KWiA – I – 0914/4/1/2004
|
Opole, 11.02.2005 r. |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 18/04
|
Jednostka kontrolowana |
Miejski Zarząd Obiektów Rekreacyjnych |
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Prezydent Miasta Opola |
Termin przeprowadzenia kontroli |
26.11.2004r.-31.12.2004r. |
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
Izabela Gaj – Główny Specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu (członek zespołu kontrolnego)
Maciej Wujec – Główny Specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu (kierownik zespołu kontrolnego)
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli |
Nr: 44/04 i 45/04 |
Przedmiot kontroli |
1. Organizacja MZOR.
2. Polityka cenowa MZOR.
3. Wykonanie planu wydatków (kosztów) i dochodów MZOR w Opolu za 10 miesięcy 2004r.
4. Wydatki MZOR.
5. Przetargi.
6. Polityka kadrowa.
7. Umowy najmu i dzierżawy zawarte przez MZOR.
|
Okres objęty kontrolą |
lata 2003 - 2004 |
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Piotr Semak – Dyrektor MZOR w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
Piotr Semak – Dyrektor MZOR w Opolu
Dorota Sosnowska – Główna Księgowa MZOR w Opolu
|
Techniki zastosowane podczas postępowania
1. Dokonano analizy podstawowych dokumentów związanych z funkcjonowaniem MZOR (statut, regulamin organizacyjny).
2. W ramach badania polityki cenowej MZOR dokonano porównania cenników obowiązujących w różnych okresach oraz dokonano porównania cen obowiązujących w MZOR z cenami oferowanymi przez podobne jednostki w innych miastach.
3. Dokonano porównania dochodów z różnych tytułów uzyskiwanych przez jednostkę w analogicznych okresach 2003 r. i 2004 r. oraz dokonano wyliczenia stopnia realizacji planu finansowego na 2004 r.
4. Wydatki MZOR zbadano między innymi na podstawie zestawień generowanych przez informatyczny system księgowy oraz na podstawie dokumentacji źródłowej dotyczącej wydatków (umowy, faktury).
5. W oparciu o posiadaną przez MZOR dokumentację dokonano analizy wybranego postępowania o zamówienie publiczne. Wyboru dokonano kierując się kwotą zamówienia oraz trybem w jakim postępowanie zostało przeprowadzone.
6. W oparciu o zestawienia sporządzane przez MZOR dokonano analizy ruchów kadrowych.
7. Prawidłowość zawierania i aneksowania umów zawieranych przez MZOR została zbadana w oparciu o umowy najmu i dzierżawy.
Kryteria
i. Zgodnie z art. 19. ustawy o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148):
1. Zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:
a) odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;
b) pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem pkt. i.7 i i.8.
2. Zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:
a) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych lub wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe zakłady budżetowe;
b) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe.
3. Organ, o którym mowa w ust. 2, likwidując zakład budżetowy, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu; w przypadku państwowego zakładu budżetowego decyzja o przeznaczeniu tego mienia podejmowana jest w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia zakładów budżetowych.
5. Należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który go zlikwidował.
6. Podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody i wydatki stanowiące koszty działalności oraz stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
7. Zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotację przedmiotową.
8. W zakresie określonym w odrębnych przepisach zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
9. Nowo tworzonemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
10. Łącznie dotacje dla zakładu budżetowego nie mogą przekroczyć 50% jego wydatków; nie dotyczy to dotacji inwestycyjnych.
11. Zakład budżetowy dokonuje wpłat do budżetu nadwyżek środków obrotowych, ustalonych na koniec okresu rozliczeniowego.
12. W planie finansowym zakładu budżetowego wyodrębnia się w szczególności:
a) przychody własne;
b) dotacje z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
c) wydatki na wynagrodzenia i składniki naliczane od wynagrodzeń;
d) wydatki inwestycyjne.
13. W planie finansowym zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i wydatków, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu.
ii) Zgodnie z art. 32. ustawy o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148):
Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowe zasady i terminy rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu, z uwzględnieniem:
1) zasad i trybu sporządzania planów finansowych oraz dokonywania zmian w tych planach;
2) trybu pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych;
3) sposobu ustalania nadwyżki środków obrotowych w zakładach budżetowych;
4) terminów i sposobu ustalania zaliczkowych wpłat do budżetu:
a) nadwyżki środków obrotowych zakładów budżetowych,
b) połowy zysku gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
iii) Zgodnie z art. 117. ustawy o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148):
- z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, kalkulowane według stawek jednostkowych,
- kwoty i zakres dotacji, o których mowa w ust. 1, określa uchwała budżetowa,
- stawki dotacji przedmiotowych ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
iv) Zgodnie z art. 28. ustawy o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148):
Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.
Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Jednostki sektora finansów publicznych dokonują zakupów dostaw, usług i robót budowlanych na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
Planowanie i dokonywanie wydatków na realizację każdego kolejnego etapu programu wieloletniego poprzedzane jest analizą i oceną efektów uzyskanych w etapach poprzednich.
v) Zgodnie z uchwałą nr XXXI/196/92 Rady Miasta Opola z dnia 25 czerwca 1992r. w sprawie utworzenia Miejskiego Zarządu Obiektów Rekreacyjnych zmienionej uchwałą nr XXXVII/374/97 Rady Miasta Opola z dnia 27 lutego 1997 r.:
- MZOR podlega Zarządowi Miasta Opola (obecnie Prezydent Miasta Opola) za pośrednictwem Wydziału Kultury i Sportu Urzędu Miasta Opola.
- Celem MZOR jest świadczenie wszelkich usług: rekreacji ruchowej, sportowych, widowiskowych, rehabilitacji ruchowej, usług hotelarskich i innych w obiektach wymienionych w statucie oraz właściwa eksploatacja i konserwacja tych obiektów.
- Przedmiotem działania MZOR jest w szczególności: świadczenie usług:
1. w zakresie rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz sportowych,
2. organizacja imprez: rekreacji ruchowej, sportowych, widowiskowych, wystawienniczych,
3. współudział w organizacji imprez: rekreacji ruchowej, sportowych, widowiskowych, wystawienniczych,
4. dzierżawa i wynajem obiektów lub części obiektów na działalność: rekreacji ruchowej, sportową, widowiskową, wystawienniczą, biurową, handlową,
5. prowadzenie działalności hotelarsko - gastronomicznej,
6. prowadzenie działalności propagandowej i reklamowej z zakresu działania MZOR,
7. prowadzenie innej działalności usługowej możliwej do wykonywania w administrowanych obiektach.
- Środki finansowe MZOR pochodzą:
1. z własnych przychodów uzyskanych z działalności eksploatacyjnej obiektów,
2. z dotacji budżetowej Miasta Opola,
3. z innych źródeł.
- Działalność MZOR jest prowadzona na podstawie rocznych planów finansowych zatwierdzonych przez Zarząd Miasta Opola (obecnie Prezydent).
- MZOR kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje Zarząd Miasta Opola (obecnie Prezydent).
- Dyrektor Zarządu działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta Opola (obecnie Prezydent).
- Zastępcę dyrektora i głównego księgowego powołuje i odwołuje dyrektor MZOR.
- Szczegółową organizację pracy Zarządu określa regulamin organizacyjny, który zatwierdza Zarząd Miasta Opola (obecnie Prezydent).
vi) Zgodnie z uchwałą nr LVII/562/98 Rady Miasta Opola z dnia 17 czerwca 1998 r.:
- Zasady najmu zawarte w uchwale obejmują również wolne lokale w budynkach przeznaczonych na cele kultury, oświaty, opieki społecznej, sportu i rekreacji oraz siedzibach Urzędu Miasta, które mogą być wykorzystane do innych celów niż statutowe.
- Prezydent Miasta Opola określa:
1. zasady najmu, jakie powinny być uwzględnione w umowach zawieranych na czas określony i na czas nieokreślony,
2. regulamin przetargów,
3. bazowe stawki czynszu za najem lokali użytkowych,
4. preferencje z tytułu rodzaju działalności prowadzonej w lokalu.
Cel kontroli
Ocena działań MZOR pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz sposobu realizacji zadań.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
I. Organizacja MZOR
I.I Utworzenie MZOR (Akta kontroli nr 04/18/I/1-2)
Zgodnie z uchwałą nr XXXI/196/92 Rady Miasta Opola z dnia 25 czerwca 1992r. w sprawie utworzenia Miejskiego Zarządu Obiektów Rekreacyjnych utworzony został zakład budżetowy MZOR. Organizację jednostki określa statut, stanowiący załącznik do uchwały.
Ww. uchwała wraz z załącznikiem znajduje się na stronach BIP Urzędu Miasta Opola. Na stronach tych nie zostały wskazane żadne zmiany ww. uchwały, które w rzeczywistości miały miejsce.
I.II Statut MZOR (Akta kontroli nr 04/18/I/3-11)
Zgodnie z wersją Statutu, znajdującego się na stronach BIP (§ 7) majątek MZOR stanowią:
Obiekty i teren przylegający do tych obiektów:
1. Basen kryty