Celem kontroli było sprawdzenie zgodności z prowadzoną ewidencją księgową danych wykazanych w sporządzonych sprawozdaniach, ustalenie czy wykazane dochody i wydatki zostały prawidłowo zaklasyfikowane oraz dokonanie oceny prawidłowości uzyskanych dochodów budżetowych i dochodów własnych, a także ocena poniesionych wydatków pod kątem ich zgodności ze stanem faktycznym, planem rzeczowo-finansowym, ustawą o finansach publicznych i innymi przepisami.
Przeprowadzono analizę dokumentacji dotyczącej zatrudnienia oraz organizacji i funkcjonowania jednostki.
Na podstawie ewidencji księgowej oraz wyciągów bankowych ustalono wpływy środków pieniężnych na rachunek bankowy środków budżetowych, dochodów własnych oraz funduszu socjalnego.
Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich legalności, celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym.
Wyrywkowo sprawdzono czy wykazane wydatki faktycznie zostały poniesione oraz czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (wyciągi bankowe, faktury, rachunki, listy plac, raporty kasowe i tp).
Sprawdzono czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez kierownika jednostki kontrolowanej.
Sprawdzono czy jednostka posiada opracowaną dokumentację dotycząca procedur kontroli oraz czy dokumentacja ta jest dostosowana do specyfiki jednostki.
Sprawdzono stosowane przez jednostkę zasady dokumentowania obrotu gotówkowego, sposób dokonywania operacji kasowych, sposób ewidencjonowania przychodów i rozchodów druków ścisłego zarachowania ze szczególnym uwzględnieniem zasad ewidencjonowania sprzedaży oraz rozliczania karnetów i biletów wstępu do siłowni.
Dyrektorem Ośrodka jest pan Waldemar Sierakowski powołany na to stanowisko na okres od 1.03.2008 r. do 31.08.2012 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/17).
Na stanowiskugłównego księgowego od 01.10.2006 r. zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 09/35/I/18-20).
5002 0159 9380 - rachunek dochodów własnych.
Kontrolą objęto rachunki: budżetowe, ZFŚS oraz dochodów własnych.
Strukturę organizacyjną MOS w rozbiciu na poszczególne działy przedstawia poniższy schemat organizacyjny:
PION DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY
|
SPECJALISTA DS. ORGANIZACYJNYCH
|
ST. SPEC. DS. KADR I SPRAW KANCELARYJNYCH
|
SAM. REFERENT DS. PŁAC I KSIĘGOWOŚCI
|
W 2008 roku do pracy w Ośrodku przyjęto 25 nauczycieli (akta kontroli Nr 09/35/I/27-28). Ze wszystkimi nauczycielami zostały zawarte umowy na czas określony do czerwca lub sierpnia 2009 r. Liczba przyjętych nauczycieli według stopnia awansu zawodowego przedstawia się następująco:
- dyplomowani - 11,
- mianowani - 7,
- kontraktowi - 5,
- stażyści - 2.
Wyrywkowo sprawdzono prawidłowość ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pięciu nauczycieli figurujących w pozycjach 5, 10, 15, 19 i 24 załączonego wykazu. Stwierdzono, że stawki wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników pedagogicznych zostały ustalone z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego poszczególnych nauczycieli - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Jednocześnie w tym samym okresie przyjęto 4 pracowników niepedagogicznych (akta kontroli Nr 09/35/I/25). Kategorie zaszeregowania oraz wysokość wynagrodzenia zasadniczego przyjętych do pracy w tym okresie pracowników są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego pracy
W okresie objętym kontrolą MOS jako jednostka budżetowa rozliczała się z budżetem gminy w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85407 – placówki wychowania przedszkolnego i rozdział 85412-kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenie młodzieży oraz w dziale 801- oświata i wychowanie, rozdział 80195- pozostała działalność.
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 02.01.2008 r. wynika, że stan początkowy środków na rachunku budżetowym jednostki wynosił 0,00 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/72). Na podstawie ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola ustalono, że w 2008 r. na działalność we wszystkich działach i rozdziałach jednostka kontrolowana otrzymała łącznie 1.179.433,00 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/32).
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 02.01.2009 r. wynika, że w 2008 r. jednostka wydatkowała wszystkie otrzymane środki budżetowe, a stan początkowy środków na rachunku budżetowym jednostki na początek następnego roku również wynosił 0 (akta kontroli Nr 09/35/I/107).
Na podstawie ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola ustalono, że w I półroczu 2009 r. na działalność we wszystkich działach i rozdziałach jednostka kontrolowana otrzymała łącznie 836.360,00 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/34).
Ze sporządzonych i przedłożonych do Urzędu Miasta sprawozdań Rb-28S wynika, że kwoty wydatków ogółem w okresach objętych kontrolą wyniosły: 1.179.433,00 zł w 2008 r. i 556.586,61 zł w I półroczu 2009 r. Kwoty wydatków w poszczególnych działach i rozdziałach przedstawia tabela nr 1:
Tabela nr 1
Dział
|
Rozdział
|
Kwota wydatków w zł
|
2008 r.
|
I półrocze 2009 r.
|
854
|
85407
|
931.873,00
|
501.270,89
|
854
|
85412
|
212.160,00
|
34.198,83
|
801
|
80195
|
35.400,00
|
21.116,89
|
Razem:
|
1.179.433,00
|
556.586,61
|
Z powyższych danych wynika, że łączna kwota wydatków w 2008 r. była zgodna z kwotą otrzymaną z Urzędu Miasta. Natomiast kwota wydatków w I półroczu 2009 r. była niższa o 279.773,39 zł od kwoty otrzymanej. Na podstawie wyciągu bankowego nr 91 z dnia 30.06.2009 r. ustalono, że powyższa kwota znajdowała się na rachunku bankowym jednostki i była zgodna z saldem końcowym wykazanym na tym wyciągu (akta kontroli Nr 09/35/I/121).
Niniejszą kontrolą objęto wydatki w rozdziale 85407, które stanowiły największą pozycję wydatków budżetowych jednostki. Również wszystkie dochody własne jednostki ewidencjonowane były w tym rozdziale. Ponadto kontrolą objęto dochody budżetowe oraz wydatki dokonane w 2008 r. w rozdziale 85412 zaewidencjonowane w paragrafach 4170, 4210 i 4300. Wydatki w powyższych paragrafach stanowiły największe pozycje wszystkich wydatków dokonanych w tym rozdziale.
II. Wydatki budżetowe w 2008r. - rozdział 85407
W dniu 15.01.2009 r. jednostka kontrolowana sporządziła sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych w 2008 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/96-97). Łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu wyniosła 931.873,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald konta 130 (akta kontroli Nr 09/35/I/84) oraz z kwotą przekazaną na ten cel przez Urząd Miasta Opola.
Stan środków pieniężnych wykazany w ewidencji księgowej (konto 130) na koniec 2008 roku wynosił 0,00 zł.Stan tenbył zgodny z wyciągiem bankowym nr 189 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/95). Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w 13 paragrafach. Łączne kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach wynosiły od 177,00 zł - różne opłaty i składki do 629.538,41 zł – wynagrodzenia osobowe. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową - obroty na koncie 130.
W sprawozdaniu RB-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań na koniec 2008 r. w kwocie 59.024,97 zł. W wyniku kontroli ustalono, że zobowiązania te dotyczyły naliczonej i niewypłaconej trzynastej pensji oraz składek ZUS i składki na Fundusz Pracy od tego dodatkowego rocznego wynagrodzenia. Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań jest zgodny z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald dla kont zespołu 2 (akta kontroli Nr 09/35/I/85-87). Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej ustalono, że kontrolowana jednostka na dzień 31.12.2008 r. nie posiadała należności.
W trakcie kontroli szczegółową analizą objęto ewidencję księgową dotyczącą wszystkich wydatków dokonanych w grudniu 2008 r. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dziewięciu niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 3020 – nagrody i wydatki niezaliczane do wynagrodzeń (akta kontroli Nr 09/35/I/92)
Wydatki ogółem wyniosły 3.081,88 zł. W grudniu dokonano jednego wydatku na kwotę 250,00 zł – dopłata do okularów korekcyjnych. Wydatek został zaewidencjonowany zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu tej kwoty (nr dokumentu 183). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe (akta kontroli Nr 09/35/I/92)
Wydatki ogółem wyniosły 629.538.41 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 67.349,29 zł. Ewidencja zawiera 12 pozycji. Wydatki dotyczyły wypłaty wynagrodzeń oraz przelewów do ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, przelewów składek na ubezpieczenie grupowe i przelewów rat pożyczek mieszkaniowych. Oprócz miesięcznych wynagrodzeń w 2008 r. wypłacono ekwiwalenty urlopowe dwudziestu nauczycielom oraz trzem pracownikom niepedagogicznym. W wyniku kontroli ustalono, że ekwiwalenty za urlop wypoczynkowy wypłacono zasadnie, w związku z rozwiązaniem z pracownikami umów o pracę (akta kontroli Nr 09/35/I/). Ponadto w sierpniu jednemu pracownikowi(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 24.635,38 zł z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracownikom pedagogicznym za grudzień (nr dokumentu 174), przelewu składek na ubezpieczenie społeczne od pracowników za listopad w kwocie 6.918,08 zł (nr dokumentu 176), przelewu wynagrodzeń pracownikom administracji i obsługi w kwocie 11.896,33 zł (nr dokumentu 186) oraz przelewu składek na ubezpieczenie społeczne od pracowników za grudzień w kwocie 6.833,21 zł (nr dokumentu 177). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4110 – składki na ubezpieczenie społeczne (akta kontroli Nr 09/35/I/91)
Wydatki ogółem wyniosły 101.449,17 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 14.193,84 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły przelewów składek na ZUS oraz wypłaty zasiłku chorobowego i podatku od tego zasiłku. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym wydatków stanowiących dwie największe pozycje tj. przelewu kwoty 6.269,52 zł z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne od pracodawcy za listopad (nr dokumentu 176) oraz kwoty 6.091,72 zł z tytułu przelewu składek na ubezpieczenie społeczne od pracodawcy za grudzień (nr dokumentu 187). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4120 - składki na Fundusz Pracy (akta kontroli Nr 09/35/I/91)
Wydatki ogółem wyniosły 15.488,08 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 2.451,92 zł. Zostały zaewidencjonowane w dwóch pozycjach i dotyczyły przelewów składek na Fundusz Pracy. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym tych przelewów (nr dokumentu 176 i 187). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli nr 09/35/I/ 91)
Wydatki ogółem wyniosły 9.355,85 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 1.817,16 zł. Zostały zaewidencjonowane w sześciu pozycjach i dotyczyły zakupów: pieczątki, wody, środków czystości, bindownicy, materiałów eksploatacyjnych oraz komputera. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 1420,00 zł (nr dokumentu185). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty faktury za zakup komputera. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4260 - zakup energii (akta kontroli Nr 09/35/I/90)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 33.377,09 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu zostały zaewidencjonowane w czterech pozycjach na łączną kwotę 6.030,22 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły opłat za energię cieplną, prąd, wodę, gaz i zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 2.680,17 zł (nr dokumentu 85) oraz kwoty 2.699,99 z ł (nr dokumentu 186). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatki te stanowiły największe pozycje i dotyczyły zapłaty faktur za zużycie energii cieplnej. Faktury została odpowiednio opisane.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/35/I/90)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 37.853,87 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w grudniu zostały zaewidencjonowane w dziewiętnastu pozycjach i wyniosły łącznie 10.937,62 zł. Wydatki zaewidencjonowane w ww. paragrafie to: prowizje bankowe, usługi transportowe, wynajem hali, wywóz nieczystości, opłaty za konsultacje, obsługa komputerowa oraz dostawa wody oraz refundacji z dochodów własnych za delegacje sędziowskie. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 3.799,62 zł z tytułu refundacji wydatków na delegacje sędziowskie (nr dokumentu 188). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję ogółu wydatków.
Paragraf 4370 - zakup usług telefonicznych (akta kontroli Nr 09/35/I/89)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 6.650,38 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W grudniu zaewidencjonowano dwa wydatki na łączną kwotę 1.277,56. Wydatki dotyczyły opłat za korzystanie z telefonii stacjonarnej oraz refundacji z dochodów własnych. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 782,34 zł (nr dokumentu 177). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4410 – podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 09/35/I/89)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 4.965,038 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W grudniu zaewidencjonowano cztery pozycje na łączną kwotę 1.017,17 zł. Dotyczyły one wypłaty ryczałtu samochodowego oraz podatku od tego ryczałtu. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu ryczałtu w kwocie 431,77 zł (nr dokumentu 177). Wydatek ten stanowił największą pozycję ogółu wydatków. Rozbieżności nie stwierdzono.
Ponadto kontrolą objęto wydatki zaewidencjonowane w paragrafie 4440– odpis na ZFŚS (akta kontroli Nr 09/35/I/89) W sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S wykazano, że w paragrafie tymwydatki budżetowe w 2008 r. były zgodne z planem i wyniosły 39.700,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków budżetowych w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.Pierwotne naliczenie funduszu wynosiło 38.700,00 zł.Faktyczna kwota naliczonego funduszu o korekcie wyniosła 39.700,00 zł.
Wykazana w sprawozdaniu kwota faktycznie przekazana zostały z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 09/35/I/240-250).Terminy i kwoty dokonania przelewów poszczególnych odpisów przedstawia tabela nr 2:
Tabela nr 2
Data
|
Kwota
|
%
|
30.05.2008 r.
|
29.025,00
|
75
|
29.09.2008 r.
|
9.675,00
|
25
|
28.11.2008 r.
|
1.000,00
|
korekta
|
Razem:
|
39.700,00
|
|
Wydatki budżetowe w I półroczu 2009 r. - rozdział 85407
W dniu 10.07.2009 r. jednostka kontrolowana sporządziła sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za I półrocze 2009 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/124-125). Łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu wyniosła 501.270,89 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald konta 130 (akta kontroli Nr 09/35/I/113). Stan środków pieniężnych wykazany w ewidencji księgowej (konto 130) na koniec I półrocza 2009 roku wynosił 279.773,39 zł.Stan tenbył zgodny z wyciągiem bankowym nr 91 z dnia 30.06.2009 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/121).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w 13 paragrafach. Łączne kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach wynosiły od 279,00 zł - różne opłaty i składki do 309.955,47 zł – wynagrodzenia osobowe. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową - obroty na koncie 130.
W trakcie kontroli szczegółową analizą objęto ewidencję księgową dotyczącą wszystkich wydatków dokonanych w czerwcu 2009 r. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w ośmiu niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe (akta kontroli Nr 09/35/I/114)
Wydatki ogółem wyniosły 309.955,47 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 53.013,62 zł. Ewidencja zawiera 8 pozycji. Wydatki dotyczyły wypłaty wynagrodzeń oraz przelewów do ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, przelewów składek na ubezpieczenie grupowe i przelewów rat pożyczek mieszkaniowych, przelewów podatku od wynagrodzeń oraz przelewu ekwiwalentu dla pracowników. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 23.755,08 zł z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracownikom pedagogicznym za czerwiec (nr dokumentu 73) oraz przelewu składek na ubezpieczenie społeczne od pracowników w kwocie 7.393,11 zł (nr dokumentu 75). Rozbieżności nie stwierdzono.
Szczegółową analizą objęto także wynagrodzenia za II kwartał 2009 r. wypłacone dyrektorowi, głównej księgowej oraz samodzielnemu referentowi ds. płac i księgowości (akta kontroli Nr 09/35/I/118-120). Dokonano analizy tych wynagrodzeń polegającej na porównaniu naliczeń wykazanych w indywidualnych kartach wynagrodzeń z wyciągami bankowymi. W ewidencji księgowej dotyczącej wydatków budżetowych tego okresu znajduje się 46 wyciągów bankowych od nr 47 do nr 91. W trakcie kontroli dokonano analizy wszystkich wyżej wymienionych wyciągów. Kwoty wynagrodzeń dla poszczególnych pracowników figurują w następujących wyciągach bankowych:
Tabela nr 3
Lp.
|
Nr WB
|
Kwota wypłaconego wynagrodzenie w zł
|
(akta kontroli Nr 09/35/I/119)
|
(akta kontroli Nr 09/35/I/118)
|
(akta kontroli Nr 09/35/I/120)
|
1
|
47
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
50
|
3
|
59
|
4
|
60
|
Razem 04/2009
|
5
|
61
|
6
|
71
|
Razem 05/2009
|
7
|
73
|
8
|
80
|
9
|
89
|
Razem 06/2009
|
Kwoty przelewów dla referenta ds. płac we wszystkich miesiącach są zgodne z kwotami figurującymi w karcie wynagrodzeń. Natomiast kwoty przelewów za czerwiec są niższe od kwot figurujących w karcie wynagrodzeń(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). W wyniku kontroli ustalono, że różnice stanowią kwoty wypłacone z funduszu socjalnego (wyciągi bankowe nr 16 i 18).
Paragraf 4110 – składki na ubezpieczenie społeczne (akta kontroli Nr 09/35/I/115)
Wydatki ogółem wyniosły 50.297,49 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 9.034,59 zł. Wydatki zostały zaewidencjonowane w czterech pozycjach. Wszystkie wydatki dotyczyły przelewów składek na ZUS, wypłaty zasiłku chorobowego i opiekuńczego oraz podatku od tych zasiłków. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym wydatków stanowiących dwie największe pozycje tj. przelewu kwoty 742,75 zł z tytułu wypłaty zasiłku opiekuńczego i chorobowego (nr dokumentu 73) oraz przelewu składek na ubezpieczenie społeczne od pracodawcy w kwocie 7.591,64 zł (nr dokumentu 75). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4120 – składki na Fundusz Pracy (akta kontroli Nr 09/35/I/115)
Wydatki ogółem wyniosły 7.398,89 zł. W czerwcu zaewidencjonowano jeden wydatek na kwotę 1.251,66 zł, który dotyczył przelewu składek na Fundusz Pracy. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym tego przelewu (nr dokumentu 75). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/35/I/115)
Wydatki ogółem wyniosły 3.412,71 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 290,92 zł. Zostały zaewidencjonowane w czterech pozycjach i dotyczyły zakupów: środków czystości, pieczątki, czasopism i bieżącej eksploatacji. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 165,27 zł (nr dokumentu 74). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty faktury za zakupione środki czystości. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4260 - zakup energii (akta kontroli Nr 09/35/I/115)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 17.209,91 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w czerwcu zostały zaewidencjonowane w trzech pozycjach na łączną kwotę 1.357,75 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły opłat za energię cieplną, prąd, wodę, gaz i zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 902,21 zł (nr dokumentu 85). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty faktury za zużycie energii cieplnej. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/35/I/116)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 24.819,88 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Wydatki w czerwcu zostały zaewidencjonowane w dziewięciu pozycjach i wyniosły łącznie 4.419,97 zł. Wydatki zaewidencjonowane w ww. paragrafie to usługi transportowe, wywóz odpadów, konserwacja programów, prowizje bankowe. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 2.250,00 zł za usługę transportową (nr dokumentu 86). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty faktury za wynajem autokaru na zawody sportowe. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4370 - zakup usług telefonicznych (akta kontroli Nr 09/35/I/116)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 3.081,76 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W czerwcu zaewidencjonowano trzy wydatki na łączną kwotę 714,71 zł. Wydatki dotyczyły opłat za korzystanie z telefonii stacjonarnej. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 570,75 zł (nr dokumentu 84). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4410 – podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 09/35/I/117)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 2.232,32 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W czerwcu zaewidencjonowano dwie pozycje na łączną kwotę 494,78 zł. Dotyczyły one wypłaty ryczałtu samochodowego w kwocie 421,78 zł oraz podatku od tego ryczałtu w kwocie 73,00 zł. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym kwoty przelewu ryczałtu (nr dokumentu 80). Rozbieżności nie stwierdzono.
IV. W zakresie dochodów własnych w 2008 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 95.229,25 (akta kontroli Nr 09/35/I/188-189). Wszystkie uzyskane dochody zaewidencjonowano w rozdziale 85407.
Na kwotę tą składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 2.132,75 zł,
Ø przychody w kwocie 93.096,50 zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch niżej wymienionych paragrafach tj.:
Ø paragraf 0830 „wpływy z usług” - kwota 92.548,06 zł,
Ø paragraf 0920 „Pozostałe odsetki”- kwota 548,44 zł,
W wyniku kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny z wyciągiem bankowym nr 1 oraz z ewidencją księgową – obroty na koncie 132 „przychody” (akta kontroli Nr 09/35/I/126). Wykazane w sprawozdaniu łączne kwoty dochodów w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową – obroty na koncie 132 „przychody” (akta kontroli Nr 09/35/I/163).
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 90.113,95 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w piętnastu paragrafach i były one związane z bieżącą działalnością ośrodka.Łączne kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach wynosiły od 10,78 zł – paragraf 4600 – kary i odszkodowania do 64.560,70 zł – paragraf 4300 – zakup usług pozostałych. Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową.
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2008 r. wynosił 5.115,30 zł. Kwota ta jest zgodna z wyciągiem bankowym nr 176 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/181) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/35/I/127).
Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań w kwocie 1.647,21 zł jest zgodny z ewidencja księgową – zestawienie obrotów i sald dla kont zespołu 2 (akta kontroli Nr 09/35/I/168). W wyniku kontroli ustalono, żezobowiązania dotyczyłyopłat za zużycie energii elektrycznej, za wywóz nieczystości oraz za korzystanie z telefonii stacjonarnej. Na podstawie wyciągów bankowych nr 8 i 11 ustalono, że powyższe zobowiązania zostały uregulowane w styczniu 2009 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/186-187).
W trakcie kontroli szczegółową analizą objęto ewidencję księgową dotyczącą wydatków wszystkich paragrafów dokonanych w miesiącu grudniu. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dziesięciu niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4170 – wynagrodzenia bezosobowe (akta kontroli Nr 09/35/I/155)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 2.421,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu zaksięgowano pięć wydatków na łączną kwotę 349,00 zł. Wydatki dotyczyły wynagrodzeń, podatku oraz składek od umów zleceń. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 251,00 zł (nr dokumentu 172).
Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył przelewu wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy zlecenia.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/35/I/150)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 11.413,49 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu zaksięgowano czternaście wydatków na łączną kwotę 3.352,27 zł. Wydatki dotyczyły zakupu wody, nagród, notebooka, artykułów biurowych, tonera do kserokopiarki. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 2.160,00 zł (nr dokumentu 174). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty faktury za zakup notebooka. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4260 – zakup energii (akta kontroli Nr 09/35/I/148)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 218,55 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu zaksięgowano jeden wydatek na kwotę 218,55 zł. Wydatek dotyczył zapłaty za zużycie wody i ścieków. Wydatek został zaewidencjonowany zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym tego przelewu (nr dokumentu 159). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/35/I/146)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 64.560,70 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu było dwanaście wydatków na łączną kwotę 846,42 zł. Wydatki dotyczyły wypłaty gotówki z banku na zasilenie kasy, zapłat za instalację oprogramowania, przelewu podatku od delegacji sędziowskiej, zapłaty za dostawę wody, zapłaty za certyfikat. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 245,22 zł (nr dokumentu 175). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek dotyczył zapłaty za certyfikat podpisu elektronicznego w ramach płatnika ZUS.
Paragraf 4350 – zakup usług internetowych (akta kontroli Nr 09/35/I/141)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 905,60 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu był jeden wydatek na kwotę 67,10 zł. Wydatek dotyczył zakupu usług internetowych. Wydatek został zaewidencjonowany zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty tej faktury (nr dokumentu 175). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4360 – zakup usług telekomunikacji komórkowej (akta kontroli Nr 09/35/I/140)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 1.357,81 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu były dwa wydatki na łączną kwotę 178,38 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za korzystanie z telefonii komórkowej. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty faktury na kwotę 91.24 zł (nr dokumentu 162) oraz zapłaty faktury na kwotę 87,14 zł (nr dokumentu 174). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktury zostały odpowiednio opisane.
Paragraf 4370 – opłaty z tytułu usług telekomunikacji stacjonarnej (akta kontroli Nr 09/35/I/138)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 71,98 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu był jeden wydatek na ww. kwotę. Wydatek dotyczył zapłaty za usługi telefonii stacjonarnej. Wydatek został zaewidencjonowany zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty tej faktury (nr dokumentu 175). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4700 – szkolenie pracowników (akta kontroli Nr 09/35/I/132)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 1.140,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu był jeden wydatek na kwotę 195,00 zł. Wydatek dotyczył opłaty z szkolenie pracownika w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Wydatek został zaewidencjonowany zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty faktury (nr dokumentu 170). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana. Szkolenie związane było z charakterem wykonywanej pracy i dotyczyło prawa pracy nauczycieli. W szkoleniu udział wziął pracownik działu kadr.
Paragraf 4740 – zakup materiałów papierniczych do drukarek i ksero (akta kontroli Nr 09/35/I/131)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 617,91 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu był jeden wydatek na kwotę 109,68 zł. Wydatek dotyczył zakup papieru ksero. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty faktury (nr dokumentu 174). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4750 - zakup akcesoriów komputerowych (akta kontroli Nr 09/35/I/129)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w 2008 r. wyniosły 3.367,96 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu.W grudniu były trzy wydatki na łączną kwotę 443,67 zł. Wydatki dotyczyły zakupu tuszy do drukarek. Wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane zgodnie z klasyfikacją budżetową. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym wydatku na kwotę 270,84 zł. (nr dokumentu 161). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
V. W zakresie dochodów własnych za I półrocze 2009 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych za I półrocze 2009 r. wyniosło ogółem 43.790,15 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/227-228). Wszystkie uzyskane dochody również zaewidencjonowano w rozdziale 85407
Na kwotę tą składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 5.115,30 zł,
Ø przychody w kwocie 38.674,85 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 0750 „wpływy z dzierżawy” – kwota 12.780 zł,
Ø paragraf 0830 „wpływy z usług” - kwota 25.820,00 zł,
Ø paragraf 0920 „Pozostałe odsetki”- kwota 74,85 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny z ewidencją księgową – obroty na koncie 132 „przychody” (akta kontroli Nr 09/35/I/217) oraz z wyciągiem bankowym nr 1 z dnia 05.01.2009 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/190).
Wykazane w sprawozdaniu łączne kwoty dochodów w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową – obroty na koncie 132. Ustalono, że wpływy w paragrafie 0750 pochodziły z wynajmu sali, natomiast wpływy w paragrafie 0830 pochodziły z opłat za warsztaty sportowe, za obozy sportowe, oraz ze sprzedaży biletów i karnetów na siłownię.
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w I półroczu 2009 r. wyniosły ogółem 27.767,70 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w trzynastu paragrafach i były one związane z bieżącą działalnością szkoły.Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową.(akta kontroli Nr 09/35/I/191).
W sprawozdaniu wykazano, że stan środków pieniężnych na koniec I półroczna 2009 r. wynosił 16.022,42 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z wyciągiem bankowym nr 92 z 30.06.2009 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/224-226) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/35/I/197).
Szczegółową analizą objęto ewidencję księgową dotyczącą wydatków dokonanych w czerwcu 2009 r. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w siedmiu niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4170 – wynagrodzenia bezosobowe (akta kontroli Nr 09/35/I/211-212)
Wydatki ogółem wyniosły 1.150,90 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 189,74 zł. Zostały zaewidencjonowane w trzech pozycjach i dotyczyły przelewu wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia oraz podatku i składki na ubezpieczenie zdrowotne od tej umowy. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu wynagrodzenia w kwocie 138,90 zł (nr dokumentu 78). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten dotyczył wynagrodzenia za sprawowanie opieki medycznej na zawodach sportowych. W dokumentacji znajduje się umowa zlecenia oraz rachunek.
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/35/I/211)
Wydatki ogółem wyniosły 4.176,91 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 808,76 zł. Zostały zaewidencjonowane w czterech pozycjach i dotyczyły zakupów: regału, wody, kartoników wizytowych oraz nagrody rzeczowej. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 420,00 zł (nr dokumentu 80). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję i dotyczył zapłaty rachunku nr 3 z 10.06.2009 r. za zakupiony regał. Rachunek został odpowiednio opisany.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/35/I/205-207)
Wydatki ogółem wyniosły 14.952,43 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 1.669,56 zł. Zostały zaewidencjonowane w sześciu pozycjach i dotyczyły opłat za dostawę wody, wykonanie instrukcji p.poż., podatku od delegacji sędziowskich, usługi transportowe. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 800,01 zł (nr dokumentu 78). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję wydatków i dotyczył zapłaty raty za wykonanie trzech tablic oraz instrukcji ewakuacyjnych. Sprawdzono ponadto dokument nr 83 dotyczący pobrania z banku kwoty 1.550,00 zł. Ustalono, że pobrana kwota została zaewidencjonowana na koncie 101 - kasa. Następnie na dokonane wydatki został sporządzony raport kasowy nr 17/09.
Paragraf 4350 – zakup usług internetowych (akta kontroli Nr 09/35/I/205)
Wydatki ogółem wyniosły 482,48 zł. Wydatki w czerwcu wyniosły 132,34 zł. Zostały zaewidencjonowane w dwóch pozycjach i dotyczyły opłat za usługi internetowe. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 129,90 zł (nr dokumentu 90). Rozbieżności nie stwierdzono.
Paragraf 4360 – zakup usług telekomunikacji komórkowej (akta kontroli Nr 09/35/I/204)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 428,82 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W czerwcu zaewidencjonowano jedną pozycję na kwotę 85,42 zł. Wydatek dotyczył zapłat faktury za usługę telekomunikacji komórkowej. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym tego wydatku (nr dokumentu 76). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4740 – zakup materiałów papierniczych do drukarek i ksero (akta kontroli Nr 09/35/I/199)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 202,64 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W czerwcu zaewidencjonowano dwie pozycje na łączną kwotę 83,75 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty faktury na kwotę 68,75 zł za zakup papieru do drukowania oraz korekty wydatku w kwocie 15,00 po rozliczeniu kasy. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym zapłaty faktury (nr dokumentu 79). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
Paragraf 4750-zakup akcesoriów komputerowych (akta kontroli Nr 09/35/I/198)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem w I półroczu 2009 r. wyniosły 2.319,91 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. W czerwcu zaewidencjonowano dwie pozycje na łączną kwotę 221,89 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty faktur za zakup tuszu i tonerów do drukarek. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym wydatku na kwotę 174,31 zł (nr dokumentu 89). Rozbieżności nie stwierdzono. Faktura została odpowiednio opisana.
VI. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2008 r.
Stan początkowy środków pieniężnych według ewidencji księgowej – konto 135 wynosił 1.277,03 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/236) i byłzgodnyz wyciągiem bankowym nr 1 z 31.01.2008 r. (akta kontroli 09/35/I/237).
Według ewidencji księgowej – konto 851 stan funduszu ogółem na dzień 01.01.2008 r. wynosił 11.527,03 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/250).W wyniku kontroli ustalono, że na powyższy stan składały się wyżej wymienione środki na rachunku bankowym oraz udzielone pożyczki w kwocie 10.250,00 zł – saldo konta 234 rozrachunki z pracownikami (akta kontroli Nr 08/32/I/252).
W 2008 r. oprócz odpisu podstawowego wpływy na konto funduszu pochodziły z odsetek bankowych i od udzielonych pożyczek oraz z odpisu na emerytów nauczycieli. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
W ewidencji księgowej dotyczącej wydatków z funduszu socjalnego w 2008 r. znajdują się 64 wyciągi bankowe. W trakcie kontroli dokonano analizy wszystkich wyżej wymienionych wyciągów i ustalono, że poszczególne wydatki dotyczyły dofinansowania do wypoczynku dzieci, udzielonych pożyczek i zapomóg socjalnych, podatków od wypłaconych świadczeń, wydatków na wycieczki i imprezy kulturalne. Innych wydatków nie stwierdzono (akta kontroli Nr 09/35/I/240-250).
Stan środków pieniężnych ogółem na koniec 2008 r. według ewidencji księgowej wynosił 995,71 zł (akta kontroli Nr 09/35/I/253) i był zgodny z wyciągiem bankowym nr 64 z dnia 31.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/35/I/254).
VII. Wydatki budżetowe w 2008 r.- rozdział 85412
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w 11 paragrafach. Łączne kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach wynosiły od 29,40 zł - składki na Fundusz Pracy do 152.817,42 zł – pozostałe usługi (akta kontroli Nr 09/35/I/40-41).
W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową – zestawienie obrotów i sald konta 130 (akta kontroli Nr 09/35/I/57).
W trakcie kontroli dokonano analizy wybranych wydatków zaewidencjonowanych w trzech niżej wymienionych paragrafach stanowiących największe pozycje ogółu wydatków:
Paragraf 4170 - wynagrodzenia bezosobowe (akta kontroli Nr 09/35/I/43).
Według ewidencji księgowej wydatki wyniosły 28.400,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Ewidencja wydatków zaksięgowanych w tym paragrafie zawiera 9 pozycji. Poszczególne wydatki dotyczyły wynagrodzeń z tytułu zawartych trzech umów zleceń oraz podatków i składek ZUS od tych wynagrodzeń. Najwięcej wydatków dokonano w lipcu – 18.129,04 zł oraz w sierpniu – 9.287,96 zł. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym wszystkich trzech wydatków zaewidencjonowanych w lipcu (nr dokumentów: 93, 98, 106) oraz największego wydatku zaewidencjonowanego w sierpniu na kwotę 6.117,00 zł (nr dokumentu 113). Rozbieżności nie stwierdzono. Każdorazowo wypłaty wynagrodzeń dokonywano po przedłożeniu rachunku przez zleceniobiorcę i potwierdzeniu przez dyrektora pod względem merytorycznym faktu wykonania zadania. Poszczególne umowy zlecenia zostały zawarte w ramach akcji Lato 2008. Ogółem w okresie tym zawarto 28 umów zleceń. Dotyczyły one pełnienia funkcji kierownika kolonii oraz wychowawcy i opiekuna medycznego na kolonii. W trakcie realizacji zadań w ramach akcji Lato 2008 prowadzone były dzienniki kierownika koloni i dzienniki wychowawcy kolonii.
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/35/I/51)
Wydatki ogółem wyniosły 25.895,27 zł. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym wydatku na kwotę 6.051,21 zł. (nr dokumentu 79). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek dotyczył zakupu nagród w ramach akcji Lato 2008.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/35/I/56)
Wydatki ogółem wyniosły 152.817,42 zł i dotyczyły głównie opłat usługi transportowe oraz za usługi związane z organizacją kolonii. Sprawdzono zgodność ewidencji z wyciągiem bankowym dotyczącym przelewu kwoty 29.419,00 zł (nr dokumentu 109). Rozbieżności nie stwierdzono. Wydatek ten stanowił największą pozycję wydatków i dotyczył zapłaty za organizację kolonii w ramach akcji Lato 2008 (wyżywienie i noclegi).
VIII. Dochody budżetowe w 2008 r.
Na podstawie ewidencji księgowej Urzędu Miasta ustalono, że w dniu 29.09.2008 r. jednostka kontrolowana dokonała wpłaty na konto Urzędu 2.177,70 zł. W dniu 12.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych. Ze sprawozdania wynika, że w 2008 r. jednostka nie planowała żadnych dochodów budżetowych. Natomiast wykonanie dochodów budżetowych wyniosło 2.117,70 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że wyżej wymieniona kwota dotyczyła zwrotu nadpłaty z tytułu rozliczenia zużycia wody i ścieków za lata 2006-2007 (akta kontroli Nr 09/35/I/37).
IX. Ewidencja druków ścisłego zarachowania
Jednostka kontrolowana prowadzi ewidencję (księgę) druków ścisłego zarachowania dla następujących druków: dowody kasowe KW i KP, arkusze spisu z natury, karnety i bilety wstępu do siłowni oraz rachunki własne. Ewidencja jest ponumerowana, przesznurowana oraz podpisana przez dyrektora MOS. Sposób numerowania, oznakowania, pieczętowania i ewidencjonowania biletów i karnetów, a także ich karnetów i biletów wstępu do siłowni reguluje Zarządzenie nr 1/99 Dyrektora Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego z dnia 28.04.1999 r. Zgodnie z tym zarządzeniem karnety i bilety wstępu wykonywane są w MOS w formie wydruków komputerowych. Każdy egzemplarz oznakowany jest kolejnym numerem, a po wydrukowaniu opieczętowany i wpisywany do ewidencji druków ścisłego zarachowania.
W czasie kontroli ewidencję druków prowadziła Pani Karolina Kiełbasa, zatrudniona w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym na stanowisku samodzielnego referenta ds. płac i księgowości. Karnety i bilety wstępu do siłowni wydawane są osobie zajmującej się ich sprzedażą za pokwitowaniem.
Aktualnie prowadzona księga druków ścisłego zarachowania została założona w dniu 02.01.2008 r. Księga zawiera 50 ponumerowanych stron. Wynika z niej, że w czerwcu 2009 r. opiekunowi siłowni wydano:
- 24 karnetów i biletów w dniu 03.06.2009 r. (od nr 145 do nr 168),
- 24 karnetów i biletów w dniu 24.06.2009 r. (od nr 169 do nr 192).
Z rozliczenia sporządzonego przez osobę prowadząca sprzedaż wynika, że w czerwcu 2009 r. sprzedano ogółem 20 karnetów ulgowych po 40,00 zł (od nr 161 do nr 180) o łącznej wartości 800,00 zł oraz 42 bilety ulgowe po 4,00 zł (od nr 139 do nr 180) o łącznej wartości 168,00 zł. Wartość sprzedanych biletów i karnetów wyniosła ogółem 968,00 zł. Z rozliczenia tego wynika również, iż w tym czasie nie dokonywano sprzedaży karnetów normalnych (po 60,00 zł) oraz biletów normalnych (po 6,00 zł) (akta kontroli Nr 09/35/I/235).Wpływy ze sprzedażybiletów i karnetów zostały ujęte w niżej wymienionych raportach kasowych:
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr raportu kasowego
|
Za okres
|
Odprowadzona gotówka za karnety (zł)
|
1
|
16/09
|
01-10.06.2009
|
200,00
|
2
|
17/09
|
11-20.06.2009
|
300,00
|
3
|
18/09
|
21-30.06.2009
|
468,00
|
|
Razem
|
968,00
|
Z powyższych danych wynika, że kwota gotówki wpłaconej do kasy była zgodna z kwotą wykazaną w sporządzonym rozliczeniu.
X. System kontroli wewnętrznej
Zasady systemu kontroli finansowej w Ośrodku zostały zawarte w Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, która została opracowana z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości. Ponadto w Ośrodku założona jest książka kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez dyrektora i innych pracowników merytorycznych Ośrodka (akta kontroli Nr 09/35/I/255-256). Z jej zapisów wynika, że w 2009 r. przeprowadzono łącznie 23 kontrole różnych zagadnień i stanowisk pracy. Przedmiotem kontroli były następujące obszary i zagadnienia:
- stan sanitarny i czystość na terenie placówki,
- harmonogram czasu pracy pracowników obsługi,
- listy obecności i karty urlopowe pracowników administracji i obsługi,
- wpływy ze sprzedaży biletów i karnetów na siłownię,
- płace,
- druki ścisłego zarachowania,
- rozliczenie obozów zorganizowanych w sierpniu 2009 r.,
- stan wyposażenia sali gimnastycznej w sprzęt sportowy,
- sprawy bhp.
- stan gotówki w kasie,
- dzienniki zajęć.
Ze znajdujących się w książce zapisów wynika, że nieprawidłowości nie stwierdzono.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono Dyrektorowi Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Opolu
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..........................................................................................................................................................................................................................
|