KW.1711.00007.2016
|
Opole, 19.05.2016r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 9/16
|
Jednostka kontrolowana
|
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Opolu im. Powstańców Śląskich
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 23.03.2016r. do 15.04.2016r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Grzegorz Filipkowski – specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa oraz zawieranie umów cywilnoprawnych – zasadność i źródła finansowania.
|
Okres objęty kontrolą
|
2015r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Zofia Godlewska – Dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Zofia Godlewska – Dyrektor
Lidia Ostrowska – Główna księgowa
|
I. Cel kontroli
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości:
- wydatkowania środków budżetowych,
- gospodarowania mieniem,
- zawierania umów cywilnoprawnych.
II. Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 119 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 111 z późn, zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1877)
- Ustawa budżetowa na 2012 r. z dnia 2 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 273)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1858)
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 z późn. zm.)
III. Kryteria
- Ustawa o finansach publicznych:
- art. 39 ust. 1 – Dochody publiczne, wydatki publiczne i przychody o których mowa w […] klasyfikuje się z zastrzeżeniem ust. 2 według:
- działów i rozdziałów – określających rodzaj działalności;
- paragrafów – określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz środków o których mowa […].
- art. 40 ust. 1 – Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie.
- art. 41 ust. 1 – Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3.
- art. 44 ust. 1 – Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
- uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; […]
- art. 44 ust. 3 – Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
- w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
- w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
- w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
- art. 44 ust. 4 – Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
- Ustawa o rachunkowości:
- art. 13 ust. 1 – Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
- dziennik;
- księgę główną;
- księgi pomocnicze;
- zestawienia: obrotów i sald księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
- art. 14 ust. 1 – Dziennik zawiera chronologiczne ujęcie zdarzeń, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym. Bez względu na technikę prowadzenia ksiąg rachunkowych dziennik powinien umożliwiać uzgodnienie jego obrotów z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
- art. 15 ust. 1 – Konta księgi głównej zawierają zapisy o zdarzeniach w ujęciu systematycznym. Na kontach księgi głównej obowiązuje ujęcie zarejestrowanych uprzednio lub równocześnie w dzienniku zdarzeń, zgodnie z zasadą podwójnego zapisu.
- art. 16 ust. 1 – Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.
- art. 20 ust. 1 – Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.
- art. 21 ust. 1 – Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;
- określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;
- opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;
- datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu;
- podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów;
- stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.
- art. 22 ust. 1 – Dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21, oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek.
- art. 24 ust. 1 – Księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej:
- § 3 pkt. 9, 20, 26 – Ustala się następujące rodzaje sprawozdań:
- Rb-27S sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego […];
- Rb-28S sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego […];
- Rb-34S sprawozdanie z wykonania planu dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych ; […];
- § 4 pkt. 3 lit. b, e – Do sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki są obowiązani:
- w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego:
b) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego – Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S i Rb-50,
e) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, dysponujący rachunkiem o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – Rb-34S
-
- § 9 ust. 1 i 2 – Kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
- § 17 ust. 1 pkt. 3 Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie:
- budżetów jednostek samorządu terytorialnego – określa załącznik nr 44 do rozporządzenia.
Zał. 44 – część D pkt. 5 Rb-34S do 1 lutego
Zał. 44 – część E pkt. 1 Rb-27S oraz Rb-28S do 1 lutego
- Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
- art. 1 ust 1 - ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przed-szkolnego,
- art. 2 pkt. 1 - działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową,
- art. 5 ust. 1 - Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych,
- art. 5 ust. 2 - Wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą,
- art. 5 ust. 5 - Pracodawcy sprawujący opiekę socjalną nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększyć Fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki,
- art. 6 ust. 2 – Równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art. 5, 12, 13 i 14 pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów, o których mowa w art. 5 ust. 1-3.
- art. 8 ust. 1 - przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu,
- art. 8 ust. 2 - zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych,
- art. 12 ust. 1 – Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym,
- Ustawa Karta Nauczyciela
- art. 53 ust. 1 – Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, o której mowa a art. 30 ust. 3, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku.
- art. 30 ust. 3 – Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi […] kwoty bazowej, określanej corocznie w ustawie budżetowej.
- Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej art. 12 – W roku 2015 do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy […] Karta Nauczyciela, stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2012 r.
- Ustawa budżetowa na 2012 r. art. 13 ust. 2 – Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy […] Karta Nauczyciela […] ustala się kwotę bazową dla nauczycieli: od 1 stycznia 2012 r. – w wysokości 2.618,10 zł, od dnia 1 września 2012 r. – w wysokości 2.717,59 zł.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych § 1 – Wysokość odsetek ustawowych ustala się na 8% w stosunku rocznym.
- Ustawa o gospodarce nieruchomościami art. 43 ust. 2 pkt. 3 - Jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6, korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
-
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
IV. Metodyka przeprowadzenia kontroli
W zakresie gospodarki finansowej
- Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych.
- Porównano dane zawarte w sprawozdaniach budżetowych z ewidencją księgową oraz z dokumentami źródłowymi.
- Na podstawie ewidencji księgowej ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie wydatków w wybranych paragrafach (faktury, rachunki, itp.) oraz porównać je z wyciągami bankowymi.
- Sprawdzono czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane we właściwym paragrafie i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki.
- Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z przepisami i planem finansowym.
- Ustalono poprawność wysokości odpisu na FŚS oraz terminowość jego przekazania na rachunek funduszu. Opisano pozostałe źródła środków finansujących zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Sprawdzono celowość i zgodność z ustawą wydatków funduszu.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych.
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wpływów i wydatków budżetowych oraz wpływów i wydatków wydzielonego rachunku dochodów.
- zgodność z ewidencją księgową stanu zobowiązań i należności wykazanych w sprawozdaniach.
- prawidłowość udzielania zamówień publicznych wybranych wydatków.
W zakresie zasadności i źródeł finansowania umów cywilnoprawnych
Sprawdzono zawieranie umów cywilnoprawnych pod kątem ich zasadności i celowości oraz możliwości wykonania zakresu tych prac przez zatrudnionych pracowników a także pod kątem adekwatności wypłaconego wynagrodzenia do wykonanej pracy.
V. USTALENIA KONTROLI
V.1 Sprawy organizacyjne
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Opolu jest częścią Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Opolu, który funkcjonuje od 1 września 2013 r. na podstawie Uchwały Nr XXXIX/627/13 Rady Miasta Opola z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie połączenia Publicznego Gimnazjum nr 6 im. Powstańców Śląskich w Opolu i Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Mikołaja Kopernika w Opolu w Zespół Szkół Ogólnokształcących nr I w Opolu. Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Licealnej 3 – oddana w trwały zarząd decyzją GN.GG.6844.1.00010.2013.JO.
Dyrektorem Zespołu Szkół jest Pani Zofia Godlewska powołana na to stanowisko dnia 1 września 2013 r. do 31 sierpnia 2018 r.
Głównym Księgowym jest Pani Lidia Ostrowska zatrudniona na podstawie umowy o pracę od dnia 1 kwietnia 1995 r. na czas nieokreślony w wymiarze 1,0 etatu.
Z budżetem gminy Zespół Szkół rozlicza się w dziale 801, 2 rozdziałach 80110 – Gimnazjum, 80120 – Liceum. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie objętym kontrolą jednostka posiadała sześć rachunków bankowych założonych w Banku Millennium S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych, dwa rachunki depozytowe oraz rachunek do obsługi projektu dofinansowanego z Unii Europejskiej.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Księgowość Optimum firmy Vulcan.
Dyrektor szkoły wprowadziła zarządzeniem nr 16/2015 z dnia 13 sierpnia 2015 r. regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30.000 euro. Zasady zawarte w regulaminie stosowane są gdy wartość zamówienia przekracza kwotę 3.000 euro.
Na podstawie księgi kontroli ustalono, że w 2015 r. przeprowadzono dwie kontrole zewnętrzne z oddziału ZUS w Opolu oraz z Kuratorium Oświaty. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
V.2 Dochody budżetowe
W dniu 28.01.2016 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S (akta kontroli 16/9/I/12) z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki za 2015 r. Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 12.025,18 zł i zaewidencjonowano je w trzech paragrafach:
- § 0870: 50,00 zł środki ze sprzedaży złomu,
- § 0920: 57,79 zł odsetki od nieterminowych wpłat za media,
- § 0970: 11.917,39 zł środki pochodzące od najemców za korzystanie z mediów.
W wyniku kontroli ustalono na podstawie raportu Zestawienie budżetowe (akta kontroli 16/9/I/13), że złożone sprawozdanie jest zgodne z ewidencją księgową. Ustalono również na podstawie wydruków Obroty na koncie (akta kontroli 16/9/I/14-18), iż przychody zostały prawidłowo zaewidencjonowane w systemie księgowym. Noty obciążające najemców za korzystanie z mediów zostały wystawione na podstawie informacji od pracownika merytorycznego, który odczytuje zużycie z właściwych, wydzielonych liczników. Odsetki od nieterminowych wpłat zostały naliczone przez Główną Księgową na podstawie Kalkulatora Odsetek Ustawowych Gofin. Zbadano jedną z pięciu not odsetkowych wystawionych w 2015 r. (akta kontroli 16/9/I/19-21) i ustalono że odsetki zostały naliczone we właściwej wysokości – zastosowano właściwy współczynnik 8% oraz prawidłowo obliczono liczbę dni zwłoki. Na podstawie wybranych wyciągów bankowych 44, 81 oraz 128 ustalono, że jednostka odprowadzała uzyskane dochody do Urzędu Miasta Opola.
V.3 Wydatki budżetowe – w tym umowy cywilnoprawne dot. udzielanych zamówień publicznych
W dniu 28.01.2016 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S (akta kontroli 16/9/I/22-23) z wykonania planu wydatków budżetowych za 2015 r. Ze sprawozdania wynika, że wydatki Zespołu ogółem wyniosły 5.714.474,57 zł, w tym wydatki Gimnazjum 2.052.108,19 zł i zaewidencjonowano je w 1 rozdziale oraz w 17 paragrafach. W wyniku kontroli ustalono, że sprawozdanie jest zgodne z ewidencją księgową – Zestawieniem budżetowym (akta kontroli 16/9/I/24-25). Szczegółową kontrolą objęto paragrafy 4270 zakup usług remontowych, 4300 usługi obce posługując się wydrukami obroty na koncie (akta kontroli 16/9/I/26-34) oraz dokumentami źródłowymi.
W paragrafie 4270 zaewidencjonowano pięć wydatków. Kontrolą objęto 4 o wartości powyżej 1.000 zł. Wydatki dotyczyły: remontu sali chemicznej 5.000,01 zł, wymiany instalacji hydrantowej 9.000 zł, robót malarskich 14.900 zł (5.999,99 zł ze środków gminy, 8.900,01 z dochodów własnych) oraz wykonania i montażu okien 9.532,50 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wszystkie faktury zostały opisane i zatwierdzone do wypłaty, opłacone przelewem i zaewidencjonowane we właściwym paragrafie. W trzech przypadkach zastosowano wewnętrzny regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30.000 euro, pomimo iż nie było obowiązku jego stosowania. Pobrano trzy oferty od wykonawców, a umowę zawarto z firmą oferującą najniższą cenę. Ustalono, że faktury były zgodne z zawartymi umowami oraz złożonymi ofertami. Zawarcie umów było zasadne, a finansowane były ze środków gminy.
W paragrafie 4300 kontrolą objęto wydatki powyżej 1.000 zł, wytypowano 5 takich wydatków. Dotyczyły one: wykonania drzwi 1.700 zł, montażu systemu monitoringu 3.200,01 zł, usunięcia awarii instalacji gazowej 1.476 zł, opłacenia abonamentu na program księgowy 3.390 zł (2.160 zł ze środków gminy, 1.230 zł z dochodów własnych), wykonania i montażu balustrady 1.599 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wszystkie faktury zostały opisane i zatwierdzone do wypłaty, opłacone przelewem i zaewidencjonowane we właściwym paragrafie. W przypadku instalacji monitoringu zastosowano wewnętrzny regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30.000 euro, pomimo iż nie było obowiązku jego stosowania. Pobrano trzy oferty od wykonawców, a umowę zawarto z firmą oferującą najniższą cenę. Ustalono, że faktura była zgodna z zawartą umowami oraz złożonymi ofertami. Zawarcie umowy było zasadne, a finansowana była ze środków gminy.
V.4 Gospodarowanie wydzielonym rachunkiem dochodów – w tym umowy cywilnoprawne dot. najmu pomieszczeń oraz wynagrodzenia bezosobowe
W dniu 20.01.2016 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34S (akta kontroli 16/9/I/35-37) z wykonania dochodów i wydatków za 2015 r. Ze sprawozdania wynika, że szkoła uzyskała dochód w wysokości 97.490,24 zł oraz wydatkowała 93.021,53 zł. Dochody zostały zaewidencjonowane w czterech, a wydatki w siedemnastu paragrafach. W trakcie kontroli na podstawie raportu Zestawienie budżetowe (akta kontroli 16/9/I/38) potwierdzono zgodność sprawozdania po stronie wydatków z ewidencją księgową. Strona dochodów została potwierdzona na podstawie raportu Karta dochodów (akta kontroli 16/9/I/39-44).
W sprawozdaniu stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego wynosił 11 zł. Ustalono na podstawie wyciągu bankowego nr 1, że środki te zostały odprowadzone do Urzędu Miasta w dniu 2 stycznia 2015 r. Potwierdzono również zgodność kwoty 11 zł z ewidencją księgową konta 132. W sprawozdaniu wykazano stan środków na koniec okresu sprawozdawczego w kwocie 4.479,71 zł. Ustalono na podstawie wyciągu bankowego nr 1, że środki te zostały odprowadzone do Urzędu Miasta w dniu 4 stycznia 2016 r. Potwierdzono również zgodność kwoty 4.479,71 zł z ewidencją księgową konta 132.
Analiza dochodów na wydzielonym rachunku dochodów
Ze sprawozdania wynika, że dochody w 2015 r. wyniosły ogółem 97.490,24 zł i zostały zaewidencjonowane czterech paragrafach:
- § 0690 972,00 zł opłata za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji,
- § 0750 86.343,11 zł wynajem sal,
- § 0920 175,13 zł odsetki od: nieterminowych wpłat, środków na rachunku,
- § 0970 10.000,00 zł opłata prewencyjna PZU.
Jednostka kontrolowana zawiera umowy na najem pomieszczeń i uzyskuje z tego tytułu dochody własne. Na podstawie rejestru umów najmu (akta kontroli 16/9/I/46) ustalono, że w 2015 r. obowiązywało 19 umów. Umowy te dotyczyły wynajmu sal dydaktycznych, sali gimnastycznej, powierzchni na korytarzu, ściany na reklamę, kuchni i bufetu. Przedmiot umowy zawsze był zgodny z właściwym przeznaczeniem lokalu. Stawki odpłatności za najem nie były zaniżone, szkoła obliczyła koszty ponoszone w trakcie 1 godziny, w danych pomieszczeniach oraz naliczała marżę. Zespół kontrolny porównał ceny najmu w 2 innych szkołach i stwierdził, iż były one porównywalne. Zawarcie umów było ekonomicznie uzasadnione, a finansowane były ze środków własnych najemców. Szkoła w większości przypadków informowała Wydział Oświaty Urzędu Miasta o zawarciu umowy najmu, nie wykonano tego obowiązku dla umów 3/2015, 12/2014, 13/2014, 5/2015, 6/2015 oraz 17/2015. Pani Dyrektor poinformowała, że w przypadku tych umów nastąpiło przeoczenie, a umowy są przekazywane systematycznie przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Szczegółową kontrolą naliczania odpłatności za najem objęto styczeń 2015 r. Na podstawie raportów obroty na koncie 700 i 201-002 (akta kontroli 16/9/I/47-60) oraz not obciążeniowych i wyciągów bankowych ustalono, że każdemu najemcy naliczano odpłatność zgodnie z zawartą umową. W przypadku gdy nastąpiła zwłoka w płatności najemcy naliczano odsetki. Dla należności którym upłynął termin płatności w ciągu 1 -2 dni nie naliczano odsetek ze względu na ich minimalną wartość. Wysokość odsetek została naliczona podstawie Kalkulatora Odsetek Ustawowych Gofin. Obliczono że odsetki zostały obliczone w prawidłowej wysokości.
Na wniosek szkoły PZU w uznaniu za objęcie uczniów grupowym ubezpieczeniem, przekazało kwotę 10.000 zł z przeznaczeniem na bezpieczeństwo obiektu.
Analiza wydatków na wydzielonym rachunku dochodów
W sprawozdaniu Rb-34S przedstawiono wydatki w wysokości 93.021,53 zł. Kontrolą objęto wydatki z trzech paragrafów:
- § 4170 2.000,00 zł wynagrodzenia bezosobowe,
- § 4270 14.394,51 zł zakup usług remontowych,
- § 4300 33.269,27 zł zakup usług pozostałych.
W paragrafie 4170 zaewidencjonowano wynagrodzenie do umowy o dzieło nr 1/05/2015 z dnia 12.05.2015 r. Umowa dotyczyła przygotowania projektu kolorystyki klatki schodowej i komunikacji ogólnej budynku. Zleceniobiorca wystawił w dniu 8 czerwca 2015 r. rachunek na kwotę zgodną z umową. Rachunek został opisany i zatwierdzony do wypłaty. Z wynagrodzenia potrącono podatek dochodowy, składek ZUS nie potrącano. Na podstawie wyciągów bankowych ustalono, że wynagrodzenie i podatek opłacono w terminie. Zawarcie umowy było zasadne, a finansowane było z dochodów własnych.
W paragrafie 4270 zaewidencjonowano dwa wydatki: roboty malarskie 14.900 zł (8.900,01 z dochodów własnych, 5.999,99 zł ze środków gminy), wykonanie i montaż krat 5.412 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wszystkie faktury zostały opisane i zatwierdzone do wypłaty, opłacone przelewem i zaewidencjonowane we właściwym paragrafie. Zawarcie umów było zasadne, a finansowane było z dochodów własnych.
W paragrafie 4300 kontrolą objęto wydatki o wartości powyżej 1.000 zł, wytypowano 16 takich wydatków. Szkoła poniosła wydatki na: comiesięczną obsługę prawną 9 x 1.230 zł, wykonanie odblasków z nadrukiem 1.722 zł, opłacenie abonamentu na program księgowy 3.390 zł (1.230 zł z dochodów własnych, 2.160 zł ze środków gminy), aktualizację oprogramowania dot. naboru uczniów 1.291,50 zł, opracowanie kosztorysu 4.000 zł, usługę cateringową 2.000 zł, usługę stolarską 1.002,21 zł, wykonanie rolet 1.079,99 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wszystkie faktury zostały opisane i zatwierdzone do wypłaty, opłacone przelewem i zaewidencjonowane we właściwym paragrafie. W związku z koniecznością zapewnienia obsługi prawnej, Szkoła zawarła w dniu 1 grudnia 2014 r. umowę z kancelarią prawną, która zapewnia doradztwo prawne, reprezentuje Szkołę w sądach oraz prowadzi korespondencję ze stronami. Wyboru kancelarii dokonano kierując się najniższą ceną. Wyboru dokonano spośród 2 ofert.
V.5 Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała wydatki poniesione na odpis ZFŚS na poziomie 216.317,84 zł. W rozdziale 80110 (gimnazjum) 83.371,84 zł, w rozdziale 80120 (liceum) 132.946,00 zł. Suma odpisów w obu rozdziałach jest zgodna z ewidencją konta 130 (akta kontroli 16/9/I/61-62). Z ewidencji tego konta wynika, że stan początkowy środków wynosił 0 zł. Natomiast wydatki w 2015 r. na odpis funduszu wyniosły 216.317,84 zł. Plan wydatków na odpis został ustalony w styczniu 2015 r. na kwotę 211.000 zł, a w grudniu 2015 r., w związku z ustaleniem przeciętnej liczby osób zatrudnionych, został skorygowany i wynosił 216.362 zł.
Naliczenie odpisu na ZFŚS i przekazanie środków
W dniu 30 grudnia 2014 r. jednostka kontrolowana naliczyła wstępny odpis na 2015 r. w wysokości 212.268,95 zł w tym dla gimnazjum 77.855,84 zł i liceum 134.413,11 zł. Odpisu dokonano od 65,73 etatów pracowników pedagogicznych oraz 21,0 etatów pracowników niepedagogicznych (akta kontroli 16/9/I/63-66). Na łączną sumę odpisu składają się rozdziały:
- 80110 pracownicy pedagogiczni: 71.565,76 zł,
- 80110 pracownicy niepedagogiczni: 6.290,08 zł,
- 80120 pracownicy pedagogiczni: 117.730,72 zł,
- 80120 pracownicy niepedagogiczni: 16.682,39 zł,
Razem: 212.268,95 zł.
Na podstawie wyciągów bankowych nr 31, 50, 70 ustalono że szkoła przekazała środki na rachunek ZFŚS w dniach:
- 28 maja 2015 r. 158.250,00 zł (74,55%),
- 17 lipca + 29 września 2015 r. 52.708,93 zł (24,83%),
Razem: 210.958,93 zł.
Z powyższych danych wynika, że łączna kwota przekazanych środków na fundusz socjalny była niższa o 1.310,02 zł od naliczonego odpisu. Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że na fundusz socjalny przekazała środki w wysokości wynikającej z planu. Odpis na ZFŚS dla emerytów wcześniej zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych został obliczony przez Urząd Miasta Opola Wydział Budżetu na podstawie informacji ze szkoły zawierającej listę emerytów wraz z ich kwotą przychodu z deklaracji PIT. Kwota 5% przychodu jest obliczana na podstawie informacji ze wszystkich jednostek oświatowych gminy. Potwierdzono poprawność naliczenia odpisu z przepisami Karty Nauczyciela. Urząd Miasta przekazał środki na rachunek funduszu w dniach:
- 28 maja 2015 r. 51.920,00 zł (75%) WB nr 31
- 28 września 2015 r. 17.306,56 zł (25%) WB nr 69
W grudniu 2015 r. w związku z obowiązkiem ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników, jednostka kontrolowana wystąpiła z wnioskiem do Prezydenta Miasta Opola o zmianę planu finansowego, między innymi w paragrafie 4440 (akta kontroli 16/9/I/67-69). Zmiana polegała na ustaleniu przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników w 2015 r. oraz na naliczeniu odpisu dla emerytów zatrudnionych wcześniej na stanowiskach niepedagogicznych, co skutkowało zwiększeniem planu w rozdziale 80110 o 5.516 zł i zmniejszeniem planu w rozdziale 80120 o 154 zł. W związku ze zmianą wartości odpisu i planu szkoła wykonała dwa przelewy w dniu 29 grudnia 2015 r.:
- uznając rachunek funduszu o: 5.516 zł,
- obciążając rachunek funduszu o: 154 zł.
Powyższe operacje potwierdził wyciąg nr 93.
Biorąc powyższe pod uwagę, ostateczny odpis podstawowy wyniósł 216.361,10 zł, natomiast szkoła przekazała na rachunek funduszu kwotę 216.320,93 zł. Różnica: niedopłata 40,17 zł. Ustalono, że odpis został naliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odpisu dokonano od 66,49 etatów pracowników pedagogicznych, 21,24 etatów pracowników niepedagogicznych oraz 9 emerytów.
W trakcie kontroli ustalono następujące nieprawidłowości:
- Tworząc plan wydatków na 2015 r. ustalono go w innej wysokości niż wynikało z obliczeń etatów. Ustalono plan w wysokości 211.000 zł natomiast z obliczeń wynikało 212.268,95 zł. Główna Księgowa nie uznała tego faktu za nieprawidłowość, ponieważ w grudniu 2015 r. skorygowano plan do wysokości odpisu.
- Dokonując przelewów w maju i wrześniu 2015 r. jako podstawę do obliczenia raty 75% i 25% przyjęto wartość z planu tj. 211.000 zł, a nie z obliczeń szacowanego odpisu tj. 212.268,95 zł, co doprowadziło do przelania niepełnych rat:
- maj 2015 r.
wartość prawidłowa: 212.268,95 zł x 75% = 159.201,71 zł,
przelano: 211.000,00 zł x 75% = 158.250,00 zł,
-
- wrzesień 2015 r.
wartość prawidłowa: 212.268,95 zł x 25% = 53.067,23 zł,
przelano: 211.000,00 zł x 25% ≠ 52.708,93 zł.
Główna Księgowa stoi na stanowisku, iż za podstawę raty należy przyjąć kwotę podaną w planie finansowym.
- Stwierdzono niezgodność ewidencji księgowej konta 130 z dokumentem źródłowym – wyciągiem bankowym nr 70. Z wyciągu bankowego wynika, że przelano kwotę 27.708,93 zł, natomiast zaksięgowano kwotę 27.705,84 zł. Główna Księgowa potwierdziła omyłkę.
- Stwierdzono, iż na rachunek funduszu nie przelano pełnej wartości odpisu. Odpis podstawowy w 2015 r. wyniósł 216.361,10 zł, na rachunek przelano 216.320,93 zł. Niedopłata 40,17 zł. Główna Księgowa potwierdziła omyłkę.
Analiza wpływów ZFŚS
Wpływy na ZFŚS w 2015 r. (akta kontroli 16/9/I/70) składały się z:
- bilans otwarcia 16.767,90 zł,
- odpis podstawowy (wpłacone środki) 216.320,93 zł,
- odpis dla emerytów pedagogicznych 69.226,56 zł,
- spłata pożyczek mieszkaniowych 59.771,65 zł,
- wpłaty pracowników na wycieczkę 6.550,00 zł,
- odsetki bankowe 321,44 zł,
Razem 368.958,48 zł.
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 02 stycznia 2015 r. wynika, że stan początkowy środków pieniężnych wynosił 16.767,90 zł. Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową konta 135 (akta kontroli 16/9/I/71-76).
Na podstawie raportu Obroty na koncie 135 potwierdzono stan: środków pieniężnych na początek okresu (bilans otwarcia), spłaty pożyczek mieszkaniowych, wpłat na wycieczkę oraz odsetek bankowych.
Analiza wydatków ZFŚS
Zgodnie z Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z dnia 7 listopada 2013 r. w jednostce kontrolowanej środki z ZFŚS w 2015 r. (akta kontroli 16/9/I/70;77-78) były przeznaczone na:
- świadczenie urlopowe dla nauczycieli 72.829,68 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku 144.750,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku dzieci 15.600,00 zł,
- pomoc z tyt. trudnej sytuacji życiowej 36.530,00 zł,
- zapomogi z tyt. zdarzeń losowych 2.000,00 zł,
- dofinansowanie działalności kulturalnosportowej 18.205,00 zł,
- pożyczki mieszkaniowe 60.000,00 zł,
Razem: 349.914,68 zł.
Szczegółową kontrolą wydatków funduszu objęto dofinansowanie do wypoczynku, pomoc z tyt. trudnej sytuacji życiowej oraz dofinansowanie działalności kulturalnosportowej.
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli wypłacane jest na podstawie przepisów z Karty Nauczyciela i wynosi 1093,93 zł brutto dla nauczyciela zatrudnionego na pełen etat. Ze świadczenia skorzystało 78 osób.
Dofinansowanie do wypoczynku jest świadczeniem dla wszystkich pracowników oraz emerytów i rencistów, którzy złożą oświadczenie o osiągniętym dochodzie oraz wniosek o urlop obejmujący 14 dni. W zależności od osiąganego dochodu jest określana wysokość świadczenia. Świadczenie jest przyznawane na wniosek zainteresowanego i opiniowane przez komisję socjalną i Dyrektora szkoły. Ze świadczenia skorzystało 156 osób.
Pomoc z tytułu trudnej sytuacji życiowej jest udzielana na podstawie wniosku osoby zainteresowanej. Wniosek jest opiniowany przez komisję socjalną oraz Dyrektora. Świadczenie wypłacane jest w turach a jego wysokość jest zależna od dochodu osoby zainteresowanej. W 2015 r. świadczenie przyznawano w czterech kwotach od 250 zł do 220 zł. Ze świadczenia w 2015 r. skorzystały 153 osoby.
W ramach dofinansowania działalności kulturalnosportowej szkoła zorganizowała wycieczkę pracowniczą do Pragi oraz imprezę dla pracowników, emerytów i rencistów.
W wycieczce do Pragi brało udział 25 pracowników, a trwała ona od 4 do 6 maja 2015 r. Koszt wycieczki wyniósł 18.205 zł, z tego 11.655 zł było finansowane ze środków funduszu, a 6.550 zł finansowali pracownicy. Dofinasowanie dla pracowników było zależne od osiąganego dochodu i wynosiło od 250 zł do 100 zł (pięć wartości dofinansowania). Cena obejmowała bilety wstępu do zwiedzanych obiektów oraz nocleg z wyżywieniem. Zapłata za wycieczkę została uiszczona w dwóch ratach. Zaliczka w kwocie 3.915 zł oraz druga płatność w kwocie 8.515 zł. Faktury zostały opisane i zatwierdzona do wypłaty. Dokonanie płatności potwierdziły wyciągi nr 17 i 31.
Impreza artystyczno-kulturalna z występami uczniów i przemówieniem Dyrektora odbyła się w dniu 13 października 2015 r. z okazji święta Komisji Edukacji Narodowej. Koszt imprezy wyniósł 5.775 zł i został pokryty w całości ze środków funduszu. Cena obejmowała zapewnienie poczęstunku dla gości, którymi byli pracownicy szkoły oraz emeryci i renciści. Faktura została opisana, zatwierdzona do wypłaty i zapłacona w dniu 15 października co potwierdził wyciąg bankowy nr 75.
Z ewidencji księgowej konta 135 wynika, że stan środków na koniec 2015 r. wynosił 19.043,80 zł i był zgodny z wyciągiem bankowym nr 94 z dnia 31.12.2015 r. (akta kontroli 16/9/I/79) i stanowił różnicę pomiędzy środkami posiadanymi a wydatkami.
V.6 Należności
W sprawozdaniach Rb-27S i Rb-34S jednostka kontrolowana wykazała brak należności. Zespół kontrolny potwierdził zgodność sprawozdania z ewidencją księgową dwoma raportami Zestawienie obrotów i sald (akta kontroli 16/9/I/80-81).
V.7 Zobowiązania
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań budżetowych na dzień 31.12.2015 r. w łącznej kwocie 358.396,24 zł. Zobowiązania wykazano w czterech paragrafach:
- 4040 – dodatkowe wynagrodzenie roczne 294.323,60 zł,
- 4110 – składki ZUS – płatnik 50.594,18 zł,
- 4120 – składki na Fundusz Pracy 5.514,85 zł,
- 4260 – zakup energii 7.146,61 zł.
W pierwszych trzech z wymienionych paragrafów, zobowiązanie dotyczy dodatkowego wynagrodzenia za rok 2015. Zobowiązanie zaewidencjonowane w paragrafie 4260 dotyczy faktury za energię cieplną która wpłynęła do szkoły w dniu 31 grudnia 2015 r. Na podstawie wyciągu bankowego nr 7 ustalono, że faktura została opłacona w dniu 15 stycznia 2016 r. Kwota 7.146,61 zł przedstawiona w sprawozdaniu jest zgodna z raportem Zestawienie obrotów i sald (akta kontroli 16/9/I/80).
W sprawozdaniu Rb-34S jednostka kontrolowana wykazała zobowiązanie w wysokości 4.629,71 zł na które składało się:
- 4.479,71 zł stan środków na koniec okresu sprawozdawczego, które z uwagi na niewykorzystanie w dniu 31 grudnia 2015 r. stało się zobowiązaniem wobec Urzędu Miasta. Ustalono na podstawie wyciągu bankowego nr 1 że kwota została przekazana w dniu 4 stycznia 2016 r. Potwierdzono zgodność operacji z ewidencją księgową.
- 150,00 zł faktura za badanie lekarskie. Ustalono na podstawie wyciągu bankowego nr 4 że została uregulowana 12 stycznia 2016 r.
Zobowiązanie w wysokości 150 zł wykazane w sprawozdaniu zostało potwierdzone raportem Zestawienie obrotów i sald (akta kontroli 16/9/I/81).
VI. Pouczenie
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. dyrektor jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.