KWiA-I.1711.00020.2013
|
Opole, 15 października 2013 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 29/13
|
Jednostka kontrolowana
|
Przedszkole Publiczne nr 23
ul. Konwalii 4
45-220 Opole
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 21 sierpnia do 22 września 2013 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech –główny specjalista w
Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
I półrocze 2013 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Elżbieta Dąbrowska – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Elżbieta Dąbrowska – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38 poz. 207 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. 38 poz. 861 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ( z późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr IX/117/11 Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Opole.
- Uchwała Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, za wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego.
- Uchwała Nr LXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
- Uchwała Nr VIII/93/11 Rady Miasta Opola z dnia 31 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
II. Cel kontroli
Celem kontroli było:
- dokonanie oceny prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej,
- sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji dochodów i wydatków,
- sprawdzenie zgodności sporządzanych sprawozdań z ewidencją księgową.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Dane wykazane w sprawozdaniach Rb28S i Rb34S porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej i z dokumentacją źródłową. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje dochodów i wydatków. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z przepisami i planem finansowym.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją księgową danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-28S dotyczących planu, zaangażowania, wydatków oraz zobowiązań,
- zgodność z ewidencją i sprawozdaniem Rb-27S otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych,
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wszystkich wydatków budżetowych przedszkola za czerwiec 2013 r.,
- zgodność ze sprawozdaniem zapisów dotyczących wpływów i wydatków z dochodów na wydzielonym rachunku w czerwcu 2013 r. we wszystkich paragrafach,
- wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2013r.,
- zgodność z ewidencją księgową stanu zobowiązań i należności,
- wydatki zaewidencjonowane w styczniu 2013 r., pod kątem realizacji zobowiązań dotyczących roku poprzedniego,
- zgodność z uchwałą Rady Miasta Opola naliczenia opłat za czerwiec 2013 r.
Sprawdzono czy na koniec roku jednostka dokonała spisów z natury i rozliczenia poszczególnych składników, w tym artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie. W zakresie gospodarki kasowej dane z ewidencji księgowej porównano z raportami kasowymi. W zakresie druków ścisłego zarachowania zapoznano się z zasadami i sposobem postępowania oraz sprawdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych i rozchodowych.
Sprawdzono również czy jednostka posiada opracowane na piśmie procedury kontroli zarządczej oraz czy procedury te są dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
przed i po remoncie
Publiczne Przedszkole nr 23 im. Juliana Tuwima w Opolu przy ul. Konwalii 4 funkcjonuje od dnia 01.09.1999 r., na podstawie Uchwały Nr XI/166/99 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 1999 r. w sprawie odnowienia aktów założycielskich publicznych przedszkoli, dla których miasto Opole jest organem prowadzącym. Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Konwalii 4, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN 7224.c/57/98 z dnia 24 listopada 1998 r.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Elżbieta Dąbrowska powołana na to stanowisko od 1 września 1995 r. Aktualnie na okres od 01.09.2010 r. do 31.08.2015 r.
Głównym księgowym przedszkola była pani (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zatrudniona w jednostce od dnia 01.03.2008 r.
Z budżetem gminy przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie od stycznia do czerwca 2013 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku Millennium S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych oraz rachunek depozytowy.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego „Progman”.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w 2013 r. jednostka zaewidencjonowała ogółem 289 dokumentów księgowych dotyczących budżetu, wydzielonego rachunku dochodów, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz depozytów.
W kontrolowanej jednostce obowiązują następujące wewnętrzne regulacje prawne dotyczące gospodarki finansowo-księgowej:
- Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
- Zasady (polityka) rachunkowości w Przedszkolu Publicznym Nr 23 w Opolu,
- Zakładowy Plan Kont,
- Kontrola zarządcza,
- Instrukcja wewnętrzna w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych,
- Regulamin Zamówień Publicznych,
- Regulamin ZFŚS.
W okresie objętym kontrolą przedszkole posiadało wyodrębnione rachunki bankowe dotyczące: budżetu, wydzielonego rachunku dochodów, sum depozytowych oraz funduszu socjalnego. Obsługę bankową przedszkola prowadził Bank Milenium .
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w dniu 31.12.2012 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce na dzień 30.06.2013 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
l.p.
|
Wyszczególnienie
|
Ilość osób-umowy
|
Zatrudnienie
w etatach (stan na 31.06.2013 r.)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
10
|
10,00
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
5
|
3,00
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
9
|
8,63
|
RAZEM:
|
24
|
21,63
|
W 2013 r. przyjęto do pracy na zastępstwo jednego nauczyciela dyplomowanego i jednego kontraktowego w pełnym wymiarze czasu pracy. Fakt zatrudnienia nauczycieli został ujęty w aneksach nr 1 i 2 do arkusza organizacyjnego. W tym okresie pracowników niepedagogicznych nie zatrudniano (akta kontroli Nr 13/29/I/7).
Stan zatrudnienia nauczycieli według stopnia awansu zawodowego na dzień 30.06.2013 r. przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 2
Lp
|
Stopień
awansu zawodowego
|
Zatrudnienie
w osobach
|
Zatrudnienie
w etatach
|
1
|
Dyplomowani
|
8
|
8
|
2
|
Mianowani
|
1
|
1
|
3
|
Kontraktowi
|
1
|
1
|
RAZEM:
|
10
|
10
|
Na podstawie ewidencji kontroli ustalono, że w 2013 r. w przedszkolu zostały przeprowadzono trzy kontrole zewnętrzne w tym:
- dwie przez Sanepid – uwag nie stwierdzono,
- jedna przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Opolu.
Uwag lub zaleceń nie stwierdzono.
Ponadto dokonane zostały oględziny dot. elewacji zewnętrznej budynku przez Kuratorium Oświaty.
Na dzień 30.06.2013 r. do przedszkola zapisanych było 125 dzieci w pięciu oddziałach.
VI. Wydatki budżetowe w 2013 r.
W ewidencji księgowej (konto 130) jednostka kontrolowana wykazała, że stan końcowy środków na rachunku bankowym na dzień 30.06.2013 r. wynosił 57.483,29 zł. W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z wyciągiem Nr 35.
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80104 wynika, że wydatki budżetowe za okres od stycznia do czerwca 2013 r. wyniosły ogółem 542.078,70 zł. Kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową. Wydatki zostały zaewidencjonowane w sześciu paragrafach tj.: 4010, 4040, 4110, 4120, 4270 oraz 4440. W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków ogółem wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki. Ponadto ustalono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące planu oraz zaangażowania są zgodne z kontami pozabilansowymi 980 i 998 (akta kontroli Nr 13/29/I/5). Konta te ujęte są w Zakładowym Planie Kont.
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w czerwcu 2013r. Z analizy sprawozdań za badany okres oraz z ewidencji księgowej wynika, że w czerwcu zaewidencjonowano wydatki w trzech paragrafach tj. 4010, 4110, 4120 na łączną kwotę 72.6155,69 zł. (akta kontroli Nr 13/29/I/4-5).
Ponadto z powyższych danych wynika, że wydatki w poszczególnych paragrafach wyniosły:
- § 4010 – 363.881,86 zł, - § 4040 - 56.826,50 zł,
- § 4110 - 62.940,01 zł, - § 4430 - 1.229,00 zł,
- § 4120 - 8.426,34 zł, - § 4440 - 33.075,00 zł.
- § 4270 - 15.700,00 zł,
Skontrolowano 95 dokumentów księgowych, w tym 29 PK, 36 wyciągów bankowych oraz 1 fakturę. W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków w czerwcu ogółem oraz w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją konta 130. Stan gotówki w kasie na koniec czerwca 2013 r. wynosił 0.
§ 4010 - wynagrodzenia osobowe pracowników
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w czerwcu wyniosły 60.049,76 zł (akta kontroli Nr 13/29/I/6). Na podstawie zestawienia wydatków dla poszczególnych paragrafów, wyciągów bankowych oraz ewidencji kont 130, 225, 229 i 240 ustalono, że na powyższą kwotę składają się między innymi:
- wynagrodzenia netto nauczycieli – 25.740,60 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników administracji – 3.880,50 zł,
- wynagrodzenia netto pracowników obsługi – 10.505,00 zł,
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe - 940,01 zł,
- składka ZUS od pracowników za maj 2013 r. – 8.5232,19 zł,
- podatek od wynagrodzeń za maj – 4.183,00 zł,
- potrącone pożyczki – 463,70 zł,
- składki PZU – 986,10 zł,
- składka zdrowotna – 4.828,00 zł.
W trakcie kontroli dokonano również analizy wynagrodzeń za czerwiec wszystkich pracowników przedszkola. Stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Porównano także wysokość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń z przepisami prawnymi oraz z dokumentacją stanowiącą podstawę ich naliczeń, w tym z:
- regulaminem wynagradzania wraz załącznikami,
- aktami nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli,
- umowami o pracę,
- decyzjami dyrektora dotyczącymi przyznania dodatków motywacyjnych, za wychowawstwo, opiekuna stażu, za specjalizację, w sprawie zmiany wynagrodzeń,
- wydrukami komputerowymi dotyczącymi dodatku za wysługę.
Rozbieżności w tym zakresie nie stwierdzono.
Ustalono, że na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych oprócz wynagrodzenia zasadniczego składały się:
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
Wydatków budżetowych na wynagrodzenia z innych tytułów nie stwierdzono.
Na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi oprócz wynagrodzenia zasadniczego składały się:
-(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
Podstawą wypłaty premii jest wniosek zatwierdzony przez dyrektora jednostki. Wysokość dodatku funkcyjnego była zgodna z uchwałą Rady Miasta Opola. Wysokość przyznanych premii była zgodna z regulaminem wynagradzania.
§ 4110 - składki na ubezpieczenie społeczne
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej konta -130 i 229 wynika, że wydatki za sześć miesięcy wyniosły 62.940,01 zł. W czerwcu wyniosły 10.942,82 zł. Na podstawie wyciągu bankowego nr 31 oraz ewidencji kont 130 i 229 ustalono, że przelewu składek do ZUS dokonano w dniu 04.06.2013 r.
§ 4120 - składki na Fundusz Pracy
Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej – konta 130 i 229 wynika, że wydatki w czerwcu wyniosły 1.523,11 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek na Fundusz Pracy za maj 2013r. Na podstawie ewidencji księgowej oraz wyciągu bankowego nr 31 ustalono, że przelewów składek do ZUS dokonano w dniu 04.06.2013 r. (akta kontroli Nr 13/29/I/28).
VII. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 02.01.2013 r. wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2013 r. wynosił 4.039,61zł (akta kontroli Nr 13/29/I/14). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 13/29/I/14-16). Stan początkowy gotówki w kasie wynosił 0.
W I półroczu 2013 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 33.075,00 zł (akta kontroli Nr 13/29/L/ ). Kwota odpisu była zgodna z naliczeniem Funduszu Socjalnego oraz z Planem dochodów/wydatków ZFŚS na 2013 r. (akta kontroli Nr 13/29/I/15).
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w terminach ustawowych tj. w dniu 27.05.2013 r. WB Nr 27.
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym nr 23 w Opolu.
Wyżej wymieniony regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków.
Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) oraz wyciągów bankowych konta ZFŚS wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 13/29/I/30-31). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy strony Ma konta 135 i konta 101-03 - kasa ZFŚS wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie wyniosły 27.989,30 zł WB Nr 36/30.06.2013 r. i dotyczyły (akta kontroli Nr 13/29/I/ 30-31):
- dofinansowania do wypoczynku dla 37 osób na łączna kwotę 12.819,30 zł,
- pożyczek mieszkaniowych dla 4 osób na łączną kwotę 7.000,00 zł,
- zapomogi zdrowotnej dla 1 osoby na kwotę (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zł,
- zapomogi materialnej na kwotę (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zł,
- świadczenia urlopowe (wczasy pod gruszą) dla 14 osób na łączną kwotę 7.070,00 zł.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały dokumentację potwierdzającą przyznanie ww. świadczeń (wnioski pracowników, protokoły posiedzeń komisji socjalnej, umowy pożyczek oraz listy płac). Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Wydatki dot. świadczeń zostały poniesione zgodnie z Regulaminem ZFŚS i stosownymi w tym zakresie przepisami.
Spłaty pożyczek dokonywane są w ratach zgodnie z zawartymi umowami.
Saldo konta 135 na dzień 30.06.2013 r. wynosiło 16.724,85 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 36 (akta kontroli Nr 13/29/I/16). Z ewidencji konta 101 wynika, że stan gotówki wynosił 0 zł.
VIII. Zobowiązania
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań budżetowych na dzień 30.06.2013 r. w łącznej kwocie 27.564,77 zł. Zobowiązania te dotyczyły paragrafów: 4010, 4110 oraz 4120. W wyniku kontroli ustalono, że wykazane w sprawozdaniu kwoty były zgodne z ewidencją księgową. Na podstawie tej ewidencji ustalono, że:
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4010 w kwocie 16.574,34 zł dotyczyły wynagrodzeń (konto 231),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4110 w kwocie 9.668,42 zł dotyczyły składek ZUS od wynagrodzeń (konto 229),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4120 w kwocie 1.332,01 zł dotyczyły składek na Fundusz Pracy od wynagrodzeń (konto 229).
W sprawozdaniu Rb-34S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań na dzień 30.06.2013 r. w łącznej kwocie 3.386,53 zł. Ustalono, że wykazany stan zobowiązań ogółem był zgodny z ewidencją konta 201, 225 i 229. W kwocie tej znajdują się zobowiązania z tytułu nadpłat za pobyt dzieci w przedszkolu w kwocie 814,23 zł , zobowiązania wobec dostawców w kwocie 2.509,36 zł oraz podatek od umowy zlecenia na kwotę 27,00 zł i składki ZUS 36,00 zł (akta kontroli Nr 13/29/I/17).
IX. Należności
W sprawozdaniu Rb-34 kontrolowana jednostka wykazała stan należności w ramach wydzielonego rachunku dochodów w łącznej kwocie 4.679,44 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota była zgodna z ewidencją księgową konta 201 i dotyczyła naliczonych i nie zapłaconych opłat za przedszkole do końca czerwca 2013 r. oraz odsetek od tych należności.
X. Gospodarowanie wydzielonym rachunkiem dochodów w I półroczu 2013 r.
Wykazany w sprawozdaniu Rb-34S stan środków na wydzielonym rachunku bankowym dochodów na początek 2013 roku wynosił 214,16 zł i był zgodny z wyciągiem bankowym nr 149 z dnia 31.12.2012 r. oraz z ewidencją księgową konta 132. Na podstawie wyciągu bankowego nr 2 ustalono, że środki te zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w dniu 03.01.2013 r.
X.1. Źródła dochodów na wydzielonym rachunku
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dot. dochodów były gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34S wynika, że wykonanie dochodów na wydzielonym rachunku dochodów w 2013 r. wyniosło ogółem 190.402,25 zł.
Na kwotę tę składały się dochody uzyskane w dwóch paragrafach:
- § 0830 – Wpływy z usług – 189.831,62 zł,
- § 0920 – Pozostałe odsetki – 570,63 zł.
Zespół kontrolny ustalił, że na dochody w poszczególnych paragrafach składały się:
- § 0830 – opłaty za świadczenia przedszkolne, w tym za wyżywienie,
- § 0920 – odsetki bankowe oraz odsetki za nieterminowe wpłaty za przedszkole.
Wyżej wymienione rodzaje dochodów były zgodne ze źródłami dochodów określonymi w art. 223 ustawy o finansach publicznych oraz w uchwale Rady Miasta Opola.
Wykazane w sprawozdaniu dochody są zgodne z ewidencją konta 132 (akta kontroli Nr 13/29/I/14-16). Przypisu opłat za czerwiec dokonano dla wszystkich 124 dzieci zapisanych w tym czasie do przedszkola.
Sprawdzono także zgodność naliczenia opłat z uchwałą Rady Miasta Opola za czerwiec 2013 r. Ustalono, że opłaty zostały naliczone za wszystkie dzieci. Wysokość miesięcznych opłat za pobyt dzieci w przedszkolu stosownie do ilości godzin została ustalona zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2012 r. W sześciu przypadkach zastosowano zniżki w odpłatności za świadczenia. W 1 przypadku podstawą obniżenia opłaty była decyzja Prezydenta Miasta w Bielsku-Białej, a w 5 przypadkach decyzje wydane przez Miejskie Centrum Świadczeń w Opolu (akta kontroli Nr 13/29/I/22-27).
X.2. Wydatki dochodów na wydzielonym rachunku
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34S wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych w I półroczu 2013 r. wyniosły ogółem 145.013,09 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w dwunastu paragrafach. Ustalono, że kwoty wydatków wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową. Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec czerwca 2013 r. w kwocie 45.603,35 zł był zgodny z wyciągiem bankowym nr 122 z 29.06.2013 r., saldem konta 132 oraz zgodny z różnicą dochodów i wydatków. Z ewidencji konta 101- Kasa wynika, że stan gotówki w kasie na koniec czerwca 2013 roku wynosił 0 zł i był zgodny z raportem kasowym nr 6/06/2013.
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w czerwcu 2013r. Stan środków na początek miesiąca wynosił 51.67919 zł (WB nr 103 z 30.05.2013 r.)
Skontrolowano dokumenty źródłowe dotyczące wydatków w czerwcu. Wszystkie skontrolowane dokumenty zostały prawidłowo zaklasyfikowane, zadekretowane, opisane pod względem merytorycznym, formalno rachunkowym i zatwierdzenia do wypłaty. Ponadto wydatki zostały uregulowane w terminie. Nie stwierdzono wydatków poniesionych na cele inne niż wymienione w ustawie o finansach publicznych i uchwale Rady Miasta Opola. Zespół kontrolny ustalił także że wszystkie płatności zostały przekazane na właściwe konta kontrahentów.
Na podstawie ewidencji kont 101 i 132 ustalono, że wydatki w czerwcu zaksięgowano w dwunastu niżej wymienionych paragrafach:
Rozdział 80104 § 4170 – Wynagrodzenie bezosobowe
Wydatki ogółem wyniosły (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 337,00 zł. Wydatek dotyczył umowy zlecenia BHP. (akta kontroli Nr 13/29/).
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 20.215,67 zł. W czerwcu wydatki wyniosły 7.829,33 zł i dotyczyły zakupu materiałów i wyposażenia, środków czystości, materiałów biurowych itp. (akta kontroli Nr 13/29/I/).
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup żywności
Wydatki ogółem wyniosły 54.701,95 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 11.361,78 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły zakupu żywności (akta kontroli Nr 13/29/I/).
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych i dydaktycznych
Wydatki ogółem wyniosły 2.101,32 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 78,60 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły zakupu pomocy dydaktycznych i edukacyjnych
(akta kontroli Nr 13/29/I/).
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii
Wydatki ogółem wyniosły 30.058,21 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 4.775,71 zł. Wszystkie zaewidencjonowane w czerwcu wydatki dotyczyły zapłaty za energię cieplną, energię elektryczną oraz wodę.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 31.483,33 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 4.234,28 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowano wydatki, które dotyczyły instalacji odgromowej i konserwacji windy (akta kontroli Nr 13/29/I/28).
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem wyniosły 142,00 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 71,00 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowane 1 wydatek, który dotyczył badań okresowych i profilaktycznych (akta kontroli Nr 13/29/I/28).
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 19.388,95 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 4.468,07 zł. Zaewidencjonowane w czerwcu wydatki dotyczyły między innymi usług informatycznych, wywozu ścieków, monitoringu.
Rozdział 80104 § 4350 – Opłaty za usługi dostępu do internetu
Wydatki ogółem wyniosły 822,65 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowano wydatek na kwotę 64,52 zł, który dotyczył zapłaty faktury za czerwiec 2013 r.
Rozdział 80104 § 4370 – Zakup usług telefonii stacjonarnej
Wydatki ogółem wyniosły 718,23 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowano wydatek na kwotę 100,02 zł, który dotyczył zapłaty faktury za usługę telekomunikacyjną .
Rozdział 80104 § 4410 – Podróże służbowe krajowe
Wydatki ogółem wyniosły 104,00 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowano wydatek na kwotę 52,00 zł. który dotyczył kosztu biletu PKP.
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenie pracowników nie będących członkami Korpusu Służby Cywilnej
Wydatki ogółem wyniosły 1.550,00 zł. W paragrafie tym w czerwcu zaewidencjonowano 1 wydatek na kwotę 240,00 zł, który dotyczył zapłaty za szkolenie intendentki.
XI. Gospodarka kasowa
Zasady gospodarki kasowej opisane są w instrukcji kasowej. Wszystkie obroty gotówkowe są dokumentowane dowodami kasowymi. Ewidencja księgowa konta 101 prowadzona jest oddzielnie dla budżetu, wydzielonego rachunku oraz funduszu socjalnego. Na koniec I półrocza 2013 r. stany gotówki w kasie wykazane na poszczególnych kontach wynosiły 0 i były zgodne z raportami kasowymi oraz protokołami inwentaryzacji z dnia 30.06.2013 r.
XII. Druki ścisłego zarachowania
W jednostce prowadzona jest książka druków ścisłego zarachowania. Bezpośrednią kontrolę nad drukami ścisłego zarachowania sprawuje główna księgowa. Inwentaryzację druków przeprowadzono w dniu 30.06.2013 r. Prowadzona jest ewidencja bloczków Kp i Kw oraz arkuszy spisu z natury. Stwierdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych i rozchodowych.
XIII. Gospodarka magazynowa
Komisyjnego spisu z natury stanu magazynu żywnościowego dokonano w dniu 30.06.2013 r. Z arkusza spisowego wynika, że na stanie magazynu były artykuły żywnościowe o wartości 2.130,02 zł. Ustalono, że dane wykazane w arkuszu spisowym są zgodne z saldem końcowym konta 310 – materiały (akta kontroli tom Nr 13/29/I/32).
XIV. Umowy najmu i dzierżawy
W I półroczu 2013 r. jednostka kontrolowana nie zawierała żadnych umów najmu ani umów dzierżawy.
XV. Kontrola zarządcza
W Przedszkolu Publicznym Nr 23 w Opolu Regulamin sprawowania kontroli zarządczej wprowadzono Zarządzeniem Nr 1/10 Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 23 w Opolu z dnia 02.10.2010 r.
Dyrektor przedszkola jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej organizuje szereg działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem w szczególności dla zapewnienia:
- zgodności działań z przepisami prawa oraz obowiązującymi w placówce procedurami;
- skuteczności i efektywności działania;
- wiarygodności sprawozdań;
- ochrony zasobów;
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
- zarządzania ryzykiem.
W związku z prowadzeniem kontroli zarządczej w placówce obowiązują również:
- Regulamin Kontroli wewnętrznej wprowadzony Zarządzeniem Nr 4/02 Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 23 w Opolu z dnia 01.12.2002 r.
W związku z prowadzoną kontrolą wewnętrzną w danym roku kalendarzowym opracowywany jest Plan kontroli wewnętrznej określający obszary, zagadnienia i harmonogram kontroli wewnętrznej w Przedszkolu Publicznym Nr 23 w Opolu. Czynności kontrolne dokumentowane są z wykorzystaniem druku notatki służbowej kontroli wewnętrznej w PP – 23.
W 2012 roku dyrektor przedszkola poddał kontroli następujące obszary:
- Baza organizacyjno – prawna
- Gospodarka finansowo – księgowa
- Dyscyplina pracy
- Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
- Ochrona przed zagrożeniem
- Procedura zarządzania ryzykiem w Przedszkolu Publicznym Nr 23 w Opolu wprowadzona Zarządzeniem Nr 1/10 Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 23 w Opolu z dnia 02.10.2010 r.
Realizacja procedury polega na identyfikacji ryzyka, analizie ryzyka, ocenie ryzyka czego efektem jest utworzenie rejestru występujących ryzyk uwzględniający istotność, prawdopodobieństwo i sposób realizacji ryzyka.
W 2012 roku dokonano określenia ryzyka dla 12 celów po hierarchizacji. Dyrektor przedszkola skupiła się na podniesieniu efektów wychowawczo-dydaktycznych, prawidłowym wykorzystaniu 100% wydatków budżetowych przedszkola, zabezpieczeniu i prawidłowej gospodarce majątkiem, doposażeniu placówki, efektywnej gospodarce dochodami własnymi, zwiększeniem efektów pracy, dobrej gospodarce żywieniowej, szkoleniu pracowników, dobrej atmosferze w pracy oraz zapewnieniu bezpieczeństwa w przedszkolu.
Przedszkole Publiczne Nr 23 w Opolu jako placówka publiczna do wytyczenia swojego kierunku pracy jak również w celu określenia jasnych zasad i zadań posiada Statut wprowadzony w życie Uchwałą Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 23 w Opolu Nr 4/2011 z dnia 31.08.2011 r. Dokument ten zawiera:
1) Cele przedszkola, którymi są:
a) wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
b) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,
c) wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym,
d) wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny w ścisłym z nią współdziałaniu.
oraz następujące
2) Zadania przedszkola:
a) zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
b) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
c) organizowanie pracy z dziećmi zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci,
d) dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej do możliwości rozwojowych dziecka,
e) udzielanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej,
f) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym możliwościami techniczno-lokalowymi organizacyjnymi przedszkola,
g) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
h) pomoc dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
i) informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka,
j) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych przez przedszkole.
W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania placówki we wszystkich obszarach do realizacji przez wszystkich pracowników wprowadzono również szereg regulaminów i procedur, z którymi pracownicy są zapoznawani.
Wszystkie działania prowadzone w tym roku zostały podsumowane na zebraniach z pracownikami, a dyrektor przedszkola wypełniła ankietę do samooceny kontroli zarządczej za rok 2012. Na tej podstawie w dniu 28.01.2013 r. napisano raport o stanie kontroli zarządczej dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 23 w Opolu za rok 2012 w, którym stwierdzono, że w minionym roku w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu (podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.............................................................................................................
.............................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................................
|