KWiA – I –0914/18/2007
|
Opole, 22 listopada 2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 25/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 17 do 31 października 2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek - podinspektor
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 59/2007
nr 60/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø ZFŚS
Ø Prowadzenie ksiąg rachunkowych
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2006-2007
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Wojciech Rerich – dyrektor gimnazjum
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Wojciech Rerich – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
- Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami)
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej, oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych, gospodarki kasowej oraz w zakresie ewidencjonowania druków ścisłego zarachowania.
Dane zawarte w sporządzonych sprawozdaniach porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Na podstawie sprawozdań oraz zapisów dokonywanych w ewidencji księgowej ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Przeprowadzono analizę tych wydatków pod kątem celowości i gospodarności ich dokonywania oraz zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach.
Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej za 2007 r., dotyczące niektórych pozycji wydatków budżetowych oraz zapisy dotyczące wydatków z dochodów własnych zaewidencjonowane we wszystkich paragrafach.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Gimnazjum mieści się w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 zgodnie z uchwałą nr VI/69/99 z dnia 11.03.1999 r. Rady Miasta Opola. (akta kontroli Nr 07/25/I/4-5).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem gimnazjum był pan Wiesław Rerich powołany na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola na okres do 31.08.2012r. Na stanowiskugłównego księgowego zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w wymiarze pełnego etatu.
Ogółem na dzień 31.12.2006 r. w szkole zatrudnionych było 51 pracowników na 40,23 etatach, w tym 44 pracowników pedagogicznych na 35,73 etatach (akta kontroli Nr 07/25/I/3). Pozostałych 7 pracowników zatrudnionych było na 4,5 etatach na stanowiskach administracyjnych.
W 2007 roku do pracy przyjęto siedmiu pracowników pedagogicznych i jednego pracownika administracyjnego (akta kontroli Nr 07/25/I/2). Ustalono, że przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe.
Szkoła posiada opracowaną niżej wymienioną dokumentację:
- Instrukcję sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
- Instrukcję Inwentaryzacyjną,
- Zakładowy Plan Kont,
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej.
W latach 2006 – 2007 w gimnazjum przeprowadzona została jedna kontrola zewnętrzna przez Kuratorium Oświaty w Opolu w zakresie kontroli poprawności zainstalowania pracowni komputerowej przez firmę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 07/25/I/6-7). W wyniku kontroli niezgodności nie stwierdzono (akta kontroli Nr 07/25/I/8-9).
Oprócz podstawowego rachunku bankowego gimnazjum posiada cztery wyodrębnione rachunki bankowe tj. (akta kontroli Nr 07/25/I/10-18):
- rachunek depozytowy,
- rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- rachunek dochodów własnych,
- rachunek bieżący.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 801 rozdział 80110. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Ponadto w 2007 roku szkoła otrzymała z Urzędu Miasta Opola kwotę 5.906,66 zł na wydatki w rozdziale 80195 - pozostała działalność.
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Wydatki budżetowe w 2006 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym gimnazjum na dzień 31.12.2005 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/25/I/10).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność gimnazjum w 2006 r. wynosiła 1.932.783,47 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/19).
W dniu 05.01.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2006r. (akta kontroli Nr 07/25/I/20-21).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2006 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2006 r. stan środków budżetowych na rachunku bankowym gimnazjum wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/25/I/12).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej gimnazjum wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w siedemnastu paragrafach. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i nagrody zaksięgowano w następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4440. Stwierdzono także wydatkowanie środków budżetowych na następujące cele: stypendia dla uczniów, zakup energii, remonty, usługi zdrowotne, dostępu do sieci, podróże służbowe krajowe, opłaty i składki, zakup inwestycyjny , na wydatki rzeczowe: materiały i wyposażenie, pomoce naukowe, dydaktyczne i książki.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2006 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 07/25/I/28):
- nagrody jubileuszowe dla trzech osób w kwocie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł,
- ekwiwalent urlopowy dla jednej osoby w kwocie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł.
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w powyższym sprawozdaniu do kontroli wytypowano dokumentację księgową dotyczącą wydatków zaewidencjonowanych w dwóch miesiącach 2006 roku, tj. w styczniu i w grudniu.
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków w tych miesiącach zawierają tabele.
Tabela nr 1 Wydatki poniesione w styczniu 2006r.
Lp.
|
Nr faktury
|
Kwota
|
Tytułem
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
FVBD/KPPD/38/06
|
229,56
|
Prenumerata czasopism
|
4210
|
-
|
2
|
0000050/MA
|
812,57
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
3
|
0000002/MA
|
95,60
|
Szczotki
|
4210
|
-
|
4
|
0000165/MA
|
81,59
|
Szczotki
|
4210
|
Korygująca
|
5
|
1506002745
|
163,00
|
Prenumerata czasopisma
|
4210
|
-
|
6
|
277/01/I/2006
|
145,00
|
Komentarz do planu kont
|
4210
|
-
|
7
|
54/000261
|
7,00
|
Gałka do drzwi
|
4210
|
-
|
8
|
028270106109485
|
79,8
|
Kosz na bieliznę-na kartony po mleku
|
4210
|
-
|
9
|
000038/06/HF
|
10,49
|
Żarówki
|
4210
|
-
|
10
|
H09/2006/FA/01/00299
|
126,27
|
Materiały elektryczne
|
4210
|
-
|
11
|
44/2006
|
46,20
|
Preparaty medyczne
|
4210
|
-
|
12
|
33/394/06
|
149,00
|
Zestaw Vobis
|
4210
|
-
|
13
|
19101013586
|
198,57
|
Za telefon
|
4300
|
-
|
14
|
3/PSP/14/06
|
2.402,34
|
Energia, ciepła woda
|
4260
|
Nota księgowa
|
15
|
FOP40675107/001/06
|
128,98
|
Za telefon
|
4300
|
-
|
16
|
FOP40675107/001/06
|
59,00
|
Za usługi internetowe
|
4350
|
-
|
17
|
08/06
|
210,00
|
Bilety MZK
|
4300
|
-
|
18
|
113
|
25,01
|
Dorobienie kluczy
|
4300
|
-
|
19
|
3743
|
19,90
|
Za książkę
|
4240
|
-
|
20
|
3742
|
19,90
|
Za książkę
|
4240
|
-
|
21
|
00003/06
|
200,00
|
Wymiana płyty głównej-usługa serwisowa
|
4270
|
-
|
22
|
3741
|
19,90
|
Za książkę
|
4240
|
-
|
Tabela nr 2 Wydatki poniesione w grudniu 2006r.
Lp.
|
Nr faktury
|
Kwota
|
Tytułem
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
543/06
|
242,26
|
Książki do biblioteki
|
4210
|
-
|
2
|
1906/00/5695
|
180,00
|
Prenumerata czasopisma
|
4210
|
f-ra proforma
|
3
|
1209/11/2006
|
81,90
|
Książki
|
4240
|
-
|
4
|
406/200/2006
|
451,00
|
Kabel sieciowy UTP
|
4210
|
-
|
5
|
409/200/2006
|
620,00
|
Drukarka laserowa
|
4210
|
-
|
6
|
411/200/2006
|
130,00
|
Usługi informatyczne naprawa DVD w komputerze
|
4270
|
-
|
7
|
1011/06
|
35,00
|
Badania okresowe
|
4280
|
-
|
8
|
Polecenie przelewu listą z Home Banking
|
1.309,10
|
Ekwiwalent za używanie odzieży własnej, pranie odzieży roboczej
|
3020
|
Zarządzenie nr 6/05/06 Dyr. PGP nr 8 z dn. 24.11.2005 r.
|
9
|
105056681
|
180,00
|
Opłata za prenumeratę
|
4210
|
-
|
10
|
19108794410
|
284,54
|
Za telefon
|
4300
|
-
|
11
|
23/12/06
|
109,80
|
Konserwacja kserokopiarki
|
4270
|
-
|
12
|
561/12/2006/SW
|
463,60
|
Opłata za licencję
|
4300
|
-
|
13
|
Nota księgowa 37/PSP/14/06
|
9.448,81
|
Za wodę, energię, ciepłe ogrzewanie
|
4260
|
-
|
14
|
K/06/1/1666
|
67,10
|
Rolki, taśmy do faxu
|
4210
|
-
|
15
|
KF02626/06/M1
|
49,12
|
Materiały biurowe
|
4210
|
-
|
16
|
0005392/MA
|
445,21
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
17
|
26/0745/2006
|
27,60
|
Dofinansowanie do biletu miesięcznego
|
4300
|
-
|
18
|
6516/2106
|
29,60
|
Druki KP, KW
|
4210
|
-
|
19
|
21887/M/06
|
29,52
|
Klamki i zamek
|
4210
|
-
|
20
|
822/2006
|
200,00
|
Okulary korekcyjne
|
3020
|
-
|
21
|
1175
|
17,70
|
Zamek
|
4210
|
-
|
22
|
3806
|
210,00
|
Bilety MZK
|
4210
|
-
|
23
|
69896
|
99,99
|
Niszczarka
|
4210
|
-
|
24
|
FOP40675107/012/06
|
164,36
|
Za telefon
|
4300
|
-
|
25
|
FOP40675107/012/06
|
59,00
|
Za Internet
|
4350
|
-
|
26
|
848/12/06
|
159,99
|
Za zabezpieczenie komputera-obudowa
|
4300
|
-
|
27
|
192/06
|
2.084,44
|
Roboty malarskie
|
4270
|
-
|
28
|
90/06/FA
|
193,26
|
Książki do biblioteki szkolnej
|
4240
|
-
|
29
|
KF02693/06/M1
|
222,63
|
Materiały biurowe
|
4210
|
-
|
30
|
565/12/06
|
329,40
|
Zestaw odczynników do pracowni chemicznej
|
4240
|
-
|
31
|
837/2006
|
200,00
|
Okulary korekcyjne
|
3020
|
-
|
32
|
1122/06
|
88,00
|
Badania lekarskie okresowe
|
4280
|
-
|
33
|
13382/394/06
|
200,00
|
Pendrive do komputera
|
4210
|
-
|
34
|
Nota księgowa 39/PSP
|
6.900,00
|
Ogrzewanie
|
4260
|
-
|
35
|
H09/2006/Fa/12/00356
|
184,78
|
Materiały elektryczne
|
4210
|
Korekta na kw. 40,02
|
36
|
204/06
|
4.880,00
|
Roboty instalacyjne i ogólnobudowlane
|
4270
|
-
|
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny na podstawie wyciągów bankowych środków budżetowych za miesiąc styczeń i grudzień 2006 r. dokonał sprawdzenia sposobu księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i prawidłowo zadekretowane.
Tabela nr 3 Łączny wolumen faktur za 2006r.
Ilość sprawdzonych faktur
|
Ilość faktur zadekretowanych
|
Ilość faktur opisanych
|
Stwierdzone nieprawidłowości
|
Łączna kwota
|
51
|
51
|
51
|
brak
|
35.607,39
|
Wyżej wymienione wydatki zostały zaewidencjonowane w następujących paragrafach (akta kontroli Nr 07/25/I/20):
Paragraf 3020 – wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 5.213,10 zł i dotyczyły ekwiwalentu BHP za używanie odzieży własnej i pranie odzieży roboczej, uregulowanego Zarządzeniem nr 6/05/06 Dyrektora PGP nr 8 w Opolu z dnia 24.11.2005 r.
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 32.689,58 zł i dotyczyły zakupu wyposażenia, środków czystości, materiałów biurowych, prenumeraty prasy, środków opatrunkowych, leków, materiałów do remontów.
Paragraf 4240 – zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 9.067,50 zł.
Paragraf 4260 – zakup energii
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 88.545,38 zł i dotyczyły zakupu wody, energii, centralnego ogrzewania.
Paragraf 4270 – zakup usług remontowych
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 20.807,67 zł i dotyczyły zakupu usług remontowych pomieszczeń budynków, remontu i naprawy sprzętu informatycznego, sprzętu przeciwpożarowego i administracyjno-biurowego.
Paragraf 4280 – zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 1.346,00 zł.
Paragraf 4300 – zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 22.728,88 zł i dotyczyły opłat pocztowych, biletów MZK, telefonu, szkoleń, aktualizacji oprogramowania, abonamentu RTV, usług pralniczych, zakupu pozostałych usług bankowych.
Paragraf 4350 – zakup usług dostępu do sieci
Wydatki ogółem w 2006 r. wyniosły 708,00 zł.
Figurujące w ewidencji analitycznej paragrafów łączne kwoty są zgodne z kwotą wydatków wykazaną w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
II.2. Dochody budżetowe w 2006 r.
Z prowadzonej ewidencji księgowej wynika, że w 2006 r. szkoła nie uzyskała dochodów podlegających odprowadzeniu na rachunek budżetu Urzędu Miasta.
II.3. Dochody własne w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2006 r. wyniosło ogółem 13.877,12zł (akta kontroli Nr 07/25/I/32). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 12.202,57zł,
Ø przychody w kwocie 1.674,55 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 075 „wpływy z najmu”- kwota 1.247,65 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 318,90 zł,
Ø paragraf 097”Wpływy z różnych dochodów”- kwota 108,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego składały się środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym dochodów własnych w kwocie12.202,57 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/10).
Przychody uzyskane w paragrafie 075 pochodzą z tytułu wynajmowania powierzchni na obszarze gimnazjum firmie reklamowej na podstawie umowy z dnia 05.11.2002 r.
Natomiast przychody wykazane w paragrafie 097 pochodziły z opłat za legitymacje i duplikaty.
II.4. Wydatki z dochodów własnych w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2006 r. wyniosły ogółem 9.584,99 zł i zostały zaewidencjonowane w trzech paragrafach.
Poniesione wydatki związane były z bieżącą działalnością szkoły i zostały zaewidencjonowane w trzech paragrafach (akta kontroli Nr 07/25/I/33).
Wykazana w sprawozdaniu kwota zobowiązań na dzień 31.12.2006 r. wynosiła 0,0 zł.
W poszczególnych paragrafach zaewidencjonowane wydatki przedstawiały się następująco:
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/25/I/35 )
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 510,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała zapłata za tonery do drukarki (akta kontroli Nr 07/25/I/48-51). Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4420 – podróże służbowe zagraniczne (akta kontroli Nr 07/25/I/36)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 575,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składał się koszt wyjazdu na seminarium do Niemiec (akta kontroli Nr 07/25/I/46-47).
Paragraf 6060 – wydatki na zakupy inwestycyjne (akta kontroli Nr 07/25/I/37)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 8.499,99 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała się zapłata za tablicę interaktywną wraz z modułem bluetooth zakupiona do pracowni multimedialnej (akta kontroli Nr 07/25/I/44-45).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2006 r. wynosił 4.292,13 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (13.877,12 zł) a poniesionymi wydatkami.
II.5. Wydatki ogółem w 2006 r.
W 2006 r. łączne wydatki Publicznego Gimnazjum Nr 8 ze środków budżetowych i ze środków dochodów własnych wyniosły 1.942.368,46 zł. Największą pozycje stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne - 1.744.785,14 zł. Pozostałe wydatki dotyczyły:
- zakupu materiałów i wyposażenia 32.689,58 zł,
- opłat za energię 88.545,38 zł,
- remonty i inwestycje 30.807,49 zł,
- zakupu usług pozostałych 22.728,88 zł,
- inne 13.227,00
Strukturę tych wydatków przedstawia poniższy wykres:
II.6. Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 04.10.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –27S z wykonania planu dochodów budżetowych gimnazjum za dziewięć miesięcy 2007 r. (akta kontroli Nr 07/25/I/53).
Ze sprawozdania wynika, że wykonane dochody w tym okresie wyniosły 92,15 zł. W wyniku kontroli ustalono, że jest to kwota z tytułu zwrotu odsetek należnych Urzędowi Miasta Opola w związku ze zmianą banku (akta kontroli Nr 07/25/I/52).
II.7. Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym gimnazjum na dzień 31.12.2006 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/25/I/12).
W dniu 04.10.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych gimnazjum za dziewięć miesięcy 2007 r. (akta kontroli Nr 07/25/I/55).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność gimnazjum w tym okresie wynosiła 1.635.300,00 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/64).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z ewidencji księgowej wynika, że w tym okresie łączne wydatki środków budżetowych wyniosły 1.456.964,06 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4210, 4240, 4260, 4270, 4280, 4300, 4350, 4370, 4410, 4430, 4440, 4700, 4740 oraz 4750.
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą wydatków wykazanych w ewidencji księgowej.
Największą pozycje stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne spośród których kontrolą objęto wydatki na wynagrodzenia osobowe, (które stanowiły największą pozycję ogółu wydatków) oraz odpisy od tych wynagrodzeń na fundusz socjalny. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe (akta kontroli Nr 07/25/I/55)
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wydatki gimnazjum w tym paragrafie za dziewięć miesięcy 2007 r. wyniosły 964.952,64 zł, Kwota ta jest zgodna z kwotą wykazaną w ewidencji księgowej. Kontrolą objęto stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone dla jednego pracownika administracji przyjętego do pracy w 2007 r. na stanowisko administratora systemu (akta kontroli Nr 07/25/I/2). Stwierdzono, że stawka ta została ustalona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 07/25/I/29-31):
- odprawy emerytalne dla dwóch osób w kwocie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
- ekwiwalent urlopowy dla pięciu osób w kwocie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł.
Paragraf 4440 – odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (akta kontroli Nr 07/25/I/55)
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wykazane w tym paragrafie wydatki gimnazjum za dziewięć miesięcy 2007 r. wyniosły 77.900,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta dotyczyła odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Taka kwota faktycznie przekazana została na rachunek bankowy funduszu w ustawowym terminie tj. 75 % czyli 58.500,00 zł do 31.05.2007 r. i 25% czyli 19.400,00 zł do 30.09.2007 r. Księgowania tej operacji w ewidencji księgowej dokonano w dniu 11.05.2007 r. i w dniu 10.09.2007 r. (akta kontroli Nr 07/25/I/65,68-70).
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2006 r. stan początkowy środków na rachunku bankowym wynosił 1.947,03 zł i był zgodny z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 07/25/I/12). Łączna kwota przychodów na rachunku funduszu socjalnego za dziewięć miesięcy 2007 r. wyniosła 110.861,98zł (akta kontroli Nr 07/25/I/68-70).
Na sumę tę oprócz dokonanego odpisu i stanu początkowego środków pieniężnych składały się: zwroty pożyczek i odsetki bankowe oraz środki przelane przez Urząd Miasta Opola z tytułu odpisu dla nauczycieli emerytów w kwocie 3.034,00 zł. Innych wpływów nie stwierdzono.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w okresie tym z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wydatkowano kwotę 55.074,70 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/68-70). Środki te wydatkowane były zgodnie z regulaminem gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Publicznym Gimnazjum nr 8, tj. na świadczenia urlopowe, dofinansowanie do wczasów, zapomogi.
Odnotowano trzykrotne obciążenie środków Funduszu Świadczeń Socjalnych prowizjami za przelewy na łączną kwotę 7 zł, co jest niezgodne z ustawą z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych . Po wstępnych wyjaśnieniach z główną księgową ustalono, że kwoty te zostaną uzupełnione z konta bieżącego wydatków. Potwierdzenie dokonania korekty zostało dołączone do akt kontroli (akta kontroli Nr 07/25/I/88) .
Innych wydatków nie stwierdzono.
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w sprawozdaniu Rb-28S do kontroli wytypowano dokumentację księgową dotyczącą wydatków zaewidencjonowanych w miesiącu czerwcu 2007 roku.
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków w tym miesiącu zawiera poniższa tabela.
Tabela nr 4 Wydatki poniesione w czerwcu 2007r.
Lp.
|
Nr faktury
|
Kwota
|
Tytułem
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
13465/A
|
734,39
|
Za mleko naturalne
|
4300
|
-
|
2
|
19113540651
|
226,85
|
Za telefon stacjonarny
|
4370
|
-
|
3
|
241/05/07
|
491,66
|
Odczynniki chemiczne
|
4240
|
-
|
4
|
176/05/07
|
119,56
|
Odczynniki chemiczne
|
4240
|
-
|
5
|
50207
|
68,00
|
Badanie lekarskie
|
4280
|
-
|
6
|
01576/07
|
65,00
|
Toner do drukarki
|
4210
|
-
|
7
|
K/07/1/0729
|
4.880,00
|
Tablica interaktywna
|
4240
|
-
|
8
|
KF/01244/07/M1
|
314,74
|
Materiały biurowe
|
4210
|
-
|
9
|
SKLEP2:00027/06/2007
|
90,04
|
Przelotka na kable
|
4210
|
-
|
10
|
310/07
|
1.000,06
|
Roleta materiałowa
|
4210
|
-
|
11
|
0955/2007
|
1.037,00
|
Aktualizacja programu ustawodawca
|
4750
|
-
|
12
|
189/06/07
|
420,90
|
Wyposażenie pracowni chemicznej
|
4240
|
-
|
13
|
FV/3301/07
|
61,00
|
Konserwacja systemu alarmowego
|
4270
|
-
|
14
|
0304/2007
|
350,00
|
Pomoc dydaktyczna
|
4210
|
-
|
15
|
Nota księgowa 19/PSP/14
|
3.375,75
|
Za wodę, energię, c.o.
|
4260
|
-
|
16
|
694/06/2007/FV
|
463,60
|
Licencja na program księgowy
|
4300, 4750
|
-
|
17
|
FOP/40675107/0006/07
|
224,77
|
Usługi telekomunikacyjne i Internet
|
4350, 4370
|
-
|
18
|
KS16/515/2007
|
11,80
|
Nagroda książkowa
|
4210
|
Zapłacono z dotacji
|
19
|
FV00126/000/00597000/G/06/07
|
154,00
|
Znaczki
|
4300
|
-
|
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny, na podstawie wyciągów bankowych środków budżetowych za miesiąc czerwiec 2007r. dokonał sprawdzenia sposobu księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i prawidłowo zadekretowane.
Tabela nr 5 Łączny wolumen faktur za 2007 r.
Ilość sprawdzonych faktur
|
Ilość faktur zadekretowanych
|
Ilość faktur opisanych
|
Stwierdzone nieprawidłowości
|
Łączna kwota
|
19
|
19
|
19
|
brak
|
14.089,12
|
Wyżej wymienione wydatki zostały zaewidencjonowane w następujących paragrafach (akta kontroli Nr 07/25/I/55):
Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 16.455,29 zł i dotyczyły zakupu wyposażenia, środków czystości, materiałów biurowych, prenumeraty prasy, środków opatrunkowych, leków, materiałów do remontów.
Paragraf 4240 – zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 8.196,54 zł.
Paragraf 4260 – zakup energii
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 55.122,20 zł i dotyczyły zakupu wody, energii, centralnego ogrzewania.
Paragraf 4270 – zakup usług remontowych
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 2.899,74 zł i dotyczyły zakupu usług remontowych pomieszczeń budynków, remontu i naprawy sprzętu informatycznego, sprzętu przeciwpożarowego i administracyjno-biurowego, pozostałego sprzętu.
Paragraf 4280 – zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 1.324,00 zł.
Paragraf 4300 – zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 4.142,95 zł i dotyczyły opłat pocztowych, biletów MZK, telefonu, szkoleń, abonamentu RTV, usług pralniczych, zakupu pozostałych usług bankowych.
Paragraf 4350 – zakup usług dostępu do sieci
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 473,22 zł.
Paragraf 4370 – zakup usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 3.510,34 zł.
Paragraf 4750 – zakup akcesoriów komputerowych w tym programów i licencji
Wydatki ogółem do 30.09.2007 r. wyniosły 4.345,08 zł.
Figurujące w ewidencji analitycznej paragrafów łączne kwoty są zgodne z kwotą wydatków wykazaną w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
II.8. Dotacje otrzymane w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-28S wynika, że łączna kwota wydatków środków otrzymanych w ramach dotacji z Urzędu Miasta w okresie od stycznia do września 2007 r. wyniosła 5.906,66 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/89).
W poszczególnych paragrafach zaewidencjonowane wydatki przedstawiały się następująco:
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/25/I/89,118-121)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 199,96 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Na kwotę tą składały się koszty zakupu nagród książkowych (akta kontroli Nr 07/25/I/118-121). Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4300 – zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/25/I/89)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 5.706,70 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-28S. Na podstawie ewidencji księgowej i dokumentów źródłowych ustalono, że na kwotę tą składają się wydatki na:
- wycieczki edukacyjne (akta kontroli Nr 07/25/I/95-102).
Podstawą zaewidencjonowania wydatków była kwota pobranej zaliczki na wycieczkę edukacyjną. Z sumy kwot wystawionych na czterech fakturach w okresie od 27.09 do 03.10.2007 r. wynika, że faktycznie wydatki były mniejsze o 2,50 zł. Na powyższą okoliczność główna księgowa wyjaśniła, ze ww. kwota zostanie rozliczona w miesiącu listopadzie 2007 r.
- wydatki związane z akcją „pij mleko” (akta kontroli Nr 07/25/I/103-117). Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Z powyższych wydatków szkoła rozliczyła się z Urzędem Miasta w dniu 04.10.2007 r. (akta kontroli Nr 07/25/I/89).
II.9. Dochody własne w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych za trzy kwartały 2007 r. wyniosło ogółem 4.756,68zł (akta kontroli Nr 07/25/I/126). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 4.292,13 zł (akta kontroli Nr 07/25/I/128) ,
Ø przychody w kwocie 464,55 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 069 „Wpływy z usług”- kwota 229,00 zł, na które składają się wpływy z tytułu opłat za wydanie duplikatów legitymacji i świadectwa,
Ø paragraf 075 „Wpływy z najmu”- kwota 132,80 zł, na które składają się wpływy z tytułu wynajmowania powierzchni na obszarze gimnazjum firmie reklamowej na podstawie umowy z dnia 05.11.2002 r.
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 102,75 zł.
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego jest zgodny ze stanem środków pieniężnych wykazanym w poprzednim sprawozdaniu na koniec 2006 r.
II.10. Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych za trzy kwartały 2007 r. wyniosły ogółem 2.152,99 zł.
Poniesione wydatki związane były z bieżącą działalnością gimnazjum i zostały zaewidencjonowane w trzech paragrafach (akta kontroli Nr 07/25/I/127).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 2.603,69 zł. Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że kwota ta jest zgodna ze stanem faktycznym i stanowi sumę środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym (akta kontroli Nr 07/25/I/137).
W poszczególnych paragrafach zaewidencjonowane wydatki przedstawiały się następująco:
Paragraf 4240 - zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 07/25/I/127)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.800,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Na kwotę tą składała się częściowa zapłata za tablicę interaktywną zakupioną jako pomoc dydaktyczną do sali matematycznej (akta kontroli Nr 07/25/I/142-143). Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/25/I/127)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Na kwotę tę składała się prowizja bankowa, związana ze zmianą konta z banku Millenium na bank PKO BP (akta kontroli Nr 07/25/I/138).
Paragraf 4410 – podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 07/25/I/127)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 351,99 zł i jest to koszt wyjazdu dyrektora i wicedyrektor na Galę Strojów Szkolnych – Hala Expo do Łodzi (akta kontroli Nr 07/25/I/139-141). Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
W wyniku analizy zapisów ewidencyjnych nie stwierdzono faktów uzyskiwania przychodów oraz dokonywania wydatków z dochodów własnych niezgodnie z ustawą o finansach publicznych bądź z uchwałą Rady Miasta Opola w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi gimnazjum.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
..............................................................................................................
|