KW.1712.00010.2016
|
Opole, dnia 29.08.2016 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 13/2016
|
Jednostka kontrolowana
|
Ogród Zoologiczny w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
08.04.2016 r. – 20.05.2016 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Funkcjonowanie Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt
|
Okres objęty kontrolą
|
Rok 2015
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Lesław Sobieraj – Dyrektor Ogrodu Zoologicznego w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Krzysztof Kazanowski - Główny Specjalista ds. hodowlano – dydaktycznych
Dorota Skupińska – Kierownik Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt
Ewa Miś – Główny Księgowy
|
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 856 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz.1539 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013r, poz. 885 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt (Dz. U. Nr 116, poz. 753),
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy prowadzeniu schronisk dla zwierząt (Dz. U. Nr 158 poz. 1657),
- Uchwała Rady Miasta Opola Nr LXIV/730/06 z dnia 25 maja 2006 r. w sprawie Statutu Ogrodu Zoologicznego w Opolu (projekt opracowany przy współpracy z Wydziałem Ochrony Środowiska i Rolnictwa),
- Uchwała Rady Miasta Opola Nr LXIV/802/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za usługi świadczone przez Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt,
- Uchwała Rady Miasta Opola Nr XXIV/36712 z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Opola w 2012 r.”,
- Uchwała Rady Miasta Opola Nr LVII/866/14 z dnia 24 kwietnia 2014 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Opola,
- Uchwała Rady Miasta Opola Nr VII/77/15 z dnia26 lutego 2015 r. w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Opola w 2015 r.”
- Zarządzenie Nr OR.-I-0551-44/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 18 sierpnia 2006 r. w sprawie wymagań, jakie powinni spełniać, przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie na terenie miasta Opola działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
- Zarządzenie nr 5 Dyrektora Ogrodu Zoologicznego w Opolu z dnia 16.10.2014 r. w sprawie zasad udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej 30,000 euro.
- Regulamin organizacyjny Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt – załącznik Nr 2 do zarządzenia wewnętrznego Nr 9 Dyrektora Ogrodu
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu w 2015 r.
Kryteria
- Zgodnie z § 29 ust.2 pkt 18 Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola - do zakresu działania Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy: sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością Ogrodu Zoologicznego w Opolu.
2. Zgodnie z § 3 pkt 2 Statutu Ogrodu Zoologicznego w Opolu – Ogród prowadzi działalność dodatkową poprzez: prowadzenie Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu przy ul. Torowej 9.
. 3. Zgodnie z § 5 Statutu Ogrodu Zoologicznego w Opolu – organizację wewnętrzną Ogrodu określa regulamin organizacyjny Ogrodu Zoologicznego w Opolu i regulamin organizacyjny Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu ustalone przez Dyrektora Ogrodu.
4. Zgodnie z Rozdziałem 2 art. 9 ust. 1 Ustawy o ochronie zwierząt – kto utrzymuje zwierzę domowe ma obowiązek zapewnić mu pomieszczenia ochronne przed zimnem upałami i opadami atmosferycznymi z dostępem do światła dziennego, umożliwiającą swobodną zmianę pozycji i ciała, odpowiednią karmę i stały dostęp do wody.
5. Zgodnie z działem III pkt 6 Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt – każde zwierzę przyjęte do Schroniska zostaje wpisane do rejestru z uwidocznieniem daty przyjęcia, danych osoby doprowadzającej, okoliczności w jakich zwierzę zostało znalezione i innych uwag.
6. Zgodnie z działem V pkt 1-3 Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt – lekarz weterynarii sprawuje nadzór nad jakością karmy…, opracowuje i wykonuje program szczepień ochronnych dla zwierząt…, prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
7. Zgodnie z § 1 umowy nr 1/T/2015 z dnia 02.01.2015 r. zawartej pomiędzy Ogrodem Zoologicznym a Panem Markiem Dziubą – wykonawca zobowiązuje się na rzecz Zamawiającego odłowu i transportu bezdomnych psów i kotów z terenu miasta Opola do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu przy ul. Torowej 9.
8. Zgodnie z pkt 12 § 2 Uchwały nr LXI/689/06 z dnia 16.03.2006 r. oraz rozdziału 3 § 4 ust.1 pkt 4 Uchwały nr VII/77/15 Rady Miasta Opola z dnia 26.02.2015 r. – psy z terenu miasta Opola są trwale oznakowane przez wszczepienie pod skórę elektronicznego mikroczipa oraz rejestracji w komputerowej bazie danych zwierząt oznakowanych.
9. Zgodnie z § 1 ust. 1 umowy z dnia 02.01.2015 r. zawartej pomiędzy Ogrodem Zoologicznym a Zakładem Rolniczo – Przemysłowym „FARMUTIL HS” SPÓŁKA AKCYJNA w Śmiałowie – wytwarzający surowiec zleca odbiorcy surowca realizację wywozu i przetwarzania każdej ilości ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego. Surowce będą przetwarzane w Zakładach Utylizacyjnych w Śmiałowie, mających uprawnienia do przetwarzania surowca kat. I.
10. Zgodnie z § 1 Zarządzenia nr 5 Dyrektora Ogrodu Zoologicznego w sprawie zasad udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej kwoty 30.000 € netto w Ogrodzie Zoologicznym w Opolu – wydatki, których wartość szacunkowa nie przekracza w danym roku budżetowym równowartości kwoty 30.000 € , dokonywane są z pominięciem trybów postępowania określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
11. Zgodnie z art. 44. 1. pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
12. Zgodnie z art. 52. 1. pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - Ujęte w budżecie państwa, budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych jednostek budżetowych: wydatki oraz łączne rozchody – stanowią nieprzekraczalny limit.
13. Zgodnie z art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wstępne ustalenia kontroli
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt - Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu jest własnością gminy Opole, prowadzi działalność wyłącznie na terenie miasta Opola i dla potrzeb miasta zostało utworzone.
Do podstawowych zadań Schroniska należy:
- Przyjmowanie i przetrzymywanie psów i kotów zagubionych, zabłąkanych lub z innych przyczyn bezdomnych i sprawowanie opieki nad nimi,
- Zapewnienie przebywających w Schronisku zwierzętom właściwych warunków utrzymania, zgodnie z ich podstawowymi potrzebami, oraz opieki weterynaryjnej,
- Znakowanie i rejestrowanie psów przebywających w Schronisku w celu ich identyfikacji,
- Prowadzenie szczegółowej ewidencji zwierząt przyjmowanych do Schroniska i wydawanych do adopcji, padłych, poddanych eutanazji oraz zbiegłych,
- Poddanie zwierząt w Schronisku zabiegowi sterylizacji,
- Przekazywanie zwierząt właścicielom lub nowym opiekunom,
- Popularyzowanie i rozpowszechnianie wiedzy o prawach zwierząt, odpowiedzialnych adopcjach, obowiązkach ich właścicieli i właściwej opieki nad nimi,
- Organizowanie i rozpowszechnianie akcji promujących odpowiedzialną adopcję zwierząt przebywających w Schronisku,
- Prowadzenie usług hotelowych dla psów i kotów w ramach posiadanych możliwości lokalowych (akta kontroli tom I s. 5-17)
Od 1 lipca 2002 r. nadzór nad działalnością schroniska sprawuje dyrektor Ogrodu Zoologicznego w Opolu jako jednostki budżetowej miasta Opola na podstawie Uchwały Rady Miasta Opola Nr LXII/740/02 z dnia 27 czerwca 2002 r. (akta kontroli tom I s. 18).
W ślad za wyżej wymienioną uchwałą Rady Miasta Opola w dniu 5 lutego 2003 r. decyzją Nr GNGiK-JO-72244/49/02/03 Prezydent Miasta Opola oddał w trwały zarząd na rzecz Ogrodu Zoologicznego w Opolu nieruchomość zabudowaną przy ul. Torowej 9. Nieruchomość ta oddana została nieodpłatnie w trwały zarząd na czas nieoznaczony na cele statutowe Ogrodu Zoologicznego w Opolu z przeznaczeniem na prowadzenie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt (akta kontroli tom I s. 19-21).
Przekazanie ww. nieruchomości odbyło się w dniu 26 lutego 2003 r. na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego
Ewidencję księgową Schroniska prowadzi Ogród Zoologiczny w Opolu. Zgodnie z Zakładowym Planem Kont ewidencja prowadzona jest na kontach analitycznych do konta 130 -600 z podziałem na paragrafy.
Szczegółowe ustalenia kontroli
- Ewidencjonowanie zwierząt
Na podstawie zarządzenia wewnętrznego nr OŚR.2010.1.2015 Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie organizacji pracy w Wydziale realizowane są zadania związane z wykonywaniem czynności nadzoru merytorycznego nad Ogrodem Zoologicznym w Opolu (w tym nad Miejskim Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt), współdziałanie w zakresie przygotowywania jego okresowych ocen oraz realizacja zadań w zakresie bezdomności i ochrony zwierząt w tym opracowywanie projektów uchwał w sprawie programów ochrony zwierząt i przeciwdziałania ich bezdomności na terenie miasta Opola i koordynacja ich realizacji. (akta kontroli tom I s. 22-37)
W ramach nadzoru kierownik Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt składa do Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa raporty będące szczegółowymi sprawozdaniami dokumentującymi stan zwierząt w poszczególnych miesiącach co obrazuje poniższa tabela nr 1. Badania dotyczące prawidłowości składanych sprawozdań dotyczących przychodów i rozchodów psów, szczeniaków oraz kotów przeprowadzono na podstawie sporządzanych miesięcznych sprawozdań o przeprowadzonych interwencjach przez Pana (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000)oraz ewidencją zwierząt prowadzoną przez Schronisko. Przeprowadzona analiza porównawcza zapisów w ewidencji oraz raportach potwierdziła prawidłowe rejestrowanie odławianych zwierząt na przestrzeni od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r.(akta kontroli tom I s. 38-49)
Tabela nr 1
Lp.
|
MIESIĄC
|
ILOŚĆ
|
PSY
(sztuki)
|
SZCZENIAKI
(sztuki)
|
KOTY
(sztuki)
|
1
|
stan na 01.01.2015 r.
przychody
rozchody
|
92
50
40
|
4
6
6
|
102
8
21
|
2
|
stan na 01.02.2015 r.
przychody
rozchody
|
102
23
33
|
4
0
2
|
89
13
22
|
3
|
stan na 01.03.2015 r.
przychody
rozchody
|
92
34
26
|
2
7
3
|
80
9
15
|
4
|
stan na 01.04.2015 r.
przychody
rozchody
|
100
27
35
|
6
6
7
|
74
21
15
|
5
|
stan na 01.05.2015 r.
przychody
rozchody
|
92
23
25
|
5
4
7
|
80
6
24
|
6
|
stan na 01.06.2015 r.
przychody
rozchody
|
90
31
29
|
2
6
4
|
62
61
15
|
7
|
stan na 01.07.2015 r.
przychody
rozchody
|
92
53
29
|
4
4
4
|
108
64
47
|
8
|
stan na 01.08.2015 r.
przychody
rozchody
|
116
35
46
|
4
13
4
|
125
28
64
|
9
|
stan na 01.09.2015 r.
przychody
rozchody
|
105
41
40
|
13
2
11
|
89
44
33
|
10
|
stan na 01.10.2015 r.
przychody
rozchody
|
106
31
39
|
4
2
5
|
100
60
59
|
11
|
stan na 01.11.2015 r.
przychody
rozchody
|
98
31
37
|
1
8
2
|
101
37
37
|
12
|
stan na 01.12.2015 r.
przychody
rozchody
|
92
31
34
|
7
3
3
|
101
18
38
|
Gromadzone przez Kierownika Schroniska informacje w prowadzonej przez niego dokumentacji przekazywane są co miesiąc do Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Następnie odpowiednio są one przetwarzane przez pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. rolnictwa i ochrony zwierząt zgodnie z opisem stanowiska pracy stanowiącym załącznik do zarządzenia wewnętrznego nr OŚR.2010.1/2015 Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie organizacji pracy w Wydziale (akta kontroli tom I s. 50-53).
- Opieka weterynaryjna i leczenie w schronisku
W ramach prawidłowej opieki nad zwierzętami w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt Dyrekcja Ogrodu Zoologicznego w Opolu zawarła cztery umowy -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000). Wykonawcę wyłoniono na podstawie zaproszenia do składania ofert w drodze zapytania ofertowego zgodnie z Zarządzeniem nr 5 Dyrektora Ogrodu Zoologicznego w Opolu z dnia 16.10.2014 r. w sprawie zasad udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej kwoty 30 tys. € netto. W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych ustalono, że w dniu 19.12.2014 r. Ogród Zoologiczny w Opolu zaprosił 12 lekarzy weterynarii prowadzących lecznice zwierząt do złożenia ofert na opiekę weterynaryjną, szczepienia profilaktyczne psów i kotów oraz sterylizację samic i samców psów i kotów w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu. Wyboru dokonano na podstawie złożonych dwóch ofert z dnia 23.12.2014 r. Podstawą wyboru wykonawcy była najkorzystniejsza zaproponowana cena usług. Zawarte w dniu 30.12.2014 r. umowy swoim zakresem obejmowały:
- Nr 21/T/2014 zawarta w dniu 30.12.2014 r. – profilaktykę weterynaryjną i leczenie wraz z kosztami leków, a w szczególności:
- odrobaczanie indywidualne zwierząt nowo przybyłych według potrzeb,
- profilaktyczne odrobaczanie trzy razy w roku zwierząt przebywających w schronisku preparatem podawanym ogólnie do karmy,
- badanie zwierząt nowoprzybyłych,
- leczenie zwierząt chorych,
- kontrola karmy pod względem składu i jakości, (minimum dwa razy w tygodniu), jeden raz na dwa miesiące, pobraniu prób i wysyłanie do laboratorium weterynaryjnego,
- interwencje lekarsko-weterynaryjne polegające na bezzwłocznym udzielaniu pierwszej pomocy, sedacji i przewiezieniu do Schroniska w przypadku zwierząt powypadkowych i agresywnych,
- wykonywanie niezbędnych zabiegów chirurgicznych,
- prowadzenie stosownej dokumentacji: księga leczenia zwierząt, książka kontroli karmy, książka dezynfekcji (akta kontroli tom I s. 54-56)
Szacunkowa ilość psów objętych opieką – to około 650 sztuk rocznie.
Szacunkowa ilość kotów objętych opieką – to około 400 sztuk rocznie.
- Nr 22/T/2014 zawarta w dniu 30.12.2014 r. – wykonywanie w siedzibie Wykonawcy sterylizacji samic i samców psów i kotów ze Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt. Szacowana ilość psów to około 280 sztuk i około 195 sztuk kotów w okresie od 01.01.2015 r do 31.12.2015 r. (akta kontroli tom I s. 57-58).
- Nr 23/T/2014 zawarta w dniu 30.12.2014 r. – wykonywanie szczepień profilaktycznych zwierząt tj. około 355 sztuk kotów rocznie znajdujących się w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w okresie od 01.01.2015 r. do 31.12.2015 r. na choroby zakaźne tj. przeciw:
- panleukopenii,
- zakaźnym zapaleniom nosa i tchawicy,
- zakażeniom kaliciwirusem (akta kontroli tom I s. 59-60).
- Nr 24/T/2014 zawarta w dniu 30.12.2014 r. – wykonywanie szczepień profilaktycznych zwierząt tj. psów i kotów znajdujących się w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu w okresie od 01.01.2015 r, do 31.21.2015 r. na choroby zakaźne tj. przeciw:
- wściekliźnie (około160 sztuk kotów i 300 sztuk psów rocznie),
- nosówce i parwowirozie (około 325 sztuk rocznie). (akta kontroli tom I s. 60-61).
Wyżej wymienione umowy zawarte zostały do końca 2015 r. i w sposób kompleksowy zabezpieczały opiekę lekarsko - weterynaryjną przebywających w Schronisku zwierząt.
- Odłów zwierząt
W wyniku prowadzonych czynności kontrolnych ustalono, że bezdomne zwierzęta są odławiane przez pana (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000)z którym w dniu 02.01.2015 r. została zawarta umowa nr 1/T/2015. (akta kontroli tom I s. 62-64).
Wartość zamówienia nie przekroczyła kwoty 30.000 euro zatem nie było obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004r, - Prawo zamówień publicznych.
Wyboru wykonawcy dla tego zadania dokonano na podstawie rozeznania cenowego, u wykonawców posiadających odpowiednie zezwolenia. Zgodnie z § 2 wspomnianego wyżej Zarządzenia nr 5 Dyrektora Ogrodu Zoologicznego w Opolu zawarto umowę w dniu 02.01.2015 r. Wymieniona wyżej umowa zobowiązywała zleceniobiorcę do odłowu i transportu bezdomnych zwierząt do Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu i wykonywania tego obowiązku niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia o przypadku pojawienia się bezdomnego zwierzęcia. Dla udokumentowania przyjęć odławianych przez Pana (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000)zwierząt, w Schronisku prowadzone są zeszyty przyjęć psów i szczeniaków oraz osobny zeszyt dla kotów. W obu tych dokumentach odnotowuje się następujące informacje:
- nr ewidencyjny nadany zwierzęciu po dostarczeniu do Schroniska,
- datę jego przyjęcia,
- opis okoliczności w jakich zwierzę zostało dostarczone do Schroniska,
- opis dostarczonego zwierzęcia,
- okres odbytej kwarantanny,
- imię, płeć i wiek zwierzęcia,
- w przypadku psów datę wszczepienia czipa,
- przeprowadzone adopcje bądź odbiór przez ich prawowitych właścicieli,
- usługę weterynaryjną polegającą na odrobaczeniu i zaszczepieniu zwierzęcia,
- datę wyjścia ze schroniska.
Dodatkowo w Schronisku prowadzona jest ewidencja zwierząt adoptowanych, poddanych eutanazji lub padniętych, hotelowanych oraz ewentualnych ucieczek.
- System znakowania i identyfikacji psów
Zgodnie z pkt 12 § 2 Uchwały Nr LXI/689/06 Rady Miasta Opola z dnia 16.03.2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Opola Schronisko rozpoczęło wdrażanie systemu znakowania i identyfikacji psów na terenie miasta Opola w grudniu 2006 r. Proces ten jest kontynuowany na podstawie zapisu Rozdziału 3 § 4 ust. 1 pkt 4 Uchwały nr VII/77/15 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Opola w 2015 r.”. Zgodnie z zapisami nowej Uchwały psy z terenu miasta Opola są trwale oznakowane poprzez wszczepienie pod skórę elektronicznego mikroczipa oraz rejestracji w komputerowej bazie danych zwierząt oznakowanych (akta kontroli tom I s. 68-73). W tym celu w dniu 07.01.2015 r. Dyrektor Ogrodu Zoologicznego zawarł umowę nr 3/T/2015 z(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000). Przedmiotowa umowa zawarta została na okres od 07.01.2015 r. do 15.12.2015 r. (akta kontroli tom i tom I s. 74 do 78).
Koordynatorem akcji trwałego znakowania psów był kierownik Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu.
- Odpady
W celu zapewnienia wymaganych prawem warunków sanitarnych w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt Dyrektor Ogrodu Zoologicznego zawarł umowę dotyczącą wywozu i przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego - surowiec kat. I w dniu 02.01.2015 r. z (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000) (akta kontroli tom I s. 79-81).
Wartość zamówienia nie przekroczyła kwoty 30.000 euro zatem nie było obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004r, - Prawo zamówień publicznych.
Tabela nr 2 przedstawia tylko umowy dotyczące opieki nad zwierzętami przebywającymi w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt 2015 r.
6. Kontrole przeprowadzone w Schronisku w 2015 r.
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych ustalono, że na przestrzeni 2015 r. r. na terenie Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt przeprowadzonych zostało 4 kontrole, wszystkie przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Opolu.
6.1. Kontrola z dnia 24.04.2015 r.
Dotyczyła przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt, o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia Schroniska dla Zwierząt.
Swoje uwagi i spostrzeżenia oraz wydane zalecenia kontrolujący przedstawili w protokole nr ZZiD3-4/16618601/1/2015. i dotyczyły one:
- zabezpieczenia ostrych krawędzi mogące zranić przebywające tam psy,
- prowadzenia dokumentacji dotyczącej szkoleń pracowników w zakresie postępowania ze zwierzętami oraz w zakresie przepisów o ochronie zwierząt. (akta kontroli tom I s. 82-86).
6.2. Wizytacja Schroniska dla bezdomnych Zwierząt z dnia 28.05.2015 r.
Wizytacja dotyczyła wykonania zaleceń pokontrolnych z kontroli przeprowadzonej w dniu 24.04.2015 r. W sporządzonym raporcie z wizytacji Schroniska inspektor weterynarii ds. zdrowia zwierząt stwierdził ich wykonanie. W trakcie przeprowadzonej wizytacji kontrolujący wydał kolejne zalecenie dotyczące wykonania remontu posadzki w boksie nr 19 w związku z jego dużymi ubytkami. (akta kontroli tom I s. 87-89)
6.3. Kontrola z dnia 29.06.2015 r.
Dotyczyła żywienia ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego, zwierząt przebywających w Schronisku. Kontrolujący nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzili co uwidocznione zostało w protokole nr ZPIU-16618601/1/2015. (akta kontroli tom I s. 90-92)
6.4. Kontrola z dnia 14.07.2015 r.
Dotyczyła warunków przygotowania Schroniska do ekstremalnych warunków pogodowych. Wydano zalecenia dotyczące:
- przeprowadzenia remontu elewacji zewnętrznej boksów dla psów,
- odnowienia 6 boksów dla psów w starej części Schroniska.
Treść ustaleń oraz wydanych zaleceń udokumentowano w protokole nr ZZD4.16618601/3/2015. (akta kontroli tom I s. 93-95)
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych na podstawie pisma nr OŚR.6122.15.2016 z dnia 12.05.2016 r. Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa stanowiącego Ocenę w zakresie działalności merytorycznej Ogrodu Zoologicznego w Opolu za rok 2015 ustalono, iż wydane zalecenia po przeprowadzonych kontrolach zrealizowane zostały w 100%. (akta kontroli t I s. 96-107).
- Zatrudnienie w Schronisku
Pana (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r. poz.1000)
Ustalono jednocześnie, że w 2015 r. nie zatrudniono i nie zwolniono żadnego pracownika Schroniska, a stan zatrudnienia utrzymany został na poziomie 6 etatów. (akta kontroli tom I s. 108)
- Finanse Schroniska
Dochody budżetowe
W dniu 22.01.2016r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych za 2015 rok (akta kontroli tom I s. 109). Ze sprawozdania wynika, że dochody Schroniska w tym okresie wyniosły łącznie 67.722,90 zł i dotyczyły czterech niżej wymienionych paragrafów:
0570 – (grzywny, kary pieniężne od osób fizycznych) 6.668,11 zł,
0830 – (opieka, hotelowanie zwierząt, szczepienia) 23.983,07 zł,
0960 – (darowizny pieniężne) 11.274,90 zł,
0970 – (zwrot podatku VAT, opłaty za adopcję, 25.796,82 zł.
wynagrodzenie płatnika)
(akta kontroli tom I s. 112-113)
W wyniku kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu kwota dochodów ogółem oraz w poszczególnych paragrafach była zgodna z ewidencją księgową konta: 130-601 – dochody budżetowe Schroniska oraz 221 - rozliczenie dochodów budżetowych. Powyższa kwota w całości została przekazana na konto Urzędu Miasta Opola (akta kontroli tom I s. 114).
Wydatki budżetowe
W dniu 22.01.2016r. do Urzędu Miasta Opola wpłynęło sprawozdanie Rb-28S (akta kontroli tom I s. 110). Ze sprawozdania wynika, że w 2015r. wydatki budżetowe Schroniska wyniosły ogółem 556.892,01 zł i zostały zaewidencjonowane w dziale 900, w rozdziale 90013 i w piętnastu paragrafach. Szczegółową kontrolą objęto wydatki w paragrafie 4270 – zakup usług remontowych w kwocie 45.099,94 zł oraz w paragrafie 4300 – zakup usług pozostałych w kwocie 153.751,49 zł. Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w tych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową konta 130-600 – wydatki budżetowe Schroniska.
Na podstawie wyciągu bankowego nr 265 z dnia 31,12,2015 r. ustalono, że dokonano zwrotu niewykorzystanych środków w Schronisku na kwotę 346,99 zł na konto Urzędu Miasta Opola (akta kontroli tom I s. 115).
Wydatki w paragrafie 4270 - zakup usług remontowych
Ze sprawozdania opisowego (akta kontroli tom I s. 116) wynika, że wydatki w paragrafie 4270 dotyczyły:
- remontu pomieszczeń i budynków na kwotę 28.833,20 zł,
- remontu elewacji boksów dla psów na kwotę 13.112,39 zł
- naprawy i konserwacji maszyn i urządzeń na kwotę 1.968,35 zł,
- pozostałych remontów na kwotę 1.186,00 zł.
Szczegółową kontrolą objęto wydatki dotyczące remontu pomieszczeń i budynków oraz remontu elewacji boksów dla psów. Łączna kwota wydatków objętych kontrolą wyniosła 44.493,20 zł co stanowi 98.65 % wydatków ogółem zaewidencjonowanych w tym paragrafie.
Wydatki na remont pomieszczeń i budynków
Stwierdzono jeden wydatek. W przedmiotowej sprawie zastosowano wewnętrzny regulamin udzielania zamówień publicznych poniżej wartości 30.000 euro.
Wykonanie remontu boksów dla psów w ilości 6 szt. – Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu. Wyboru wykonawcy dokonano w oparciu o rozeznania cenowe w firmach budowlanych, na podstawie rozmów telefonicznych i złożonych ofert podstawie § 2 ww. Zarządzenia. Umowę zawarto w dniu 17.11.2015 r, a po wykonaniu prac sporządzono protokół odbioru prac. Zleceniobiorca dnia 22.12.2015 r. wystawił fakturę VAT nr 61/2015 na kwotę 28.833,20 zł, która była zgodna z umową i złożoną ofertą. Faktura została opisana i zatwierdzona do wypłaty. Zapłaty dokonano w dniu 23.12.2015r.co zostało potwierdzone wyciągiem bankowym nr 260.
Wydatki na remont elewacji boksów dla psów
Stwierdzono jeden wydatek. W przedmiotowej sprawie zastosowano wewnętrzny regulamin udzielania zamówień publicznych poniżej wartości 30.000 euro.
Remont elewacji zewnętrznej 4 i ½ boksów dla psów na terenie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu. Wyboru wykonawcy dokonano w oparciu o rozeznania cenowe w firmach budowlanych, na podstawie rozmów telefonicznych i złożonych ofert zgodnie z § 2 ww. Zarządzenia. Umowę zawarto w dniu 20.04.2015 r., a po wykonaniu prac sporządzono protokół odbioru prac. Zleceniobiorca dnia 29.04.2015r. wystawił fakturę numer FV/4/04/2015 na łączną kwotę 15.660,00 zł, w tym podatek VAT w kwocie 2.547,61 zł. Faktura była zgodna z umową i złożoną ofertą oraz została opisana i zatwierdzona do wypłaty. Zapłatę z dnia 11.05.2015r. potwierdził wyciąg bankowy nr 93 z 11.05.2015 r.
Wydatki w paragrafie 4300 - Zakup usług pozostałych
Ze sprawozdania opisowego wynika, że wydatki w paragrafie 4300 dotyczyły:
opłat za usługi pocztowe, komunalne, weterynaryjne, kominiarskie, ksero, utylizację padliny, odłów bezdomnych zwierząt, deratyzację, sterylizację, szczepienia, obsługę strony internetowej, pomiarów p.poż, prowizji bankowych oraz opłat za najem i dzierżawę. Szczegółową kontrolą objęto wydatki dotyczące opłat za:
- usługi weterynaryjne na kwotę 34.238,02 zł,
- najem o dzierżawę na kwotę 3.284,10 zł,
- odłów bezdomnych zwierząt na kwotę 12.501,24 zł,
- sterylizację na kwotę 25.817,82 zł,
- szczepienia na kwotę 18.877,96 zł.
Łączna kwota wydatków objętych kontrolą wyniosła 94.719,14 zł co stanowi 91,29% wydatków ogółem zaewidencjonowanych w tym paragrafie. Powyższe wydatki są zgodne z ewidencją księgową konta 130-600-4300-(7,10,20,21,22) i wykazane w kwotach netto tj. bez otrzymanego z Urzędu Skarbowego zwrotu podatku VAT od tych wypłat. W żadnym przypadku kwoty wydatków nie przekroczyły kwot wynikających z zawartych umów.
Wydatki na usługi weterynaryjne - opieka weterynaryjna
Kontrolujący ustalili na podstawie przedłożonych faktur, iż zleceniobiorca w okresie obowiązywania umowy wystawił 12 faktur na łączną kwotę 34.238,02 zł. Wszystkich 12 zapłat dokonano na podstawie przedłożonych faktur, co potwierdzają przedłożone do kontroli wyciągi bankowe.
Wydatki na szczepienia profilaktyczne i przeciwko wściekliźnie
Kontrolujący ustalili na podstawie przedłożonych faktur, iż zleceniobiorca w okresie obowiązywania umowy wystawił 36 faktur za szczepienia na łączną kwotę 18.877,96 zł. Wszystkie 36 zapłat dokonano na podstawie przedłożonych faktur, co potwierdzają przedłożone do kontroli wyciągi bankowe.
Wydatki na usługi sterylizacji
Kontrolujący ustalili na podstawie przedłożonych faktur, iż zleceniobiorca w okresie obowiązywania umowy wystawił 12 faktur na łączną kwotę 25.817,82 zł. Wszystkich 12 zapłat dokonano na podstawie przedłożonych faktur, co potwierdzają przedłożone do kontroli wyciągi bankowe. Zgodnie z zawartą umową maksymalna kwota wydatków na ten cel wyniosła 43.665,00 zł. Faktyczna kwota wydatków była niższa, gdyż ilość wykonanych usług sterylizacji była mniejsza od zaplanowanej.
Wydatki na odłów i transport bezdomnych psów i kotów
Kontrolujący ustalili na podstawie przedłożonych faktur, iż zleceniobiorca w okresie obowiązywania umowy wystawił 12 faktur na łączną kwotę 12.501,24 zł. Wszystkich 12 zapłat dokonano na podstawie przedłożonych faktur, co potwierdzają przedłożone do kontroli wyciągi bankowe.
Najem i dzierżawa – wynajem dźwigu
Wyboru dokonano w oparciu o rozeznanie cenowe w firmach posiadających sprzęt budowlany, na podstawie rozmów telefonicznych i złożonych ofert ustnych na podstawie § 2 ww. Zarządzenia. Na podstawie faktury VAT nr 1523/2015 z dnia 15.12.2015 r. dokonano zapłaty w kwocie 3.284,10 zł w dniu 18.12.2015 r, Wyciąg bankowy nr 257.
Powyższe wydatki do szczegółowej kontroli zostały wytypowane na postawie wydruku z systemu księgowego analityka kont, który jest zgodny ze sprawozdaniem 28S. Wszystkie skontrolowane faktury zostały opisane, zatwierdzone do wypłaty oraz poprawnie zaewidencjonowane.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.