KWiA.I–0914/8/08
|
Opole, 08.04.2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 8/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 28 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 03 do 17 marca 2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek - podinspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 15/2008
nr 16/2008
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø System kontroli wewnętrznej
Ø Oszczędności przy dokonywaniu wydatków
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Anna Pastuszko- dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Uchwała Nr XXXVIII/392/04 Rady Miasta Opola z dnia 18.11.2004 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Skontrolowano wynagrodzenia pięciu pracowników przedszkola wypłacone w 2007 r., tj. dyrektora, głównej księgowej, intendenta, starszego specjalisty ds. kadr i specjalisty ds. płac. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami.
W zakresie dochodów własnych przedszkola sprawdzono dokumentację stanowiącą podstawę zastosowania zniżki dotyczącej opłat za przedszkole wpłacanych przez rodziców. Porównano także kwotę wydatków na wyżywienie z przypisanymi należnościami za wyżywienie w 2007 r.
Skontrolowano stan magazynów żywieniowych i porównano ze stanem ewidencyjnym. Kontroli poddano także stan gotówki w kasie, który porównano z ostatnim raportem kasowym.
Sprawy organizacyjne
Publiczne Przedszkole nr 28 w Opolu przy Placu Teatralnym 3 funkcjonuje na podstawie Uchwały Nr XXVI/224/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie odnowienia aktów założycielskich publicznych przedszkoli, dla których miasto Opole jest organem prowadzącym (akta kontroli Nr 08/8/I/2). Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy Placu Teatralnym 3, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-72244/1/2002 (akta kontroli Nr 08/8/I/3-4).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Anna Pastuszko powołana na to stanowisko na okres od 01.09.2007 r. do 31.08.2012 r. (akta kontroli Nr 08/8/I/6).
Głównym księgowym przedszkola jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 01.04.2005 r. w wymiarze ¼ etatu (akta kontroli 08/8/I/7).
Na podstawie książki kontroli ustalono, że w 2007 roku w Przedszkolu przeprowadzona została 1 kontrola zewnętrzna w zakresie płac przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Opolu(akta kontroli Nr 08/8/I/8-9).Z informacji uzyskanych od dyrektora przedszkola ustalono, że zalecenia pokontrolne zostały wykonane.
Z budżetem gminy przedszkole rozlicza się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie od stycznia do kwietnia 2007 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku Millennium S.A. (akta kontroli Nr 08/8/I/10):
· 78 1160 2202 0000 0000 4769 4591 - rachunek budżetowy,
· 23 1160 2202 0000 0000 4769 4611 - rachunek ZFŚS,
· 61 1160 2202 0000 0000 4769 4606 - rachunek dochodów własnych,
· 92 1160 2202 0000 0000 4769 4630 - rachunek depozytowy.
Od 30 kwietnia 2007 r. przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.:
· 03 1020 3668 0000 5102 0159 3771 - rachunek budżetowy,
· 50 1020 3668 0000 5302 0159 3797 - rachunek ZFŚS,
· 45 1020 3668 0000 5502 0159 3789 - rachunek dochodów własnych,
· 82 1020 3668 0000 5502 0160 1368 - rachunek depozytowy.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego ProgMan.
Sprawy kadrowe
Na dzień 31.12.2007 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 26 osób na 19,20 etatach (akta kontroli Nr 08/8/I/11). W 2007 roku do pracy w przedszkolu przyjęto sześciu pracowników pedagogicznych i trzech niepedagogicznych. Ustalono, że przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniem wystawionym przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o odbytych szkoleniach bhp.
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
8,32
|
11
|
2
|
Administracja
|
1,625
|
4
|
2
|
Obsługa
|
9,25
|
11
|
RAZEM
|
19,195
|
26
|
Strukturę zatrudnienia w PP nr 28 w przeliczeniu na etaty przedstawiono na wykresie nr 1.
Wykres nr 1
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 9 stycznia 2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych przedszkola za rok 2007 r.(akta kontroli 08/8/I/14).
W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27 S kwota w wysokości 11,34 zł dotyczyła odsetek od zgromadzonych na rachunku bankowym. Dochód ten przekazano na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w dniu 28.05.2007 r. (akta kontroli Nr 08/8/I/13).
Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2007 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 08/8/I/16).
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2007 r. (akta kontroli Nr 08/8/I/17).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2007 r. wynosiła: 524.884,55 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/18).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4210 i 4440.
Zespół kontrolny poddał analizie wyciągi bankowe środków budżetowych od miesiąca stycznia 2007 do grudnia 2007 r. ( od nr 1 do 49). Ustalono, że wpływy na rachunek bankowy stanowiły wyłącznie środki przekazane przez Urząd Miasta Opola natomiast z rachunku przelewane były tylko środki na wydatki zaewidencjonowane w powyższych paragrafach.
Największą pozycje stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne, spośród których kontrolą objęto wydatki na wynagrodzenia osobowe (które stanowiły największą pozycję ogółu wydatków) oraz odpisy od tych wynagrodzeń na fundusz socjalny. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wydatki przedszkola w tym paragrafie za rok 2007 r. wyniosły 386.442,95 zł.
Kontrolą objęto stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone dla pracowników przyjętych do pracy w 2007 r. (akta kontroli Nr 08/8/I/37). W przypadku pięciu pracowników pedagogicznych stwierdzono, że stawka ta została ustalona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (Dz. U. Nr 22, poz.181 z późn. zm.). Dodatki do wynagrodzenia zasadniczego ustalono zgodnie z Uchwałą Nr V/37/06 Rady Miasta Opola z dnia 28 grudnia 2006 r. W przypadku trzech nowozatrudnionych pracowników administracji i obsługi wynagrodzenie ustalono na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych (Dz. U. Nr 46 z 2005 r. poz. 1222 z późn. zm.) oraz uchwały Nr XLXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli Nr 08/8/I/38-39):
Ø ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))osób w kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Ø nagrody dyrektora ze specjalnego funduszu nagród:
· dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
· dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w łącznej kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Wysokość nagród dla pracowników niepedagogicznych wynosiła od (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł do (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł.
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota nagród wypłaconych pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym nie przekroczyła kwoty zaplanowanej w planie finansowym (akta kontroli Nr 08/8/I/40-41).
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypłacono zasadnie, gdyż był on związany z rozwiązaniem umowy o pracę (akta kontroli Nr 08/8/I/38).
Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
Skontrolowano wynagrodzenia pięciu pracowników przedszkola wypłacone w 2007:
- dyrektora,
- głównej księgowej,
- intendenta,
- starszego specjalisty ds. kadr,
- specjalisty ds. płac.
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za 12 miesięcy 2007 r. przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Imię i nazwisko
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
I/2007
|
II/2007
|
III/2007
|
IV/2007
|
V/2007
|
VI/2007
|
VII/2007
|
VIII/2007
|
IX/2007
|
X/2007
|
XI/2007
|
XII/2007
|
Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w kartach wynagrodzeń z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 08/8/I/42-47).
Paragraf 4440 – odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wykazane w tym paragrafie wydatki budżetowe przedszkola za rok 2007 wyniosły 21.100,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Kwoty te faktycznie przekazane zostały na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 08/8/I/48-52).
Terminy i kwoty odpisów obrazuje poniższa tabela:
Tabela nr 3
Lp.
|
Data
|
Kwota
|
%
|
1
|
31.05.2007 r.
|
14.025,00
|
66
|
2
|
27.09.2007 r.
|
4.675,00
|
22
|
3
|
22.10.2007 r.
|
2.400,00
korekta
|
12
|
RAZEM
|
21.100,00
|
100
|
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym Nr 28. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych. Sposoby i przyznawanie świadczeń osobom uprawnionym uzgadniany był z działającą stałą komisją ZFŚS.
Wstępnej kwalifikacji wniosków o przyznanie pomocy socjalnej dokonuje komisja socjalna składająca się z trzech osób: dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej oraz przedstawiciela pracowników obsługi. Komisja socjalna sporządza każdorazowo z posiedzenia protokół, który zatwierdza dyrektor. Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2006 r. stan środków na rachunku bankowym wynosił 2.399,17 zł i był zgodny z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/8/I/53).
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody oprócz dokonanego odpisu i stanu początkowego środków pieniężnych składały się spłaty pożyczek i odsetki bankowe oraz środki przelane przez Urząd Miasta Opola z tytułu odpisu dla nauczycieli emerytów w kwocie 6.472,00 zł. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono (akta kontroli Nr 08/8/I/55-58).
W wyniku kontroli stwierdzono, że środki socjalne wydatkowane były zgodnie z regulaminem gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Publicznym Przedszkolu nr 28, tj. na: zapomogi, pożyczki mieszkaniowe, świadczenia urlopowe dla nauczycieli, dofinansowanie do wypoczynku dzieci, dofinansowanie dla emerytów, świadczenia urlopowe.
Innych wydatków nie stwierdzono.
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2007 r. stan końcowy środków na rachunku bankowym wynosił 3.541,79 zł i był zgodny z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/8/I/54).
Dochody własne w 2007 r.
Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Ustalono, że w kontrolowanym przedszkolu środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2007 r. wyniosło ogółem 157.442,55 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/60). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 11.284,56 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/105-106),
Ø przychody w kwocie 146.157,99 zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 145.580,92 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/109-115),
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 577,07 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/116-117).
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody w paragrafie 083 składały się wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu (opłata stała i wyżywienie) oraz naliczone na rzecz jednostki odsetki za nieterminowe wpłaty za przedszkole.
Wpłaty za przedszkole naliczane są na podstawie uchwały Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. Z pisemnej informacji sporządzonej przez przedszkole dla Wydziału Oświaty wynika, ze ogółem na 80 dzieci przyjętych do przedszkola - 24 dzieci, tj. 30% było zwolnionych z opłaty stałej. Łączna kwota zwolnień z tego tytułu w 2007 roku wyniosła 11.850,00 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/61). Powyższa kwota stanowi 11,83% wpływów ogółem z tytułu opłaty stałej. W 2007 roku wpływy te wyniosły 100.185,85 zł (wpływy ogółem - 145.580,92 zł minus wpływy za wyżywienie - 45.395,07 zł) (akta kontroli Nr 08/8/I/62).
Sprawdzono dokumentację stanowiącą podstawę zastosowania zniżki. W wyniku kontroli ustalono, że we wszystkich przypadkach zastosowane zniżki były zgodne z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 18.11.2004 r. (akta kontroli Nr 08/8/I/63-64).
Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 08/8/I/60) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007 r. wyniosły ogółem 157.442,55 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w czternastu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków wszystkich paragrafów.
Rozdział 80104 § 3020 – Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń (akta kontroli Nr 08/8/I/65)
Wydatki ogółem wyniosły 2.162,22 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły świadczeń rzeczowych, wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy: zakupu odzieży i obuwia roboczego, w tym fartuchów ochronnych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 08/8/I/66-69)
Wydatki ogółem wyniosły 11.356,55 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły m.in. środków czystości, materiałów biurowych, druków, wyposażenia sal oraz kuchni. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup środków żywności (akta kontroli Nr 08/8/I/70-73)
Wydatki ogółem wyniosły 43.437,14 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu żywności. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Z ewidencji księgowej wynika, że łączna kwota przypisów za wyżywienie w 2007 r. wyniosła 58.553,22 zł. Kwota odpisów z powodu nieobecności dzieci w przedszkolu wyniosła 13.158,15 zł. Zatem łączna kwota należności za wyżywienie wyniosła 45.395,07 zł (akta kontroli Nr 08/8/I/62).
Z analizy powyższych danych wynika, że kwota wydatków na wyżywienie nie przekroczyła łącznej kwoty przypisanych należności za wyżywienie w 2007 r.
Przedszkole prowadzi dwa rodzaje kuchni – bezglutenową i ogólną. W związku z tym posiada dwa osobne magazyny żywnościowe. Skontrolowano stan magazynów na dzień 10.03.2008 r. W wyniku kontroli porównania stanów ewidencyjnych ze stanem faktycznym wybranych artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie nie stwierdzono rozbieżności (akta kontroli Nr 08/8/I/74-76).
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 08/8/I/77-79)
Wydatki ogółem wyniosły 4.946,71 zł. Wydatki dotyczyły zakupu pomocy dydaktycznych, książek dla dzieci, zabawek oraz planszy edukacyjnej. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii (akta kontroli Nr 08/8/I/80-83)
Wydatki ogółem wyniosły 30.379,21 zł. Wydatki dotyczyły zakupu energii elektrycznej i cieplnej, gazu, wody i opłaty za ścieki. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 08/8/I/84-86)
Wydatki ogółem wyniosły 24.849,27 zł. Wydatki dotyczyły konserwacji urządzeń gazowych, remontu i konserwacji ppoż., przeglądu patelni elektrycznej, pomiaru i konserwacji dźwigu, konserwacji kopiarki, wymiany i montażu okien, usunięcia awarii zimnej wody, kontroli instalacji elektrycznej. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług zdrowotnych (akta kontroli Nr 08/8/I/87-88)
Wydatki ogółem wyniosły 1.082,00 zł. Wydatki dotyczyły badań profilaktycznych pracowników. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 08/8/I/89-93)
Wydatki ogółem wyniosły 15.633,07 zł. Wydatki dotyczyły m.in. wywozu nieczystości, prowizji bankowych, opłat pocztowych, serwisu komputerowego, deratyzacji, ochrony i monitoringu. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4350 – Zakup usług dostępu do sieci internet (akta kontroli Nr 08/8/I/94-95)
Wydatki ogółem wyniosły 803,96 zł. Wydatki dotyczyły opłata za internet. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej (akta kontroli Nr 08/8/I/96-97)
Wydatki ogółem wyniosły 2.527,07 zł. Wydatki dotyczyły opłat za usługi telekomunikacyjne. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4430 – Różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 08/8/I/98)
Wydatki ogółem wyniosły 1.379,00 zł. Wydatki dotyczyły składek na ubezpieczenie. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenie pracowników (akta kontroli Nr 08/8/I/99-100)
Wydatki ogółem wyniosły 1.927,60 zł. Wydatki dotyczyły opłat za szkolenia pracowników. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4740 – Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych (akta kontroli Nr 08/8/I/101-102)
Wydatki ogółem wyniosły 1.542,86 zł. Wydatki dotyczyły zakupu tonerów i papieru do ksera i drukarki. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych w tym programów i licencji (akta kontroli Nr 08/8/I/103-104)
Wydatki ogółem wyniosły 2.211,03 zł. Wydatki dotyczyły zakupu akcesoriów komputerowych, programów, licencji i aktualizacji oprogramowania. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
W zakresie pozostałych spraw finansowo – księgowych
Dokumenty księgowe
Podczas kontroli ustalono, że dokumentacja księgowa prowadzona jest w sposób chronologiczny. Konta księgowe syntetyczne mają utworzone i wyodrębnione konta analityczne.
Na podstawie ewidencji wydatków poszczególnych paragrafów sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Do badania wybrano dziewiętnaście dokumentów księgowych na podstawie których dokonano wydatku powyżej 500,00 zł. W tabeli nr 4 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr faktury
|
Kwota
|
Cel wydatku
|
Paragraf
|
Data przelewu
|
Nr dok. księgowego
|
1
|
154/07
|
990,15
|
Odzież i obuwie BHP
|
3020
|
21/05/2007
|
5
|
2
|
2867/3/2007
|
964,00
|
Pojemniki i szuflady
|
4210
|
31/03/2007
|
6
|
3
|
2007000506
|
898,98
|
Zakup kosiarki, paliwa i trawy
|
4210
|
24/05/2007
|
2
|
4
|
P00/0474/2007
|
500,69
|
Środki czystości
|
4210
|
18/06/2007
|
4
|
5
|
P00/0768/2007
|
1.334,94
|
Środki czystości
|
4210
|
27/09/2007
|
9
|
6
|
2/10/07
|
3.968,00
|
Szafa pod zabudowę
|
4210
|
04/10/2007
|
2
|
7
|
15545/10/2007
|
2.375,00
|
Za łóżeczka dla dzieci
|
4210
|
05/11/2007
|
2
|
8
|
15785/10/2007
|
2.475,00
|
Za pościel
|
4210
|
12/11/2007
|
2
|
9
|
369/Z/07
|
1.627,93
|
Zabawki do nowego oddziału
|
4240
|
30/11/2007
|
4
|
10
|
599/07
|
3.374,87
|
Zaliczka na wymianę okien
|
4270
|
03/07/2007
|
7
|
11
|
808/07
|
7.874,71
|
Montaż okien
|
4270
|
30/08/2007
|
2
|
12
|
FV/381/12/07
|
11.496,16
|
Wymiana i montaż okien
|
4270
|
19/12/2007
|
2
|
13
|
WRC/DR06/07/8
|
560,00
|
Zajęcia edukacyjne
|
4300
|
12/03/2007
|
257
|
14
|
42/03/2007
|
540,00
|
Warsztaty-doskonalenie nauczycieli
|
4300
|
26/03/2007
|
4
|
15
|
WRC/DR06/07/13
|
760,00
|
Zajęcia edukacyjne dodatkowe
|
4300
|
31/03/2007
|
16
|
16
|
WRC/DR06/07/35
|
760,00
|
Usługi edukacyjne
|
4300
|
30/04/2007
|
11
|
17
|
WRC/DR06/07/41
|
760,00
|
Zajęcia edukacyjne
|
4300
|
28/05/2007
|
7
|
18
|
07/12/00402
|
610,00
|
Naprawa rolety
|
4300
|
28/12/2007
|
4
|
19
|
Polisa DR nr 0105134
|
1.313,00
|
Składka ubezpieczenia majątku
|
4430
|
16/04/2007
|
3
|
W trakcie powyższego badania ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty miały adnotacje odnośnie sprawdzania wydatku pod względem merytorycznym i posiadały wskazania klasyfikacji budżetowej.
Kontroli poddano stan gotówki w kasie na dzień 11.03.2008 r. Stan ten wynosił 2.168,56 zł i był zgodny ze stanem wykazanym w ostatnim raporcie kasowym (akta kontroli Nr 08/8/I/118-119).
Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku intendenta. Deklaracja odpowiedzialności materialnej znajduje się w aktach osobowych pracownika.
System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej w kontrolowanej jednostce składają się:
Ø Regulaminu kontroli wewnętrznej w PP nr 28,
Ø Instrukcja obiegu dokumentów,
Ø Ogólnie przyjęte zasady rachunkowości w PP nr 28,
Ø Instrukcja inwentaryzacji.
Instrukcja obiegu dokumentów została opracowana z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości.
W Regulaminie kontroliwewnętrznej określono zadania i zakres kontroli wewnętrznej w obszarze gospodarki finansowej, materialnej i personalnej.
System kontroli wewnętrznej funkcjonujący w PP nr 28 ma na celu określenie stopnia realizacji zadań i efektywności pracy osób zatrudnionych a w szczególności:
- ustalanie stanu faktycznego,
- badanie zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi,
- ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych,
- wskazanie sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień w zaleceniach pokontrolnych,
- wskazanie przykładów solidnej pracy.
Do przeprowadzania kontroli upoważnieni są dyrektor przedszkola i główny księgowy.
W 2007 roku skontrolowano następujące tematy z zakresu funkcjonowania przedszkola:
- poprawność prowadzonej dokumentacji płacowej,
- zastosowanie systemu HACCP w kuchni i magazynach spożywczych,
- poprawność dekretowania dokumentów księgowych,
- zgodność stanu magazynu spożywczego ze stanem na kartotekach,
- zgodność wypłat składników wynagrodzenia z zaszeregowaniem pracownika.
Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie i chronologicznie. Operacje finansowe są rzetelnie udokumentowane. Sposób przechowywania umożliwia szybkie odszukanie wszystkich dokumentów. Zdarzenia księgowe księgowane są na bieżąco i w sposób chronologiczny. Nie stwierdzono przypadków błędnego klasyfikowania operacji. Wszystkie dokumenty będące podstawą przeprowadzenia operacji, posiadają podpisy osób upoważnionych. Upoważnienia znajdują się w aktach osobowych pracowników. W jednostce jest właściwy podział obowiązków. Upoważnienia do podpisywania dokumentów finansowych ustalono w prawidłowy sposób. W badanych obszarach związanych z operacjami finansowymi istnieje prawidłowy nadzór ze strony dyrekcji. Przelewy bankowe dokonywane są wyłącznie po zatwierdzeniu przez dyrekcję. Badana dokumentacja znajduje się na terenie jednostki w pokoju głównej księgowej. Dostęp do dokumentów osobom niepowołanym jest ograniczony. Zasoby komputerowe chronione są indywidualnymi hasłami dostępu.
Na podstawie przeprowadzonego badania ustalono, że system kontroli wewnętrznej funkcjonuje w kontrolowanej jednostce w sposób skuteczny.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|