KWiA.I–1711.00002.2012
|
Opole, 9 luty 2012 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 2/12
|
Jednostka kontrolowana
|
Przedszkole Publiczne nr 4
w Opolu
ul. Bielska 23
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
19 stycznia - 9 lutego 2012 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech –główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 2/12
nr 3/12
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa za 2011 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2011 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Elżbieta Marciniak – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- główna księgowa
(ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- specjalista ds. kadr i płac
(ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- specjalista ds. żywienia
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
4.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.).
5.Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6.Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.)
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38 poz. 207 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. 38 poz. 861 z późn. zm.).
9.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).
10. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
12. Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych (z późn zm).
13. Uchwała Nr IX/117/11 Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielanie przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Opole.
14. Uchwała Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, za wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego.
15. Uchwała Nr LXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
16. Uchwała Nr VIII/93/11 Rady Miasta Opola z dnia 31 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
17. Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej, sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji dochodów i wydatków oraz sprawdzenie zgodności sporządzanych sprawozdań z ewidencją księgową.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych,
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wszystkich wydatków budżetowych przedszkola za grudzień 2011 r.,
- zgodność ze sprawozdaniem zapisów dotyczących wpływów i wydatków z dochodów na wydzielonym rachunku w 2011 r. we wszystkich paragrafach,
- wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w grudniu 2010 r.,
- zgodność z ewidencją księgową stanu zobowiązań i należności.
Skontrolowano także stan magazynu żywieniowego i porównano go ze stanem ewidencyjnym oraz sprawdzono czy na koniec roku jednostka dokonała spisu z natury i rozliczenia artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie.
Kontroli poddano także stan gotówki w kasie, który porównano z ostatnim raportem kasowym.
Sprawdzono również czy jednostka posiada opracowane na piśmie procedury kontroli zarządczej oraz czy procedury te są dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Publiczne Przedszkole Nr 4 w Opolu przy ul. Bielskiej 23 funkcjonuje od dnia 1 stycznia 1993 r., na podstawie Uchwały Nr XXXVII/234/92 Rady Miasta Opola z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie utworzenia przedszkola. Siedzibą Przedszkola jest nieruchomość zabudowana, którą Prezydent Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/28/99 z dnia 26.05.1999 r.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki była pani Elżbieta Marciniak powołana na to stanowisko do 31 sierpnia 2015 r.Głównym księgowym jednostki jest pani (ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1.05.2004 r. na ¼ etatu na czas nieokreślony.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale klasyfikacji budżetowej 801 rozdział 80104.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz ogólnych zasad (polityki) rachunkowości w Przedszkolu Publicznym Nr 4 w Opolu
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Regulamin kontroli zarządczej,
Ø Instrukcja inwentaryzacyjna,
Ø Instrukcja kasowa,
Ø Regulamin ZFŚS.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2009 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.W trakcie czynności stwierdzono nadwyżkę w kwocie 32.631,03 zł wynikającą z nieprzyjęcia niektórych mebli i pozostałego wyposażenia wykazanych w zestawieniu zbiorczym do spisu z natury do ewidencji pozostałych środków trwałych w latach 2001-2005 prowadzonej przez poprzedniego dyrektora (akta kontroli Nr 12/2/I/6).
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce na dzień 31.12.2011 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Ilość osób-umowy
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2011 r.)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
12
|
10,73
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
3
|
2
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
10
|
9,26
|
RAZEM
|
25
|
21,99
|
W porównaniu do analogicznego roku ubiegłego stan zatrudnienia w osobach nie uległ zmianie, natomiast zatrudnienie w etatach wzrosło o 0,63 etatu. O jeden etat wzrosło zatrudnienie nauczycieli i o 0,37 etatu zmniejszył się stan zatrudnienia wśród pracowników obsługi.
Stan zatrudnienia nauczycieli według stopnia awansu zawodowego na dzień 31.12.2011 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 2
Lp.
|
Stopień
awansu zawodowego
|
Zatrudnienie
w osobach
|
Zatrudnienie
w etatach
|
1
|
Dyplomowani
|
5
|
4,09
|
2
|
Mianowani
|
4
|
4
|
3
|
Kontraktowi
|
1
|
1
|
4
|
Stażyści
|
2
|
1,64
|
RAZEM
|
12
|
10,73
|
W 2011 r. jeden nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia. W okresie objętym kontrolą w przedszkolu ustało zatrudnienie jednego pracownika niepedagogicznego - umowa o pracę na czas określony oraz dwóch pracowników pedagogicznych - umowy o pracę na czas określony i umowa o pracę na zastępstwo (akta kontroli Nr 12/2/I/44). Ustalono, że po dacie zwolnienia pracownicy nie figurowali na listach płac oraz na listach obecności (akta kontroli Nr 12/2/I/7-16).
Jednocześnie w tym samym czasie przyjęto do pracy jednego pracownika niepedagogicznego oraz dwóch pracowników pedagogicznych (akta kontroli Nr 12/2/I/44). Kontrolą objęto wynagrodzenia osoby przyjętej do pracy w 2011 r. Ustalono, że kategorie zaszeregowania oraz stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownika niepedagogicznego przyjętych do pracy w okresie objętym kontrolą są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz z Regulaminem Wynagradzania pracowników przedszkola .
Na podstawie ewidencji kontroli ustalono, że w 2011 r. w przedszkolu zostały przeprowadzone dwie kontrole zewnętrzne przez Państwowy Powiatowy Inspektora Sanitarny w Opolu. Wydano zalecenie dot. wyremontowania umywalki do mycia rąk. Zalecenie wykonano.
Na dzień 31.12.2011 r. do przedszkola zapisanych było 125 dzieci tj. o jedno więcej niż na dzień 31.12.2010 r.
V. Dochody budżetowe w 2011 r.
W dniu 10.01.2012 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych przedszkola za rok 2011 (akta kontroli Nr 12/2/I/17).
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 1.907,43zł. W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27S paragrafie 0830 kwota 248,72 zł dotyczyła zwrotu należności z tyt. opłat dzieci za świadczenia przedszkolne za 2010 r. Natomiast na kwotę 1.658,71 zł wykazaną w paragrafie 0920 składały się: wygenerowane na rachunku bankowym odsetki w kwocie 1.524,55 zł oraz wpłacone przez rodziców odsetki od należności za świadczenia przedszkolne w 2010 r. w kwocie 134,16 zł. W wyniku kontroli ustalono, że dochody te są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki (akta kontroli Nr 12/2/I/18).
Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 12/2/I/19-43).
VI. Wydatki budżetowe w 2011 r.
W ewidencji księgowej (konto 130) jednostka kontrolowana wykazała, że stan początkowy środków na rachunku bankowym na dzień 01.01.2011 r. wynosił 0 (akta kontroli Nr 12/2/I/45,55). W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z wyciągiem bankowym nr 1 z dnia 3.01.2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/46-48).
Z ewidencji Urzędu Miasta Opola wynika, że w 2011 r. do jednostki kontrolowanej przekazano 926.634,00 zł. Kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową jednostki (strona Ma konta 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych) (akta kontroli Nr 12/2/I/49). W wyniku kontroli ustalono, że na kwotę tę składają się środki na wynagrodzenia i pochodne, odpisy na fundusz socjalny oraz na usługi remontowe (zapłata faktur za wykonanie przebudowy wejścia do przedszkola oraz za wykonanie ogrodzenia). W dniu 29.12.2011 r. jednostka zwróciła do Urzędu Miasta niewykorzystane środki budżetowe w kwocie 239,95 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/119).
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80104 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że wydatki za okres od stycznia do grudnia 2011 r. zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach tj: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4270 oraz 4440 (akta kontroli Nr 12/2/I/51). Łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu RB-28S wyniosła 926.394,05 zł i była niższa o 239,95 zł od kwoty otrzymanej z Urzędu Miasta. Zwrotu niewykorzystanych środków dokonano w dniu 29.12.2011 r. (strona Wn konta 223). Ustalono, że wydatki w 2011 r. były wyższe o 141.672,24 zł od wydatków poniesionych w analogicznym okresie roku ubiegłego (akta kontroli Nr 12/2/I/50). Wszystkie ww. wydatki dotyczyły wydatków osobowych, wynagrodzeń, w tym „trzynastki” oraz pochodnych jak składki ZUS, fundusz pracy, odpisu na fundusz socjalny oraz zakupu usług remontowych.
W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków ogółem wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki (akta kontroli Nr 12/2/I/52-54).
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w grudniu 2011r. Z wyciągów bankowych nr 92 i 93 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 30.11.2011 r. i 01.12.2011 r. wynosił 64.069,95 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/21,56-58). Stan ten odpowiadał różnicy pomiędzy kwotą otrzymaną i wydatkowaną oraz był zgodny z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald konta 130 (akta kontroli Nr 12/2/I/59-64). Na podstawie wyciągów bankowych nr 96, 97 i 99 oraz ewidencji księgowej (konto 130) ustalono, że wpływy ogółem na rachunek bieżący jednostki wyniosły w grudniu 29.199,96 zł, w tym środki budżetowe przekazane przez Urząd Miasta w kwocie 29.158,00 zł oraz kapitalizacja odsetek bankowych w kwocie 41,96 zł. Zatem łączna kwota środków zaewidencjonowanych i posiadanych na rachunku bieżącym jednostki wynosiła w grudniu 93.269,91 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/21,56-58). Z analizy sprawozdań za okresy od stycznia do listopada i od stycznia do grudnia oraz z ewidencji księgowej wynika, że w grudniu zaewidencjonowano wydatki w trzech paragrafach tj. 4010, 4110 i 4120 na łączną kwotę 92.988,00 zł. Ponadto z powyższych danych wynika, że wydatki w poszczególnych paragrafach wyniosły:
- § 4010 - 73.322,17 zł,
- § 4110 - 17.024,04 zł,
- § 4120 - 2.641,79 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków w grudniu ogółem oraz w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją konta 130 (akta kontroli Nr 12/2/I/56-58).
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że obroty w grudniu zaewidencjonowane po stronie Ma konta-130 były wyższe o 281,91 zł i wyniosły ogółem 93.269,91 zł. Na podstawie ewidencji księgowej oraz wyciągu bankowego nr 99 z dnia 29.12.2011 r. ustalono, że na powyższą kwotę oprócz wydatków zrealizowanych według podziałek klasyfikacji budżetowych składały się także:
- kwota zwrotu do Urzędu Miasta niewykorzystanych środków w wysokości 239,95zł,
- kapitalizacja odsetek w wysokości 41,96 zł, które zostały przekazane do Urzędu Miasta Opola bezpośrednio przez bank jako dochody budżetowe.
Na koniec 2011 r. saldo konta 130 wynosiło 0 i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 100 z dnia 30.12.2011 r. oraz z wyciągiem bankowym nr 1 z dnia 2.01.2012 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/65-68)
§ 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 73.322,17 zł.Na podstawie zestawienia wydatków dla poszczególnych paragrafów, wyciągów bankowych nr 93- 99 za okres od 1 do 29.12.2011 r. oraz ewidencji kont 130, 225, 229 i 240 (akta kontroli Nr 12/2/I/69-82)ustalono, żena powyższą kwotę składają się między innymi:
- wynagrodzenia netto nauczycieli – 23.565,12 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników administracji – 3.434,52 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników obsługi –10.843,00 zł,
- składka zdrowotna – 4.466,22 zł,
- wynagrodzenia za godziny zastępstw- 62,66 zł.
Ponadto na kwotę tych wydatków składają się potrącone z wynagrodzeń składki ZUS od pracowników, składki ubezpieczeniowe PZU, składki ZNP, potrącone pożyczki mieszkaniowe oraz podatek od wynagrodzeń (akta kontroli Nr 12/2/I/87-90 ).
W trakcie kontroli dokonano również analizy wynagrodzeń za grudzień wszystkich pracowników przedszkola. Stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac (akta kontroli Nr 12/2/I/83-84). Porównano także wysokość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń z przepisami prawnymi oraz z dokumentacją stanowiącą podstawę ich naliczeń, w tym z:
· regulaminem wynagradzania wraz załącznikami,
· aktami nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli,
· umowami o pracę,
· decyzjami dyrektora dotyczącymi przyznania dodatków motywacyjnych, za wychowawstwo, opiekuna stażu, za specjalizację, w sprawie zmiany wynagrodzeń,
· wydrukami komputerowymi dotyczącymi dodatku za wysługę.
Rozbieżności w tym zakresie nie stwierdzono (akta kontroli Nr 12/2/I/93).
§ 4110 składki na ubezpieczenie społeczne
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej konta -130 i 229 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 17.024,04 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek ZUS za listopad i grudzień 2011r. oraz była zgodna z deklaracjami DRA (akta kontroli Nr 12/2/I/85-86). Na podstawie zestawienia wydatków dla poszczególnych paragrafów, wyciągów bankowych nr 93, 94, 95, 98 i 99 oraz ewidencji kont 130, 225 i 229 ustalono, żena powyższą kwotę składają się:
- składki ZUS od pracodawcy w kwocie 16.935,08 zł,
- wypłata zasiłku w kwocie 27,96 zł,
- zapłata podatku od wypłaconych zasiłków w kwocie 61,00 zł.
§ 4120 składki na Fundusz Pracy
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej – konta 130 i 229 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 2.641,79 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek na Fundusz Pracy za listopad i grudzień 2011r. oraz była zgodna z deklaracjami DRA (akta kontroli Nr 12/2/I/85-86). Na podstawie tej ewidencji oraz wyciągów bankowych nr 94 i 96 ustalono, że przelewów składek do ZUS dokonano w dniach 02 i 29.12.2011 r.
Ponadto sprawdzono roczne wydatki wykazane w paragrafie 3020 – wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń. Ze sprawozdania wynika, że wydatki za okres od stycznia do grudnia wyniosły 900,00 zł. Ustalono, że kwota wydatku jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 11/37/I/92). Wydatek ten dotyczył zapomogi zdrowotnej wypłaconej nauczycielowi na podstawie art. 72 Karty Nauczyciela. Wypłaty dokonano przelewem w dniu 17.11.2011 r. (wyciąg bankowy nr 89).
VII. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 03.01.2011 r. wynosił 6.036,20 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/94). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 12/2/I/95-99).
W 2011 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 41.375,00 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/95-103). Kwota odpisu była zgodna z naliczeniem Funduszu Socjalnego (akta kontroli Nr 12/2/I/95) oraz z Planem dochodów/wydatków ZFŚS na 2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/105-106).Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach (akta kontroli Nr 12/2/I/95-103):
Ø 31.05.2011 r. - 29.850,00 zł
Ø 06.06.2011 r. - 1.575,00 zł
Ø 28.09.2011 r. - 9.550,00 zł
Ø 05.10.2011 r. - 400,00 zł
RAZEM 41.375,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym nr 4 w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) oraz wyciągów bankowych konta ZFŚS wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 6.449,16 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/100,104). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy strony Ma wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø pomocy materialnej i zapomóg.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2011 r. wynosiło 6.262,77 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 65 (akta kontroli Nr 12/2/I/107).
Zespół kontrolny sprawdził wszystkie wydatki poniesione z ZFŚS w 2011 r. Wydatki ujęte w ewidencji księgowej porównano z dokumentacją źródłową. Wydatki dotyczyły:
1. zapomogi finansowej na kwotę 478,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 24.01.2011 r.,
2. pomocy materialnej dla emeryta na kwotę 90,00 zł wypłaconej w dniu 31.01.2011 r.,
3. zapomogi finansowej na kwotę 478,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 11.02.2011 r.,
4. pożyczki mieszkaniowej na kwotę 4.000,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 7.02.2011r.,
5. pożyczki mieszkaniowej na kwotę 4.000,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 17.03.2011r.,
6. pomocy materialnej na kwotę 300,00 zł wypłaconej renciście przedszkola w dniu 20.04.2011 r.,
7. pomocy materialnej na łączną kwotę 2.109,00 zł wypłaconej 28 pracownikom i emerytom przedszkola w dniu 21.04.2011 r.,
8. pomocy materialnej na łączną kwotę 150,00 zł wypłaconej pracownikom i emerytom przedszkola w dniu 22.04.2011 r.,
9. pożyczki mieszkaniowej na kwotę 3.000,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 6.05.2011r.,
10. pożyczki mieszkaniowej na kwotę 4.000,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 9.06.2011r.,
11. pożyczki mieszkaniowej na kwotę 4.000,00 zł wypłaconej pracownikowi przedszkola w dniu 28.06.2011r.,
12. dofinansowania do wypoczynku oraz świadczeń urlopowych dla nauczycieli na łączną kwotę 19.678,03 zł wypłaconych w dniu 15.06.2011 r.,
13. dofinansowania do wypoczynku dla emerytów i rencistów na łączną kwotę 5.300,00 zł wypłaconych w dniu 23.09.2011 r.,
14. zapomogi finansowej na kwotę 500,00 zł wypłaconej emerytowi przedszkola w dniu 23.09.2011r.,
15. dofinansowania do wypoczynku dla emeryta na kwotę 1.000,00 zł wypłaconych w dniu 26.09.2011 r.,
16. zapomogi losowej na kwotę 500,00 zł wypłaconej emerytowi przedszkola w dniu 26.09.2011 r.,
17. dofinansowanie do wypoczynku dziecka na kwotę 328,00 zł wypłaconego pracownikowi przedszkola w dniu 28.09.2011 r.,
18. pożyczek mieszkaniowych na łączną kwotę 10.000,00 zł wypłaconych pracownikom przedszkola w dniu 16.11.2011r.,
19. pomocy materialnej i zapomóg na łączną kwotę 12.190,00 zł wypłaconej 39 pracownikom i emerytom przedszkola w dniu 7.12.2011 r.,
20. pomocy materialnej i zapomogi na łączną kwotę 750,00 zł wypłaconej renciście przedszkola w dniu 15.12.2011 r.,
21. pomocy materialnej i zapomóg na łączną kwotę 2.650,00 zł wypłaconej ośmiu emerytom przedszkola w dniu 7.12.2011 r.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały dokumentację potwierdzającą przyznanie ww. świadczeń. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Wydatki dot. świadczeń zostały poniesione zgodnie z Regulaminem ZFŚS i stosownymi w tym zakresie przepisami.
VIII. Zobowiązania
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań budżetowych na dzień 31.12.2011 r. w łącznej kwocie 64.087,00zł. Zobowiązania te dotyczyły paragrafów: 4040, 4110 oraz 4120.
Zobowiązania wykazane w paragrafie 4040 w kwocie 53.825,58 zł dotyczyły naliczonej trzynastki za 2011 r. (konto 231) (akta kontroli Nr 12/2/I/108).
Zobowiązania wykazane w paragrafie 4110 w kwocie 9.204,17 zł dotyczyły składek ZUS od naliczonej trzynastej pensji (konto 229) (akta kontroli Nr 12/2/I/109).
Zobowiązania wykazane w paragrafie 4120 w kwocie 1.057,25 zł dotyczyły składek na Fundusz Pracy od naliczonej trzynastej pensji (konto 229).
Jednostka w dniu 10.01.2012 r. złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-Z za 2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/117-118). Wykazany w sprawozdaniu Rb-Z stan zobowiązań na dzień 01.01.2011r. oraz 31.12.2011 r. wynosił 0,00 złi był zgodny z ewidencją księgową konta 201 (akta kontroli Nr 12/2/I/111-113).
W sprawozdaniu Rb-34 wykazano zerowy stan zobowiązań w ramach wyodrębnionych dochodów. Stan ten był zgodny z ewidencja księgową konta 201-rozarchunki z dostawcami i odbiorcami (akta kontroli Nr 12/2/I/110-113).
IX. Należności
Z ewidencji księgowej wynika, iż na dzień 31.12.2011 r. należności budżetowych nie było.
W dniu 10.01.2012 r. w Referacie Sprawozdawczości Oświaty Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola kontrolowana jednostka złożyła sprawozdanie Rb-34 za 2011 r. Wykazany w sprawozdaniu stan należności netto na dzień 01.01.2011r. tj. na początek okresu sprawozdawczego oraz na dzień 31.12.2011 r. tj. na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 0,00 zł. Kwota odpisu aktualizującego należności własnych na dzień 1.01.2011 r. wyniosła 0,00 zł natomiast na dzień 31.12.2011 r. wyniosła 1.109,96 zł i w całości dotyczyła naliczonych opłat za przedszkole oraz odsetek (akta kontroli Nr 12/2/I/111-113). Ponadto z ewidencji księgowej wynika, że należności z tytułu odsetek od należności niezapłaconych w terminie wyniosły 606,08 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/111-113).
Jednostka w dniu 10.01.2012 r. złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb-N za 2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/117-118). Zgodnie ze sprawozdaniem Rb-N należności wyniosły: 503,88 zł (należności wymagalne dot. dochodów z tyt. świadczenia za przedszkole). Dane te są zgodne z ewidencją księgową.
X. Gospodarowanie wydzielonym rachunkiem dochodów 2011 r.
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan środków dochodów na rachunku bankowym na początek roku 2011 wynosił 0,00 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/114)i był zgodny ze stanem środków pieniężnych wykazanych na początek roku w sprawozdaniu Rb-34S za cały rok 2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/110) oraz ewidencją księgową (akta kontroli Nr 12/2/I/116). Stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 0,00 zł i był zgodny z ewidencją księgową oraz wyciągiem bankowym nr 238 (akta kontroli Nr 12/2/I/115).
X.1. Źródła dochodów na wydzielonym rachunku
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dot. dochodów były gromadzone na wydzielonym rachunku. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34S wynika, że wykonanie przychodów na wydzielonym rachunku dochodów w 2011 r. wyniosło ogółem 356.385,30 zł.Na kwotę tę składały się dochody uzyskane w trzech paragrafach (akta kontroli Nr 12/2/I/110):
Ø § 0830 – Wpływy z usług - 354.107,75 zł,
Ø § 0920 – Pozostałe odsetki – 818,80 zł,
Ø § 0972 – Wpływy z różnych dochodów- 1.458,75 zł .
Zespół kontrolny ustalił, że na dochody w poszczególnych paragrafach składały się:
Ø § 0830 – opłaty za świadczenia przedszkolne,
Ø § 0920 – odsetki bankowe oraz odsetki od należności z tyt. niezapłaconych świadczeń przedszkolnych,
Ø § 0972 – wpływ z odszkodowania za rozbitą szybę, za udostępnienie sprzętu komputerowego na wybory oraz prowizja z tyt. ubezpieczenia dzieci w PZU.
Ww. rodzaje dochodów były zgodne z określonymi w art. 223 ustawy o finansach publicznych oraz w uchwale Rady Miasta Opola.
Wykazane w sprawozdaniu dochody są zgodne z ewidencją konta 132(akta kontroli Nr 12/2/I/128). Ustalono, że na kwotę dochodów w paragrafie 830 składały się opłata stała w wysokości 273.122,28 zł oraz opłaty za wyżywienie w kwocie 80.718,83 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/130). Ustalono, że wysokość miesięcznych opłat za pobyt dzieci w przedszkolu stosownie do ilości godzin została ustalona zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2011 r. (akta kontroli Nr 12/2/I/131,138). W grudniu 2011 r. dokonano przypisu opłat za świadczenia w przedszkolu dla 125 dzieci. Ustalono, że liczba naliczonych przypisów jest zgodna z liczbą dzieci figurujących w dziennikach obecności we wszystkich pięciu grupach. W roku szkolnym 2011/2012 za okres czterech miesięcy tj. od września do grudnia 2011 r. kwota naliczonych opłat stałych wyniosła ogółem 109.796,46 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/158). Natomiast wysokość naliczonych zwrotów opłaty stałej za ten sam okres wyniosła 24.919,68 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/132). O powyższą kwotę zostały potrącone przyszłe należności za świadczenia za miesiąc następny. Odliczona kwota stanowi 22,70 % opłaty stałej ogółem naliczonej za ten okres.
X.2. Wydatki dochodów na wydzielonym rachunku
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34S (akta kontroli Nr 12/2/I/110) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych w 2011 r. wyniosły ogółem 356.385,30 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w czternastu paragrafach. Kwoty wydatków wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 12/2/I/129)oraz z ewidencją konta 132-Rachunek bankowy dochodów (akta kontroli Nr 12/2/I/128).
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w grudniu 2011r. Z analizy ewidencji księgowej wynika, że w grudniu zaewidencjonowano wydatki w dziewięciu paragrafach na łączną kwotę 45.816,78 zł. Z wyciągu bankowego nr 219, Zestawienia obrotów i sald konta 132 oraz konta 101-kasa za listopad i Raportu kasowego nr 30/XII/WRD/2011 (akta kontroli Nr 12/2/I/136-137) wynika, że stan środków dochodów na rachunku bankowym na dzień 01.12.2011 r. wynosił 23.036,43 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/134-135).
Na podstawie ewidencji księgowej (konto 132) ustalono, że wpływy ogółem na wyodrębniony rachunek dochodów jednostki wyniosły w grudniu 22.780,35 zł. Zatem łączna kwota środków zaewidencjonowanych i posiadanych na wyodrębnionym rachunku dochodów jednostki wynosiła w grudniu 45.816,78 zł i była zgodna z łączna kwotą wydatków dokonanych w tym miesiącu (akta kontroli Nr 12/2/I/139).
Wydatki w grudniu zaksięgowano w dziewięciu niżej wymienionych paragrafach (akta kontroli Nr 12/2/I/148-151):
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 46.086,54 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 6.734,47 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 16 wydatków i dotyczyły zakupów materiałów biurowych, papieru ksero, środków czystości, tonerów do drukarek, lampek i ozdób choinkowych, dwóch kompletów garnków, naczyń i wyposażenia do kuchni oraz wody dla dzieci.
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup środków żywności
Wydatki ogółem wyniosły 82.100,68 zł i były wyższe o 1.281,53 zł od uzyskanych opłat za wyżywienie. Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że na wyższą kwotę wydatków składały się wartość towarów pozostałych w magazynie oraz wpłaty rodziców w danym miesiącu pomniejszone o odpisy za dni nieobecności z dwumiesięcznym opóźnieniem (akta kontroli Nr 12/2/I/133). Wydatki w grudniu wyniosły 11.345,92 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 44 wydatki i wszystkie dotyczyły zakupów środków żywności.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem wyniosły 10.483,03 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 2.701,91 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki i dotyczyły zakupu pomocy dydaktycznych dla dzieci oraz sprzętu audio do zajęć.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii
Wydatki ogółem wyniosły 61.293,41 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 6.528,38 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki i dotyczyły zapłaty za energię cieplną, gaz i wodę.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 117.765,46 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 15.794,78 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 4 wydatki i dotyczyły usunięcia awarii instalacji sanitarnej w łazience, naprawy parkietu, poawaryjnego remontu dachu oraz konserwacji dźwigów.
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem wyniosły 395,00 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 70,00zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za badanie lekarskie pracownika.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 29.975,43 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 2.483,86 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 11 wydatków i dotyczyły: opłat za odprowadzanie ścieków i wywóz nieczystości, opłat bankowych, opłat pocztowych, aktualizacji oprogramowania, usług informatycznych, usług transportowych zw. z zakupem materiałów, przycięcia i pielęgnacja drzew i krzewów w ogrodzie oraz dzierżawy dystrybutorów i pompek do wody.
Rozdział 80104 § 4350 – Opłaty za usługi internetowe
Wydatki ogółem wyniosły 767,52 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 63,96zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za dostęp do internetu.
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej
Wydatki ogółem wyniosły 1.433,06 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 93,50zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za usługi telekomunikacyjne.
Skontrolowano 86 faktur. Wszystkie skontrolowane dokumenty dotyczyły powyższych paragrafów i zostały prawidłowo zaklasyfikowane, zadekretowane, opisane pod względem merytorycznym, formalno rachunkowym i zatwierdzenia do wypłaty. Ponadto wydatki zostały uregulowane w terminie. Nie stwierdzono niezasadnie poniesionych wydatków. Zespół kontrolny sprawdził także, czy wszystkie płatności zostały przekazane na właściwe konta kontrahentów.
Wykazane w ewidencji księgowej – Zestawienie paragrafów wydatków za m-c grudzień 2011 (akta kontroli Nr 12/2/I/129) wydatki ogółem w grudniu we wszystkich paragrafach były zgodne z wydatkami ogółem wykazanym na koncie 132 (akta kontroli Nr 12/2/I/139).
Z wyciągu bankowego 238 z dnia 30.12.2011 r. wynika, ze na koniec 2011r. stan środków pieniężnych w banku wynosił 0,00 zł i był zgodny z saldem konta 132 (akta kontroli Nr 12/2/I/145-146). Z ewidencji konta 101-02 - Kasa wynika, że stan gotówki w kasie również wynosił 0,00 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/147).
X.3. Kontrola kasy
Gospodarkę kasową reguluje Instrukcja dotycząca gospodarki kasowej w Przedszkolu Publicznym nr 4 w Opolu. Wartości pieniężne przechowywane są w szafie w kasetce. Wszystkie obroty gotówkowe są dokumentowane dowodami kasowymi. Raport kasowy sporządzany jest co 10 dni.
Kontroli poddano stan gotówki w kasie przedszkola na dzień 08.02.2011 r. Stan gotówki był zerowy. Ostatni raport kasowy nr 3/II/WRD/2012 sporządzony został za okres od 1 do 8 lutego 2012 r. - wykazano stan w wysokości 0,00 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/120).
Zasady postępowania w zakresie druków ścisłego zarachowania reguluje Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych. Osobą odpowiedzialną w tym zakresie jest pracownik zatrudniony na stanowisku do spraw kadr i płac, który prowadzi rejestr tych druków. Sprawdzono aktualnie wykorzystywany bloczek kwitariusza przychodowego od nr AJ 8116001 do nr AJ 8116100. Stwierdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych do nr AJ 8116042 z dnia 25.01.2012 r.
X.4. Kontrola magazynu
W dniu 23.12.2011 r. dyrektor przedszkola wydała zarządzenie nr 14/2011 w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji na dzień 30.12.2011 r. Kontrolą objęto realizację zarządzenia w części dotyczącej magazynu żywnościowego. Ustalono, że komisyjnego spisu z natury stanu magazynu żywnościowego dokonano w dniu 30.12.2011 r. Arkusz spisowy zawiera 213 pozycji artykułów żywnościowych o łącznej wartości 4.681,00 zł (akta kontroli Nr 12/2/I/121). Dane wykazane w arkuszu spisowym są zgodne z kartoteką magazynową (akta kontroli Nr 12/2/I/122). Ponadto łączna wartość artykułów znajdujących się w magazynie była zgodna z saldem końcowym konta 310 – materiały.
Ponadto skontrolowano stan magazynu żywnościowego na dzień 8.02.2012r. W wyniku porównania stanu ewidencyjnego ze stanem faktycznym artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie nie stwierdzono żadnych różnic (akta kontroli Nr 12/2/I/123-126).
XI. Umowy zlecenia i najmu
W 2011 r. dyrektor przedszkola nie zawarł żadnych umów zleceń ani najmu.
XII. Kontrola zarządcza
W Przedszkolu Publicznym nr 4 w Opolu wprowadzono następujące regulaminy i instrukcje dotyczące kontroli zarządczej:
1.Instrukcja dotycząca gospodarki kasowej
2.Instrukcja bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
3.Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych
4.Instrukcja inwentaryzacyjna
5.Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz ogólnych zasad polityki rachunkowości
6.Zakładowy plan kont
7.Regulamin kontroli wewnętrznej poszczególnych odcinków gospodarki
8.Plan kontroli wewnętrznej
9.Regulamin kontroli zarządczej
10.Kodeks Etyczny Pracowników
11.Kryteria ruchu kadrowego pracowników samorządowych
Ponadto z wyjaśnień dyrektora przedszkola wynika, iżpraktyczne zastosowanie przy kontroli zarządczej mają także następujące regulaminy i procedury:
1. Regulamin naboru na wolne stanowisko urzędnicze.
2. Procedura dokonywania oceny pracy nauczycieli.
3. Procedura awansu na poszczególne stopnie awansu zawodowego.
4. Książka obiektu budowlanego- protokoły przeglądów stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa.
5. Książka zastępstw.
6. Ryzyko zawodowe na stanowiskach pracy.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
|