KWiA – I –0914/15/11
|
Opole, 13 lipca 2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 21/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 6 do 17 czerwca 2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 47/2011
nr 48/2011
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON
|
Okres objęty kontrolą
|
2010 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Barbara Strecker – naczelnik wydziału
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Barbara Strecker- naczelnik wydziału,
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- kierownik referatu,
pracownicy merytoryczni wydziału
|
Podstawy prawne
1) Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010r. nr 214, poz. 1407 z późn. zm.).
2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 roku w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz. U. nr 88, poz. 808 z późn. zm.).
3) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. nr 96, poz. 861 z późn. zm.).
4) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 roku w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz. U. nr 230, poz. 1694).
5) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocnicze (Dz. U. nr 139, poz. 1141).
6) Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. nr 63, poz. 587).
7) Uchwała Nr LXIV/675/10 Rady Miasta Opola z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2010 rok dla miasta Opola (zmieniona uchwałą Nr LXVIII/701/10 z dnia 27 maja 2010 r., Nr III/19/10 z dnia 9 grudnia 2010r.).
8) Zarządzenie Nr OR.I-0152-94/06
Prezydenta Miasta Opola z dnia 01 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola (zmienione zarządzeniami Nr OR.I-0152-125/06, 131/06, 20/07, 44/07, 47/07, 77/07, 123/07, 142/07, 186/08, 194/08, 208/08, 219/08, 238/08, 263/08, 323/08, 334/08, 419/09, 438/09.
9) Zarządzenia wewnętrzne Naczelnika Wydziału Polityki Społecznej:
a) Nr 2/08 z dnia 12 sierpnia 2008 roku w sprawie organizacji pracy Wydziału (zmienione zarządzeniem wewnętrznym nr 1/10 z dnia 4 stycznia 2010. oraz nr 2/10 z dnia 8 listopada 2010r.),
b) Nr 3/09 z dnia 31 grudnia 2009 roku w sprawie wprowadzenia do stosowania w Wydziale druków wewnętrznych.
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON, w szczególności pod kątem ich zgodności z przepisami prawa oraz sprawdzenie zgodności danych wykazywanych w sprawozdaniach i sporządzanych informacjach z prowadzoną dokumentacją.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie zadań realizowanych przez poszczególnych pracowników.
W oparciu o dane znajdujące się w ewidencji księgowej Urzędu Miasta ustalono rodzaje i kwoty poszczególnych wydatków finansowanych ze środków PFRON. Na podstawie tej ewidencji oraz dokumentacji znajdującej się w kontrolowanym wydziale wytypowano rodzaje zadań i wydatków do szczegółowej kontroli.
Przeprowadzono analizę danych zawartych w sporządzonej dokumentacji pod kątem zgodności przyznanych środków finansowych z obowiązującymi przepisami, ze złożonymi wnioskami, zawartymi umowami oraz z ewidencją księgową Urzędu Miasta Opola.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjnych
Zgodnie z § 33 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola, do zakresu działania kontrolowanego wydziału należy między innymi realizacja zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON.Siedzibą wydziału jest budynek położony w Opolu przy ul. Budowlanych 4, stanowiący własność Urzędu Miasta Opola.
W zakresie objętym kontrolą Wydział Polityki Społecznej realizuje następujące zadania ustawowe:
1)Dofinansowanie do:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
2)Dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej.
Z wyjaśnień kierownika Referatu Spraw Społecznych wynika, że realizacja tych zadań była przedmiotem kontroli PFRON w 2009 r., nieprawidłowości nie stwierdzono.
W dniu 25 października 2007 roku Uchwałą Nr XIX/179/07 Rada Miasta Opola uchwaliła „Miejski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Mieście Opolu na lata 2007–2010”. Zgodnie z ww. uchwałą Prezydent Miasta Opola, zarządzeniem przyjmuje do realizacji harmonogram działań na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Opolu na dany rok kalendarzowy, oparty na zadaniach szczegółowych wynikających z celów zawartych ww. programie.
Zgodnie z załącznikiem do uchwały nr III/19/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 grudnia 2010 r.zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2010 rok dla miasta Opola (akta kontroli Nr 11/21/I/12-13) – wysokość środków PFRON na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych wyniosła ogółem 822.217,00 zł, w tym:
- na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych 118.830 zł,
- na dofinansowanie działalności kosztów 1 warsztatu terapii zajęciowej 443.880 zł,
- na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze 130.407 zł,
- dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych (architektonicznych,w komunikowaniu się i technicznych) 129.100 zł.
W 2010 r. powyższe zadania realizowane były przez siedmiu niżej wymienionych pracowników Referatu Spraw Społecznych:
lp
|
Imię i nazwisko, stanowisko
|
Rodzaj realizowanego zadania
|
Podstawa prawna
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych.
|
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
|
2
|
Dofinansowanie do uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych
|
Jak wyżej, a ponadto: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 roku w sprawie turnusów rehabilitacyjnych
|
3
|
4
|
Dofinansowanie do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
|
Jak w pkt 1, a ponadto:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocnicze.
|
5
|
6
|
Warsztaty terapii zajęciowej
|
Jak w pkt.1
|
7
|
Zapotrzebowanie na środki finansowe PFRON, sporządzanie sprawozdań kwartalnych z wydatkowania środków finansowych PFRON
|
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a ponadto:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 roku w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym.
|
Zadania dotyczące dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych nie były realizowane z uwagi na ograniczone środki finansowe otrzymane z PFRON na działalność w 2010 r.
W dniu 07.01.2011 r. Wydział Polityki Społecznej sporządził sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji zadań z zakresu rehabilitacji i zatrudnienia osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON za 2010 r. (akta kontroli Nr 11/21/I/16-20). Powyższe sprawozdanie zostało przekazane do Prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie.
II. W zakresie realizacji poszczególnych zadań
II.1. Likwidacja barier architektonicznych, technicznych oraz barier w komunikowaniu się
W 2010 roku dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych i technicznych otrzymało 21 osób niepełnosprawnych. Na ten cel wydatkowano kwotę 117.375,35 zł, w tym 69.739,12 zł na likwidację barier technicznych oraz 47.636,23 zł na likwidację barier architektonicznych. Dofinansowania dotyczyły: adaptacji łazienek i zakupu urządzeń technicznych niezbędnych do funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.
W zakresie likwidacji barier architektonicznych kontrolą objęto 5 ostatnich wniosków złożonych w okresie od 17 lutego do 31 marca 2010 r. tj. od nr 28 do nr 32. Wszystkie wnioski zostały załatwione odmownie, w tym 3 wnioski z powodu braku środków, jeden wniosek z powodu rezygnacji oraz 1 wniosek z powodu nie przedłożenia wymaganych dokumentów. Łączna kwota przyznanych środków na ten cel wynikająca z dokumentacji jest zgodna ze sporządzonym sprawozdaniem dla PFRON oraz z kwotą figurującą w ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 11/21/I/28).
W zakresie likwidacji barier technicznych kontrolą objęto 5 ostatnich wniosków złożonych w okresie od 12 lutego do 25 sierpnia 2010 r. tj. od nr 11 do nr 15. Ostatni wniosek został przekwalifikowany z wniosku dotyczącego barier architektonicznych. Dwa wnioski zostały załatwione pozytywnie, pozostałe trzy wnioski odmownie z powodu braku środków. Łączna kwota przyznanych środków na ten cel wynikająca z dokumentacji jest zgodna ze sporządzonym sprawozdaniem dla PFRON oraz z kwotą figurującą w ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 11/21/I/27).
Ustalono, że w każdym przypadku początkowo wnioskodawcy zostali poinformowani, że wnioski zostaną rozpatrzone po otrzymaniu środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i o sposobie rozpatrzeniu wniosków wnioskodawcy zostaną poinformowani odrębnymi pismami (akta kontroli Nr 11/21/I/49).
W wyniku kontroli stwierdzono, że o ostatecznym sposobie załatwienia sprawy wnioskodawcy ci nie zostali poinformowani. Z wyjaśnień pracownika merytorycznego wynika, że w 2011 r. takie pisma są już wysyłane do wnioskodawców, co zostało potwierdzone przez zespół kontrolny (akta kontroli Nr 11/21/I/50).
Natomiast w zakresie likwidacji barier w komunikowaniu się wpłynęło ogółem 13 wniosków, w okresie od 7 stycznia do 30 kwietnia. Pozytywnie załatwiono 7 wniosków na łączną kwotę 11.280,80 zł. Środki rozdysponowano do 23.02.2010 r., w okresie tym rozpatrzono 10 wniosków. Dofinansowanie dotyczyło zakupu zestawów komputerowych.
Łączna kwota przyznanych środków jest zgodna ze sporządzonym sprawozdaniem dla PFRON oraz z kwotą figurującą w ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 11/21/I/27).
II.2. Dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych
Kwota wydatkowanych środków finansowych przeznaczonych na ten cel wyniosła 118.830 zł. W 2010 r. złożonych zostało ogółem 489 wniosków. Dofinansowanie otrzymało 167 osób na kwotę 118.291 zł, w tym 83 dzieci i młodzież wraz z opiekunami. Wyrywkową kontrolą objęto 5 ostatnich wniosków złożonych w okresie od 21 kwietnia do 12 sierpnia 2010 r. tj. od numeru 485 do numeru 489.
Stwierdzono, że 4 wnioski zostały załatwione odmownie z uwagi na brak środków. Ostatni wniosek został załatwiony pozytywnie w dniu 18.10.2010 r. ze względu na zwrot środków wcześniej przyznanych osobie, która zmarła. Łączna kwota przyznanych środków nie przekroczyła kwoty wynikającej z uchwały i jest zgodna ze sporządzonym sprawozdaniem dla PFRON oraz z kwotą figurującą w ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola (akta kontroli Nr 11/21/I/41).
II.3.Zaopatrzenie osób niepełnosprawnych w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny.
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadania wyniosła 130.407 zł.
W 2010 r. wpłynęły 294 wnioski osób niepełnosprawnych. Środki finansowe przyznano na realizację 118 wniosków osób niepełnosprawnych, wydatkowano kwotę w wysokości 130.390,08 zł, w tym:
- 59.491,70 zł dla kobiet,
- 46.911,38 zł dla mężczyzn,
- 23.987,00 zł dla dzieci.
Dofinansowania dotyczyły głównie zakupu:
- sprzętu rehabilitacyjnego (rowerów rehabilitacyjnych, klękosiadów, łóżek rehabilitacyjnych, mat ozonowych),
- środków pomocniczych (aparatów słuchowych, wkłuć do pomp insulinowych, protez piersi, materacy przeciwodleżynowych, pieluchomajtek, cewników, worków),
- przedmiotów ortopedycznych (protez kończyn dolnych i górnych, ortezy, gorsetów, obuwia ortopedycznego, wózków inwalidzkich, pionizatorów, balkoników, kul).
Wyrywkową kontrolą objęto 44 ostatnie wnioski złożone w okresie od 15 czerwca do 15 listopada 2010 r. tj. od numeru 251 do numeru 294. Stwierdzono, że wszystkie wnioski zostały załatwione odmownie z uwagi na brak środków lub niespełnienie kryterium do ich przyznania. Łączna kwota przyznanych środków nie przekroczyła kwoty wynikającej z uchwały i jest zgodna ze sporządzonym sprawozdaniem dla PFRON oraz z kwotą figurującą w ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola Z ewidencji tej wynika, że otrzymane na ten cel środki zostały wydatkowane w okresie od 20 stycznia do 04 maja 2010 r. (akta kontroli Nr 11/21/I/40). Pod koniec rokupozytywnie załatwione zostały wnioski do wysokości środków finansowych pochodzących z rezygnacji osób uprawnionych.
II.4. Zapewnienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej.
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Opolu prowadzone były przez Fundację „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym”. Warsztat Terapii Zajęciowej stwarza 30 osobom niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Kwota środków ogółem wydatkowana w 2010 roku na pokrycie kosztów działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej wynosiła 493.200 zł, z tego:
- dofinansowanie ze środków PFRON - 443.880 zł,
- środki z budżetu miasta Opola - 36.168 zł,
- środki z innych źródeł - 13.152 zł.
W dniu 10.01.2011 r. Warsztat Terapii Zajęciowej złożył w Wydziale Polityki Społecznej Urzędu Miasta Opola sprawozdanie finansowe z działalności za IV kwartał 2010 r. wraz z zestawieniem oraz z dokumentacją dotyczącą poszczególnych rodzajów kosztów poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON (akta kontroli Nr 11/21/I/69).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków PFRON wykazana w sporządzonym sprawozdaniu jest zgodna z załączoną dokumentacją księgową, sprawozdaniem sporządzonym przez Wydział Polityki Społecznej dla PFRON oraz z ewidencją księgową Urzędu Miasta Opola dotyczącą przekazanych środków na ten cel (akta kontroli Nr 11/21/I/29).
Z oceny sporządzonej przez Wydział Polityki Społecznej wynika, iż działalność Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym” w Opolu za 2010 r. prowadzona była prawidłowo. Powyższa ocena została zatwierdzona przez Zastępcę Prezydenta Miasta Opola Pana Krzysztofa Początka (akta kontroli Nr 11/21/I/70-72).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|