KWiA–I–0914/26/08
|
Opole,06.01.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 30/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14
w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 22.09.2008 r. do 10.10.2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj – główny specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Protokół sporządził:
Agnieszka Lisiecka – inspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 67/2008
nr 68/2008
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r. – 2008 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Janina Ptak - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Janina Ptak – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- kierownik gospodarczy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była:
- ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej,
- zgodnego z obowiązującymi przepisami i procedurami przeprowadzania postępowań o zamówienia publiczne,
- prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora szkoły. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Kontrolą objęto również procedury związane z zamówieniami publicznymi, których wartość zamówienia nie przekroczyła 14.000 euro, oraz dotyczącymi najmu pomieszczeń szkoły instytucjom i organizacjom zewnętrznym. Zbadano ponadto dokumenty związane z funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej, pod kątem sprawnego, zgodnego z prawem jej działania.
Sprawy organizacyjne
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu funkcjonuje od dnia
1 stycznia 2000r., na podstawie Uchwały Nr XX/322/00 Rady Miasta Opola dnia 27 stycznia 2000 r. w sprawie nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej nr 14 w Opolu (akta kontroli 08/30/I/s.135-136). Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Koszyka 2.
Decyzją nr GN-7224c/6/99 z dnia 18.02.1999r. Zarząd Miasta Opola przekazał grunt komunalny z przeznaczeniem na boisko szkolne w trwały zarząd na czas nieoznaczony (akta kontroli 08/30/I/s.133-134).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły była pani Janina Ptak powołana na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli 08/30/I/s.129).
Dyrektor placówki posiada ponadto aktualne upoważnienie do występowania w imieniu Prezydenta Miasta Opola w zakresie zaciągania zobowiązań rzeczowych i finansowych wynikających zakresu działania Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 w Opolu w granicach odpowiadających potrzebom oraz możliwościom finansowym określonym w planie finansowym na dany rok. Ważność upoważnienia wygasa z dniem 31 sierpnia 2012 r. tj. z dniem upłynięcia powołania na stanowisko dyrektora szkoły (akta kontroli 08/30/I/s.127-128).
W kontrolowanym okresie stanowisko głównego księgowego pełniła pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z dnia 30 kwietnia 1998 r. w pełnym wymiarze czasu pracy (akta kontroli 08/30/I/s.126).
W 2007 r. z budżetem gminy szkoła rozlicza się w dziale 801 rozdział 80101 (szkoła) i dziale 854 rozdział 85401 (świetlica).
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy, subwencji oświatowej oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Szkoła m.in. posiada następujące wewnętrzne regulacje:
ü Statut PSP nr 14,
ü Regulamin Organizacyjny,
ü Instrukcję obiegu i kontroli dokumentów wprowadzoną zarządzeniem dyrektora nr 33/2006/2007 z dnia 01.06.2007, która m.in. zawiera wykaz osób uprawnionych do zatwierdzania dowodów księgowych, wykaz programów komputerowych stosowanych w PSP 14, wykaz obowiązujących pieczątek na dekretacji dokumentów oraz instrukcję kasową,
ü Zakładowy Plan Kont wprowadzony zarządzeniem dyrektora nr 22/2007/2008 z dnia 01.07.2008,
ü Zasady (polityki) rachunkowości w PSP 14 wprowadzone zarządzeniem dyrektora nr 22/2006/2007 z dnia 03.01.2007,
ü Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
ü Procedury kontroli wewnętrznej wprowadzone zarządzeniem dyrektora nr 25/2006/2007 z dnia 02.03.2007,
ü Regulamin pracy,
ü Regulamin premiowania dla pracowników niebędacych nauczycielami,
ü Regulamin przyznawania nagród dyrektora szkoły dla pracowników administracji i obsługi,
ü Regulamin pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
ü Regulamin kontroli wewnętrznej,
ü Procedury postępowania w zakresie zamówień publicznych,
ü Procedury kontroli finansowej,
ü Regulamin zawierania umów i cennik wynajmu pomieszczeń,
ü Wewnętrzny system oceniania,
ü Instrukcję Kancelaryjną,
ü Instrukcję P/POŻ,
ü Regulamin nauczyciela dyżurnego,
ü Regulamin Sali gimnastycznej,
ü Regulamin pracowni technicznej,
ü Regulamin pracowni komputerowej,
ü Regulamin wypożyczalni,
ü Regulamin czytelni,
ü Regulamin świetlicy,
ü Regulamin Rady Rodziców,
ü Regulamin przyznawania uczniom PSP 14 pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym,
ü Regulamin wycieczek,
ü Regulamin przyznawania nagrody dyrektora szkoły uczniom PSP 14,
ü Standardowa procedura ewakuacji uczniów, nauczycieli i pracowników PSP 14.
Spis wyżej wymienionych regulaminów i instrukcji obowiązujących w PSP nr 14 stanowi załącznik do protokołu kontroli (akta kontroli 08/30/I/s.58-59).
Od dnia 01.01.1999r. księgi rachunkowe w szkole prowadzone są komputerowo na programie komputerowym VULCAN.
W trakcie prowadzonych czynności sprawdzających ustalono, że w terminie od 20.09.2005r. do 31.10.2005r. w jednostce przeprowadzono inwentaryzację majątku w formie spisu z natury oraz inwentaryzację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (akta kontroli 08/30/I/s.186-192).
Na dzień 31.12.2007r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 88 osób na 86 etatach w tym 61 nauczycieli na 60,5 etatach.W administracji i obsłudze zatrudnionych było 27 osób na 25,50 etatach.
Natomiast na dzień 30.06.2008r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 86 osób na 84 etatach w tym 61 nauczycieli na 60,5 etatach.W administracji i obsłudze zatrudnionych było 25 osób na 23,50 etatach (akta kontroli 08/30/I/s.185).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Stanowiska
|
Liczba etatów
|
Liczba osób
|
1
|
Nauczyciele
|
60,50
|
61
|
2
|
Administracja i obsługa
|
25,50
|
27
|
RAZEM
|
86
|
88
|
Strukturę zatrudnienia w przeliczeniu na liczbę osób zatrudnionych w PSP nr 14 przedstawiono na wykresie nr 1.
Wykres nr 1
Stan zatrudnienia w szkole na dzień
|
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
W 2007 r. jednostka posiadała pięć rachunków bankowych. Wszystkie były prowadzone przez bank PKO BP S.A.:
Budżet - 13 1020 3668 0000 5902 0159 4654,
ZFŚS 97 - 1020 3668 0000 5602 0159 8333,
Dochody własne - 63 1020 3668 0000 5102 0159 8317,
Depozyt - 85 1020 3668 0000 5102 0159 8309,
Socrates-Comenius - 05 1020 3668 0000 5402 0159 8341.
Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 08.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych szkoły za rok 2007.
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 44.214,20 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27S kwota została zaewidencjonowana w trzech paragrafach:
- § 0830 – Wpływy z usług – 43.699,11 zł,
- § 0920 – Pozostałe odsetki – 168,59 zł,
- § 0970 – Wpływy z różnych dochodów – 346,50 zł.
Wyżej wymienione dochody uzyskano z tytułu zwrotu za media, sprzedaży tonerów, złomu oraz wygenerowanych odsetek na rachunkach bankowych. Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola.
Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym środków budżetowych na dzień 31.12.2007 r. wynosił – „0” (akta kontroli 08/30/II/s.11-12).
Szkoła
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły w 2007 r. wynosiła: 3.508.912,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 3.404.136,22 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 104.775,78 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 20.12.2007 r. – 12.685,31 zł oraz w dniu 27.12.2007 r. – 92.090,47 zł (akta kontroli 08/30/II/s.209).
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2007 r. (akta kontroli 08/30/II/s.65). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki dotyczące szkoły zostały zaewidencjonowane w dwudziestu czterech paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia (§ 4010, 4040, 4110, 4120). Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.884.690,82 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli 08/30/II/s.184):
Ø nagrody jubileuszowe dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø odprawy emerytalne dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Zespół kontrolny poddał analizie dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów: 4210 – zakup materiałów i wyposażenia oraz 4300 - zakup usług pozostałych.
Rozdział 80101 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 64.603,47 zł. Dotyczyły one głównie materiałów remontowych, artykułów biurowych, środków czystości, prasy oraz wyposażenia. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 80101 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 32.614,95 zł. Wydatki dotyczyły m.in. prowizji bankowych, opłat pocztowych i kurierskich oraz usług komunalnych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Świetlica
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych z działalności świetlicy za 2007 r. (akta kontroli 08/30/II/s.62). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej wynika, że dokonywane wydatki dotyczące świetlicy zostały zaewidencjonowane w pięciu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia (§ 4010, 4040, 4110, 4120). Łączna kwota tych wydatków wyniosła 95.758,38 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Gospodarowanie dochodami własnymi w I półroczu 2008 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
- 01.01.2008 r. wynosił 17.409,28 zł (akta kontroli 08/30/II/s.9).
-30.06.2008 r. wynosił 19.403,55 zł (akta kontroli Nr 08/30/II/s.5).
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniami RB-34 za 2007 r.
Ustalono, że w kontrolowanej szkole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów w I półroczu 2008 r. wyniosło ogółem 32.048,22 zł (akta kontroli Nr 08/30/II/s.22). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego - 17.409,28 zł,
Ø dochody - 14.638,94 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 13.857,00 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 592,94 zł,
Ø paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów” – kwota 189,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na dochody składały się m.in. odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym oraz wpłaty z tytułu najmu pomieszczeń. Ustalono, że w paragrafie 083 nieprawidłowo klasyfikowano dochody z najmu pomieszczeń. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ww. dochody winny być zaewidencjonowane w paragrafie 075 - Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 08/30/II/s.16) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007r. wyniosły ogółem 21.186,38 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w ośmiu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 80101 § 4480 – Podatek od nieruchomości
W paragrafie tym zostało zaewidencjonowanych sześć operacji po 317,00 zł w łącznej kwocie 1.902,00 zł. Wszystkie wydatki dotyczyły ww. podatku. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80101 § 6060 - Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych
W paragrafie tym została zaewidencjonowana jedna pozycja w wysokości 8.662,00 zł. Dotyczyła ona zakupionej kserokopiarki. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2007 r. wynosił 14.721,93 zł (akta kontroli Nr 08/30/II/s.12). Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 08/30/II/s.1).
W 2007 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 146.150,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 21.05.2007 r. – 102.975,00 zł,
Ø 07.06.2007 r. – 1.800,00 zł,
Ø 06.09.2007 – 34.925,00 zł,
Ø 24.10.2007 r. – 6.450,00 zł, (korekta)
RAZEM 146.150,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Ww. regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku kontroli ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 20.225,00 zł. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy dokumentów wynika, że ze środków funduszu dokonano wypłat na:
Ø świadczenia urlopowe w łącznej kwocie 47.341,70 zł,
Ø pomoc finansową w łącznej wysokości 39.380,00 zł,
Ø dofinansowanie do wypoczynku w łącznej kwocie 41.357,00 zł,
Ø dofinansowanie do wypoczynku dzieci w wysokości 8.898,20 zł,
Ø zapomogi losowe w kwocie 5.800,00 zł,
Ø na organizację imprez kulturalnych w łącznej kwocie 13.699,33 zł
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2007 r. wynosiło 26.252,95 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/30/II/s.10).
Dokumenty księgowe
Podczas kontroli ustalono, że dokumenty księgowe przechowywane są w segregatorach. Poukładane są w sposób chronologiczny. Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie. Dostęp do niej osobom niepowołanym jest ograniczony.
Zespół kontrolny, na podstawie „obrotówki” konta 130 – rachunek bankowy środków budżetowych za cały rok 2007 oraz za okres od stycznia do marca 2008 r. dokonał wyboru trzynastu dokumentów księgowych, na podstawie których dokonano wydatku powyżej 1.000,00 zł (z wyłączeniem wydatków dotyczących zakupu energii, gazu oraz wody). Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 2 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 2
Lp.
|
nr faktury
|
tytułem
|
kwota
|
data przelewu
|
Nr wyciągu bankowego
|
1
|
769/WIT/2007
|
Stoły
|
4.249,26
|
12/11/2007
|
98
|
2
|
00276/2007/11
|
Pomoce naukowe
|
2.733,38
|
12/11/2007
|
95
|
3
|
00289/2007/11
|
Mikroskop
|
2.000,01
|
12/11/2007
|
98
|
4
|
00357/2007/11
|
Mikroskop, maszyna elektrostatyczna
|
3.407,01
|
30/11/2007
|
109
|
5
|
KV/94/07
|
Pomiary natężenia oświetlenia
|
5.296,50
|
19/12/2007
|
120
|
6
|
23/07
|
Okna + montaż
|
12.194,09
|
04/12/07
|
b.d.
|
7
|
FA/541/2008/MG
|
Środki czystości
|
2.018,38
|
30/01/2008
|
18
|
8
|
120/2008/11.02.2008
|
Wykładzina dywanowa
|
1.012,50
|
18/02/2008
|
27
|
9
|
126/02/2008
|
Szyny ścienne z mechanizmem naciągowym
|
2.013,00
|
22/02/2008
|
29
|
10
|
FA/00019/02/2008
|
Meble do świetlicy
|
6.800,00
|
27/02/2008
|
32
|
11
|
52/WIT/2008
|
Krzesła + usługa transportowa
|
1.512,80
|
28/02/2008
|
33
|
12
|
KV/14/08
|
Pomiary ochrony p.poż.
|
3.723,60
|
06/03/2008
|
36
|
13
|
7921/08V
|
Prawo do używania pakietu programów komp. Vulcan
|
2.520,00
|
19/03/2008
|
44
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
System kontroli wewnętrznej
Celem przeprowadzonego badania było ustalenie w jaki sposób funkcjonuje w kontrolowanej jednostce system kontroli wewnętrznej. Badania skuteczności systemu dokonano w oparciu o standardy szczegółowe INTOSAI (Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli i Audytu), przyjęte i rekomendowane przez NIK i Ministerstwo Finansów, zawierające określone warunki skuteczności systemu kontroli wewnętrznej. Tabela nr 3 przedstawia ocenę realizacji standardów kontroli wewnętrznej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 14.
Tabela nr 3
Lp.
|
Czynność
|
Standard
|
Stan ustalony w PSP nr 14
|
1
|
DOKUMENTACJA
|
Struktura kontroli wewnętrznej oraz wszelkie operacje i znaczące zdarzenia powinny być dokładnie udokumentowane, a dokumentacja powinna być natychmiast dostępna, jeżeli zachodzi potrzeba sprawdzenia.
|
Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie i chronologicznie. Operacje finansowe są rzetelnie udokumentowane. Sposób przechowywania umożliwia szybkie odszukanie wszystkich dokumentów.
|
2
|
BEZZWŁOCZNE
I PRAWIDŁOWE REJESTROWANIE OPERACJI I ZDARZEŃ
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny być niezwłocznie rejestrowane i prawidłowo sklasyfikowane.
|
Zdarzenia księgowe księgowane są na bieżąco i w sposób chronologiczny. Nie stwierdzono przypadków błędnego klasyfikowania operacji.
|
3
|
AUTORYZACJA
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny podlegać autoryzacji oraz być wykonywane tylko przez osoby dysponujące odpowiednimi uprawnieniami.
|
Wszystkie dokumenty będące podstawą przeprowadzenia operacji, posiadają podpisy osób upoważnionych. Upoważnienia znajdują się w aktach osobowych pracowników.
|
4
|
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW
|
Kluczowe obowiązki i odpowiedzialność za udzielanie upoważnień, realizowanie, rejestrowanie oraz sprawdzanie operacji i zdarzeń powinny być podzielone między różne osoby.
|
W jednostce jest właściwy podział obowiązków. Upoważnienia do podpisywania dokumentów finansowych ustalono w prawidłowy sposób.
|
5
|
NADZÓR
|
Należy zapewnić kompetentny nadzór dla upewnienia się, że cele są realizowane.
|
W badanych obszarach związanych z operacjami finansowymi istnieje prawidłowy nadzór ze strony dyrekcji.
Przelewy bankowe dokonywane są wyłącznie po zatwierdzeniu przez
dyrekcję.
|
6
|
DOSTĘP DO ZASOBÓW I DOKUMENTÓW ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ZA NIE
|
Dostęp do zasobów i akt powinien być ograniczony tylko do osób upoważnionych, które są odpowiedzialne za dozór nad nimi lub ich wykorzystanie.
|
Badana dokumentacja znajduje się na terenie jednostki w pokoju głównej księgowej. Dostęp do dokumentów osobom niepowołanym jest ograniczony.
Zasoby komputerowe chronione są indywidualnymi hasłami dostępu.
|
W powyższym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola, zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r., oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/2008 z dnia 14.04.2008 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:…………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|