KWiA.I–0914/ 5/09
|
Opole, 06.05.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 10/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 22 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 16 marca do 17 kwietnia 2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński– starszy specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 19/09
nr 20/09
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2008r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Kornelia Lysek –dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Kornelia Lysek – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr XXXVI/378/08 Rady Miasta Opola z dnia 25 września 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
Publiczne Przedszkole nr 22 w Opolu mieści się przy ul. Popiełuszki 19, Na podstawie uchwały nr XXVI/224/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. odnowiono akt założycielski przedszkola.(akta kontroli Nr 09/10/I/1). Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK- 72244/31/2001 z dnia 16.05.2001 r. (akta kontroli Nr 09/10/I/2-3).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Kornelia Lysek powołana na to stanowisko na okres od 01 września 2007r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 09/10/I/4).
Głównym księgowym przedszkola jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 20 kwietnia 1999 r. w wymiarze 0,25 etatu na czas nieokreślony (akta kontroli Nr 09/10/I/6).
Z budżetem gminy w 2008r. przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
Księgi rachunkowe w przedszkolu za 2008r. prowadzone były z wykorzystaniem programu komputerowego Progman Software.
Sprawy kadrowe
Na dzień 01.01.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 19 osób. (akta kontroli Nr 09/10/I/74).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 01.01.2008 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Pracownicy
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
8
|
2
|
Administracja i Obsługa
|
11
|
RAZEM
|
19
|
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Wydatki budżetowe w 2008 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2008r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 09/10/I/ 14).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2008 r. wynosiła: 612.649,72 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 611.173,60 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 1.476,12 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 23.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/10/I/9-10).
W dniu 14.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/10/I/59).
W wyniku kontroli wykazano zgodność danych zawartych w rocznym sprawozdaniu budżetowym RB – 28S z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w ośmiu paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4260, 4440 i 4210.
Zespół kontrolny poddał analizie wyciągi bankowe środków budżetowych za miesiąc styczeń - grudzień 2008 (nr 1 ÷ 84). Ustalono, że wpływy na rachunek bankowy stanowiły wyłącznie środki przekazane przez Urząd Miasta Opola natomiast z rachunku przelewane były tylko środki na wynagrodzenia, potrącenia, pochodne od wynagrodzeń oraz zakup gazu. W dniu 09.10.2008r. wypłacono nagrodę w wysokości (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł, która była przeznaczona dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))na konto innego kontrahenta. Z pisemnych wyjaśnień głównej księgowej wynika, że wypłaty tej dokonano przez nieuwagę. W bazie kontrahentów(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). W dniu 02.04.2009r. zwrócono pracownikowi należne świadczenie (akta kontroli Nr 09/10/I/85).
W trakcie kontroli dokonano analizy ewidencji księgowej poszczególnych paragrafów:
Paragraf 3020 – wydatki osobowe niezliczone do wynagrodzeń
Łączna kwota wydatków wyniosła 600,00 zł.
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników
Łączna kwota wydatków wyniosła 459.345,60 zł. Wydatki dotyczyły wynagrodzeń pracowniczych.
Paragraf 4040 – dodatkowe wynagrodzenie roczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 32.613,98 zł. Wydatki dotyczyły dodatkowych wynagrodzeń rocznych.
Paragraf 4110 – składki na ubezpieczenia społeczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 74.750,69 zł. Wydatki dotyczyły składek na ubezpieczenia społeczne.
Paragraf 4120 – składki na fundusz pracy
Łączna kwota wydatków wyniosła 11.763,50 zł. Wydatki dotyczyły składek na fundusz pracy.
Paragraf 4260 – zakup energii
Łączna kwota wydatków wyniosła 8.300,11 zł. Wydatki dotyczyły zakupu gazu.
Paragraf 4440 – odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Łączna kwota wydatków wyniosła 23.600,00 zł. Wydatki dotyczyły odpisów na ZFŚS.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia
Łączna kwota wydatków wyniosła 199,72,00 zł. Wydatki dotyczyły olimpiady przedszkolnej.
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że w 2008 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli Nr 09/10/I/78):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Ze specjalnego funduszu nagród, nagrody dyrektora otrzymały (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł. Specjalny fundusz nagród nie został przekroczony.
Innych dodatkowych wypłat z tytułu odszkodowań, ekwiwalentów nie było.
Wypłaty wynagrodzeń są dokonywane dla wszystkich pracowników bezpośrednio na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla dziewięciu pracowników wykazanych w tabeli nr 2 (akta kontroli Nr 09/10/I/79).
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg angażu
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporządzenia*
|
Liczba punktów wg angażu
|
Liczba punktów wg Rozporządzenia*
|
Wymiar etatu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono, czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
W przypadku (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) dotychczasowa wysokość wynagrodzenia zasadniczego jest wyższa od wysokości wynagrodzenia, które byłoby ustalone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Zespół kontrolujący dokonał również analizy wynagrodzeń pięciu pracowników przedszkola za I półrocze 2008 r. (obsługa, administracja).
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia netto z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za I półrocze 2008 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
I/2008
|
II/2008
|
III/2008
|
IV/2008
|
V/2008
|
VI/2008
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 09/10/I/79).
Dochody własne w 2008 r.
Podstawę funkcjonowania dochodów własnych stanowi uchwała nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Ustalono, że w kontrolowanym przedszkolu środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wpływy z dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 236.403,52 zł (akta kontroli Nr 09/10/I/131). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 8.291,69 zł,
Ø przychody w kwocie 228.111,83 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach, tj.:
- paragraf 083 „Wpływy z usług” - 225.157,15 zł,
- paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - 1.154,68 zł,
- paragraf 096 ,,Darowizny” - 1.800,00 zł
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu, odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym i nieterminowych wpłat oraz darowizna z przeznaczeniem na plac zabaw.
Rozliczenie wpłat za pobyt dzieci w przedszkolu w 2008r.
Wpłaty razem
|
Opłata stała
|
Opłata wyżywienie
|
Odsetki od nieterminowych wpłat
|
Odsetki bankowe
|
I-XII
226.311,83
|
154.376,57
|
70.780,58
|
675,66
|
479,02
|
Kwota wydatków w § 4220 wyniosła 67.674,26 zł i nie przekroczyła łącznie pobranych opłat za wyżywienie.
Wydatki dochodów własnych w 2008 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 09/10/I/132) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 236.403,52 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w siedemnastu paragrafach. Zobowiązania na koniec okresu sprawozdawczego wyniosły 3.614,36 zł, stanowiły one opłaty rodziców za przedszkole za miesiąc styczeń 2009r.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wszystkich wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach.
Lp.
|
Paragraf
|
Wydatki
|
1.
|
4170
|
4446,37
|
2.
|
4210
|
56776,45
|
3.
|
4220
|
67674,26
|
4.
|
4240
|
28910,52
|
5.
|
4260
|
8755,52
|
6.
|
4270
|
8664,73
|
7.
|
4280
|
590,00
|
8.
|
4300
|
30543,59
|
9.
|
4350
|
772,00
|
10.
|
4360
|
600,83
|
11.
|
4370
|
2831,08
|
12.
|
4410
|
3042,19
|
13.
|
4420
|
3520,00
|
14.
|
4430
|
493,00
|
15.
|
4700
|
2120,00
|
16.
|
4740
|
1487,27
|
17.
|
4750
|
6210,80
|
Rozdział 80104 § 4170 – Wynagrodzenia bezosobowe (akta kontroli Nr 09/10/I/245-246)
Wydatki ogółem wyniosły 4.446,37 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły umów o dzieło i zlecenia.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/10/I/247-269)
Wydatki ogółem wyniosły 56.776,45 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły m.in. środków czystości, materiałów biurowych i wyposażenia.
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup środków żywności (akta kontroli Nr 09/10/I/270-288)
Wydatki ogółem wyniosły 67.674,26 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły środków żywności.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 09/10/I/289-291)
Wydatki ogółem wyniosły 28.910,52zł. Wydatki dotyczyły zakupu materiałów dydaktycznych.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii (akta kontroli Nr 09/10/I/292-296)
Wydatki ogółem wyniosły 8.755,52zł. Wydatki dotyczyły zakupu energii.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 09/10/I/297-302)
Wydatki ogółem wyniosły 8.664,73zł. Wydatki dotyczyły usług konserwacji pieca gazowego i windy oraz napraw sprzętu.
Podczas kontroli ustalono, że dokumentacja księgowa prowadzona jest w sposób chronologiczny. Konta księgowe syntetyczne mają utworzone i wyodrębnione konta analityczne. Zespół kontrolny dokonał sprawdzenia sposobu opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Badaniem objęto wszystkie dokumenty księgowe, które zaksięgowano w paragrafie 4270. W tabeli nr 4 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr faktury
|
Cel wydatku
|
Kwota
|
Nr wyciągu
|
Data przelewu
|
1
|
000117FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 17
|
30.01.2008
|
2
|
00007/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 17
|
30.01.2008
|
3
|
00054/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 34
|
27.02.2008
|
4
|
I/08
|
Remont mebli
|
1.550,00
|
|
gotówka
|
5
|
000273FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 41
|
07.03.2008
|
6
|
000413FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 51
|
26.03.2008
|
7
|
00098/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 53
|
28.03.2008
|
8
|
000551/FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 69
|
24.04.2008
|
9
|
00146/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 74
|
29.04.2008
|
10
|
A00095/08
|
Naprawa kosiarki
|
166,01
|
WB 75
|
30.04.2008
|
11
|
386/05/08
|
Konserwacja klimatyzatora
|
195,20
|
WB 82
|
12.05.2008
|
12
|
000669FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 89
|
22.05.2008
|
13
|
00193/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 95
|
02.06.2008
|
14
|
000804/FV
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 107
|
18.06.2008
|
15
|
0687/08/FV
|
Naprawa zmywarki
|
183,00
|
WB 113
|
27.06.2008
|
16
|
00242/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 117
|
03.07.2008
|
17
|
000922
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 127
|
24.07.2008
|
18
|
00290/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 129
|
28.07.2008
|
19
|
170
|
Naprawa taboretu
|
305,00
|
gotówka
|
11.07.2008
|
20
|
001102
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 138
|
22.08.2008
|
21
|
001275
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 163
|
03.10.2008
|
22
|
00385/08
|
Konserwacja windy
|
137,92
|
WB 165
|
08.10.2008
|
23
|
772/FJ/08
|
Konserwacja ksero
|
79,30
|
WB 168
|
13.10.2008
|
24
|
00141
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 175
|
23.10.2008
|
25
|
1348/10/08
|
Konserwacja urządzeń klimatycznych
|
549,00
|
WB 177
|
27.10.2008
|
26
|
1201/08/FVS
|
Naprawa zmywarek
|
61,00
|
WB 177
|
27.10.2008
|
27
|
105/08
|
Naprawa placu zabaw
|
2.196,00
|
WB 178
|
29.10.2008
|
28
|
00435/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 179
|
30.10.2008
|
29
|
00482/08
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 199
|
28.11.2008
|
30
|
288
|
Konserwacja urządzeń gazowych
|
366,00
|
gotówka
|
06.11.2008
|
31
|
001643
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 204
|
05.12.2008
|
32
|
00528
|
Konserwacja windy
|
55,17
|
WB 210
|
15.12.2008
|
33
|
061778
|
Konserwacja pieca gazowego
|
150,00
|
WB 215
|
23.12.2008
|
34
|
308
|
Naprawa okapu kuchennego
|
524,60
|
gotówka
|
05.12.2008
|
RAZEM
|
8.664,73
|
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były opisane w myśl art.35 ust.3 ustawy o finansach publicznych. Ponadto wszystkie wydatki ujęto w prawidłowym paragrafie.
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług zdrowotnych (akta kontroli Nr 09/10/I/303-304)
Wydatki ogółem wyniosły 590,00zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za badania lekarskie.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/10/I/305-322)
Wydatki ogółem wyniosły 30.543,59 zł. Wydatki dotyczyły m.in. wywozu śmieci i szamba, prowizji bankowych, opłat pocztowych, rytmiki dla dzieci oraz opłat za imprezy dla dzieci.
Rozdział 80104 § 4350 – Zakup usług do sieci Internet (akta kontroli Nr 09/10/I/323-324)
Wydatki ogółem wyniosły 772,00zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za Internet.
Rozdział 80104 § 4360 – Opłaty z tytułu zakupu usług telefonii komórkowej (akta kontroli Nr 09/10/I/325-326)
Wydatki ogółem wyniosły 600,83zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za telefonie komórkową.
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej (akta kontroli Nr 09/10/I/327-328)
Wydatki ogółem wyniosły 2.831,08zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za telefon stacjonarny.
Rozdział 80104 § 4410 – Podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 09/10/I/329-330)
Wydatki ogółem wyniosły 3.042,19zł. Wydatki dotyczyły delegacji i ryczałtów samochodowych.
Rozdział 80104 § 4420 – Podróże służbowe zagraniczne (akta kontroli Nr 09/10/I/331-332)
Wydatki ogółem wyniosły 3.520,00zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za międzynarodowe seminarium.
Rozdział 80104 § 4430 – Różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 09/10/I/333-334)
Wydatki ogółem wyniosły 493,00zł. Wydatki dotyczyły opłaty za ubezpieczenie.
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenia pracowników (akta kontroli Nr 09/10/I/335-336)
Wydatki ogółem wyniosły 2.120,00zł. Wydatki dotyczyły szkoleń.
Rozdział 80104 § 4740 – Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego (akta kontroli Nr 09/10/I/337-338)
Wydatki ogółem wyniosły 1.487,27zł. Wydatki dotyczyły zakupu papieru do ksero.
Rozdział 80104 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych (akta kontroli Nr 09/10/I/339-345)
Wydatki ogółem wyniosły 6.210,80zł. Wydatki dotyczyły zakupu tuszu i tonerów do drukarki, kart pamięci, programów komputerowych i licencji.
Wykazane w ewidencji łączne kwoty są zgodne z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
W 2008 r. w kontrolowanym przedszkolu dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 23.600,00 zł.
Ogółem odpis na 2008 wyniósł 22.700,00 zł. W związku ze wzrostem zatrudnienia przeprowadzono korektę. Odpis wzrósł o 900,00 zł i wyniósł 23.600,00 zł.
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w ustawowych terminach, tj. w dniach:
Ø 23.04.2008 r. – 3.000,00 zł
Ø 07.05.2008 r. – 16.295,00 zł
Ø 01.09.2008 r. – 3.405,00 zł
Ø 03.12.2008 r. – 900.00 zł
RAZEM 23.600,00 zł (akta kontroli Nr 09/10/I/89-91).
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników przedszkola określił dyrektor w Regulaminie ZFŚS. Regulamin określa m.in. przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Dyrektor powołuje Komisję Socjalną, która rozpatruje wnioski osób uprawnionych. O przyznaniu świadczeń socjalnych decyduje dyrektor.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 181,63 zł. Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 09/10/I/93).
W wyniku kontroli ustalono, że na wpływy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych na rachunku środków, składały się także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø pomocy rzeczowej,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych dla nauczycieli,
Ø dofinansowania do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowania dla emerytów,
Ø organizacji imprez kulturalnych (akta kontroli Nr 09/10/I/89-91).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2008 r. wynosiło 699,74 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 09/10/I/94).
W zakresie pozostałych spraw finansowo – księgowych
Dokumenty księgowe
Zespół kontrolny poddał również sprawdzeniu prawidłowość sporządzania raportów kasowych z dochodów własnych w miesiącu styczniu 2008r. (RK/1/08). Raporty kasowe sporządzane są miesięcznie.
Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku intendenta. Deklaracja odpowiedzialności materialnej znajduje się w aktach osobowych pracownika. Ustalono, że w przedszkolu prowadzona jest księga druków ścisłego zarachowania.
Zgodnie z instrukcją kasową, w jednostce ustalono pogotowie kasowe w wysokości: 1.000,00 zł.
Raport z rozliczenia zaliczek z dnia 31.01.2008r.
Lp.
|
Wpłaty
|
Rozchód
|
1.
|
1.000,00
|
718,41
|
694,76
|
2.
|
900,00
|
856,08
|
|
3.
|
1.000,00
|
179,86
|
999,86
|
4.
|
1.000,00
|
925,53
|
345,01
|
5.
|
1.500,00
|
604,10
|
|
6.
|
2.700,00
|
|
2.166,62
|
7.
|
1.500,00
|
665,35
|
372,61
|
|
|
986,33
|
|
Razem
|
9.600,00
|
9.514,52
|
|
st.poprz.
|
7,22
|
92,70
|
|
X
|
9.607,22
|
9.607,22
|
|
Dokumentacja załączona do powyższego raportu:
Pobranie gotówki: 1.057,41 zł,
- rachunek nr 1/08 – odśnieżanie – 562,00 zł,
- rachunek – korzystanie z własnego pojazdu – 250,74 zł,
- FV 02435/2008/1023 – żywność – 173,59 zł,
- FV 17/2008 – żywność – 52,91 zł,
- FV 13/08 – żywność – 199,95 zł,
- FV 2219F00122/01/08 – żywność – 40,29 zł,
- FV 512606 – artykuły biurowe – 372,20 zł,
- rachunek 3/01/08 – żywność – 82,50 zł,
- FV 106339 – materiały do kancelarii – 111,95 zł,
- FV FP 1042/00560/01/08- żywność – 178,16 zł,
- pokwitowanie – znaczki, nadanie pism – 14,20 zł,
- FV 6/2008 – zabawki – 1.698,03 zł,
- FV 6/08 – żywność – 215,57 zł,
- FV 02014/2008/1023 – żywność – 238,82 zł,
- FV 4/2008 – żywność – 97,19 zł,
- pokwitowanie – znaczki – 11,00 zł,
- FV 32/08 – książki – 183 zł,
- FV FP 1042/00402/01/08 – żywność – 275,94 zł,
- FV 1435F00062/01/008 – żywność, papier toaletowy – 36,97,
- delegacja, samochód osobowy – 117,00 zł,
- FV 102629 – żelazko, odkurzacz, blender – 509,99 zł,
- FV FAK/01734/2008/1023 – żywność – 105,02 zł,
- FV 701/2108 – druki – 42,40 zł,
- FV FP 1042/00385/01/08 – żywność – 151,12 zł,
- FV 1042/00333/01/08 – żywność – 275,06 zł,
- FAK/01483/2008/1023 – komplet kawowy – 69,95 zł,
- rachunek 2/01/08 – żywność – 82,50 zł,
- FV 01240/2008/1023 – żywność, środki czystości – 112,70 zł,
- FV 5/08 – żywność – 145,94 zł,
- FV 2/2008 – żywność – 61,95 zł,
- FV 1042/00283/01/08 – żywność – 246,77 zł,
- FP/7/2008 – zakup okularów – 350,00 zł,
- rachunek 12/08 – badania profilaktyczne – 50,00 zł,
- FV 01049/2008/1023 – kosz, środki czystości – 129,86 zł,
- FV 00696/2008/1023 – żywność – 2,54 zł,
- FV 00697/2008/1023 – żywność i materiały kuchenne – 295,39 zł,
- FV HMS/44/1/2008 – toner do drukarki – 68 zł,
-FP 1042/00185/01/08 – żywność – 490,15 zł,
- FV 1/2008 – żywność – 54,60 zł,
- FV 00486/2008/1023 – żywność – 123,90 zł,
- FV 7/P/M – wieszak – 164,70 zł,
- FV 1042/00122/01/08 – żywność – 266,01 zł,
- FP 00267/2008/1023 – żywność – 85,55 zł,
- FV 00072/2008/1023 – żywność – 291,04 zł,
- FV 1042/00010/01/08 – żywność – 247,27 zł,
- pokwitowanie – znaczki – 10,00 zł,
- rachunek 1/01/08 – żywność – 82,50 zł,
- FV 127/2108 – artykuły biurowe – 87,60 zł.
Razem: 9.514,52 zł.
Wszystkie podłączone dokumenty zostały prawidłowo opisane.
Inwentaryzacja
Jednostka posiada instrukcję w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątku z 01.01.2002r. Inwentaryzację środków trwałych i pozostałych środków trwałych w jednostce przeprowadzono wg stanu na dzień 31.12.2006r. Została ona prawidłowo przeprowadzona, arkusze prawidłowo wypełnione i ponumerowane. Stan wartości w księdze inwentarzowej jest zgodny z ewidencją księgową konta 013. Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono.
Ponadto na dzień 31.12.2008r. przeprowadzono inwentaryzację:
- magazynu żywnościowego,
- gotówki w kasie.
W wyniku przeprowadzonych inwentaryzacji nie stwierdzono różnic między stanem faktycznym a stanem ewidencyjnym.
Zamówienia publiczne
Zespół kontrolny ustalił, że w okresie objętym kontrolą jednostka nie ponosiła wydatków, których wykonanie wymagało zastosowania trybów postępowania wskazanych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej w kontrolowanej jednostce składają się m.in.:
Instrukcje:
1. Instrukcja kasowa
2. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów
Regulaminy:
1. Regulamin kontroli wewnętrznej
2. Regulamin ZFŚS,
3. Regulamin Zakładowego Funduszu Zdrowotnego
4. Regulamin Premiowania pracowników administracji i obsługi
5. Regulamin przyznawania dodatku motywacyjnego
6. Regulamin Pracy
7. Regulamin szczegółowego sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny
8. Regulamin udzielania zamówień publicznych
9. Dyscyplina Pracy
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola, zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
|