KWiA- I- 0914/1/2007
|
Opole, 16 kwietnia 2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 02/07
|
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 7
im. Jakuba Kani w Opolu
ul. Budowlanych 40
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 5 marca do 30 marca 2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński - starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu,
Monika Pijanka – podinspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 4/2007 z dnia 02 marca 2007 r.
nr 5/2007 z dnia 02 marca 2007 r.
|
Przedmiot kontroli
|
Ocena prawidłowości realizacji dochodów i wydatków pod kątem celowości, gospodarności, zgodności z planem rzeczowo-finansowym, sporządzonymi sprawozdaniami budżetowymi, ustawą o finansach publicznych i innymi przepisami za 2006 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2006 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Krzysztof Pytlik – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
1. Krzysztof Pytlik – dyrektor szkoły
2. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
1. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 209, poz. 2132 z późn zm.)
6. Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279, z 2003 r. z późniejszymi zmianami).
8.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
9. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
10.Komunikat Nr 1 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2003 r. Nr 3 poz. 13).
11.Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
2. Cel kontroli
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz prawidłowości ewidencjonowania i dokumentowania dochodów i wydatków w zakresie realizacji przez szkołę planów rzeczowo-finansowych. Ponadto celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności sporządzanych sprawozdań.
3. Kryteria
1. Zgodnie z § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych – jednostki prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem zasad szczególnych określonych w rozporządzeniu.
2. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4a ustawy o rachunkowości - przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się do jednostek budżetowych.
3. Zgodnie z art. 4 ustawy o rachunkowości - jednostki obowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając
sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Rachunkowość jednostki obejmuje:
- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowe ustalanie, lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury – zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą.
4. Zgodnie z art. 13 ustawy o rachunkowości – księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
- dziennik,
- księgę główną,
- księgi pomocnicze,
- zestawienia: obrotów i sald, kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
5. Zgodnie z art. 24 ustawy o rachunkowości – księgi rachunkowe uznaje się za sprawdzalne, jeżeli umożliwiają stwierdzenie poprawności dokonanych w nich zapisów, stanów (sald) oraz działania stosowanych procedur obliczeniowych, a w szczególności:
- udokumentowanie zapisów, pozwala na identyfikacje dowodów i sposobu ich zapisania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych,
- zapisy są uporządkowane chronologicznie i systematycznie wg kryteriów klasyfikacyjnych umożliwiających sporządzenie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych, w tym deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych,
- zapewniony jest dostęp do zbiorów danych pozwalających, bez względu na stosowaną technikę na uzyskanie w dowolnym czasie i za dowolnie wybrany okres sprawozdawczy jasnych i zrozumiałych informacji o treści zapisów dokonanych w księgach rachunkowych.
6. Zgodnie z art. 77 ustawy o rachunkowości – kto wbrew przepisom ustawy dopuszcza do nieprowadzenia ksiąg rachunkowych, prowadzenia ich wbrew przepisom ustawy, lub podawania w tych księgach nierzetelnych danych, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.
7. Zgodnie z art. 16 ustawy o finansach publicznych – dochody publiczne, wydatki publiczne oraz przychody klasyfikuje się według działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz wg paragrafów określających rodzaj dochodów, przychodów i wydatków.
8. Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych - jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów związanych z gromadzeniem środków oraz rozdysponowaniem środków publicznych.
9. Zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych - kierownik sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
10. Zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych - głównym księgowym sektora jednostki finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki.
11. Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz zgodnie z § 6 Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej - sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych.
12. Zgodnie z art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki w skutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
13. Zgodnie z art. 18 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest wykazanie w sprawozdaniu finansowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
4. Metodyka przeprowadzenia kontroli.
Zapoznano się z dokumentacją dotyczącą organizacji i funkcjonowania jednostki oraz ze zmianami w stanie zatrudnienia w poszczególnych okresach objętych kontrolą.
Z merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta Opola pobrano dokumentację zawierającą dane dotyczące przekazanych do szkoły środków finansowych i dokumentację sprawozdawczą sporządzoną przez jednostkę kontrolowaną oraz dokonano analizy danych zawartych w tych dokumentach.
Sprawdzono czy jednostka posiada opracowany Zakładowy Plan Kont, zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów oraz wewnętrzne przepisy dotyczące inwentaryzacji.
Sprawdzono sposób realizacji w praktyce przyjętych zasad rachunkowości oraz funkcjonowanie obiegu i wewnętrznej kontroli dokumentów księgowych.
Sporządzono zestawienia dowodów kasowych za 2006 r. oraz zestawienie ilościowe faktur wykazanych przez główną księgową na dokumentach
Ilość odwiedzin: | 14917 |
Nazwa dokumentu: | protokół kontroli |
Podmiot udostępniający: | Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu |
Osoba, która wytworzyła informację: | Wiesław Pałczyński, Monika Pijanka |
Osoba, która odpowiada za treść: | Wiesław Pałczyński, Monika Pijanka |
Osoba, która wprowadzała dane: | Agnieszka Lisiecka |
Data wytworzenia informacji: | 2007-06-27 14:06:44 |
Data udostępnienia informacji: | 2007-06-27 14:06:44 |
Data ostatniej aktualizacji: | 2007-06-27 14:15:14 |
Wersja do wydruku...
Rejestr zmian...