przeznaczono na:
Ø pomoc rzeczową i finansową,
Ø pożyczki mieszkaniowe,
Ø świadczenia urlopowe dla nauczycieli,
Ø dofinansowanie do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowanie dla emerytów,
Ø organizację imprez kulturalnych
Innych wydatków nie stwierdzono.
Wstępnej kwalifikacji wniosków o przyznanie pomocy socjalnej dokonuje komisja socjalna. Komisja socjalna sporządza każdorazowo z posiedzenia protokół, który zatwierdza dyrektor. Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku analizy ewidencji księgowej szczegółowemu badaniu poddano zapisy dotyczące pobranej gotówki do kasy.
Tabela nr 3
Lp
|
Data
|
Kwota
|
Tytuł
|
1
|
23.05.2007 r.
|
555.00 zł
|
Zapomoga dla pracownika
|
2
|
23.05.2007 r.
|
1.655,81 zł
|
Przelew środków związany ze zmianą banku
|
3
|
24.07.2007 r.
|
2.382,50 zł
|
Dotyczy wczasów pod gruszą dla pracowników
|
4
|
13.09.2007 r.
|
3.575,00 zł
|
Dotyczy wczasów pod gruszą dla emerytów
|
5
|
18.09.2007 r.
|
1.144,00 zł
|
Dodatkowy przelew dla emerytów na wczasy pod gruszą
|
6
|
15.10.2007 r.
|
234,00 zł
|
Wycieczka bilety wstępu
|
7
|
04.12.2007 r.
|
5.511,00 zł
|
Dopłaty do świąt
|
Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
Dodatkowo sprawdzono trzy zapisy w ewidencji księgowej w związku z niepełnym i niejasnym opisem wydatku tj.:
§ 29.10.2007 r. – kwota 403,76 zł zapis: (fak. PE/133/10/2007 za autokar). W trakcie badania dokumentacji ustalono, że wydatek dotyczył dowozu pracowników na wycieczkę.
§ 20.12.2007 r. – kwota 1.757.00 zł brak opisu. W trakcie badania dokumentacji ustalono, że wydatek dotyczył podatku od dopłaty do świąt.
§ 20.12.2007 r. – kwota 13,76 zł brak opisu. W trakcie badania dokumentacji ustalono, że wydatek dotyczył składki ZUS od dopłaty do świąt.
Dochody budżetowe w 2007 r.
W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27 S kwota w wysokości 20,51 zł dotyczyła odsetek wygenerowanych na zlikwidowanym rachunku bankowym (akta kontroli Nr 08/6/II/271-274).
Wpływy dochodów własnych w 2007 r.
Podstawę działania dochodów własnych stanowi uchwała nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Ustalono, że w kontrolowanym przedszkolu środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie wpływów dochodów własnych w 2007 r. wyniosło ogółem 306.030,66 zł (akta kontroli Nr 08/6/II/275-347). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 35.272,10 zł,
Ø przychody w kwocie 270.758,56 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 264.674,83zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 1.791,73 zł,
Ø paragraf 097 „Dochody z różnych wpływów” – 4.292,00 zł
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in. wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu, odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym oraz odsetki za nieterminowe wpłaty oraz prowizja z tytułu ubezpieczenia dzieci i odszkodowanie z tytułu powodzi.
Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 08/6/II/275-347) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007 r. wyniosły ogółem 306.030,66 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w siedemnastu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania oraz części opisowej do tego sprawozdania, kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 80104 § 4410 – Podróże krajowe służbowe (akta kontroli Nr 08/6/II/275-347)
Wydatki ogółem wyniosły 941,52 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył wyjazdu służbowego do Białegostoku. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 6060 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 08/6/II/275/347)
Wydatki ogółem wyniosły 7.000,00 zł. Wydatek dotyczył zakupu Notebooka kopiarki wielofunkcyjnej. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Dokumenty księgowe
Podczas kontroli ustalono, że dokumentacja księgowa prowadzona jest w sposób chronologiczny oraz z podziałem na poszczególne rachunki. Konta księgowe syntetyczne mają odpowiednio utworzone i wyodrębnione konta analityczne.
Zespół kontrolny, na podstawie ewidencji księgowej wybranych wydatków dokonał sprawdzenia sposobu opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki.
W trakcie badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Ponadto na dokumentach zawarta była adnotacja o podstawie zastosowania przepisów Prawa zamówień publicznych oraz zatwierdzenie do wypłaty przez dyrektora jednostki. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych. Ponadto na każdej fakturze była umieszczona data wpływu do jednostki.
Postępowania dotyczące zamówień publicznych
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych ustalono, że na przestrzeni 2007 r. w jednostce przeprowadzono sześć postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Analiza dokumentów źródłowych ujawniła że wartość każdego z sześciu postępowań nie przekroczyła kwoty 14.000 euro. W związku z tym przedmiotowe postępowania przeprowadzone zostały w oparciu o posiadany przez jednostkę Regulamin Zamówień Publicznych do 14.000 euro. Wyniki przeprowadzonych w tym zakresie badań obrazuje poniższa tabela nr 4.
Tabela nr 4
LP
|
PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
|
WYKONAWCA
|
WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA
|
ZGODNOŚĆ Z PROCEDURĄ
|
UWAGI
|
1
|
Wymiana stolarki okiennej w budynku przedszkola
|
Firma (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Oferta najkorzystniejsza cenowo wybrana spośród trzech złożonych.
|
17.745,63 zł
|
TAK
|
Postępowanie dotyczące wyboru wykonawcy wszczęto w dniu 19.02.2007 r. tj. przed dniem 15.06.2007r. od którego obowiązuje Regulamin zamówień publicznych do 14.000 euro w PP nr 24
(akta kontroli 08/6/III/348-367)
|
2
|
Remont posadzki i parkietu
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Oferta najkorzystniejsza cenowo spośród dwóch złożonych.
|
20.889,18 zł
|
TAK
|
Postępowanie dotyczące wyboru wykonawcy wszczęto w dniu 11.06.2007r. tj. przed dniem 15.06.2007 r. od którego obowiązuje Regulamin zamówień publicznych do 14.000 euro PP nr 24
(akta kontroli 08/6/III/368-374)
|
3
|
Wymiana drzwi zewnętrznych i wewnętrznych w budynku przedszkola
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))Oferta najkorzystniejsza cenowo spośród trzech złożonych.
|
10.210.12 zł
|
NIE
|
Naruszenie zapisu § 4 ust. 3 Regulaminu zamówień publicznych do 14.000 euro PP nr 24
(akta kontroli 08/6/III/375-406)
|
4
|
Usunięcie płyt azbestowych z budynku przedszkola.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Oferta najkorzystniejsza cenowo spośród dwóch złożonych.
|
1.605,00 zł
|
NIE
|
Naruszenie zapisu § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 3 Regulaminu zamówień publicznych do 14.000 euro PP nr 24
(akta kontroli 08/6/III/407-415)
|
5
|
Zakup pomieszczeń garażowych z blachy ocynkowanej.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Oferta droższa spośród dwóch złożonych o 2000 zł
|
5.400,00 zł
|
NIE
|
Naruszenie zapisu § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1-4 Regulaminu zamówień publicznych do 14.000 euro PP nr 24.
(akta kontroli 08/6/III/416-421)
|
6
|
Wykonanie instalacji telefonicznej i domofonowej w przedszkolu.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Przyjęta oferta była drugą pod względem ceny spośród trzech złożonych jednak droższa od najtańszej o 3.172,00 zł.
|
6.954,00 zł
|
NIE
|
Naruszenie zapisu § 3 ust.1 i 2 oraz § 4 ust. 1-4
(akta kontroli 08/6/III/422-429).
|
Zbadana przez zespół kontrolny w trakcie prowadzonych czynności sprawdzających dokumentacja ujawniła szereg nieprawidłowości związanych z naruszeniem zapisów Regulaminu zamówień publicznych do 14.000 euro co uwidoczniono w tabeli powyżej. Jednocześnie stwierdzono brak w jednostce Rejestru zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro czym naruszono zapis § 6 ww. Regulaminu.
System kontroli wewnętrznej
Celem przeprowadzonego badania było ustalenie w jaki sposób funkcjonuje w kontrolowanej jednostce system kontroli wewnętrznej. Badania skuteczności systemu dokonano w oparciu o standardy szczegółowe INTOSAI (Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli i Audytu), przyjęte i rekomendowane przez NIK i Ministerstwo Finansów, zawierające określone warunki skuteczności systemu kontroli wewnętrznej. Tabela nr 5 przedstawia ocenę realizacji standardów kontroli wewnętrznej.
Tabela nr 5
Lp.
|
Czynność
|
Standard
|
Stan ustalony w PP nr 8
|
1
|
DOKUMENTACJA
|
Struktura kontroli wewnętrznej oraz wszelkie operacje i znaczące zdarzenia powinny być dokładnie udokumentowane, a dokumentacja powinna być natychmiast dostępna, jeżeli zachodzi potrzeba sprawdzenia.
|
Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie i chronologicznie. Operacje finansowe są rzetelnie udokumentowane. Sposób przechowywania umożliwia szybkie odszukanie wszystkich dokumentów.
|
2
|
BEZZWŁOCZNE
I PRAWIDŁOWE REJESTROWANIE OPERACJI I ZDARZEŃ
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny być niezwłocznie rejestrowane i prawidłowo sklasyfikowane.
|
Zdarzenia księgowe księgowane są na bieżąco i w sposób chronologiczny. Nie stwierdzono przypadków błędnego klasyfikowania operacji.
|
3
|
AUTORYZACJA
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny podlegać autoryzacji oraz być wykonywane tylko przez osoby dysponujące odpowiednimi uprawnieniami.
|
Wszystkie dokumenty będące podstawą przeprowadzenia operacji, posiadają podpisy osób upoważnionych. Upoważnienia znajdują się w aktach osobowych pracowników.
|
4
|
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW
|
Kluczowe obowiązki i odpowiedzialność za udzielanie upoważnień, realizowanie, rejestrowanie oraz sprawdzanie operacji i zdarzeń powinny być podzielone między różne osoby.
|
W jednostce jest właściwy podział obowiązków. Upoważnienia do podpisywania dokumentów finansowych ustalono w prawidłowy sposób.
|
5
|
NADZÓR
|
Należy zapewnić kompetentny nadzór dla upewnienia się, że cele są realizowane.
|
W badanych obszarach związanych z operacjami finansowymi istnieje prawidłowy nadzór ze strony dyrekcji.
Przelewy bankowe dokonywane są wyłącznie po zatwierdzeniu przez dyrekcję.
|
6
|
DOSTĘP DO ZASOBÓW I DOKUMENTÓW ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ZA NIE
|
Dostęp do zasobów i akt powinien być ograniczony tylko do osób upoważnionych, które są odpowiedzialne za dozór nad nimi lub ich wykorzystanie.
|
Badana dokumentacja znajduje się na terenie jednostki w pokoju głównej księgowej. Dostęp do dokumentów osobom niepowołanym jest ograniczony.
Zasoby komputerowe chronione są indywidualnymi hasłami dostępu.
|
W powyższym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:……………………
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
|