KWiA-I-1712.00002.2013
|
Opole, 12.02.2013 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 2/13
|
Jednostka kontrolowana
|
Referat Nieruchomości Skarbu Państwa Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 18.01.2013 r. do 11.02.2013 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
-oddawania nieruchomości do korzystania w najem i dzierżawę,
-ustalania odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne
|
Okres objęty kontrolą
|
2012 rok
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Aleksander Rogowski – Kierownik Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Aleksander Rogowski – Kierownik Referatu
Pracownicy merytoryczni Referatu
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193 poz. 1194).
3. Zarządzenie wewnętrzne nr 3/2006 Kierownika Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa z dnia 20 kwietnia 2006r. w sprawie organizacji pracy Referatu.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości działań Referatu w zakresie objętym kontrolą pod kątem zgodności postępowań z przepisami prawa.
Kryteria
1. Zgodnie z § 26 Regulaminu Organizacyjnego do zakresu działania Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa należy między innymi:
- prowadzenie spraw związanych z opłatami za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, dzierżawę nieruchomości Skarbu Państwa, a także najem oraz użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa z wyłączeniem zasobu lokalowego Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z wywłaszczaniem i ustalaniem odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości oraz zwrotem wywłaszczonych nieruchomości.
2. Podstawy prawne w zakresie oddawania nieruchomości do korzystania w najem i dzierżawę:
- art. 659 – 679 Kodeksu cywilnego,
- art. 693 – 707 Kodeksu cywilnego,
- art. 23 ust. 1 pkt 7a, art. 37 ust. 4, ust. 4a, art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity – Dz. U. Nr 106, poz. 651, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 37 ust. 4 i ust. 4a, ustawy o gospodarce nieruchomościami:
- zawarcie umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów,
- umowy użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony zawiera się w drodze bezprzetargowej, jeżeli użytkownikiem, najemcą lub dzierżawcą nieruchomości jest organizacja pożytku publicznego.
Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
- jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6, korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
3. Podstawy prawne dotycząca ustalenia wysokości odszkodowania za nieruchomości przejęte z mocy prawa pod drogi publiczne przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej:
Zgodnie z art. 12 ust. 4a i 4b ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. 2008 r. Nr 193 poz. 1194):
- decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz U z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.) funkcje organów w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie utworzenia powiatów (Dz U z 1998 r. nr 103, poz. 652) Opole jest miastem na prawach powiatu.
Postępowania w przedmiotowych sprawach dotyczą ustalania i wypłaty odszkodowania za przejęte przez Gminę Opole nieruchomości na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej, należy stwierdzić, iż Gmina Opole posiada przymiot strony w rozumieniu art. 28 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz U z 2000 r. nr 98, poz. 107 ze zm) w przedmiotowych sprawach.
Uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 maja 2003 r., sygn. akt OPS 1/03 (ONSA 2003, nr 4, poz. 115) stwierdziła, ze zgodnie z treścią art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(Dz U z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) prezydent miasta kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ja na zewnątrz – jest zatem jej przedstawicielem, będącej stroną postępowania – powoduje, iż zachodzi podstawa do wyłączenia określona w art. 24 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Istniejące pomiędzy prezydentem miasta, jako kierownikiem urzędu miasta, a jego pracownikami zależności powodują, że uprawdopodobnione są okoliczności wywołujące wątpliwości co do bezstronności pracowników tego urzędu. Wyłączenie organu od udziału w postępowaniu oznacza odsunięcie od wszystkich czynności, jakie mogą być podjęte, a więc również niemożność udzielenia upoważnienia do wydania decyzji jakiemukolwiek pracownikowi urzędu miasta.
Mając na uwadze fakt, iż Prezydent Miasta Opola, jako organ, który wydaje decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej, jest zobowiązany na podstawie cyt. art. 12 ust. 4 a do wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania, jednocześnie zaś będąc organem wykonawczym Gminy Opole, posiadającej przymiot strony w przedmiotowych postępowaniach, reprezentuje ją w tych postępowaniach, stwierdzić należy, iż zachodzą, określone w art. 24 § 1 ust. 1 i 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, przesłanki wyłączenia Prezydenta Miasta Opola z udziału w postępowaniu w sprawach ustalenia i wypłaty odszkodowania za nabyte pod pas drogowy nieruchomości.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 roku Nr 19, poz115 z późn. zm) w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, za wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta, do którego należy zatem - w myśl art. 20 tej ustawy - m.in. pełnienie funkcji inwestora oraz nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych. W oparciu o art. 21. ust. 1. zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 i ust. 5, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy. W Opolu taką jednostką jest Miejski Zarząd Dróg.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
w zakresie oddawania nieruchomości do korzystania w najem i dzierżawę
Oddawanie nieruchomości do korzystania w najem i dzierżawę odbywa się na wniosek. W 2012 r. było 15 postępowań w tych sprawach (akta kontroli Nr 13/2/I/1-2,6-8). Referat nie posiada pisemnych procedur. Poszczególne czynności wykonywane są na podstawie wypracowanej dotychczas praktyki oraz w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Kontrolą objęto wszystkie postępowania przeprowadzone w 2012 r. Szczegółowo zapoznano się ze stosowaną procedurą i sposobem postępowania od momentu wpłynięcia i zarejestrowania wniosku do podjęcia decyzji. Dokonano analizy dokumentacji w szczególności pod kątem terminowości załatwiania spraw oraz sprawdzenia czy na każdym etapie dane postępowanie jest zgodne z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. W siedmiu przypadkach w badanej dokumentacji znajdowały się umowy dzierżawy zawarte w 2012 r. (tabela nr 1 poz. 2, 3, 8, 10, 12, 13, 14). Ustalono, że stawki czynszów dzierżawnych wykazanych w umowach nie były niższe od minimalnych stawek określonych w załączniku nr 2 do pisma nr NSP AK. 72243-3/2006, NSP.AK.71443-1/2006 z dnia 25.01.2006 r. W czterech przypadkach wyrażono zgodę na oddanie przez państwową jednostkę organizacyjną w najem nieruchomości będącej w trwałym zarządzie (tabela nr 1 poz. 5, 7, 9, 15). W dwóch przypadkach sprawy przekazano do innych wydziałów (tabela nr 1 poz. 1 i 4).W jednym przypadku zawarto umowę użyczenia (tabela nr 1 poz. 11). W jednym przypadku nie doszło do zawarcia umowy najmu (tabela nr 1 poz. 6).
w zakresie ustalania odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne
Referat zajmuje się postępowaniami w sprawach odszkodowania za nieruchomości prywatne przejęte pod drogi gminne i powiatowe. W 2012 r. było 11 takich postępowań (akta kontroli Nr 13/2/I/3-5).
Poszczególne czynności wykonywane są na podstawie wypracowanej dotychczas praktyki oraz w oparciu o przepisy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Kontrolą objęto dokumentację dotyczącą wszystkich spraw zaewidencjonowanych w 2012 r. Szczegółowo zapoznano się ze stosowaną procedurą i sposobem postępowania w poszczególnych sprawach. Dokonano analizy wykonanych czynności na każdym etapie danego postępowania pod kątem zgodności z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ze szczególnym uwzględnieniem terminowości załatwiania spraw.
Ustalenia szczegółowe kontroli
I. w zakresie oddawania nieruchomości do korzystania w najem i dzierżawę
Poniższe zestawienie zawiera wykaz spraw dot. oddawania nieruchomości do korzystania – w tym dzierżawa, najem, rozpatrywanych przez Referat Nieruchomości Skarbu Państwa w 2012 roku.
Tabela nr 1
Lp.
|
Nr sprawy z rejestru
|
Data
wpływu wniosku
|
Data zawarcia umowy
(data odpowiedzi)
|
Okres na jaki zawarto umowę
|
Uwagi
|
1.
|
NSP.6845.1.2012.AK
|
-
|
05.01.2012
|
-
|
Pismo informujące o stanie prawnym działki Nr 87 k.m. 25 obręb Opole, stanowiącej własność Gminy Opole
|
2.
|
NSP.6845.2.2012.AK
|
05.01.2012
|
27.04.2012
|
nieokreślony
|
-
|
3.
|
NSP.6845.3.2012.AK
|
05.03.2012
|
26.04.2012
|
01.05.2022
|
-
|
4.
|
NSP.6845.4.2012.ELŚ
|
02.04.2012
|
23.05.2012
|
-
|
Sprawa przejęta do realizacji przez Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym
|
5.
|
NSP.6845.5.2012.ELŚ
|
20.04.2012
|
26.04.2012
|
-
|
Zgoda na oddanie przez państwową jednostkę organizacyjną do korzystania części nieruchomości będącej w trwałym zarządzie, w trybie art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami
|
6.
|
NSP.6845.6.2012.ELŚ
|
-
|
15.05.2012
|
-
|
Informacja dotycząca nieruchomości lokalowych Skarbu Państwa przeznaczonych do oddania w najem
|
7.
|
NSP.6845.7.2012.ELŚ
|
16.05.2012
|
17.05.2012
|
-
|
Zgoda na oddanie przez państwową jednostkę organizacyjną w najem nieruchomości będącej w trwałym zarządzie, w trybie art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami
|
8.
|
NSP.6845.8.2012.AK
|
30.05.2012
|
28.06.2012
|
30.06.2015
|
-
|
9.
|
NSP.6845.9.2012.ELŚ
|
31.05.2012
23.11.2012
|
04.06.2012
27.11.2012
|
-
|
Zgoda na oddanie przez państwową jednostkę organizacyjną w najem nieruchomości będącej w trwałym zarządzie, w trybie art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami Oddział we Wrocławiu
|
10.
|
NSP.6845.10.2012.AK
|
06.06.2012
|
29.06.2012
|
30.11.2014
|
-
|
11.
|
NSP.6845.11.2012.ELŚ
|
29.05.2012
|
27.06.2012
|
nieoznaczony
|
-
|
12.
|
NSP.6845.12.2012.AK
|
18.06.2012
|
01.08.2012
|
31.12.2014
|
-
|
13.
|
NSP.6845.13.2012.AK
|
01.08.2012
|
31.08.2012
|
31.08.2015
|
-
|
14.
|
NSP.6845.14.2012.AK
|
11.10.2012
|
05.11.2012
|
31.10.2015
|
-
|
15.
|
NSP.6845.15.2012.ELŚ
|
28.11.2012
|
01.12.2012
|
01.12.2012
|
Zgoda na oddanie przez państwową jednostkę organizacyjną w najem nieruchomości będącej w trwałym zarządzie, w trybie art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami
|
Uzupełnienie danych zawartych w powyższym zestawieniu dotyczących poszczególnych spraw
Ad1. W dniu 14.04.2010 r. została zawarta umowa dzierżawy na czas określony do 31.12.2012 r. W związku z powyższym Kierownik Referatu pismem z dnia 5.01.2012 r. poinformował dzierżawcę nieruchomości, że termin umowy dzierżawy upływa z dniem 31.12.2012 r. i należy zwrócić się do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami o jej aneksowanie bądź rozwiązanie.
Ad 2. Pismem z dnia 17.01.2012 r. zwrócono się do Wojewody Opolskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na oddanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym i zawarcie kolejnej umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano niezbędną dokumentację. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 21.03.2012 r. do 11.04.2012 r. Wojewoda Opolski zarządzeniem nr 44/12 z dnia 14.03.2012 r. wyraził zgodę na zawarcie umowy dzierżawy.
Ad 3. Pismem z dnia 05.03.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy nieruchomości w trybie bezprzetargowym z dnia 30.04.2009 r. i zawarcie kolejnej umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano niezbędną dokumentację. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 05.04.2012 r. do 26.04.2012 r. Wojewoda Opolski zarządzeniem nr 54/12 z dnia 04.04.2012 r. wyraził zgodę na zawarcie umowy dzierżawy. Umowę zawarto w dniu 26.04.2012 r. na okres od 01.05.2012 r. do 01.05.2022 r.
Ad 4. Pismem z dnia 02.04.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy nieruchomości w trybie bezprzetargowym z dnia 14.04.2010 r. i zawarcie kolejnej umowy dzierżawy z wnioskodawcą. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 03.04.2012 r. do 24.04.2012 r. W aktach sprawy znajduje się protokół zdawczo odbiorczy z dnia 23.05.2012 r. na okoliczność przejęcia do zarządzania przez Wydział Zarządzania Zasobami Komunalnymi Urzędu Miasta Opola lokalu użytkowego przy ul. Armii Krajowej 11-13A, stanowiącego własność Skarbu Państwa. W protokole zaznaczono, że z wnioskodawcą należy zawrzeć umowę najmu z dniem 1.06.2012 r. na okres trzech lat.
Ad 5. Pismem z dnia 19.04.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na użyczenie na czas nieokreślony nieruchomości znajdującej się na nieruchomości oddanej w trwały zarząd na rzecz Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii. Prezydent Miasta Opola w dniu 26.04.2012 r. wyraził zgodę na użyczenie pomieszczeń zgodnie z wnioskiem.
Ad 6. W dniu 15.05.2012 r. zamiar oddania dwóch lokali użytkowych Skarbu Państwa w najem został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres 21 dni tj. od 16.05.2012 r. do 06.06.2012 r. W badanych aktach sprawy brak jest dokumentacji dotyczącej dalszego postępowania. Z wyjaśnień pracownika prowadzącego sprawę wynika, że nie doszło do zawarcia umowy najmu ze względu na brak chętnych.
Ad 7. Pismem z dnia 08.05.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości w trybie bezprzetargowym na okres pięciu lat z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano kserokopię opinii Dyrektora Departamentu Infrastruktury MON zawartą w piśmie nr 1135/D z dnia 24.04.2012 r. oraz zgodę Zastępcy Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia na wynajem nieruchomości zawartą w piśmie Ne3250/VIII z dnia 25.04.2012 r. Pismem NSP.c845.7.2012.ELS z dnia 17.05.2012 r. Prezydent Miasta Opola wyraził zgodę na oddanie w najem nieruchomości na okres 5 lat.
Ad 8. Pismem z dnia 30.05.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy nieruchomości w trybie bezprzetargowym na okres dwudziestu lat z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano kserokopię informacji o działkach z ewidencji gruntów. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 5.06.2012 r. do 26.06.2012 r. W dniu 28.06.2012 r. została zawarta umowa dzierżawy między stronami na okres od 2.07.2012 r. do 30.06.2015 r.
Ad 9. Pismem z dnia 30.05.2012 r. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Opolu zwrócił się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na najem na czas nieokreślony podmiotowi pomieszczeń użytkowych na terenie nieruchomości. Pismem z dnia 4.06.2012 r. Prezydent Miasta Opola wyraził zgodę na oddanie w najem na czas określony wnioskowanych pomieszczeń. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w dniu 23.11.2012 r. wnioskuje pisemnie o zgodę na wynajem pomieszczeń na czas nieokreślony. W aktach sprawy znajduje się ponowne wystąpienie Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w powyższej sprawie z dnia 3.01.2013 r. W dniu 09.01.2013 r. Prezydent Miasta Opola wyraził zgodę na oddanie w najem na czas nieokreślony na rzecz wnioskodawcy pomieszczeń użytkowych, znajdujących się w nieruchomości oddanej w trwały zarząd na rzecz Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Opolu.
Ad 10. Pismem z dnia 22.05.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wydanie zgody na ustawienie stacji rowerowych we wskazanych przez Miasto lokalizacjach. Do wniosku dołączona została odpowiednia dokumentacja. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 6.06.2012 r. do 27.06.2012 r. Umowa dzierżawy została zawarta w dniu 29.06.2012 r. na czas określony od 1.07.2012 r. do 30 11.2014 r.
Ad 11. Pismem z dnia 23.05.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy użyczenia na czas nieokreślony podmiotowi pomieszczeń użytkowych na terenie nieruchomości. W dniu 27.06.2012 r. została zawarta umowa użyczenia pomiędzy zainteresowanymi stronami na czas nieoznaczony. Pismem z dnia 2.07.2012 r. Prezydent Miasta Opola przesłał wnioskodawcy trzy egzemplarze umowy użyczenia celem podpisania.
Ad.12. Pismem z dnia 18.06.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na oddanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym i zawarcie umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano niezbędną dokumentację. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 05.07.2012 r. do 26.07.2012 r. Prezydenta Miasta Opola z dniem 01.08.2012 r. zawarł umowę dzierżawy z wnioskodawcą na okres od 01.08.2012 r. do 31.12.2014 r.
Ad.13. Pismem z dnia 01.08.2012 r. zwrócono się do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa z wnioskiem o wyrażenie zgody na oddanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym i zawarcie umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano niezbędną dokumentację. W aktach sprawy widnieje notatka służbowa z dnia 02.08.2012 r. określająca wysokość stawki czynszu. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 06.08.2012 r. do 27.08.2012 r. Prezydent Miasta Opola w dniu 31.08.2012 r. zawarł umowę dzierżawy z wnioskodawcą na okres od 01.09.2012 r. do 31.08.2015 r.
Ad. 14. Pismem z dnia 11.10.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na oddanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym i zawarcie umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W ślad za w/w pismem przesłano niezbędną dokumentację. W aktach sprawy widnieje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 01.02.2009 r. Zgodnie z art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zamiar oddania nieruchomości w dzierżawę został podany do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola na okres od 12.10.2012 r. do 02.11.2012 r. Prezydent Miasta Opola w dniu 05.11.2012 r. zawarł umowę dzierżawy z wnioskodawcą na okres od 05.11.2012 r. do 31.10.2015 r.
Ad.15. Pismem z dnia 28.11.2012 r. zwrócono się do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o wyrażenie zgody na wynajem na czas nieokreślony pomieszczeń użytkowych w trybie bezprzetargowym i zawarcie umowy dzierżawy z wnioskodawcą. W aktach sprawy widnieje zgoda Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii z dnia 1.12.2012 r. na oddanie w najem rzeczonych pomieszczeń oraz pismo Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii z dnia 17.12.2012 r. o zmianę treści wydanej zgody co do lokalizacji pomieszczeń. Pismem z dnia 20.12.2012 r. Prezydent Miasta Opola poinformował wnioskodawcę o wyrażeniu zgody na oddanie wnioskowanych pomieszczeń będących własnością Skarbu Państwa w najem na czas nieokreślony.
II. w zakresie ustalania odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne
Referat zajmuje się postępowaniami w sprawach odszkodowania za nieruchomości prywatne przejęte pod drogi gminne i powiatowe. W 2012 r. było 11 postępowań w tych sprawach.
Szczegółowej analizie poddano wszystkie sprawy które przedstawiono w poniższym zestawieniu.
Tabela nr 2
Lp.
|
Decyzja o ustaleniu lokalizacji dróg publicznych (numer decyzji, data wydania)
|
Postanowienie Wojewody Opolskiego o wyłączeniu Prezydenta Miasta Opola (numer decyzji, data wydania)
|
Uwagi
|
1.
|
UAB.IrM.7331/D-384/08 z dnia 01.10.2008 r.
|
IN.IV.7570.1.3.2012.BG 07.03.2012 r.
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości
|
2.
|
-
|
-
|
Przekazanie pisma do Miejskiego Zarządu Dróg wg. kompetencji (dotyczy wykupu pod drogę)
|
3.
|
UAB.IrM.7331/D-375/08 z dnia 23.09.2008 r.
|
IN.IV.7570.1.4.2012.BG 04.04.2012 r.
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości
|
4.
|
UAB.IrM.7331/D-375/08 z dnia 23.09.2008 r.
|
IN.IV.7570.1.6.2012.MKO 11.04.2012 r.
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości -
|
5.
|
GNGiK.II.BK.74301-21/08/09 z dnia 15.05.2009 r., GiK.IA.74301-115/10/11 z dnia 10.01.2011 r., GiK.6831.45.2011.IA z dnia 24.11.2011 r.
|
-
|
Rokowania pomiędzy Gminą Opole a Skarbem Państwa w sprawie wypłaty odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi gminne na podstawie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami
|
6.
|
UAB.6740.113.2012.WK
z dnia 09.05.2012 r.
|
IN.IV.7570.1.15.2012.MKO 09.07.2012 r.
|
Ustalenie odszkodowania bez konieczności złożenia wniosków przez byłych właścicieli
|
7.
|
UAB.IrM.7331/D-375/08 z dnia 23.09.2008 r.
|
IN.IV.7570.1.19.2012.MKO
09.07.2012 r.
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości
|
8.
|
UAB.IrM.7331/D-375/08 z dnia 23.09.2008 r.
|
IN.IV.7570.1.21.2012.BG
29.08.2012 r.
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości
|
9.
|
UAB.IrM.7331/D-375/08 z dnia 23.09.2008 r.
|
W trakcie rozpatrzenia przez Wojewodę Opolskiego
|
Odszkodowanie ustalane na wniosek byłego właściciela nieruchomości
|
10.
|
IN.IV.7570.117.2011.MN z dnia 20.11.2012 r., IN.IV.7570.124.2011.MN z dnia 23.11.2012 r., IN.IV.7570.121.2011.MN z dnia 27.11.2012 r., IN.IV.7570.122.2011.MN z dnia 27.11.2012 r.
|
-
|
Przekazanie pisma do Miejskiego Zarządu Dróg wg. kompetencji (MZD wypłaca odszkodowanie działając w imieniu Gminy Opole)
|
11.
|
UAB.6740.113.2012.WK
z dnia 09.05.2012 r.
|
IN.IV.7570.1.15.2012.MKO 09.07.2012 r.
|
Ustalenie wysokości odszkodowania na rzecz Skarbu Państwa przez Starostę Kluczborskiego decyzją GG-GN.683.2.2012.BK z dnia 30.11.2010 r. bez konieczności złożenia wniosku o ustalenie wodszkodowania
|
Uzupełnienie danych zawartych w powyższym zestawieniu dotyczących poszczególnych spraw
Ad.1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji dróg publicznych nr UAB.IrM.7331/D-384/08 z dnia 01.10.2008 r. wydana przez Prezydenta Miasta Opola
W dniu 19.01.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. W dniu 25.01.2012 r. akta sprawy przekazano do Wojewody Opolskiego celem wyznaczenia Starosty do prowadzenia postępowania. Postanowieniem nr IN.IV.7570.1.3.2012.BG z dnia 07.03.2012 r. Wojewoda Opolski wyłączył Prezydenta Miasta Opola z postępowania i przekazał sprawę do Starosty Opolskiego.
Ad.2. Sprawa NSP.KW-00213/12 o odpłatne przeniesienie własności nieruchomości na Skarb Państwa
W dniu 17.02.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. W dniu 23.02.2012 r. Prezydent Miasta Opola wystąpił do Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu o podjęcie stosownych działań celem uregulowania obecnego stanu prawnego. Wojewoda Opolski pismem z dnia 6.03.2012 r. informuje , że organem właściwym w sprawie jest Prezydent Miasta Opola. Prezydent Miasta Opola w odpowiedzi z dnia 26.03.2012 r. prosi o wyznaczenie do prowadzenia postępowania właściwy organ-starostę. Postanowieniem z dnia 04.04.2012 r. Wojewoda Opolski wyznacza Starostę Opolskiego do prowadzenia sprawy. W dniu 24.05.2012 r. dokumentacja w w/w sprawie została przekazana do Starosty Opolskiego.
Ad.3. Sprawa NSP.KW-00251/12 o ustalenie i wypłatę odszkodowania za nieruchomość nabytą z mocy prawa przez Skarb Państwa
W dniu 15.11.2011 r. do Kancelarii Urzędu Miasta Opola wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. Wniosek ten następnie wpłynął do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami a następnie w dniu 16.01.2012 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu. Pismem z dnia 18.01.2012 r. MZD w Opolu przekazał wniosek do Wojewody Opolskiego. Pismem IN.IV.7570.1.26.2011.BG z dnia 06.03.2012 r. Wojewoda Opolski przekazuje wniosek wraz z aktami Prezydentowi Miasta Opola celem finalizacji sprawy. W dniu 26.03.2012 r. Prezydent Miasta Opola występuje do Wojewody Opolskiego o wyznaczenie właściwego organu do prowadzenia sprawy. Postanowieniem z dnia 11.04.2012 r. Wojewoda Opolski wyznacza Starostę Opolskiego do prowadzenia sprawy. Dnia 24.05.2012 r. dokumentacja w w/w sprawie została przekazana do Starosty Opolskiego.
Ad.4. Sprawa NSP.KW-00252/12 o ustalenie i wypłatę odszkodowania za nieruchomość nabytą z mocy prawa przez Skarb Państwa
W dniu 20.03.2011 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. Prezydent Miasta Opola pismem NSP.6833.4.2012.MK z dnia 29.03.2012 r. wystąpił do Wojewody Opolskiego o wyznaczenie odpowiedniego organu do prowadzenia sprawy. Wojewoda Opolski pismem IN.IV.7570.1.6.2012.MKO z dnia 11.04.2012 r. wydał postanowienie wyznaczając Starostę Opolskiego do prowadzenia przedmiotowej sprawy. W dniu 24.05.2012 r. Prezydent Miasta Opola przekazał Staroście Opolskiemu brakującą dokumentację.
Ad.5. Sprawa NSP.ZD-00091/12 o przystąpieniu do rokowań ustalenie i wypłatę odszkodowania za nieruchomość nabytą z mocy prawa przez Skarb Państwa
W dniu 18.01.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynęła decyzja rkp-5506/12 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.11.2011 r. zatwierdzająca podział nieruchomości ujętej w księdze wieczystej OP10/ 00087732/8. Prezydent Miasta Opola reprezentujący Gminę Opole pismem NSP.6833.5.2012.MK z dnia 15.05.2012 r. wystąpił z wnioskiem o przystąpienie do rokowań w celu ustalenia wysokości odszkodowania za nieruchomości przejęte z mocy prawa pod drogi publiczne na rzecz Gminy Opole. Wydział Gospodarki Nieruchomościami pismem GN-GG.6833.1.2011.GW z dnia 29.05.2012 r. informuje Referat Nieruchomości Skarbu Państwa o braku podstaw prawnych do wypłaty podwójnego odszkodowania, tj. dla właściciela (Skarb Państwa) i użytkownika wieczystego. W odpowiedzi z dnia 6.12.2012r. Prezydent Miasta Opola informuje, że w przypadku gdy brak uzgodnień co do wysokości odszkodowania między właścicielem nieruchomości a użytkownikiem wieczystym odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. Wydział Gospodarki Nieruchomościami pismem z dnia 18.01.2013 r. informuje Referat Nieruchomości Skarbu Państwa, że po otrzymaniu opinii radców prawnych Urzędu w w/w sprawie powiadomi o dalszym toku postępowania.
Ad.6. Sprawa NSP.KW-00447/12 o ustalenie wysokości odszkodowania za zajęcie nieruchomości związanych z realizacją inwestycji drogowej.
Pismem z dnia 22.05.2012 r. Prezydent Miasta Opola zwrócił się do Wojewody Opolskiego z wnioskiem o wyznaczenie właściwego organu- starostę do prowadzenia postępowania w celu ustalenia wysokości odszkodowania za przejętą nieruchomość, przekazując jednocześnie w załączeniu akta sprawy. Wojewoda Opolski postanowieniem z dnia 09.07.2012 r. postanowił wyznaczyć do prowadzenia sprawy Starostę Kluczborskiego. W dniu 12.09.2012 r. Prezydent Miasta Opola przekazał do Starosty Kluczborskiego brakujące dokumenty w sprawie. Starosta Kluczborski pismem z dnia 20.09.2012 r. zawiadamia o wszczęciu postępowania w sprawie.
Ad.7. Sprawa NSP.KW-00308/12 o ustalenie i wypłatę odszkodowania w związku z wydaną decyzją pozwolenia na budowę i decyzją z dnia 23.09.2008 r. nr UAB.IrM.7331/D-375/08 Prezydenta Miasta Opola.
W dniu 04.06.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. W dniu 26.06.2012 r. Prezydent Miasta Opola wystąpił do Wojewody Opolskiego o wyznaczenie do prowadzenia sprawy Starosty Opolskiego. Postanowieniem z dnia 09.07.2012 r.
IN.IV.7570.1.19.2012.MKO Wojewoda Opolski wyznaczył do prowadzenia sprawy Starostę Brzeskiego.
Ad.8. Sprawa NSP.KW-00363/12 o ustalenie i wypłatę odszkodowania w związku z wydaną decyzją pozwolenia na budowę i decyzją z dnia 23.09.2008 r. nr UAB.IrM.7331/D-375/08 Prezydenta Miasta Opola.
W dniu 28.06.2012 r. do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. W dniu 29.06.2012 r. wniosek został przekazany Wydziałowi Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Opola. Prezydent Miasta Opola wystąpił do Wojewody Opolskiego o wyznaczenie do prowadzenia sprawy właściwego organu-starosty. Postanowieniem z dnia 29.08.2012 r. IN.IV.7570.1.21.2012.BG Wojewoda Opolski wyznaczył do prowadzenia sprawy Starostę Głubczyckiego.
Ad.9. Sprawa NSP.KW-00598/12 o ustalenie i wypłatę odszkodowania w związku z wydaną decyzją pozwolenia na budowę i decyzją z dnia 23.09.2008 r. nr UAB.IrM.7331/D-375/08 Prezydenta Miasta Opola.
W dniu 22.11.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynął wniosek od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości odszkodowania w związku z przejęciem jego nieruchomości przez Gminę Opole. W dniu 26.11.2012 r. Prezydent Miasta Opola wystąpił do Wojewody Opolskiego o wyznaczenie do prowadzenia sprawy właściwego organu-starosty.
Ad.10. Sprawa NSP.KW-00640/12 dot. zastrzeżeń właściciela nieruchomości do sporządzonego operatu szacunkowego w sprawie ustalenie i wypłaty odszkodowania.
W dniach 27 i 30.11.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynęły kopie 4 pism Wojewody Opolskiego adresowane do wnioskodawcy w sprawie zajęcia stanowiska dot. sporządzonego operatu szacunkowego. Referat Nieruchomości w pismem z dnia 30.11.2012 r. przekazał pisma wg kompetencji do Miejskiego Zarządu Dróg celem zajęcia stanowiska.
Ad.11. Sprawa NSP.KW-24/13 o ustalenie wysokości odszkodowania za zajęcie nieruchomości związanych z realizacją inwestycji drogowej.
W badanych sprawach znajduje się również dokumentacja, z której wynika, że w dniu 06.12.2012 r. do Referatu Nieruchomości Skarbu Państwa wpłynęła decyzja Starosty Kluczborskiego z dnia 30.11.2010 r. GG-GN.683.2.2012.BK przyznająca odszkodowanie w wysokości 8.274,00 zł dotychczasowemu właścicielowi przejętej nieruchomości tj. dla Skarbu Państwa. Z decyzji tej wynika, że Gmina Opole wypłaci odszkodowanie w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. W związku z otrzymaną decyzją Prezydent Miasta Opola pismem nr NSP.6833.11.2012 z dnia 15.01.2013 r. wystąpił do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu z wnioskiem o przelanie środków na konto „Dochody Skarbu Państwa”.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu (podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|