KWiA-I-0914/36/2009
|
Opole, 22 kwietnia 2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 11/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Opolu ul. Barlickiego 13
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 16 marca do 10 kwietnia 2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Małgorzata Jóźwin-Mazurek - starszy specjalista w Wydziale Kontroli
Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka -inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 21/2009
nr 22/2009
nr 23/2009
|
Przedmiot kontroli
|
- dochody budżetowe
- dochody własne
- składniki majątkowe
|
Okres objęty kontrolą
|
2008 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Maciej Płuska– dyrektor Ośrodka
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Maciej Płuska – dyrektor Ośrodka
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– starsza księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości pobierania, ewidencjonowania i przekazywania do Urzędu Miasta dochodów budżetowych, ocena prawidłowości ewidencjonowania i gospodarowania dochodami własnymi oraz rzeczowymi składnikami majątkowymi.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z organizacją rachunkowości budżetowej. Ustalono obiekty i źródła dochodów budżetowych, sposób ich pobierania, dokumentowania i ewidencjonowania oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji.
Na podstawie ustalonych danych dokonano analizy poszczególnych źródeł dochodów i wytypowano do szczegółowej kontroli ważniejsze dochody oraz okres ich uzyskania. W ramach szczegółowej kontroli sprawdzono prawidłowość pobranych kwot, a wpływy porównano z dokumentacją kasową, ewidencją druków ścisłego zarachowania, wyciągami bankowymi oraz z ewidencją księgową MOSiR i Urzędu Miasta.
Ustalono obiekty i źródła dochodów własnych, sposób ich pobierania, dokumentowania i ewidencjonowania oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji. Dokonano analizy poszczególnych źródeł dochodów i wytypowano do szczegółowej kontroli ważniejsze dochody oraz okres ich uzyskania. W ramach szczegółowej kontroli dane wykazane w sprawozdaniu porównano z ewidencją, sprawdzono prawidłowość pobranych kwot, a wpływy porównano z dokumentacją kasową, ewidencją druków ścisłego zarachowania, wyciągami bankowymi oraz z ewidencją księgową.
Sprawdzono stan zobowiązań, wysokość i realność należności wykazanych w sprawozdaniu rocznym oraz ich zgodność z dowodami źródłowymi i ewidencją księgową, ustalono ich przyczyny, zasadność, przebieg windykacji oraz kontrahentów.
Wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków z dochodów własnych porównano z ewidencją, dokonano analizy poszczególnych wydatków i wytypowano do szczegółowej kontroli ważniejsze wydatki. W ramach szczegółowej kontroli sprawdzono zgodność z ewidencją wydatków wykazanych w poszczególnych paragrafach, czy zaksięgowano je zgodnie z klasyfikacją budżetową oraz czy były ponoszone na cele określone w ustawie o finansach publicznych i uchwale w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi.
W zakresie gospodarowania rzeczowymi składnikami majątkowymi sprawdzono regulacje wewnętrzne, sposób prowadzenia ewidencji, ustalono zmiany w stanie tych składników w 2008 r., częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji oraz zapoznano się z dokumentacją w tym zakresie.
Na okoliczność poczynionych ustaleń przyjęto ustne i pisemne wyjaśnienia oraz dokonano ich weryfikacji.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie ogólno-organizacyjnym
W okresie od 17 listopada do 19 grudnia 2008 r. w MOSiR przeprowadzona była kontrola nr 40/08. Celem kontroli było sprawdzenie rzetelności ewidencjonowania dochodów i wydatków oraz ocena prawidłowości prowadzonej klasyfikacji budżetowej i sporządzanych sprawozdań. W wyniku kontroli stwierdzono wiele nieprawidłowości w tym między innymi w zakresie nieprowadzenia szczegółowej ewidencji według podziałek klasyfikacji budżetowej do konta - rachunek bieżący.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wydane zostały zalecenia pokontrolne, natomiast w Planie kontroli na 2009 r. zaplanowano dodatkową kontrolę w zakresie uzyskiwanych dochodów w poszczególnych rodzajach działalności.
W okresie objętym kontrolą na stanowiskugłównego księgowego w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony zatrudniona była pani Teresa Nolte. Natomiast od 02.02.2009 r. główną księgową jest pani Elżbieta Wiatrowska.
Ośrodek posiada w banku PKO Bank Polski S.A. pięć niżej wymienionych rachunków bankowych:
Ø 540201595735 - rachunek budżetowy,
Ø 500201599190 - rachunek depozytowy,
Ø 510201599224 - rachunek ZFŚS,
Ø 530201599216 - rachunek dochodów własnych,
Ø 510201599232 - rachunek inwestycyjny.
II. W zakresie dochodów budżetowych
II. 1. Dochody budżetowe
W sprawozdaniu Rb–27S wykazano, że w 2008 r. dochody wykonane i otrzymane wyniosły ogółem 2.630.519,58 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/7). Dochody te uzyskano w trzech niżej wymienionych paragrafach:
- paragraf 0830 (wpływy z usług), kwota 2.505.612,38 zł,
- paragraf 0920 ( pozostałe odsetki), kwota 2.908,36 zł,
- paragraf 0970 (wpływy z różnych dochodów), kwota 121.998,39 zł.
W trakcie kontroli nie było możliwości ustalenia zgodności tych danych z ewidencją księgową, ponieważ jak ustalono w poprzednim postępowaniu kontrolnym, ewidencja ta nie była prowadzona do konta „130” tj. rachunek bankowy lecz do konta zespołu „7” tj. przychody i koszty. Z powyższą ewidencją zgodna jest jedynie kwota dochodów wykazana w paragrafie 0920. Natomiast kwoty dochodów wykazane w dwóch pozostałych paragrafach były wyższe od kwot przychodów figurujących w wydruku komputerowym zestawienia obrotów kont tego zespołu (akta kontroli Nr 09/11/I/8).
Z tego zestawienia wynika, że w 2008 r. przychody w paragrafie 0830 uzyskano na dziesięciu obiektach. Łączna kwota przychodów wynikająca z tego zestawienia wyniosła 2. 449. 241,02 zł i była niższa o 56.371,81 zł odkwoty dochodów wykazanych w sprawozdaniu. Z powyższego zestawienia wynika, że kwota przychodów w paragrafie 970 wyniosła 85.499,11 zł i była niższa o 36.499,28 zł od kwoty dochodów wykazanej w sprawozdaniu.
Na okoliczność powyższych rozbieżności od pracownika merytorycznego księgowości przyjęto ustne wyjaśnienie oraz pisemne zestawienie źródeł wpływów poszczególnych dochodów (akta kontroli Nr 09/11/I/9). Z powyższego zestawienia oraz z przyjętych wyjaśnień wynika, że na sumę dochodów wykazaną w sprawozdaniu składają się faktyczne środki jakie wpłynęły na:
- rachunek bieżący w kwocie 2.737.619,46 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/13),
- rachunek depozytowy w kwocie 5.153,89 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/12).
Wpływy ogółem na w/w rachunki wyniosły 2.742.773,35 zł. Zaś faktyczna kwota dochodów budżetowych była niższa o podatek VAT w wysokości 112.253,77 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/10) i wyniosła 2.630.519,58 zł.
Przychody budżetowe wykazane w paragrafie 830 - wpływy z usług według obiektów i tytułów ich uzyskania przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
Lp.
|
Obiekt
|
Przychody (zł)
|
Tytuły
|
1
|
HWS „Okrąglak”
|
285 660,83
|
dzierżawa, wynajem, parking
|
2
|
Hotel „Toropol”
|
123 410,54
|
usługi hotelowe
|
3
|
Sztuczne Lodowisko
|
700 383,82
|
wynajem tafli, wypożyczalnia łyżew
|
4
|
Kryta Pływalnia „Akwarium”
|
996 098,70
|
rekreacja, reklama
|
5
|
Basen letni
|
223 068,58
|
wynajem basenu
|
6.
|
Tereny rekreacyjne Bierkowice
|
30 000,00
|
dzierżawa
|
7.
|
Korty – Plac Teatralny
|
2 453,70
|
dzierżawa
|
8.
|
Stadion Miejski „Odra”
|
64 500,24
|
wynajem stadionu
|
9.
|
Korty –stadion miejski
|
18 109,22
|
wynajem kortów
|
10
|
Stadion Lekkoatletyczny „Gwardia”
|
5 555,39
|
wynajem stadionu
|
|
Razem:
|
2 449 241,02
|
|
Z powyższej tabeli wynika, że największe przychody uzyskano z działalności rekreacyjnej i reklam na Krytej Pływalni oraz wynajmu tafli Sztucznego Lodowiska.
Na wszystkich obiektach wpłaty gotówkowe dochodów budżetowych były przyjmowane przez kasjerki. Wpłaty te były ewidencjonowane przy zastosowaniu kas fiskalnych. Pobrana gotówka wpłacana była do kasy głównej MOSiRu, a następnie odprowadzana do banku lub bezpośrednio wpłacana przez pracownika obiektu na konto bankowe. W trakcie kontroli wyrywkowo sprawdzono rozliczenie raportów kas biletowych Sztucznego Lodowiska „Toropol” oraz rozliczenie kasy fiskalnej Domu Wycieczkowego „Toropol” za grudzień 2008 r. Ustalono, że w miesiącu tym sprzedaży biletów wstępu na lodowisko dokonywały dwie kasjerki.
Z raportów kasy biletowej nr 20/SL/2008 oraz nr 21/SL/2008 wynika, że łączna wartość sprzedanych biletów w tym miesiącu wyniosła 100.579,80 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/131-132). Z powyższej kwoty do kasy MOSiRu odprowadzono 31.555,80 zł. (akta kontroli Nr 09/11/I/129-130). Natomiast bezpośrednio do banku wpłacono 69.024,00 zł. Operacje te zostały ujęte w raporcie kasowym nr 34/2008 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/11/I/135-136) oraz w ewidencji księgowej konta 130 (akta kontroli Nr 09/11/I/128).
Na podstawie rozliczenia kasy fiskalnej ustalono także, że wpływy gotówkowe ogółem Domu Wycieczkowego wyniosły 9.690,00 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/134). Kwota wynikająca z rozliczenia raportów jest zgodna z raportem kasowym nr 34/2008 z dnia 31.12.2008 r.
II.2. Analiza dochodów budżetowych zaewidencjonowanych w okresie
od stycznia do maja 2008 r.
W trakcie kontroli dokonano szczegółowej analizy wyciągów bankowych pod kątem ustalenia faktycznych dochodów budżetowych otrzymanych i zadekretowanych w poszczególnych miesiącach w okresie od stycznia do maja.
Na okoliczność stwierdzonych rozbieżności przyjęto pisemne wyjaśnienie od pracownika księgowości (akta kontroli Nr 09/11/I/81). Szczegółowe zestawienia wpłaconych kwot brutto (z podatkiem VAT) w poszczególnych miesiącach przedstawiają poniższe tabele:
Tabela nr 2 Wpływy na rachunek bankowy w styczniu 2008 r.
Lp.
|
Nr WB
|
Data WB
|
Kwota brutto (zł)
|
Ilość wpłat
|
1
|
1
|
2
|
12 837,25
|
2
|
2
|
2
|
3
|
2 641,35
|
3
|
3
|
3
|
4
|
8 311,61
|
5
|
4
|
4
|
7
|
17 697,20
|
4
|
5
|
5
|
8
|
15 449,45
|
7
|
6
|
6
|
9
|
10 155,72
|
9
|
7
|
7
|
10
|
6 814,24
|
6
|
8
|
8
|
11
|
42 697,50
|
6
|
9
|
9
|
14
|
26 305,13
|
6
|
10
|
10
|
15
|
846,40
|
3
|
11
|
11
|
16
|
10 195,88
|
2
|
12
|
12
|
17
|
5 311,30
|
4
|
13
|
13
|
18
|
0,00
|
0
|
14
|
14
|
21
|
17 461,01
|
4
|
15
|
15
|
22
|
18 900,95
|
2
|
16
|
16
|
23
|
1 421,20
|
2
|
17
|
17
|
24
|
5 991,10
|
3
|
18
|
18
|
25
|
356,59
|
2
|
19
|
19
|
28
|
53 245,50
|
5
|
20
|
20
|
29
|
17 699,23
|
4
|
21
|
21
|
30
|
4 452,57
|
4
|
22
|
22
|
31
|
7 184,90
|
1
|
|
|
Razem
|
285.974,08
|
84
|
Z wyciągów bankowych wynika, że w styczniu wpływy ogółem z dochodów budżetowych wyniosły 285.974,08 zł. W ewidencji księgowej została zaewidencjonowana kwota 216.457,12 zł. W sprawozdaniu Rb-27 wykazano kwotę 216.460,80 zł i taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta.
Z pisemnych wyjaśnień pracownika księgowości oraz przedłożonej dokumentacji wynika, że różnice powstały z powodu zaksięgowania w styczniu dochodów za 2007 r., które wpłynęły na konto w 2008 r. zaksięgowania w styczniu dochodów, które wpłynęły na konto w lutym, zaksięgowania na innym koncie zwrotów podatku VAT oraz ujęcia w sprawozdaniu odsetek zaewidencjonowanych na rachunku depozytowym.
Tabela nr 3 Wpływy na rachunek bankowy w lutym 2008 r.
Lp.
|
Nr WB
|
Data WB
|
Kwota brutto (zł)
|
Ilość wpłat
|
1
|
23
|
1
|
9 076,74
|
2
|
2
|
24
|
4
|
23 810,50
|
4
|
3
|
25
|
5
|
14 070,94
|
3
|
4
|
26
|
6
|
9 130,87
|
6
|
5
|
27
|
7
|
4 473,09
|
4
|
6
|
28
|
8
|
34 885,79
|
10
|
7
|
29
|
11
|
40 139,46
|
12
|
8
|
30
|
12
|
19 814,86
|
6
|
9
|
31
|
13
|
7 712,07
|
7
|
10
|
32
|
14
|
4 052,86
|
2
|
11
|
33
|
15
|
25 319,54
|
7
|
12
|
34
|
18
|
39 899,04
|
3
|
13
|
35
|
19
|
14 832,64
|
5
|
14
|
36
|
20
|
16 109,20
|
4
|
15
|
37
|
21
|
13 564,43
|
3
|
16
|
38
|
22
|
23 734,83
|
7
|
17
|
39
|
25
|
23 059,04
|
3
|
18
|
40
|
26
|
17 938,50
|
7
|
19
|
41
|
27
|
984,42
|
3
|
20
|
42
|
28
|
8 098,38
|
2
|
21
|
43
|
29
|
6 050,96
|
5
|
|
|
Razem
|
356 758,16
|
105
|
Z wyciągów bankowych wynika, że w lutym wpływy ogółem z dochodów budżetowych wyniosły 356.758,16 zł. W ewidencji księgowej została zaewidencjonowana kwota 438.535,29 zł. W sprawozdaniu Rb-27 wykazano kwotę 438.540,67 zł i taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta.
Z pisemnych wyjaśnień pracownika księgowości oraz przedłożonej dokumentacji wynika, że różnice powstały z powodu zaksięgowania w styczniu dochodów, które wpłynęły na konto w lutym, zaksięgowania w lutym dochodów, które wpłynęły na konto w marcu, zaksięgowania na innym koncie zwrotu podatku VAT, przekazania części kwoty dotyczącej czynszów na rachunek dochodów własnych, przeksięgowania na dochody budżetowe należności potrąconych z wynagrodzenia pracownika oraz ujęcia w sprawozdaniu odsetek zaewidencjonowanych na rachunku depozytowym.
Tabela nr 4 Wpływy na rachunek bankowy w marcu 2008 r.
Lp.
|
Nr WB
|
Data WB
|
Kwota brutto (zł)
|
Ilość wpłat
|
1
|
44
|
3
|
26 197,24
|
6
|
2
|
45
|
4
|
2 466,00
|
2
|
3
|
46
|
5
|
2 763,22
|
4
|
4
|
47
|
6
|
12 566,31
|
8
|
5
|
48
|
7
|
26 398,95
|
12
|
6
|
49
|
10
|
1 924,40
|
7
|
7
|
50
|
11
|
6 179,71
|
8
|
8
|
51
|
12
|
23 031,77
|
5
|
9
|
52
|
13
|
5 897,38
|
4
|
10
|
53
|
14
|
5 272,60
|
2
|
11
|
54
|
17
|
9 728,47
|
4
|
12
|
55
|
18
|
16 029,09
|
6
|
13
|
56
|
19
|
122,00
|
1
|
14
|
57
|
20
|
9 485,00
|
3
|
15
|
58
|
21
|
19 933,00
|
5
|
16
|
59
|
25
|
9 368,54
|
3
|
17
|
60
|
26
|
2 284,40
|
3
|
18
|
61
|
27
|
1 281,00
|
2
|
19
|
62
|
28
|
7 465,15
|
5
|
20
|
63
|
31
|
7 279,90
|
5
|
|
|
Razem
|
195 674,13
|
95
|
Z wyciągów bankowych wynika, że w marcu wpływy ogółem z dochodów budżetowych wyniosły 195.674,13 zł. W ewidencji księgowej została zaewidencjonowana kwota 237.667,02 zł. W sprawozdaniu Rb-27 wykazano kwotę 237.675,27 zł i taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta.
Z pisemnych wyjaśnień pracownika księgowości oraz z przedłożonej dokumentacji wynika, że różnice powstały z powodu zaksięgowania w lutym dochodów, które wpłynęły na konto w marcu, zaksięgowania w marcu dochodów, które wpłynęły na konto w kwietniu zaksięgowania na innym koncie zwrotu podatku VAT, przekazania części kwoty dotyczącej czynszów na rachunek dochodów własnych oraz ujęcia w sprawozdaniu odsetek zaewidencjonowanych na rachunku depozytowym.
Tabela nr 5 Wpływy na rachunek bankowy w kwietniu 2008 r.
Lp.
|
Nr WB
|
Data WB
|
Kwota brutto (zł)
|
Ilość wpłat
|
1
|
64
|
1
|
15 771,00
|
4
|
2
|
65
|
2
|
7 873,20
|
5
|
3
|
66
|
3
|
15 133,07
|
4
|
4
|
67
|
4
|
7 519,13
|
7
|
5
|
68
|
7
|
29 812,13
|
12
|
6
|
69
|
8
|
16 385,64
|
10
|
7
|
70
|
9
|
12 755,66
|
12
|
8
|
71
|
10
|
14 916,16
|
9
|
9
|
72
|
11
|
1 562,00
|
2
|
10
|
73
|
14
|
17 613,73
|
12
|
11
|
74
|
15
|
2 393,40
|
3
|
12
|
75
|
16
|
14 799,05
|
10
|
13
|
76
|
17
|
7 478,23
|
4
|
14
|
77
|
18
|
396,40
|
2
|
15
|
78
|
21
|
21 606,72
|
5
|
16
|
79
|
22
|
7 818,84
|
3
|
17
|
80
|
23
|
1 028,00
|
2
|
18
|
81
|
24
|
3 806,47
|
3
|
19
|
82
|
25
|
5 437,06
|
4
|
20
|
83
|
28
|
8 037,38
|
7
|
21
|
84
|
29
|
11 502,43
|
10
|
22
|
85
|
30
|
60 994,24
|
2
|
|
|
Razem
|
284 639,94
|
132
|
Z wyciągów bankowych wynika, że w kwietniu wpływy ogółem z dochodów budżetowych wyniosły 284.639,94 zł. W ewidencji księgowej została zaewidencjonowana kwota 222.146,53 zł. W sprawozdaniu Rb-27 wykazano kwotę 144.930,53 zł i taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta.
Z pisemnych wyjaśnień pracownika księgowości oraz z przedłożonej dokumentacji wynika, że różnice powstały z powodu zaksięgowania w marcu dochodów, które wpłynęły na konto w kwietniu, zaksięgowania w kwietniu dochodów, które wpłynęły na konto w maju, zwrotu nadpłaty, przeniesienia kwoty otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego z rachunku depozytowego na rachunek bieżący, a następnie na rachunek dochodów własnych, zaksięgowania na innym koncie zwrotu podatku VAT, dokonania korekty podatku VAT, przekazania części kwoty dotyczącej czynszów na rachunek dochodów własnych oraz ujęcia w sprawozdaniu odsetek zaewidencjonowanych na rachunku depozytowym.
Tabela nr 6 Wpływy na rachunek bankowy w maju 2008 r.
Lp.
|
Nr WB
|
Data WB
|
Kwota brutto (zł)
|
Ilość wpłat
|
1
|
86
|
2
|
8 221,42
|
3
|
2
|
87
|
5
|
7 328,00
|
5
|
3
|
88
|
6
|
25 203,92
|
11
|
4
|
89
|
7
|
10 515,00
|
9
|
5
|
90
|
8
|
6 547,48
|
7
|
6
|
91
|
9
|
3 777,42
|
5
|
7
|
92
|
12
|
9 197,06
|
7
|
8
|
93
|
13
|
20 370,75
|
6
|
9
|
94
|
14
|
28 045,86
|
10
|
10
|
95
|
15
|
97,60
|
1
|
11
|
96
|
16
|
989,00
|
3
|
12
|
97
|
19
|
2 752,47
|
4
|
13
|
98
|
20
|
7 788,74
|
2
|
14
|
99
|
21
|
5 208,00
|
5
|
15
|
100
|
23
|
2 426,13
|
2
|
16
|
101
|
26
|
1 916,04
|
3
|
17
|
102
|
27
|
5 558,62
|
4
|
18
|
103
|
28
|
14,31
|
1
|
19
|
104
|
29
|
12 558,51
|
7
|
20
|
105
|
30
|
2 364,83
|
3
|
|
|
Razem
|
160 881,16
|
98
|
Z wyciągów bankowych wynika, że w maju wpływy ogółem z dochodów budżetowych wyniosły 160.881,16 zł. W ewidencji księgowej została zaewidencjonowana kwota 162.984,45 zł. W sprawozdaniu Rb-27 wykazano kwotę 120.215,58 zł i taką kwotę przekazano na konto Urzędu Miasta.
Z pisemnych wyjaśnień pracownika księgowości oraz z przedłożonej dokumentacji wynika, że różnice powstały z powodu zaksięgowania w maju dochodów, które wpłynęły na konto w czerwcu, zaksięgowania w kwietniu dochodów, które wpłynęły na konto w maju, przeniesienia na rachunek dochodów własnych otrzymanej darowizny, zaksięgowania na innym koncie zwrotu podatku VAT, dokonania korekty podatku VAT, dokonania zwrotu nadpłaty oraz ujęcia w sprawozdaniu odsetek zaewidencjonowanych na rachunku depozytowym.
Z powyższych ustaleń wynika, że łączna kwota dochodów budżetowych za pięć miesięcy 2008 r. według ewidencji księgowej (konto 130-1) wyniosła 1.277.790,41 zł. Natomiast łączna kwota dochodów budżetowych wykazana w sprawozdaniu Rb-27 za ten okres oraz przekazana do Urzędu Miasta wyniosła 1.157.822,85 zł i była wyższa o 119.967,56 zł od kwoty wykazanej w ewidencji (konto 130-1).
Ponadto dokonano analizy porównawczej dochodów budżetowych dotyczących pozostałych siedmiu miesięcy. Szczegółowe dane w tym zakresie przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 7. Dochody wykazane i przekazane do UM Opola w okresie VI-XII
Lp.
|
m-c
|
kwota dochodów
|
wg ewidencji konta 130-1
|
wg sprawozdania RB-27
|
przekazana do UM (wg ewidencji UM)
|
1
|
VI
|
211 246,63
|
187 876,14
|
187 876,14
|
2
|
VII
|
201 996,38
|
188 828,56
|
188 828,56
|
3
|
VIII
|
121 816,75
|
110 724,69
|
110 724,69
|
4
|
IX
|
175 020,43
|
160 379,82
|
160 379,82
|
5
|
X
|
184 475,32
|
166 586,50
|
166 586,50
|
6
|
XI
|
188 253,70
|
235 447,19
|
161 374,19
|
7
|
XII
|
383 765,55
|
422 853,83
|
0,00
|
|
Razem:
|
1 466 574,76
|
1 472 696,73
|
975 769,90
|
Z powyższej tabeli wynika, że kwoty dochodów wykazane w sprawozdaniu i przekazane do Urzędu Miasta w żadnym miesiącu nie były zgodne z zapisami na koncie 130-1 służącego do ewidencjonowania dochodów budżetowych. Natomiast różnica pomiędzy kwotą wykazaną w sprawozdaniu, a kwotą przekazaną do Urzędu Miasta wynosiła 496.926,83 zł. Kwota ta była zgodna ze stanem końcowym środków pieniężnych figurującym na wyciągu bankowym nr 251 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/11/I/48-48a). Z ewidencji Urzędu
Miasta wynika, że powyższą kwotę przelano na konto Urzędu w dniu 07.01.2009 r. (akta kontroli Nr 09/11/I/47).
Stan środków pieniężnych figurujący na wyciągu bankowym na koniec 2008 r. nie miał odzwierciedlenia w prowadzonej ewidencji księgowej. Z pisemnych wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że nieprawidłowości te wynikają ze sposobu prowadzenia rachunkowości przez poprzednią główną księgową (akta kontroli Nr 09/11/II/280).
II.3. Należności budżetowe
W sprawozdaniu Rb-27 wykazano, że na dzień 31.12.2008 r. należności ogółem wyniosły 774.281,13 zł, w tym zaległości 625.238,61 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wykazane w sprawozdaniu są zgodne z ewidencją księgową.
Na kwotę należności ogółem składają się należności od kontrahentów w kwocie 543.263,05 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/121) oraz odsetki od niezapłaconych należności w kwocie 231.018,08 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/119).
Niniejszą kontrolą objęto należności od kontrahentów w kwocie 543.263,05 zł. Ustalono, że na powyższą kwotę składają się należności bieżące tj. powstałe w okresie do 12 miesięcy w kwocie 149.042,52 zł oraz zaległości w kwocie 394.220,53 zł.
Zestawienie należności bieżących przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 8. Należności do 12 m-cy
Lp.
|
Nazwa kontrahenta
|
Należności
(zł)
|
Tytułem
|
Data wymagalności
(pierwsza) *
|
Data podpisania
kolejnej umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
10/12/2008
|
Bez uwag
|
2
|
10/02/2008
|
12/08/2008
|
3
|
10/02/2008
|
04/08/2008
|
4
|
10/02/2008
|
04.08.2008
|
5
|
10/02/2008
|
04/08/2008
|
6
|
02/01/2009
|
Bez uwag
|
7
|
10/12/2008
|
Bez uwag
|
8
|
22/08/2008
|
Bez uwag
|
9
|
07/02/2008
|
14/10/2008
|
10
|
30/12/2008
|
Bez uwag
|
11
|
12/01/2009
|
Bez uwag
|
12
|
07/01/2009
|
Bez uwag
|
13
|
12/01/2009
|
Bez uwag
|
14
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
15
|
06/04/2008
|
Bez uwag
|
16
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
17
|
12/01/2009
|
Bez uwag
|
18
|
04/12/2008
|
Bez uwag
|
19
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
20
|
22/12/2008
|
Bez uwag
|
21
|
10/02/2008
|
14/04/2008
05/03/2008
|
22
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
23
|
10/10/2008
|
Bez uwag
|
24
|
02/01/2009
|
Bez uwag
|
25
|
08/01/2009
|
Bez uwag
|
26
|
12/12/2008
|
Bez uwag
|
27
|
14/12/2008
|
Bez uwag
|
28
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
29
|
02/01/2009
|
Bez uwag
|
30
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
31
|
02/01/2009
|
Bez uwag
|
32
|
10/12/2008
|
Bez uwag
|
33
|
29/12/2008
|
Bez uwag
|
34
|
07/01/2009
|
Bez uwag
|
35
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
36
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
37
|
12/12/2008
|
Bez uwag
|
38
|
31/12/2008
|
Bez uwag
|
39
|
02/01/2009
|
Bez uwag
|
|
Razem
|
149 042,52
|
|
|
|
*Dzień, w którym dana należność, która wynika z faktury VAT, jest płatna
Z powyższych danych wynika, że w 2008 r. z sześcioma kontrahentami (poz.2,3,4,5,9,21) ponownie zostały zawarte umowy, pomimo tego, iż do dnia zawarcia umów upłynęły terminy płatności od 23 dni do 8 miesięcy.
Z ewidencji księgowej wynika, że na łączną kwotę zaległości składają się:
- zaległości w kwocie 28.070,82 zł, dotyczące siedmiu kontrahentów, wobec których nie skierowano spraw na drogę postępowania sądowego (akta kontroli Nr 09/11/I/121),
- zaległości od siedemnastu kontrahentów w kwocie 366.149,71 zł dochodzone na drodze sądowej. (akta kontroli Nr 09/11/I/120).
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych zaległości przedstawiają poniższe tabele:
Tabela nr 9. Należności powyżej 12 miesięcy
|
Lp.
|
Nazwa kontrahenta
|
Należności
(zł)
|
Tytułem
|
Data wymagalności*
|
Data podpisania
kolejnej umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
10/03/2006
|
04.08.2008
|
2
|
10/02/2006
|
04/08/2008
|
3
|
16/11/2007
|
|
4
|
20/01/2006
|
|
5
|
04/12/2006
|
|
6
|
03/03/2006
|
14/04/2008
05/03/2008
|
7
|
28/06/2007
|
|
|
Razem
|
28 070,82
|
|
|
|
*Dzień, w którym dana należność wynikająca z faktury VAT, jest płatna
Z powyższych danych wynika, że w 2008 r. z trzema kontrahentami (poz.1,2,6) ponownie zostały zawarte umowy, pomimo tego, iż należności stały się wymagalne w 2006 r.
Tabela nr 10. Należności dochodzone na drodze sądowej
|
Lp.
|
Nazwa kontrahenta
|
Należności
(zł)
|
Tytułem
|
Data wymagalności*
|
Data podpisania
kolejnej umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
10/02/2006
|
12/08/2008
|
2
|
04/12/2003
|
04/08/2008
|
3
|
06/11/2002
|
04.08.2008
|
4
|
07/03/2005
|
|
5
|
10/03/2006
|
|
6
|
31/03/2005
|
|
7
|
15/01/1999
|
|
8
|
05/02/2007
|
14/04/2008
05/03/2008
|
9
|
10/07/2004
|
|
10
|
05/10/2000
|
|
11
|
10/08/2002
|
|
12
|
08/02/2002
|
|
13
|
13/05/2003
|
|
14
|
07/08/2003
|
|
15
|
30/07/2004
|
|
16
|
06/02/1997
|
|
17
|
29/12/2006
|
|
|
Razem
|
366 149,71
|
|
|
|
*Dzień, w którym dana należność, która wynika z faktury VAT, jest płatna
Z powyższych danych wynika, że w 2008 r. z czterema kontrahentami (poz.1,2,3,8) ponownie zostały zawarte umowy, pomimo tego, iż należności stały się wymagalne w latach 2002-2007.
III.W zakresie dochodów własnych
W wyniku poprzedniej kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu Rb-34 za 2007 rok stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 33.521,63 zł. Taką samą kwotę wykazano w sprawozdaniu za 2008 rok oraz w ewidencji księgowej jako stan początkowy na dzień 1.01.2008 r. Stan ten nie był zgodny z wyciągiem bankowym nr 153 z dnia 31.12.2007 r. oraz pisemnym potwierdzeniem salda z banku PKO BP SA. Z dokumentów tych wynikało, że stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.12.2007 r. był niższy o 11.419,76 zł i wynosił 22.101,87 zł. Powyższa różnica została przelana na konto jednostki kontrolowanej dopiero w dniu 3.01.2008 r.
III.1 Wpływy z dochodów własnych
W dniu 21.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–34 z wykonania planu wydatków budżetowych za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/11/II/137-139). Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 621.403,29 zł. Na kwotę tą składają się:
- środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 33.521,63 zł,
- przychody w kwocie 587.881,66 zł.
W sprawozdaniu wykazano, że powyższe przychody uzyskano w czterech paragrafach tj.:
Ø paragraf 0830 „wpływy z usług”,
Ø paragraf 0920 „pozostałe odsetki”,
Ø paragraf 0960 „wpływy z darowizn”,
Ø paragraf 0970 „wpływy z różnych dochodów”.
W trakcie kontroli dokonano porównania kwot wykazanych w sprawozdaniu z kwotami figurującymi w ewidencji księgowej. Ustalono, że wykazany w sprawozdaniu początkowy stan środków pieniężnych był zgodny ze stanem konta 132. Natomiast łączna kwota dochodów była niezgodna z kwotą figurującą po stronie Wn konta 132 (akta kontroli Nr 09/11/II/160-183).
Porównano także zgodność dochodów w poszczególnych paragrafach:
paragraf 0830 „wpływy z usług”
Według sprawozdania wpływy wyniosły 562.221,51 zł. Kwota ta jest niższa o 10.684,13 zł od sumy przychodów wykazanych w ewidencji księgowej (akta kontroli Nr 09/11/II/141).
paragraf 0920 „pozostałe odsetki”
Według sprawozdania wpływy wyniosły 9.516,00 zł. Kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/11/I/155).
paragraf 0960 „wpływy z darowizn”
Według sprawozdania wpływy wyniosły 7.466,00 zł. Kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/11/I/157).
paragraf 0970 „wpływy z różnych dochodów”
Według sprawozdania wpływy wyniosły 8.678,15 zł. Kwota ta jest wyższa o 28,26 zł od sumy przychodów wykazanych w ewidencji księgowej (akta kontroli Nr 09/11/I/158).
Z pisemnych wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że różnice pomiędzy sprawozdaniem, a ewidencją księgową wynikają z błędów w prowadzeniu ewidencji księgowej- brak zaprowadzonej ewidencji analitycznej do konta 130 (akta kontroli Nr 09/11/I/280).
III.2 Należności z dochodów własnych
W sprawozdaniu wykazano, że stan należności netto na koniec 2008 r. wynosił 103.692,54 zł. Natomiast kwota odsetek od należności niezapłaconych w terminie wyniosła 15.390,34 zł. Jednocześnie w sprawozdaniu wykazano, że na koniec 2008 r. jednostka nie posiadała zobowiązań płatnych z dochodów własnych.
W wyniku kontroli ustalono, że kwota odsetek od należności jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/11/I/268).
Z przedłożonych wydruków komputerowych konta 201-rozrachunki z odbiorcami oraz konta 202- należności dochodzone na drodze sądowej wynika natomiast, że na koniec 2008 r. łączna kwota należności była wyższa o 3.439,34 zł i wynosiła 107.131,88 zł (akta kontroli Nr 09/11/I/269-271). Z pisemnego wyjaśnienia obecnej głównej księgowej wynika, że dane wykazane w sprawozdaniu nie mają odzwierciedlenia w ewidencji księgowej, różnice dotyczą należności netto (akta kontroli Nr 09/11/I/280).
Szczegółowe zestawienie należności w rozbiciu na poszczególnych kontrahentów oraz okresów i tytułów których dotyczą przedstawiają poniższe tabele:
Tabela nr 11. Należności do 12 miesięcy
Lp.
|
Nazwa kontrahenta
|
Należności (zł)
|
Tytuł powstania
|
Data
wymagalności*
|
Data podpisania
kolejnej umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
10/11/2008
|
|
2
|
13/12/2008
|
|
3
|
27/12/2008
|
|
4
|
18/03/2008
|
Bez uwag
|
5
|
10/12/2008
|
|
6
|
10/12/2007
|
|
7
|
10/06/2008
|
Nie podpisano
|
8
|
10/12/2008
|
|
9
|
10/12/2008
|
Nie podpisano
|
10
|
10/11/2006
|
|
11
|
12/12/2007
|
|
12
|
10/11/2008
|
|
13
|
22/08/2008
|
Nie podpisano
|
14
|
10/11/2007
|
|
15
|
10/03/2008
|
Nie podpisano
|
16
|
10/04/2008
|
Nie podpisano
|
17
|
11/12/2007
|
|
18
|
10/03/2008
|
Nie podpisano
|
19
|
13/12/2008
|
|
20
|
13/12/2008
|
|
|
Razem
|
56 759,89
|
|
|
|
*Dzień, w którym dana należność, która wynika z faktury VAT, jest płatna
|
Z powyższych danych wynika, że w 2008 r. z żadnym z kontrahentów posiadających zadłużenie w MOSiR nie została zawarta kolejna umowa.
Tabela nr 12. Należności dochodzone na drodze sądowej
Lp.
|
Nazwa kontrahenta
|
Należności (zł)
|
Tytuł powstania
|
Data
wymagalności*
|
Data podpisania
kolejnej umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
17/01/2007
|
|
2
|
10/05/2007
|
|
|
Razem
|
50.371,94
|
|
|
|
*Dzień, w którym dana należność, która wynika z faktury VAT, jest płatna
|
Z powyższych danych wynika, że po powstaniu należności z żadnym z kontrahentów ponownie nie została zawarta umowa.
III.3. Wydatki z dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 583.795,20 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w dwudziestu paragrafach (akta kontroli Nr 09/11/II/139). Wykazana w sprawozdaniu łączna kwota wydatków była niezgodna z kwotą figurującą po stronie Ma konta 132 (akta kontroli Nr 09/11/II/160-183). Natomiast kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z kwotami figurującymi w ewidencji - zestawienie obrotów kont zespołu 4 (akta kontroli Nr 09/11/II/159). Szczegółową kontrolą objęto wydatki wykazane w jedenastu niżej wymienionych paragrafach:
paragraf 4170-wynagrodzenia bezosobowe
Kwota wydatków wyniosła 16.196,00 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że główne wydatki dotyczyły wypłat z tytułu delegacji sędziowskich oraz związane były z obsługą różnego rodzaju imprez. Kwoty poszczególnych wydatków wynosiły od 100,00 zł za delegacje sędziowskie do 2.136,00 zł za wymianę lamp oświetleniowych (akta kontroli Nr 09/11/II/184-185).
paragraf 4210-zakup materiałów i wyposażenia
Kwota wydatków wyniosła 230.012,90 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że główne wydatki dotyczyły zakupu wyposażenia, materiałów do remontu i konserwacji oraz środków czystości i materiałów biurowych (akta kontroli Nr 09/11/II/186-215).
paragraf 4220-zakup żywności
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 1.868,97 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że w paragrafie tym ujęto wydatki na zakup napojów i artykułów spożywczych przeznaczonych do konsumpcji podczas różnego rodzaju imprez sportowych i dziecięcych (akta kontroli Nr 09/11/II/216). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, paragraf ten przeznaczony jest do ewidencjonowania wydatków dokonywanych w jednostkach prowadzących działalność żywieniową np. w przedszkolach czy internatach. Natomiast jednostka kontrolowana winna takie wydatki ewidencjonować w paragrafie 4210.
paragraf 4230-zakup leków i materiałów medycznych
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 75,45 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że w paragrafie tym ujęto wydatki na zakup leków i materiałów medycznych przeznaczonych na wyposażenie apteczki (akta kontroli Nr 09/11/II/217). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, paragraf ten przeznaczony jest do ewidencjonowania wydatków dokonywanych w jednostkach prowadzących działalność leczniczą. Natomiast jednostka kontrolowana winna takie wydatki ewidencjonować w paragrafie 4210.
paragraf 4260-zakup energii
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 38.211,50 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wszystkie wydatki dotyczyły opłat za energię elektryczną, cieplną, wodę i gaz (akta kontroli Nr 09/11/II/218).
paragraf 4270-zakup usług remontowych
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 49.833,64 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że główne wydatki dotyczyły remontu i napraw różnego rodzaju maszyn. Pozostałe wydatki dotyczyły naprawy sieci kanalizacyjnej, remontu Krytej Pływalni, wycinki drzew, wymiany szyb, remontu świetlików (akta kontroli Nr 09/11/II/219-235).
paragraf 4300-zakup usług pozostałych
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 116.501,67 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że główne wydatki dotyczyły obsługi Targów IV ORTE, dzierżawy toi-toi oraz usług konserwacyjnych (akta kontroli Nr 09/11/II/236-262).
paragraf 4400-oplaty czynszowe za pomieszczenia biurowe
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 2.700,00 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wszystkie wydatki dotyczyły zapłaty ośmiu faktur za wynajem lokalu na potrzeby stadionu lekkoatletycznego (akta kontroli Nr 09/11/II/263).
paragraf 4410-podróże służbowe krajowe
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 6.223,55 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że główne wydatki dotyczyły wypłaty ryczałtów samochodowych (akta kontroli Nr 09/11/II/264-265).
paragraf 4530-podatek od towarów i usług
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 3.196,43 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wszystkie wydatki dotyczyły naliczonego podatku VAT (akta kontroli Nr 09/11/II/266).
paragraf 6060-wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych
Według sprawozdania kwota wydatków wyniosła 88.541,44 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wydatki dotyczyły zakupu serwerów, agregatu prądotwórczego, systemu rejestracji dźwięku, drukarki termosublimacyjnej, systemu obsługi kasowej, 2 sztuk szorowarek oraz wykładziny do wejścia na ślizgawki (akta kontroli Nr 09/11/II/277).
Wydatki zaewidencjonowane w pozostałych dziewięciu paragrafach wynosiły od 79,51 zł (składki na fundusz pracy) do 7.774,68 zł (opłaty z tytułu usług telefonii komórkowej).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2008 r. w kwocie 37.608,09 zł był zgodny z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/11/II/160) oraz z wyciągiem bankowym nr 235 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/11/II/278).
IV. Gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi
Zgodnie z § 2 uchwały nr LXVI/767/06 Rady Miasta Opola z dnia 06 lipca 2006 r. w sprawie likwidacji i przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Miejski Zarząd Obiektów Rekreacyjnych w Opolu w jednostkę budżetową pn. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Opolu, mienie znajdujące się w użytkowaniu zlikwidowanego zakładu budżetowego przejęła jednostka budżetowa pn. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Opolu według stanu na dzień likwidacji (akta kontroli Nr 08/40/II/281).
Na okoliczność rozliczenia majątku Zakładu Budżetowego MZOR i przekazania majątku jednostce budżetowej MOSiR w dniu 31.07.2006 r. sporządzony został protokół z przeprowadzonej inwentaryzacji (akta kontroli Nr 08/40/II/315).
Dyrektor MOSiR-u zarządzeniem nr 16/2008 z dnia 14.08.2008 r. w sprawie wprowadzenia obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych w MOSIiR, określił sposób gospodarowania środkami trwałymi, środkami trwałymi o charakterze wyposażenia i innymi środkami rzeczowymi (akta kontroli Nr 08/40/II/316-317).
Podczas czynności kontrolnych ustalono, że w głównej siedzibie MOSiR-u przechowywanych jest osiem ksiąg inwentarzowych. Wszystkie przedłożone do kontroli księgi wykazano w poniższej tabeli (akta kontroli Nr 08/40/II/282-314).
Tabela nr 13 Wykaz ksiąg inwentarzowych przedłożonych do kontroli
Lp.
|
Obiekt
|
Data założenia
|
Uwagi
|
1
|
Hala Widowiskowo-Sportowa
|
31.12.1989
|
|
2
|
Stadion Miejski, Korty
|
06.2004
|
|
3
|
Dyrekcja
|
31.12.1989
|
|
4
|
Sztuczne lodowisko Dział I
|
31.12.1989
|
|
5
|
Sztuczne lodowisko Dział II
|
31.12.1989
|
|
6
|
Sztuczne lodowisko Dział III (1)
|
31.12.1989
|
Od litery A do litery L
|
7
|
Sztuczne lodowisko Dział III (2)
|
31.12.1989
|
Od litery M do litery Ż
|
8
|
Sztuczne lodowisko Dział III (3)
|
31.12.1989
|
Litery T, U, W, Z, O
|
Ponadto z ustnych wyjaśnień głównej księgowej wynika, że w pozostałych obiektach również są pozakładane księgi inwentarzowe .
We wszystkich przypadkach w jednostce prowadzono księgi założone w MZOR w 1989 r. i w 2004 r.
Podczas czynności kontrolnych ustalono, że w księgach widnieją pojedyncze wpisy, poza tym nie wskazywano miejsca znajdowania się poszczególnych przedmiotów (akta kontroli Nr 08/40/II/282-314).
Zespół kontrolny pobrał do analizy wydruki konta 011-środki trwałe oraz 013-pozostałe środki trwałe (akta kontroli Nr 08/40/II/318-324). Ustalono, że bilans otwarcia konta 013 na dzień 01.01.2008 r. wyniósł „0”. W 2008 r. zaksięgowano łącznie 220 pozycji. Sześć dokumentów wprowadzono do ksiąg w maju 2008 r., natomiast pozostałe 214 wprowadzono w 2009 r. (od 28.01. do 25.02.) z datą operacji 31.12.2008 r.
Ponadto ustalono, że bilans otwarcia konta 011 na dzień 01.01.2008 r. wynosił 55.953.294,58 zł. Z zapisów na ww. koncie wynika, że w 2008 r. zaksięgowano łącznie 65 dokumentów. Dwa dokumenty zaksięgowano w dniu 15.05.2008 r. natomiast pozostałe w styczniu oraz w lutym 2009 r.
Z analizy ewidencji wydatków w paragrafie 4210 (akta kontroli Nr 08/40/II/212-215) wynika między innymi, że w okresie od kwietnia do lipca 2008 r. dokonano zakupu laptopa, kosiarki spalinowej, dmuchawy do liści oraz stołu i dziewięciu krzeseł o łącznej wartości 9.057,32 zł netto. Wyposażenie to zostało ujęte w ewidencji środków trwałych dopiero w lutym 2009 r., z datą operacji 31.12.2008 r.
Z ustnych wyjaśnień byłej głównej księgowej, a obecnie specjalisty ds. środków trwałych wynika, że nie ujmowała w ewidencji księgowej na bieżąco wszystkich dokumentówz powodu nadmiaru obowiązków.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz doręczono dyrektorowi Ośrodka.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|