KW.1711.00034.2015
|
Opole, 27.11.2015r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 40/15
|
Jednostka kontrolowana
|
Zespół Szkół Zawodowych
im. Stanisława Staszica w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 06.10.2015 r. do 23.10.2015 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Łukasz Drożdżyński – specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość gospodarowania ZFŚS, gospodarki kasowej, prawidłowość zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń
|
Okres objęty kontrolą
|
2015 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Barbara Parvi – dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
(Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.) – Główna ksi(Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.) - St. referent ds.
(Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.) – Sekretarz Szkoły
|
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j Dz. U. z 2015 r., poz. 111)
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych. (t.j Dz.U z 2014 r. poz.1202 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j Dz.U. z 2014r, poz. 1502 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta nauczyciela (tj. Dz.U. z 2014r, poz. 191 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j Dz.U. z 2014r, poz. 416 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 czerwca 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014r, poz. 922).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jednolity, Dz.U. z 2013r. poz. 1050).
- Uchwała Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. w sprawie regulaminu, określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy , za wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości:
- gospodarowania ZFŚS,
- prowadzenia gospodarki kasowej,
- gospodarowania drukami ścisłego zarachowania,
- postępowania w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami ZFŚS
Zapoznano się z organizacją gospodarki środkami ZFŚS oraz z Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Sprawdzono prawidłowość poszczególnych zapisów regulaminu pod kątem ich zgodności z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Na podstawie ewidencji księgowej (konto135, strona Wn) oraz wyciągów bankowych ustalono źródła i kwoty wszystkich wpływów środków pieniężnych na rachunek funduszu socjalnego. Sprawdzono prawidłowość dokonywania odpisów i terminowość ich przekazywania na rachunek bankowy.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono rodzaje i kwoty poszczególnych wydatków z funduszu (konto135, strona Ma).
Sprawdzono oryginały dokumentów stanowiących podstawę danego rodzaju świadczenia lub innego wydatku oraz porównano je z ewidencją księgową i z przelewami bankowymi.
Dokonano analizy dokumentacji księgowej i innej dotyczącej przyznanych świadczeń pod kątem ich zgodności z Regulaminem i ustawą, w tym w szczególności w zakresie:
- wymaganej dokumentacji,
- czy dokumenty zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby,
- kwoty przyznanego świadczenia,
- podpisów kierownika jednostki,
- zgodności przyznanego świadczenia z kwotą wypłaconą i z ewidencją księgową,
- zgodności z przyjętym kryterium,
- zgodności zapisów na koncie 135 Rachunek „ZFŚS” z wyciągiem bankowym.
w zakresie prowadzenia gospodarki kasowej
Zapoznano się z organizacją gospodarki kasowej. Sprawdzono czy jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za prowadzenie kasy i czy złożyła ona oświadczenie o odpowiedzialności materialnej. Ustalono sposób przechowywania gotówki i sprawdzono czy jest zapewniona należyta ochrona wartości pieniężnych przed zniszczeniem, utratą lub zaginięciem.
Sprawdzono czy jednostka posiada opracowane przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę kasową i gospodarkę drukami ścisłego zarachowania oraz czy przepisy te w praktyce są przestrzegane. W szczególności sprawdzono:
- częstotliwość sporządzania raportów kasowych,
- terminy sporządzania raportów kasowych i przekazywania ich do księgowania,
- ciągłość sald między kolejnymi raportami kasowymi,
- na podstawie jakich dowodów źródłowych dokonywane są wpłaty i wypłaty gotówki,
- zgodność zapisów na raportach z ewidencją księgową i dowodami źródłowymi,
- zgodność na koniec danego okresu sprawozdawczego zapisów na koncie 101 „Kasa” z saldem raportów kasowych.
w zakresie druków ścisłego zarachowania
Zapoznano się z organizacją gospodarowania drukami ścisłego zarachowania w jednostce. Ustalono rodzaje druków ścisłego zarachowania, sprawdzono rejestry druków, zapoznano się ze sposobem ich pobierania i rozliczania.
w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń
Ustalono stan zatrudnienia pracowników w jednostce na dzień 31.12.2014 r. oraz ilość osób przyjętych do pracy w 2015 r., a także ilość osób, z którymi rozwiązano stosunek pracy w 2015 r. Szczegółową kontrolą objęto całość dokumentacji z tego zakresu. Każdy przypadek porównano z odpowiednimi przepisami. Ponadto sprawdzono prawidłowość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń i zastosowanych kategorii zaszeregowania poprzez porównanie przyznanych składników z odpowiednimi przepisami dotyczącymi określonych grup zawodowych.
Kryteria
1. Zgodnie z art. 1 ust 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przed-szkolnego.
2. Zgodnie z art. 2 pkt. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
3. Zgodnie z art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych –
- Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.
- Wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.
- Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika młodocianego wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.
- Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych, wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.
- Wysokość odpisu podstawowego może być zwiększona o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.
- Pracodawcy sprawujący opiekę socjalną nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększyć Fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki.
4. Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
- przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.
- zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych.
5. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
6. Zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości - Jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości.
7. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - podstawę naliczania odpisu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zwanej dalej "ustawą", stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).
8. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych - Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
9. Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych - Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.
Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego.
10. Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych - Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.2), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.
11. Zgodnie z art. 29 § 1 ustawy Kodeks pracy - Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
1) rodzaj pracy;
2) miejsce wykonywania pracy;
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
4) wymiar czasu pracy;
5) termin rozpoczęcia pracy.
12. Zgodnie z art. 30 § 1 ustawy Kodeks pracy - Umowa o pracę rozwiązuje się:
1) na mocy porozumienia stron;
2) przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem);
3) przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia);
4) z upływem czasu, na który była zawarta;
5) z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.
13. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy Karty Nauczyciela - Nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat, w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
14. Zgodnie z § 7 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. – do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
15. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 czerwca 2014r. - Wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym (fragment):
16. Zgodnie z § 3 ust. 1, 2 i 3 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. – 1.Dodatek motywacyjny jest przyznawany w zależności od osiąganych wyników i jakości pracy nauczyciela.
2. Pulę środków na dodatki motywacyjne tworzy się:
1) dla nauczycieli, w wysokości nie mniejszej niż 5% ogólnej sumy wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli danej szkoły, z wyłączeniem wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe oraz wynagrodzenia zasadniczego dyrektora szkoły,
2) dla nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe w danej szkole, w wysokości nie mniejszej niż 10 % ogólnej sumy ich wynagrodzeń zasadniczych,
3) dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko dyrektora szkoły, w wysokości nie mniejszej niż 20% ogólnej sumy ich wynagrodzeń zasadniczych.
3. Wysokość dodatku motywacyjnego nauczyciela nie może być wyższa niż 20% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego, a nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora, nie może być wyższa niż 50% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego.
17. Zgodnie z § 4 ust. 1 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. - Dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły, wicedyrektora szkoły lub inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły, a także innym nauczycielom z tytułu sprawowania funkcji doradcy metodycznego lub nauczyciela – konsultanta, bądź powierzenia im wychowawstwa klasy, oddziału w przedszkolu, bez względu na jego stopień awansu zawodowego, w wysokości określonej w tabeli.
18. Zgodnie z § 5 ust. 1 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. - Za pracę w trudnych warunkach przysługuje dodatek w wysokości:
1) za zajęcia dydaktyczne w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy zawodowej – 1 zł za godzinę zajęć,
2) za zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim – 4 zł za godzinę zajęć,
3) za zajęcia dydaktyczne i wychowawcze w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego – 4 zł za godzinę zajęć,
4) za zajęcia dydaktyczne w klasach łączonych w szkołach podstawowych – 3 zł za godzinę zajęć,
5) za zajęcia dydaktyczne w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych – 8 zł za godzinę zajęć,
8) za badania psychologiczne i pedagogiczne, w tym badania logopedyczne, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno - pedagogicznych – 1 zł za godzinę zajęć,
9) za zajęcia praktycznej nauki zawodu w szkołach specjalnych – 4 zł za godzinę zajęć.
USTALENIA KONTROLI
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określił pracodawca w regulaminie stanowiącym załącznik do Zarządzenia dyrektora jednostki z dnia 08.04.2010 r. Regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi w dniu 12.04.2010 r. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu Regulamin uzależnia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej.
W 2015r. jednostka posiadała 3 rachunki bankowe w Banku Millennium SA:
- rachunek bieżący,
- rachunek ZFŚS,
- rachunek sum depozytowych.
Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym nr 02 1160 2202 0000 0002 1694 7767.
Dochody funduszu
Z wyciągu bankowego nr 153 z dnia 31.12.2014 r. (akta kontroli Nr 15/40/I/1) wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2015 r. wynosił 8.845,50 zł. Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS) (akta kontroli Nr 15/40/I/2-17).
W 2015 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu środków budżetowych na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w łącznej kwocie 208.978,12 zł, w tym (akta kontroli Nr 15/40/I/18):
- 190.563,64 zł z tytułu odpisu na 66,17 etatów nauczycieli,
- 16.955,92 zł z tytułu odpisu na 15,5 etatów pracowników administracji i obsługi,
- 1.458,56 zł z tytułu odpisu na 8 etatów emerytów.
Kwota naliczonego odpisu jest zgodna z ewidencją kont 135 i 851 oraz ze sprawozdaniem RB 28S (akta kontroli Nr 15/40/I/19-20).
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy funduszu w terminach ustawowych tj. w dniach:
- 29.05.2015r. – 156.800,00 zł (75%),
- 29.09.2015r. - 52.178,12 zł (25%),
Razem: 208.978,12 zł
Z analizy zapisów dokonanych na kontach 135 i 851 wynika, że na kwotę dochodów oprócz dokonanych ww. odpisów składały się także środki z tytułu:
- odsetek bankowych w kwocie 196,83 zł,
- spłat pożyczek mieszkaniowych w kwocie 81.471,00 zł
- wpłaty z Urzędu Miasta Opola kwoty 74 551,68 zł na nauczycieli emerytów i rencistów.
Łączna kwota środków na ZFŚS w 2015r. wyniosła wraz ze stanem początkowym 374.043,13 zł w tym dochody w kwocie 365.197,63 zł.
Wydatki funduszu
Kontrolą objęto wpływy i wydatki funduszu w okresie od 01.2015 r. do 09.2015 r.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki na świadczenia ZFŚS w kontrolowanym okresie wyniosły ogółem 298.143,81 zł.
Ustalono, że wydatki dotyczyły niżej wymienionych rodzajów świadczeń:
- pożyczek w kwocie 88.000,00 zł,
- zapomogi dla pracowników w kwocie 7.127,67 zł,
- dofinansowania do wypoczynku w kwocie 20.787,00 zł,
- rekreacji w kwocie 4.933,41 zł,
- dofinansowania do wypoczynku dzieci w kwocie 9.627,25 zł,
- wycieczek, wypoczynku, wyjścia do teatru w kwocie 78.782,00 zł,
- świadczeń urlopowych nauczycieli w kwocie 70.421,48 zł,
- zapomogi dla emerytów w kwocie 17.265,00 zł,
- Dofinansowania do wypoczynku emerytów 1.200,00 zł.
Saldo konta 135 na dzień 30.09.2015r. wynosiło 75.899,32 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 119 z dnia 30.09.2015 r. (akta kontroli Nr 15/40/I/21).
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały oryginały dokumentacji stanowiącej podstawę przyznania poszczególnych świadczeń i potwierdzającą ich wypłatę. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych rodzajów świadczeń przedstawiają się następująco:
Pożyczki mieszkaniowe w kwocie 88.000,00 zł
Udzielono 11 pożyczek w wysokości od 6.000,00zł do 9.000,00 zł tj. 1 pożyczkę na kwotę 6.000,00 zł, 8 pożyczek na kwotę 8.000,00 zł i 2 pożyczek na kwotę 9.000,00 zł. Podstawą przyznania pożyczki było zawarcie umowy. Pożyczek udzielono w okresie od stycznia do września 2015r. Wysokość udzielonych pożyczek była zgodna z regulaminem ZFŚS. Na podstawie wyciągu bankowego, konta 234 oraz listy płac ustalono, że pożyczki są spłacane.
Zapomogi dla pracowników w kwocie 7.127,67 zł
Udzielono 11 zapomóg w kwotach od 500,00 zł do 800,00 zł. Zapomóg udzielono na podstawie złożonych przez pracowników wniosków a przy wypłacie tego świadczenia brano pod uwagę sytuację materialną danej osoby. Wysokość udzielonych zapomóg jest zgodna z regulaminem ZFŚS.
dofinansowania do wypoczynku w kwocie 20.787,00 zł
Udzielono 17 dofinansowań tego rodzaju w kwotach od 1.000,00 zł do 1.400,00 zł. Podstawą ich przyznania było złożenie przez zainteresowanego wniosku.
Kwoty dofinansowania są zgodne z regulaminem ZFŚS oraz progami dochodowymi branymi pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosku.
Rekreacja w tym bilety wstępu na basen, siłownie, w kwocie 4.933,41 zł
Udzielono 65 dofinansowań w tym zakresie. Podstawą ich udzielenia były faktury VAT przedstawiane przez osoby korzystające z rekreacji. Faktury w całości pokrywane są ze środków ZFŚS. Następnie w zależności od wysokości dochodu część kwoty potrącana jest z wynagrodzenia pracownika co zostało sprawdzone na podstawie list płac.
Dofinansowanie do wypoczynku dzieci w kwocie 9.627,25 zł
Udzielono 15 dofinansowań w wysokości od 159,25 zł do 1.788,00 zł. Podstawą dofinansowania były wnioski pracowników wraz z dołączoną fakturą VAT. Zwrot części wydatków pracownika z ZFŚS uzależniony był od wysokości osiąganego dochodu. Kwoty dofinansowania są zgodne z regulaminem ZFŚS.
Wycieczka, wypoczynek i wyjście do teatru dla pracowników i emerytów w kwocie 78.782,00 zł.
Udzielono dofinansowania do 2 wycieczek oraz 1 wyjścia do teatru w których łącznie wzięło udział 159 osób. Dofinansowanie rozliczono na podstawie 7 faktur VAT płatnych w transzach. Faktury zostały opisane przez przedstawicieli komisji socjalnej.
Świadczenia urlopowe nauczycieli w kwocie 70.421,48 zł
Wypłat dla 74 osób w kwotach od 39,17 zł do 1.093 dokonano na podstawie listy płac a ich wysokość była uzależniona od wymiaru etatu i okresu zatrudnienia. Kwoty świadczenia były zgodne z regulaminem ZFŚS oraz Kartą Nauczyciela.
Zapomogi dla emerytów w kwocie 17.265,00 zł
Zapomóg udzielono 28 osobom w kwotach od 260,00 zł do 1.105,00 zł na podstawie wniosków rozpatrzonych przez komisję socjalną. Wysokość udzielonej zapomogi była uzależniona od wysokości osiąganego dochodu. Po rozpoznaniu przez komisję socjalną wniosku wypłatę zatwierdza dyrektor jednostki. W każdym przypadku kwota wypłacanej zapomogi była zgodna z decyzją dyrektora.
Dofinansowanie do wypoczynku dla emerytów w kwocie 1.200,00 zł
Udzielono 2 dofinansowań w kwocie 600,00 zł każde. Podstawą ich przyznania było złożenie przez zainteresowanego wniosku. Kwoty dofinansowania są zgodne z regulaminem ZFŚS oraz progami dochodowymi branymi pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosku.
Ponadto w dniach od 8 do 9 kwietnia 2014 r. została przeprowadzona kontrola przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta Opola w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami ZFŚS za okres 2012 - 2014. Ze sporządzonego protokołu wynika, że nieprawidłowości nie stwierdzono.
Gospodarka kasowa
Gospodarkę kasową reguluje Instrukcja kasowa wprowadzona zarządzeniem
nr 37/2012 dyrektora jednostki z dnia 31.12.2012 r. obowiązująca od 01.01.2013r. Zgodnie z w/w instrukcją pogotowie kasowe w jednostce wynosi 500,00 zł. (Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.). Ponadto w szkole funkcjonuje całodobowy monitoring.
W kontrolowanym okresie sporządzono 31 raportów kasowych w tym : 10 do konta zakładowych środków budżetowych, 9 do Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, 9 do wydzielonego rachunku dochodów oraz 3 do rachunku depozytowego. Kontrolą objęto gospodarkę kasową środków budżetowych za III kwartał 2015 r. Raporty kasowe numerowane są narastająco. Wszystkie zapisy w raportach kasowych zarówno po stronie przychodów jak i rozchodów są zgodne z zapisami na koncie księgowym 101- „kasa”. Zachowana jest ciągłość sald między kolejnymi raportami kasowymi. W żadnym dniu stan gotówki w kasie nie przekroczył kwoty stanowiącej pogotowie kasowe. Do wszystkich raportów dołączone są dowody stanowiące podstawę zapisów w tych raportach. Wszystkie obroty gotówkowe dokumentowane są dowodami kasowymi i innymi dowodami księgowymi.
Dokonano analizy dowodów dołączonych do wszystkich siedmiu niżej wymienionych raportów kasowych:
Raport kasowy nr 7/2015
Za okres od 01.07.2015r. do 31.07.2015r. Stan kasy na początek wynosił 500,00 zł i był zgodny ze stanem końcowym poprzedniego raportu nr 6/2015 (akta kontroli Nr 15/40/I/22). Pogotowie kasowe nie zostało przekroczone. Raport zawiera 4 pozycje w tym 2 pozycje przychodowe na kwotę 1.266,66 zł i 2 pozycję rozchodowe na kwotę 1.266,66 zł. Operacje przychodowe dotyczyły pobrania gotówki z banku natomiast operacje rozchodowe zakupu znaczków pocztowych i wypłaty wynagrodzenia dla jednej osoby. Podstawą zapisów w raporcie były faktury, lista płac oraz dowody KP. Stan końcowy kasy wynosił 500,00 zł i stanowił różnicę między przychodami i rozchodami.
Raport kasowy nr 8/2015
Za okres od 01.08.2015r. do 31.08.2015r. Stan kasy na początek wynosił 500,00 zł i był zgodny ze stanem końcowym poprzedniego raportu. Pogotowie kasowe nie zostało przekroczone. Raport zawiera 9 pozycji w tym 4 pozycje przychodowe na kwotę 2.070,59 zł i 5 pozycji rozchodowych na kwotę 2.070,59 zł. Operacje przychodowe dotyczyły pobrania gotówki z banku natomiast operacje rozchodowe zakupu znaczków pocztowych i wypłaty wynagrodzenia dla jednej osoby. Podstawą zapisów w raporcie były faktury, lista płac oraz dowody KP. Stan końcowy kasy wynosił 500,00 zł i stanowił różnicę między przychodami i rozchodami.
Raport kasowy nr 9/2015
Za okres od 01.09.2015r. do 10.09.2015r. Stan kasy na początek wynosił 500,00 zł i był zgodny ze stanem końcowym poprzedniego raportu. Pogotowie kasowe nie zostało przekroczone. Raport zawiera 8 pozycji w tym 2 pozycje przychodowe na kwotę 2.582,10 zł i 6 pozycji rozchodowych na kwotę 2.582,10 zł. Operacje przychodowe dotyczyły pobrania gotówki z banku natomiast operacje rozchodowe zakupu znaczków pocztowych, wkładów atramentowych, zakupu szortów i koszulek. Podstawą zapisów w raporcie były faktury, oraz dowody KP. Stan końcowy kasy wynosił 500,00 zł i stanowił różnicę między przychodami i rozchodami.
Raport kasowy nr 10/2015 (akta kontroli Nr 15/40/I/23).
Za okres od 11.09.2015r. do 30.09.2015r. Stan kasy na początek wynosił 500,00 zł i był zgodny ze stanem końcowy poprzedniego raportu. Pogotowie kasowe nie zostało przekroczone. Raport zawiera 29 pozycje w tym 9 pozycji przychodowych na kwotę 5.560,75 zł i 20 pozycji rozchodowych na kwotę 5.560,75 zł. Operacje przychodowe dotyczyły pobrania gotówki z banku natomiast operacje rozchodowe zakupu obuwa sportowego, koszulek damskich, pisma świętego, rolet i wypłaty wynagrodzenia dla jednej osoby. Podstawą zapisów w raporcie były faktury, lista płac oraz dowody KP. Stan końcowy kasy wynosił 500,00 zł i stanowił różnicę między przychodami i rozchodami.
Druki ścisłego zarachowania
Bezpośrednią kontrolę nad drukami ścisłego zarachowania sprawuje główna księgowa. Jednostka prowadzi druki: arkuszy spisu z natury, dowodów KP oraz dowodów KW. Bloczki druków KP i KW są zakupywane bez numerów. Numery nadawane są przez główną księgową w chwili wydania druku kasjerce. W jednostce prowadzona jest księga druków ścisłego zarachowani. Druki KP i KW są numerowane i ewidencjonowane oddzielnie dla poszczególnego rodzaju raportów.
Szczegółową kontrolą objęto dowody KP i KW dla budżetu. Z ewidencji druków wynika, że w dniu 02.01.2015 r. kasjerce zostały wydane za pokwitowaniem dowody KP od nr 1 do 100 oraz dowody KW od nr 1 do 10. Ostatni dowód KP o numerze 53 z 19.10.2015 r. znajduje się pod raportem kasowym nr 11.
W 2015 r. nie wydano żadnego dowodu KW.
W zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników
Poniższa tabela zawiera wykaz zatrudnienia nauczycieli na dzień 31.12.2014 r. (akta kontroli Nr 15/40/I/24).
Stan zatrudnienia na dzień 31.12.2014
PRACOWNICY PEDAGOGICZNI
|
L.p
|
stopień awansu
|
LICZBA ETATÓW
|
LICZBA OSÓB
|
1
|
nauczyciel dyplomowany
|
36,64
|
38
|
2
|
nauczyciel mianowany
|
13,56
|
15
|
3
|
nauczyciel kontraktowy
|
10,38
|
11
|
4
|
stażyści
|
2,91
|
4
|
|
Razem:
|
63,49
|
68
|
Stan zatrudnionych na dzień 31.12.2014 PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI (akta kontroli Nr 15/40/I/24)
Lp
|
stanowisko
|
kat. zaszeregowania
|
wymiar etatu
|
|
Stanowiska urzędnicze
|
|
|
1
|
Główna księgowa
|
(Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.)
|
1
|
2
|
Spec.ds. obsługi i użytk. Progr.inform.
|
0,5
|
3
|
Starszy ref. w sekretariacie szkoły
|
1
|
4
|
Starszy ref. ds. uczniów
|
1
|
5
|
Referent ds. kadr
|
1
|
6
|
Księgowa
|
1
|
7
|
Starszy ref. ds płac
|
1
|
|
Stanowiska obsługi
|
|
8
|
Sekretarz szkoły
|
1
|
9
|
Kierownik gospodarczy
|
1
|
10
|
Konserwator
|
1
|
11
|
Konserwator
|
1
|
12
|
Sprzątaczka
|
1
|
13
|
Sprzątaczka
|
1
|
14
|
Sprzątaczka
|
1
|
15
|
Sprzątaczka
|
1
|
16
|
Sprzątaczka
|
1
|
|
Razem :
|
|
15,5
|
W zakresie zatrudniania pracowników i ustalania wynagrodzeń
Pracownicy niepedagogiczni
(Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.).
Pracownicy pedagogiczni
- (Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.).
W okresie od 01.09.2015 r. zatrudnionych zostało 6 osób: (Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.)
ę.
- (Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.).
W ww. przypadkach jednostka nie miała obowiązku przeprowadzać naboru kandydatów, ponieważ nabór nie był dokonywany na stanowiska urzędnicze, o których mowa w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
W zakresie zwalniania pracowników
W 2015r. w kontrolowanej jednostce łącznie zwolniono 10 osób, w tym:
- (Wyłączono na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015r., poz.2135 ze zm.)
(akta kontroli Nr 15/40/I/25-26).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. dyrektor jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.