KWiA – I –0914/6/2007
|
Opole, 31.05.2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 08/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 24
im. Przyjaźni Narodów Świata w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 18 kwietnia do 16 maja 2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka – podinspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
18/2007
17/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø ZFŚS
Ø Prowadzenie ksiąg rachunkowych
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2006 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Anna Prokopowicz – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Anna Prokopowicz- dyrektor,
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
– główna księgowa,pracownicy merytoryczni szkoły
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279, z 2003 r. z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 późniejszymi zmianami).
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za prace w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz.181 późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
13.Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarcze nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późniejszymi zmianami).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych.
Na podstawie zapisów dokonywanych w ewidencji księgowej ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych.
Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.). Dokumenty dotyczące wybranych wydatków rzeczowych porównano z wyciągami bankowymi.
Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez kierownika jednostki kontrolowanej.
Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Przeprowadzono analizę dowodów księgowych pod kątem celowości i gospodarności dokonywania poszczególnych wydatków oraz zgodności tych wydatków z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Ponadto w ramach niniejszej kontroli przeprowadzono czynności wyjaśniające w sprawie nieodpłatnego wynajmowania sali gimnastycznej. Z pisemnym wnioskiem o wyjaśnienie tej sprawy zwrócił się do Prezydenta Miasta Opola radny Rady Miasta Opola pan Janusz Pawlak.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 24 im. Przyjaźni Narodów Świata w Opolu przy ul. Gorzołki 4 funkcjonuje od dnia 19 września 1996 r., na podstawie Uchwały Nr XXXI/291/96 Rady Miasta Opola z dnia 19 września 1996 r. w sprawie dostosowania aktów założycielskich publicznych szkół podstawowych działających na terenie gminy Opole do obowiązujących przepisów prawa (akta kontroli Nr 07/08/I/4-5).
Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Gorzołki 4, którą Zarząd Miasta Opola przekazał szkole nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/87/98 z dnia 21.01.1999 r. (akta kontroli Nr 07/08/I/8-10).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły była pani Anna Prokopowicz powołana na to stanowisko uchwałą nr 8268/2002 z dnia 21.06.2002 r. Zarządu Miasta Opola na okres od 1 września 2002 r. do 31 sierpnia 2007 r. Głównym księgowym jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), zatrudniona na podstawie umowy o pracę od 18.08.1997 r. w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 801 rozdział 80101 (szkoła) oraz w dziale 854 rozdział 85401 (świetlica). Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy, subwencji oświatowej oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Ogółem na dzień 31.12.2006 r. w szkole zatrudnionych było 67 pracowników na 57,08 etatach, w tym 42 pracowników pedagogicznych na 35,33 etatach (akta kontroli Nr 07/08/I/11-13). Stan zatrudnienia w poszczególnych grupach przedstawia tabela nr 1
Tabela nr 1
Pracownicy pedagogiczni
|
1
|
Zatrudnienie w osobach
|
Zatrudnienie w etatach
|
35
|
30,95
|
Pracownicy świetlicy
|
2
|
Zatrudnienie w osobach
|
Zatrudnienie w etatach
|
7
|
4,38
|
Pracownicy administracji
|
3
|
Zatrudnienie w osobach
|
Zatrudnienie w etatach
|
8
|
7
|
Obsługa
|
4
|
Zatrudnienie w osobach
|
Zatrudnienie w etatach
|
17
|
14,75
|
Wykres nr 1 znajduje się w załączniku do protokołu.
W 2006 r. przyjęto do pracy dwanaście osób, w tym dziesięciu nauczycieli (akta kontroli Nr 07/08/I/14-15). Ilość przyjętych nauczycieli w rozbiciu na stopnie awansu zawodowego przedstawia się następująco:
- stażyści – 4,
- kontraktowi – 3,
- mianowani -3.
Wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe.
Szkoła posiada opracowane:
- Instrukcję sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
– Instrukcję Inwentaryzacyjną.
- Zakładowy Plan Kont,
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej.
W 2006 r. w szkole przeprowadzono dwie kontrole zewnętrzne przez:
- Wydział Oświaty Urzędu Miasta Opola w zakresie sprawdzenia zasadności interwencji rodzica ucznia,
- Państwową Inspekcję Sanitarną odnośnie stanu sanitarno-higienicznego pomieszczeń, stwierdzono w tym zakresie nieprawidłowości i wydano odpowiednie zalecenia, które zostały wykonane.
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Wydatki budżetowe w 2006 r.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły w 2006 r. wynosiła: 2.174.676,59 zł, a na działalność świetlicy 200.467,68 zł (akta kontroli Nr 07/08/I/44-45).
W dniu 08.01.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych szkoły i świetlicy za 2006 r. (akta kontroli Nr 07/08/I/52-55).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w obu sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2006 r. Ze sporządzonych sprawozdań oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki szkoły zostały zaewidencjonowane w siedemnastu paragrafach a wydatki świetlicy w jedenastu paragrafach.
Największą pozycję zarówno w szkole jak i w świetlicy stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody i stypendia. Wydatki te zaksięgowano w następujących paragrafach: 3020, 3240, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4440. Łączna kwota wydatków szkoły i świetlicy wykazanych w tych paragrafach wyniosła 2.078.019,99 zł, co stanowi 87,5 % wszystkich wydatków budżetowych kontrolowanej jednostki. Strukturę wydatków przedstawia poniższy wykres:
Wykres nr 2 znajduje się w załączniku do protokołu.
Spośród wydatków wykazanych w powyższych siedmiu paragrafach kontrolą objęto wydatki szkoły i świetlicy na wynagrodzenia osobowe, (które stanowiły największą pozycję ogółu wydatków) oraz odpisy od tych wynagrodzeń na fundusz socjalny. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe (akta kontroli Nr 07/08/I/14-31)
Ze sprawozdań Rb-28S wynika, ze w 2006 r. wydatki szkoły w tym paragrafie wyniosły 1.364.489,37 zł, a wydatki świetlicy 135.233,04 zł. W okresie tym wynagrodzenia wypłacono łącznie 81 nauczycielom zatrudnionym w różnych okresach czasu. Kontrolą objęto stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone dla dziesięciu pracowników pedagogicznych przyjętych do pracy w 2006 r. Stwierdzono, że stawki te zostały ustalone z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego poszczególnych nauczycieli - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za prace w dniu wolnym od pracy (akta kontroli Nr 07/08/I/15). Natomiast kategorie zaszeregowania przyjętych do pracy w tym okresie dwóch pracowników administracji i obsługi są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego pracy (akta kontroli Nr 07/08/I/14).
Oprócz wynagrodzeń miesięcznych pracownikom kontrolowanej jednostki w 2006 r. wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 07/08/I/20-31):
Ø nagrody dyrektora dla 23 osób w wysokości od 110,00 zł do 1.200,00 zł, na łączną kwotę 11.760,00 zł.
Ø ekwiwalenty pieniężne za niewykorzystane urlopy dla 7 osób w łącznej wysokości 9.024,23 zł, w kwotach od 112,90 zł do 2.021,46 zł,
Ø nagrody jubileuszowe dla 6 osób w łącznej wysokości 14.497,17 zł w kwotach od 955,06 zł do 5.292,69 zł,
Ø odprawę emerytalną dla 3 osób w łącznej wysokości 26.658,64 zł w kwotach od 8.021,76 zł do 9.5170,68 zł,
Ø odprawy z tytułu zwolnienia dla 4 osób w łącznej wysokości 48.072,00 zł, w kwotach od 10.452,00 zł do 12.540,00 zł,
Ø odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia w kwocie 4.180,80 zł dla 1 osoby.
Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
Paragraf 4440 – odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (akta kontroli Nr 07/08/I/32-33, 38-39, 67)
W piśmie z dnia 10.10.2006 r. jednostka kontrolowana przekazała do Referatu Planowania w Oświacie Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola dane dotyczące sposobu i kwoty wyliczonego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na 2006 r. w rozbiciu na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz na emerytów nie będących nauczycielami (akta kontroli Nr 07/08/I/38).
Ostateczna kwota odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w jednostce ogółem po korekcie planu finansowego wyniosła 100.700,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że taka kwota faktycznie przekazana została na rachunek bankowy funduszu. Na wysokość tego odpisu składają się wydatki szkoły w kwocie 88.600,00 zł oraz wydatki świetlicy w kwocie 12.100,00 zł.
Poszczególnych przelewów środków budżetowych na rachunek funduszu socjalnego dokonano w terminach ustawowych tj. w dniach:
Ø 17.05.2006 r. – 67.650,00 zł,
Ø 12.09.2006 r. – 22.550,00 zł,
Ø 03.11.2006 r. – 10.500,00 zł.
Łączna kwota przychodów na rachunku funduszu socjalnego wyniosła 188.949,63 zł. Na sumę tę oprócz powyższego odpisu składały się: stan początkowy środków pieniężnych na rachunku bankowym, zwroty pożyczek i odsetki bankowe oraz środki przelane przez Urząd Miasta Opola z tytułu odpisu dla nauczycieli emerytów w kwocie 9.336 zł. Środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wydatkowane były zgodnie z regulaminem tj. na: zapomogi, pożyczki mieszkaniowe, świadczenia urlopowe dla nauczycieli, dofinansowanie do wczasów i wypoczynku dzieci, dofinansowanie dla emerytów i Klubu Seniora, organizację imprez kulturalnych, wycieczki krajoznawcze, paczki świąteczne (akta kontroli Nr 07/08/I/33). Innych wydatków nie stwierdzono.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.12.2006 r. wynosił 10.967,45 zł i był zgodny ze stanem wykazanym przez szkołę w rozliczeniu z dnia 13.02.2007 r.(akta kontroli Nr 07/08/I/32-33).
Spośród wydatków budżetowych wykazanych w pozostałych dziesięciu paragrafach największą pozycję stanowiły wydatki na zakup energii. Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki rzeczowe szkoły dokonane w grudniu 2006 r. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/08/I/57).
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 33.911,82 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 5.775,99 zł i zostały zaewidencjonowane w dwunastu pozycjach zgodnie z klasyfikacją budżetową. Wydatki te dotyczyły zakupu materiałów biurowych, środków czystości, bhp, zasilacza oraz druków. Dokumenty księgowe dotyczące tych operacji zostały opisane oraz zatwierdzone do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4230 – zakup leków i materiałów medycznych (akta kontroli Nr 07/08/I/58)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.317,61 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 801,78 zł i dotyczyły zakupu leków. Operację zaewidencjonowano w jednej pozycji. Dokument księgowy został opisany oraz zatwierdzony do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4240 - zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 07/08/I/59 )
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.983,43 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 717,00 zł i zostały zaewidencjonowane w dwóch pozycjach zgodnie z klasyfikacją budżetową. Wydatki te dotyczyły zakupu programu szkolnego oraz sprzętu RTV. Dokumenty księgowe dotyczące tych operacji zostały opisane oraz zatwierdzone do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4260 - zakup energii (akta kontroli Nr 07/08/I/60)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 145.146,91 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 24.656,72 zł i zostały zaewidencjonowane w ośmiu pozycjach. Wydatki dotyczące opłat za energię, wodę i gaz zaewidencjonowano zgodnie z klasyfikacją budżetową. Natomiast opłaty za ścieki winny być ujęte w paragrafie 4300 (zakup usług pozostałych). Dokumenty księgowe dotyczące tych operacji zostały opisane oraz zatwierdzone do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4270 - zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 07/08/I/61)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 64.628,66 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 2.440,00 zł i dotyczyły opłaty za sporządzoną ekspertyzę w sprawie remontu budynku. Operacja księgowa została zaewidencjonowana w jednej pozycji zgodnie z klasyfikacją budżetową. Dokument księgowy został opisany oraz zatwierdzony do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4280 - zakup usług medycznych (akta kontroli Nr 07/08/I/62)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.500,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatków w grudniu nie dokonywano.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/08/I/63)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 37.553,92 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 3.783,64 zł i zostały zaewidencjonowane w dziesięciu pozycjach zgodnie z klasyfikacją budżetową. Wydatki te dotyczyły opłat za konserwację i serwis kotłowni, monitoring obiektu, usługę medyczną, wywóz śmieci oraz usługi komputerowe, telefoniczne, kominiarskie i pocztowe. Dokumenty księgowe dotyczące tych operacji zostały opisane oraz zatwierdzone do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4350 - zakup usług dostępu do sieci Internet (akta kontroli Nr 07/08/I/64)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 650,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatków w grudniu nie dokonywano.
Paragraf 4410 – podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 07/08/I/65)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 477,07 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki te w całości zostały dokonane w grudniu i dotyczyły wyjazdu nauczycieli do Opola, Tułowic oraz dyrektora szkoły i kierownika administracyjno-gospodarczego do miejscowości Bruntal w Czechach w ramach współpracy. Operacja księgowa została zaewidencjonowana w jednej pozycji zgodnie z klasyfikacją budżetową. Dokument księgowy został opisany oraz zatwierdzony do wypłaty przez dyrektora szkoły.
Paragraf 4430 – różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 07/08/I/66)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 4.658,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu wyniosły 583,00 zł i dotyczyły opłaty za ubezpieczenie mienia. Operacja księgowa została zaewidencjonowana w jednej pozycji zgodnie z klasyfikacją budżetową. Dokument księgowy został opisany oraz zatwierdzony do wypłaty przez dyrektora szkoły.
II.2. Dochody budżetowe w 2006 r.
Ze sporządzonego planu z wykonania dochodów oraz z prowadzonej ewidencji księgowej wynika, że w 2006 r. szkoła nie uzyskała dochodów podlegających odprowadzeniu na rachunek budżetu Urzędu Miasta. W trakcie kontroli ustalono, że otrzymywane z różnych tytułów wpływy odprowadzane były na rachunek dochodów własnych szkoły.
II.3. Przychody dochodów własnych w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2006 r. wyniosło ogółem 64.010,55 zł (akta kontroli Nr 07/08/I/68-70). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 5.002,08 zł,
Ø przychody w kwocie 59.008,47 zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 58.409,54 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 598,93 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody z usług składały się wpływy z czynszów mieszkaniowych w domu nauczyciela, wynajmu sal lekcyjnych i sali gimnastycznej oraz z najmu stołówki. W 2006 r. szkoła uzyskała przychody z tytułu 10 umów zawartych na wynajem sal lekcyjnych oraz sali gimnastycznej. Szkoła uzyskiwała także przychody z tytułu zawartych umów na dzierżawę powierzchni pod automaty oraz reklamy na ścianach budynku (akta kontroli Nr 07/08/I/87-103).
Należności na dzień 31.12.2006 r. wynosiły 989, 13 zł i dotyczyły czynszów mieszkaniowych naliczonych za grudzień.
II.4. Wydatki dochodów własnych w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2006 r. wyniosły ogółem 48.512,49 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w dziesięciu paragrafach (akta kontroli Nr 07/08/I/70-71).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2006 r. wynosił 15.498,06 zł i był zgodny z wyciągiem bankowym. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania oraz części opisowej do tego sprawozdania, wytypowano do kontroli wydatki na zakup materiałów i wyposażenia, remonty oraz wydatki dotyczące zakupu różnych usług pozostałych. Ustaleń dokonano na podstawie zapisów ewidencji księgowej. Powyższe wydatki zaewidencjonowane były w trzech niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/08/I/72-75)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 21.078,14 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Wydatki te dotyczyły zakupu materiałów biurowych, prasy, środków czystości, materiałów do remontu oraz wyposażenia. Wydatki w tym paragrafie stanowiły 43,44 % wszystkich wydatków z dochodów własnych w 2006 r.
Paragraf 4270-Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 07/08/I/81-82)
Wydatki ogółem wyniosły 6.145,67 zł. Wykazana w „karcie wydatków” łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. Wydatki dotyczyły:
Ø wymiany stolarki okiennej -3.762,70 zł,
Ø wymiany wykładziny podłogowej – 965,20 zł,
Ø naprawy i konserwacji urządzeń (żaluzje, radiomagnetofon, kserokopiarka) – 541,44 zł,
Ø modernizacji ogrodzenia – 876,33 zł.
Paragraf 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/08/I/71)
Z ewidencji księgowej prowadzonej przez szkołę wynika, że wydatki w tym paragrafie wyniosły ogółem 3.653,31 zł i przeznaczone były na:
Ø szkolenia – 1.831,33 zł,
Ø usługi telefoniczne – 447,38 zł,
Ø zakup biletów MZK – 336,00 zł,
Ø opłaty pocztowe – 661,02 zł,
Ø prowizje bankowe – 186,02 zł,
Ø usługi różne – 191,56 zł.
Ø
Wydatki zaewidencjonowane w pozostałych siedmiu paragrafach dotyczyły: wynagrodzeń z tytułu umów zleceń oraz składek ZUS i na Fundusz Pracy od tych wynagrodzeń, zakupu pomocy dydaktycznych, opłat za energię, wydatków na podróże krajowe oraz zaewidencjonowanego w czerwcu 2006 r. wydatkuinwestycyjnego w kwocie 5.000,00 zł (zakup kserokopiarki). Łączne kwoty wydatków zaewidencjonowanych na poszczególnych paragrafach były zgodne z danymi wykazanymi w sporządzonym sprawozdaniu.
W wyniku kontroli nie stwierdzono faktów uzyskiwania przychodów oraz dokonywania wydatków z dochodów własnych niezgodnie z ustawą o finansach publicznych bądź z uchwałą Rady Miasta Opola w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
II.5. Wydatki budżetowe w I kwartale 2007 r.
W dniu 05.04.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych szkoły i świetlicy za I kwartał 2007 r. (akta kontroli Nr 07/05/I/127-128).
Ze sporządzonych sprawozdań wynika, że łączne wydatki szkoły i świetlicy wyniosły 652.582,39 zł. Wydatki szkoły zostały zaplanowane w dwudziestu jeden paragrafach a wydatki świetlicy w jedenastu paragrafach. W I kwartale 2007 r. wydatki szkoły wyniosły 607.532,93 zł i zaewidencjonowano je w trzynastu paragrafach. W tym samym okresie wydatki świetlicy wyniosły 45.049,46 zł i zaewidencjonowano je w siedmiu paragrafach.
Największą pozycję zarówno w szkole jak i w świetlicy stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne jak: trzynasta pensja oraz składki na ZUS i Fundusz Pracy. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 553.841,24 zł, co stanowi 84,86 % ogółu wydatków. W okresie tym nie dokonywano odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Spośród pozostałych wydatków największą pozycję stanowiły wydatki na energię – 57.994,88 zł.
W trakcie kontroli nie badano dokumentacji źródłowej dotyczącej poniesionych w tym okresie wydatków budżetowych. Przedmiotem kontroli nie były również dochody własne. Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprawozdania Rb-34 z wykonania dochodów własnych sporządzane są za okresy półroczne i roczne.
III. W zakresie bezpłatnego udostępniania sali gimnastycznej
Podczas trwania kontroli tj. w dniu 27.04.2007 r. do Prezydenta Miasta Opola wpłynął wniosek radnego pana Janusza Pawlaka dotyczący „wyjaśnienia sprawy bezpłatnego udostępniania przez dyrektora szkoły sali gimnastycznej różnym firmom i osobom”. W związku z powyższym w ramach niniejszej kontroli przeprowadzono czynności wyjaśniające także w tej sprawie, o czym radnego poinformowano pismem z dnia 23.05.2007 r.
W trakcie tych czynności uzyskano ustne wyjaśnienie od dyrektora szkoły oraz pobrano pisemne wyjaśnienie od pracownika szkoły, wymienionego w piśmie pana radnego (akta kontroli Nr 07/08/I/120-121). Zapoznano się również z treścią artykułu prasowego dotyczącego tego tematu pt. „Mieszkańcy widzieli nocą światło”, zamieszczonego w NTO z dnia 26.04.2007 r. (akta kontroli Nr 07/08/I/123) oraz z treścią pisma z dnia 27.04.2007 r. dyrektora szkoły skierowanego w tej sprawie do Prezydenta Miasta Opola (akta kontroli Nr 07/08/I/122). Ponadto zapoznano się z dokumentacją przedłożoną przez dyrektora szkoły (akta kontroli Nr 07/08/I/104-119).
Nieruchomość zabudowaną, w której znajduje się szkoła, Zarząd Miasta Opola przekazał szkole nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/87/89 z dnia 21.01.1999 r.Zgodnie z art.43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarcze nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późniejszymi zmianami) - trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Jednostka organizacyjna ma prawo nie tylko do korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania, ale między innymi także do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa zawierana jest na okres do 3 lat.
W wyniku kontroli ustalono, że w dniu 18.10.2005 r. dyrektor szkoły przesłała do Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opola pisemną informację o zawartych umowach najmu, dzierżawy i użyczenia w roku szkolnym 2005/2006.
Z informacji tej wynika, że w trzech przypadkach salę gimnastyczną użyczono na zajęcia sportowe dla LKS Groszmal Opole, UKS - 24 Opole oraz dla MOS Opole. W jednym przypadku użyczono salę korekcyjną dla Publicznego Przedszkola Nr 22 w Opolu na gry i zabawy ruchowe. W pozostałych dziesięciu przypadkach pomieszczenia wynajmowane były różnym firmom i osobom fizycznym za odpłatnością. Umowy zawarto na okres nie przekraczający trzech lat.
Pisemną informację o zawartych umowach najmu, dzierżawy i użyczenia w roku szkolnym 2006/2007. dyrektor szkoły przesłała do Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opola w dniu 20.10.2006 r. Z informacji tej wynika, że salę gimnastyczną na zajęcia sportowe użyczono również w trzech przypadkach dla tych samych klubów i organizacji sportowych. W jednym przypadku użyczono salę korekcyjną dla Publicznego Przedszkola Nr 22 w Opolu na gry i zabawy ruchowe a ponadto w jednym przypadku sale lekcyjne, gimnastyczną i korekcyjną użyczono dla kół zainteresowań MDK. W pozostałych dziesięciu przypadkach pomieszczenia wynajmowane były różnym firmom i osobom fizycznym za odpłatnością. Umowy zawarto na okres nie przekraczający trzech lat.
Dane o zawartych umowach przedstawiają poniższe zestawienia:
Rok szkolny 2005/2006
Lp.
|
Podmiot, z którym została zawarta umowa
|
Forma umowy
|
Czas trwania umowy
|
Rodzaj działalności
|
Pomieszczenia oddane w najem
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
Najem
|
01.09.2005-31.05.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
2
|
Najem
|
01.09.2005-31.05.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
3
|
Najem
|
01.09.2005-31.05.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
4
|
Najem
|
01.09.2005-31.05.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
5
|
Najem
|
01.10.2005-31.12.2005
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
6
|
Najem
|
15.10.2005-30.04.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
7
|
Najem
|
12.10.2005-31.03.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
8
|
Najem
|
06.10.2005-30.06.2006
|
Kurs języka obcego
|
Sala lekcyjna
|
9
|
Dzierżawa
|
01.09.2005-30.06.2006
|
Sprzedaż napojów
|
Część korytarza szkolnego
|
10
|
Najem
|
01.09.2005-30.06.2006
|
Wydawanie obiadów
|
Kuchnia szkolna
|
11
|
Użyczenie
|
15.11.2005-31.03.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
12
|
Użyczenie
|
03.10.2005-30.06.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
13
|
Użyczenie
|
01.09.2005-30.06.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
14
|
Użyczenie
|
04.10.2005-30.06.2006
|
Gry i zabawy ruchowe
|
Sala korekcyjna, szatnia
|
Rok szkolny 2006/2007
Lp.
|
Podmiot, z którym została zawarta umowa
|
Forma umowy
|
Czas trwania umowy
|
Rodzaj działalności
|
Pomieszczenia oddane w najem
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
Najem
|
01.09.2006-30.05.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
2
|
Najem
|
20.09.2006-31.05.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
3
|
Najem
|
19.09.2006-31.03.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
4
|
Najem
|
20.09.2006-31.05.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
5
|
Najem
|
01.09.2006-31.12.2006
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
6
|
Najem
|
15.10.2006-30.04.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
7
|
Najem
|
19.10.2006-31.03.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
8
|
Dzierżawa
|
06.10.2006-30.06.2007
|
Kurs języka obcego
|
Sala lekcyjna
|
9
|
Dzierżawa
|
01.09.2006-30.06.2007
|
Sprzedaż napojów
|
Część korytarza szkolnego
|
10
|
Najem
|
01.09.2006-30.06.2007
|
Wydawanie obiadów
|
Kuchnia szkolna
|
11
|
Użyczenie
|
15.11.2006-31.03.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
12
|
Użyczenie
|
01.09.2006-30.06.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
13
|
Użyczenie
|
01.09.2006-30.06.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sala gimnastyczna, szatnia
|
14
|
Użyczenie
|
04.10.2006-30.06.2007
|
Gry i zabawy ruchowe
|
Sala korekcyjna, szatnia
|
15
|
Użyczenie
|
09.09.2006-30.09.2007
|
Zajęcia sportowe
|
Sale lekcyjne, sala korekcyjna
|
W piśmie z dnia 27.04.2007 r. do Prezydenta Miasta Opola dyrektor szkoły wskazała przesłanki jakimi kierowała się przy podejmowaniu decyzji o nieodpłatnym udostępnieniu sali gimnastycznej w wyżej wymienionych przypadkach oraz okazjonalnie grupie pracowników oświaty trenującej badminton. Przesłankami tymi są:
- PSP Nr 24 jest Szkołą Promującą Zdrowie,
- w zajęciach LKS „Groszmal” i UKS-24 uczestniczy również grupa uczniów z PSP Nr 24,
- w zajęciach badmintona uczestniczą pracownicy oświaty, w tym także zatrudnieni w PSP Nr 24,
- w sali gimnastycznej prowadzone są zajęcia pozalekcyjne (gimnastyka korekcyjna, zajęcia sportowe z elementami judo, gry i zabawy, zajęcia ruchowo-taneczne, aerobik oraz SKS prowadzony przez MOS).
W wymienionym piśmie dyrektor szkoły wskazała również na sukcesy sportowe osiągane przez pracowników szkoły w kraju i za granicą.
Z wymienionego pisma oraz z pisemnego wyjaśnienia pracownika szkoły wynika natomiast, że treningi w badmintona odbywały się w godzinach od 21,00 do 22,00. Z tego powodu nie było dodatkowego zużycia energii, ponieważ treningi odbywały się w tym samym czasie, gdy pracownicy obsługi sprzątali pomieszczenia.
Z wyjaśnień pracownika szkoły wynika ponadto, że w 2006 r. grupa pracowników szkoły, w tym pan Janusz Pawlak, zwróciła się do dyrektora szkoły z prośbą o nieodpłatne użyczenie sali gimnastycznej na zajęcia sportowo-rekreacyjne. W wyniku kontroli ustalono, że z taką prośbą zwróciło się dwudziestu pracowników szkoły pismem z dnia 03.06.2006 r. Wśród podpisów złożonych na tym piśmie znajduje się również podpis pana Janusza Pawlaka. W odpowiedzi na powyższą prośbę pracowników szkoły, dyrektor szkoły wyraziła pisemną zgodę.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
|