KWiA-I-0914/13/10
|
Opole, 28 kwietnia 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 36/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu
ul. Wróblewskiego 7
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 19 do 31 marca 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Małgorzata Jóźwin-Mazurek - podinspektor
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 77/2010
nr 78/2010
|
Przedmiot kontroli
|
zgodność ze stanem faktycznym i z ewidencją księgową danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-34 za 2009 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Małgorzata Szeląg– dyrektor Ośrodka
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Małgorzata Szeląg– dyrektor Ośrodka
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.06.2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
7. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
8. Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli było ustalenie czy rzeczywiście doszło do dokonania wydatków wykazanych w sprawozdaniu Rb-34 za 2009 r. powodujących przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z sytuacją kadrową w jednostce w II półroczu 2009 r. oraz z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych.
Dane wykazane w sprawozdaniach Rb-34 sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną za I i II półrocze 2009 r. porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej oraz z wyciągami bankowymi.
Szczegółowej analizie poddano wydatki z dochodów własnych zaewidencjonowanych w II półroczu w paragrafach 4170, 4210 oraz 4300. Analizy dokonano pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach oraz pod kątem prawidłowości ich zaklasyfikowania i zgodności z uchwałą w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola. Ponadto dane zawarte w ewidencji księgowej porównano z umowami, fakturami, wyciągami bankowymi oraz z innymi dokumentami źródłowymi.
Dokonano także analizy sześciu umów zawartych z Opolskim Kuratorem Oświaty na organizację i przeprowadzenie szkoleń w ramach grantów edukacyjnych.
Na okoliczność poczynionych ustaleń przyjęto ustne i pisemne wyjaśnienia od dyrektora i głównej księgowej jednostki kontrolowanej.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli funkcjonuje na podstawie uchwały Nr LVIII/700/02 Rady Miasta Opola z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie założenia Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu Organizację Ośrodka określa statut stanowiący załącznik nr 2 do tej uchwały. Siedzibą kontrolowanej jednostki jest budynek Publicznej Szkoły Podstawowej nr 10 w Opolu przy ul. Wróblewskiego. Dyrektorem Ośrodka jest pani Małgorzata Szeląg powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola na okres od 01 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/11-15). Do 31.10.2009 r. na stanowisku głównego księgowego w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony zatrudniona była pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 10/19/I/158). Od 01.11.2009 r. na stanowisku głównego księgowego w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 10/19/I/15a-18).
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Dochody własne Ośrodka w I półroczu 2009 r.
W dniu 10.07.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–34S z wykonania planu wydatków budżetowych za I półrocze 2009 r. (akta kontroli Nr 08/19/I/21-24). Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wykonanie dochodów własnych w I półroczu 2009 r. wyniosło ogółem 175.937,63 zł. Na kwotę tą składają się:
- środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 62.678,66 zł,
- przychody w kwocie 113.258,97 zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach tj.:
- paragraf 083 „wpływy z usług” – kwota 112.421,50 zł,
- paragraf 0920 „pozostałe odsetki”- kwota 837,47 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazane w obu paragrafach kwoty były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/19/I/47-48). Również wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny ze stanem figurującym na wyciągu bankowym nr 208 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/25) oraz z ewidencją księgową – konto 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/48).
Na podstawie wydruku komputerowego konta 101 - 02 (kasa, dochody własne) ustalono, że w I półroczu na koncie tym nie były ewidencjonowane żadne operacje księgowe (akta kontroli Nr 10/19/I/29-31).
II.2. Wydatki z dochodów własnych Ośrodka w I półroczu 2009 r.
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w I półroczu 2009 r. wyniosły ogółem 127.946,08 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w czternastu paragrafach. W wyniku porównania kwot dotyczących wykonania wydatków w poszczególnych paragrafach stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w paragrafach 3040, 4210, 4300 oraz 4430 nie są zgodne z ewidencją księgową – analityka konta 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/44-46).
Paragraf 3040 – nagrody o charakterze szczególnym nie zaliczone do wynagrodzeń
W sprawozdaniu wykazano plan i wykonanie w kwocie 600,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że ewidencja księgowa nie zawiera takiego paragrafu wydatków.
Z wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że wydatek ten miał związek z konkursem LUX EX SILESIA OPPOLIENIS. Dotyczył on wypłaty w maju nagród pieniężnych dla(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że wypłaty nagród dokonano gotówką z kasy (akta kontroli Nr 10/19/I/38). Ustalono ponadto, że zarządzeniem dyrektora MODN z dnia 18.05.2009 r. dokonano zmian w planie wydatków rachunku dochodów własnych w ramach tego samego rozdziału. Korekta planu polegała na zmniejszeniu planu wydatków w paragrafie 4240- zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek oraz zwiększeniu wydatków w paragrafie 3040 (akta kontroli Nr 10/19/I/19). Plan finansowy po korekcie przekazano do Referatu Sprawozdawczości Oświaty Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola w dniu 20.05.2009 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/20). Poprzednia główna księgowa wypłat tych nie ujęła w ewidencji księgowej i nie dokonała opisu dokumentów źródłowych. Uczyniła to dopiero obecna główna księgowa, która powyższe wydatki w ewidencji księgowej oraz w sprawozdaniu rocznym za 2009 r. wykazała w paragrafie 4300. W dniu 23.12.2009 r. do Referatu Sprawozdawczości Oświaty Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola przekazano plan finansowy po kolejnej korekcie. Plan ten nie przewidywał już żadnych wydatków w paragrafie 3040 (akta kontroli Nr 10/19/I/199). Również w sprawozdaniu rocznym nie wykazano żadnych wydatków w tym paragrafie.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia
W sprawozdaniu wykazano wykonanie w kwocie 9.417,98 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w tym okresie były wyższe o 14.855,77 zł i wyniosły 24.273,75 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/46). Z wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że różnicę tę należy rozpatrywać w powiązaniu z ewidencją wydatków w paragrafie 4300. Wydatki te dotyczyły opłat związanych z organizacją seminarium na terenie Czech w dniach 24-26.03.2009 r.- faktura nr 03090173 z dnia 26.03.2009 r. na kwotę 76.810,00 CZK (akta kontroli Nr 10/19/I/36) oraz z rozliczeniem zaliczki w kwocie 14.000,00 zł pobranej na ten cel przez dyrektora MODN w dniu 23.03.2009 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/57). Wydatki te ewidencjonowała poprzednia główna księgowa, która nie dokonała opisu dokumentów źródłowych.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych
W sprawozdaniu wykazano wykonanie w kwocie 47.881,08 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w tym okresie były niższe o 13.698,77 zł i wyniosły 34.182,31 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/45). Z wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że różnicę tę należy rozpatrywać w powiązaniu z ewidencją wydatków w paragrafie 4210.
Paragraf 4430 – różne opłaty i składki
W sprawozdaniu wykazano wykonanie w kwocie 849,00 zł. Z ewidencji księgowej wynika, że wydatki w tym okresie były niższe o 50,00 zł i wyniosły 799,00 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/44). Z wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że w sprawozdaniu wykazano faktyczne wydatki. W ewidencji księgowej poprzednia główna księgowa nie ujęła wydatku dokonanego w maju gotówką z kasy dotyczącego opłaty sądowej (akta kontroli Nr 10/19/I/37). Obecna główna księgowa wydatek ten ujęła w ewidencji księgowej oraz wykazała w sprawozdaniu rocznym za 2009 r.
Natomiast wykazany w sprawozdaniu stan końcowy środków pieniężnych wynosił 47.991,55 zł i był wyższy o 579,00 zł od stanu figurującego w wyciągu bankowym nr 116 z dnia 30.06.2009 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/48-49). oraz stanu figurującego w ewidencji księgowej – konto 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/52). Wykazany w tych dokumentach stan środków pieniężnych wynosił 47.412,55 zł.
Z ewidencji księgowej (konto 101-02, kasa, dochody własne) wynika, że stan gotówki w kasie dochodów własnych na dzień 30.06.2009 r. wynosił – 0 (akta kontroli Nr 10/19/I/29). Z wyjaśnień obecnej głównej księgowej wynika, że rozbieżności te wynikają z faktu, iż poprzednia księgowa nie księgowała obrotów oraz stanu gotówki w kasie za pomocą programu komputerowego, a jedynie prowadziła podręczną ewidencję gotówki w kasie.
II.1. Dochody własne Ośrodka w 2009 r.
W dniu 29.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–34S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2009r. (akta kontroli Nr 10/19/I/29). Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 358.250,96 zł. Na kwotę tą składają się:
- środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 62.678,66 zł,
- przychody w kwocie 295.572,30 zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach tj.:
- paragraf 083 „wpływy z usług” – kwota 294.401,12 zł (plan-200.000,00 zł),
- paragraf 0920 „pozostałe odsetki”- kwota 1.171,18 zł (plan 1.500,00 zł).
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wykonanie dochodów ogółem było wyższe od planu o 94.072,30 zł. Wyższe od planu o 94.401,12 zł było wykonanie dochodów własnych w paragrafie 083. Niższe od planu było natomiast wykonanie dochodów w paragrafie 0920. W sprawozdaniu opisowym stwierdzono, że źródłami pozyskania przychodów oprócz wpływów z tytułu organizacji różnego rodzaju kursów, warsztatów, szkoleń oraz sprzedaży specjalistycznych czasopism, były także zrefundowane w grudniu koszty z przeprowadzonych grantów. Na podstawie wyciągu bankowego nr 215 ustalono, że w dniu 23.12.2009 r. z Kuratorium Oświaty w Opolu na konto MODN wpłynęły z tego tytułu środki w kwocie 42.293,25 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/130). Ustalono, że środki te zostały zaewidencjonowane w tym paragrafie jako dochody własne – nr dokumentu DW-217/2009 (akta kontroli Nr 10/19/I/129). Uchwała Rady Miasta Opola w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola nie przewiduje uzyskiwania dochodów własnych z takiego źródła. W grudniu wpływy z różnych tytułów, w tym głównie z opłat za kursy i szkolenia wyniosły ogółem 109.776,79 zł.
W wyniku kontroli ustalono ponadto, że wykazane w obu paragrafach kwoty były zgodne z ewidencją księgową – konta 101 i 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/105,128). Również wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny ze stanem figurującym na wyciągu bankowym nr 208 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 10/19/I/25) oraz z ewidencją księgową – konto 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/79).
Na podstawie wydruku komputerowego konta 101 - 02 (kasa, dochody własne) ustalono, że w II półroczu na koncie tym operacje księgowe ewidencjonowane były jedynie w grudniu (akta kontroli Nr 10/19/I/105-107).
II.2. Wydatki z dochodów własnych Ośrodka w 2009 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2009 r. wyniosły ogółem 331.219,30 zł i były wyższe od planu o 74.819,30 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w piętnastu paragrafach. W wyniku kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu kwota wydatków ogółem oraz w poszczególnych paragrafach jest zgodna z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald, analityka konta 132 (akta kontroli Nr 10/19/I/81-103).
Ponadto ustalono, że na wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego w kwocie 27.031,66 zł składały się środki pieniężne na rachunku bankowym w kwocie zł 26.952,84 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/104) oraz gotówka w kasie w kwocie 78,82 zł (akta kontroli Nr 10/19/I/103).
W trakcie kontroli szczegółową analizą objęto ewidencję księgową dotyczącą wydatków w trzech niżej wymienionych paragrafach, w których wykonanie wydatków było wyższe od planu:
Paragraf 4170 – wynagrodzenia bezosobowe
W sprawozdaniu wykazano wykonanie wydatków w kwocie 127.986,80 zł, tj. o 21.586,80 zł wyższej od planu. Kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/19/I/78). Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że wykonanie wydatków do listopada wyniosło 89.760,20 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 38.226,60 zł. Na kwotę tę składa się 7 operacji księgowych zaewidencjonowanych w okresie od 2 do 29 grudnia. Poszczególne wydatki dotyczyły wypłat wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zleceń oraz podatków i składek ZUS i zdrowotnych od tych umów. Największą pozycję stanowił wydatek z dnia 29 grudnia na kwotę 24.341,95 zł dotyczący wypłaty wynagrodzeń z tytułu umów zleceń zawartych na realizację grantów edukacyjnych wynikających z umów z Opolskim Kuratorem Oświaty. Wypłaty wynagrodzeń dokonano ze środków otrzymanych na ten cel z Kuratorium Oświaty, które zaewidencjonowano jako dochody własne. W wyniku analizy poszczególnych zapisów ustalono, że przekroczenie planu nastąpiło w dniu 29 grudnia.
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia
W sprawozdaniu wykazano wykonanie wydatków w kwocie 66.244,41 zł, tj. o 23.344,41 zł wyższej od planu. Kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/19/I/77). Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że wykonanie wydatków do listopada wyniosło 30.247,46 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 35.996,95 zł. Na kwotę tę składa się 19 operacji księgowych zaewidencjonowanych w okresie od 2 do 30 grudnia. Największe pozycje stanowiły wydatki z dnia 29 grudnia dotyczące zakupu materiałów piśmiennych na kwotę 15.254,38 zł, laptopów na kwotę 10.666,96 zł oraz notebook na kwotę 12.149,25 zł. W wyniku analizy poszczególnych zapisów ustalono, że przekroczenie planu nastąpiło w dniu 29 grudnia (faktura nr 603810/2009 r. na kwotę 8.892,31 zł, za materiały piśmienne, nr dokumentu DW 221/2009) (akta kontroli Nr 10/19/I/134).
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych
W sprawozdaniu wykazano wykonanie wydatków w kwocie 111.388,47 zł, tj. o 29.988,47 zł wyższej od planu. Kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/19/I/124). Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że wykonanie wydatków w listopadzie wyniosło 61.336,86 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 50.051,61 zł. Zaewidencjonowane w tym dniu wydatki dotyczyły opłat za usługi cateringowe, wydawnicze oraz prowizje bankowe. W wyniku analizy poszczególnych zapisów ustalono, że przekroczenie planu nastąpiło w dniu 29 grudnia (faktura nr 452/2009 r. na kwotę 10.000,00 zł, za druk kwartalników „Modelowe Nauczanie”, nr dokumentu DW 222/2009) (akta kontroli Nr 10/19/I/125).
Umowy zawarte z Opolskim Kuratorem Oświaty
I. Umowa nr WWSE-1423-7-11/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/114-115)
Zawarta w dniu 14.08.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 5 temat „Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb dzieci z dysfunkcjami”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
1) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
2) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 5.000,00 zł brutto. MODN pobierał od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 500,00 zł. Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 4.500,00 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi. Zadanie realizowano w terminie od 03.10.2009 r. do 24.10.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
3.960,00
|
b) ze środków własnych
|
360,00
|
c) inne wpłaty
|
440,00
|
Ogółem
|
4.760,00
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 3.000,00 zł,
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 264,00 zł,
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 1.496,00 zł.
II. Umowa nr WWSE-1423-9-11/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/109-110)
Zawarta w dniu 14.08.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 7 temat „Przeciwdziałanie agresji i patologii wśród młodzieży szkolnej”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
3) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
4) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 1.875,00 zł brutto.
MODN pobierał od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 187,50 zł
Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 1.687,50 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi.
Zadanie realizowano w terminie od 10.09.2009 r. do 17.09.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
1.687,50
|
b) ze środków własnych
|
0,00
|
c) inne wpłaty
|
187,50
|
Ogółem
|
1.875,00
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 953,01 zł
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 370,00 zł
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 551,99 zł
III. Umowa nr WWSE-1423-8-11/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/108-109)
Zawarta w dniu 14.08.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 6 temat „Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
5) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
6) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 12.750,00 zł brutto.
Zgodnie z zawartą umową MODN miał pobierać od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 1.275,00 zł
Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 11.475,00 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi.
Zadanie realizowano w terminie od 23.10.2009 r. do 28.11.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
11.475,00
|
b) ze środków własnych
|
0,00
|
c) inne wpłaty
|
1.275,00
|
Ogółem
|
12.750,00
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 5.898,32 zł
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 540,00 zł
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 6.311,68 zł
IV. Umowa nr WWSE-1423-11-11/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/112-113)
Zawarta w dniu 14.08.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 10 temat „Zajęcia komputerowe w edukacji elementarnej”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
7) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
8) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 12.900,00 zł brutto.
Zgodnie z zawartą umową MODN miał pobierać od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 1.290,00 zł
Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 11.610,00 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi.
Zadanie realizowano w terminie od 12.10.2009 r. do 27.11.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
11.610,00
|
b) ze środków własnych
|
0,40
|
c) inne wpłaty
|
1.290,00
|
Ogółem
|
12.900,40
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 7.200,00 zł
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 200,00 zł
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 5.500,40 zł.
V. Umowa nr WWSE-1423-10-11/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/111-112)
Zawarta w dniu 14.09.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 9 temat „Innowacyjne metody nauczania-wykorzystanie Internetu jako źródła informacji i narzędzia uczącego celowego i rozsądnego korzystania z zasobów wirtualnego świata”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
9) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
10) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 6.817,50 zł brutto.
Zgodnie z zawartą umową MODN miał pobierać od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 681,75 zł
Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 6.135,75 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi.
Zadanie realizowano w terminie od 03.10.2009 r. do 05.12.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
6.135,75
|
b) ze środków własnych
|
0,00
|
c) inne wpłaty
|
681,75
|
Ogółem
|
6.817,50
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 3.750,00 zł,
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 99,57 zł,
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 2.967,93 zł.
VI. Umowa nr WWSE-1423-3-12/09 (akta kontroli Nr 10/19/I/115-116)
Zawarta w dniu 08.10.2009 r. po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego pomiędzy Kuratorem Oświaty a Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Przedmiotem umowy była usługa polegająca na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z terenu województwa opolskiego w ramach grantów edukacyjnych Opolskiego Kuratora Oświaty w Części 3 temat „Rozwijanie zdolności twórczych i kształcenia poprzez formy teatralne”.
W ramach wykonania umowy MODN zobowiązany był m.in. do:
11) dokonania rekrutacji spośród nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach województwa opolskiego,
12) przeprowadzenia szkolenia w terminie od dnia zawarcia umowy do 10 grudnia 2009 r.
Całkowity koszt szkolenia wyniósł 8.250,00 zł brutto.
Zgodnie z zawartą umową MODN miał pobierać od uczestników szkolenia odpłatność w wysokości 10% całkowitych kosztów szkolenia tj. 825,00 zł
Zamawiający dofinansował szkolenie ze środków przewidzianych w budżecie Wojewody Opolskiego na rok 2009 przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 7.425,00 zł stanowiącej 90% kosztów brutto usługi.
Zadanie realizowano w terminie od 24.10.2009 r. do 15.11.2009 r.
Finansowanie
|
(zł)
|
a) ze środków Kuratorium Oświaty w Opolu
|
7.425,00
|
b) ze środków własnych
|
0,00
|
c) inne wpłaty
|
825,00
|
Ogółem
|
8.250,00
|
Wydatki zaewidencjonowano w następujących paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 3.710,00 zł,
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 197,24 zł,
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 4.342,76 zł.
Łącznie wydatki w kwocie 47.352,90 zł dotyczące wszystkich ww. umów zostały zaewidencjonowane w trzech paragrafach:
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 24.511,33 zł,
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 1.670,81 zł,
§ 4300 – zakup usług pozostałych – 21.170,76 zł.
Ogółem ze środków Kuratorium – 42.293,25 zł.
Wpłaty uczestników – 4.699,25 zł.
Środki własne MODN – 360,40 zł.
Przelew z tytułu ww. umów wpłynął do MODN w dniu 23.12.2009 r. w wysokości 42.293,25 zł.
Powyższa kwota została zaewidencjonowana w § 083 – wpływy z usług (nr dok. DW-217/2009).
III. System kontroli wewnętrznej
Na okoliczność dokonanych ustaleń i sprawowanego nadzoru przyjęto pisemne wyjaśnienia od dyrektora (akta kontroli Nr 10/19/I/137-139) i głównej księgowej (akta kontroli Nr 10/19/I/198/). Z wyjaśnień dyrektora MODN wynika, że wykazane w sprawozdaniu Rb-34 różnice między planem finansowym dochodów własnych a wykonaniem dochodów własnych nie wynikają z lekceważenia i niedopełnienia obowiązków Dyrektora Ośrodka, lecz z wyjątkowo trudnej i skomplikowanej sytuacji spowodowanej koniecznością zmiany na stanowisku głównej księgowej, której naganna praca spowodowała w efekcie końcowym, zwolnienie jej z pracy po przeprowadzonych wcześniej wielokrotnych działaniach dyscyplinujących.
Ponadto na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że w ramach sprawowanego nadzoru nad pracą ówczesnej i obecnej głównej księgowej dyrektor MODN podjęła niżej wymienione działania:
-(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Ponadto pismem nr MODN/S/K/0603-0/464/09 z 15.10.2009 r. dyrektor MODN zwróciła się do Prezydenta Miasta Opola z prośbą o wyznaczenie pracownika z Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola do nadzorowania prac komisji inwentaryzacyjnej (akta kontroli Nr 10/19/I/160). Pismem nr B.SO-0114-79/09 z 23.10.2009 r. Skarbnik Miasta Opola pani Anna Jędrzejak, nie wyraziła zgody na wyznaczenie takiego pracownika (akta kontroli Nr 10/19/I/160).
Obecną główną księgową dyrektor MODN zobowiązała do sporządzenia notatki służbowej z wykazu spraw zaległych i nieuporządkowanych przez poprzedniczkę (protokół z dnia 10.11.2009 r., notatki, pisma głównej księgowej stanowiące sprawozdanie z przebiegu jej pracy w okresie od listopada do lutego 2010r. protokół z dnia 07.01.2010 r.) (akta kontroli Nr 10/19/I/170-178).
Natomiast z wyjaśnień głównej księgowej wynika między innymi, że w dniu 02 listopada 2009 r. przyjęła stanowisko jako główna księgowa i po tygodniowej analizie stwierdziła niżej opisane nieprawidłowości w księgowaniu jak i w prowadzeniu dokumentacji finansowej:
-(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Ponadto na okoliczność ewidencjonowania grantów w paragrafach 4170, 4210 i 4300 główna księgowa wyjaśniła, że w dniu 23 grudnia 2009 roku od Kuratora Opolskiego wpłynęły środki dotyczące rozliczenia grantów na kwotę 42.293,25 zł. W związku z podpisanymi umowami zapłacić należało za zrealizowane godziny w ramach usługi szkoleniowej (parag.4170 kwota brutto 24.511,33 zł). Podczas przyjmowania dokumentacji od poprzedniej głównej księgowej stwierdziła, że wydatki i dochody dotyczące grantów były dekretowane na powyższe paragrafy oraz konto dochodowe 700), w związku z tym uznała, że skoro wydatki przeszły przez koszty a wpłaty indywidualne przez dochody, to środki które zostały przesłane na konto od Kuratora Oświaty po ostatecznym rozliczeniu powinny być również zaksięgowane na dochodach. Dodatkowo pod koniec grudnia zostały zakupione materiały biurowe niezbędne do dalszego funkcjonowania Ośrodka, dokonano również zapłaty za druk różnych publikacji. Po dokonaniu końcowych księgowań na dochodach własnych i sporządzeniu wstępnie sprawozdania RB-34 w połowie stycznia 2010 r. okazało się, że wystąpiło przekroczenie wydatków w tych paragrafach.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi Ośrodka.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|