KWiA – I –0913/7/10
|
Opole, 9 czerwca 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 23/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Budżetu Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 29 kwietnia do 21 maja 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński - starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 51/10
nr 52/10
|
Przedmiot kontroli
|
· Wydatki na dotacje dla przedszkoli niepublicznych w 2009 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko naczelnika kontrolowanego wydziału
|
Tomasz Filipkowski – Naczelnik Wydziału Budżetu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Kierownik Referatu Sprawozdawczości Oświaty
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- podinspektor
|
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
2. Uchwała Nr XXIII/236/07 Rady Miasta Opola z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym oraz publicznym szkołom, a także placówkom oświatowym prowadzonym na terenie Miasta Opola przez osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego i osoby fizyczne.
3. Uchwała Nr XXVII/288/08 Rady Miasta Opola z dnia 20 marca 2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym oraz publicznym szkołom, a także placówkom oświatowym prowadzonym na terenie Miasta Opola przez osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego i osoby fizyczne.
4. Zarządzenie Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152-94/06 z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola.
5. Zarządzenie Wewnętrzne Nr B.0147-4/08 Naczelnika Wydziału Budżetu z dnia 2 czerwca 2008 r. w sprawie organizacji wewnętrznej Wydziału Budżetu.
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz.225 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56 poz. 458)
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości realizacji zadań w zakresie rozliczania niepublicznych jednostek oświatowych z wykorzystania udzielonych im dotacji.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Dokonano analizy stanu prawnego. Zapoznano się z organizacją pracy Referatu Sprawozdawczości Oświaty, podziałem zadań, opisami stanowisk, rodzajem prowadzonej dokumentacji. W zakresie rozliczania dotacji kontrolą objęto wszystkie dotacje udzielone przedszkolom w 2009 r. Sprawdzono czy rozliczenia otrzymanej dotacji sporządzano i przekazywano za każdy miesiąc, czy wykazywano w nich rzeczywiste i planowane liczby uczniów, czy były przypadki niedopełnienia tego obowiązku i czy powodowało to wstrzymanie przekazania dotacji. Sprawdzono także czy każdorazowo dotacje przekazywano zaliczkowo w terminie do 20 dnia każdego miesiąca, uwzględniając faktyczną, podawaną przez przedszkole w każdym miesiącu liczbę uczniów. Sprawdzono czy w 2009 r. były likwidacje przedszkoli i czy zawiadomiono o tym Urząd Miasta. Sprawdzono czy roczne sprawozdanie wraz z częścią opisową były złożone w terminie do 31 stycznia 2010 r., czy dane podawane w dokumentacji rozliczeniowej były weryfikowane i w jaki sposób. Sprawdzono czy Referat Sprawozdawczości Oświaty przeprowadził kontrole w niepublicznych przedszkolach i punktach przedszkolnych za rok 2009. Przyjęto ustne wyjaśnienia od pracowników merytorycznych.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw prawno-organizacyjnych
Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz w rozliczeniu wykorzystania dotacji.
Zgodnie z § 3 pkt. 1 ust. 5 Uchwały Nr XXIII/236/07 Rady Miasta Opola z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym oraz publicznym szkołom, a także placówkom oświatowym prowadzonym na terenie Miasta Opola przez osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego i osoby fizyczne:
- Przedszkola niepubliczne otrzymują na każdego ucznia lub wychowanka dotację w wysokości 75 ℅ ustalonych w budżecie Miasta wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego wychowanka
- niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego – w wysokości 40 ℅ wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolach publicznych, prowadzonych przez Miasto Opole .
Zgodnie z § 4 powyższej uchwały:
- dotację przekazuje się zaliczkowo w 12 częściach, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca,
- w pierwszych miesiącach roku kalendarzowego, w przypadku braku informacji o kwocie standardu A – kwocie, przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, części dotacji mogą być niższe od przekazywanych w następnych miesiącach,
- w ostatniej części dotacji następuje roczne rozliczenie dotacji.
Zgodnie z § 5 powyższej uchwały osoba prawna lub fizyczna otrzymująca dotację jest zobowiązana:
- sporządzić i przekazać rozliczenie otrzymanej dotacji za okres od początku roku do końca minionego miesiąca sprawozdawczego w terminie do 10 każdego miesiąca z uwzględnieniem aktualnej liczby uczniów i wychowanków, niedopełnienie tego obowiązku powoduje wstrzymanie przekazania dotacji,
- składać comiesięczne rozliczenia według określonego wzoru,
- zawiadomić o zamiarze i terminie likwidacji szkoły.
Miesięczne rozliczenie otrzymanych dotacji winno między innymi zawierać rzeczywistą liczbę uczniów w miesiącu rozliczeniowym oraz przewidywaną liczbę uczniów na następny miesiąc.
Zgodnie z § 6 cyt. uchwały – organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli wykorzystania dotacji w zakresie:
a) sposobu wykorzystania dotacji,
b) liczby i wykazu uczniów,
c) dokumentacji składanej przez dotowanego.
Zgodnie z art.90 ust. 3d znowelizowanej ustawy o systemie oświaty:
-dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki.
Zgodnie z art. 90 ust.3e cyt. ustawy:
- organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji.
Zgodnie z art. 90 ust.3f cyt. ustawy:
- osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
Zgodnie z § 40 ust. 2 pkt 12 Regulaminu Organizacyjnego - do zakresu działania Wydziału Budżetu należy nadzorowanie realizacji budżetu Miasta poprzez kontrole instytucjonalne w jednostkach i jednostkach oświatowych.
Zgodnie z § 8 pkt 16, 18, 22 zarządzenia wewnętrznego naczelnika wydziału - do zadań Referatu Sprawozdawczości Oświaty należy w szczególności:
- sprawdzanie i weryfikowanie prawidłowości naliczeń dotacji w oparciu o ustawę o systemie oświaty i uchwały Rady Miasta w tym zakresie,
- prawidłowe i terminowe przekazywanie środków finansowych i dotacji do jednostek oświatowych publicznych i niepublicznych oraz ich rozliczanie,
- nadzorowanie realizacji budżetu Miasta poprzez kontrole instytucjonalne w jednostkach i placówkach oświatowych.
II. W zakresie udzielania i rozliczania dotacji (§ 4 i 5 uchwały)
Ogółem w 2009 r. udzielono dotacji dla 4 podmiotów prowadzących przedszkola niepubliczne na łączną kwotę 1.727.211,00 zł oraz 3 punktów przedszkolnych na łączną kwotę 211.214,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Kwoty dotacji udzielonych organom prowadzącym w rozbiciu na poszczególne przedszkola i punkty przedszkolne przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
l.p.
|
Nazwa Przedszkola/placówki
|
Adres przedszkola /punktu przedszkolnego
|
Kwota dotacji
|
Liczba uczniów wykazanych w sprawozdaniu*
|
1.
|
Przedszkole Niepubliczne "KUBUŚ"
w Opolu
|
ul. Targowa 8
45-067 Opole
|
374.954,00
|
836
|
2.
|
Przedszkole Niepubliczne "Skrzat"
w Opolu
|
ul. Zwycięstwa 18
45-855 Opole
|
193.756,00
|
432
|
3.
|
Niepubliczne Przedszkole Aktywności Twórczej i Językowej "Przed-szkółka"
|
ul. Grunwaldzka 29
45-054 Opole
|
631.502,00
|
1.408
|
4.
|
Przedszkole Niepubliczne “Bajka”
|
ul. Poświatowskiej 2
45-003 Opole
|
526.999,00
|
1.175
|
5.
|
Niepubliczny Punkt Przedszkolny
Akademia Przedszkolaka „ NEMO”
w Opolu
|
ul. Biasa 40
45 – 751 Opole
|
57.169,00
|
239
|
6.
|
Niepubliczny Punkt Przedszkolny
im. Bł. Matki Teresy w Opolu
|
ul. Mały Rynek 5
45- 020 Opole
|
71.760,00
|
300
|
7.
|
Niepubliczny Punkt Przedszkolny
„Bajkowo”
w Opolu
|
ul. Sienkiewicza 17
45 -367 Opole
|
82.285,00
|
342
|
* Liczba uczniów wykazanych w sprawozdaniu uwzględniająca różnicę pomiędzy liczbą rzeczywista i planowaną
W trakcie kontroli analizą objęto dokumentację rozliczeniową dotyczącą dotacji przekazanych dla poszczególnych przedszkoli i punktów przedszkolnych.
Przedszkole Niepubliczne "KUBUŚ"
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 374.954,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 448,51 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 2
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
71
|
72
|
29.928,00
|
2.
|
Luty
|
73
|
74
|
60.277,00
|
3.
|
Marzec
|
73
|
73
|
90.626,00
|
4.
|
Kwiecień
|
73
|
73
|
120.975,00
|
5.
|
Maj
|
73
|
73
|
163.706,00
|
6.
|
Czerwiec
|
73
|
73
|
196.447,00
|
7.
|
Lipiec
|
58
|
58
|
222.461,00
|
8.
|
Sierpień
|
52
|
52
|
245.783,00
|
9.
|
Wrzesień
|
72
|
72
|
278.076,00
|
10.
|
Październik
|
71
|
72
|
309.920,00
|
11.
|
Listopad
|
72
|
72
|
342.662,00
|
12.
|
Grudzień
|
72
|
72
|
374.954,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez przedszkole w rozliczeniu miesięcznym.
Przedszkole Niepubliczne "SKRZAT"
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 193.756,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 448,51 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 3
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
36
|
36
|
15.175,00
|
2.
|
Luty
|
36
|
36
|
30.350,00
|
3.
|
Marzec
|
36
|
36
|
45.525,00
|
4.
|
Kwiecień
|
36
|
36
|
60.700,00
|
5.
|
Maj
|
36
|
36
|
80.732,00
|
6.
|
Czerwiec
|
36
|
36
|
96.878,00
|
7.
|
Lipiec
|
36
|
36
|
113.024,00
|
8.
|
Sierpień
|
36
|
36
|
129.171,00
|
9.
|
Wrzesień
|
36
|
36
|
145.317,00
|
10.
|
Październik
|
36
|
36
|
161.464,00
|
11.
|
Listopad
|
36
|
36
|
177.610,00
|
12.
|
Grudzień
|
36
|
36
|
193.756,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez przedszkole w rozliczeniu miesięcznym.
Przedszkole Niepubliczne "PRZED-SZKÓŁKA"
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 631.502,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 448,51 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 4
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
118
|
118
|
49.739,00
|
2.
|
Luty
|
118
|
118
|
99.478,00
|
3.
|
Marzec
|
118
|
118
|
149.217,00
|
4.
|
Kwiecień
|
118
|
118
|
198.956,00
|
5.
|
Maj
|
118
|
118
|
264.621,00
|
6.
|
Czerwiec
|
118
|
118
|
317.545,00
|
7.
|
Lipiec
|
118
|
118
|
370.469,00
|
8.
|
Sierpień
|
118
|
118
|
423.393,00
|
9.
|
Wrzesień
|
116
|
116
|
475.421,00
|
10.
|
Październik
|
115
|
115
|
526.999,00
|
11.
|
Listopad
|
116
|
116
|
578.578,00
|
12.
|
Grudzień
|
117
|
117
|
631.502,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez przedszkole w rozliczeniu miesięcznym.
Przedszkole Niepubliczne "BAJKA"
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 526.999,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 448,51 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 5
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
100
|
99
|
42.152,00
|
2.
|
Luty
|
100
|
99
|
83.882,00
|
3.
|
Marzec
|
100
|
100
|
125.612,00
|
4.
|
Kwiecień
|
100
|
100
|
167.764,00
|
5.
|
Maj
|
100
|
99
|
223.807,00
|
6.
|
Czerwiec
|
100
|
99
|
268.209,00
|
7.
|
Lipiec
|
100
|
100
|
312.611,00
|
8.
|
Sierpień
|
100
|
100
|
357.462,00
|
9.
|
Wrzesień
|
100
|
100
|
402.313,00
|
10.
|
Październik
|
100
|
90
|
447.164,00
|
11.
|
Listopad
|
100
|
94
|
487.530,00
|
12.
|
Grudzień
|
94
|
91
|
526.999,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez przedszkole w rozliczeniu miesięcznym.
Niepubliczny Punkt Przedszkolny Akademia Przedszkolaka „ NEMO”
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 57.169,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 239,20 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 6
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
18
|
17
|
4.046,00
|
2.
|
Luty
|
17
|
17
|
7.643,00
|
3.
|
Marzec
|
16
|
17
|
11.240,00
|
4.
|
Kwiecień
|
16
|
16
|
15.062,00
|
5.
|
Maj
|
16
|
17
|
19.854,00
|
6.
|
Czerwiec
|
17
|
16
|
24.159,00
|
7.
|
Lipiec
|
16
|
20
|
27.747,00
|
8.
|
Sierpień
|
20
|
20
|
33.488,00
|
9.
|
Wrzesień
|
25
|
24
|
39.468,00
|
10.
|
Październik
|
25
|
25
|
45.209,00
|
11.
|
Listopad
|
25
|
25
|
51.189,00
|
12.
|
Grudzień
|
25
|
25
|
57.169,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez punkt przedszkolny w rozliczeniu miesięcznym.
Niepubliczny Punkt Przedszkolny im. Bł. Matki Teresy
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 71.760,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 239,20 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 7
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
25
|
25
|
5.620,00
|
2.
|
Luty
|
25
|
25
|
11.240,00
|
3.
|
Marzec
|
25
|
25
|
16.860,00
|
4.
|
Kwiecień
|
25
|
25
|
22.480,00
|
5.
|
Maj
|
25
|
25
|
29.900,00
|
6.
|
Czerwiec
|
25
|
25
|
35.880,00
|
7.
|
Lipiec
|
25
|
25
|
41.860,00
|
8.
|
Sierpień
|
25
|
25
|
47.840,00
|
9.
|
Wrzesień
|
25
|
25
|
53.820,00
|
10.
|
Październik
|
25
|
25
|
59.800,00
|
11.
|
Listopad
|
25
|
25
|
65.780,00
|
12.
|
Grudzień
|
25
|
25
|
71.760,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez punkt przedszkolny w rozliczeniu miesięcznym.
Niepubliczny Punkt Przedszkolny „BAJKOWO”
Łączna kwota udzielonej dotacji nie przekroczyła kwoty planowanej, która wynosiła 71.760,00 zł (akta kontroli Nr 10/23/I/6). Stawka dotacji na 1 ucznia wynosiła 239,20 zł i była zgodna z uchwałą. Przedszkole złożyło 12 miesięcznych rozliczeń z otrzymanych dotacji oraz rozliczenie roczne. W każdym miesiącu podstawą naliczenia dotacji była liczba uczniów wykazana w rozliczeniu miesięcznym. Przelewu dotacji każdorazowo dokonywano przed upływem 20 dni danego miesiąca (akta kontroli Nr 10/23/I/7-9).
Tabela nr 8
l.p.
|
Miesiąc
|
Planowana liczba uczniów
|
Rzeczywista liczba uczniów
|
Kwota przyznanej dotacji narastająco
|
1.
|
Styczeń
|
15
|
15
|
5.620,00
|
2.
|
Luty
|
25
|
25
|
8.992,00
|
3.
|
Marzec
|
30
|
30
|
15.736,00
|
4.
|
Kwiecień
|
40
|
33
|
24.728,00
|
5.
|
Maj
|
45
|
40
|
35.402,00
|
6.
|
Czerwiec
|
45
|
40
|
44.970,00
|
7.
|
Lipiec
|
30
|
30
|
50.950,00
|
8.
|
Sierpień
|
30
|
30
|
58.126,00
|
9.
|
Wrzesień
|
50
|
27
|
70.086,00
|
10.
|
Październik
|
50
|
24
|
76.544,00
|
11.
|
Listopad
|
50
|
24
|
82.285,00
|
12.
|
Grudzień
|
24
|
23
|
82.285,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że w każdym miesiącu kwota przekazanej dotacji została rozliczona proporcjonalnie do rzeczywistej liczby dzieci wykazanej przez punkt przedszkolny w rozliczeniu miesięcznym.
III. W zakresie kontroli i rozliczania dotacji (§ 6 uchwały)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji:
Przedszkola prowadzą dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w danym roku szkolnym. Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu wychowania przedszkolnego oraz w dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych. Przeprowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych nauczyciel potwierdza podpisem.
W wyniku niniejszej kontroli ustalono, że w 2008 r. Referat Sprawozdawczości Oświatyprzeprowadził 3 kontrole w przedszkolach niepublicznych. Przedmiotem wszystkich kontroli była „Weryfikacja zgodności liczby dzieci wykazanych w Systemie Informacji Oświatowej oraz miesięcznymi rozliczeniami sporządzanymi do Referatu Sprawozdawczości Oświaty ze stanem faktycznym”. Kontrole zostały przeprowadzone w okresie od 18 czerwca do 24 lipca 2008 r. i obejmowały rok szkolny 2007/2008.
Ustawa o systemie oświaty jak również inne akty prawne nie określają sposobu przeprowadzania kontroli i dokonywania rozliczania dotacji. Z protokołów kontroli wynika, że ustaleń liczby uczniów w poszczególnych kontrolowanych jednostkach dokonywano na podstawie:
- dzienników lekcyjnych,
- rejestrów uczniów,
- umów zawartych przez poszczególne jednostki z rodzicami.
Kontrole te zostały przeprowadzone w niżej wymienionych przedszkolach:
Niepubliczne Przedszkole „Bajka”
Kontrolą objęto okres 9 miesięcy tj. od września 2007 r. do maja 2008 r. W pięciu miesiącach stwierdzono rozbieżności polegające na wykazywaniu w dokumentacji przekazywanej do Urzędu Miasta większej liczby uczniów od liczby uczniów wynikającej z badanej dokumentacji:
· w miesiącu wrześniu 2007 r. – o czterech uczniów więcej,
· w miesiącach październiku, listopadzie, grudniu 2007 r. oraz marcu 2008r. – o jednego ucznia więcej.
Na okoliczność stwierdzonych rozbieżności przyjęto wyjaśnienia oraz wydano zalecenia pokontrolne w sprawie rzetelnego sporządzania rozliczeń.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Nasza Szkoła”
Kontrolą objęto okres 9 miesięcy tj. od września 2007 r. do maja 2008 r. Stwierdzono, że w rozliczeniu za marzec jednostka podała jednego ucznia więcej niż wynikało to z dzienników lekcyjnych. Na okoliczność stwierdzonych rozbieżności przyjęto wyjaśnienia oraz wydano zalecenia pokontrolne w sprawie rzetelnego sporządzania rozliczeń.
Niepubliczne Przedszkole „Przed-Szkółka”
Kontrolą objęto okres 9 miesięcy tj. od września 2007 r. do maja 2008 r. W czterech miesiącach stwierdzono rozbieżności polegające na wykazywaniu w dokumentacji przekazywanej do Urzędu Miasta mniejszej liczby uczniów od liczby uczniów wynikającej z badanej dokumentacji. Na okoliczność stwierdzonych rozbieżności przyjęto wyjaśnienia oraz wydano zalecenia pokontrolne w sprawie rzetelnego sporządzania rozliczeń.
Z analizy wyjaśnień kierowników kontrolowanych jednostek oświatowych wynika, że przyczynami rozbieżności były:
- zbyt późne informowanie rodziców o rezygnacji ich dzieci ze szkoły lub przedszkola,
- nie wykazywanie w rozliczeniach dziecka przebywającego na długotrwałym chorobowym,
- błędne zrozumienie informacji otrzymanych od pracowników Urzędu Miasta.
Z analizy ustaleń zawartych w protokołach poszczególnych kontroli oraz z wyjaśnień przyjętych w trakcie tych kontroli od kierowników jednostek kontrolowanych wynika, że stwierdzone rozbieżności dotyczyły niewielkiej liczby uczniów. Ponadto w dokumentacji rozliczeniowej kontrolowane jednostki wykazywały nie tylko większą ale i mniejszą liczbę uczniów od liczby uczniów figurującej w dokumentacji kontrolowanej jednostki. W trakcie kontroli przyjęto ustne wyjaśnienia od osób przeprowadzających w/w kontrole. Wynika z nich, że każdorazowo sprawdzano czy z uczniami wpisanymi do dzienników oraz z rodzicami dzieci w przedszkolach były zawarte umowy. Na podstawie zapisów w księdze uczniów sprawdzano także daty skreśleń poszczególnych uczniów. W wyniku tych ustaleń nie stwierdzono ewidentnych przypadków świadczących o bezpodstawnym otrzymaniu dotacji.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. Referat Sprawozdawczości Oświatynie przeprowadził żadnej kontroli w zakresie udzielonych dotacji przedszkolom i punktom niepublicznym. Z informacji uzyskanych od kierownika Referatu wynika, że kontrole takie nie zostały przeprowadzone, gdyż podczas kontroli przeprowadzonej w 2008 r. nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w zakresie wykazywania liczby dzieci. Liczba dzieci wykazywana w 2009 r. nie odbiegała od liczby dzieci wskazanej we wniosku o dotację.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono naczelnikowi Wydziału Budżetu.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:....................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|