|
KWiA-I-0914/3/2010
|
Opole, 19 luty 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 7/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu ul. K. Pułaskiego 3
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 3 do 12 lutego 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 13/2010
nr 14/2010
|
Przedmiot kontroli
|
prawidłowość realizacji zaleceń pokontrolnych z 2.07.2009 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Aleksander Iszczuk – dyrektor liceum
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Aleksander Iszczuk – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Ustalenia kontroli
I. W zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z 19.02.2009 r.
W dniach od 12 do 29 maja 2009 r. na podstawie Zarządzenia Nr OR.I-0152/440/09 z dnia 8 maja 2009 r., w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne nr 21/09 w zakresie: gospodarki finansowej, ewidencji księgowej i sprawozdawczości, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz systemu kontroli wewnętrznej.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia2.07.2009 r. (akta kontroli Nr 10/07/I/6) polecił:
1. Dla wydatków szkoły stosować prawidłową klasyfikacje budżetową zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 z późn. zm.).
2. Przestrzegać zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020)
3. Wzmocnić system kontroli wewnętrznej poprzez opracowywanie corocznych planów kontroli z zakresu funkcjonowania liceum.
O realizacji powyższych zaleceń pokontrolnych dyrektor kontrolowanej jednostki poinformował pismem z dnia 23.07.2009 r. (akta kontroli Nr 10/07/I/4-5)
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokonano następujących ustaleń w tym zakresie:
Ad.1
Do kontroli wytypowano dokumentację źródłową dotyczącą wydatków budżetowych i z dochodów własnych w następujących paragrafach:
- 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 10/07/I/7-10, 13-17),
- 4300 – zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 10/07/I/11-12, 18-19),
zaewidencjonowanych w miesiącu grudniu 2009 r.
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków w miesiącu grudniu 2009 r. zawiera tabela:
Tabela nr 1
Lp.
|
Nr dokumentu w ewidencji księgowej wydatków
|
Kwota
|
Tytuł
|
Paragraf
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
1.
|
WB/2009/000218
|
256,20
|
Toner do kserokopiarki
|
4210
|
S/02570/09
|
-
|
2.
|
WB/2009/000219
|
292,80
|
Toner do kserokopiarki
|
4210
|
676/FJ/09
|
-
|
3.
|
WB/2009/000219
|
212,28
|
Środki czystości
|
4210
|
204969/09
|
-
|
4.
|
WB/2009/000219
|
61,00
|
Klucze dla konserwatorów
|
4210
|
0/00210004/334033
|
-
|
5.
|
WB/2009/000219
|
681,24
|
Środki czystości
|
4210
|
0/00210004/334033
|
-
|
6.
|
WB/2009/000220
|
19,43
|
Przewód instalacyjny gniazdo stałe
|
4210
|
FV/5897/PG07/12/2009
|
-
|
7.
|
WB/2009/000221
|
114,82
|
Odpowiedzialność za życie i bezpieczeństwo dzieci – czasopismo
|
4210
|
1227288-01-1-R
|
-
|
Lp.
|
Nr dokumentu w ewidencji księgowej wydatków
|
Kwota
|
Tytuł
|
Paragraf
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
8.
|
WB/2009/000222
|
272,36
|
Paliwo do samochodu
|
4210
|
000705018
|
-
|
9.
|
WB/2009/000223
|
353,80
|
Zaproszenia dla emerytów
|
4210
|
0730/09/FVS
|
-
|
10.
|
WB/2009/000226
|
502,99
|
Paliwo do samochodu służbowego – zwrot z doskonalenia zawodowego nauczycieli
|
4210
|
000677951
|
-
|
11.
|
PK/2009/12/000050
|
-502,99
|
Przerzut środków – z doskonalenia za paliwo do samochodu
|
4210
|
|
Wyksięgowanie obrotów
|
12.
|
WB/2009/000226
|
745,07
|
Środki czystości
|
4210
|
38541/2009
|
-
|
13.
|
WB/2009/000226
|
213,50
|
Toner do kserokopiarki
|
4210
|
282/FV/09
|
-
|
14.
|
WB/2009/000226
|
190,00
|
Doradca,księgowość i płace –roczny abonament
|
4210
|
32660/09V
|
Publikacja
|
15.
|
WB/2009/000228
|
285,48
|
Papier toaletowy
|
4210
|
21211/09
|
-
|
16.
|
WB/2009/000228
|
116,80
|
Teczka koordynatora ds. bezpieczeństwa
|
4210
|
1232772-01-7-R
|
Publikacja
|
17.
|
WB/2009/000228
|
129,69
|
Środki czystości
|
4210
|
0/00210013/349023
|
-
|
18.
|
WB/2009/000228
|
12,20
|
Środki czystości
|
4210
|
0/00210013/349023
|
-
|
19.
|
WB/2009/000229
|
115,77
|
Nowe obowiązki i uprawnienia dyrektora szkoły –wydawnictwo
|
4210
|
1232430-01-6-R
|
-
|
20.
|
WB/2009/000230
|
338,18
|
Środki czystości
|
4210
|
01296/2009
|
-
|
21.
|
WB/2009/000231
|
14,40
|
Kubki do gorącej herbaty dla uczniów
|
4210
|
F/002160/09
|
-
|
22.
|
WB/2009/000232
|
524,60
|
Tonery do
kserokopiarek
|
4210
|
751/FJ/09
|
-
|
23.
|
WB/2009/000232
|
83,16
|
Zamówienia publiczne od A do Z -aktualizacja
|
4210
|
CZB-9013142/2009
|
-
|
24.
|
WB/2009/000232
|
4,40
|
Karta ewidencji czasu pracy
|
4210
|
4269/14/09
|
-
|
25.
|
WB/2009/000232
|
18,29
|
Karta książki-biblioteka
|
4210
|
4269/14/09
|
-
|
26.
|
WB/2009/000233
|
248,88
|
Środki czystości
|
4210
|
21742/09
|
-
|
Lp.
|
Nr dokumentu w ewidencji księgowej wydatków
|
Kwota
|
Tytuł
|
Paragraf
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
27.
|
WB/2009/000233
|
112,66
|
Nowy nadzór pedagogiczny w praktyce
|
4210
|
1239894-01-9-R
|
Publikacja
|
28.
|
WB/2009/000233
|
124,44
|
Toner do drukarki
|
4210
|
340
|
-
|
29.
|
WB/2009/000233
|
213,64
|
Paliwo do samochodu służbowego
|
4210
|
000715539
|
-
|
30.
|
WB/2009/000233
|
156,11
|
Środek antypoślizgowy do parkietów
|
4210
|
000192/2009
|
Pobranie do kasy
|
31.
|
WB/2009/000234
|
248,88
|
Środki czystości
|
4210
|
21742/09
|
Zwrot wydatku z budżetu na dochody własne
|
32.
|
PK/2009/12/000053
|
-248,88
|
Środki czystości
|
4210
|
21742/09
|
Wyksięgowanie obrotów dot zwrotu z budżetu zapłaty f-ry 21742/09
|
33.
|
WB/2009/000234
|
338,18
|
Środki czystości
|
4210
|
01296/2009
|
Zwrot wydatku z budżet na dochody własne
|
34.
|
PK/2009/12/000053
|
-338,18
|
Środki czystości
|
4210
|
01296/2009
|
Wyksięgowanie obrotów dot zwrotu z budżetu zapłaty f-ry 01296/09
|
35.
|
WB/2009/000234
|
285,48
|
Środki czystości
|
4210
|
21211/09
|
Zwrot wydatku z budżet na dochody własne
|
36.
|
PK/2009/12/000053
|
-285,48
|
Środki czystości
|
4210
|
21211/09
|
Wyksięgowanie obrotów dot zwrotu z budżetu zapłaty f-ry 21211/09
|
37.
|
WB/2009/000234
|
233,84
|
Środki czystości
|
4210
|
0/00210016/355/012
|
-
|
38.
|
WB/2009/000235
|
1.340,78
|
Wyposażenie stołówki-bemar gastronomiczny
|
4210
|
F/002114/09
|
-
|
Lp.
|
Nr dokumentu w ewidencji księgowej wydatków
|
Kwota
|
Tytuł
|
Paragraf
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
39.
|
WB/2009/000235
|
158,60
|
Toner do kserokopiarki
|
4210
|
S/02736/09
|
-
|
40.
|
WB/2009/000235
|
118,80
|
Rady pedagogiczne uzupełnienie 24
|
4210
|
Fa00195583/09
|
publikacja
|
41.
|
WB/2009/000236
|
20,60
|
Środek do deratyzacji
|
4210
|
141/12/2009
|
-
|
42.
|
WB/2009/000236
|
115,90
|
Kawa na spotkanie Rady Pedagogicznej
|
4210
|
17/09
|
-
|
43.
|
WB/2009/000237
|
218,38
|
Farba i matryca
|
4210
|
1212/B/2009
|
-
|
44.
|
WB/2009/000237
|
289,99
|
Środek do parkietów
|
4210
|
FV/801/09/SJ
|
-
|
45.
|
PK/2009/12/000061
|
111,56
|
|
4210
|
|
*
|
46.
|
WB/2009/000220
|
415,00
|
SKS basen
|
4300
|
000184/209
|
Pobranie do kasy
|
47.
|
WB/2009/000221
|
29,22
|
Koszt wysyłki i pakowania
|
4300
|
1227288-01-1-R
|
-
|
48.
|
WB/2009/000226
|
459,82
|
Usługa ksero
|
4300
|
722/FJ/09
|
-
|
49.
|
WB/2009/000226
|
33,55
|
Koszt wysyłki
|
4300
|
1229994-01-9-R
|
-
|
50.
|
WB/2009/000227
|
488,00
|
Usługi prawnicze
|
4300
|
6/11/2009
|
-
|
51.
|
WB/2009/000227
|
120,00
|
Wykonanie nadruku kodów kreskowych
|
4300
|
F/1212/2009
|
-
|
52.
|
WB/2009/000228
|
146,40
|
Abonament za monitoring
|
4300
|
FV7150/09
|
-
|
53.
|
WB/2009/000228
|
29,22
|
Koszt wysyłki
|
4300
|
1232772-01-7-R
|
-
|
54.
|
WB/2009/000229
|
29,22
|
Koszt wysyłki
|
4300
|
1232430-01-6-R
|
-
|
55.
|
WB/2009/000230
|
2.236,67
|
Prezentacja w publikacji „Polska od rzemiosła do przemysłu”
|
4300
|
00035/12/2009
|
-
|
56.
|
WB/2009/000231
|
54,90
|
Oprawa rejestru kadrowego L-4
|
4300
|
FS499/2009
|
-
|
57.
|
PK/2009/12/000052
|
13,00
|
Opłata pocztowa
|
4300
|
0481/2009/S
|
Przeksięgowanie opłaty pocztowej z paragrafu 4240 na 4300
|
58.
|
WB/2009/000232
|
700,00
|
Wyjazd uczniów na konkurs bankowy
|
4300
|
159/2009
|
-
|
59.
|
WB/2009/000232
|
6,09
|
Pakowanie i wysyłka
|
4300
|
CZD-90-13142/2009
|
-
|
Lp.
|
Nr dokumentu w ewidencji księgowej wydatków
|
Kwota
|
Tytuł
|
Paragraf
|
Nr faktury
|
Uwagi
|
60.
|
WB/2009/000233
|
29,22
|
Koszt wysyłki i pakowania
|
4300
|
1239894-01-9-R
|
-
|
61.
|
WB/2009/000233
|
61,00
|
Abonament za utrzymanie domeny internet
|
4300
|
D30522/12/2009/12852
|
-
|
62.
|
WB/2009/000233
|
195,00
|
SKS basen
|
4300
|
2-355163931-663/09
|
Pobranie do kasy
|
63.
|
WB/2009/000233
|
100,00
|
Znaczki pocztowe
|
4300
|
FV00179/E0S06/00597000/G/12/09
|
Pobranie do kasy
|
64.
|
WB/2009/000233
|
100,75
|
Znaczki pocztowe
|
4300
|
FV00201/E0S06/00597000/G/1209
|
Pobranie do kasy
|
65.
|
WB/2009/000233
|
32,00
|
Koszty przesyłki
|
4300
|
398/2009
|
-
|
66.
|
WB/2009/000235
|
1.450,92
|
Wywóz śmieci
|
4300
|
4221539634
|
-
|
67.
|
WB/2009/000234
|
1.450,92
|
Wywóz śmieci
|
4300
|
4221539634
|
Przerzut z budżetu na dochody własne
|
68.
|
PK/2009/12/000053
|
1.450,92
|
Wywóz śmieci
|
4300
|
4221539634
|
Wyksięgowanie obrotów dot faktury nr 4221539634 za wywóz śmieci
|
69.
|
WB/2009/000235
|
146,40
|
Deratyzacja
|
4300
|
1022/09
|
-
|
70.
|
WB/2009/000235
|
15,70
|
Koszty
przesyłki
|
4300
|
Fa00195583/09
|
-
|
71.
|
WB/2009/000237
|
494,71
|
Usługa ksero
|
4300
|
772/FJ/09
|
-
|
72.
|
WB/2009/000237
|
325,00
|
Warsztaty medialne dla uczniów
|
4300
|
MDK/000484/12/09
|
-
|
73.
|
WB/2009//000237
|
35,00
|
Usługa transportowa
|
4300
|
FV/801/09/SJ
|
-
|
74.
|
WB/2009/000238
|
221,25
|
Usługa ksero
|
4300
|
490/2009
|
-
|
* Korekta księgowania dotyczącego zwrotu wydatku – „za artykuły spożywcze na konkurs młodzież debatuje” Instytut Goethego omyłkowo przelał na konto szkoły WB/2009/000074
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny sprawdził sposób księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i zadekretowane.
Ad.2
W wyniku kontroli ustalono, że wydatki wykazane w powyższej tabeli księgowane są na podstawie wyciągów bankowych, tj. wg daty dokumentu. Stosowany przez liceum program księgowy Vulcan Optimum automatycznie nadaje kolejny numer zgonie z wybranym przez użytkownika wzorcem numeracji dla wyciągów. Jest to wzorzec „WB/rok/kolejny numer” (akta kontroli Nr 10/07/I/20-30). Kolejny numer odpowiada numerowi wyciągu jaki otrzymujemy z banku. Jeżeli na wyciągu jest kilka operacji – jest to jeden dokument wielopozycyjny. Każda pozycja ma numer oraz opis wydatku. Wyciągi układane są w odrębnym segregatorze, co pozwala na łatwe ich odszukanie.
Faktury księgowane są memoriałowo wg daty wpływu do jednostki (jest to data dokumentu). Program księgowy nadaje chronologicznie kolejny numer wg ustalonego wzorca numeracji: K/rok/miesiąc/kolejny numer. Kolejny numer zachowuje ciągłość od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.
Jednostka stosuje następujące wzorce numeracji dokumentów księgowych:
K/rok/miesiąc/kolejny numer – koszty
WB/rok/kolejny numer – wyciągi
PK/rok/m-c/kolejny numer – polecenia księgowania
RK/rok/ kolejny numer – raporty kasowe
FS/rok/kolejny numer – fundusz socjalny
PL- rok-numer – plan
BO- rok-numer – bilans otwarcia
Ad.3
W zakresie gospodarki finansowej PLO II w dniu 31.08.2009 roku opracowany został plan kontroli finansowej na rok szkolny 2009/2010 wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora nr 12/2009 (akta kontroli Nr 10/07/I/31-33). Zaplanowano 14 obszarów kontroli.
Zgodnie z harmonogramem wykonano następujące kontrole:
Tabela nr 2
L.p.
|
Zadania
|
Miejsce sprawowania kontroli
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Odpowiedzialny za wykonanie
|
1.
|
Kontrola kasy:
|
kasjer
|
Sprawdzenie stanu gotówki i porównanie z raportem kasowym
|
XII 2009
|
Główna księgowa
|
2.
|
Prawidłowość rozliczania paliwa
|
St referent ds. eksploatacji
|
Porównanie rozliczenia zakupionego paliwa z ewidencją księgową oraz kartami drogowymi
|
XI 2009
|
Główna księgowa
|
3.
|
Sprawdzenie prawidłowości sporządzania sprawozdań budżetowych
|
Główny
księgowy
|
porównanie sprawozdania RB-28 z wykonania wydatków budżetowych z ewidencją księgową
|
I 2010
|
Dyrektor Szkoły
|
4.
|
Kontrola druków ścisłego zarachowania w sekretariacie szkoły (świadectwa, legitymacje)
|
Specjalista ds. uczniów
|
Sprawdzenie faktycznego stanu i porównanie z ewidencją
|
XII 2009
|
Wicedyrektor Barbara Jankowska
|
5.
|
Prawidłowość dokumentacji pedagogicznej
|
|
sprawdzić prawidłowość wypełniania dzienników nauczania,
|
X 2009
|
Kl I - B.Jankowska
Kl. II - A.Smoleń
Kl. III – B. Sokół
|
6.
|
Zgodność godzin ponadwymiarowych
u wybranych nauczycieli.
|
|
Sprawdzenie ilości wpisanych godzin do dziennika z ilością wykonaną w zestawieniu szkoły
|
IX, X, XI, XII 2009
|
Wicedyrektor Beata Sokół
|
7.
|
Zgodność godzin ponadwymiarowych
u wybranych nauczycieli.
|
|
Sprawdzenie ilości wpisanych godzin zajęć pozalekcyjnych do dziennika z ilością wykonaną w zestawieniu szkoły
|
IX, X, XI, XII 2009
|
Wicedyrektor Agata Smoleń
|
8.
|
Prawidłowość funkcjonowania stołówki szkolnej
|
stołówka szkolna
|
sprawdzić czystość i porządek w kuchni i stołówce: sprawdzić prawidłowość jadłospisu i wielkości porcji
sprawdzić funkcjonowanie obowiązujących instrukcji (m. in. przechowywania surowców i składników, przyjęcia towaru, mycia sprzętu, urządzeń itp.)
|
X/2009, I/2010
|
Dyrektor
|
9.
|
Kontrola pomieszczeń szkolnych w zakresie czystości oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
|
pomieszczenia szkolne
|
sprawdzić czystość pomieszczeń, wymogi higieniczne oraz bezpieczeństwo pracy
|
IX, X, XI, XII/2009
|
Specjalista ds. BHP
|
10.
|
Wyrywkowa kontrola pomocy dydaktycznych (sprzętu audiowizualnego)
|
Opiekunowie pracowni oraz sprzętu
|
kompletność oraz zgodność z ewidencją
|
X/2009
|
Kierownik gospodarczy
|
11.
|
Kontrola stanu technicznego i bezpieczeństwa budynku szkoły
|
budynek szkoły
|
wizualne odniesienie stanu technicznego budynku do obowiązujących przepisów prawa
|
X/2009
|
St referent ds. eksploatacji
|
Nie wydano zaleceń pokontrolnych.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu (podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
|
Ilość odwiedzin: | 7570 | Nazwa dokumentu: | Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II | Podmiot udostępniający: | Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu | Osoba, która wytworzyła informację: | Małgorzata Jóźwin - Mazurek, Izabela Dziewulska - Gaj | Osoba, która odpowiada za treść: | Małgorzata Jóźwin - Mazurek, Izabela Dziewulska - Gaj | Osoba, która wprowadzała dane: | Agnieszka Lisiecka | Data wytworzenia informacji: | 2010-09-30 14:13:01 | Data udostępnienia informacji: | 2010-09-30 14:13:01 | Data ostatniej aktualizacji: | 2010-10-01 10:56:22 |
Wersja do wydruku... Rejestr zmian...
|