KWiA-I-0913/11/1/2006
|
Opole, 25 maja 2006r. |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 05/2006
|
Jednostka kontrolowana |
Wydział Lokalowy Urzędu Miasta Opola |
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Prezydent Miasta Opola |
Termin przeprowadzenia kontroli |
06.03.2006r.-31.03.2006r. |
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
Tadeusz Lech – inspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu, kierownik zespołu kontrolnego,
Agnieszka Lisiecka – podinspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu, członek zespołu kontrolnego, |
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli |
Nr 9/2006, Nr 10/2006
|
Przedmiot kontroli |
Realizacja zadań w zakresie prowadzenia spraw związanych z zamianą mieszkań. |
Okres objęty kontrolą |
2004 – 2005r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Zofia Lachowicz – naczelnik Wydziału Lokalowego
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – kierownik Referatu Lokali Mieszkalnych i Użytkowych
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r., Nr 71, poz.733 z późniejszymi zmianami).
2. Uchwała Nr XLVII/608/01 Rady Miasta Opola z dnia 18 października 2001 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
3. Uchwała Nr XX/185/03 Rady Miasta Opola z dnia 20 listopada 2003 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
4. Uchwała Nr XXXV/342/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 sierpnia 2004 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
5. Uchwała nr XXV/218/04 Rady Miasta Opola z dnia 29 stycznia 2004r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców.
6. Uchwała nr XXV/218/04 Rady Miasta Opola z dnia 29 stycznia 2004r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców.
7. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 z późniejszymi zmianami).
8. Postanowienie Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.02.2003 r. w sprawie zatwierdzenia składu osobowego Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
9. Zarządzenie Nr OR.I-0151 – 204 Prezydenta Miasta Opola z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie ustalenia i zatwierdzenia składu osobowego Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
10. Wykaz procedur – trybów załatwiania spraw w Referacie Lokali Mieszkalnych i Użytkowych Wydziału Lokalowego.
Techniki zastosowane podczas postępowania
W trakcie kontroli analizie poddano cały zbiór dokumentów dotyczący zamian mieszkań w latach 2004-2005. Przedmiotem analizy były:
- przyjęte procedury postępowania,
- rodzaj prowadzonej dokumentacji i jej kompletność,
- sposób dokumentowania realizowanych zadań,
- prawidłowość postępowania przy dokonywaniu poszczególnych zamian,
- dokumentacja potwierdzająca spełnienie warunków do dokonania zamiany,
- zgodność realizacji zadań z przyjętymi uchwałami Rady Miasta.
Dane zawarte w tych dokumentach porównano z obiektywnymi kryteriami określonymi poniżej.
Kryteria
Zgodnie z § 3 pkt 3 Uchwały Nr XLVII/608/01 Rady Miasta Opola z dnia 18 października 2001 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gmin, zm. uchwałą nr XXXV/342/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 sierpnia 2004r.:
- umowa najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy może być zawarta z osobą, która przekaże lokal dotychczas zajmowany do dyspozycji gminy w zamian za lokal dostarczony przez gminę w przypadku, gdy zaistnieje jedna z przesłanek:
a) najemca wystąpił z wnioskiem o zamianę na lokal o niższym standardzie lub mniejszej powierzchni,
b) najemca lub osoba uprawniona do zamieszkiwania wraz z najemcą jest osobą niepełnosprawną, a usytuowanie zajmowanego lokalu uniemożliwia dostosowanie do potrzeb osoby niepełnosprawnej,
c) najemca zamieszkuje w lokalu, w którym na jedną osobę uprawnioną do zamieszkiwania przypada mniej niż 5 m² powierzchni mieszkalnej.
Zgodnie z § 6 powyższej uchwały:
- najemca lokalu może dokonać zamiany zajmowanego lokalu z osobą posiadającą tytu
prawny do lokalu.,
- wzajemna zamiana lokali mieszkalnych pomiędzy lokatorami wymaga ich porozumienia oraz zgody dysponentów lokali,
- zamiana lokalu zajmowanego przez najemcę na lokal lub dom, stanowiący odrębny przedmiot własności, wymaga przeniesienia własności nieruchomości na najemcę.
Zgodnie z § 6 powyższej uchwały:
- kontrola społeczna realizowana jest przez Społeczną Komisję Mieszkaniową opiniującą wnioski o najem lokali z wyłączeniem spraw określonych w § 3 pkt 5 i § 6.
Wyżej wymienione przesłanki zostały wprowadzone Uchwałą nr XXXV/342/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 sierpnia 2004r. Uchwała ta została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym województwa opolskiego nr 66 poz.1749 z dnia 05.10.2004r. i zaczęła obowiązywać po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia, tj. od dnia 20.10.2004r.
Zgodnie z § 2 pkt.1 ust. 1 uchwały nr XXV/218/04 z dnia 29 stycznia 2004r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców:
- przy sprzedaży nieruchomości na rzecz najemcy wyraża się zgodę na udzielenie bonifikaty od ustalonej ceny:
1. w przypadku sprzedaży za gotówkę – w wysokości 80 % ceny.
Zgodnie z § 3 powyższej uchwały:
- w przypadku zbycia lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat od dnia jego nabycia, udzielona bonifikata podlega zwrotowi po jej waloryzacji.
Sprawdzono również zmiany w stanie prawnym gminnych lokali mieszkalnych jakie zaszły po dokonanych zamianach.
Na okoliczność poczynionych ustaleń sporządzono odpowiednie zestawienia i wykazy oraz pobrano ustne wyjaśnienia. Celem szczegółowego udokumentowania przebiegu nietypowych transakcji, do niniejszego protokołu dołączono również materiały z wcześniejszych ustaleń dotyczących dwóch zamian, a w jednym przypadku sporządzono diagram. Dokumenty te stanowią integralną częścią protokołu kontroli.
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości realizacji zadań wynikających z Regulaminu Organizacyjnego. Zgodnie z § 34 ust.2 pkt 4 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola, do zadań Wydziału Lokalowego należy między innymi prowadzenie spraw związanych z zamianą mieszkań. Zadania te realizowane są przez Referat Lokali Mieszkalnych i Użytkowych. Realizacja powyższych zadań polega na:
- przedkładaniu wniosków do zaopiniowania przez Społeczną Komisję Mieszkaniową,
- sporządzaniu list osób zakwalifikowanych do otrzymania lokalu do zamiany,
- przygotowywaniu propozycji lokali do zamiany,
- przyjmowaniu ofert osób zainteresowanych zamianą wzajemną zajmowanych lokali.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
W zakresie zamian wzajemnych
W 2004r. złożono ogółem czterdzieści cztery wnioski o zamianę wzajemną. Wykaz tych wniosków zawiera poniższa tabela:
Tabela nr 1
Lp. |
Imię i nazwisko wnioskodawcy |
Adresy lokali |
Tytuł prawny do lokalu |
Uwagi |
Przed zamianą |
Po zamianie |
Przed zamianą |
Po zamianie |
1. |
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) |
najem |
najem |
|
1. |
najem |
najem |
|
2. |
najem |
najem |
|
2. |
najem |
najem |
|
3. |
najem |
najem |
|
3. |
najem |
najem |
|
4. |
najem |
najem |
|
4. |
najem |
najem |
|
5. |
najem |
najem |
|
5. |
najem |
najem |
|
6. |
najem |
najem |
|
6. |
najem |
najem |
|
7. |
najem |
najem |
|
7. |
najem |
najem |
|
8. |
najem |
najem |
|
8. |
najem |
najem |
|
9. |
lokatorskie prawo do lokalu |
najem |
|
9. |
najem |
lokatorskie prawo do lokalu |
|
10. |
najem |
najem |
|
10. |
najem |
najem |
|
11. |
najem |
najem |
|
11. |
najem |
najem |
|
12. |
najem |
------------------ |
|
12. |
własność |
------------------ |
|
13. |
najem |
najem |
|
13. |
najem |
najem |
|
14. |
najem |
------------------ |
|
14. |
własność |
------------------ |
|
15. |
najem |
najem |
|
15. |
najem |
najem |
|
16. |
najem |
----------------- |
|
16. |
własność |
------------------ |
|
17. |
najem |
najem |
|
17. |
najem |
najem |
|
18. |
najem |
najem |
|
18. |
najem |
najem |
|
19. |
najem |
najem |
|
19. |
najem |
najem |
|
20. |
najem |
własność |
Patrz poniższa analiza II. |
20. |
własność |
najem |
|
21. |
najem |
|
|
21. |
najem |
|
|
22. |
najem |
najem |
|
22. |
najem |
najem |
|
23. |
najem |
najem |
|
23. |
najem |
najem |
|
24. |
najem |
najem |
|
24. |
najem |
najem |
|
25. |
najem |
najem |
|
25. |
najem |
najem |
|
26. |
najem |
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu |
|
26. |
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu |
najem |
|
27. |
Własność (dom) |
najem |
|
27. |
najem |
Własność (dom) |
|
28. |
własność |
najem |
|
28. |
najem |
własność |
|
29. |
własność |
------------------ |
|
29. |
najem |
------------------ |
|
30. |
najem |
własność |
|
30. |
własność |
najem |
|
31. |
najem |
najem |
|
31. |
najem |
najem |
|
32. |
najem |
własność |
|
32. |
własność |
najem |
|
33. |
własność |
|
|
33. |
najem |
|
|
34. |
najem |
najem |
|
34. |
najem |
najem |
|
35. |
najem |
najem |
|
35. |
najem |
najem |
|
36. |
lokatorskie prawo do lokalu |
najem |
|
36. |
najem |
lokatorskie prawo do lokalu |
|
37. |
najem |
lokatorskie prawo do lokalu |
|
37. |
lokatorskie prawo do lokalu |
najem |
|
38. |
najem |
najem |
|
38. |
najem |
najem |
|
39. |
najem |
najem |
|
39. |
najem |
najem |
|
40. |
najem |
najem |
|
40. |
najem |
najem |
|
41. |
najem |
------------------ |
|
41. |
własność |
------------------ |
|
42. |
własność |
------------------ |
|
42. |
najem |
------------------ |
|
43. |
najem |
spółdzielczo-lokatorskie |
|
43. |
spółdzielczo-lokatorskie |
najem |
|
44. |
najem |
|
|
44. |
własność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak wynika z powyższej tabeli w czternastu przypadkach wnioski o zamianę wzajemną złożyły osoby nie będące najemcami mieszkań komunalnych (właściciele mieszkań lub domów).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2004r. faktycznie dokonano trzydzieści pięć zamian wzajemnych. W sześciu przypadkach osoby posiadające na własność nieruchomość dokonały zamiany na lokal komunalny ( poz. 20, 26, 27, 28, 30, 32 tabeli nr 1). W trzech przypadkach najemcy po dokonanej zamianie złożyli następnie wnioski o wykup mieszkań. Z powyższych danych wynika, że 8,57% najemców, którzy dokonali zamian wzajemnych w 2004r. złożyło następnie wnioski o wykup mieszkań.
Natomiast w 2005r. złożono ogółem trzydzieści cztery wnioski o zamianę wzajemną. Wykaz tych wniosków zawiera tabela nr 2.
Tabela nr 2
Lp. |
Imię i nazwisko wnioskodawcy |
Adresy lokali |
Tytuł prawny do lokalu |
Uwagi |
Przed zamianą |
Po zamianie |
Przed zamianą |
Po zamianie |
1. |
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) |
najem |
najem |
|
1. |
najem |
najem |
|
2. |
własność |
najem |
W tym przypadku przeprowadzono szczegółową analizę, która znajduje w dalszej części protokołu. W dniu 19.04.06 sprawa została przekazana do Komendy Miejskiej Policji w Opolu. |
2. |
najem |
własność |
|
3. |
najem |
najem |
|
3. |
najem |
najem |
|
4. |
najem |
własność |
|
4. |
własność |
najem |
|
5. |
własność |
najem |
W tym przypadku, jak i w przypadku poz. 28 przeprowadzono szczegółową analizę, która znajduje się w dalszej części protokołu. W dniu 19.04.06 sprawa została przekazana do Komendy Miejskiej Policji w Opolu. |
5. |
najem |
własność |
|
6. |
najem |
Rezygnacja z zamiany |
|
6. |
najem |
|
|
7. |
najem |
najem |
|
7. |
najem |
najem |
|
8. |
najem |
najem |
|
8. |
najem |
najem |
|
9. |
najem |
Spółdzielcze prawo własnościowe |
|
9. |
Spółdzielcze prawo własnościowe |
najem |
|
10. |
najem |
najem |
|
10. |
najem |
najem |
|
11. |
najem |
najem |
|
11. |
najem |
najem |
|
12. |
najem |
najem |
|
12. |
najem |
najem |
|
13. |
najem |
najem |
|
13. |
najem |
najem |
|
14. |
najem |
najem |
|
14. |
najem |
najem |
|
15. |
najem |
najem |
|
15. |
najem |
najem |
|
16. |
najem |
własność |
|
16. |
własność |
najem |
|
17. |
najem |
najem |
|
17. |
najem |
najem |
|
18. |
najem |
najem |
|
18. |
najem |
najem |
|
19. |
najem |
najem |
|
19. |
najem |
najem |
|
20. |
najem |
najem |
|
20. |
najem |
najem |
|
21. |
najem |
najem |
|
21. |
najem |
najem |
|
22. |
najem |
najem |
|
22. |
najem |
najem |
|
23. |
najem |
najem |
|
23. |
najem |
najem |
|
24. |
własność |
najem |
|
24. |
najem |
własność |
|
25. |
najem |
własność |
|
25. |
własność |
najem |
|
26. |
najem |
najem |
|
26. |
najem |
najem |
|
27. |
najem |
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu |
|
27. |
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu |
najem |
|
28. |
własność |
najem |
Patrz analiza z poz.5 |
28. |
najem |
własność |
|
29. |
własność |
rezygnacja |
|
29. |
najem |
rezygnacja |
|
30. |
najem |
własność |
|
30. |
własność |
najem |
|
31. |
najem |
Nie zgłosili się |
|
31. |
najem |
Nie zgłosili się |
|
32. |
Lokatorskie komunalne |
najem |
|
32. |
Spółdzielcze lokatorskie |
najem |
|
33. |
najem |
najem |
|
33. |
najem |
najem |
|
34. |
najem |
najem |
|
34. |
najem |
najem |
|
|
|
|
|
|
|
|
Z powyższych danych wynika, że w 2005 r. wnioski o zamianę złożyło dziesięciu właścicieli mieszkań.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2005r. dokonano trzydzieści jeden zamian wzajemnych. W dziewięciu przypadkach osoby posiadające na własność nieruchomość dokonały zamiany na lokal komunalny ( poz. 2, 4, 5, 9, 16, 24, 25, 28, 30 tabeli nr 2). W pięciu przypadkach najemcy po dokonanej zamianie złożyli następnie wnioski o wykup mieszkań. Z powyższych danych wynika, że 16,12% najemców, którzy dokonali zamian wzajemnych w 2005r. złożyło następnie wnioski o wykup mieszkań.
Kontrolą objęto dokumentację dotyczącą wszystkich zamian wzajemnych dokonanych w latach 2004-2005. Ustaleń dokonano na podstawie złożonych wniosków i dołączonej do nich dokumentacji oraz na podstawie prowadzonych rejestrów wniosków. Zgodnie z pisemnymi procedurami - rejestrami wniosków są rzeczowe wykazy akt.
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym przypadku przeniesienia własności nieruchomości na najemcę dokonano aktem notarialnym.
W jednym przypadku (poz. 42 tabeli nr 1) Gmina Opole nie wyraziła zgody na dokonanie zamiany wzajemnej, ponieważ jeden z wnioskodawców oprócz tytułu do spółdzielczego prawa własnościowego posiadał także tytuł prawny do drugiego lokalu położonego w pobliskiej miejscowości. O powyższej decyzji wnioskodawca został poinformowany przez naczelnika Wydziału Lokalowego pismem z dnia 12.11.2004r.
Podstawą niewyrażenia zgody w tej sprawie był przepis art. 11 ust. 3 pkt. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. W wyniku kontroli ustalono, że osoba ta, pomimo niewyrażenia jej wówczas zgody na zamianę mieszkania, stała się jego właścicielem w późniejszym czasie, tj. w dniu 20.10.2005r. Przebieg poszczególnych transakcji dotyczących zamiany tego mieszkania a następnie jego wykupu obrazuje poniższy diagram.
Diagram nr 1 znajduje się w załączniku do protokołu.
We wszystkich pozostałych przypadkach Urząd Miasta Opola wyraził zgodę na dokonanie tych zamian. W wyniku kontroli nie stwierdzono przypadków kwalifikujących się do niewyrażenia zgody na dokonanie zamiany.
Szczegółowy opis dotyczący pozycji 2 w tabeli nr 2 zawiera poniższa analiza, która została sporządzona po zakończeniu odrębnego postępowania wyjaśniającego prowadzonego w tej sprawie.
(Akta kontroli nr 06/05/I/39-87)
W dniu 03.04.2006r. do Prezydenta Miasta Opola zgłosiła się pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))z prośbą o udzielenie jej pomocy w sprawie mieszkania przy ul. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Jednocześnie przedłożyła pismo, w którym opisała swoją sytuację związaną z zamianą i wykupem mieszkania. W wyniku przeprowadzonej analizy dokumentów załączonych do pisma oraz materiałów będących przedmiotem kontroli aktualnie prowadzonej przez tutejszy Wydział ustalono co następuje:
Z treści pisma pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))wynika, że w lipcu 2004r. otrzymała ona wypowiedzenie umowy najmu lokalu mieszkalnego przy ul(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), gdyż nie była w stanie opłacać czynszu. Sąsiadka(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), zam. przy ul(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zaproponowała jej pomoc.
W dniu 17.01.2005r. pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) złożyły w Wydziale Lokalowym wnioski o zamianę wzajemną mieszkań. Z wniosku pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))wynika, że była ona najemcą lokalu o pow. 50,40 m² przy ul. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))i posiadała zadłużenie ok. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Natomiast z aktu notarialnego repertorium (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) wynika, że (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) posiadała na własność lokal mieszkalny w Opolu przy ul. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198.
W dniu 28.01.2005r. obie panie otrzymały na piśmie nr L.RLMU.7140.III.2/05 z Urzędu Miasta Opola wstępną zgodę na dokonanie przedmiotowej zamiany.
Z załączonego dowodu wpłaty wynika, że w dniu 01.02.2005r. pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) uregulowała zaległy czynsz za lokal pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))na kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
W związku z uregulowaniem zaległości czynszowych zarządca nieruchomości - ,,Feroma