KWiA-I-0913/24/1/2006
|
Opole, 20 kwietnia 2006r. |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 2/2006 |
Jednostka kontrolowana |
Zakład Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola
Pl. Wolności 7. |
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Prezydent Miasta Opola |
Termin przeprowadzenia kontroli |
8 lutego 2006r. – 17 lutego 2006r. |
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
1. Wiesław Pałczyński - St.Specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
2. Agnieszka Lisiecka – Podinspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu |
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli |
Nr 3 i 4 /2006r. |
Przedmiot kontroli |
Realizacja zadań statutowych i rozliczenie finansowe za 2005r. |
Okres objęty kontrolą |
Rok 2005 r. |
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Agnieszka Partyka - Kierownik ZOT MODGiK UM Opola |
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
Agnieszka Partyka – Kierownik Zakładu
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Główna Księgowa |
Podstawy prawne:
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o Samorządzie Gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity z
2003r. Nr 115, poz.148 z późn. zm.),
3. Ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002r. Dz.U.
Nr 76, poz. 694 z póżn. zm.).
4. Ustawa z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. z 2005r.
Dz.U. Nr 240, poz. 2027).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2005r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu,
6. Uchwała Nr XXV/329/99 Rady Miasta Opola z dnia 21 stycznia 1999 r w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie przez Prezydenta Miasta Opola Zakładu Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola,
7. Zarządzenie Nr GNGiK – 7435/1/99 Prezydenta Miasta Opola z dnia 25 stycznia 1999r. w sprawie utworzenia gospodarstwa pomocniczego przy Urzędzie Miasta Opola o nazwie Zakład Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola.
8. Zarządzenie Nr GNGiK 7435/1/2001 Prezydenta Miasta Opola z dnia 10 stycznia 2001r.
Cel kontroli.
Celem kontroli było sprawdzenie realizowanych zadań statutowych przez gospodarstwo pomocnicze Urzędu Miasta Opola – Zakład Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej oraz prawidłowości rozliczenia finansowego za 2005 r.
Metodyka przeprowadzenia kontroli.
Kontrolę przeprowadzono w oparciu o przedłożoną dokumentację organizacyjną dostępną w jednostce, rozmowy i wyjaśnienia złożone przez Kierownika i Gł. Księgową. Szczegółowej analizie poddano całość dokumentacji w tym zakresie. Ponadto na okoliczność wprowadzenia zmian w organizacji wewnętrznej przyjęto pisemne oświadczenie od w/w osób. (akta kontroli, 06/02/I/str. 8).
USTALENIA KONTROLI.
Sprawy ogólno-organizacyjne.
Uchwałą Nr 329/96 z dnia 21 stycznia 1999 r. Zarząd Miasta Opola wyraził zgodę na utworzenie przez Prezydenta Miasta Opola gospodarstwa pomocniczego o nazwie: Zakład Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola.
Prezydent Miasta Opola wydał w dniu 25 stycznia 1999r. zarządzenie Nr GiK – 7435/1/99 w sprawie utworzenia gospodarstwa pomocniczego przy Urzędzie Miasta Opola o nazwie Zakład Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola.
Prezydent Miasta Opola w dniu 11.10.1999r zarządzeniem GNGiK 7435/10/99 oraz zarządzeniem Nr GNGiK 7450/1/2001 z dnia 10.02.2001r. wprowadził zmiany do wspomnianego zarządzenia. Z powyższych zarządzeń wynika, że:
- gospodarstwo tworzy się z dniem 1 lutego 1999r. przy jednostce budżetowej Urząd Miasta Opola,
- przedmiotem działalności gospodarstwa pomocniczego jest odpłatna obsługa techniczna Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola polegające na:
1. przygotowaniu danych do obsługi i wyceny zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych oraz sprzedaż informacji i map z Zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
2. ewidencjonowaniu, przetwarzaniu i przechowywaniu dokumentów przyjętych do Zasobu,
3. bieżącej modernizacji i aktualizacji Zasobu oraz sporządzaniu dokumentów monitorujących Zasób,
4. sprawdzeniu przyjmowanych do Zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych pod względem jakości, kompletności oraz zgodności z obowiązującymi instrukcjami,
5. tworzeniu i aktualizacji zasobu zabezpieczającego,
6. obsłudze Zespołu Uzgadniania Dokumentacji,
7. informatyzacji Zasobu,
8. świadczeniu usług kserograficznych i reprodukcyjnych,
9. przygotowaniu informacji do sprawozdawczości GUS w zakresie spraw należących do właściwości MODGiK,
10. wykonywaniu innych usług na rzecz Wydziału Gospodarki Nieruchomościami,
Geodezji i Kartografii.
Wymienione zadania i usługi wykonywane przez gospodarstwo pomocnicze będą finansowane ze środków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym i z dotacji budżetu, w formie zakupu usług.
Integralną częścią wspomnianego zarządzenia Prezydenta jest Statut gospodarstwa pomocniczego.
Gospodarstwo korzysta nieodpłatnie z pomieszczeń oraz wyposażenia Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, który jest Referatem w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii Urzędu Miasta Opola.
Sprawy personalne
Kierownikiem Zakładu jest Pani Agnieszka Partyka, zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 stycznia 2001r. na podstawie uchwały Zarządu Miasta Opola Nr 4402/2000r. z dnia 27 grudnia 2004r.
Głównym Księgowym jest Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), zatrudniona na tym stanowisku w niepełnym wymiarze czasu pracy – ¼ etatu, od dnia 1 czerwca 2003r. Wcześniej od 1 lutego 1999r. funkcję tę pełniła Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Ponadto w Zakładzie zatrudnione są jeszcze 4 osoby:
- st. geodeta - od 1.02.1999r.,
- geodeta - od 1.02.1999r.,
- geodeta - od 1.02.1999r.,
- geodeta - od 1.06.2004.,
co w sumie daje 5 ¼ etatu.
Prezydent Miasta Opola pismem Nr OR.III-1134/14/2002 z dnia 11 grudnia 2002r. upoważnił Kierownika Zakładu do:
- zawierania umów w zakresie rzeczowym wynikającym ze statutu jednostki,
- dysponowania środkami finansowymi jedynie zgodnie z uchwałą budżetową na dany rok, w szczegółowości wynikającej z zatwierdzonego układu wykonawczego budżetu ,
- występowania jako strona w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących zakresu działania Zakładu i udzielania pełnomocnictw w powyższym zakresie,
- wykonywania obowiązków pracodawcy w stosunku do pracowników Zakładu.
Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Prezydenta Miasta Opola udzielona na czas określony.
Kierownik Zakładu Pani Agnieszka Partyka, z dniem 24.11.2004r. przekazała odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości Głównej Księgowej ( akta kontroli 06/02/I/str.11). Do tego czasu zgodnie z art.4 ust.5 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002r. Nr 76, poz.694) odpowiedzialność tę ponosił kierownik jednostki, Pani Agnieszka Partyka.
Organizacja pracy
Z treści statutu zakładu wynika, że nadzór ogólny nad działalnością jednostki sprawuje Prezydent Miasta Opola. Nadzór bezpośredni sprawuje z upoważnienia Prezydenta Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii.
Działalność Zakładu finansowana jest z wpływów za usługi na rzecz Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej oraz innych jednostek państwowych i samorządowych, podmiotów gospodarczych, osób fizycznych oraz dotacji z budżetu.
Podstawę gospodarki finansowej stanowi plan finansowy opracowany na okres jednego roku kalendarzowego i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Opola.
W celu realizacji zadań Zakład zatrudnia pracowników, zawiera umowy o pracę oraz podejmuje inne czynności zmierzające do urzeczywistnienia tych zadań oraz prowadzi obsługę finansowo – księgową.
Regulamin organizacyjny Zakładu został zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Opola zarządzeniem Nr GNGiK-7435/1/2000 z dnia 16 czerwca 2000r. Zmianę do Regulaminu, Prezydent Miasta Opola zatwierdził zarządzeniem Nr OR.II-0152-3/2001 z dnia 23 kwietnia 2001r. (akta kontroli, 06/02/I/str. 21-23).
Po dokonanych zmianach z treści Regulaminu wynika m. in., że :
- w Zakładzie tworzy się stanowisko Kierownika, Głównego Księgowego, Starszego Geodety i Geodety,
Kierownik:
- zarządza Zakładem i reprezentuje go na zewnątrz,
- organizuje wykonanie zadań w drodze zarządzeń wewnętrznych i poleceń,
- podpisuje i dekretuje korespondencję,
- podpisuje dokumenty obrotu pieniężnego, obrotu materiałami, jak i dokumenty o charakterze rozliczeniowym,
- zawiera umowy w zakresie rzeczowym wynikającym ze Statutu,
- dysponuje środkami finansowym oraz dokonuje w miarę potrzeby zmian w planie finansowym,
- występuje jako strona w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących zakresu działania jednostki.
Główny Księgowy:
- prowadzi obsługę finansowo-księgową Zakładu,
- nalicza płace i świadczenia z ubezpieczeń społecznych,
- opracowuje plany i sporządza sprawozdania finansowe i bilans,
- prowadzi ewidencję majątku Zakładu.
Przedmiotem działalności Zakładu jest odpłatna obsługa techniczna MODGiK.
Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Zakładu Obsługi Technicznej dokonane w dniu 29.09.2005r, Zarządzeniem Prezydenta Nr OR.II-151-558 w § 7 doprecyzowały zadania kierownika Zakładu (akta kontroli, 6/02/I/11).
- Kierownik Zakładu pełni funkcję administratora mapy numerycznej miasta Opola prowadzonej w systemie komputerowym Geo-Info.
- Prowadzi okresową archiwizację baz danych Geo-Info.
- Aktualizuje bazę danych Geo-Info na podstawie danych dostarczanych do zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- Współpracuje z kierownikiem Referatu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Urzędu Miasta Opola z dziedziny geodezji i kartografii w zakresie prowadzania wspomnianego zasobu.
Wykonanie Zarządzenia powierzone zostało Naczelnikowi Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii.
Zadania realizowane przez
Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Zgodnie z § 23 ust. 6 Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola, wprowadzonego zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152-21/2004 z dnia 2.06.2004r. w sprawie tekstu jednolitego regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola wynika, że do zadań MODGiK należy:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego z terenu Miasta Opola,
- uzgadnianie usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie powiatowej bazy danych wchodzącej w skład krajowego systemu informacji o terenie,
- sprzedaż map geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i innych,
- współpraca z Zakładem Obsługi Technicznej ZOT.
Działania zmierzające do zwiększenia efektywności finansowej Zakładu Obsługi Technicznej Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Usługi jakie wykonuje Zakład (ZOT) na rzecz MODGiK polegają na gromadzeniu, prowadzeniu, archiwizowaniu oraz udostępnianiu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Wykonywanie tych zadań jest realizacją obowiązku Prezydenta z zakresu zadań administracji rządowej – art. 7d i art.40 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Dochody ze sprzedaży informacji z Zasobu znajdującego się w Miejskim Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej stanowią dochody Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Fundusz ten stanowi własność Państwa i jakiekolwiek działania podejmowane na zasobie nie mogą tworzyć dochodów Zakładu. Jedynym źródłem przychodów były wpływy z sług świadczonych na rzecz MODGiK na podstawie umowy Nr 1/2002 zawartej w dniu 17.01.2002r.
Prawie 95% wydatków Zakładu stanowią wynagrodzenia i pochodne. W przypadku wystąpienia oszczędności (zysku), na wniosek Kierownika Zakładu i za zgodą Prezydenta może być dokonane przesunięcie zaoszczędzonych kwot na inne cele, ściśle związane z aktualizacją i prowadzeniem zasobu. W minionym roku Zarządzeniem Nr 3/2005 z dnia 9.05.2005 r. dokonano zmniejszenia o kwotę 5.000,00 zł w § 4010 - wynagrodzenia osobowego pracowników.
Środki te zostały przeznaczone na szkolenie pracowników z zakresu rachunkowości i geodezji –3.200,00 zł § 4300 , delegacje służbowe - 600,00 zł § 4410, zakup art. biurowych –700,00 zł § 42180 (akta kontroli,06/02/I/str.25).
Wszystkie decyzje dotyczące usprawnienia funkcjonowania Zakładu oraz jego bieżących potrzeb, konsultowane są z Geodetą Miejskim i Kierownikiem MODGiK.
Usługi wykonywane przez Zakład są stale monitorowane przez nadzorującego Naczelnika Wydziału, Geodetę Miejskiego i Kierownika MODGiK.
Kontrola Wewnętrzna
Kierownik Zakładu ustalił w formie pisemnej Zarządzeniem 1/2005 procedury kontroli finansowej oraz prowadzenia wstępnej selekcji i oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywanych wydatków. Ustalone procedury kontrolne obejmują następujące czynności:
- sprawdzenie zgodności wydatków z planem finansowym na dany rok,
- udokumentowanie operacji gospodarczej prawidłowymi dowodami źródłowymi,
- zatwierdzenie operacji finansowych przed ich realizacją przez Kierownika i Głównego Księgowego Zakładu,
- wyrywkowe sprawdzanie przez Kierownika Zakładu operacji finansowych,
- konsultowanie operacji finansowych z Naczelnikiem Wydziału Urzędu Miasta nadzorującym działalność Zakładu.
Realizacja planu finansowego
Sprawozdanie finansowe Rb-31 za 2005 r., zostało przekazane Urzędowi Miasta Opola w dniu 31.01.2006r. Kontrolujący zbadali na podstawie księgi rachunkowej i zapisów komputerowych, czy dane zawarte w sprawozdaniu są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli, 06/02/I/str. 21-26 ).
Na planowane koszty działalności 269.234,00 zł wykonanie wyniosło 262.157,00 zł.
Struktura wydatków przedstawiała się następująco:
l.p. |
Rodzaj wydatku |
§ |
Wydatki wg planu |
Wydatki faktyczne |
% |
1. |
Płace |
4010 |
182.200,00 |
179.452,96 |
98,5 |
2. |
Dod. wynagrodzenie |
4040 |
16.500,00 |
15.179,80 |
92,0 |
3. |
Z U S |
4110 |
35.300,00 |
34.491,62 |
97,7 |
4. |
Fundusz Pracy |
4120 |
4.800,00 |
4.581,51 |
95,5 |
5. |
Materiały i wyposażenie |
4210 |
6.700,00 |
6.384,19 |
95,3 |
6. |
Usługi pozostałe |
4300 |
9.500,00 |
8.354,50 |
87,9 |
7. |
Podróże służbowe |
4410 |
1.400,00 |
1.367,83 |
97,7 |
8. |
Opłaty |
4430 |
3.500,00 |
3.500,oo |
100,0 |
9. |
Z F Ś S |
4440 |
4.200,00 |
3.849,56 |
91,7 |
Ogółem 269.234,00 262.157,00 97,4
Z porównania planów finansowych i sprawozdania Rb-31 za lata 2003-2004 wynika, że Gospodarstwo pomocnicze nie otrzymywało dotacji z budżetu Miasta Opola. Środki na działalność pochodzą z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Ustalono, że przy określeniu planu przychodów uwzględnione zostały wszystkie źródła ich uzyskania.
Z porównania planu przychodów z lat 2003 – 2004 oraz planu za rok 2005 r. wynika, że przychody jednostki uległy jedynie niewielkim zmianom.
Różnice te spowodowane były zmianą wielkości wskaźników ekonomicznych przyjętych do realizowanego planu budżetowego.
Kalkulacja kosztów i ustalenie ceny sprzedawanych usług
Jak wynika z Zarządzenia Prezydenta Miasta Opola Nr GiK – 7435/1/99 z dnia 25.01.1999r. w sprawie utworzenia gospodarstwa pomocniczego, przedmiotem jego działalności jest odpłatna obsługa techniczna MODGiK, a usługi wykonywane przez Zakład będą finansowane z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi Kartograficznymi i z dotacji z budżetu, w formie zakupu usług.
Zarząd Miasta Opola w uchwale Nr 7008/2002 z dnia 17.01.2002 r. zaakceptował treść umowy z Zakładem dotyczącej zakupu usług związanych z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego z terenu Miasta Opola oraz upoważnił Prezydenta i Zastępcę Prezydenta do podpisania umowy.
W dniu 17.01.2002r. Zarząd Miasta Opola zawarł z Zakładem umowę Nr 1/ 2002, w której zlecił Zakładowi wykonywanie następujących prac:
- przygotowanie danych do obsługi i wyceny zgłoszeń robót geodezyjnych i
kartograficznych oraz sprzedaży informacji i map z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- ewidencjonowanie, przetwarzanie i przechowywanie dokumentów przyjętych do
Zasobu,
- bieżąca modernizacja i aktualizacja Zasobu oraz sporządzanie dokumentów
lustrujących Zasób,
- sprawdzanie przyjmowanych do Zasobu opracowań geodezyjnych i
kardiograficznych pod względem jakości, kompletności oraz zgodności z obowiązującymi instrukcjami,
- tworzenie i aktualizacja zasobu zabezpieczającego,
- przygotowanie informacji do sprawozdawczości GUS w zakresie spraw należących do właściwości MODGiK,
- wykonywanie innych usług na rzecz Wydziału Nadzorującego.
Niniejsza umowa zawarta została na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia z zachowaniem 6 miesięcznego okresu.
Ponadto w umowie określono, że:
- wartość usług objętych umową wyniesie 22.900,00 zł miesięcznie,
- wartość usług objętych umową może ulec zmianie na początku każdego roku kalendarzowego trwania umowy w wyniku obligatoryjnej waloryzacji płac dla pracowników sfery budżetowej wynikających z odrębnych przepisów,
- rozliczenie szczegółowe pomiędzy stronami będzie następowało w terminie do 21 następnego miesiąca na podstawie faktury za wykonanie usługi wynikającej z umowy,
- Miasto Opole zobowiązane jest uregulować należność w 14 dni od daty otrzymania faktury,
- do realizacji zadań objętych umową ustalono obsługę Zasobu w ilości 5 1/4 etatu.
Do umowy wprowadzono zmiany następującymi aneksami:
1. Nr 1/2003 z dnia 14.08.2003r. (z mocą od 1.08.2003r.), zmieniono na okres od dnia 1.08,2003r. do dnia 31.12.2003r. wynagrodzenie ryczałtowe na kwotę 17.200,00 zł miesięcznie,
2. Nr 1/2004 z dnia 2.03.2004r. (z mocą od 1.03.2004r.), w którym zmieniono od dnia 1.03.2004r. do dnia 31.12.2004r. wynagrodzenie ryczałtowe na kwotę 20.740,00 zł miesięcznie oraz zmieniono zasady dokonywania rozliczeń, tj. ustalono, że zapłata wynagrodzenia ryczałtowego następuje na podstawie faktury wystawionej najpóźniej do 10 dnia każdego miesiąca za dany miesiąc .
3. Nr 1/2005 z dnia 31.08.2005r. (z mocą od 1.09.2005r.), zmieniono wynagrodzenie ryczałtowe na kwotę 20.225,00 zł miesięcznie (akta kontroli, 6/02/I/ str. 7 ).
Z uzyskanych wyjaśnień od kierownika Zakładu wynika, że wartość ryczałtowa wynagrodzenia za świadczone usługi na dany rok ustalana jest na podstawie aktualnego planu finansowego. Projekty planów finansowych Zakładu opracowane są zgodnie wytycznymi Prezydenta Miasta Opola zawartymi w załączniku do Zarządzenia Nr OR.I-0151/453/2004 z dnia 13.07.2004r.(akta kontroli, 06/02/I/str.9-12).
Z uzyskanych wyjaśnień i materiałów źródłowych wynika, że średnio 95% wydatków Zakładu stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń.
Planowane środki na wynagrodzenia na dany rok ustalane są na podstawie wykonania z poprzedniego roku powiększonego o wskaźnik podany w cytowanym zarządzeniu i decyzji Prezydenta na dany rok w sprawie opracowania materiałów planistycznych, który wyniósł 3,8 %.
Pozostałe wydatki Zakładu związane są z bieżącym funkcjonowaniem. Składają się na nie wydatki na zakup materiałów biurowych i wyposażenia, zakup usług pozostałych, podróże służbowe, szkolenia, usługi bankowe i prawne. Wysokość pozostałych wydatków została zaplanowana w oparciu o przyjęty wskaźnik wzrostu 2,8%.
Strukturę wydatków w 2005 roku przedstawia wykres nr 1 znajdujący sie w załączniku do niniejszego protokołu.
Koszty za rok 2005r. stanowiły średnio 97 % kosztów zaplanowanych na dany rok. W oparciu o ewidencję księgową konta 130,131 oraz sprawozdanie Rb-31 ustalono, że w okresie 01.01.2005r.-31.12.2005r. Zakład nie otrzymał darowizny pieniężnej.
Ustalono, że 2005r. Zakład zakończył zyskiem netto w kwocie 2.156,11zł, z tego do budżetu Miasta przekazano kwotę 1.078,06zł zgodnie z § 44 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.01.2005r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.
Pozostała kwota 1.078,05 zł na wniosek kierownika Zakładu i za zgodą Prezydenta Miasta została przeznaczona na zwiększenie środków obrotowych jednostki (akta kontroli 06/02/I/str. 20).
Ustalono, że kierownik jednostki nie podejmował osobiście decyzji i o przeznaczeniu pozostałej w Zakładzie części zysku. W porozumieniu z nadzorującym Zakład Naczelnikiem Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii oraz Kierownikiem MODGiK wystąpiono z wnioskiem na wyrażenie zgody na zakup komputera do stanowiska obsługi mapy numerycznej.
Z uzyskanych wyjaśnień wynika , że Zakład nie jest obciążany kosztami z tytułu korzystania z pomieszczeń oraz wyposażenia MODGiK. Z treści § 6 Zarządzenia Prezydenta Miasta Opola nr GiK 7435/1/99 z dnia 25.01.99r. w sprawie utworzenia gospodarstwa pomocniczego wynika, że