KWiA.I–0914/20/09
|
Opole, 03.11.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 37/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15
w Opolu
ul. Małopolska 20
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
5-23.10.2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński - starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 74/2009
nr 75/2009
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa, w tym realizacja zasad wynagradzania pracowników niepedagogicznych oraz funkcjonowanie uczniowskich klubów sportowych
|
Okres objęty kontrolą
|
2008, I półrocze 2009
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Alicja Trojak – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora szkoły. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Królowej Jadwigi funkcjonuje od dnia 1 września 1999 r., na podstawie Uchwały Nr VI/74/99 Rady Miasta Opola z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie dostosowania aktów założycielskich publicznych szkół podstawowych działających na terenie gminy Opole do obowiązujących przepisów prawa(akta kontroli Nr 09/37/I/4-5). Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Małopolskiej 20, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-JO-72244/5/02/03 (akta kontroli Nr 09/37/I/6-9).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły była pani Alicja Trojak powołana na to stanowisko na okres od 1 maja 2009 r. do 31 sierpnia 2013 r. (akta kontroli Nr 09/37/I/10-13).
Głównym księgowym szkoły jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 stycznia 2006 r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 09/37/I/14-17).
Z budżetem gminy szkoła rozlicza się w trzech niżej wymienionych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej:
-dział 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80104 – szkoły podstawowe,
-dział 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85401 – świetlice szkolne,
- dział 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80195 – pozostała działalność.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie szkoła posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A.:
- 18 1020 3668 0000 5702 0159 4662 rachunek budżetowy (akta kontroli Nr 09/37/I/34),
- 74 1020 3668 0000 5602 0159 8747 rachunek zfśs (akta kontroli Nr 09/37/I/35),
- 69 1020 3668 0000 5802 0159 8739 rachunek dochodów własnych (akta kontroli Nr 09/37/I/36),
- 27 1020 3668 0000 5402 0159 8721 rachunek depozytowy (akta kontroli Nr 09/37/I/38),
- 30 1020 3668 0000 5802 0159 8762 Sokrates-Comenius (akta kontroli Nr 09/37/I/37).
Księgi rachunkowe w szkole prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Księgowość Optivum Vulcan.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Metoda wyceny aktywów i pasywów,
Ø Opis systemu informatycznego rachunkowości,
Ø Zasady prowadzenia ksiąg pomocniczych,
Ø Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcją sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych,
Ø Zakładowa instrukcja inwentaryzacyjna,
Ø Regulamin przeprowadzania kontroli finansowej.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2005 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono.
Na dzień 31.12.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 83 osoby na 77,72 etatach. Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2008 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2008 r.)
(akta kontroli Nr 09/37/I/19-21)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2008 r.)
(akta kontroli Nr 09/37/I/22-25)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
56,39
|
59,22
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
7,006
|
6,50
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
11,50
|
12,00
|
RAZEM
|
74,00
|
77,72
|
V. Wydatki budżetowe w 2008 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym środków budżetowych na dzień 31.12.2008 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 09/37/I/75).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły i świetlicy w 2008 r. wynosiła: 3.556.794,21 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 3.522.151,93 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 34.642,28 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/37/I/54-58).
W dniu 30.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/37/I/120-123). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2008 r.
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80101 oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki dotyczące szkoły zostały zaewidencjonowane w dwudziestu jeden paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.722.349,96 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników - 2.171.209,52 zł,
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne - 152.894,74 zł,
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne - 343.868,15 zł,
- § 4120 składki na Fundusz Pracy - 54.377,55 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym (akta kontroli Nr 09/37/I/117-119).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2008 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 09/37/I/31):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Zespół kontrolny sprawdził prawidłowość sporządzania list płac w 2008 r. Ustalono, że listy płac sporządzane są odrębnie dla pracowników administracji oraz nauczycieli. Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole otrzymywali wynagrodzenie w pierwszym dniu roboczym miesiąca, natomiast pracownicy administracyjni otrzymywali wynagrodzenia na koniec miesiąca.
Listy płac są sporządzane przy pomocy programu firmy Progman, zawierają okres za jaki dokonano wypłaty, łączną kwotę do wypłaty, nazwisko i imię pracownika, wynagrodzenie brutto każdej osoby z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzeń. Listy płac są podpisane zgodnie z obowiązującymi w jednostce regulacjami wewnętrznymi.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników administracyjnych wykazanych w tabeli nr 5 (akta kontroli Nr 09/37/I/45-49).
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 w Opolu, opracowany w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
1
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/45)
|
XIX
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/46)
|
XVII
|
1
|
3
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/47)
|
I
|
1
|
4
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/48)
|
I
|
1
|
5
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/49)
|
I
|
1
|
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów sześciu pracowników administracyjnych szkoły. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników administracyjnych kontrolowanej jednostki za okres od stycznia do marca 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
01/2009
|
02/2009
|
03/2009
|
Kwota (zł)
|
Kwota (zł)
|
Kwota (zł)
|
1
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/44)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/43)
|
3
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/42)
|
4
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/41)
|
5
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/40)
|
6
|
(akta kontroli Nr 09/37/I/39)
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Rozdział 80101 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 49.999,00 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu druków, środków czystości, mebli, materiałów biurowych, prenumeraty. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S. Ponadto na podstawie dokumentów źródłowych dokonano sprawdzenia wszystkich wydatków powyżej 1.000,00 zł. Ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
18/03/2008
|
Meble do świetlicy
|
9.320,80
|
04/04/2008
|
WB/46/2008
|
2
|
5357/2008
|
Środki czystości
|
2.377,73
|
16/06/2008
|
WB/82/2008
|
3
|
884/P/D
|
Druki
|
1287,79
|
04/07/2008
|
WB/93/2008
|
4
|
00034/07/08
|
Krzesła
|
8963,00
|
30/07/2008
|
WB/103/2008
|
5
|
1472/2008/OPO181
|
Wykładzina
|
4.412,24
|
05/08/2008
|
WB/106/2008
|
6
|
00005/08/08
|
Krzesła
|
7800,19
|
18/08/2008
|
WB/109/2008
|
7
|
10070/2008
|
Środki czystości
|
1.194,70
|
30/10/2008
|
WB/149/2008
|
Rozdział 80101 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem wyniosły 26.981,19 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu zestawów komputerowych, sprzętu sportowego, perkusji oraz książek. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S. Zespół kontrolny poddał badaniu wszystkie faktury powyżej 1.000,00 zł. Stwierdzono, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
FA/00264/04/08
|
Cztery komputery
|
4.465,30
|
25/04/2008
|
WB/57/2008
|
2
|
FA/00293/04/08
|
Cztery komputery
|
2.884,62
|
25/04/2008
|
WB/57/2008
|
3
|
667/P/M
|
Pomoce dydaktyczne
|
2.622,83
|
08/12/2008
|
WB/169/2008
|
4
|
908/08
|
Sprzęt sportowy
|
2.350,00
|
11/12/2008
|
WB/172/2008
|
5
|
FS08/4984
|
Sprzęt sportowy
|
1.275,30
|
17/12/2008
|
WB/175/2008
|
6
|
FS05/4379
|
Pomoce dydaktyczne
|
6.310,00
|
18/12/2008
|
WB/176/2008
|
7
|
FN-4701/2008
|
Zestaw komputerowy
|
1.605,00
|
19/12/2008
|
WB/177/2008
|
8
|
4701/2008
|
Projektor
|
2.100,00
|
22/12/2008
|
WB/178/2008
|
Rozdział 80101 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 124.200,00 zł. Dotyczyły one opłat za konserwację kserokopiarek, dźwigu, sprzętu p.poż., instalacji gazowej oraz remontu elewacji budynku. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. Sprawdzono wszystkie faktury, na podstawie których dokonano wydatku powyżej 1.000,00 zł. Ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 6
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
S/01206/08
|
Konserwacja ksero
|
1.024,80
|
19/05/2008
|
WB/68/2008
|
2
|
00004/2008
|
Remont ściany frontowej
|
55.708,81
|
18/08/2008
|
WB/109/2008
|
3
|
00008/2008
|
Remont ściany frontowej
|
23.875,20
|
25/09/2008
|
WB/130/2008
|
4
|
19/2008
|
Elewacja budynku
|
48.800,00
|
12/11/2008
|
WB/155/2008
|
Rozdział 80101 § 4270 – Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 30.063,50 zł (akta kontroli Nr 09/37/I/182). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS)(akta kontroli Nr 09/37/I/204).
W 2008 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 148.600,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 26.05.2008 r. – 96.825,00 zł,
Ø 19.09.2008 r. – 32.275,00 zł,
Ø 30.10.2008 r. – 19.500,00 zł (korekta)
RAZEM 148.600,00 zł (akta kontroli Nr 09/37/I/183-204).
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku analizy wszystkich wyciągów bankowych (od nr 1 do nr 69) ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych, dopłaty pracowników do wycieczek oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 5.845,00 zł (w dniu 21.05.2008 r. – 11.899,00 zł oraz w dniu 10.09.2008 r. –3.966,00 zł).Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy ww. wyciągów oraz zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników oraz dzieci i młodzieży,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø pomocy finansowej (akta kontroli Nr 09/37/I/).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2008 r. wynosiło 25.592,83 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 69 (akta kontroli Nr 09/37/I/).
VI. Zobowiązania i należności – środki budżetowe
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu salda kont rozrachunkowych środków budżetowych na dzień 31 grudnia 2008 r. występujących w ewidencji badanej jednostki, a także prawidłowość ewidencji operacji na kontach rozrachunkowych (akta kontroli Nr 09/37/I/112-114).
Na dzień 31 grudnia 2008 r. wystąpiły następujące salda na kontach rozrachunkowych:
Ø konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami – saldo wykazywało 5.010,60 zł oznaczające stan zobowiązań badanej jednostki wobec Energetyki Cieplnej.
Ø konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych – saldo wykazywało 0.
Ø konto 225 - Rozrachunki z budżetami – saldo wykazywało 0.
Ø konto 229 - Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne po stronie zobowiązań wykazano kwotę 32.088,96 zł, z czego:
- 27.699,30 zł dotyczyło składek ZUS z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
- 4.389,66 zł dotyczyło składek na Fundusz Pracy z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Zespół kontrolny ustalił, że w dniach 05.03.2009 r. i 17.03.2009 r. zobowiązania zostały uregulowane.
Ø konto 231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń – po stronie „Ma” wykazano kwotę 179.168,06 zł oznaczającą stan zobowiązań badanej jednostki wobec pracowników tytułem dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zobowiązania zostały uregulowane w dniu 24.02.2009 r.
Ø konto 234 - Rozrachunki z pracownikami – saldo wykazywało 0.
Ø konto 240 - Pozostałe rozrachunki – saldo wykazywało 0.
Występujące zobowiązania na koniec 2008 r. zinwentaryzowano w drodze weryfikacji salda. Zespół kontrolny do prawidłowości wykazanych sald uwag nie wniósł.
VII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2008 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
- 01.01.2008 r. wynosił 101.336,54 zł (akta kontroli Nr 09/37/I/142).
- 31.12.2008 r. wynosił 85.904,53 zł (akta kontroli Nr 09/37/I/143).
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniem RB-34 za 2008 r.
VII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanym zespole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 158.330,45 zł (akta kontroli Nr 09/37/I/ 147).Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego – 101.336,54 zł,
Ø dochody – 56.993,91 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty za wydanie duplikatów dokumentów, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń szkolnych.
VII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 09/37/I/147-148) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za 2008 r. wyniosły ogółem 72.425,92 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w ośmiu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 80101 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 26.227,56 zł. Ustalono, że wydatek dotyczył remontu elewacji budynku szkoły (nr faktury 21/2008). Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80101 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 22.040,79 zł. Dotyczyły one opłat za monitoring, opłat pocztowych, opłat za wywóz nieczystości. Największą pozycję w tym paragrafie stanowił wydatek na wykonanie i montaż stojaków rowerowych, wykonanie zabudowy meblowej oraz montaż ogrodzenia wraz z furtką. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. Ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 7
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
37/09/2008
|
Wykonanie i montaż stojaków rowerowych
|
2098,40
|
19/09/2008
|
WB/78/2008
|
2
|
11/2008
|
Zabudowa meblowa
|
4.148,00
|
30/10/2008
|
WB/90/2008
|
3
|
02609/FV/08
|
Montaż konstrukcji do kosza
|
2.037,40
|
18/11/2008
|
WB/98/2008
|
4
|
470/12/2008
|
Furtka z montażem
|
2.991,43
|
08/12/2008
|
WB/106/2008
|
5
|
00010/2008
|
Oprawy halogenowe
|
1.689,99
|
10/12/2008
|
WB/107/2008
|
6
|
2269/12/08
|
Korty tenisowe siatka
|
6.094,36
|
19/12/2008
|
WB/114/2008
|
VIII. Należności – dochody własne
W sporządzonym przez jednostkę sprawozdaniu RB-34 za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/37/I/147-148) wykazano saldo należności netto na koniec roku w wysokości 54.490,36 zł. Z ustnych wyjaśnień głównej księgowej wynika, że za zgodą Zarządu Miasta Opola wyrażoną w Uchwale nr 3314/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. Gmina Opole w dniu 27.07.2000 r. zawarła ze spółką (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) umowę najmu dzierżawy budynku hotelowego 4 kondygnacyjnego znajdującego się w Opolu przy ulicy Małopolskiej 20.
Umowa zawarta została na okres od 1 sierpnia 2000 r. do 31 lipca 2003 r. Umowa dzierżawy została zawarta bezpośrednio przez Gminę Opole. Szkoła nie była stroną umowy. W § 7 umowy wskazano, iż czynsz oraz płatności dodatkowe płatne będą na rachunek bankowy szkoły.
Pismami z dnia 26.06.2001 r. oraz 2.10.2001 r. firma (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) powiadomiła Zarząd Miasta Opola o konieczności zmniejszenia dzierżawionej powierzchni, a co za tym idzie zmniejszeniu (z dniem 30.06.2001 r.) czynszu oraz opłat dodatkowych. Pismem z dnia 26.10.2001 r. Gmina poleciła szkole, aby dokonywała obciążeń najemcy na dotychczasowych zasadach. W okresie od października 2001 r. do lipca 2002 r. Gmina oraz najemca prowadzili obszerną korespondencję, w której strony umowy podtrzymywały swoje stanowisko.
W maju 2002 r. dyrektor szkoły zwrócił się z prośbą do Prezydenta Piotra Kumca o zajęcie stanowiska i pomoc w wyegzekwowaniu od najemcy zaległych opłat dodatkowych na kwotę 40.698,07 zł. Po licznej korespondencji prowadzonej pomiędzy Gminą a najemcą podpisany został aneks do umowy dzierżawy, który wszedł w życie z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2002 r. Ponadto w marcu 2002 r. najemca złożył skargę do Prezydenta Miasta Opola, w której kwestionował zasadność naliczonych opłat. Pismem z dnia 13 września 2002 r. Gmina wezwała najemcę do zapłaty kwoty 76.860,00 zł pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową. Wezwanie ponawiano dwukrotnie.
Ostateczna ujawniona w księgach należność główna wynosi 53.348,34 zł. Gmina Opole nie podjęła działań mających na celu egzekucję należności od najemcy. Powyższe należności zostały ujęte w Bilansie jednostki. Przysługująca Gminie wierzytelność nie była przedmiotem postępowania sądowego zmierzającego do jej wyegzekwowania, nie została także zabezpieczona.
Wskazana wyżej należność główna wraz z odsetkami uległa przedawnieniu, na mocy art. 118 kodeksu cywilnego. W ocenie szkoły nie jest możliwe samodzielne umorzenie należności.
IX. Zamówienia publiczne w 2009 r.
Zespół kontrolny ustalił, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzono jedno postępowanie w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych o numerze PSP-15PZP12/05/2009. Zadanie dotyczyło remontu nawierzchni placu i kanalizacji sanitarnej w PSP nr 15. Postępowanie przeprowadzono w formie przetargu nieograniczonego. Wartość zamówienia określono na podstawie sporządzonego wcześniej kosztorysu. Wpłynęło 9 ofert pisemnych (akta kontroli Nr 09/37/I/210-211). Wybrano ofertę najkorzystniejszą cenowo na kwotę 99.338,52 zł.
Przetarg został przeprowadzony. W dniu 15.07.2009 r. została zawarta umowa nr 12/07/2009/R. W umowie określono czas trwania robót od 16.07.2009 r. do 03.09.2009 r. Prace budowlane zostały podzielone na 2 etapy. Pierwszy etap został potwierdzony protokołem odbioru wykonanych robót z dnia 10.08.2009 r. (faktura nr 20/ZUB/2009 - 48.800,00 zł). Drugi etap został potwierdzony protokołem końcowym z dnia 03.09.2009 r. (faktura nr 24/ZUB/2009 - 50.538,52 zł).
Ponadto w jednostce został opracowany Regulamin udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro w PSP nr 15 w Opolu. Zespół kontrolny dokonał sprawdzenia sposobu dokonywania zamówień poniżej 14.000 euro.
Tabela nr 8
Lp.
|
Przedmiot zamówienia
|
Ilość zebranych ofert
|
Kryterium wybory
|
1
|
Deratyzacja
|
4
|
Najniższa cena
|
2
|
Zrzucenie śniegu z dachu budynku
|
4
|
Najniższa cena
|
3
|
Rolety z montażem
|
3
|
Najniższa cena
|
4
|
Wykładzina dywanowa
|
3
|
Odpowiedni certyfikat trudnopalności
|
5
|
Wymiana zabezpieczenia pomieszczeń gospodarczych
|
2
|
Najniższa cena
|
6
|
Regały metalowe (5szt.)
|
2
|
Najniższa cena
|
7
|
Meble
|
4
|
Najniższa cena
|
8
|
Materiały biurowe
|
2
|
Najniższa cena
|
9
|
Środki czystości
|
3
|
Najniższa cena
|
We wszystkich skontrolowanych przypadkach został sporządzony w formie pisemnej protokół z postępowania o udzielenie zamówienia. Każdorazowo zbierano oferty od większej ilości kontrahentów. Ponadto za każdym razem podawano uzasadnieniu wyboru.
X. System kontroli wewnętrznej
Kompleksowy system kontroli wewnętrznej w jednostce określony jest poprzez:
Tabela nr 9
Lp.
|
Przyjęte regulacje prawne
|
Stan faktyczny
|
1
|
Regulamin pracy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 15 w Opolu
|
Przyjęty w jednostce Regulamin pracy jest aktem ustalającym wewnętrzną organizację i porządek w procesie pracy oraz określającym związane z procesem pracy obowiązki pracodawcy i pracowników w Publicznej szkole Podstawowej w Opolu. Obejmuje on obszary związane z organizacją pracy, porządkiem w pracy, czasem pracy oraz środkami dyscyplinującymi w przypadku naruszenia regulaminu. Zawiera również regulacje związane z urlopami, wynagrodzeniami oraz przepisami BHP
|
2
|
Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcją sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych w PSP nr 15 w Opolu
|
W ramach tych regulacji opisana jest kontrola finansowo-księgowa oraz wewnętrzna kontrola merytoryczna obejmująca wszystkie zagadnienia związane z działalnością szkoły.
|
3
|
Opis systemu przetwarzania danych
|
W kontrolowanej jednostce użytkowane są programy:
Ø kadry - Progman
Ø płace - Progman
Ø księgowość – Vulcan
Ø Płatnik - ZUS
Szczegółowy opis użytkowanych programów znajduje się w dokumentacji jednostki.
|
4
|
Karty czynności
|
Ustalono, że pracownicy jednostki posiadają karty stanowiskowe (czynności). Karty stanowiskowe pracy określają obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia zatrudnionego na danym stanowisku pracownika (akta kontroli Nr 09/37/I/50-53)
|
5
|
Zamówienia publiczne
|
Ustalono, że w szkole jest opracowana i stosowana procedura dotycząca zamówień poniżej oraz powyżej 14.000 euro.
|
X. Uczniowskie kluby sportowe
Zespół kontrolny ustalił, że w kontrolowanej jednostce w badanym okresie nie funkcjonowały uczniowskie kluby sportowe.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|