KWiA.I–0914/14/10
|
Opole, 10.05.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 20/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11
im. Orląt Lwowskich
w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
29.03-22.04.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński - starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 41/2010
nr 42/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa, w tym realizacja zasad wynagradzania pracowników niepedagogicznych oraz funkcjonowanie uczniowskich klubów sportowych
|
Okres objęty kontrolą
|
2009
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Jarosław Cieśliński – dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Orląt Lwowskich funkcjonuje od dnia 1 września 1999 r., na podstawie Uchwały Nr VI/74/99 Rady Miasta Opola z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie dostosowania aktów założycielskich publicznych szkół podstawowych działających na terenie gminy Opole do obowiązujących przepisów prawa (akta kontroli Nr 10/20/I/1). Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Chabrów 65, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/75/98 (akta kontroli Nr 10/20/I/2-3).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły był pan Jarosław Cieśliński powołany na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 10/20/I/4-5). Głównym księgowym szkoły jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 lutego 2003 r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 10/20/I/7).
Z budżetem gminy szkoła rozlicza się w trzech niżej wymienionych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej:
-dział 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80101 – szkoły podstawowe,
-dział 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85401 – świetlice szkolne,
- dział 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80195 – pozostała działalność.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie szkoła posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 10/20/I/15):
- 62 1020 3668 0000 5502 0159 4647 rachunek budżetowy
- 82 1020 3668 0000 5802 0159 8796 rachunek zfśs
- 53 1020 3668 0000 5102 0159 8788 rachunek dochodów własnych
- 35 1020 3668 0000 5602 0159 8770 rachunek sum depozytowych
- 91 1020 3668 0000 5002 0286 3421 Comenius
Księgi rachunkowe w szkole prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Księgowość Optivum Vulcan.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Zasady prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
Ø Instrukcja obiegu dowodów księgowych w zakresie funkcjonowania kasy,
Ø Instrukcja kontroli wewnętrznej w obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
Ø Procedura rozliczania polecenia wyjazdu służbowego.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2009 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono (akta kontroli Nr 10/20/I/16-20).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2008 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2009 r.)
(akta kontroli Nr 10/20/I/14)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2009 r.)
(akta kontroli Nr 10/20/I/14)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
33,54
|
32,98
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
4,50
|
2,73
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
11,00
|
12,45
|
RAZEM
|
49,04
|
48,16
|
V. Wydatki budżetowe w 2009 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2009 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 10/20/I/21).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na szkołę, świetlicę oraz pozostałą działalność w 2009 r. wynosiła: 2.660.948,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 2.655.210,90 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 5.737,10 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2009 r. (akta kontroli Nr 10/20/I/28/1-28/3).
W dniu 28.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność jednostki za 2009 r.(akta kontroli Nr 10/20/I/25-28). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2009 r.
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80101 oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki dotyczące szkoły zostały zaewidencjonowane w dziewiętnastu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 1.910.136,83 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 1.515.055,22 zł,
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne – 116.747,96 zł,
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 239.470,55 zł,
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 38.863,10 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 10/20/I/12):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Zespół kontrolny sprawdził prawidłowość sporządzania list płac w 2009 r. Ustalono, że listy płac sporządzane są odrębnie dla pracowników administracji oraz nauczycieli. Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole otrzymywali wynagrodzenie w pierwszym dniu roboczym miesiąca, natomiast pracownicy administracyjni otrzymywali wynagrodzenia na koniec miesiąca.
Listy płac są sporządzane przy pomocy programu Vulcan, zawierają okres za jaki dokonano wypłaty, łączną kwotę do wypłaty, nazwisko i imię pracownika, wynagrodzenie brutto każdej osoby z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzeń. Listy płac są podpisane zgodnie z obowiązującymi w jednostce regulacjami wewnętrznymi.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników administracyjnych oraz obsługi wykazanych w tabeli nr 2 (akta kontroli Nr 10/20/I/116).
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Publicznej Szkole Podstawowej nr 11 w Opolu, opracowany w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/20/I/116)
|
XVIII
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
XIII
|
1
|
3
|
XV
|
½
|
4
|
X
|
1
|
5
|
I
|
1
|
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów pięciu pracowników szkoły. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników kontrolowanej jednostki za okres od października do grudnia 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
X/2009
|
XI/2009
|
XII/2009
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/20/I/ 115)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Rozdział 80101 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 36.992,32 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu druków, środków czystości, mebli, materiałów biurowych, prenumeraty. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S. Ponadto na podstawie dokumentów źródłowych dokonano sprawdzenia wszystkich wydatków dokonanych w grudniu 2009 r. Ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 4
Lp.
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
Prenumerata
|
552,00
|
28/12/2009
|
132
|
2
|
Środki czystości
|
297,92
|
30/12/2009
|
158
|
3
|
Środki czystości
|
141,77
|
30/12/2009
|
158
|
4
|
Materiały dla konserwatora
|
1.093,48
|
30/12/2009
|
158
|
5
|
Wyposażenie warsztatu
|
963,00
|
30/12/2009
|
158
|
6
|
Materiały
|
18,17
|
30/12/2009
|
158
|
Rozdział 80101 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 180.173,47 zł. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. W grudniu 2009 r. w ww. paragrafie zaewidencjonowano dwie faktury. Ustalono, że skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Dokumenty posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Tabela nr 5
Lp.
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data przelewu
|
Nr WB
|
1
|
Usługi remontowe
|
3.162,26
|
30/12/2009
|
158
|
2
|
Usługi remontowe
|
337,92
|
30/12/2009
|
158
|
Rozdział 80101 § 4440 – Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2009 r. wynosił 42.585,78 zł (akta kontroli Nr 10/20/I/97). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS)(akta kontroli Nr 10/20/I/93).
W 2009 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 98.000,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 21.05.2009 r. – 68.850,00 zł,
Ø 24.09.2009 r. – 22.950,00 zł,
Ø 17.11.2009 r. – 6.200,00 zł (korekta)
RAZEM 98.000,00 zł (akta kontroli Nr 10/20/I/82-93).
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Publicznej Szkole Podstawowej nr 11 w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku analizy wszystkich wyciągów bankowych (od nr 1 do nr 76) ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych, dopłaty pracowników do wycieczek oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 27.335,18 zł (w dniu 27.05.2009 r. – 21.437,00 zł oraz w dniu 24.09.2009 r. – 5.708,40 zł). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy ww. wyciągów oraz zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø pomocy finansowej (akta kontroli Nr 10/20/I/82-93).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2008 r. wynosiło 34.454,50 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 76 (akta kontroli Nr 10/20/I/96).
VI. Zobowiązania i należności – środki budżetowe
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu salda kont rozrachunkowych środków budżetowych na dzień 31 grudnia 2009 r. występujących w ewidencji badanej jednostki, a także prawidłowość ewidencji operacji na kontach rozrachunkowych (akta kontroli Nr 10/20/I/49-50).
Na dzień 31 grudnia 2009 r. wystąpiły następujące salda na kontach rozrachunkowych:
Ø konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami – saldo wykazywało 5.781,82 zł oznaczające stan zobowiązań badanej jednostki wobec Energetyki Cieplnej. W wyniku kontroli ustalono, że 18.01.2010 r. zobowiązanie zostało uregulowane
Ø konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych – saldo wykazywało 0.
Ø konto 225 - Rozrachunki z budżetami – saldo wykazywało 0.
Ø konto 229 - Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne po stronie zobowiązań wykazano kwotę 23.873,42 zł, z czego:
- 20.557,66 zł dotyczyło składek ZUS z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
- 3.315,76 zł dotyczyło składek na Fundusz Pracy z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Zespół kontrolny ustalił, że w dniu 02.04.2010 r. zobowiązania zostały uregulowane.
Ø konto 231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń – po stronie „Ma” wykazano kwotę 135.336,90 zł oznaczającą stan zobowiązań badanej jednostki wobec pracowników tytułem dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zobowiązania zostały uregulowane w dniu 02.03.2010 r.
Ø konto 234 - Rozrachunki z pracownikami – saldo wykazywało kwotę 116,90 zł i dotyczyło wydanych pracownikowi biletów MZK.
Ø konto 240 - Pozostałe rozrachunki – saldo wykazywało 0.
Występujące zobowiązania na koniec 2009 r. zinwentaryzowano w drodze weryfikacji salda. Zespół kontrolny do prawidłowości wykazanych sald uwag nie wniósł.
VII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2009 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
- 01.01.2009 r. wynosił 37.833,12 zł (akta kontroli Nr 10/20/I/54).
- 31.12.2009 r. wynosił 46.048,81 zł (akta kontroli Nr 10/20/I/53).
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniem RB-34 za 2009 r. (akta kontroli Nr 10/20/I/55-56).
VII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanym zespole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 72.735,78 zł.Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego – 37.833,12 zł,
Ø dochody – 34.902,66 zł (akta kontroli Nr 10/20/I/56).
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty za wydanie duplikatów dokumentów, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń szkolnych.
VII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 10/20/I/55) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za 2009 r. wyniosły ogółem 72.735,78 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w ośmiu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków trzech paragrafów.
Rozdział 80101 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 12.953,33 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły materiałów biurowych i druków, materiałów do utrzymania zieleni oraz dla konserwatora, prenumeraty oraz wyposażenia szkoły. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80101 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 1.578,40 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły drobnych napraw i konserwacji sprzętu. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80101 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 1.858,32 zł. Dotyczyły one opłat za monitoring, opłat pocztowych, opłat za wywóz nieczystości. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
IX. Zamówienia publiczne w 2009 r.
Zespół kontrolny ustalił, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzono jedno postępowanie o realizację zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie art. 10 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.). Zadanie składało się z trzech części i dotyczyło wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, remontu czterech sanitariatów oraz wymiany posadzki w PSP nr 11.
Postępowanie przeprowadzono w formie przetargu nieograniczonego. Wartość zamówienia określono na podstawie sporządzonego wcześniej kosztorysu. Wpłynęło 7 ofert pisemnych (akta kontroli Nr 10/20/I/98-99).
Tabela nr 6
Lp.
|
Nazwa oferenta
|
Kwota (zł)
|
Zadanie
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
75.884,00
|
1
|
2
|
72.500,59
|
1
|
29.860,00
|
2
|
3
|
123.964,09
|
1,2,3
|
4
|
61.665,00
|
1
|
5
|
62.840,00
|
1
|
6
|
97.010,54
|
1
|
7
|
34.590,87
|
3
|
Komisja obradowała w obecności przedstawicieli wykonawców z poz. 2, 5, 6 i 7 powyższej tabeli.
Na kryterium wyboru składały się trzy elementy: cena, termin wykonania oraz okres gwarancji.
W dniu 15.07.2009 r. zawarta została umowa pomiędzy Publiczną Szkołą Podstawową nr 11, a przedsiębiorstwem Monto-Trans na wymianę okien i drzwi (akta kontroli Nr 10/20/I/102).
W dniu 14.07.2009 r. została zawarta umowa ze spółką Odnowa na remont sanitariatów oraz przedsiębiorstwem Bega na wymianę posadzek (akta kontroli Nr 10/20/I/103-104).
Wykonane prace zostały potwierdzone protokołami odbioru.
X. System kontroli wewnętrznej
Kompleksowy system kontroli wewnętrznej w jednostce określony jest poprzez:
Tabela nr 7
Lp.
|
Przyjęte regulacje prawne
|
Stan faktyczny
|
1
|
Regulamin pracy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 w Opolu
|
Przyjęty w jednostce Regulamin pracy jest aktem ustalającym wewnętrzną organizację i porządek w procesie pracy oraz określającym związane z procesem pracy obowiązki pracodawcy i pracowników w Publicznej szkole Podstawowej w Opolu. Obejmuje on obszary związane z organizacją pracy, porządkiem w pracy, czasem pracy oraz środkami dyscyplinującymi w przypadku naruszenia regulaminu. Zawiera również regulacje związane z urlopami, wynagrodzeniami oraz przepisami BHP
|
2
|
Instrukcja kontroli wewnętrznej w obiegu dokumentów finansowo-księgowych w PSP nr 11
|
W ramach tych regulacji opisana jest kontrola finansowo-księgowa oraz wewnętrzna kontrola merytoryczna obejmująca wszystkie zagadnienia związane z działalnością szkoły.
|
3
|
Opis systemu przetwarzania danych
|
W kontrolowanej jednostce użytkowane są programy:
Ø kadry - Optimum
Ø płace - Progman
Ø księgowość – Vulcan
Ø Płatnik - ZUS
Szczegółowy opis użytkowanych programów znajduje się w dokumentacji jednostki.
|
4
|
Karty czynności
|
Ustalono, że pracownicy jednostki posiadają karty stanowiskowe (czynności). Karty stanowiskowe pracy określają obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia zatrudnionego na danym stanowisku pracownika (akta kontroli Nr 10/20/I/9-11)
|
5
|
Zamówienia publiczne
|
Ustalono, że w szkole jest opracowany i stosowany Regulamin udzielania zamówień o wartości poniżej 14.000,00 euro netto oraz prac komisji przeprowadzającej postępowanie w sprawie wyboru oferty
|
X. Uczniowskie kluby sportowe
Zespół kontrolny ustalił, że w kontrolowanej jednostce w badanym okresie nie działały uczniowskie kluby sportowe powołane na podstawie ustawyz dnia 18 stycznia 1996 r.o kulturze fizycznej (tekst jednolity: Dz. U. 2007 r. Nr 226 poz. 1675).
Zespół kontrolny ustalił, że w listopadzie 1997 r. pomiędzy Publiczną Szkołą Podstawową nr 11 a Stowarzyszeniem Miłośników Gór i Sportów Górskich „Jetti” została podpisana umowa. Umowa ta reguluje zasady wynajmu sali gimnastycznej oraz korzystania i funkcjonowania sztucznej ściany wspinaczkowej znajdującej się w tej sali. Ściana wspinaczkowa zbudowana w sali gimnastycznej stanowi własność Stowarzyszenia. Stowarzyszenie zobowiązało się do prowadzenia sekcji wspinaczkowej dla dzieci ze Szkoły w wymiarze 1,5 godziny tygodniowo.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|