KW.1711.0007.2015
|
Opole, 17 marzec 2016 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 45/2015
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydziały Urzędu Miasta
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 16 listopada do 11 grudnia 2015 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Radosław Stanek - naczelnik
Wydziału Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja procedury delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną oraz rozliczanie kosztów podróży służbowej w 2014 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2014 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Anna Plewka – Zastępca Skarbnika Miasta, Naczelnik Wydziału Finansowo-Księgowego
Anna Kwiatkowska – Kazimierska Zastępca Naczelnika Wydziału Organizacyjnego
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Anna Kwiatkowska–Kazimierska - Zastępca Naczelnika Wydziału Organizacyjnego
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922)– Kierownik Referatu Kadr
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922)– referent Referatu Kadr
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922)– Kierownik Referatu Księgowości Wydatków Budżetowych
|
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. poz. 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.).
- Zarządzenie Nr OR.I-0152-94/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola (ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2014 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (Dz. U. z 2014 r. poz. 949).
- Zarządzenie Nr OR-I-120.1.107.2013 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 października 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedury delegowania pracowników Urzędu miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości realizacji procedury dotyczącej delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną oraz prawidłowość rozliczania kosztów podróży służbowej.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
- Zapoznanie się z procedurą w sprawie delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną wprowadzoną Zarządzeniem Nr OR-I-120.1.107.2013 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 października 2013 r.
- Przedstawienie obowiązującej w Urzędzie Miasta Opola procedury w formie graficznej.
- Przeprowadzenie badania zgodności rzeczywistego postępowania z wymienioną wyżej procedurą, między innymi:
- czy wniosek był kompletny,
- czy przekazano go w systemie SOD do Wydziału Organizacyjnego 3 dni przed planowanym wyjazdem.
- czy został on zatwierdzony przez kierownika komórki organizacyjnej,
- czy został on zatwierdzony przez Naczelnika Wydziału Organizacyjnego pod względem zgodności z procedurą,
- czy wniosek został zaewidencjonowany w rejestrze delegacji,
- czy polecenie wyjazdu służbowego zostało zatwierdzone przez Prezydenta Miasta Opla lub inną upoważnioną osobę zgodnie z tabelą w procedurze,
- czy prawidłowo rozliczono pobraną zaliczę,
- czy prawidłowo dokonano rozliczenia kosztów wyjazdu w ciągu 14 dni od dnia powrotu.
- Zbadanie prawidłowości rozliczania kosztów podróży służbowej na wyłonionej próbie spraw.
- Przeanalizowanie możliwości optymalizacji kontrolowanej procedury.
KRYTERIA
1. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej rozporządzenie określa wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej:
1) na obszarze kraju, zwanej dalej "podróżą krajową";
2) poza granicami kraju, zwanej dalej "podróżą zagraniczną".
2. Zgodnie z § 2 z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:
1) diety;
2) zwrot kosztów:
a) przejazdów,
b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
c) noclegów,
d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
3. Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca.
- Zgodnie z ust. 2 pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez pracownika ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje.
- Zgodnie z ust. 3 na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży krajowej lub podróży zagranicznej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy.
- Zgodnie z ust. 4 w przypadkach, o których mowa w ust. 3, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę,
4. Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia pracownik dokonuje rozliczenia kosztów podróży krajowej lub podróży zagranicznej nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia tej podróży.
- Zgodnie z ust. 2 do rozliczenia kosztów podróży, o których mowa w ust. 1, pracownik załącza dokumenty, w szczególności rachunki, faktury lub bilety potwierdzające poszczególne wydatki
Podróż krajowa
5. Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia dieta w czasie podróży krajowej jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia i wynosi 30 zł za dobę podróży.
- Zgodnie z ust. 2 należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży krajowej (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu) po wykonaniu zadania służbowego w następujący sposób:
1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
a) mniej niż 8 godzin - dieta nie przysługuje,
b) od 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,
c) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
2) jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
a) do 8 godzin - przysługuje 50% diety,
b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.
- Zgodnie z ust. 3 dieta nie przysługuje:
1) za czas delegowania do miejscowości pobytu stałego lub czasowego pracownika oraz w przypadkach, o których mowa w § 10;
2) jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie.
- Zgodnie z ust. 4 kwotę diety, o której mowa w ust. 1, zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:
1) śniadanie - 25% diety;
2) obiad - 50% diety;
3) kolacja - 25% diety.
6. Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży krajowej pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety.
7. Zgodnie z § 11 Rozporządzenia na wniosek pracownika pracodawca przyznaje zaliczkę na niezbędne koszty podróży krajowej w wysokości wynikającej ze wstępnej kalkulacji tych kosztów.
Podróż zagraniczna
8. Zgodnie z § 13 ust. 1 Rozporządzenia dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.
- Zgodnie z ust. 3 należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:
1) za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;
2) za niepełną dobę podróży zagranicznej:
a) do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,
b) ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,
c) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.
9. Zgodnie z § 14 ust. 1 Rozporządzenia pracownikowi, któremu zapewniono w czasie podróży zagranicznej bezpłatne, całodzienne wyżywienie, przysługuje 25% diety ustalonej zgodnie z § 13 ust. 3.
- Zgodnie z ust. 2 kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:
1) śniadanie - 15% diety;
2) obiad - 30% diety;
3) kolacja - 30% diety.
10. Zgodnie z § 16 ust. 1 Rozporządzenia za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia.
11. Zgodnie z § 17 ust. 1 Rozporządzenia pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą, w której pracownik korzysta z noclegu.
- zgodnie z ustępem 2 w przypadku gdy pracownik ponosi koszty dojazdu, o których mowa w ust. 1 wyłącznie w jedną stronę przysługuje ryczałt w wysokości 50% diet.
- zgodnie z ustępem 3 na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 10% diety za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży zagranicznej.
- zgodnie z ustępem 4 ryczałty, o których mowa w ust. 1-3, nie przysługują, jeżeli pracownik:
- Odbywa podróż zagraniczną służbowym lub prywatnym pojazdem samochodowym, motocyklem lub motorowerem,
- Ma zapewnione bezpłatne dojazdy,
- Nie ponosi kosztów, na pokrycie których są przeznaczone te ryczałty.
11. Zgodnie z § 20 ust. 1 Rozporządzenia pracownik otrzymuje zaliczkę w walucie obcej na niezbędne koszty podróży zagranicznej, w wysokości wynikającej ze wstępnej kalkulacji tych kosztów.
- Zgodnie z ust. 3 rozliczenie kosztów podróży zagranicznej jest dokonywane w walucie otrzymanej zaliczki, w walucie wymienialnej albo w walucie polskiej, według średniego kursu z dnia jej wypłacenia.
USTALENIA KONTROLI
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie zaakceptowanego przez Prezydenta Miasta Opola planu kontroli obowiązującego w 2015 r. Wniosek w sprawie kontroli złożył Pan (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922)doradca prezydenta w okresie od 01.10.2014 do 04.12.2014 r.
W wyniku przeprowadzonych czynności zespół kontrolny ustalił, iż w dniu 17 października 2013 r. Pierwszy Zastępca Prezydenta Miasta Opola podpisał zarządzenie Nr OR-I.120.1.107.2013 w sprawie wprowadzenia procedury delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną. Procedura ta stanowi załącznik do wymienionego wyżej zarządzenia. Nadzór nad realizacją przedmiotowej procedury powierzono Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego w zakresie rejestracji oraz Naczelnikowi Wydziału Finansowo - Księgowego w zakresie rozliczenia (akta kontroli tom I s. 1 do 12). Poniżej dla celów kontroli na podstawie ww. procedury przedstawiono schemat graficzny odzwierciedlający tryb postępowania w sprawie delegowania pracownika w podróż służbową krajową lub zagraniczną.
W trakcie czynności kontrolnych na podstawie rejestru delegacji znajdującego się w Wydziale Organizacyjnym ustalono, że w 2014 r. zrejestrowano 755 poleceń wyjazdu służbowego. W oparciu o wymieniony rejestr drogą losową do szczegółowej kontroli wyłoniono 100 delegacji w tym 62 delegacje, w których poniesione zostały koszty wyjazdu służbowego oraz 38 delegacji bezkosztowych (akta kontroli tom I s. 13 do 14). Szczegółową kontrolę przeprowadzono w oparciu o procedurę delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową lub zagraniczną oraz jej załączniki:
- wniosek podróży służbowej krajowej lub zagranicznej (szablon SOD w wersji elektronicznej),
- polecenie wyjazdu służbowego (załącznik F1),
- preliminarz zagranicznej podróży służbowej (załącznik F2),
- rozliczenie kosztów zagranicznej podróży służbowej (załącznik F3),
- umowę w sprawie użycia samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej (załącznik F4),
- ewidencję przebiegu pojazdu dla samochodu prywatnego używanego w celach służbowych (załącznik F5),
Analizą objęto również historię obiegu dokumentu dla każdej wylosowanej delegacji od momentu zrejestrowania wniosku w programie SOD do chwili potwierdzenia załatwienia jej przez pracownika Referatu Kadr (akta kontroli tom I s. 15 do 100).
Szczegółowe dane dotyczące delegacji objętych kontrolą oraz ustalenia zespołu kontrolnego przedstawiają poniższe tabele nr 1 i 2 . Zaznaczyć przy tym należy iż w tabelach umieszczone zostały jedynie te delegacje w których stwierdzono niezgodności z procedurą polegające na:
- przekroczeniu terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem,
- braku pod wnioskiem plecenia wyjazdu służbowego (załącznik F1 do procedury),
- przekroczeniu terminu rozliczenia kosztów wyjazdu służbowego,
- niezłożeniu rozliczenia poniesionych kosztów związanych z przejazdem osoby delegowanej,
- niewypełnieniu przez delegowanego pracownika polecenia wyjazdu służbowego pomimo wypełnienia wniosku,
lub co do których wniesiono różnego typu uwagi.
Kompletne tabele zawierają zestawienia 100 przeanalizowanych delegacji i włączone zostały do akt kontroli. (akta kontroli tom s. 101 do 136)
TAB.nr 1
Lp.
|
Nr delegacji
|
Kompletność
wniosku
TAK/NIE
|
Przekazanie wniosku podróży służbowej w systemie SOD do Wydziału Organizacyjnego 3 dni przed planowanym wyjazdem
TAK/NIE
|
Zatwierdzenie
wniosku przez
kierownika komórki organizacyjnej
(podpis)
|
Zatwierdzenie
wniosku przez Naczelnika Wydziału Organizacyjnego pod względem zgodności z procedurą
(podpis)
|
Data rejestracji wniosku w rejestrze delegacji
|
Zatwierdzenie polecenia wyjazdu służbowego przez Prezydenta lub upoważnione osoby zgodnie
z tabelą w procedurze
(podpis)
|
Prawidłowość
rozliczenia
zaliczki
TAK/NIIE
|
Rozliczenie kosztów wyjazdu
w ciągu 14 dni od dnia powrotu
TAK/NIE
|
Uwagi dotyczące realizacji procedury przez delegowanych pracowników
|
1
|
OR-III.2343.41.2014
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Wniosek anulowany podróż służbowa nie odbyła się
|
2
|
OR-III.2343.73.2014
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
11.02.2014
|
TAK
|
TAK
|
NIE
|
Przekroczenie terminu rozliczenia kosztów wyjazdu o 4 dni
|
3
|
OR-III.2343.119.2014
(bezkosztowa)
|
Nie
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
06.03.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
4
|
OR-III.2343.143.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
11.03.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
5
|
OR-III.2343.192.2014
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
14.04.2014
|
TAK
|
-
|
TAK
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień
|
6
|
OR-III.2343.226.2014
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
05.05.2014
|
TAK
|
-
|
NIE
|
Zgodnie z wyjaśnieniem
Z-cy Naczelnika Wydziału Organizacyjnego pomimo poniesionych kosztów związanych z przejazdem pracownik nie złożył rozliczenia z nieznanych przyczyn
|
7
|
OR-III.2343.258.2014
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
13.05.2014
|
TAK
|
-
|
NIE
|
Zgodnie z wyjaśnieniem
Z-cy Naczelnika Wydziału Organizacyjnego pomimo zaznaczenia we wniosku szacunkowych kosztów podróży oraz poniesionych kosztów
związanych z przejazdem pracownik
nie złożył rozliczenia z
nieznanych
przyczyn.
|
8
|
OR-III.2343.272.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
16.05.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
9
|
OR-III.2343.322.2014
(bezkosztowa)
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
22.05.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Pomimo kompletności wniosku podróży służbowej polecenie wyjazdu służbowego nie zostało wypełnione i podpisane pod względem wykonania polecenia służbowego
|
10
|
OR-III.2343.338.2014
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
23.05.2014
|
TAK
|
-
|
NIE
|
Przekroczenie terminu rozliczenia kosztów wyjazdu o 17 dni
|
11
|
OR-III.2343.353.2014
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Wniosek podróży służbowej anulowany
|
12
|
OR-III.2343.364.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
03.06.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
oraz przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
|
13
|
OR-II.2343.388.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
05.06.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
14
|
OR-III.2343.396.2014
(bezkosztowa)
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
04.06.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień
|
15
|
OR-III.2343.439.2014
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
12.06.2014
|
TAK
|
-
|
NIE
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o
15 dni
Przekroczenie terminu rozliczenia kosztów wyjazdu o 16 dni.
|
16
|
OR-III.2343.461.2014
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
09.07.2014
|
TAK
|
-
|
NIE
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
Zgodnie z wyjaśnieniem
Z-cy Naczelnika Wydziału Organizacyjnego delegowany
pracownik nie złożył również w wymaganym terminie rozliczenia podróży służbowej z nieznanych przyczyn.
|
17
|
OR-III.2343.463.2014
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
16.07.2014
|
TAK
|
-
|
Tak
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD
przed planowanym wyjazdem o 3 dni
|
18
|
OR-III.2343.465.2014
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
16.07.2014
|
Tak
|
-
|
TAK
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
|
19
|
OR-III.2343.502.2014
(bezkosztowa)
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
13.08.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 3 dni
|
20
|
OR-III.2343.525.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni.
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
21
|
OR-III.2343.531.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
22
|
OR-III.2343.534.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
23
|
OR-III.2343.539.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
24
|
OR-III.2343.547.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2
dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
25
|
OR-III.2343.548.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
01.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
26
|
OR-III.2343.558.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
0109.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
27
|
OR-III.2343.579.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
25.07.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
28
|
OR-III.2343.595.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
19.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
29
|
OR-III.2343.606.2014
(bezkosztowa)
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
24.09.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień
|
30
|
OR-III.2343.668.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
20.10.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
31
|
OR-III.2343.680.2014
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Wniosek podróży służbowej anulowany
|
32
|
OR-III.2343.737.2014
(bezkosztowa)
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
25.10.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień
|
33
|
OR-III.2343.752.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
16.12.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień
|
34
|
OR-III.2343.753.2014
(bezkosztowa)
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
TAK
|
16.12.2014
|
TAK
|
-
|
-
|
Brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego
|
35
|
OR-III.2343.723.2014
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
TAK
|
19.11.2014
|
TAK
|
-
|
TAK
|
Przekroczenie
terminu udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 3 dni
|
- W wyniku przeprowadzonej analizy dokumentów źródłowych stwierdzono, że w 18 delegacjach o poniższych numerach:
OR-III.2343.364.2014 poz. 12 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.396.2014 poz. 14 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień,
OR-III.2343.439.2014 poz. 15 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 15 dni,
OR-III.2343.461.2014 poz. 16 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.463.2014 poz. 17 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 3 dni,
OR-III.2343.465.2014 poz. 18 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.502.2014 poz. 19 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 3 dni,
OR-III.2343.525.2014 poz.20 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.531.2014 poz. 21 tab. 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.534.2014 poz. 22 tab. 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.539.2014 poz. 23 tab. 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III..2343.547.2014 poz. 24 tab.nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.548.2014 poz. 25 tab.nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.558.2014 poz. 26 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 2 dni,
OR-III.2343.606.2014 poz.29 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień,
OR-III.2343.737.2014 poz.32 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień,
OR-III.2343.752.2014 poz. 33 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 1 dzień,
OR-III.2343.723.2014 poz. 35 tab. nr 1 przekroczono termin udostępnienia wniosku w SOD przed planowanym wyjazdem o 3 dni.
Przedstawione powyżej uchybienia zdaniem zespołu kontrolującego są naruszeniem zapisu pkt 5 ppkt 1 procedury w sprawie delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną.
- Czynności kontrolne ujawniły ponadto, iż w trzech przypadkach w poz. nr 1, 11 i 31 tabeli nr 1 nie doszło do realizacji podróży służbowej w związku z anulowaniem wniosku.
- W przypadku delegacji nr OR-III.2343.322.2014 (delegacja bezkosztowa) poz. nr 9, tabeli nr 1 stwierdzono, iż mimo kompletności wniosku podróży służbowej polecenie wyjazdu nie zostało wypełnione i podpisane czym naruszono pkt 5 ppkt 13 ww. procedury.
- Przeprowadzona analiza dokumentów źródłowych ujawniła w 17 poniżej wymienionych delegacjach (dwóch, w których poniesiono koszty wyjazdu służbowego oraz pozostałych piętnastu bezkosztowych) brak pod wnioskiem polecenia wyjazdu służbowego (załącznik F1 do procedury). Stanowi to 17% przebadanej próby. Brak w dokumentacji wspomnianego załącznika jest zdaniem kontrolujących naruszeniem zapisu pkt 5 ppkt 18 procedury w sprawie delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną.
OR-III.2343.119.2014 poz. 3 tab. nr 1
OR-III.2343.143.2014 poz. 4 tab. nr 1
OR-III.2343.258.2014 poz. 7 tab. nr 1 (delegacja kosztowa)
OR-III.2343.272.2014 poz. 8 tab. nr 1
OR-III.2343.364.2014 poz. 12 tab. nr 1
OR-III.2343.388.2014 poz. 13 tab. nr 1
OR-III.2343.461.2014 poz. 16 tab. nr 1 (delegacja kosztowa)
OR-III.2343.525.2014 poz. 20 tab. nr 1
OR-III.2343.531.2014 poz. 21 tab. nr 1
OR-III.2343.534.2014 poz. 22 tab. nr 1
OR-III.2343.539.2014 poz. 23 tab. nr 1
OR-III.2343.547.2014 poz. 24 tab. nr 1
OR-III.2343.548.2014 poz. 25 tab. nr 1
OR-III.2343.558.2014 poz. 26 tab. nr 1
OR-III.2343.579.2014 poz. 27 tab. nr 1
OR-III.2343.595.2014 poz. 28 tab. nr 1
OR-III.2343.668.2014 poz. 30 tab. nr 1
tabela nr 1 (akta kontroli tom I s. 14 do 24)
- W przypadku delegacji nr OR-III.2343.439.2014 poz. nr 15 tabeli nr 1 jej realizacja odbyła się w okresie od 29 do 31.05.2014. Z ustaleń kontroli wynika, iż wniosek podróży służbowej został przygotowany na ustne polecenie Naczelnika Wydziału Organizacyjnego i umieszczony w programie SOD w dniu 12.06.2014 r. co wynika z historii obiegu dokumentu systemu FINN. Taka sama data widnieje na podpisanym Przez Naczelnika Wydziału Organizacyjnego poleceniu wyjazdu służbowego. Z dokumentacji wynika więc, że delegowany pracownik odbywający podróż służbową nie posiadał w tym czasie polecenia wyjazdu służbowego. Rozliczenie kosztów podróży, którego dokonano w dniu 30.06.2014r. również odbyło się niezgodnie zobowiązującą w Urzędzie Miasta Opola procedurą czym naruszono jej zapisy w pkt 5 ppkt 1,2,3 oraz 14.
Pisemne wyjaśnienia w sprawie w dniu 17.02.2016 r. złożył Kierownik Referatu Kadr(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922). Wynika z nich, że „ ustne polecenie Naczelnika Wydziału Organizacyjnego dotyczące polecenia wyjazdu służbowego nr OR-III.2343.439.2014 w dniach od 29.05.2014 r. do 31.05.2014 r. związane z pobytem delegacji z miasta partnerskiego Grasse zostało wydane w dniu 29.05.2014 r.” (akta kontroli tom I s. 137).
- W trzech przypadkach kontrolujący ustalili, iż nie doszło do rozliczenia kosztów odbytej podróży służbowej czym naruszono zapis pkt 5 ppkt 14 obowiązującej w Urzędzie Miasta Opola procedury delegowania pracowników w podróż służbową krajową lub zagraniczną. Uchybienia te dotyczą delegacji o nr :
OR-III.2343.226.2014 (cel wyjazdu – szkolenie we Wrocławiu w dniach 15-16.05.2014 r.). Delegowany pracownik złożył w sprawie ustne wyjaśnienia, z których wynika, że podróż służbową odbył samochodem prywatnym wraz z trzema innymi osobami w związku z odmową przydzielenia samochodu służbowego.
OR-III.2343.258.2014 (cel wyjazdu – szkolenie we Wrocławiu w dniu 16.05.2014 r.). Delegowany pracownik złożył w sprawie ustne wyjaśnienia, z których wynika, iż zapomniał przedłożyć w terminie rozliczenie w związku z dużą ilością obowiązków służbowych.
OR-III.2343.461.2014 ( cel wyjazdu – szkolenie w Katowicach w dniu 10.07.2014 r.). Delegowany pracownik w przeprowadzonej rozmowie wyjaśnił, że zgubił bilet i nie mógł w związku z tym dokonać rozliczenia.
W tabeli nr 2 przeanalizowano prawidłowość rozliczania kosztów podróży służbowej pod kątem zgodności z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W związku z powyższym spośród 100 losowo wyłonionych do kontroli poleceń wyjazdu służbowego szczegółową kontrolą objęto 20 poniżej wymienionych delegacji w tym czterech, dla których pobrano zaliczkę i pozostałych szesnastu, w których poniesione zostały przez delegowanego koszty wyjazdu służbowego.
TAB nr 2
Lp.
|
Nr delegacji
|
Rozliczenie kosztów podróży służbowej
|
Uwagi
|
Rodzaj delegacji i główne dane niezbędne do jej rozliczenia
|
Rozliczenie delegacji
|
1
|
OR-III.2343.6.2014
|
- delegacja zagraniczna (Czechy) 4,5 doby
- dieta dzienna 41€
- zaliczka 120€
- ryczałt na dojazdy 5 dób 10% z 41€
- kurs dnia 1€ = 4,3061
|
- dieta 4,5 doby x 41 €=184,50 €
- śniadanie 4 doby x 15% z 41 € = 24,60 €
- kolacje 4 doby x 30% z 41 € = 49,20 €
- dojazdy, przejazdy 20,50 €
184,50 € – 24,60 € – 49,20 € = 110,70 €
110,70 € + 20,50 € = 131,20 €
131,20 € wydatek – 120,00 € zaliczka = 11,20 €
do wypłaty 11,20 € x kurs dnia 4,3061 = 48,23 zł
|
Bez uwag
|
2
|
OR-III.2343.36.2014
|
- delegacja krajowa
- stawka za 1 km przebiegu pojazdu 0,8358 zł x 36 km = 30,08 zł
- do wypłaty 30,08 zł
|
- samochód własny stawka za 1 km = 0,8358
- przejechane kilometry 36
|
Bez uwag
|
3
|
OR-III.2343.73.2014
|
- delegacja zagraniczna (Czechy) 4,5 doby
- dieta dzienna 41€
- zaliczka 140€
- ryczałt na dojazdy 3 doby 10% z 41€
- kurs dnia = 4,2955
|
- dieta 4,5 doby x 41 €=184,50 €
- śniadanie 4 doby x 15% z 41 € = 24,60 €
- dojazdy przejazdy 12,30 €
184,50 € – 24,60 € + 12,30 € = 172,20 €
172,20 € wydatek – 140,00 € zaliczka = 32,20 €
do wypłaty 32,20 € x kurs dnia 4,2955 = 138,31 zł
|
Bez uwag
|
4
|
OR-III.2343.113.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 50% od 8 do 12 godz.
|
- dieta 50% od 8 godz. do 12 godz. = 15,00 zł
do wypłaty 15,00 zł
|
Bez uwag
|
5
|
OR-III.2343.192.2014
|
- delegacja krajowa
- koszty przejazdu koleją w obie strony (bilety kolejowe)
|
- koszty przejazdu koleją 18,60 zł + 15,81 zł = 34,41 zł
- do wypłaty 34,41 zł
|
Bez uwag
|
6
|
OR-III.2343.245.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta pełna 2 doby ponad 12 godz.
- śniadanie 2 doby
- pozostałe koszty (parking)
|
- dieta 2 doby x 30,00 zł = 60 zł
- śniadanie 2 doby x 25% diety = 13,80 zł
- koszty parkingu 2,00 zł
60,00 zł + 13,80 zł + 2,00 zł = 75,80 zł
- do wypłaty 75,80 zł
|
Bez uwag
|
7
|
OR.III.2343.276.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta pełna powyżej 12 godz.
|
- dieta 100% powyżej 12 godz. = 30,00 zł
do wypłaty 30,00 zł
|
Bez uwag
|
8
|
OR-III.2343.338.2014
|
- delegacja krajowa
- ryczałt na dojazdy 2 doby
- dieta pełna powyżej 12 godz.
|
- ryczałt na dojazdy 2 doby x 6,00 zł 12,00 zł
- śniadanie 1 x 25% diety = 7,50 zł
- dieta 60,00 zł – 30,00 zł (2 x15,00 zł obiad) – 7,50 zł śniadanie = 22,50 zł
12,00 zł + 22,50 zł = 34,50 do wypłaty
|
Bez uwag
|
9
|
OR-III.2343.375.2014
|
- delegacja zagraniczna (Czechy) 2,5 doby
- dieta dzienna 41€
- zaliczka 35 €
- śniadanie 2 doby x 15%
- obiad 2 doby x 30%
- kolacja 2 doby x 30%
- kurs dnia 1€ = 4,2943
|
- dieta 2,5 doby x 41 €=102,50 €
- śniadanie 2 doby x 15% z 41 € = 12,30 €
- obiad 2 doby x 30% z 41 € = 24,60 €
- kolacje 2 doby x 30% z 41 € = 24,60 €
102,50 € – 12,30 € – 24,60 € - 24,60 € = 41 €
41,00 € wydatek – 35,00 € zaliczka = 6,00 €
do wypłaty 6,00 € x kurs dnia 4,2943 = 25,77 zł
|
Bez uwag
|
10
|
OR-III.2343.377.2014
|
- delegacja zagraniczna (Czechy) 1,5 doby
- dieta dzienna 41€
- zaliczka 35 €
- śniadanie 1 doba x 15%
- kolacja 1 doba x 30%
- kurs dnia 1€ = 4,2943
|
- dieta 1,5 doby x 41 € = 54,67 €
- śniadanie 1 doba x 15% z 41 € = 6,15 €
- kolacje 1 doba x 30% z 41 € = 12,30 €
54,67 € – 6,15 € – 12,30 € = 36,22 €
36,22 € wydatek – 35,00 € zaliczka = 1,22 €
do wypłaty 1,22 € x kurs dnia 4,2943 = 5,24 zł
|
Bez uwag
|
11
|
OR-III.2343.406.2014
|
- delegacja krajowa
- inne wydatki (przejazd autostradą A4)
- mniej niż 8 godz. dieta nie przysługuje
|
- inne wydatki – opłata za autostradę A4 5,80 zł+6,90 zł+1,10 zł
= 13,80 zł
- do wypłaty 13,80 zł
|
Bez uwag
|
12
|
OR-III.2343.465.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 100% powyżej 12 godz.
|
- dieta 100% powyżej 12 godz. = 30,00 zł
- do wypłaty 30,00 zł
|
Be uwag
|
13
|
OR.III.2343.479.2014
|
- delegacja zagraniczna (Włochy) 3,5 doby
- dieta dzienna 48 €
- zaliczka 75 €
- śniadanie 3 doby x 15%
- obiad 2 doby x 30%
- kolacja 3 doby x 30%
- kurs dnia 1€ = 4,3377
|
- dieta 3,5 doby x 48 €=168,00 €
- śniadania 3 doby x 15% z 48 € = 21,60 €
- obiady 2 doby x 30% z 48 € = 28,80 €
- kolacje 3 doby x 30% z 48 € = 43,20 €
168,00 € – 21,60 € – 28,80 € - 43,20 € = 74,40 €
74,40 € wydatek – 75,00 € zaliczka = 0,6 €
do wypłaty 0,6 € x kurs dnia 4,3377 = 2,60 zł
|
Bez uwag
|
14
|
OR-III.2343.509.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 50% od 8 do 12 godz.
|
- dieta 50% od 8 do 12 godz. 15,00 zł
- do wypłaty 15,00 zł
|
Bez uwag
|
15
|
OR-III.2343.567.2014
|
- delegacja krajowa
- inne wydatki (przejazd autostradą A4)
|
- inne wydatki – opłata za autostradę A4 6,90 zł+6,90 zł = 13,80 zł
- do wypłaty 13,80 zł
|
Bez uwag
|
16
|
OR-III.2343.617.2014
|
- delegacja krajowa
- ryczałt na dojazdy
- koszty przejazdu koleją w obie strony (bilety kolejowe)
|
- ryczałt na dojazdy 12,00 zł – 2 doby x 6 zł
- koszty przejazdu koleją 11,70 zł + 8,19 zł + 8,19 zł + 14,90 zł = 42,98 zł
- 12,00 zł + 42,98 zł = 54,98 zł do wypłaty
|
Bez uwag
|
17
|
OR-III.2343.662.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 50% 8 do 12 godz.
- samochód własny stawka za 1 km = 0,8358
- przejechane kilometry 440
|
- dieta 50% od 8 do 12 godz. 15,00 zł
- stawka za 1 km przebiegu pojazdu 0,8358 zł x 440 km = 367,75 zł
- do wypłaty 367,75 zł
|
Bez uwag
|
18
|
OR-III.2343.747.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 50% 8 do 12 godz.
- inne wydatki ( przejazd autostradą A4)
|
- dieta 50% od 8 do 12 godz. 15,00 zł
- inne wydatki – opłata za autostradę A4 6,90 zł+6,90 zł = 13,80 zł
dieta 15,00 zł + 13,80 opłata autostrady A4 = 28,80 zł do wypłaty
|
Bez uwag
|
19
|
OR-III.2343.723.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta 50% 8 do 12 godz.
|
- dieta 50% od 8 do 12 godz. 15,00 zł
- do wypłaty 15,00 zł
|
Bez uwag
|
20
|
OR-III.2343.728.2014
|
- delegacja krajowa
- dieta
- koszty przejazdu koleją w obie strony (bilety kolejowe)
|
- dieta 22,50 zł
- koszty przejazdu koleją 15,81 zł + 15,81 zł = 31,62 zł
- 22,50 zł + 31,62 zł = 54,12 zł do wypłaty
|
Bez uwag
|
W wyniku przeprowadzonej szczegółowej analizy wymienionych w powyższej tabeli rozliczeń wyjazdów służbowych pracowników Urzędu Miasta Opola w 2014 r. ustalono, że nieprawidłowości w tym zakresie nie występują (akta kontroli tom I s. 138 do 147).
W zakresie optymalizacji procedury delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową lub zagraniczną
W celu ustalenia możliwości optymalizacji procedury delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną zespół kontrolny przeprowadził rozmowy z Zastępcą Naczelnika Wydziału Organizacyjnego Panią Anną Kwiatkowską - Kazimierską oraz Kierownikiem Referatu Kadr(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2016 r. poz.922). Rozmowy dotyczyły oczekiwań i potrzeb w zakresie ewentualnych zmian w funkcjonującej procedurze. Wymienione osoby nie zgłosiły potrzeby modyfikacji procedury.
Ponadto zespół kontrolny przeanalizował na podstawie losowo wybranych delegacji prawidłowość realizacji procedury. Spostrzeżenia i ustalenia przedstawione zostały w niniejszym protokole. Większość stwierdzonych rozbieżności dotyczyła kwestii porządkowych i zadaniem zespołu kontrolnego nie wymaga działań korekcyjnych. Biorąc pod uwagę sposób funkcjonowania procedury oraz jej praktyczne zastosowanie kontrolujący proponują jednak aby wyłączyć z obowiązku wypełniania wniosku podróży służbowej umieszczanego w systemie SOD trzy dni przed planowaną podróżą Prezydenta, jego zastępców, Skarbnika oraz Sekretarza Miasta Opola. Powyższa propozycja wynika z tego, iż w praktyce występują przypadki podejmowania decyzji o konieczności podróży służbowej ww. osób w terminie krótszym niż trzy dni przed wyjazdem, a czasem bezpośrednio tuż przed nim.
Z poczynionych ustaleń zespołu kontrolnego wynika, że badana procedura nie stanowi dużego obciążenia dla pracowników delegowanych w podróż służbową. W dużej części wynika to z tego, iż istotna część czynności realizowana jest przez wyznaczonych pracowników Wydziału Organizacyjnego. Taką sytuację zespół kontrolny ocenia pozytywnie.
Ponadto zespół kontrolny zwrócił uwagę na fakt podpisywania przez Prezydenta Miasta Opola złącznika nr 5 do procedury – ewidencji przebiegu pojazdu. Zdaniem kontrolujących cedowanie na Prezydenta Miasta obowiązku weryfikacji rozliczenia przebiegu pojazdu jest nieadekwatne do pełnionej przez niego funkcji. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez pracowników Wydziału Organizacyjnego w 2015 r. obowiązek ten został przekazany na zasadzie upoważnienia innym pracownikom Urzędu Miasta.
Zespół kontrolny zwrócił również uwagę na zbieżność oraz podobieństwo zapisów pkt 5 ppkt 3 i 19 procedury. W obu przypadkach zapisy procedury odnoszą się do zwrotu wniosku wnioskodawcy w przypadku jego nieprawidłowego wypełnienia.
Podsumowanie wyników kontroli
Na podstawie przeprowadzonego postępowanie kontrolnego w zakresie prawidłowości funkcjonowania procedury dotyczącej delegowania pracowników Urzędu Miasta Opola w podróż służbową krajową lub zagraniczną oraz prawidłowości rozliczania kosztów podróży służbowej na próbie 100 losowo wybranych delegacjach zespół kontrolny stwierdził między innymi:
- Przekroczenia przez delegowanych pracowników terminu udostępnienia wniosku podróży służbowej w SOD. Przekroczenia te wahały się w przedziale od 1 do 3 dni a w jednym przypadku wyniosły nawet 15 dni.
- Brak pod wnioskiem delegowanego pracownika polecenia wyjazdu służbowego w 17 przypadkach ( w tym 15, w których nie poniesiono żadnych kosztów oraz 2, w których takie koszty wystąpiły).
- Przekroczenia terminu rozliczenia kosztów wyjazdu służbowego przez delegowanych pracowników w przedziale od 4 do 17 dni.
- Nie złożenie przez delegowanych pracowników rozliczenia poniesionych kosztów wyjazdu służbowego z nieznanych przyczyn w 3 przypadkach.
- W jednym przypadku pomimo kompletności wniosku podróży służbowej, polecenie wyjazdu nie zostało odpowiednio wypełnione i podpisane przez delegowanego pracownika.
- Rozliczania delegacji przez delegowanych pracowników pod kątem finansowym przeprowadzone zostały zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem
Ustalono ponadto, iż w dwóch przypadkach na 100 skontrolowanych wniosek podróży służbowej został anulowany gdyż podróż nie odbyła się. Odpowiednia adnotacja umieszczona została na niezrealizowanych wnioskach.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono Naczelnikom kontrolowanych Wydziałów.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. dyrektor jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:....................
|