KWiA-I-16/0914/2010
|
Opole, 22.03.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 15/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 16 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
18.03.2010 r. do 20.03.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 33/2010
Nr 34/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja wykonania zaleceń pokontrolnych z kontroli przeprowadzonej w 2008 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Józefa Marciniak - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Józefa Marciniak – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Ustalenia kontroli
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie przedłożonego przez dyrektora szkoły Józefę Marciniak sprawozdania pokontrolnego z dnia 25.08.2008 r. dotyczącego wykonania zaleceń pokontrolnych wydanych po kontroli przeprowadzonej w 2007 r. (akta kontroli tom I s. 1).
W okresie od 1 lipca 2008 r. do 18 lipca 2008 r. Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadził postępowanie kontrolnej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 16 w Opolu.
Przeprowadzona kontrola obejmowała następujący zakres tematyczny:
ü gospodarka finansowa,
ü zamówienia publiczne prowadzenie ksiąg rachunkowych,
ü system kontroli wewnętrznej,
ü oszczędność przy dokonywaniu wydatków.
Prawidłowość i rzetelność wydanych przez Prezydenta Miasta Opola zaleceń pokontrolnych obrazuje tabela nr 1:
Lp.
|
Zalecenia
|
Termin
Wykonania
|
Data
wykonania
|
Wykonanie
|
1.
|
Dla wydatków szkoły stosować prawidłową klasyfikację budżetową zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 z póź. zm.)
|
na bieżąco
|
25.08.2008r.
|
Zalecenie związane było z błędnym zakwalifikowaniem – uzupełnienia ubytków w nawierzchni przed szkołą w § 4300, a powinno być w § 4270. W trakcie czynności kontrolnych nie stwierdzono błędów o podobnym charakterze (akta kontroli tom I s. 2)
|
2.
|
W procedurze dotyczącej zamówień publicznych o wartości nie przekraczającej 14.000 euro wprowadzić zapisy wskazujące, kto dokonuje wyboru oferty.
|
bezzwłocznie
|
25.08.2008r.
|
Na podstawie aneksu Nr 1 do procedury zamówień publicznych w PSP nr 16 wprowadzono pkt. 11 z którego wynika, że analizy złożonych ofert dokonuje komisja natomiast wyboru dyrektor szkoły. oraz wprowadzono pkt. 12 w treści, którego zapisano, że „wyniki przeprowadzonych postępowań o zamówienia publiczne dokumentowane są w Rejestrze Zamówień Publicznych”. (akta kontroli tom I s. 3).
|
3.
|
Na podstawie zarządzenia wewnętrznego dyrektora szkoły wprowadzić rejestr, w którym będą dokumentowane wyniki przeprowadzonych postępowań o zamówienia publiczne.
|
bezzwłocznie
|
25.08.2008r.
|
Zarządzeniem Nr 37/2007/2008 Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej 16 w Opolu z dnia 18.08.2008 r. wprowadzono do użytku Rejestr dokumentów dotyczących przeprowadzonych postępowań o zamówienia publiczne (akta kontroli tom I s. 4 do 6).
|
4.
|
Na podstawie zarządzenia wewnętrznego dyrektora szkoły wprowadzić uregulowania dotyczące naliczania wysokości stawek za najem pomieszczeń szkolnych.
|
bezzwłocznie
|
25.08.2008r.
|
Zarządzeniem Nr 39/2007/2008 Dyrektora publicznej Szkoły Podstawowej Nr 16 w Opolu z dnia 18.08.2008 r. wprowadzono tabelę stawek wynajmu pomieszczeń szkoły (akta kontroli tom I s. 7 do 8).
|
5.
|
Zaprowadzić rejestr, w którym dokumentowane będą umowy dotyczące najmu pomieszczeń szkoły podmiotom zewnętrznym.
|
bezzwłocznie
|
25.08.2008r.
|
Na podstawie załącznika Nr 1 do Zarządzenia Nr 38/2007/2008 Dyrektora Publicznej Szkoły podstawowej Nr 16 w Opolu wprowadzono Rejestr umów dotyczących wynajmu pomieszczeń szkoły podmiotom zewnętrznym (akta kontroli tom I s. 9 do 11)
|
6.
|
Wzmóc nadzór nad prawidłowym realizowaniem zadań wynikających z zarządzeń, regulaminów oraz instrukcji obowiązujących na terenie placówki.
|
na bieżąco
|
25.08.2008r.
|
Wzmożono nadzór nad prawidłową realizacją zadań wynikających z zarządzeń poprzez bieżące przeprowadzanie kontroli wewnętrznych. (akta kontroli tom I s. 12).
|
Ustalenia końcowe
Przeprowadzona analiza wykonania zaleceń pokontrolnych w oparciu o złożone sprawozdanie Nr PSP-16/312/Ks/19/2008 z dnia 25.08.2008 r. dyrektora szkoły wykazała ich skuteczną i terminową realizację co w obecnej sytuacji pozwala na prawidłowe funkcjonowanie skontrolowanej placówki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: Opole,......
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: Opole, .......
|
Podpis Głównego Specjalisty: (na ostatecznej wersji roboczej)
Podpis Naczelnika Wydziału: (na ostatecznej wersji roboczej)
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|
Zmiany w protokole
|
"Ustalenia na str. ... skreśla się"
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli"
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:"
|