KWiA-I- 1712/00007/2011
|
Opole, 08.11.2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 32/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Referat Nieruchomości Skarbu Państwa
Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
17.10.2011 r. – 31.10.2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 69/2011
Nr70/2011
|
Przedmiot kontroli
|
Kontrola prawidłowości przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w 2010 roku.
|
Okres objęty kontrolą
|
2010 rok
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Aleksander Rogowski – Kierownik Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Aleksander Rogowski – Kierownik Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa
ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.) – Inspektor Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz. U. z 2005 r, Nr 175, poz.1459 oraz z 2007 r. Nr 191, poz. 1371 ),
3. Ustawa Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. nr 30, poz. 168) tekst jednolity z dnia 17 marca 1980 r. (Dz. U. nr 9, poz. 26),
4. Zarządzeniu wewnętrznym nr 3/2006 Kierownika Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa z dnia 20 kwietnia 2006r. w sprawie organizacji pracy Referatu.
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowego i terminowego realizowania składanych wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa w prawo własności nieruchomości i wydawania decyzji oraz postanowień w roku 2010 r. przez Referat Skarbu Państwa Urzędu Miasta Opola.
Techniki zastosowane podczas postępowania
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie zgromadzonego materiału – rejestrów wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa w prawo własności za 2010 r., dokumentów źródłowych tj. wniosków strony, decyzji, postanowień ustalających koszty postępowania, kompletności dokumentacji wniosku, sprawdzenia prawidłowości i zgodności z wnioskiem danych faktograficznych na wydanych postanowieniach i decyzjach, ich prawidłowej rejestracji oraz terminowego przekazywania wnioskodawcy.
Wymienione dowody zostały przeanalizowane w następującym zakresie:
Prawidłowości i rzetelność rejestracji wniosku,
Kompletność dokumentacji wnioskowej,
Oświadczeń wnioskodawcy dot. akceptacji operatu szacunkowego,
Terminowości wydania decyzji,
Zgodność danych empirycznych decyzji z wnioskiem,
Informowania wnioskodawcy o etapach postępowania,
Porównania ilości złożonych odwołań w stosunku do ilości wydanych decyzji.
Poza analizą dokumentacji uzyskano w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych wyjaśnienia od Kierownika Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa p. Aleksandra Rogowskiego i pracownika merytorycznego p ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
Analizą objęto całość zgromadzonego materiału w tym wszystkie akta spraw za okres 2010 r. W oparciu o zgromadzone do kontroli dokumenty zbadano prawidłowość postępowania w wyżej wymienionych sprawach.
Informacje ogólne dotyczące funkcjonowania Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa
Zgodnie z § 26 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola Referat Nieruchomości Skarbu Państwa (Symbol NSP) dzieli się na stanowiska pracy. Do zakresu działania Referatu należy:
- gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z opłatami za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, dzierżawę, najem oraz użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa,
- przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na cele szczególne,
- prowadzenie spraw związanych z wywłaszczaniem i ustalaniem odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości oraz zwrotem wywłaszczonych nieruchomości,
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa,
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób fizycznych, ustanowionego na gruntach Skarbu Państwa, w prawo własności,
- przejmowanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zobowiązania podatkowe.
Organizacja pracy Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa została określona w Zarządzeniu wewnętrznym nr 3/2006 Kierownika referatu Nieruchomości Skarbu Państwa z dnia 20 kwietnia 2006r. w sprawie organizacji pracy Referatu.
Zarządzenie oraz jego zmiana z dnia 29.09.2006r. były zatwierdzone przez Prezydenta Miasta, z którym to dniem zarządzenie wchodzi w życie.
Zgodnie z § 1 ww. zarządzenia praca w Referacie została rozdzielona na 5 stanowisk pracy:
4 stanowiska gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa
1 stanowisko ds. Aktualizacji i naliczania opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntu Skarbu Państwa.
Ustalenia szczegółowe kontroli
Użytkowanie wieczyste
Użytkowanie wieczyste jest prawem ustanowionym na nieruchomościach Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Prawo użytkowania wieczystego jest zatem formą prawną udostępniania nieruchomości stanowiących własność gminy, powiatu, województwa, Skarbu Państwa, innym osobom prawnym i osobom fizycznym przeważnie na 99 lat, lecz nie mniej niż lat 40, w celu ich zagospodarowania i korzystania z nich.
Według kodeksu cywilnego przedmiotem użytkowania wieczystego mogą być:
Ilość odwiedzin: | 8394 |
Nazwa dokumentu: | Referat Nieruchomości Skarbu Państwa |
Osoba, która wytworzyła informację: | Małgorzata Marek-Badora |
Osoba, która odpowiada za treść: | Wiesław Pałczyński |
Osoba, która wprowadzała dane: | Małgorzata Marek-Badora |
Data wytworzenia informacji: | 2012-10-30 15:17:11 |
Data udostępnienia informacji: | 2012-10-30 15:17:11 |
Data ostatniej aktualizacji: | 2012-10-30 15:19:08 |
Wersja do wydruku...
Rejestr zmian...