KWiA –I–0914/20/11
|
Opole, 11 kwietnia 2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 2/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejski Zarząd Dróg w Opolu
Al. Przyjaźni 9
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 3 do 8 lutego 2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech- główny specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 03/2011
nr 04/2011
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość postępowania w sprawie
wydania zezwolenia nr MZD-TE-
9/52/2010 Na 3300 z dnia 19.04.2010 r.
na dojazd do posesji przy ul. Stawowej 35
|
Okres objęty kontrolą
|
2010 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Stanisław Tyka – dyrektor MZD
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Stanisław Tyka - dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- st. specjalista
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2007 r. Nr 19, poz. 115).
2. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. 2005 r. Nr 108 poz. 908).
3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 03 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729 z późn. zm.).
5. Uchwała Nr 330/2003 Rady Miasta Opola z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Zarządu Dróg (akta kontroli Nr 11/02/I/6-7).
6. Uchwała Nr XXIII/152/91 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 28.04.2003 r. w sprawie nadania numerów drogom gminnym na terenie województwa opolskiego (akta kontroli Nr 11/02/I/23).
7. Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Opola.
8. Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu (Załącznik do Zarządzenia nr 11/2008 Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu z dnia 01.08.2008 r.).
9. Zarządzenie Nr OR.I.0151-1806/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 19 lutego 2010 r. w sprawie powołania Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Kryteria
1. Zgodnie z art.10 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym - (95)Prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych.
2. Zgodnie z art. 20 pkt 5 i 12 ustawy o drogach publicznych - do zarządcy drogi należy między innymi realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu oraz przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników.
3. Zgodnie z§ 2Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem - działania w zakresie zarządzania ruchem realizowane są przez:
1) podejmowanie czynności organizacyjno-technicznych, w szczególności:
a) sporządzanie projektów organizacji ruchu,
b) przedstawianie projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia,
c) rozpatrywanie projektów organizacji ruchu,
d) zatwierdzanie organizacji ruchu,
e) przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
f) nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,
g) nadzór i analizę istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
h) nadzór nad zarządzaniem ruchem;
2) obsługę systemów sterowania ruchem, sterowanie ruchem za pomocą znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
3) wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń w ruchu w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, realizują, odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem, zarząd drogi, organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem, Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.
4. Zgodnie z§ 3 ust.1 pkt 1Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem- organ zarządzający ruchem w szczególności: rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu.
5. Zgodnie z§ 4 ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem- podstawą do wprowadzenia organizacji ruchu na nowo wybudowanej drodze lub jej zmiany na drodze istniejącej jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem.
6. Zgodnie z§ 4 ust.3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem-projekt organizacji ruchu może przedstawić do zatwierdzenia zarząd drogi.
7. Zgodnie z§ 6 ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem- organizację ruchu zatwierdza, na podstawie projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi.
8. Zgodnie z§ 8 ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem- w celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może powołać komisję, w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi.
9. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach:
- znaki zakazu jako ograniczające swobodę korzystania z dróg powinny być umieszczone po wnikliwej analizie skutków, jakie powodują dla uczestników ruchu.
- jeżeli znaki zakazu wprowadza się ze względu na duże natężenie ruchu pojazdów, to należy ustalić, czy ich obowiązywanie nie powinno ograniczać się np. do godzin szczytu, pory doby lub innego okresu charakterystycznego dla warunków lokalnych. Zakazy wyrażone znakami mogą być też ograniczone do niektórych uczestników ruchu. Wyjątków takich nie można stosować do znaków: B-13, od B-14 do B-17, B-20, B-29, B-31, B-32, B-37, B-38, B-41 i B-43. Informacje precyzujące znaczenie znaku zakazu, w szczególności informujące, jakich pojazdów znak dotyczy, np. podające ich rodzaj lub masę, należy umieszczać na tabliczce pod znakiem lub na tarczy znaku.
- napisy określające okres obowiązywania znaku zakazu w ciągu doby podaje się w pełnych godzinach, przy czym należy stosować napis wymieniający okres (okresy) obowiązywania zakazu, np. w godz. 7-10 i 15-19, nie zaś, kiedy nie obowiązuje.
- napisy na tabliczkach, w zależności od długości tekstu, powinny mieć wysokość 72 lub 42 mm, przy czym napis powinien być tak skomponowany, aby szerokość tabliczki nie była większa od średnicy znaku.
- jeżeli istnieje potrzeba wyłączenia z zakazu pewnych uczestników ruchu lub rodzajów pojazdów, to należy stosować zwrot „Nie dotyczy..”.
- napisy powinny konkretnie określać rodzaj pojazdów lub uczestników ruchu. Nie dopuszcza się stosowania sformułowań ogólnikowych, np. „Nie dotyczy ruchu lokalnego”.
- znak B-18 „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad... t” stosuje się przed odcinkami dróg, których nośność jest niewystarczająca dla przejazdu pojazdów dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń. Na znaku podaje się wartość wynikającą z rzeczywistej nośności obiektu lub drogi. W uzasadnionych przypadkach znak ten może być stosowany również w związku z istnieniem przy drodze obiektów zabytkowych lub innych, dla których wstrząsy wynikające z ruchu ciężkich pojazdów są szkodliwe.
10. Zgodnie z art. 4 pkt 25 ustawy o drogach publicznych -
(20)przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi.pojazd nienormatywny oznacza pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w
11.W wykazie dróg gminnych stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały Nr XXIII/152/91 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 28.04.2003 r. w sprawie nadania numerów drogom gminnym na terenie województwa opolskiego – ulica Stawowa figuruje pod pozycją 148 i oznaczona jest numerem 103648 (akta kontroli Nr 11/02/I/21).
12.Zgodnie z § 2ust.1 pkt 1 uchwały Nr 330/2003 Rady Miasta Opola z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Zarządu Dróg – przedmiotem działania Miejskiego Zarządu Dróg jest sprawowanie zarządu i nadzór nad budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg lokalnych miejskich oraz organizacją ruchu na tych drogach (akta kontroli Nr 11/02/I/7).
13.Zgodnie z § 7Statutu Miejskiego Zarządu Dróg– szczegółową strukturę organizacyjną i zakres działania oraz podział czynności osób pełniących kierownicze i samodzielne stanowiska określa regulamin organizacyjny Zarządu Dróg (akta kontroli Nr 11/02/I/8).
14.Zgodnie z § 28 ust.4 pkt 5b Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola – do zakresu działania Wydziału Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej należy prowadzenie spraw w zakresie prawidłowego funkcjonowania Miasta w jego kluczowych obszarach: zarządzania drogami publicznymi i ruchem drogowym na drogach publicznych.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości postępowania Miejskiego Zarządu Dróg w sprawie wydawania zgody na dojazd autobusów do posesji przy ul. Stawowej ograniczonej zakazem wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Dokonano szczegółowej analizy podejmowanych działań na każdym etapie postępowania. Zapoznano się z obowiązującymi aktami prawnymi dotyczącymi zagadnienia będącego przedmiotem kontroli. Przeprowadzono wizję lokalną. Przyjęto wyjaśnienia od kierownika jednostki kontrolowanej i pracownika merytorycznego.
USTALENIA KONTROLI
W zakresie spraw ogólno-organizacyjnych
Miejski Zarząd Dróg w Opolu jako jednostka budżetowa funkcjonuje na podstawie uchwały Nr XXIII/152/91 Rady Miasta Opola z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu (akta kontroli Nr 11/02/I/6-7). Zgodnie z w/w uchwałą przedmiotem działania Miejskiego Zarządu Dróg jest między innymi sprawowanie zarządu i nadzór nad budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg lokalnych miejskich oraz organizacją ruchu na tych drogach.
Nadzór nad działalnością MZD sprawuje Prezydent Miasta Opola. W dniu 13 lutego 2007 r. Prezydenta Miasta Opola udzielił dyrektorowi Miejskiemu Zarządu Dróg w Opolu pełnomocnictwa do załatwiania spraw objętych zakresem działania MZD, w tym do występowania z wnioskami i wykonywania pozostałych czynności należących do zarządcy drogi zgodnie z ustawą o drogach publicznych. (akta kontroli Nr 11/02/I/41).
Z wyjaśnień dyrektora MZD wynika, że zagadnieniem będącym przedmiotem kontroli zajmowała się osoba zatrudniona na stanowisku(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Zadania należące do działu eksploatacji dróg określone są w §18 Regulaminu Organizacyjnego MZD (akta kontroli Nr 11/02/I/10-12). Z analizy tych zapisów nie wynika, aby do zadań działu eksploatacji dróg należało także wydawanie zgody w tego rodzaju sprawach. Karta stanowiska pracy (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))również nie zawiera punktu dotyczącego prowadzenia spraw w tym zakresie (akta kontroli Nr 11/02/I/13-14).
W dniu 19 lutego 2010 r. Prezydent Miasta Opola wydał zarządzenie w sprawie powołania Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działającej przy Wydziale Infrastruktury Technicznej Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 11/02/I/69). Przewodniczącym komisji jest kierownik referatu właściwy ds. zarządzania ruchem a członkami dwóch pracowników tego referatu oraz przedstawiciel Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu i Komendy Miejskiej Policji w Opolu. Załącznikiem do tego zarządzenia jest regulamin pracy, z którego wynika, że komisja zajmuje się sprawami związanymi z rozpatrywaniem projektów organizacji ruchu na drogach publicznych na terenie miasta Opola oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu. Do zadań komisji należy między innymi opiniowanie stałych i czasowych projektów organizacji ruchu (akta kontroli Nr 11/02/I/70).
W zakresie wydania zezwolenia nr MZD-TE-9/52/2010 Na 3300 z dnia 19.04.2010 r. na dojazd do posesji przy ul. Stawowej 35
W dniu 22.03.2010 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu wpłynęło pismo przedsiębiorcy prowadzącego (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zawierające prośbę o wydanie zezwolenia na wjazd na ulicę Stawową ograniczony zakazem wjazdu pojazdów powyżej 2,5 t. (akta kontroli Nr 11/02/I/25). Do pisma dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz dowód rejestracyjny autobusu (akta kontroli Nr 11/02/I/26-27).
Z dokumentów tych wynika, że przedsiębiorca od 13.01.1989 r. prowadzi działalność w zakresie lądowego transportu pasażerskiego, przewóz osób autobusem w kraju. Firma posiada autobus(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) . Miejscem parkowania tego pojazdu jest adres siedziby firmy.
W odpowiedzi na powyższe pismo dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu pismem nr MZD-TE-9/52/2010 Na 3300 z dnia 19.04.2010 r. wyraził zgodę na dojazd do posesji nr 35 przy ul. Stawowej autobusu (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) celem parkowania w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. (akta kontroli Nr 11/02/I/28). Treść pisma nie zawiera podstawy prawnej wydania takiej zgody. Jednocześnie w piśmie tym poinformowano przedsiębiorcę, że za ewentualne szkody wywołane przejazdami odpowiada przedsiębiorca, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie i osoby wykonujące transport w jego imieniu. Powyższe pismo przekazano jednocześnie do wiadomości Komendzie Miejskiej Policji w Opolu oraz Straży Miejskiej w Opolu.
W dniu 07.09.2010 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu wpłynął wniosek jednego z mieszkańców tej ulicy o uchylenie decyzji wyrażającej zgodę na dojazd do posesji przy ulicy Stawowej 35 w Opolu autobusem (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) z uwagi na rażące naruszenie prawa i zasad współżycia społecznego. W uzasadnieniu prośby wskazano na niszczenie nawierzchni ulicy oraz zakłócanie ciszy nocnej podczas uruchamiania autobusu (akta kontroli Nr 11/02/I/33-34).
Dyrektor MZD odpowiedzi na powyższy wniosek udzielił pismem nr MZD-TE-9/52/2010 Na-8695 z dnia 02.11.2010 r. W piśmie tym dyrektor MZD stwierdził, że nawierzchnia ulicy została zniszczona podczas budowy osiedla przez poruszające się po niej ciężkie pojazdy, a odnośnie zakłócania ciszy nocnej przez okres kilkunastu lat nie wpłynęła żadna skarga (akta kontroli Nr 11/02/I/35-36).
Następnie w dniu 25.10.2010 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu wpłynęło pismo od tego samego przedsiębiorcy zawierające prośbę o wydanie zezwolenia na wjazd na posesję przy ulicy Stawowej 35 drugiego autobusu o nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 11/02/I/31). Z pisma wynika, iż prośba została złożona w związku z rozwojem firmy i powiększeniem stanu taboru.
W odpowiedzi na powyższe pismo dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu pismem nr MZD-TE-9/52/A/2010 Na 8696 z dnia 02.11.2010 r. wyraził zgodę na dojazd do posesji nr 35 przy ul. Stawowej autokaru o (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) celem parkowania w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. (akta kontroli Nr 11/02/I/32). Treść tego pisma również nie zawiera podstawy prawnej wydania takiej zgody. Jednocześnie w piśmie tym także poinformowano firmę, że za ewentualne szkody wywołane przejazdami odpowiada przedsiębiorca, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie i osoby wykonujące transport w jego imieniu. Powyższe pismo również przekazano do wiadomości Komendzie Miejskiej Policji w Opolu oraz Straży Miejskiej w Opolu.
W dniu 28.12.2010 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu wpłynęło pismo od tego samego przedsiębiorcy zawierające prośbę o wydanie zezwolenia na wjazd na posesję przy ulicy Stawowej 35 dwóch autobusów w 2011 r.(akta kontroli Nr 11/02/I/37). Z pisma wynika, iż prośba została złożona w związku z upływem z dniem 31.12.2010 r. terminu ważności poprzednich zezwoleń.
W odpowiedzi na powyższe pismo dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu pismem nr MZD-TE-9/52/2010/2011 Na - 833 z dnia 28.01.2011 r. poinformował przedsiębiorcę, aby w tej sprawie zwrócił się do zarządzającego ruchem tj. do Wydziału Infrastruktury i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Opola z prośbą o wydanie zezwolenia na niestosowanie się do w/w znaku i dopisanie firmy na istniejącej tablicy pod znakiem „zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.”(akta kontroli Nr 11/02/I/38). Powyższe pismo również przekazano do wiadomości Komendzie Miejskiej Policji w Opolu oraz Straży Miejskiej w Opolu.
W wyniku przeprowadzonej wizji lokalnej na ulicy Stawowej stwierdzono, że na tabliczce umieszczonej pod znakiem „zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.” znajduje się informacja o treści: „Nie dotyczy pojazdów rolniczych, fermy i budowy o masie całkowitej do 15 t., IMEXu, OSP”. Brak jest natomiast informacji, iż znak ten nie dotyczy również pojazdów, którym wydano taką zgodę.(akta kontroli Nr 11/02/I/39).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
Data: ........................ (podpis)
|
Zespół kontrolny
Data:............. (podpisy)
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|