KWiA.I–1711.00012.2012
KWiA-I.ZD-00086/12
|
Opole, 28 sierpnia 2012 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 16/12
|
Jednostka kontrolowana
|
Przedszkole Publiczne nr 29 w Opolu
ul. Kasprzaka 1
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 2 lipca do 3 sierpnia 2012 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech –główny specjalista w
Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
2011 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Agnieszka Milenkiewicz – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Agnieszka Milenkiewicz – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.) - główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późniejszymi zmianami).
6. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami).
7. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38 poz. 207 z późniejszymi zmianami).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. 38 poz. 861 z późniejszymi zmianami).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).
11. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późniejszymi zmianami).
12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późniejszymi zmianami).
13. Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ( z późniejszymi zmianami).
14. Uchwała Nr IX/117/11 Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Opole.
15. Uchwała Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, za wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego.
16. Uchwała Nr LXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
17. Uchwała Nr VIII/93/11 Rady Miasta Opola z dnia 31 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
18. Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
II. Cel kontroli
Celem kontroli było:
- dokonanie oceny prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej,
- sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji dochodów i wydatków,
- sprawdzenie zgodności sporządzanych sprawozdań z ewidencją księgową.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z przepisami i planem finansowym.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych,
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wszystkich wydatków budżetowych przedszkola za grudzień 2011 r.,
- zgodność ze sprawozdaniem zapisów dotyczących wpływów i wydatków z dochodów na wydzielonym rachunku w grudniu 2011 r. we wszystkich paragrafach,
- wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2011 r.,
- zgodność z ewidencją księgową stanu zobowiązań i należności.
Sprawdzono czy na koniec roku jednostka dokonała spisu z natury i rozliczenia artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie. W zakresie gospodarki kasowej dane z ewidencji księgowej porównano z raportami kasowymi. W zakresie druków ścisłego zarachowania zapoznano się z zasadami i sposobem postępowania oraz sprawdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych i rozchodowych.
Sprawdzono również czy jednostka posiada opracowane na piśmie procedury kontroli zarządczej oraz czy procedury te są dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Kasprzaka 1, którą Zarząd Miasta Opola przekazał jednostce nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/23/99 z dnia 13.05.1999r.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki była pani Agnieszka Milenkiewicz powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola z dniem 1 września 2007 r. na czas określony do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 12/16//I/7-8).
Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
zatrudniona na czas określony w wymiarze 1/2 etatu.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale klasyfikacji budżetowej 801 rozdział 80104. Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w 2011 r. jednostka zaewidencjonowała ogółem 3.298 operacji księgowych.
W kontrolowanej jednostce obowiązują następujące wewnętrzne regulacje prawne dotyczące gospodarki finansowo-księgowej:
Ø Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
Ø Zasady (polityka) rachunkowości w Przedszkolu Publicznym Nr 29 w Opolu,
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Kontrola zarządcza,
Ø Instrukcja wewnętrzna w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych,
Ø Regulamin Zamówień Publicznych,
Ø Regulamin ZFŚS.
W okresie objętym kontrolą przedszkole posiadało wyodrębnione rachunki bankowe dotyczące: budżetu, wydzielonego rachunku dochodów, sum depozytowych, dochodów własnych, rachunku pomocniczego dochodów własnych oraz funduszu socjalnego.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w dniu 31.10.2010r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół (akta kontroli Nr 12/16/I/3).
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce na dzień 31.12.2011 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
l.p.
|
Wyszczególnienie
|
Ilość osób-umowy
|
Zatrudnienie
w etatach (stan na 31.12.2011 r.)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
11
|
9,275
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
5
|
2,75
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
8
|
7,625
|
RAZEM:
|
24
|
19,65
|
W porównaniu do analogicznego roku ubiegłego stan zatrudnienia zwiększył się o 2 osoby, również zatrudnienie w etatach zwiększyło się o 0,75 etatu. Zwiększenie zatrudnienia dotyczyło pracowników administracji ze względu na długotrwałe zwolnienie lekarskie starszego referenta ds. płac i administracji (akta kontroli Nr 12/16//I/4).
W 2011 roku do pracy w przedszkolu przyjęto łącznie trzech pracowników, w tym 2 pracowników administracji na stanowiska ds. kadr w wymiarze 0,25 etatu i ds. płac również w wymiarze 0,25 etatu oraz 1 pracownika pedagogicznego na stanowisko logopedy w wymiarze 3,5 godziny tygodniowo. Ustalono, że w każdym przypadku przyjęcia do pracy nowych pracowników sporządzone zostały aneksy do arkusza organizacyjnego przedszkola. Ponadto ustalono, że stawka wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika pedagogicznego została ustalona z uwzględnieniem stopnia awansu zawodowego (nauczyciel dyplomowany) i proporcjonalnie do wymiaru etatu - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lipca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Natomiast kategorie zaszeregowania oraz stawki wynagrodzenia zasadniczego przyjętych do pracy w tym okresie pracowników administracji są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrówz dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych oraz z Regulaminem Wynagradzania Pracowników Przedszkola.
Stan zatrudnienia nauczycieli według stopnia awansu zawodowego na dzień 31.12.2011 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 2
Lp
|
Stopień
awansu zawodowego
|
Zatrudnienie
w osobach
|
Zatrudnienie
w etatach
|
1
|
Dyplomowani
|
6,00
|
5,15
|
2
|
Mianowani
|
4,00
|
3,125
|
3
|
Kontraktowi
|
1,00
|
1,00
|
4
|
Stażyści
|
0,00
|
0,00
|
RAZEM:
|
11,00
|
9,275
|
Na podstawie ewidencji kontroli ustalono, że w 2011 r. w przedszkolu zostały przeprowadzone łącznie dwie kontrole zewnętrzne przeprowadzone przez:
- Powiatową Stację Sanitarno Epidemiologiczną w Opolu,
- Kuratorium Oświaty w Opolu (badanie osiągnięć działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola).
Uwag i zaleceń nie wydano (akta kontroli Nr 12/16//I/5-6).
Na dzień 31.12.2011 r. do przedszkola zapisanych było 99 dzieci (akta kontroli Nr 12/16//I/9,103).
V. Dochody budżetowe w 2011 r.
W dniu 31.01.2012 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych przedszkola za 2011 rok.
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 1.801,14 zł i dotyczyły dwóch paragrafów tj. 0830 - wpływy z usług i 0920- odsetki. W wyniku kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu kwota ogółem była zgodna z ewidencja księgową konto 222 - rozliczenie dochodów budżetowych (akta kontroli Nr 12/16/I/10-11).
W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w paragrafie 0830 kwota 793,80 zł dotyczyła zwrotu należności z tytułu opłat dzieci za świadczenia przedszkolne za 2010 r., które wpłynęły w 2011 r. Uzyskane z tego tytułu dochody przekazano na konto Urzędu Miasta Opola w dniu 29.12.2011 r.
Natomiast dochody wykazane w paragrafie 0920 w kwocie 1.007,34 zł dotyczyły kapitalizacji odsetek z rachunku bankowego środków budżetowych. Uzyskane z tego tytułu dochody przekazywane na konto Urzędu Miasta Opola do końca danego miesiąca.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazane w poszczególnych paragrafach dochody są zgodne z ewidencją księgową dotyczącą tych paragrafów oraz z klasyfikacją budżetową (akta kontroli Nr 12/16/I/12).
VI. Wydatki budżetowe w 2011 r.
W ewidencji księgowej (konto 130) jednostka kontrolowana wykazała, że stan początkowy środków na rachunku bankowym na dzień 01.01.2011 r. wynosił 0 (akta kontroli Nr 12/16//I/13). W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z wyciągiem bankowym nr 1 z dnia 03.01.2011 r.(akta kontroli Nr 12/16/I/14-16).
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w 2011 r. zaewidencjonowano ogółem 652 operacji księgowych dotyczące środków budżetowych oraz rachunku depozytów.
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80104 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że wydatki budżetowe za okres od stycznia do grudnia 2011 r. wyniosły ogółem 821.357,31 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/17). W 2010 r. wydatki budżetowe wyniosły ogółem 747.796,33 zł. Na podstawie analizy sprawozdań za lata 2010 -2011 ustalono, że wydatki w 2011 r. były wyższe o 73.560,98 zł tj. o 9,8 % od wydatków poniesionych w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W 2011 r. wydatki zostały zaewidencjonowane w sześciu paragrafach tj.: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4440. Wszystkie wydatki dotyczyły wydatków osobowych tj.: wynagrodzeń, w tym „trzynastki” i pochodnych jak składki ZUS, fundusz pracy, odpisu na fundusz socjalny oraz zapomogi na poratowania zdrowia. W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków ogółem wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki (akta kontroli Nr 12/16/I/18).
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w grudniu 2011r.Z wyciągu bankowego nr 73 oraz ewidencji księgowej konta 130 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 30.11.2011 r. wynosił 61.682,34 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/13,19). Wpływy ogółem na rachunek bieżący jednostki środków budżetowych przekazanych przez Urząd Miasta wyniosły w grudniu 24.110,00 zł (akta kontroli Nr 12/16//I/20-21). Ogółem w grudniu przedszkole posiadało do dyspozycji środki w kwocie 85.792,34 zł. Z analizy sprawozdań za okresy od stycznia do listopada i od stycznia do grudnia wynika, że w grudniu zaewidencjonowano wydatki w trzech paragrafach tj. 4010, 4110 i 4120 na łączną kwotę 82.929,65 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/17,19).
Ponadto z powyższych danych wynika, że wydatki w poszczególnych paragrafach wyniosły:
- § 4010 – 65.484,09 zł,
- § 4110 – 15.274,39 zł,
- § 4120 - 2.171,17 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków w grudniu ogółem były zgodne z ewidencją konta 130.Natomiast wykazana w sprawozdaniu kwota wydatków w paragrafie 4010 była wyższa o 54,24 zł od kwoty wydatków wykazanej w ewidencji. Jednocześnie o tą samą kwotę była niższa kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu w paragrafie 4110 od kwoty wydatków wykazanej w ewidencji. Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że w maju podatek w kwocie 92,00 zł w zaewidencjonowano pomyłkowo w paragrafie 4010 zamiast w paragrafie 4110. Natomiast w październiku korektę w kwocie 37,76 zł zaewidencjonowano w paragrafie 4110 zamiast w paragrafie 4010. W grudniu dokonano korekt obu księgowań.
Łączna kwota środków zaewidencjonowanych i posiadanych na wydatki bieżące jednostki w grudniu była wyższa o 2.862,69 zł od łącznej kwoty wydatków w tych paragrafach.
Na podstawie wyciągu bankowego nr 80 ustalono, że powyższą kwotę jako niewykorzystaną jednostka zwróciła do Urzędu Miasta w dniu 30.12.2011 r. (akta kontroli Nr 12/16//I/22-23).
Na koniec 2011 r. saldo konta 130 wynosiło 0 i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 80 z dnia 30.12.2011 r. Również stan gotówki w kasie na koniec 2011 r. wynosił 0. (akta kontroli Nr 12/16/I/20).
§ 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników
Z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 65.484,09zł (akta kontroli Nr 12/16//I/24-28).
Na podstawie wszystkich siedmiu wyciągów bankowych za okres od 1 do 30.12.2011 r., tj. od numeru 74 do numeru 80 oraz ewidencji kont 130, 225, 229, 231 i 240 (akta kontroli Nr 12/16/I/29-34)ustalono, że na powyższą kwotę składają się między innymi:
- wynagrodzenia netto nauczycieli – 21.697,22 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników administracji – 5.179,64 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników obsługi – 9.466,06 zł.
Ponadto na kwotę tych wydatków składają się wynagrodzenia za godziny zastępstw dla trzech pracowników, potrącone z wynagrodzeń składki ZUS od pracowników, składki ubezpieczeniowe, składki ZNP, potrącone pożyczki mieszkaniowe, podatek od wynagrodzeń za listopad i grudzień w łącznej kwocie 7.613,00zł oraz (akta kontroli Nr 12/16/I/35-42).
W trakcie kontroli dokonano również analizy wynagrodzeń wszystkich pracowników przedszkola za grudzień 2011 r. Stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac (akta kontroli Nr 12/16/I/35-42). Porównano także wysokość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń z przepisami prawnymi oraz z dokumentacją stanowiącą podstawę ich naliczeń, w tym z:
· regulaminem wynagradzania,
· aktami nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli,
· umowami o pracę,
· decyzjami dyrektora dotyczącymi przyznania dodatków motywacyjnych, za wychowawstwo i opiekuna stażu, wydrukami komputerowymi dotyczącymi dodatku za wysługę.
· Uchwałą Rady Miasta Opola.
Rozbieżności w tym zakresie nie stwierdzono.
Na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych oprócz wynagrodzenia zasadniczego składały się dodatki motywacyjne dla siedmiu nauczycieli, dodatek funkcyjny dla jednego nauczyciela, dodatek za opiekuna stażu dla jednego nauczyciela, dodatki za wychowawstwo dla ośmiu nauczycieli oraz dodatki stażowe. Wydatków budżetowych na wynagrodzenia z innych tytułów nie stwierdzono.
Na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi oprócz wynagrodzenia zasadniczego składały się dodatek funkcyjny dla głównej księgowej, dodatki stażowe oraz premie regulaminowe w wysokości 20% dla wszystkich pracowników. Wydatków budżetowych na wynagrodzenia z innych tytułów nie stwierdzono.
§ 4110 składki na ubezpieczenie społeczne
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej konta -130 i 229 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 14.336,88 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/43-44). W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek ZUS za listopad i grudzień 2011 r. oraz była zgodna z deklaracjami DRA (akta kontroli Nr 12/16/I/45-46). Na podstawie zestawienia wydatków dla poszczególnych paragrafów, wyciągów bankowych nr 79, 81, 84 oraz ewidencji kont 130 i 229ustalono, że na powyższą kwotę składają się:
- składki ZUS od pracodawcy za listopad w kwocie 6.403,87 zł,
- składki ZUS od pracodawcy za grudzień w kwocie 7.761,01 zł,
- podatek od wypłaconych zasiłków za listopad w kwocie 172,00 zł.
Przelewu składek do ZUS dokonano w dniach 1,13 i 29.12.2011 r.
§ 4120 składki na Fundusz Pracy
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej – konta 130 i 229 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 2.171,17 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek na Fundusz Pracy za listopad i grudzień 2011r. oraz była zgodna z deklaracjami DRA (akta kontroli Nr 12/16/I/47). Na podstawie tej ewidencji oraz wyciągów bankowych nr 74 i 80 ustalono, że przelewów składek do ZUS dokonano w dniach 1 i 30.12.2011 r.
VII. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 27.01.2011 r. wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2011 r. wynosił 4.668,11zł (akta kontroli Nr 12/16/I/48). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 12/16/I/49-51).
W 2011 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu środków budżetowych na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 33.600,00 zł. Ponadto z wydzielonego rachunku bankowego dochodów własnych dokonano odpisu w kwocie 3.900,00 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/52-54). Kwota odpisu była zgodna z naliczeniem Funduszu Socjalnego oraz z Planem dochodów/wydatków ZFŚS na 2011 r. i dokonana korektą.
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach (akta kontroli Nr 12/16/I/49-51,104-106):
Ø 25.05.2011 r. – 25.200,00 zł - WB nr 10,
Ø 27.09.2011 r. – 8.400,00 zł - WB nr 26,
Ø 13.12.2011 r. – 3.900,00 zł - WB nr 39.
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym nr 29 w Opolu.
Wyżej wymieniony regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków.
Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) oraz z wszystkich 42 wyciągów bankowych konta ZFŚS wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 12/16/I/49-51). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono. Łączna kwota środków posiadanych na rachunku bankowym funduszu w 2011 r. wyniosła 61.273,91 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/49).
Z analizy strony Ma konta 135, wyciągów bankowych, raportów kasowych oraz ewidencji konta 101- kasa ZFŚS (akta kontroli Nr 12/16/I/49-51) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku emerytów, pracowników i ich dzieci,
Ø dofinansowania do zielonych szkół,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø wypłaty świadczeń urlopowych,
Ø wczasów pod gruszą,
Ø pomocy materialnej i zapomóg,
Ø wycieczki dla pracowników.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały dokumentację potwierdzającą przyznanie ww. świadczeń. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Wydatki dot. świadczeń zostały poniesione zgodnie z Regulaminem ZFŚS i stosownymi w tym zakresie przepisami.
W dniu 08.09.2011 r. pobrano z banku gotówkę w kwocie 3.240,00 zł. Ustalono, że powyższa kwota została wpłacona do kasy i operacja ta została zaewidencjonowana na koncie 101 – 3 kasa ZFŚS. Na podstawie raportu kasowego nr 1/09/ZFŚS/2011 ustalono, że pobrane środki zostały następnie wypłacone pięciu emerytom. Sprawdzono dokumentację źródłową stanowiącą podstawę do wypłaty tych świadczeń. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2011 r. wynosiło 10.868,57 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 42 (akta kontroli Nr 12/16/I/55-56).
Z ewidencji konta 101 wynika, że stan gotówki w kasie na koniec roku wynosił 0.
VIII. Zobowiązania
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań budżetowych na dzień 31.12.2011 r. w łącznej kwocie 57.937,98 zł. Zobowiązania te dotyczyły paragrafów: 4040, 4110 oraz 4120. W wyniku kontroli na podstawie ewidencji księgowej (akta kontroli Nr 12/16/I/57-59)ustalono, że:
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4040 w kwocie 46.966,45 zł dotyczyły naliczonej trzynastki za 2011 r. (konto 231) (akta kontroli Nr 12/16/I/57),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4110 w kwocie 7.134,20 zł dotyczyły składek ZUS od naliczonej trzynastej pensji (konto 229) (akta kontroli Nr 12/16/I/58),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4120 w kwocie 1.150,67 zł dotyczyły składek na Fundusz Pracy od naliczonej trzynastej pensji (konto 229) (akta kontroli Nr 12/16/I/59).
W sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 12/16/I/60)wykazano, iż na dzień 31.12.2011 r. jednostka posiadała zobowiązania w ramach wydzielonego rachunku dochodów na kwotę 6.748,14 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że powyższe dane były zgodne z ewidencją księgową - konto 201 (akta kontroli Nr 12/16/I/63-65). Zobowiązania te były wobec dziewięciu kontrahentów i dotyczyły opłat za wodę, wywóz nieczystości, monitoring, zakupu żywności, zabawek, centrali telefonicznej i sprzętu gospodarczego (akta kontroli Nr 12/16/I/66-69). Wszystkie zobowiązania dotyczyły faktur otrzymanych w grudniu 2011 r.
IX. Należności
Z ewidencji księgowej wynika, iż na dzień 31.12.2011 r. należności budżetowych nie było.
Natomiast w sprawozdaniu Rb-34 kontrolowana jednostka wykazała stan należności netto w ramach wydzielonego rachunku dochodów w kwocie 2.398,19 zł oraz kwotę odpisu aktualizującego należność w kwocie 349,27zł.
W wyniku kontroli ustalono, że kwota należności netto dotyczyła naliczonych i nie zapłaconych opłat za przedszkole, natomiast oraz należności w kwocie349,27 zł dotyczyły odsetek za nieterminowe opłaty za przedszkole.
X. Gospodarowanie wydzielonym rachunkiem dochodów 2011 r.
Stan środków na rachunku dochodów własnych na koniec 2010 r. wynosił 2.046,70 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/70,83).Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że środki te w dniu 03.01.2011 r. zostały przelane na utworzony w tym celu rachunek pomocniczy (akta kontroli Nr 12/16/I/70). Następnie środki te w całości zostały wykorzystane na zapłatę faktury za roboty budowlano- instalacyjne. Przelewu tej kwoty na konto wykonawcy dokonano w dniu 17.06.2011 r.
Stan środków na wydzielonym rachunku bankowym dochodów na początek roku 2011 wynosił 0 i był zgodny ze stanem początkowym wykazanym w sprawozdaniu (akta kontroli (12/16/I/60).
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w 2011 r. zaewidencjonowano ogółem 2.376 operacji księgowych dotyczących gospodarowania środkami na wydzielonym rachunku dochodów.
X.1. Źródła dochodów na wydzielonym rachunku
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dot. dochodów były gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34S wynika, że wykonanie dochodów na wydzielonym rachunku dochodów w 2011 r. wyniosło ogółem 297.111,59 zł. Na kwotę tę składały się dochody uzyskane w dwóch paragrafach (akta kontroli Nr 12/16/I/79):
Ø § 0830 – Wpływy z usług – 295.970,21 zł,
Ø § 0920 – Pozostałe odsetki – 1.141,38 zł.
Zespół kontrolny ustalił, że na dochody w poszczególnych paragrafach składały się:
Ø § 0830 – opłaty za świadczenia przedszkolne (opłata stała i za wyżywienie),
Ø § 0920 – odsetki bankowe oraz odsetki od należności z tyt. niezapłaconych świadczeń przedszkolnych.
Wyżej wymienione rodzaje dochodów były zgodne ze źródłami dochodów określonymi w art. 223 ustawy o finansach publicznych oraz w uchwale Rady Miasta Opola.
Wykazane w sprawozdaniu dochody ogółem są zgodne z ewidencją konta 132 oraz 101 (akta kontroli 12/16/I/71-78). Ustalono, że na kwotę dochodów w paragrafie 830 składały się: opłata stała w wysokości 214.802,45 zł oraz opłaty za wyżywienie w kwocie 81.167,76 zł.
W grudniu zapisanych do przedszkola było 99 dzieci. Wysokość miesięcznych opłat za pobyt dzieci w przedszkolu stosownie do ilości godzin została ustalona zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2011 r.
W roku szkolnym 2011/2012 za okres czterech miesięcy tj. od września do grudnia 2011 r. opłata podstawowa wyniosła 86.752,12 zł. Natomiast kwota naliczonych zwrotów opłaty stałej za ten okres wyniosła 9.937,42 zł, co stanowiło 11.45 % naliczonej opłaty ogółem (akta kontroli 12/16/I/80). O powyższą kwotę zostały potrącone przyszłe należności za świadczenia za miesiąc następny.
W pierwszym półroczu 2012 roku opłata podstawowa wyniosła 137.123,10 zł. Natomiast kwota naliczonych zwrotów opłaty stałej za ten okres wyniosła 35.838,66 zł, co stanowiło 26.14 % naliczonej opłaty ogółem (akta kontroli 12/16/I/80).
Ze sprawozdania Rb-34 za 2010 r. wynika, że dochody w 2010 r. wyniosły 289.129,36 zł i zostały zaksięgowane w trzech paragrafach. Z analizy obu sprawozdań wynika, że dochody w 2011 r. były wyższe o 7.982,23 zł tj. o 2,76 % od dochodów uzyskanych w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Szczegółową kontrolą objęto dochody uzyskane w grudniu 2011 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 30.11.2011 r. wynosił 32.264,16 zł. Z ewidencji konta 101- 02 - Kasa wynika, że stan gotówki w kasie na dzień 30.11.2011 r. wynosił 2.451,39 zł i był zgodny z raportem kasowym nr 32/11/2011 za okres od 21 do 30 listopada 2011 r. (akta kontroli tom 12/16/I/81-82). Łączna kwota środków posiadanych na dzień 30.11.2011 r. wynosiła 34.715,55 zł.
Z ewidencji księgowej wynika, że ogółem w grudniu zaksięgowano dochody w dwóch paragrafach na łączną kwotę zł 20.554,81 zł, w tym:
- zaewidencjonowane w paragrafie 0830 – 20.455,71 zł,
- zaewidencjonowane w paragrafie 0920 - 99,10 zł.
Wykazane w ewidencji księgowej dochody ogółem w grudniu 2011 r. w obu paragrafach były zgodne z raportami kasowymi od nr 33 do nr 35 i z wyciągami bankowymi od nr 199 do nr 217 (akta kontroli 12/16/I/71-78).
Na podstawie wyciągu bankowego nr 215 ustalono, że w dniu 29.12.2011 r. do Urzędu Miasta Opola przekazano kwotę 793,80 zł jako zwrot należności za przedszkole w 2010 r., które zapłacono w 2011 r.
Z powyższych danych wynika, że w grudniu na wydzielonym rachunku dochodów przedszkole posiadało do dyspozycji środki w łącznej kwocie 54.476,56 zł.
X.2. Wydatki dochodów na wydzielonym rachunku
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34S wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych w 2011 r. wyniosły ogółem 297.043,28 zł i były niższe o 68,31 zł od dochodów. Wydatki te zaewidencjonowano w piętnastu paragrafach. Kwoty wydatków wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli 12/16/I/84).
Z wyciągu bankowego nr 217 wynika, ze stan środków pieniężnych w banku na koniec 2011 r. wynosił 68,31 zł (akta kontroli 12/16/I/85-86) i był zgodny ze stanem środków wykazanym w sprawozdaniu oraz z saldem konta 132(akta kontroli tom 12/16/I/87). Z ewidencji konta 101- Kasa wynika, że stan gotówki w kasie na koniec 2011 roku wynosił 0 zł i był zgodny z raportem kasowym nr 35/12/2011 za okres od 21 do 30 grudnia 2011 r. (akta kontroli tom 12/16/I/88-90).
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w grudniu 2011 r. Ogółem w grudniu wydatki wyniosły 55.202,05 zł.
Wykazane w ewidencji księgowej – Zestawienie wydatków za grudzień 2011 wydatki ogółem w grudniu we wszystkich paragrafach były zgodne z wydatkami ogółem wykazanymi na kontach 101 i 132 (akta kontroli 12/16/I/71-78,91-102).
Skontrolowano łącznie 230dokumentów księgowych dotyczących wydatków w grudniu (faktury, rachunki, raporty kasowe, wyciągi bankowe, dokumenty PK). Wszystkie skontrolowane dokumenty dotyczyły zaewidencjonowanych paragrafów i zostały prawidłowo zaklasyfikowane, zadekretowane, opisane pod względem merytorycznym, formalno rachunkowym i zatwierdzenia do wypłaty. Ponadto wydatki zostały uregulowane w terminie. Nie stwierdzono wydatków poniesionych na cele inne niż wymienione w ustawie o finansach publicznych i uchwale Rady Miasta Opola. Zespół kontrolny ustalił także że wszystkie płatności zostały przekazane na właściwe konta kontrahentów.
Wydatki w grudniu zaksięgowano w dwunastu niżej wymienionych paragrafach:
§ 3020 – Wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń
Wydatki ogółem wyniosły 2.759,46 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 520,00 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki, które dotyczyły zakupu obuwia i odzieży ochronnej (akta kontroli tom 12/16/I/101).
§ 4170 – Wynagrodzenia bezoosobowe
Wydatki ogółem wyniosły 2.620,00 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 1.810,00 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 3 wydatki, które dotyczyły dwóch umów o dzieło oraz podatku od tych umów. Umowy dotyczyły nadzoru budowlanego i terapii logopedycznej dzieci w przedszkolu (akta kontroli tom 12/16/I/101).
§ 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 48.495,47 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 25.800,03 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano ogółem 38 wydatków, które dotyczyły zakupu materiałów biurowych i eksploatacyjnych, prasy i poradników, środków czystości, aktualizacji programów oraz różnych innych materiałów i wyposażenia (akta kontroli tom 12/16/I/98-101).
§ 4220 – Zakup żywności
Wydatki ogółem wyniosły 84.060,03 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 6.425,64 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 51 wydatków na zakup żywności (akta kontroli tom 12/16/I/97-98).
§ 4240 – Zakup pomocy naukowych i dydaktycznych
Wydatki ogółem wyniosły 3.207,66 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 322,75 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 2 wydatki, które dotyczyły zakupu prasy i gier dla dzieci (akta kontroli 12/16/I/96-97).
§ 4260 – Zakup energii
Wydatki ogółem wyniosły 48.540,28 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 7.922,08 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki i dotyczyły one zapłaty za energię cieplną, elektryczną i wodę (akta kontroli tom 12/16/I/96).
§ 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 63.552,26 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 1.071,36 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki, które dotyczyły naprawy oraz konserwacji urządzeń gazowych, dźwigu i ksero (akta kontroli tom 12/16/I/95).
§ 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 33.028,84 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 6.114,39 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 14 wydatków i dotyczyły one: prowizji bankowej, opłaty pocztowej, montażu centrali telefonicznej usługi kanalizacyjnej, informatycznej, wywozu nieczystości i ścieków (akta kontroli tom 12/16/I/93-95).
§ 4350 – Opłaty za usługi internetowe
Wydatki ogółem wyniosły 700,50 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 55,35 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za dostęp do internetu. Zapłaty dokonano przelewem w dniu 13.12.2011 r. (akta kontroli tom 12/16/I/92).
§ 4370 – Zakup usług telefonii stacjonarnej
Wydatki ogółem wyniosły 2.301,98 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 183,65 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za usługę telefonii stacjonarnej (akta kontroli 12/16/I/92).
§ 4410 – Podróże służbowe krajowe
Wydatki ogółem wyniosły 1.069,80 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 422,00 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 2 wydatki, które dotyczyły zapłaty za zakup biletów MZK (akta kontroli 12/16/I/92).
§ 4440 – Odpis na ZFŚS
Wydatki ogółem wyniosły 3.900,00 zł i zostały poniesione w grudniu. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 2 wydatki, które zostały poniesione w związku z dokonaną korektą odpisów środków na ZFŚS dla nauczycieli za 2011 r. w kwocie 2.000,00 zł oraz obsługi i administracji w kwocie 1.900,00 zł i brakiem środków budżetowych na ten cel (akta kontroli 12/16/I/91,106).
§ 4700 – Koszty szkolenia pracowników
Wydatki ogółem wyniosły 1.741,00 zł.W grudniu dokonano wydatku na kwotę 738,00 zł. Jednak faktyczne zaewidencjonowane obroty w tym miesiącu wyniosły minus 139,00 zł. Powyższe związane jest z korektą jaką dokonano w grudniu, która polegała na przeksięgowaniu kwoty 877,00 zł na doskonalenie nauczycieli.
XI. Gospodarka kasowa
Gospodarkę kasową regulujeInstrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów w Przedszkolu Publicznym nr 29 w Opolu.Wartości pieniężne przechowywane są w metalowej szafie. Wszystkie obroty gotówkowe dokumentowane są dowodami kasowymi. Raport kasowy sporządzany jest co 10 dni. Na koniec 2011 r. stan gotówki w kasie wykazany na koncie 101 dot. wydzielonego rachunku dochodów wyniósł 0 (akta kontroli Nr 12/16/I/88) i były zgodny z raportem kasowym nr 35/12/2011 za okres od 21 do 31.12.2011 r. oraz protokołem z uzgodnienia stanu na dzień 31.12.2011 r. w kasie przedszkola (akta kontroli Nr 12/16/I/112). W zakresie gospodarowania wydzielonym rachunkiem dochodów w grudniu 2011 r. sporządzono 3 raporty kasowe. W miesiącu tym nie dokonywano operacji gotówkowych w zakresie środków budżetowych i funduszu socjalnego.
XII. Druki ścisłego zarachowania
Zasady postępowania w zakresie druków ścisłego zarachowania reguluje Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów. Osobą odpowiedzialną w tym zakresie jest pracownik zatrudniony na stanowisku intendenta, który prowadzi rejestr tych druków. Bezpośrednią kontrolę nad drukami ścisłego zarachowania sprawuje główna księgowa. Wykorzystane druki przychodowe dotyczyły wpłat zaległości za przedszkole oraz wpłat do kasy gotówki pobranej z banku. Natomiast druki rozchodowe dotyczyły zwrotów opłat za przedszkole i wyżywienie oraz wypłat świadczeń z funduszu socjalnego.
XIII. Gospodarka magazynowa
Komisyjnego spisu z natury stanu magazynu żywnościowego dokonano w dniu 30.12.2011 r. Arkusz spisu z natury zawiera 75 pozycji na łączną kwotę 2.642,85 zł (akta kontroli Nr 12/16/I/107-110). Sporządzono protokół uzgodnienia salda ewidencji ilościowo-wartościowej magazynu. Dane wykazane w arkuszu spisowym są zgodne z saldem końcowym konta 310 – materiały oraz z kartoteką magazynową(akta kontroli Nr 12/16/I/111,113-115).
XIV. Umowy zlecenia i najmu
W 2011 r. dyrektor przedszkola nie zawarł żadnych umów najmu.
XV. Kontrola zarządcza
Zarządzeniem dyrektora nr 28/2009 z dnia 20.12.2009 r. wprowadzono procedury organizacji i zasad funkcjonowania kontroli zarządczej. W ramach tych procedur opracowano Regulamin kontroli zarządczej oraz Kodeks etyczny pracowników PP nr 29 i Rejestr ryzyk.
Ponadto z wyjaśnień dyrektora przedszkola wynika, iż w ramach praktycznego stosowania kontroli zarządczej:
- pracownicy zostali zapoznani z obowiązkami wynikającymi z wprowadzenia kontroli,
- wspólnie przeanalizowano i oceniono ryzyka mogące wystąpić w przedszkolu,
- wszyscy pracownicy zaakceptowali i podpisali oświadczenia o zapoznaniu się i stosowaniu zasad etyki w przedszkolu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
...........................................................................................
...........................................................................................
......................................................................................................................................................................................
|