KWiA-I-0916/1/07
|
Opole dnia 23.07.2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 14/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Jednostki zaangażowane w realizację Projektu współfinansowanego z programu ZPORR pn. „Budowa węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu”,
- Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
- Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa,
- Miejski Zarząd Dróg w Opolu.
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
25.06.2007 r. – 09.07.2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 29/2007
Nr 30/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ustalenie czy Projekt realizowany jest zgodnie z wymogami programowymi ZPORR oraz zawartą umową nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 01 kwietnia 2005 r. o dofinansowanie projektu Z/2.16/I/1.1/1/04 ,,Budowa
węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu” oraz Podręcznikiem procedur.
Kontrola została przeprowadzona zgodnie z pkt. 6.1.3. Podręcznika Procedur.
|
Okres objęty kontrolą
|
Rok 2004, 2005, 2006
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Krzysztof Początek – naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Stanisław Tyka – dyrektor
Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Krzysztof Początek – naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– specjalista w Wydziale ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– inspektor w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – z-ca głównego księgowego Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu
|
PODSTAWY PRAWNE
1. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U.04.116.1206),
2. ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.04.19.177 z późn. zm.),
3. ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U.02.76.694),
4. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.166.1745),
5. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.200.2051 z późn. zm.),
6. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie wzorów sprawozdań, sporządzanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.284.2843 z późn. zm.),
7. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2004r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz.U.04.225.2285 z późn. zm.),
8. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz. U.05.137.1153 z późn. zm.),
9. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz.2206),
10. rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003.
CEL KONTROLI
Celem kontroli było ustalenie czy Projekt realizowany jest zgodnie z wymogami programowymi ZPORR oraz zawartą umową nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 01 kwietnia 2005 r. o dofinansowanie projektu Z/2.16/I/1.1/1/04 ,,Budowa węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu” oraz Podręcznikiem Procedur wprowadzonym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152-103/2006 z dnia 21 sierpnia 2006r. w sprawie wprowadzenia Podręcznika procedur.
WSTĘPNE USTALENIA KONTROLI
Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata 2004-2006 w ramach działania 1.1 – „Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego”.
Zgodnie z aneksem nr 7 do Umowy nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 1 kwietnia 2005r. zawartym w dniu 31 maja 2007r. inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - EFRR) w wysokości 74,98% wydatków kwalifikowanych (tj. 12 138 551,80 PLN). Miasto Opole zobowiązało się przeznaczyć na realizację projektu wkład własny w wysokości 25,02 % wydatków kwalifikowanych (tj. 5 694 267,59 PLN). Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych w ramach projektu wynosi 16.189.052,81 PLN. Całkowita wartość Projektu wynosi 17.832.819,39 PLN.
Kwalifikowalność wydatków w ramach projektu rozpoczyna się od dnia 29.09.2004 r. Zgodnie z umową o dofinansowanie zakończenie rzeczowe zadania nastąpiło w terminie do 31.12.2006r., zakończenie finansowe (ostatnia płatność) do 28 lutego 2007r. Protokół końcowy odbioru robót podpisano 22 grudnia 2006r.
Realizacja przedmiotowego projektu odbywa się z udziałem środków pochodzących z pożyczki. W dniu 26 września 2005r. została zawarta umowa pożyczki nr ZPORR 111.008242.16 – Budowa węzła komunikacyjnego – ul. Niemodlińska w Opolu, pomiędzy Miastem Opole i Bankiem Gospodarstwa Krajowego S.A. (BGK).
Instytucją Pośredniczącą ZPORR jest Wojewoda Opolski.
Projekt realizowany jest w następujących wydziałach:
- ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
- Finansowo – Księgowy,
- Budżetu,
- Inżynierii Miejskiej,
- Inwestycji Miejskich,
-Miejskim Zarządzie Dróg – miejskiej jednostce budżetowej, która pełni rolę inwestora zastępczego.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
I. WYDZIAŁ DS. EUROPEJSKICH I PLANOWANIA ROZWOJU
I.1. Sprawozdania
Zgodnie z zapisem wynikającym z umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent systematycznie informuje Instytucję Pośredniczącą o postępach w realizacji projektu, w tym składa sprawozdania okresowe, roczne i końcowe, według wzorów stanowiących załączniki do odpowiedniego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy (§ 9 umowy).
Zgodnie z art. 46 ustawy o NPR, w realizacji programów sporządza się następujące sprawozdania:
- okresowe,
- roczne,
- końcowe.
Wzory oraz terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie wzorów sprawozdań, sporządzanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.284.2843 z późn. zm.).
Zespół kontrolny na podstawie analizy dokumentacji EiPR sprawdził prawidłowość składanych sprawozdań w zakresie formy i terminu za:
- II półrocze 2006r.
- roczne za 2006r.
- końcowe.
Uzyskane wyniki zaprezentowano w tabeli poniżej:
TABELA 1: prawidłowość sporządzania i przekazywania sprawozdań z realizacji projektu.
Lp.
|
Rodzaj sprawozdania oraz okres jakiego dotyczy
|
Zastosowany druk sprawozdania
|
Data złożenia sprawozdania w IP
|
Uwagi
|
1.
|
Okresowe, II półrocze 2006r.
|
Obowiązujący
|
05.01.2007r.
15.01.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie, korektę również złożono w terminie
|
2.
|
Roczne, 2006r.
|
Obowiązujący
|
25.01.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie
|
3.
|
Końcowe
|
Obowiązujący
|
23.03.2007r.,
26.06.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie,
korektę również złożono w terminie
|
Na podstawie uzyskanych wyników stwierdza się, że wszystkie kontrolowane sprawozdania zostały złożone w terminie określonym w cytowanych wyżej przepisach.
Z dokumentacji udostępnionej kontrolującym wynika, że do sprawozdania za II półrocze 2006r. były uwagi zgłoszone ze strony IP. Dotyczyły one zał. nr 2 – listy kontrolnej. Korekta została przekazana w terminie wymaganym przez IP.
Sprawozdanie roczne przyjęto bez uwag.
Sprawozdanie końcowe z realizacji zadania zostało złożone w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim 23.03.2007r. zgodnie z wytycznymi do 25 dni po zakończeniu finansowym realizacji zadania. Z uwagi na konieczność podpisania Aneksu nr 7 do umowy o dofinansowanie, który zmieniał wartość projektu, wartość dofinansowania i uznawał za kwalifikowane roboty zamienne wykonane w ramach projektu, niezbędne było złożenie korekty sprawozdania końcowego. Zgodnie z zaleceniami IP korektę sprawozdania końcowego oraz wniosek o płatność końcową złożono dopiero po podpisaniu Aneksu nr 7 w dniu 26 czerwca 2007r.
Wymienione sprawozdania stanowią akta kontroli tom I s. 1 – 81.
I.2. Wniosek beneficjenta o płatność
1. Zgodnie z zapisem wynikającym z umowy o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca przekazuje beneficjentowi dofinansowanie (refundację dokonanych przez beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację projektu) pod warunkiem dostarczenia Instytucji Pośredniczącej prawidłowo wypełnionego Wniosku Beneficjenta o płatność według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz.2206).
Zgodnie z § 5 umowy o dofinansowanie przedmiotowego projektu:
? płatności okresowe IP przekazuje na podstawie wniosku o płatność (ust.1);
? beneficjent składa w IP wnioski nie częściej niż raz w miesiącu, zgodnie z zestawieniem planowych wydatków (ust.2);
? refundacji podlegają wyłącznie wydatki kwalifikowalne (ust. 3).
Zespół kontrolny sprawdził poprawność sporządzania i przekazywania kolejnych wniosków o płatność do Instytucji Pośredniczącej.
Wniosek beneficjenta o płatność, który został złożony w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim w dniu 30.11.2006r. za okres od 27.06.2006r. do 27.09.20006r. został przyjęty przez IP bez uwag merytorycznych (akta kontroli tom I s. 82 -98). Dokonano jedynie korekty kwoty, o której refundację wnioskowano. Było to zgodne z zapisami § 33 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 107, poz.729).
Wniosek beneficjenta o płatność, który został złożony w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim w dniu 20.12.2006r. za okres od 28.09.2006r. do 30.10.2006r. został również przyjęty przez IP bez uwag. Refundacja wnioskowanej kwoty nastąpiła 19.03.2007r. (akta kontroli tom I s. 99 – 114).
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie i zaleceniami IP w dniu 26.06.2007r. w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim złożono wniosek beneficjenta o płatność końcową dla przedmiotowego projektu ( w wersji papierowej i elektronicznej). Został on sporządzony po podpisaniu Aneksu nr 7. Zawiera wydatki związane z wykonaniem prac zamiennych i dodatkowych (akta kontroli tom I s. 115 – 164).
I.3. Kontrole
Naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju w piśmie nr EiPR.KHM.0730-2-11/07 z dnia 02.07.07 wyjaśnił, iż dotychczas nie były przeprowadzone żadne kontrole zewnętrzne Projektu (akta kontroli tom I s. 165)
II. WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA I ROLNICTWA
Zgodnie z Podręcznikiem procedur realizacja czynności w ramach poszczególnych procedur przeprowadzana jest w oparciu o wypełnianie list kontrolnych i ich podpisanie przez wskazane w Podręczniku osoby wykonujące daną czynność oraz sprawdzające wykonanie czynności.
Zespół kontrolny dokonał weryfikacji zgodności realizacji projektu z polityką ochrony środowiska wynikającą z Podręcznika procedur poprzez weryfikację list kontrolnych, tj.:
- Zgodności realizacji projektu z polityką ochrony środowiska –w zakresie kontroli realizacji wskazanych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko dla projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE
– Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – lista kontrolna nr OŚR-01-1.A.
- Zgodności realizacji projektu z polityką ochrony środowiska – w zakresie wypełnienia warunków i obowiązków ustalonych w zezwoleniach resortowych dla projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE – Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – lista kontrolna nr OŚR-01-1.B.
- Zgodności realizacji projektu z polityką ochrony środowiska – w zakresiedokumentów odbiorowych dla projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE – Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – lista kontrolna nr OŚR-01-1.C.
Za stosowanie niniejszej procedury odpowiada Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa.
Zgodność realizacji projektu z polityką ochrony środowiska w oparciu o listy kontrolne Podręcznika Procedur obrazuje poniższa tabela:
Tabela 2.
Treść poniższych kolumn przytoczono w brzmieniu zgodnym z procedurą
|
Kolumna dodana przez zespół kontrolny
|
Lp
|
Data i nr kontroli
|
Osoba wykonująca czynność
|
Opis czynności
|
Uwagi
|
Uwagi zespołu kontrolnego
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
Protokół kontroli nr 02 z dnia 20.10.2006r.
Z protokołu kontroli wynika, że w trakcie kontroli zapoznano się z dokumentami dostępnymi w siedzibie MZD oraz Inżyniera Kontraktu. Przeprowadzono również wizję w terenie, na placu budowy.
Wydano również wnioski i zalecenia pokontrolne.
Listy kontrolne OŚR-01-1.A i OŚR-01-1.B sporządziła (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 20.10.06, zaakceptował naczelnik WOSiR. (akta kontroli tom s. 166 – 178)
|
2.
|
Sprawdzono wykonanie wniosków i zaleceń pokontrolnych do protokołu nr 02.
Listy kontrolne OŚR-01-1.A i OŚR-01-1.B sporządziła (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 08.12.06, zaakceptował naczelnik WOSiR. (akta kontroli tom s. 179 - 211)
|
3.
|
Protokół kontroli nr 03 z dnia 22.12.2006r.
Z protokołu kontroli wynika, że w odbiorze końcowym uczestniczyli również przedstawiciele firm, przedsiębiorstw oraz instytucji. (dołączono do protokołu odbioru końcowego listę obecności).
1. Roboty wykonano zgodnie z dokumentacją techniczną, specyfikacja techniczną i poleceniami Inżyniera Kontraktu.
2. Roboty wykonano zgodnie z dziennikiem budowy i obmiarami.
3. Wszystkie materiały zostały zatwierdzone przez Inżyniera Rezydenta.
4. Stwierdzono brak usterek oraz wykazu robót nieukończonych.
5. Komisja odbiorowa postanowiła dokonać odbioru końcowego.
6. Okres gwarancyjny trwa 60 miesięcy (23.12.06-23.12.2011r.).
Listę kontrolną OŚR-01-1.C sporządziła (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 22.12.06, zaakceptował naczelnik WOSiR. (akta kontroli tom s. 212 – 222)
|
4.
|
Protokół kontroli nr 04 z dnia 05.02.2007r.
W trakcie kontroli zapoznano się z dokumentacją i przeprowadzono wizje w terenie.
Kontrola dot. decyzji Prezydenta Miasta Opola w zakresie nasadzeń zamiennych klonów w pasie drogowym przy ul. Batalionów Chłopskich w terminie do 15 maja 2007r. O powyższym MZD miał obowiązek powiadomić WOSiR w wyżej określonym terminie.
Z dokumentacji wynika, że zalecenie to zostało zrealizowane. Odbioru dokonano w dniu 21.06.2007r., tj. po terminie wskazanym w decyzji i w tym terminie poinformowano WOSiR. Z uzyskanych wyjaśnień w dniu 19.07.07 od pracownika WOSiR p. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) wynika, że nasadzenie drzew rozpoczęto dnia 15.05.07 , a zakończono w dniu 21.06.07. Z odbioru nasadzeń drzew sporządzono protokół odbioru.
Listę kontrolną OŚR-01-1.B z dnia 05.02.07 sporządziła(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), zaakceptował Naczelnik WOSiR. (akta kontroli tom s. 223 - 234 )
|
Podsumowując stwierdza się, że Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa dokonał następujących kontroli przy realizacji projektu związanych z ochroną środowiska:
- w zakresie kontroli realizacji wskazanych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko - (potwierdzenie: lista kontrolna nr OŚR-01-1.A).
- w zakresie gospodarki odpadami - (potwierdzenie: lista kontrolna nr OŚR-01-1.B).
- w zakresie kontroli dokumentów odbiorowych - (potwierdzenie: lista kontrolna nr OŚR-01-1.C).
Kontrole te zostały przeprowadzone zgodnie z Podręcznikiem Procedur.
III. MIEJSKI ZARZĄD DRÓG
1. Zgodnie z umową o dofinansowanie przez wydatki kwalifikowane rozumie się wydatki poniesione przez beneficjenta zgodne z przepisami rozporządzenia nr 1685/2000 z 28 lipca 2000r. w sprawie szczegółowych zasad wdrażania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie uznawania wydatków na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych (Dz.Urz. L. 193 z 29.07.2000r. z późn. zm.).
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dotyczących kwalifikowalności wydatków w projekcie Beneficjent może być zmuszony do zwrotu kwestionowanej sumy środków uzyskanych w ramach refundacji.
Poświadczenie kwalifikowalności wydatków wymaga sprawdzenia, czy:
- wydatki zostały rzeczywiście poniesione i prawidłowo udokumentowane.
Zgodnie z zasadą nr 1 ust.2 ww. rozporządzenia przyjmuje się, że płatności dokonywane przez beneficjentów końcowych, zgłaszane jako płatności okresowe i płatności salda końcowego, winny być udokumentowane fakturą z potwierdzonym odbiorem oraz z kopiami dowodów zapłaty. Jeśli nie jest to możliwe, płatności potwierdza się dokumentami księgowymi o równoważnej wartości dowodowej. Dokument księgowy dołączany jest do wniosku o płatność.
W trakcie prowadzonych czynności dokonano kontroli prawidłowości dokumentowania wydatków poprzez:
- porównanie danych z kryteriami ustalonymi na podstawie przepisów prawa, umowy o dofinansowanie projektu i wytycznych instytucji zarządzającej,
- sprawdzenie, czy dowody księgowe spełniają wymagania wynikające z
przepisów art. 22 ust. 1-3 ustawy, tj. czy są:
a) rzetelne, tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują,
b) kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 ustawy,
- sprawdzenie, czy dokumenty księgowe zawierają niezbędne podpisy osób.
Badaniu poddano 10 dowodów księgowych stanowiących załącznik do końcowego wniosku o płatność zakwalifikowanych przez MZD jako koszty kwalifikowane (akta kontroli tom s. 235 - 266), których wynik przedstawiono w tabeli nr 3, która znajduje się w załączniku do niniejszego protokołu.
Skontrolowane dowody księgowe ujęte w powyższej tabeli są zgodne z ustawą o rachunkowości, posiadają elementy określone w art. 21 ustawy. Ponadto zostały opatrzone właściwymi pieczęciami stron biorących udział w zdarzeniu, w tym pieczęciami imiennymi i podpisami osób działających w imieniu stron. Faktury są sprawdzone pod względem formalnym, merytorycznym, rachunkowym przez upoważnione osoby.
Opis faktur jest zgodny ze wzorem określonym w Podręczniku Procedur.