KWiA-I-0914/10/1/2004
|
Opole, 18.11.2004 r. |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 11/04
|
Jednostka kontrolowana |
Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Zastępca Prezydenta Miasta Opola - Arkadiusz Karbowiak
|
Termin przeprowadzenia kontroli |
26.08.2004 r. – 28.10.2004 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
Maciej Wujec – Główny Specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola (kierownik zespołu kontrolnego)
Tadeusz Lech – Inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola (członek zespołu kontrolnego)
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli Nr: |
29/04
30/04 |
Przedmiot kontroli |
1. Druki ścisłego zarachowania.
2. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz postępowania z dokumentami źródłowymi.
3. Sposób rozliczania podatku od towarów i usług.
4. Zakupy usług remontowych.
5. Zakupy materiałów do remontów.
6. Ruchy kadrowe w Internacie Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu (lata 2001 – 2003)
7. Wykonywanie przez firmy zewnętrzne instalacji elektrycznych w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu w latach 2001 –2003
8. Dofinansowanie utworzenia klubu – salki terapeutycznej w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu (Internat) ze środków Miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
9. Zgodność z Prawem Budowlanym postępowania przy wymianie stolarki otworowej w Internacie Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu.
10. System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą |
Lata 2001 – 2002
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Bogusław Januszko – Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
Bogusław Januszko – Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Główna Księgowa Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - Kierownik Gospodarczy Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - Specjalista ds. Administracyjno Gospodarczych w Internacie Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu
|
Techniki zastosowane podczas postępowania
Podczas postępowania kontrolnego zastosowano następujące techniki:
1. Analiza dokumentów źródłowych dla wszystkich wydatków zaewidencjonowanych na paragrafach dotyczących wydatków w badanych obszarach wraz z pogłębioną analizą wybranych dokumentów źródłowych.
2. Analiza pozostałej dokumentacji źródłowej dotyczącej badanych zagadnień.
3. Przyjmowanie wyjaśnień.
4. Kwestionariusz samooceny systemu kontroli wewnętrznej.
Kryteria
11. Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości (Dz.U.02.76.694) księgi rachunkowe uznaje się za rzetelne, jeżeli dokonane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.
2. Zgodnie z art. 21. 1. ustawy o rachunkowości (Dz.U.02.76.694) dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
- określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
- opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
- datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
- podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
- stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.
3. Zgodnie z art. 23. 1. ustawy o rachunkowości (Dz.U.02.76.694) zapisów w księgach rachunkowych dokonuje się w sposób trwały, bez pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany.
4. Zgodnie z art. 25. 1. ustawy o rachunkowości (Dz.U.02.76.694) stwierdzone błędy w zapisach poprawia się:
- przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty; poprawki takie muszą być dokonane jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po zamknięciu miesiąca lub
- przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi.
Zasady wymienione w pkt. 1 - 4 funkcjonowały także w poprzednich wersjach ustawy o rachunkowości obowiązujących w latach 2001 – 2003 (Dz.U.94.121.591)
5. Zgodnie z planem kont dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U.01.153.1752) - konto 201 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Na koncie 201 nie ujmuje się należności jednostek budżetowych zaliczanych do dochodów budżetowych, które ujmowane są na koncie 221. Konto 201 obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 201 powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów. Konto 201 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
6. Zgodnie z art. 28. ustawy o finansach publicznych (Dz.U.99.155.1014) wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
7. W latach 2001 – 2003 kwestie dotyczące zamówień publicznych regulowała ustawa z dnia 10 czerwca o zamówieniach publicznych. Górny limit wydatków do którego nie stosowało się przepisów ustawy wynikał początkowo z zapisów art. 71.1 pkt. 7 ustawy, a następnie z art. 6.1. pkt. 7 ustawy. Limit ten wynosił:
- w okresie od 01.01.2001 r. do 19.10.2003 r. – 3.000,00 euro,
- w okresie od 20.10.2003 r. – 6.000,00 euro.
8. Zgodnie z par. 2 rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.