KWiA-I-0913/1/2010
|
Opole 11.03.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 1/2010
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Komunikacji – Referat Rejestracji Pojazdów
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
21.01.2010 r. do 17.02.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska – Gaj – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 1/2010
Nr 2/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja Procedury rejestracji i wyrejestrowywania pojazdów.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Gerard Żakowski – Naczelnik Wydziału Komunikacji
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Kierownik Referatu Rejestracji Pojazdów
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Gerard Żakowski – Naczelnik Wydziału Komunikacji
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Kierownik Referatu Rejestracji Pojazdów
|
Podstawy prawne
· Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. Nr 108 z 2005r., poz. 908 - z późn. zm. ).
· Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach ( tekst jednolity Dz.U. Nr 137 z 2007r., poz. 968 ).
· Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów ( tekst jednolity Dz.U. Nr 186 z 2007r., poz. 1322. ).
· Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm. ).
· Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej ( Dz. U. z 2007r. Nr 187, poz. 1330 ).
· Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ).
Cel kontroli
Celem kontroli jest ocena zgodności z obowiązującymi przepisami i procedurami procesu rejestracji i wyrejestrowywania pojazdów, w tym:
a) organizacyjno prawnego przygotowania Referatu Rejestracji Pojazdów do wydawania dokumentów rejestracyjnych pojazdów mechanicznych oraz ich wyrejestrowywania,
b) przeglądu przepisów i procedur w zakresie wydawania dowodów rejestracyjnych oraz wyrejestrowywania pojazdów mechanicznych,
c) analiza wyłonionych akt spraw pod kątem zgodności z istniejącymi procedurami i obowiązującymi przepisami.
Techniki zastosowane podczas postępowania
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie zgromadzonego materiału – 237 indywidualnych akt spraw zarejestrowanych i rozpatrzonych przez Referat w 2009 r., a wyłonionych na podstawie próby losowej przy założeniu poziomu ufności 90%, oczekiwanej ilości błędów w wysokości 3% oraz precyzji równej 1,75 (akta kontroli tom I s. 1-2).
Wyłonione a następnie objęte badaniami akta dotyczyły w szczególności:
ü procedury wewnętrznej w procesie rejestracji pojazdów (pisemna),
ü procedury wewnętrznej w procesie wyrejestrowania pojazdu na wniosek właściciela (pisemna),
Jednocześnie w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych na podstawie ustnych wyjaśnień kierownika referatu stwierdzono funkcjonowanie trzeciej procedury, występującej jedynie w formie ustnej a dotyczącej wyrejestrowania pojazdu z urzędu.
Ponadto kontrolą objęto zarządzenia wewnętrzne naczelnika Wydziału Komunikacji, zakresy czynności na podstawie opisów stanowisk pracy oraz sposób rejestracji załatwianych spraw.
Wymienione dowody zostały przeanalizowane w następującym zakresie:
§ Prawidłowości prowadzonych w referacie postępowań w procesie wydawania dowodów rejestracyjnych oraz wyrejestrowywania pojazdów w oparciu o istniejące procedury oraz obowiązujące w tym zakresie akty prawne,
§ Terminowości rozpatrywania wniosków o wydanie dowodu rejestracyjnego bądź wyrejestrowania pojazdu,
§ Rzetelności i legalności prowadzonego rejestru (ewidencji),
§ Prawidłowości i skuteczności sprawowanego nadzoru kadry kierowniczej nad powierzonymi pracownikom zadaniami.
Poza analizą dokumentacji uzyskano w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych ustne i pisemne wyjaśnienia od kierownika Referatu (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) oraz naczelnika Wydziału Gerarda Żakowskiego.
Informacje ogólne dotyczące funkcjonowania Referatu Rejestracji Pojazdów w ramach Wydziału Komunikacji.
W oparciu o Zarządzenie wewnętrzne Nr KM.IV-0147/1/09 Naczelnika Wydziału Komunikacji z dnia 27 lutego 2009 r. (akta kontroli tom I s. 3-14) w sprawie organizacji pracy Wydziału ustalono, że w badanym okresie jego pracą kierował:
§ Naczelnik Gerard Żakowski
Przy pomocy
§ Kierowników Referatów.
Zgodnie z zakresem kontroli badaniu poddano dokumentację Referatu Rejestracji Pojazdów, w którym na przestrzeni 2009 r. zatrudnionych było 13 osób w tym kierownik kontrolowanego Referatu.
Wyżej wymienione zarządzenie dotyczące organizacji pracy Wydziału oraz opisy stanowisk pracy (akta kontroli tom I s. 15-18) w sposób zadawalający precyzują podział dotyczący nadzoru prowadzonych postępowań osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie Referatu, oraz w sposób szczegółowy określają jego zadania, i tak:
- Nad całością spraw związanych z Wydziałem komunikacji nadzór sprawuje Naczelnik Wydziału, natomiast pracą Referatu Rejestracji Pojazdów kieruje kierownik tego Referatu Pani(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
- Do zadań Referatu Rejestracji Pojazdów należy w szczególności:
Ø weryfikacja dokumentów przedkładanych do rejestracji pojazdów,
Ø dokonywanie czasowej rejestracji pojazdu z urzędu, na wniosek właściciela pojazdu lub na wniosek jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych lub jednostki badawczej producenta pojazdu, jego wyposażenia lub części,
Ø dokonywanie rejestracji pojazdów: nowych, sprowadzonych z zagranicy lub powierzonych przez zagraniczną osobę prawną lub fizyczną podmiotowi polskiemu oraz przerejestrowywanie pojazdów używanych,
Ø dokonywanie korekt w module ewidencji pojazdów po migracji,
Ø informowanie państw członkowskich za pomocą systemu informatycznego – „Pojazd”, rejestracji pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego, jego cechach identyfikacyjnych i zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, a w przypadku jeżeli państwo członkowskie wymaga zwrotu dowodu rejestracyjnego, przesłanie go za pośrednictwem ministra właściwego do spraw transportu,
Ø dokonywanie pisemnego lub elektronicznego potwierdzenia rejestracji pojazdu w organie rejestrującym państwa członkowskiego, w przypadku przedstawienia do rejestracji tylko I części dowodu rejestracyjnego,
Ø zamawianie drogą teletransmisji w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych: dowodów rejestracyjnych, kart pojazdów, nalepek kontrolnych oraz wtórników tych dokumentów, przyjmowanie przesyłek PWPW oraz wpinanie dokumentów do teczek pojazdów,
Ø wydawanie dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, kart pojazdów i nalepek kontrolnych oraz wtórników tych dokumentów,
Ø wydawanie skierowań na dodatkowe badania techniczne pojazdów w razie uzasadnionego przypuszczenia , że zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszają wymagania ochrony środowiska oraz w celu uzupełnienia brakujących danych technicznych niezbędnych do rejestracji,
Ø składanie zamówień w Instytucie Transportu Drogowego na klasyfikację pojazdów oraz przyjmowanie klasyfikacji z ITS,
Ø dokonywanie potwierdzeń zgodności danych o pojazdach dla innych organów rejestrujących oraz przyjmowanie potwierdzeń zgodności danych pojazdów z innych organów dokonujących rejestracji pojazdów,
Ø dokonywanie zmian danych zamieszczonych w dowodach rejestracyjnych w przypadku zmiany stanu faktycznego (zmin adresu, wymiana podwozia lub ramy, zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu, zmiana innych danych pojazdu),
Ø zamawianie i wydawanie wtórników tablic rejestracyjnych,
Ø dokonywanie i wykreślanie adnotacji w dowodach rejestracyjnych, pozwoleniach czasowych i kartach pojazdu,
Ø zamieszczanie i wykreślanie w dowodach rejestracyjnych pozwoleniach czasowych zastrzeżeń wynikających z prawa celnego,
Ø przyjmowanie zawiadomień o zbyciu lub nabyciu pojazdu,
Ø dokonywanie wyrejestrowania pojazdów z powodu trwałej udokumentowanej utraty oraz wycofanych z eksploatacji, skradzionych, wywiezionych za granicę, zniszczonych za granicą,
Ø przyjmowanie zaświadczeń o demontażu pojazdu ze stacji, demontażu lub z punktu zbierania pojazdów,
Ø dokonywanie czasowego wycofania pojazdów z ruchu i wydawanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdów z ruchu,
Ø wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących rejestracji i wyrejestrowania pojazdów,
a) wzajemna kontrola w zakresie wydawania decyzji, poprzez parafowanie decyzji przez drugiego pracownika, również upoważnionego przez Prezydenta w tym zakresie,
b) przygotowanie projektów i decyzji, po uprzednim sprawdzeniu pod względem merytorycznym i parafowaniu własnoręcznym podpisem umieszczonym na kopii z lewej strony,
Ø prowadzenie innych postępowań administracyjnych oraz wydawanie merytorycznych rozstrzygnięć w zakresie spraw dotyczących Referatu,
Ø wprowadzenie i przetwarzanie danych w systemie „Pojazd”,
Ø zakładanie, opisywanie teczek z aktami pojazdu oraz wpinanie dokumentów w założonych teczkach,
Ø prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów dokumentów komunikacyjnych oraz tablic rejestracyjnych,
Ø prowadzenie ewidencji tablic indywidualnych wydawanych na obszarze województwa,
Ø wyznaczanie w ramach województwa dla każdego organu rejestrującego pojemności rejestracyjnej tablic tymczasowych oraz tymczasowych badawczych,
Ø przyznawanie dla pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej numerów rejestracyjnych na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania,
Ø dokonywanie ocen jakości dostawców i wykonawców tablic rejestracyjnych i dokumentów komunikacyjnych,
Ø podejmowanie czynności mających na celu ustalenia właściciela pojazdu w przypadkach usunięcia pojazdu z drogi,
Ø udzielenie odpowiedzi na wpływającą do Referatu korespondencję,
Ø wydawanie zaświadczeń z zakresu kompetencji Referatu,
Ø udzielanie informacji uprawnionym organom i instytucjom na temat pojazdów i ich właścicieli,
Ø prowadzenie kontroli spełniania przez posiadaczy pojazdów obowiązku ubezpieczenia OC oraz powiadomienie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o braku dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC,
Ø podejmowanie inicjatywy zorganizowania przetargu publiczngo na wykonanie tablic rejestracyjnych,
Ø zwracanie dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych zatrzymanych przez Policję lub stacje kontroli pojazdów potwierdzeniu ustania przyczyny zatrzymania,
Ø opracowanie, aktualizacja dokumentów dotyczących systemu zarządzania jakością w zakresie działania Referatu oraz ich weryfikacja zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi,
Ø opracowanie treści, informacji zamieszczonych na stronach internetowych Urzędu oraz na tablicy informacji Wydziału,
Ø przygotowanie protokołu tablic rejestracyjnych przeznaczonych do złomowania podpisywanego przez komisję złożoną przynajmniej z trzech osób w tym Naczelnika Wydziału lub Kierownika Referatu Rejestracji Pojazdów,
Ø przygotowanie dokumentów komunikacyjnych przeznaczonych do zniszczenia przez komisję złożoną przynajmniej z trzech osób: w tym Naczelnika Wydziału,
Ø przygotowywanie materiałów dla potrzeb Rady miasta i Prezydenta oraz okresowych ocen, analiz informacji i sprawozdań z zakresu działania Referatu,
Ø prawidłowy opis faktur wpływających do referatu.
Rejestry
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych oraz na podstawie załącznika do zarządzenia Nr OR.I-0152-550/09 PMO z dnia 17 grudnia 2009 r. (akta kontroli tom I s. 19-21) stanowiącego wykaz ewidencji i rejestrów prowadzonych przez wydziały Urzędu Miasta Opola wReferacie Rejestracji Pojazdów – Wydziału Komunikacji prowadzone są:
1. Wykaz dokumentów o posiadanych i wydawanych dowodach rejestracyjnych, pozwoleniach czasowych, pozwoleniach czasowych badawczych, kartach pojazdu, nalepkach kontrolnych i znakach legalizacyjnych.
2. Wykaz tablic Rejestracyjnych , wykaz nowych tablic przyjętych i wydanych oraz wykaz tablic zwróconych .
Oba wymienione wykazy prowadzone są w systemie teleinformatycznym rejestracji pojazdów „POJAZD” w oparciu o dokumenty dostarczone przez klientów Urzędu, gromadzone w aktach pojazdu oznaczonych numerem rejestracyjnym pojazdu.
Oprócz wymienionych wyżej wykazów prowadzonych systemem teleinformatycznym w Referacie Rejestracji Pojazdów prowadzone są ewidencje dotyczące:
1. Tablic indywidualnych wydanych na obszarze województwa (akta kontroli tom I s. 22-24)
2. spisu prowadzonych w Referacie spraw (akta kontroli tom I s. 25-32).
Spis taki prowadzi ręcznie każdy pracownik, który dokonuje rejestracji pojazdu zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt oraz Zarządzeniem wewnętrznym Nr KM.IV-0147/1/09 Naczelnika Wydziału Komunikacji z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie organizacji pracy Wydziału.
Ustalenia szczegółowe kontroli dotyczące prawidłowego postępowania w sprawach dotyczących:
- Rejestracji pojazdów w 2009 r.
- Wyrejestrowania pojazdu na wniosek właściciela w 2009 r.
Dla przejrzystości działań w celu prawidłowego postępowania w prowadzonych przez Referat Rejestracji pojazdów zgodnie z wytycznymi Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością w Urzędzie Miasta Opola z dnia 21 kwietnia 2008 r. (akta Kontroli tom I s. 34-36) oraz 19 stycznia 2009 r. (akta kontroli tom I s. 37-39) opracowano dwie procedury dotyczące:
a) rejestracji pojazdu (akta kontroli tom I s. 40-51),
b) wyrejestrowania pojazdu na wniosek właściciela (akta kontroli tom I s. 52-65).
Wymienione wyżej procedury zostały wprowadzone Zarządzeniem Wewnętrznym Nr KM.IV-0147-2/09 Naczelnika Wydziału Komunikacji z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie stosowania procedur wewnętrznych (akta kontroli tom I s. 66).
Na podstawie wyżej wymienionych procedur kontrolujący dokonali analizy 237 postępowań prowadzonych i zakończonych przez kontrolowany Referat w 2009 r. (akta kontroli tom I s. 67-69).
Wyniki analiz kontrolujący przedstawili wraz z opisem pod odpowiednimi tabelami dokumentującymi ich przebieg.
W celu dokonania oceny procesu postępowania w sprawach dotyczących rejestracji pojazdu oraz jego wyrejestrowania na wniosek właściciela, zespół kontrolny w oparciu o istniejące procedury oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy wybrał odpowiednie atrybuty, które w istotny sposób odzwierciedlają proces wydawania i odbierania poprzez wyrejestrowanie pojazdu dokumentu będącego dowodem rejestracyjnym.
W związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli uchybieniami w indywidualnych aktach spraw, dotyczącymi przekroczenia terminów do wydania decyzji administracyjnych, kierownik Referatu Rejestracji Pojazdów złożył w sprawie w dniu 26.02.2010 r. pisemne wyjaśnienia z których wynika, że:
„Ogólnopolski system informatyczny służący do rejestracji pojazdów we wszystkich organach rejestrujących pojazdy, w swojej funkcji wydania decyzji administracyjnej w sprawie czasowej i „stałej” rejestracji pojazdów ( określonej według jednolitego wzoru ) łączy wydanie decyzji z jednoczesnym wydaniem określonego dokumentu ( pozwolenie czasowe bądź dowód rejestracyjny ).
Proces ten jest nierozłączny i nie można wydać dokumentu klientowi Urzędu nie wydając jednocześnie decyzji administracyjnej i na odwrót. Automatycznie określany przez system „Pojazd” termin ( 30 dni ) , do którego klient Urzędu winien odebrać dokumenty wraz z decyzją zamieszczony jest na pozwoleniu czasowym w rubryce H, wydawanym klientowi, a jego odbiór potwierdzony w treści decyzji o czasowej rejestracji podpisem klienta. Stąd to klient, świadomy terminu odbioru, sam określa dogodny dla niego czas załatwienia sprawy ( odbioru dokumentów ).
Niemniej, w celu usprawnienia organizacji przyjęć klientów oraz wzmocnienia świadomości terminowości odbioru dokumentów, urzędnicy ustnie informują o terminach i konsekwencjach prowadzenia pojazdu z nieważnym pozwoleniem czasowym oraz dodatkowo wzmacniają ten przekaz informacją pisemną wręczaną klientom, zawierającą termin odbioru dokumentu wraz z przypomnieniem wykazu dokumentów , niezbędnych do odbioru dowodu rejestracyjnego. Działania te przynoszą efekty, ale zdarza się , że klienci nie zgłaszają się w oznaczonym terminie, na co już Urząd nie ma wpływu. Taka sytuacja miała miejsce w dokumentach we wszystkich wykazanych w tabeli pozycjach: 2,3,9, 10,12,17,21,28,29,39,95,104,108,122,125.
Dodatkowo informuję, że „specjalną” grupę stanowią firmy leasingowe, działające przez pełnomocników, którzy codziennie załatwiając sprawy w Wydziale Komunikacji na bieżąco informowani są o konieczności odbioru dokumentów i decyzji w terminie. Firmy leasingowe działając przez pełnomocników bezpośrednio załatwiają sprawy do etapu wydania pozwolenia czasowego, które przekazują swoim klientom wraz z tablicami rejestracyjnymi i kartą pojazdu. Wydanie decyzji i dowodu rejestracyjnego uzależnione jest od zwrotu pozwolenia czasowego, okazania karty pojazdu i ubezpieczenia – OC, a dokumenty te firmy muszą odzyskać od faktycznych użytkowników pojazdu , co wydłuża proces rejestracji bez winy Urzędu. Dotyczy to pozycji: 2,29,108,126.
W przypadku wymienionym w pozycji 39 mimo wysłanego wezwania klient nie stawił się po odbiór dokumentów i decyzji.
Natomiast w sprawie umieszczonej pod poz. 117 decyzja została wydrukowana z systemu z datą zawierającą błąd, którego nie zauważono”. (akta kontroli tom I s. 50-71)
W związku ze stwierdzonymi uchybieniami zespół kontrolny postanowił uznać złożone w trakcie czynności kontrolnych wyjaśnienia dotyczące przekroczenia terminów do wydania decyzji wskazując przepis art. 35 § 5 jako podstawę swojej decyzji.
Nie uznano natomiast wyjaśnień dotyczących postępowania umieszczonego w tabeli pod poz. 117, ponieważ popełniony błąd w dacie decyzji wiąże się z niezachowaniem odpowiedniej staranności przy jej wydaniu.
o
Do kontroli Referat Rejestracji Pojazdów Wydziału Komunikacji przekazał 112 akt. W trakcie wstępnej weryfikacji kontrolą objęto 103 postępowania dotyczące wyrejestrowania pojazdu na wniosek właściciela. W pozostałych 9 przypadkach zespół kontrolny odstąpił od badania dokumentacji ponieważ dotyczyły one wyrejestrowania pojazdu z urzędu co nie było przedmiotem prowadzonego postępowania.
W wyniku szczegółowej analizy wymienionych wyżej 103 postępowań w związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli uchybieniami w indywidualnych aktach spraw, dotyczącymi braku zawiadomienia o uczestnictwie w postępowaniu (Z9) zgodnie z obowiązującą procedurą,kierownik Referatu Rejestracji Pojazdów złożył w sprawie w dniu 10.03.2010 r. pisemne wyjaśnienia z których wynika, że:
Zespół kontrolny przyjął wyjaśnienia złożone przez kierownika kontrolowanego Referatu i uznał przedstawione argumenty. Jednakże aby uniknąć w przyszłości dowolności interpretacji zapisów procedury zaproponuje jej doprecyzowanie bądź wykreślenie ze względu na jego nikłe wykorzystanie w prowadzonych postępowaniach.