KWiA.I–0914/26/10
|
Opole, 16 lipca 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 34/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza
w Opolu
ul. Sz. Koszyka 21
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
14 czerwca -9 lipca 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 71/10
nr 72/10
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, prowadzenie ksiąg rachunkowych, system kontroli wewnętrznej za 2009 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Janina Ptak – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- główna księgowa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– specjalista ds. kadr
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.)
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58)
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej, wydatkowania środków budżetowych i gospodarowania środkami z dochodów własnych oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych w kontrolowanej placówce.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola uzyskano niezbędne dane dotyczące środków finansowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na cele objęte kontrolą.
Dane zawarte w sprawozdaniach sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wydatków na wynagrodzenia dla sześciu osób w okresie od stycznia do grudnia 2009 r., prawidłowość ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego i kategorii zaszeregowania oraz akta osobowe osób przyjętych do pracy w okresie objętym kontrolą, a także wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Przeprowadzono analizę zapisów znajdujących się w ewidencjach księgowych dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków rzeczowych pod kątem prawidłowości ich klasyfikowania, celowości i zasadności ich dokonywania oraz zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach. Przeanalizowano zapisy dotyczące poszczególnych źródeł dochodów własnych pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach oraz pod kątem legalności ich uzyskiwania.
Kontroli poddano także wynagrodzenia siedmiu pracowników wypłacone od czerwca do grudnia 2009 r., tj. dyrektora, dwóch wicedyrektorów, głównej księgowej, sekretarza szkoły, specjalisty do spraw płac oraz specjalisty do spraw kadr. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami.
Sprawdzono dokumenty źródłowe dotyczące wydatków budżetowych zaewidencjonowanych w wybranych paragrafach w miesiącu grudniu 2009 r.
Sprawdzono również funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, w tym czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
W dniach od 22.09. do 10.10.2008 r., przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu zostało przeprowadzone postępowanie kontrolne nr 30/08. Przeprowadzona kontrola obejmowała następujący zakres tematyczny:
Ø gospodarka finansowa,
Ø zamówienia publiczne,
Ø prowadzenie ksiąg rachunkowych,
Ø system kontroli wewnętrznej,
Ø oszczędność przy dokonywaniu wydatków.
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej, zgodnego z obowiązującymi przepisami i procedurami przeprowadzania postępowań o zamówienia publiczne, prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej oraz prawidłowego postępowania przy dokonywaniu wydatków.
Podczas kontroli ustalono, że:
Ø szkoła posiada, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, wyodrębnione rachunki bankowe dotyczące dochodów własnych oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W tym zakresie nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości,
Ø w trakcie prowadzonych czynności sprawdzających ustalono, że w terminie od 20.09. do 31.10.2005 r. w jednostce przeprowadzono inwentaryzację majątku w formie spisu z natury oraz inwentaryzację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
Ø wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonych sprawozdaniach budżetowych,
Ø dokumenty księgowe prowadzone są w sposób chronologiczny z podziałem na poszczególne rachunki,
Ø wszystkie dokumenty księgowe poddane analizie, na podstawie których dokonywano wydatków były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym, ponadto wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej,
Ø w wyniku kontroli ustalono, że na dochody własne składały się m.in. odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym oraz wpłaty z tytułu najmu pomieszczeń. Ponadto ustalono, że w paragrafie 083 nieprawidłowo klasyfikowano dochody z najmu pomieszczeń. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ww. dochody winny być zaewidencjonowane w paragrafie 075 - Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego,
Ø w gospodarowaniu Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych nie stwierdzono nieprawidłowości.
W dniu 7 stycznia 2009 r. protokół kontroli doręczono dyrektorowi szkoły. Zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli nie wniesiono.
W związku z ustaleniami wydano następujące zalecenie pokontrolne: dla wydatków szkoły stosować prawidłową klasyfikację budżetową zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących.
Wydatki w szkole pokrywane są ze środków budżetowych Gminy, subwencji oświatowej oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Dyrektorem kontrolowanej jednostki jest pani Janina Ptak powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. Na stanowiskugłównego księgowego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z dnia 30 kwietnia 1998 r. w pełnym wymiarze czasu pracy zatrudniona jest pani(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Na dzień 31.12.2008 r. w szkole zatrudnionych było 87 osób na 83,53 etatu. Stan zatrudnienia na początek i na koniec 2009 r. w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe w osobach i etatach przedstawia tabela nr 1 (akta kontroli Nr 10/34/I/7):
Tabela nr 1
RODZAJE STANOWISK PRACY
|
stan na 01.01.2009 r.
|
stan na 31.12.2009 r.
|
osoby
|
etaty
|
osoby
|
etaty
|
Pracownicy pedagogiczni
|
61
|
59,78
|
60
|
57,72
|
Pracownicy administracji
|
7
|
5,75
|
4
|
3,5
|
Pracownicy obsługi
|
19
|
18,00
|
23
|
21,25
|
Razem:
|
87
|
83,53
|
87
|
82,47
|
W 2009 roku do pracy w szkole przyjęto siedmiu nauczycieli oraz trzech pracowników niepedagogicznych. Stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników pedagogicznych zostały ustalone z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego poszczególnych nauczycieli - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy z późniejszymi zmianami.
Kategoria zaszeregowania oraz wysokość wynagrodzenia zasadniczego przyjętych do pracy w tym okresie pracowników niepedagogicznych jest zgodna z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych.
Ustalono, że wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniami wystawionymi przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o przeszkoleniu w zakresie bhp.
W poniższych tabelach przedstawiono przyjęcia i zwolnienia w 2009 r. pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
Tabela nr 2
PRZYJĘCIA - PRACOWNICY PEDAGOGICZNI
Lp.
|
Nazwisko i imię
|
Stanowisko
|
Wymiar etatu
|
Podstawa prawna wypłaty świadczenia
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
Tabela nr 3
ZWOLNIENIA – PRACOWNICY PEDAGOGICZNI
Lp.
|
Nazwisko i imię
|
Stanowisko
|
Wymiar etatu
|
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
Tabela nr 4
PRZYJĘCIA - PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
Lp.
|
Nazwisko i imię
|
stanowisko
|
Wymiar etatu
|
Podstawa prawna wypłaty świadczenia
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2.
|
3.
|
Tabela nr 5
ZWOLNIENIA- PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
Lp.
|
Nazwisko i imię
|
stanowisko
|
Wymiar etatu
|
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2.
|
Z zapisów w ewidencji kontroli wynika, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzone zostały trzy kontroli zewnętrznych (akta kontroli Nr 10/34/I/8-9):
- jedną przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola w zakresie „Kontrola symboli narodowych”,,
- Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Art. Rolno-Spożywczych w zakresie „Dopłata do szklanki mleka”,
- jedną przez Referat Sprawozdawczości Oświaty Urzędu Miasta Opola w zakresie „Wdrożenia Regulaminu wynagradzania pracowników niepedagogicznych zgodnie z Rozporządzeniem” .
Księgi rachunkowe w szkole prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Vulcan.
Wewnętrzne regulacje dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Zakładowy plan kont,
Ø Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz ogólnych zasad polityki rachunkowości,
Ø Instrukcja w sprawie prowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych,
Ø Instrukcja dotycząca gospodarki kasowej,
Ø Regulamin kontroli wewnętrznej, Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz ogólnych zasad polityki rachunkowości,
Ø Regulamin premiowania pracowników administracji i obsługi,
Ø Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
W kontrolowanym okresie szkoła posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A.:
Ø Budżet - 13 1020 3668 0000 5902 0159 4654,
Ø ZFŚS 97 - 1020 3668 0000 5602 0159 8333,
Ø Dochody własne - 63 1020 3668 0000 5102 0159 8317,
Ø Depozyt - 85 1020 3668 0000 5102 0159 8309,
Ø Socrates-Comenius - 05 1020 3668 0000 5402 0159 8341.
Kontrolą objęto rachunki: budżetowe, ZFŚS oraz dochodów własnych.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 801 rozdział 80101 (szkoła) i dziale 854 rozdział 85401 (świetlica). Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na dodatkową jej działalność w 2009 r. wyniosła 12.625,92 zł(akta kontroli Nr 10/34/I/10):
- 440,00 zł – stypendia motywacyjne dla uczniów (akta kontroli Nr 10/34/I/12),
- 600,00 zł– kontakty zagraniczne (akta kontroli Nr 10/34/I/13),
- 11.585,92 zł – Socrates Comenius(akta kontroli Nr 10/34/I/11).
W dniu 13.01.2010 r. dyrektor jednostki kontrolowanej złożył w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2009 r.(akta kontroli Nr 10/34/I/22-24). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych na zadania dodatkowe w 2009 r. oraz z ewidencją księgową Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 10/34/I/16-18).
W trakcie prowadzonych czynności sprawdzających ustalono, że w terminie od 23.09. do 31.10.2009r. w jednostce przeprowadzono inwentaryzację majątku w formie spisu z natury oraz inwentaryzację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (akta kontroli 10/34/I/19-21).
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Dochody budżetowe w 2009 r.
W dniu 13.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych za dwanaście miesięcy 2009 r.(akta kontroli Nr 10/34/I/15).
Ze sprawozdania wynika, że wykonane dochody w tym okresie wyniosły 52.772,08 zł. Na kwotę tę składały się dochody uzyskane w dwóch paragrafach:
- 083 „Wpływy z usług”. W wyniku kontroli ustalono, że była to kwota w wysokości 52.597,08 zł z tytułu zwrotu za media wpłacona przez najemcę szkolnej kuchni(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Wpłaty dokonywane były na podstawie umowy nr 1/D/2008/2009 zawartej w dniu 1.09.2008 r.
- 097 „Wpływy z różnych dochodów”. W wyniku kontroli ustalono, że jest to kwota w wysokości 175,00 zł uzyskana ze sprzedaży złomu uzyskanego z demontażu uszkodzonego wyposażenia szkoły.
Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w następujących ratach (akta kontroli Nr 10/34/I/25-26):
- 5.212,43 zł w dniu 29.01.2009 r.,
- 4.141,98 zł w dniu 26.02.2009 r.,
- 4.933,60 zł w dniu 23.03.2009 r.,
- 5.052,23 zł w dniu 22.04.2009 r.,
- 4.421,48 zł w dniu 26.05.2009 r.,
- 4.635,03 zł w dniu 23.06.2009 r.,
- 3.423,66 zł w dniu 27.07.2009 r.,
- 3.696,37 zł w dniu 26.08.2009 r.,
- 3.007,46 zł w dniu 25.09.2009 r.,
- 5.348,01 zł w dniu 27.10.2009 r.,
- 4.141,36 zł w dniu 26.11.2009 r.,
- 4.583,47 zł w dniu 22.12.2009 r
- 175,00 zł w dniu 5.10.2009 r.
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota dochodów budżetowych wykazana w sprawozdaniu w 2009 r. jest zgodna z ewidencją księgową Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 10/34/I/18)oraz z ewidencją księgową jednostki (akta kontroli Nr 10/34/I/26).
II.2. Wydatki budżetowe w 2009 r.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły i świetlicy w 2009 r. wynosiła 3.895.121,00 zł (akta kontroli Nr 10/34/I/27-28). Faktycznie wykorzystano kwotę 3.890.333,34 zł, a niewykorzystane środki w wysokości 4.787,66 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2009 r. (akta kontroli Nr 10/34/I/29).
W dniu 13.01.2009 r. dyrektor jednostki kontrolowanej złożył w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2009 r. (akta kontroli Nr 10/34/I/22-24). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2009 r.
Stan środków budżetowych wykazany w ewidencji księgowej (konto 130) na koniec roku wynosił – „0”(akta kontroli Nr 10/34/I/30-32). Stan tenbył zgodny z wyciągiem bankowym nr 173 (akta kontroli Nr 10/34/I/33).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w dwudziestu paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/34/I/30-32).
Do kontroli wytypowano następujące paragrafy: 4010, 4210, 4240, 4260, 4270, 4280, 4300, 4350, 4360, 4370, 4410, 4700, 4740, 4750 oraz 4440. Łączna kwota wydatków zaewidencjonowanych w tych paragrafach wyniosła 3.064.697,45 zł, co stanowi 82,34 % wszystkich wydatków bieżących.
II.3. Wydatki na wynagrodzenia (paragraf 4010)
Skontrolowano wynagrodzenia siedmiu pracowników jednostki wypłacone od czerwca do grudnia 2009 r.:
- dyrektora,
- dwóch wicedyrektorów,
- głównej księgowej,
- sekretarza szkoły,
- specjalisty do spraw płac,
- specjalisty do spraw kadr.
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za 7 miesięcy 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 6
Stanowisko
|
Dyrektor
|
Wicedyrektor
|
Wicedyrektor
|
Gł. Księgowy
|
Sekretarz
|
Specjalista d/s płac
|
Specjalista
d/s kadr
|
VI/2009
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
VII/2009
|
VIII/2009
|
IX/2009
|
X/2009
|
XI/2009
|
XII/2009
|
Sprawdzono 97 wyciągów bankowych, które porównano z kartoteką zarobkową wg wynagrodzeń za cały 2009 rok. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w kartach wynagrodzeń z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 10/34/I/34-51).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 10/34/I/52-54):
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
II.4. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (paragraf 4440)
Z wyciągu bankowego nr 1 rachunku ZFŚS wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2009 r. wynosił 25.272,00 zł (akta kontroli Nr 10/34/I/57).Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną jako bilans otwarcia na koncie księgowym „135” (akta kontroli Nr 10/34/I/58-65). W sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała, że w paragrafie 4440 wydatki budżetowe za 2009 r. wyniosły 168.100,00 zł.
Terminy i kwoty przelewów naliczonych odpisów wraz z dokonaną na koniec roku korektą przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 3
Data
|
Kwota zaksięgowana na koncie „135”
|
Kwota przelewu bankowego
|
%
|
26.05.2009 r.
|
122.850,00 zł
|
122.850,00 zł
|
75,00
|
22.09.2009 r.
|
40.950,00 zł
|
40.950,00 zł
|
25,00
|
27.10.2009 r.
|
4.300,00 zł
|
4.300,00 zł
|
korekta
|
Razem:
|
168.100,00 zł
|
168.100,00 zł
|
100,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową dotyczącą tych wydatków (akta kontroli Nr 10/34/I/58-66).Powyższa kwota wydatków w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykazana w sprawozdaniu kwota faktycznie przekazana została z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 10/34/I/67-69).
Z analizy zapisów konta księgowego -135 (akta kontroli Nr 10/34/I/58-65)wynika, że łączna kwota obrotów po stronie „Wn” (wpływów) na fundusz socjalny w 2009 r. wyniosła 290.476,07 zł. W wyniku kontroli ustalono, że na sumę tę oprócz dokonanych odpisów i stanu początkowego oraz środków pieniężnych przekazanych z Urzędu Miasta Opola dla emerytowanych nauczycieli składały się także spłaty pożyczek oraz odsetki bankowe. Wpływy środków na fundusz socjalny dla emerytów zostały zaksięgowane w następujących kwotach (akta kontroli Nr 10/34/I/70-71):
- 4.840,00 zł oraz 13.138,00 zł w dniu 27.05.2009 r.,
- 1.332,46 zł oraz 3.615,82 zł w dniu 25.09.2008 r.
Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na tym koncie po stronie „Ma” wynika, że zaewidencjonowane obroty (rozchody) w tym okresie wyniosły łącznie 260.528,98 zł. Środki te wydatkowane były na:
- pożyczki mieszkaniowe,
- zapomogi,
- świadczenia urlopowe,
- dofinansowania do wczasów i kolonii,
- podatki od ww. dopłat,
- spotkanie integracyjno-kulturalne,
- imprezę artystyczną - koncert kolęd i pastorałek,
- zapłatę za wycieczkę pracowniczą.
Innych wydatków nie stwierdzono.
Stan środków pieniężnych na dzień 31.12.2009 r. według ewidencji księgowej wynosił 29.947,09 zł (akta kontroli Nr 10/34/I/58)i był zgodny z saldem wykazanym w dokumentacji bankowej (akta kontroli Nr 10/34/I/72).
Dodatkowo sprawdzono następujące zapisy w ewidencji księgowej (akta kontroli Nr 10/34/I/73-74):
Tabela nr 7
Lp.
|
Kwota
|
Data zapisu księgowego
|
Nr faktury
|
Tytuł operacji
|
Uwagi
|
1
|
3.500,00
|
14.01.09.
|
127/2009
|
Koncert kolęd i pastorałek
|
b.u.
|
2
|
5.625,00
|
21.10.09.
|
2/10/2009
|
Wycieczka do zamku Książ i Szczawna - Zdroju
|
b.u.
|
3
|
1.200,01
|
23.12.09.
|
5303/2009
|
Spotkanie integracyjno - kulturalne
|
b.u.
|
Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
II.5. Pozostałe wydatki budżetowe w 2009 r.
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w sprawozdaniu Rb-28S do kontroli wytypowano dokumentację źródłową dotyczącą wydatków w następujących paragrafach:
- w miesiącu listopadzie 2009 r.:
Tabela nr 8
Lp.
|
Łączna kwota
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
4 663,34
|
4210
|
|
2
|
2 665,03
|
4240
|
|
3
|
31 769,91
|
4260
|
|
4
|
256,20
|
4270
|
|
5
|
97,00
|
4280
|
|
6
|
4 806,13
|
4300
|
|
7
|
70,04
|
4350
|
|
8
|
82,94
|
4360
|
|
9
|
391,66
|
4370
|
|
10
|
230,00
|
4410
|
|
11
|
0,00
|
4430
|
|
12
|
0,00
|
4440
|
|
13
|
300,00
|
4700
|
|
14
|
0,00
|
4740
|
|
15
|
300,12
|
4750
|
|
|
45 632,37
|
|
|
|
41,80
|
4410
|
Deleg. kraj
|
|
160,00
|
4300
|
prowizja
|
|
45 834,17
|
Razem XI 09r.
|
|
· w miesiącu grudniu 2009 r. (akta kontroli Nr 10/34/I/92-96):
Tabela nr 9
Lp.
|
Łączna kwota
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
1 233,35
|
4210
|
|
2
|
2 440,00
|
4240
|
|
3
|
37 875,28
|
4260
|
|
4
|
4 329,80
|
4270
|
|
5
|
213,00
|
4280
|
|
6
|
2 880,30
|
4300
|
|
7
|
60,84
|
4350
|
|
8
|
257,06
|
4360
|
|
9
|
280,73
|
4370
|
|
10
|
36,78
|
4410
|
|
11
|
0,00
|
4430
|
|
12
|
0,00
|
4440
|
|
13
|
915,00
|
4700
|
|
14
|
796,14
|
4740
|
|
15
|
259,99
|
4750
|
|
|
51 578,27
|
|
|
|
325,00
|
4300
|
prowizja
|
|
51 903,27
|
Razem XII09r.
|
|
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków w miesiącach listopadzie i w grudniu 2009 r. zawiera tabela:
Tabela nr 10 XI/2009
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł/nr faktury
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
526/10
|
115,90
|
Pomoce dydaktyczne/958/10/78508/2009
|
4240
|
-
|
2
|
526/10
|
9,76
|
Pomoce dydaktyczne/958/10/78508/2009
|
4300
|
-
|
3
|
525/10
|
82,94
|
Za telefon komórkowy/531675821009
|
4360
|
-
|
4
|
530/11
|
421,16
|
Materiały biurowe/ 2137/09
|
4210
|
-
|
5
|
531/11
|
46,50
|
Za znaczki/ 2136/09
|
4300
|
-
|
6
|
533/11
|
85,40
|
Konserwacja /50642
|
4270
|
-
|
7
|
533/11
|
12,20
|
Konserwacja /50642
|
4300
|
-
|
8
|
535/11
|
227,36
|
Materiały sanitarne / 35805
|
4210
|
-
|
9
|
540/11
|
157,38
|
Za usługę / 3009029/2009
|
4300
|
-
|
10
|
541/11
|
97,00
|
Za badanie/ 1140/09
|
4280
|
-
|
11
|
542/11
|
5 762,33
|
Za energię/ 1557/0016
|
4260
|
-
|
12
|
545/11
|
915,00
|
Interkom/107/09
|
4210
|
-
|
13
|
545/11
|
768,60
|
Za usługę /107/09
|
4300
|
-
|
14
|
546/11
|
22 777,07
|
Za ciepło/21646
|
4260
|
-
|
15
|
547/11
|
170,80
|
Konserwacja /420/J
|
4270
|
-
|
16
|
547/11
|
231,80
|
Toner/420/J
|
4750
|
-
|
17
|
548/11
|
1 402,13
|
Wywóz śmieci/4221499414
|
4300
|
-
|
18
|
549/11
|
1 925,73
|
Za energię/Z5152/004
|
4260
|
-
|
19
|
551/11
|
1 304,78
|
Za wodę/82272
|
4260
|
-
|
20
|
551/11
|
2 240,95
|
Za ścieki/82272
|
4300
|
-
|
21
|
552/11
|
70,04
|
Za Internet /FOP 40657813
|
4350
|
-
|
22
|
552/11
|
98,84
|
Za telefon/FOP 40657813
|
4370
|
-
|
23
|
556/11
|
292,82
|
Za telefon/5036871219
|
4370
|
-
|
24
|
558/11
|
1 650,12
|
Za krzesła.971/P/a
|
4210
|
-
|
25
|
559/11
|
46,50
|
Za znaczki/2255
|
4300
|
-
|
26
|
560/11
|
598,36
|
Materiały biurowe/2259
|
4210
|
-
|
27
|
562/11
|
300,00
|
Szkolenie/1228
|
4700
|
-
|
28
|
573/11
|
2 484,25
|
Pomoce dydaktyczne / 167/2009
|
4240
|
-
|
29
|
574/11
|
100,00
|
Za usługę/ 61/2009
|
4300
|
-
|
30
|
575/11
|
182,81
|
Materiały konserwatorskie/ 2820091109037806
|
4210
|
-
|
31
|
575/11
|
29,97
|
Materiały konserwatorskie /280091108020720
|
4210
|
-
|
32
|
575/11
|
42,67
|
Materiały konserwatorskie /515/09HF
|
4210
|
-
|
33
|
575/11
|
14,27
|
Materiały konserwatorskie /537/09HF
|
4210
|
-
|
34
|
575/11
|
15,62
|
Materiały konserwatorskie /516/09F
|
4210
|
-
|
35
|
575/11
|
45,00
|
Pielęgnacja / 658/2009
|
4210
|
?
|
36
|
575/11
|
4,10
|
Za znaczki/275/09
|
4300
|
-
|
37
|
575/11
|
68,32
|
Tusz do druk/294/09
|
4750
|
-
|
38
|
575/11
|
18,01
|
Za usługę/ 1174/2009
|
4300
|
-
|
39
|
575/11
|
64,88
|
Pomoc dydaktyczna/ 653/10/09
|
4240
|
-
|
40
|
576/11
|
230,00
|
Za bilety/06F/435/11
|
4410
|
-
|
41
|
578/11
|
521,00
|
Prenumerata/79432/2009
|
4210
|
-
|
|
Razem
|
45 632,37
|
|
|
|
Tabela nr 11 XII/2009
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytuł/nr faktury
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
572/11
|
596,14
|
Materiały biurowe / 2315/09/M1
|
4740
|
-
|
2
|
572/11
|
200,00
|
Materiały biurowe / 2315/09/M1
|
4740
|
-
|
3
|
579/11
|
86,42
|
Za telefon komórka/ 531905771109
|
4360
|
-
|
4
|
580/11
|
60,00
|
Za szkolenie /F-ra50/11
|
4700
|
-
|
5
|
581/11
|
335,00
|
Za szkolenie /F-a2579/09
|
4700
|
-
|
6
|
582/11/
|
1 329,80
|
Przegląd budowlany/ F-ra 033/2009
|
4270
|
-
|
7
|
583/11
|
3 000,00
|
Zakup okien/ 40/WP/09
|
4270
|
-
|
8
|
590/12
|
307,42
|
Materiały sanitarne/F-ra 39258/09 /
|
4210
|
-
|
9
|
593/12
|
2 440,00
|
Projektor multimedialny - 60/12/2009
|
4240
|
-
|
10
|
594/12
|
215,00
|
Szkolenie /F-ra 2820/09
|
4700
|
-
|
11
|
595/12
|
100,00
|
Szkolenie / F-ra 78/XII/A
|
4700
|
-
|
12
|
596/12
|
31 417,55
|
Energia cieplna/ F-ra HK/23758/1329
|
4260
|
-
|
13
|
599/12
|
1 011,15
|
Wywóz śmieci/ F-ra 4221539508
|
4300
|
-
|
14
|
601/12
|
369,15
|
Wywóz śmieci/ F-ra 4221539507
|
4300
|
-
|
15
|
603/12
|
217,55
|
Zakup leków/f-ra 351/09
|
4210
|
-
|
16
|
604/12
|
60,84
|
Internet/ FOP 40657813
|
4350
|
-
|
17
|
604/12
|
94,95
|
Telefon/ FOP 40657813
|
4370
|
-
|
18
|
605/12
|
213,00
|
Badania lekarskie/ F-ra 1317/09
|
4280
|
-
|
19
|
607/12
|
4 994,08
|
Za energię elektryczną/ F-ra 67700200
|
4260
|
-
|
20
|
610/12
|
205,00
|
Szkolenie/ F-ra 15/12
|
4700
|
-
|
21
|
612/12
|
1 463,65
|
Za wodę/F-ra 090880/09
|
4260
|
-
|
22
|
612/12
|
1 500,00
|
Za ścieki/F-ra 090880/089
|
4300
|
-
|
23
|
613/12
|
200,00
|
Toner/ F-ra178/2009
|
4750
|
-
|
24
|
613/12
|
59,99
|
Toner/ F-ra178/2009
|
4750
|
-
|
25
|
614/12
|
103,08
|
Materiały dla konserwatorów F-ra 10/6096
|
4210
|
-
|
26
|
614/12
|
12,16
|
Materiały dla konserwatorów F-ra 633/09HF
|
4210
|
-
|
27
|
614/12
|
15,62
|
Materiały dla konserwatorów F-ra 02542/09
|
4210
|
-
|
28
|
614/12
|
16,90
|
Materiały dla konserwatorów F-ra1136/09
|
4210
|
-
|
29
|
614/12
|
342,35
|
Materiały dla konserwatorów 2820091209017781
|
4210
|
-
|
30
|
614/12
|
88,27
|
Materiały dla konserwatorów F- ra 2820091209017781
|
4210
|
-
|
31
|
620/12
|
185,78
|
Za telefon/ 5038070887/22
|
4370
|
-
|
32
|
621/12
|
130,00
|
Aktualizacja Poradnika dyrektora/ F-ra 0538/AK-4/09
|
4210
|
-
|
33
|
625/12
|
170,64
|
Za komórkę/ F-ra 531845551209
|
4360
|
-
|
34
|
629/12
|
36,78
|
Delegacja krajowa
|
4410
|
-
|
|
Razem
|
51 578,27
|
|
|
|
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny sprawdził sposobu księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i zadekretowane.
II.6. Dochody własne w 2009 r.
W dniu 13.01.2010 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania dochodów i wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 10/34/I/97).
Wykazany w sprawozdaniu stan należności netto i zobowiązań na dzień 01.01.2009 r. tj. na początek okresu sprawozdawczego wynosił 0,00 zł.
Wykazane w sprawozdaniu dane na koniec okresu sprawozdawczego, tj. 31.12.2009 r. dotyczące należności i zobowiązań także były zerowe.
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2009 r. wynosił 15.346,55 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (68.163,29 zł) a poniesionymi wydatkami (52.816,74 zł) i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 10/34/I/98)oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/34/I/99-101).
II.7. Wpływy dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 68.163,29 zł (akta kontroli Nr 10/34/I/97). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 23.665,29 zł,
Ø przychody w kwocie 44.498,00 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 075 „Wpływy z najmu”- kwota 38.400,00 zł
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 741,00 zł,
Ø paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów”- kwota 5.357,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego składały się środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym dochodów własnych w kwocie 23.665,29zł (akta kontroli Nr 10/34/I/102).
Wykazane w sprawozdaniu wpływy na poszczególne paragrafy były zgodne z ewidencją księgową:
- konta 700 - dla paragrafu 075 (akta kontroli Nr 10/34/I/103-104 ),
- konta 750 - dla paragrafu 092 (akta kontroli Nr 10/34/I/105),
- konta 760 - dla paragrafu 097 (akta kontroli Nr 10/34/I/106).
Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że „paragrafy z dochodów własnych zostały przypisane do danych kont które odpowiadają za dane dochody jednostki i tak paragraf 0750 został przypisany do konta 700 konto to odpowiada za sprzedaż produktów i koszt i wytworzenia, na koncie tym jednostka księguje usługi wynajmu pomieszczeń. Paragraf 0920 został przypisany do konta 750 konto to odpowiada za przychody i koszty finansowe, na tym koncie jednostka księguje odsetki bankowe. Paragraf 0970 został przypisany do konta 760 Pozostałe przychody i na koncie tym jednostka księguje prowizję z tytułu umowy o współpracy z ubezpieczycielem uczniów.” Główna księgowa ponadto wyjaśniła, że od 2010 r. powyższe paragrafy są powiązane z kontem 132.
Przychody uzyskane w paragrafie 075 pochodzą z wynajmu pomieszczeń na podstawie umów zawartych przez szkołę z następującymi firmami i osobami fizycznymi:
- (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Natomiast na przychody wykazane w paragrafie 097 składały się opłaty za duplikaty legitymacji uczniów oraz prowizja z tytułu umowy o współpracy z ubezpieczycielem uczniów.
II.8. Wydatki z dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2009 r. wyniosły ogółem 68.163,29 zł i zostały zaewidencjonowane w pięciu paragrafach (akta kontroli Nr 10/34/I/97).
W poszczególnych paragrafach zaewidencjonowane wydatki przedstawiały się następująco:
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 21.591,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała zapłata za materiały biurowe i edukacyjne oraz meble. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4270 – zakup usług remontowych
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 23.761,99 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składał się koszt zakupu okien. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4300 – zakup usług pozostałych
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 2.346,77 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała się zapłata za transport, znaczki, wywóz ścieków, wymiana świetlówek i przełączników - Kompreserv, zapłata za użytkowanie programu - Progman. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4410 – podróże krajowe
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.126,54 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała się zapłata za delegację. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4480 – podatek od nieruchomości
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 3.990,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała się zapłata za podatek od nieruchomości. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/34/I/107).
System kontroli wewnętrznej
Na 2009 r. zaplanowano następujące tematy kontroli:
Tabela nr 12
Lp.
|
Element kontroli
|
Kogo dotyczy
|
Termin
|
1
|
Realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
|
Wszyscy nauczyciele
|
Na bieżąco
|
2
|
Realizacja obowiązku szkolnego:
· kontrola ksiąg ewidencyjnych (Księga Uczniów, Księga Dzieci) pod kątem zgodności zapisów z listami meldunkowymi,
· bieżąca aktualizacja ewidencji uczniów,
· kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci z obwodu szkoły.
|
Sekretarz szkoły
|
X
Na bieżąco
X - XI
|
3
|
Prowadzenie kancelarii:
· prowadzenie księgi kancelaryjnej – rejestracja dokumentów przychodzących i wychodzących,
· ewidencja i sposób przechowywania pieczęci,
· prowadzenie rejestrów legitymacji szkolnych i kart rowerowych,
· prowadzenie rejestru zaświadczeń,
· prowadzenie ewidencji świadectw szkolnych,
· prawidłowość przechowywania dokumentacji uczniów,
· prawidłowość prowadzenia dokumentacji związanej z prowadzeniem archiwum,
|
Sekretarz szkoły
|
koniec
roku
szkolnego
początek
roku
szkolnego
XII
|
4
|
Dyscyplina pracy, działania kadrowe:
· prowadzenie teczek akt osobowych,
· prowadzenie ewidencji czasu pracy,
· prawidłowość sporządzania umów
o pracę,
· sprawdzenie wykorzystania urlopów wypoczynkowych,
· poprawność i terminowość sporządzania zestawień statystycznych,
· planowanie związane z tzw. ruchem kadrowym,
· przygotowanie do naliczania nagród jubileuszowych,
· kontrola obowiązku wykonywania badań pracowniczych,
· prowadzenie ewidencji legitymacji pracowniczych i ubezpieczeniowych,
· terminowość rejestrowania
i wyrejestrowywania pracowników
w ZUS,
|
Specjalista ds. kadr
|
drugi
kwartał
IV
Zgodnie z terminami
I-II
I-II
Na bieżąco
V
Na bieżąco
|
5
|
Dokumentacja księgowa:
· terminowość i prawidłowość sporządzania preliminarzy dochodów
i wydatków budżetowych,
· gospodarka kasowa,
· kontrola wydatków i dokumentów zakupów,
· kontrola list płatniczych,
· gospodarowanie funduszem płac –zatrudnienie,
|
gł. księgowa
st. księgowa
gł. księgowa
kierownik gosp.
specjal. ds. płac
gł. księgowa
specjal. ds. kadr
|
VIII
raz na kwartał
na bieżąco
co miesiąc
XI-XII
|
6
|
Gospodarka środkami trwałymi
i wyposażeniem:
· prawidłowość prowadzenia ksiąg inwentarzowych,
· oznakowanie środków trwałych
i wyposażenia,
· zgodność stanów ewidencyjnych
i faktycznych,
· prawidłowość sporządzania protokółów likwidacji (zniszczenia) środków rzeczowych,
|
Kierownik gospodarczy
|
drugi
kwartał
pod
koniec
roku
|
7
|
Gospodarka remontowa i inwestycyjna:
· prawidłowość prowadzenia książki obiektu,
· prowadzenie rejestru remontów,
· opracowywanie planów remontowych wieloletnich i rocznych,
· prowadzenie okresowych przeglądów stanu technicznego budynku
· zawieranie umów z wykonawcami robót zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych,
|
Kierownik gospodarczy
|
drugi
kwartał
XII
III
w miarę potrzeb
|
8
|
Bezpieczeństwo i higiena pracy:
· wyposażenie w obowiązujący sprzęt p.pożarowy,
· instrukcja p.poż. i plan ewakuacji,
· zaopatrzenie pracowników w przysługującą im odzież roboczą
i sprzęt ochrony osobistej,
· prowadzenie ewidencji pozaksięgowej odzieży i sprzętu ochrony osobistej indywidualnie dla każdego pracownika,
· terminowość szkoleń bhp oraz posiadanie odpowiednich do tego dokumentów,
· prawidłowość zabezpieczenia urządzeń elektrycznych przed porażeniem prądem,
· kontrola aktualności książeczek zdrowia,
· ocena stanu ochrony p.poż. oznakowania dróg ewakuacyjnych, przegląd warunków pracy.
|
Specjalista
ds. bhp
|
Na bieżąco
|
9
|
Kontrola stanu higieny szkolnej i stanu sanitarnego obiektu
|
Kierownik gospodarczy
|
Jesień, wiosna
i po feriach
|
10
|
Kontrola dokumentacji inwentaryzacyjnej
|
Gł. księgowa
|
zgodnie
z termina-
rzem
|
W poniższej tabeli wpisano sposób realizacji kontroli oraz wydane zalecenia.
Tabela nr 13
Lp.
|
Nazwisko i Imię – stanowisko - osoby kontrolującej
|
Data
|
Cel kontroli
|
Wydane polecenia i zalecenia oraz terminy ich wykonania
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
05.01.2009
|
Protokół BHP boisk i pomieszczeń szkolnych
|
Brak zaleceń
|
2
|
02.02.2009
|
Protokół BHP boisk i pomieszczeń szkolnych
|
Brak zaleceń
|
3
|
02.04.2009
|
Protokół BHP boisk i pomieszczeń szkolnych
|
Brak zaleceń
|
4
|
30.04.2009
|
Kontrola obowiązku wykonywania badań profilaktycznych
|
Brak zaleceń
|
5
|
30.04.2009
|
Kontrola prawidłowości w organizowaniu płac
|
Bez uwag.
|
6
|
30.04.2009
|
Kontrola prowadzenia kasy na dzień 31.03.2009
|
Bez zaleceń
|
7
|
30.04.2009
|
Kontrola naliczania godzin ponadwymiarowych
|
Bez zaleceń
|
8
|
30.06.2009
|
Kontrola prawidłowości prowadzenia kasy na dzień 30.06.2009 r
|
Bez zaleceń
|
9
|
02.07.2009
|
Kontrola prowadzenia ksiąg inwentarzowych
|
Bez uwag
|
10
|
25.08.2009
|
Kontrola pracy sekretariatu
|
Bez uwag
|
11
|
28.08.2009
|
Protokół BHP boisk i pomieszczeń szkolnych
|
Brak zaleceń
|
12
|
30.09.2009
|
Prawidłowość prowadzenia ewidencji druków ścisłego zarachowania
|
Brak uwag
|
13
|
30.09.2009
|
Prawidłowość prowadzenia kasy na dzień 30.09.2009
|
Brak zaleceń
|
14
|
30.11.2009
|
Prawidłowość naliczania funduszu płac dla wybranych pracowników
|
Brak uwag
|
15
|
30.11.2009
|
Prawidłowość prowadzenia kasy na dzień 30.11.2009
|
Brak uwag
|
16
|
14.12.2009
|
Kontrola sposobu likwidacji sprzętu
|
Brak uwag
|
17
|
29.12.2009
|
Kontrola magazynu czystości
|
-prowadzić karty przejrzyście
- nie przechowywać środków na parapecie – sprawdzono wykonanie 09.01.2010 r
|
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|