KWiA.I–0914/27/10
|
Opole, 14.07.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 35/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 33 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
21-24.06.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka-inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 73/2010
nr 74/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość realizacji zaleceń pokontrolnych z 05.11.2008 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Alfreda Ludwiczyńska - Popera –
dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Alfreda Ludwiczyńska - Popera –
dyrektor przedszkola
|
W dniach od 19 września do 10 października 2008r. w Publicznym Przedszkolu nr 33 w Opolu zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne w zakresie: gospodarki finansowej, ewidencji księgowej i sprawozdawczości oraz ZFŚS.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia05.11.2008 r. polecił:
1. Sprawozdania budżetowe sporządzać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz.791 z późn. zm.) czyli rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-28S wynika, że wydatki za 2009r. wyniosły ogółem 568.982,54 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w ośmiu paragrafach. Dane wykazane w sprawozdaniu są zgodne z ewidencją księgową.
Lp.
|
Paragraf
|
Wydatki
|
1.
|
3020
|
500,00
|
2.
|
4010
|
431184,47
|
3.
|
4040
|
30128,65
|
4.
|
4110
|
66612,64
|
5.
|
4120
|
10783,96
|
6.
|
4300
|
6588,00
|
7.
|
4440
|
22600,00
|
8.
|
4580
|
584,82
|
2. Przestrzegać przepisów ustawy o ZFSS w zakresie dokonywanych odpisów.
Odpis na ZFŚS na 2009r. przedstawiał się następująco:
Plan na 2009r.
|
Plan po korekcie
|
Różnica
|
19.200,00
|
22.600,00
|
3.400,00
|
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w ustawowych terminach, tj. w dniach:
Ø 26.05.2009 r. – 14.400,00 zł
Ø 29.09.2009 r. – 8.200,00 zł
RAZEM 22.600,00 zł
3. Ustalić wynagrodzenie dla głównej księgowej zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2008r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Podczas kontroli przeprowadzonej w 2008r. stwierdzono, że w przypadku głównego księgowego brak było kategorii i liczby punktów, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2008r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Pismem z dnia 17.11.2008r. zmieniono wynagrodzenie głównego księgowego i ustalono wynagrodzenie zasadnicze(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
4. Dla wydatków stosować prawidłową klasyfikację budżetową.
Zespół kontrolny sprawdził wszystkie dokumenty księgowe z miesiąca lutego 2009 r., na podstawie których dokonano przelewów bankowych.
Lp.
|
Nr faktury
|
Nazwa wydatku
|
nr WB
|
§
|
Kwota (zł)
|
Uwagi
|
1
|
797
|
Żywność
|
34
|
4220
|
122,92
|
|
2
|
09/1120
|
Żywność
|
34
|
4220
|
75,92
|
|
3
|
02877/ER/09
|
Dwutygodnik
|
30
|
4300
|
15,00
|
Winien być § 4210
|
4
|
30/09
|
Router
|
30
|
4300
|
170,80
|
|
5
|
FOP40314006
|
Telefon
|
30
|
4350
4370
|
226,42
|
|
6
|
Z1539/0002
|
Energia
|
30
|
4260
|
624,78
|
|
7
|
35/09
|
Zabawki
|
30
|
4240
|
1.661,64
|
|
8
|
70/02/09
|
Wzory pism
|
29
|
4300
|
99,00
|
Winien być § 4210
|
9
|
008481/2009
|
Ścieki, woda
|
28
|
4260
|
109,99
|
|
10
|
2907/02/09
|
Książki, płyty
|
28
|
4240
|
88,98
|
|
11
|
4221140037
|
Wywóz odpadów
|
28
|
4300
|
225,98
|
|
12
|
4221140038
|
Wywóz odpadów
|
28
|
4300
|
75,33
|
|
13
|
662
|
Żywność
|
28
|
4220
|
152,22
|
|
14
|
176/0/02/09
|
Sól
|
28
|
4210
|
67,10
|
|
15
|
00685/ERP
|
Portal Ergo – dostęp
|
28
|
4300
|
48,68
|
|
16
|
68122/2009
|
Niezbędnik dyrektora
|
24
|
4300
|
699,02
|
Winien być § 4210
|
17
|
0025/09/FVS
|
Najem terenu pod tablicę reklamową
|
24
|
4300
|
50,00
|
|
18
|
09/851
|
Żywność
|
24
|
4220
|
70,46
|
|
19
|
2104/A
|
Żywność
|
24
|
4220
|
142,58
|
|
20
|
17/09
|
Lalki
|
24
|
4210
|
350,00
|
|
21
|
13/09
|
Zabawki
|
24
|
4240
|
1.956,02
|
|
22
|
14330/09
|
Kodeks pracy – aktualizacja
|
21
|
4300
|
28,00
|
Winien być § 4210
|
23
|
01916/ER/09
|
Dwutygodnik Ergo
|
21
|
4300
|
15,00
|
Winien być § 4210
|
24
|
06297/09
|
Kodeks oświaty – aktualizacja
|
21
|
4300
|
28,00
|
Winien być § 4210
|
25
|
FOO835/09
|
Toner
|
19
|
4740
|
336,72
|
|
26
|
5/2009
|
Zajęcia muzyczne – rytmika
|
18
|
4300
|
450,00
|
|
27
|
484
|
Żywność
|
18
|
4220
|
101,57
|
|
28
|
09/619
|
Żywność
|
18
|
4220
|
27,23
|
|
29
|
00/919/ER/09
|
Dwutygodnik Ergo
|
17
|
4300
|
15,00
|
Winien być § 4210
|
30
|
6542085/145
|
Gaz
|
17
|
4260
|
575,15
|
|
31
|
11/09
|
Instalacja oprogramowania
|
17
|
4300
|
146,40
|
|
32
|
0956/01/09
|
Książki, płyty
|
17
|
4240
|
88,80
|
|
W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że w 7 przypadkach wydatki nie były prawidłowo zaklasyfikowane. Stwierdzone uchybienia dotyczyły tego samego rodzaju wydatku (czasopisma, książki). Były księgowane w § 4300, a winny być w 4210.
5. Faktury opisywać pod względem celowości zakupu.
Ustalono, że wszystkie zbadane dokumenty nie były opisane pod względem celowości zakupu. Instrukcja wewnętrzna dotycząca obiegu dowodów księgowych nie zawiera zapisu, że pracownicy merytoryczni są zobowiązani do umieszczenia na fakturach dokładnego opisu zdarzenia gospodarczego, w tym celowości zakupu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
|