KW-I.1712.00002.2014
|
Opole, 28 maja 2014 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 12 /14
|
Jednostka kontrolowana
|
Referat Lokalowy
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 20.03.2014 r. do 18.04.2014 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość przyznawania mieszkań komunalnych przez ówczesny Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym
|
Okres objęty kontrolą
|
2013 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Izabela Baryłowicz- kierownik referatu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Izabela Baryłowicz- kierownik referatu, pracownicy merytoryczni referatu
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– inspektor
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- inspektor
|
Podstawy prawne
1. Uchwała nr XLVII/608/01 Rady Miasta Opole z roku 2001 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości przyznawania mieszkań komunalnych w tym w szczególności w zakresie zgodności z kryteriami zawartymi w uchwale Rady Miasta Opola.
Kryteria
1. Zgodnie z § 1 w/w uchwały - Uchwała reguluje zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zaspokajania mieszkaniowych potrzeb członków wspólnoty samorządowej miasta Opola, spełniających warunki zawarte w przepisach ustawy oraz ustala zasady i kryteria wyboru osób, z którymi będą zawierane umowy najmu.
2. Zgodnie z § 2 w/w uchwały - Przez osoby, które nie mają zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych, rozumie się osoby nie posiadające samodzielnego tytułu prawnego do lokalu, jeżeli:
- zamieszkują w lokalu, w którym na jedną osobę uprawnioną przypada mniej niż 5 m2 powierzchni mieszkalnej lub w lokalu nie nadającym się na stały pobyt ludzi,
- opuszczają dom dziecka po osiągnięciu pełnoletności i nie mają możliwości zamieszkania w innym lokalu,
- pozbawione zostały mieszkania wskutek klęski żywiołowej, katastrofy, pożaru lub innych zdarzeń losowych.
3. Zgodnie z § 3 w/w uchwały - Umowa najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy może być zawarta z osobą:
- która nie ma zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych, jeżeli średni miesięczny dochód brutto na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przydział lokalu nie przekracza 200 % najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników - w gospodarstwie jednoosobowym, 100 % - w gospodarstwie wieloosobowym i została zakwalifikowana do dokonania na własny koszt remontu lokalu. Zawarcie umowy najmu lokalu poprzedza się sprawdzeniem danych o wielkości dochodów podanych we wniosku.
- zajmującą dotychczas część lokalu wspólnego, jeżeli zostanie opróżniona inna część tego lokalu, objęta dotychczas odrębną umową najmu,
- która przekaże lokal dotychczas zajmowany do dyspozycji gminy w zamian za lokal dostarczony przez gminę,
- która po rozwiązaniu umowy najmu z powodu zadłużenia z tytułu czynszu nadal używa lokal mieszkalny, jeżeli zostanie uregulowane zadłużenie wraz z należnymi odsetkami,
- która nie posiada tytułu prawnego do lokalu umożliwiającego prowadzenie w nim działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki, nie ma pracowni do prowadzenia takiej działalności i dokona na własny koszt remontu lokalu.
4. Zgodnie z § 4 w/w uchwały - Spośród uprawnionych do zawarcia umowy najmu pierwszeństwo przysługuje osobom wymienionym w § 3 pkt 3 i pkt 4.
5. Zgodnie z § 5 w/w uchwały:
- Umowa najmu lokalu socjalnego, wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, może być zawarta z osobą, która nie posiada tytułu prawnego do lokalu, nie ma zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych i znalazła się w niedostatku.
- Przez osobę, która znalazła się w niedostatku, rozumie się osobę, której średni miesięczny dochód brutto na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie lokalu nie przekracza 150 % najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 100 % - w gospodarstwie wieloosobowym.
- Dane zawarte we wniosku podlegają sprawdzeniu przed zawarciem umowy najmu.
- Umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas oznaczony 1 roku z możliwością przedłużenia na dalszy czas oznaczony, jeżeli w dniu złożenia wniosku o przedłużenie umowy dochody najemcy wymienione w ust. 2 nie zostały przekroczone o więcej niż 15 %.
6. Zgodnie z § 7 w/w uchwały - Kontrola społeczna realizowana jest przez Społeczną Komisję Mieszkaniową opiniującą wnioski o najem lokali i lokali socjalnych z wyłączeniem spraw określonych w § 3 pkt 5, § 6 i § 10.
7.Zgodnie z § 8 w/w uchwały:
Umowa najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy może być zawarta z osobą, która pozostała w lokalu opuszczonym przez dotychczasowego najemcę, jeżeli jest jego pełnoletnim zstępnym, wstępnym lub osobą, wobec której dotychczasowy najemca ma obowiązek alimentacyjny stwierdzony prawomocnym wyrokiem sądowym i nie ma warunków do zamieszkania w lokalu lub budynku, stanowiącym nowe miejsce zamieszkania najemcy.
8. Zgodnie z § 9 w/w uchwały:
- Za zgodą Rady Miasta Opola dopuszcza się możliwość wynajmu lokalu mieszkalnego z zasobów gminy bez względu na warunki materialne i mieszkaniowe osobie niezbędnej dla miasta Opola z uwagi na rodzaj,
- Przepis ust. 1 dotyczy osoby zamieszkałej poza terenem miasta Opola i nie posiadającej samodzielnego mieszkania bądź pozostawiającej zajmowany lokal w dyspozycji wynajmującego.
9. Zgodnie z §11 w/w uchwały:
- Zarząd Miasta Opola zatwierdza corocznie listy osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu lokalu i lokalu socjalnego.
- Oprócz list wymienionych w ust. 1, w razie konieczności, mogą być sporządzane listy dodatkowe.
- Osoby wymienione w ust. 1, którym nie wskazano lokalu w danym roku, uwzględnia się w listach zatwierdzonych do realizacji na kolejny rok.
10. Zgodnie z §17 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola:
Naczelnicy ponoszą odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem wykonywanie zadań przypisanych wydziałom.
Do zadań naczelników należy w szczególności:
- określanie w drodze zarządzeń wewnętrznych zatwierdzanych przez Prezydenta:
- organizacji pracy wydziału,
- zasad kontroli wewnętrznej w wydziale,
- dokonywanie podziału czynności, uprawnień i odpowiedzialności między pracowników wydziału.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z procedurami postępowania oraz z zasadami przydziału mieszkań określonych w uchwale Rady Miasta. Dokonano analizy wszystkich lokali socjalnych i do remontu oraz realizowanych na podstawie wyroków eksmisyjnych wskazanych do przydziału w 2013 r. pod kątem zgodności z zasadami określonymi w uchwale, ustalenia czy zachodziły przesłanki co do zasadności przydziału w trybie przyspieszonym, ustalenia przypadków nie przydzielania mieszkań osobom spełniającym warunki oraz ustalenia przyczyn i zasadności ich odmowy. Ustalono okresy oczekiwania na przydział mieszkań (w tym najdłuższy i najkrótszy).
Ponadto dokonano analizy dokumentacji organizacyjnej wydzielonego z Wydziału Zarządzania Zasobem Komunalnym Referatu Lokalowego.
USTALENIA KONTROLI
W zakresie spraw organizacyjnych
Zgodnie z Zarządzeniem Nr OR-I.120.1.125.2013 Prezydenta Miasta Opola zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola z dnia 29.11.2013 r. Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym uległ likwidacji z dniem 01.12.2013 r. (akta kontroli tom I s. 1-6) Dokumentację dotyczącą przedmiotu kontroli wraz z zadaniami po zlikwidowanym Wydziale Zarządzania Zasobem Komunalnym. przejął Referat Lokalowy. Ustalono, że Wydział nie posiadał opracowanych na piśmie procedur postępowania w tym zakresie. Z ustnych wyjaśnień pracowników merytorycznych Referatu Lokalowego, wynika, że do zadań ówczesnego Wydziału, a obecnie Referatu Lokalowego należy przyjmowanie i rejestracja wniosków, ich opracowywanie i przedkładanie na posiedzenia Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
Ustalono ponadto, iż od chwili powstania Referatu Lokalowego tj. od 1grudnia 2013 r. do dnia zakończenia czynności kontrolnych w referacie brak jest zarządzenia wewnętrznego Kierownika dotyczącego organizacji pracy, o którym mowa w §17 Regulaminu Organizacyjnego. Ponadto Referat nie posiada opisów stanowisk pracy, zapisów dotyczących prowadzonych pisemnych rejestrów (akta kontroli tom I s. 45-50) oraz pisemnych procedur postępowania dla zadań prowadzonych przez kontrolowany Referat. Opracowanie i wprowadzenie wymienionych zarządzeń w tym zarządzenia dotyczącego stosowania procedur postępowania dla zadań prowadzonych przez kontrolowaną jednostkę ma na celu ich ujednolicenie w sprawach prowadzonych przez ówczesny Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym oraz w związku z wprowadzeniem na terenie Urzędu Miasta Opola certyfikatu jakości ISO – 9001 z dniem 31 grudnia 2007 r.
Z wyjaśnień kierownika Referatu wynika, iż przyjęty sposób postępowania w tym zakresie jest kontynuacją zasad wypracowanych w ówczesnym Wydziale Zarządzania Zasobem Komunalnym.
W zakresie przydziału lokali socjalnych z listy oczekujących
Na podstawie listy rodzin oczekujących na przydział lokalu socjalnego ustalono, że na dzień 01.01.2013 r. na liście oczekujących było 85 rodzin. W 2013 r. wpłynęło 126 wniosków o przydział lokali socjalnych z czego 29 zaopiniowano pozytywnie. Raz w miesiącu na posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej opiniowane są wnioski rodzin ubiegających się o przydział lokalu socjalnego.
W 2013 r. wskazano 16 skierowań do najmu na lokale socjalne ( w tym 8 skierowań na ten sam lokal socjalny w którym rodzina już zamieszkiwała ale nie posiadała ważnej umowy najmu z powodu zadłużenia lub nie przedłużenia z innych powodów ).
Na dzień 31.12.2013 r. (uwzględniając dodatkowe listy na których dopisano 15 rodzin) na liście oczekujących na lokal socjalny pozostawało 84 rodzin. Szczegółowe dane w zakresie 16 skierowań do najmu lokali w 2013 r. przedstawia poniższa tabela:
Lp
|
Adres wskazanego lokalu
|
Data złożenia wniosku
|
Data
wskazania
lokalu do do zasiedlenia
|
Uwagi
|
Okres oczekiwania na
przydział lokalu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
|
04.04.2008
|
28.02.2013
|
Nie przedłużona umowa
skierowanie na ten sam lokal
socjalny
|
4 lata
i 10 miesięcy
|
2
|
30.10.2007
|
12.03.2013
|
Zamiana lokalu na większy – powiększająca się rodzina
|
5 lat i 4 miesiące
|
3
|
20.01.2012
|
30.04.2013
|
Zamieszkiwali w garażu, Przyznano ze Względu na Warunki Mieszkaniowe
|
1 rok i 4 miesiące
|
4
|
13.01.2012
|
14.06.2013
|
Budynek przy ul. Gminnej Przeznaczony do Wyburzenia. Przyznano Niezwłocznie
|
1 rok i 5 miesięcy
|
5
|
10.05.2013
|
07.06.2013
|
W związku z chorobą nie przedłużyła umowy. Komisja pozytywnie zaopiniowała
ponowny wniosek Na ten sam lokal socjalny.
|
27 dni
(krótki okres
Oczekiwania)
|
6
|
29.06.2012
|
07.06.2013
|
Brak przedłużenia umowy. Złożyła ponowny wniosek. Komisja rozpatrzyła pozytywnie
|
11 miesięcy i 9 dni
|
7
|
31.07.2012
|
07.06.2013
|
Brak przedłużenia umowy. Złożony ponowny wniosek
komisja rozpatrzyła pozytywnie.
|
10 miesięcy i 7 dni
|
8
|
06.06.2013
|
20.06.2013
|
Przyznanie lokalu w związku z pożarem
|
15 dni
(krótki okres
oczekiwania)
|
9
|
06.06.2013
|
20.06.2013
|
Przyznanie lokalu w związku z pożarem
|
15 dni (krótki okres
oczekiwania)
|
10
|
06.05.1999
|
27.09.2013
|
Przyznano z listy oczekujących
|
14 lat i 4 miesiące
|
11
|
13.06.2012
|
27.06.2013
|
Budynek przy ul. Gminnej
przeznaczony do wyburzenia. Przyznano niezwłocznie
|
1 rok
|
12
|
07.05.2013
|
23.09.2013
|
Nie przedłużona umowa. Skierowanie na ten sam lokal socjalny
|
4 miesiące i 16 dni
|
13
|
22.02.2013
|
23.09.2013
|
Nie przedłużona umowa. Skierowanie na ten sam lokal socjalny
|
7 miesięcy i 2 dni
|
14
|
22.03.2013
|
22.09.2013
|
Nie przedłużona umowa Skierowanie na ten sam lokal socjalny
|
5 miesięcy 16 dni
|
15
|
20.01.2011
|
24.10.2013
|
Przyznano z listy Oczekujących
|
2 lata i 9 miesięcy
|
16
|
29.06.2012
|
26.11.2013
|
Po spłacie zadłużenia przyznano ten sam lokal.
|
1 rok i 5 mcy
|
Z powyższej tabeli wynika, że najdłuższy okres oczekiwania na przydział lokalu socjalnego z listy osób oczekujących wynosił 14 lat i 4 miesiące (poz. 10), a najkrótszy 15 dni (poz.8).
Do szczegółowej analizy wytypowano po trzy postępowania o najdłuższym okresie oczekiwania poz. 1, 2 i 10 z tabeli oraz o najkrótszym okresie poz. 5, 8 i 9. (akta kontroli tom I s. 7-8)
Długi okres oczekiwania
Poz. 1 z tabeli - (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- wniosek złożono 11.02.2008 r. a wskazanie do najmu nastąpiło 28.02.2013 r. Wnioskodawca zamieszkuje w lokalu socjalnym. Z uwagi na zadłużenie nie przedłużono ww. umowy najmu na lokal socjalny. Po spłacie zadłużenia wnioskodawca nie zwracał się do Wydziału o ponowne zawarcie umowy najmu z uwagi na jego stan zdrowia ( sprawy związane z lokalem socjalnym załatwiała jego siostra, która dnia 21.01.2013 r. złożyła prośbę o ponowne zawarcie umowy najmu przy(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)).
(akta kontroli tom I s. 9-16).
Poz. 2 z tabeli -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– wniosek złożono w 28.08.2007 r. a wskazanie do najmu nastąpiło 12.03.2013 r. Lokal przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)a w którym zamieszkiwała rodzina był lokalem socjalnym. Z uwagi na powiększenie się rodziny wnioskodawczyni złożyła w dniu 28.08.2007 r., wniosek większy lokal socjalny. Okres oczekiwania pięcioletni był spowodowany tym, że rodzina wnioskodawczyni sukcesywnie się powiększała a gmina nie posiadała lokalu socjalnego o odpowiednim metrażu ( 5 m2 na 1 osobę). Obecnie ośmioosobowa rodzina ponownie oczekuje na przydział lokalu socjalnego o większym metrażu.
(akta kontroli tom I s. 17-22).
Poz. 10 z tabeli -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– wniosek złożono dnia 07.04.1999 r. a propozycja lokalu socjalnego do najmu nastąpiła 20.06.2013 r. Powodem tak długiego oczekiwania był fakt, iż pomimo wymeldowania wnioskodawcy z meldunku stałego przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)w Opolu, ww. pomieszkiwał u swojej matki a lokale socjalne były wskazywane przede wszystkim rodzinom wielodzietnym i matkom samotnie wychowującym dzieci. (akta kontroli tom I s. 23-28).
Krótki okres oczekiwania
Poz. 5 z tabeli -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– wniosek złożono 06.05.2013 r. a wskazanie do najmu nastąpiło 07.06.2013 r. Wnioskodawczyni zamieszkiwała w lokalu socjalnym lecz z powodu choroby nie przedłużyła umowy najmu. Z uwagi na stan zdrowia wnioskodawczyni wskazane było pilne rozpatrzenie ponownie wniosku o lokal socjalny i skierowanie na ten sam lokal. Wnioskodawczyni zmarła 24.10.2013 r.
(akta kontroli tom I s. 29-33).
Poz. 8 z tabeli -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– wniosek złożono 06.06.2013 r. a wskazanie do najmu nastąpiło 20.06.2014 r. zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola nr XLVII/608/01 z dnia 18 października 2001r, w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (z późn. zm.), umowy najmu lokalu socjalnego stanowiącego własność gminy mogą być zawierane z osobami, które pozbawione zostały mieszkania wskutek klęski żywiołowej, katastrofy, pożaru lub innych zdarzeń losowych.
W maju 2013 r. spłonął budynek przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)w Opolu, w którym zamieszkiwali wnioskodawcy. (akta kontroli tom I s. 34-38).
Poz. 9 z tabeli -(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– wniosek złożono 06.06.2013 r. a wskazanie do najmu nastąpiło 20.06.2014 r. zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola nr XLVII/608/01 z dnia 18 października 2001r, w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (z późn. zm.), umowy najmu lokalu socjalnego stanowiącego własność gminy mogą być zawierane z osobami, które pozbawione zostały mieszkania wskutek klęski żywiołowej, katastrofy, pożaru lub innych zdarzeń losowych. W maju 2013 r. spłonął budynek przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)w Opolu, w którym zamieszkiwali wnioskodawcy.
(akta kontroli tom I s. 39-44).
W zakresie przydziału lokali socjalnych w związku z realizacją wyroków
W wyniku analizy dokumentacji w ww. zakresie zespół kontroli ustalił, że w 2013 r. zrealizowano 17 spraw dotyczących realizacji wyroków eksmisyjnych na lokale socjalne.
Natomiast 12 spraw znajduje się w trakcie realizacji ponieważ nie zostały w nich zakończone postępowania eksmisyjne. Z chwilą ich zakończenia przez komornika zostaną podpisane odpowiednie umowy najmu lokali socjalnych.
W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące poszczególnych lokali wskazanych w związku z realizacją wyroków:
Lp
|
Wyrok sądu z dnia
|
Skierowanie do lokalu socjalnego z dnia
|
Data
umowy
|
Uwagi
|
Okres oczekiwania na
przydział lokalu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
|
02.01.2013
|
01.02.2013
|
|
1 miesiąc
|
2
|
07.01.2013
|
21.02.2013
|
|
1 miesiąc
i 14 dn
|
3
|
07.01.2013
|
06.02.2013
|
|
1 miesiąc
|
4
|
21.01.2013
|
25.01.2013
|
|
1 miesiąc
|
5
|
21.01.2013
|
25.04.2013
|
|
3 miesiące
i 14 dni
|
6
|
22.02.2013
|
08.03.2013
|
|
16 dni
|
7
|
28.02.2013
|
26.03.2013
|
|
1 miesiąc
|
8
|
28.02.2013
|
15.03.2013
|
|
15 dni
|
9
|
11.03.2013
|
07.06.2013
|
|
2 miesiące
i 26 dni
|
10
|
11.03.2013
|
26.04.2013
|
|
1 miesiąc
i 15 dni
|
11
|
18.04.2013
|
25.04.2013
|
|
7 dni
|
12
|
13.06.2013
|
10.07.2013
|
|
27 dni
|
13
|
28.08.2013
|
01.09.2013
|
|
3 dni
|
14
|
18.09.2013
|
01.10.2013
|
|
13 dni
|
15
|
03.10.2013
|
09.10.2013
|
|
7 dni
|
16
|
13.11.2013
|
09.01.2014
|
|
1 miesiąc
i 26 dni
|
17
|
06.12.2013
|
11.12.2014
|
|
1 rok
|
Szczegółowemu badaniu poddano realizację wyroku z pozycji nr 16 powyższej tabeli w związku z najdłuższym okresem oczekiwania (1 rok) spośród pozostałych 15, w których najdłuższy okres oczekiwania nie przekroczył 3 miesięcy i 14 dni. W trakcie analizy dokumentacji źródłowej zespół kontrolny ustalił, że realizacja eksmisji dotyczyła rodziny państwa (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)z lokalu mieszkalnego przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)w Opolu. Nastąpiła ona po roku z uwagi na to iż Gmina Opole nie posiadała odpowiedniego lokalu socjalnego dla trzyosobowej rodziny. W trakcie prowadzonego postępowania ustalono ponadto, iż w zakresie realizacji eksmisji nie ma konkretnych zasad kolejności wyroków, gdyż w praktyce należy kierować się niżej wymienionymi względami.
- sytuacją rodzinną eksmitowanych (kobiety w ciąży, niepełnosprawni, przewlekle chorzy ),
- wielkością uzyskanego lokalu socjalnego (5 m2 na jedną osobę ),
- wielkością odszkodowania jakie gmina musi płacić innym podmiotom z tytułu
niedostarczenia lokalu socjalnego,
- stanem technicznym lokalu mieszkalnego z jakiego jest realizowana eksmisja.
W oparciu o udostępnioną dokumentację ustalono, że Ogółem na realizację wyroków eksmisyjnych oczekuje około 380 rodzin (w tym 332 wyroki gminne, 22 wyroki prywatne, 9 wyroków Spółdzielni Mieszkaniowej, 6 wyroków PKP, 7 wyroków OSM, 5 wyroków pozostałych podmiotów).
Z wyjaśnień pracownika merytorycznego wynika, że w Referacie nie prowadzi się rejestru w sprawach eksmisyjnych a dokumenty związane z realizacją wyroków wpinane są bezpośrednio do segregatora. (akta kontroli tom I s. 8-9)
W zakresie przydziału lokali do remontu
Na podstawie podręcznego rejestru ustalono, że w 2013 r. wpłynęło 211 wniosków rodzin ubiegających się o najem mieszkania do remontu we własnym zakresie i na własny koszt, z tego 47 rodziny zostało wpisanych na listę osób oczekujących.
Wnioski osób ubiegających się o najem lokalu z zasobu Gminy Opole opiniowane są przez Społeczną Komisję Mieszkaniową. Posiedzenia Społecznej Komisji Mieszkaniowej odbywają się raz w miesiącu, na których rozpatrywane są wnioski. Zgodnie z zatwierdzoną przez Prezydenta Miasta Opola listą osób oczekujących na lokal do remontu we własnym zakresie i na własny koszy, na dzień 01.01.1013 r. było 181 rodzin. Są to rodziny oczekujące nawet od 2007 r.
Prowadzone czynności kontrolne ujawniły brak pisemnych procedur w tym zakresie.
Z wyjaśnień pracownika merytorycznego Referatu wynika, że przy wskazywaniu mieszkania do remontu brane są pod uwagę niżej wymienione zasady:
- kolejność złożenia wniosku i daty pozytywnej kwalifikacji wniosku przez Społeczną Komisję Mieszkaniową,
- wielkość lokalu mieszkalnego jakim w danej chwili dysponuje gmina (powierzchnia mieszkalna nie może być mniejsza niż 5 m2 na 1 osobę),
- ilość osób w rodzinie.
Rodziny którym nie wskazano w danym roku lokalu uwzględnia się w listach zatwierdzanych do realizacji na kolejny rok.
W 2013 r. do remontu wskazano 46 lokali dla rodzin z listy oczekujących na mieszkanie do remontu we własnym zakresie i na własny koszt.
W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące poszczególnych lokali wskazanych do remontu z którymi zostały zawarte umowy najmu w 2013 r.
(akta kontroli tom I s. 51).
Lp
|
Adres wskazanego lokalu
|
Data złożenia wniosku
|
Data
wskazania
|
Czas
oczekiwania
|
Data
zawarcia umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
|
08.06.2011 r.
|
20.03.2013 r.
|
1 rok i 9 m-cy
|
18.10.2013 r.
|
2
|
28.05.2009 r.
|
25.03.2013 r.
|
3 lata i 10 m-cy
|
30.10.2013 r.
|
3
|
24.02.2010 r.
|
11.04.2013 r.
|
3 lata i 6 m-cy
|
28.10.2013 r.
|
4
|
05.08.2011 r.
|
24.04.2013 r.
|
2 lata i 8 m-cy
|
12.11.2013 r.
|
5
|
14.11.2011 r.
|
28.01.2013 r.
|
1 rok i 2 m-ce
|
02.12.2013 r.
|
6
|
28.01.2011 r.
|
07.06.2013 r.
|
1 rok i 6 m-cy
|
02.12.2013 r.
|
7
|
22.11.2010 r.
|
06.06.2013 r.
|
2 lata i 6 m-cy
|
16.12.2013 r.
|
8
|
19.10.2007 r.
|
23.04.2013 r.
|
5 lat i 6 m-cy
|
13.12.2013 r.
|
9
|
09.03.2011 r.
|
08.03.2013 r.
|
2 lata
|
11.04.2013 r.
|
10
|
27.08.2009 r.
|
13.03.2013 r.
|
3 lata i 6 m-cy
|
20.06.2013 r.
|
11
|
15.04.2011 r.
|
18.03.2013 r.
|
1 rok i 11 m-cy
|
08.08.2013 r.
|
12
|
21.02.2007 r.
|
13.03.2013 r.
|
6 lat i 1 miesiąc
|
06.09.2013 r.
|
13
|
30.10.2009 r.
|
02.04.2013 r.
|
3 lata i 5 m-cy
|
07.09.2013 r.
|
14
|
10.07.2007 r.
|
09.04.2013 r.
|
5 lat i 9 m-cy
|
26.09.2013 r.
|
15
|
28.02.2011 r.
|
06.05.2013 r.
|
2 lata i 2 m-ce
|
08.01.2014 r.
|
16
|
25.11.2010 r.
|
04.03.2013 r.
|
2 lata i 3 m-ce
|
14.04.2014 r.
|
17
|
11.06.2010 r.
|
09.09.2013 r.
|
3 lata i 3 m-ce
|
21.03.2014 r.
|
18
|
13.04.2010 r.
|
28.08.2013
|
3 lata i 4 m-ce
|
28.02.2014 r.
|
19
|
14.10.2009 r.
|
11.04.2013
|
3 lata i 6 m-cy
|
14.01.2014 r.
|
20
|
31.07.2009 r.
|
10.04.2013
|
3 lata i 8 m-cy
|
13.01.2014 r.
|
21
|
30.12.2008 r.
|
11.04.2013
|
4 lata i 3 m-ce
|
04.02.2014
|
22
|
17.12.2008 r.
|
30.01.2013
|
4 lata i 1 m-c
|
24.02.2014 r.
|
23
|
19.12.2011 r.
|
03.09.2013
|
1 rok i 8 m-cy
|
21.02.2014 r.
|
24
|
12.09.2011 r.
|
24.06.2013
|
1 rok i 9 m-cy
|
24.02.2014 r.
|
25
|
24.11.2009 r.
|
22.03.2013
|
3 lata i 4 m-ce
|
10.03.2014 r.
|
26
|
21.03.2012 r.
|
12.11.2013
|
1 rok i 8 m-cy
|
09.04.2014 r.
|
Z przeprowadzonych badań dokumentacji źródłowej ustalono, że czas oczekiwania na mieszkanie do remontu to średnio okres ok. 4 lat. Zbyt mała ilość odzyskiwanych lokali (lokale odzyskiwane są jedynie z tzw. ruchu ludności) co zdecydowanie wydłuża okres oczekiwania na wskazanie mieszkania. W związku z tym propozycja lokalu dla danej rodziny uzależniona jest od metrażu mieszkania jakim w danej chwili dysponuje gmina oraz ilości osób w rodzinie. (akta kontroli tom I s. 51).
Szczegółowemu badaniu poddano indywidualną dokumentację wnioskodawców w których, czas oczekiwania pomiędzy złożeniem wniosku jego kwalifikacją przez Społeczną Komisję Lokalową a zawarciem umowy o najem lokalu wynosił powyżej 3 lat. Wyniki przeprowadzonej analizy przedstawiono poniżej:
Ad. 2. czas oczekiwania - 3 lata i 10 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu złożony w dniu 28.05.2009 r. i po uzupełnieniu wszystkich dokumentów na posiedzeniu w dniu 10.09.2009 r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała sprawę pozytywnie. Wnioskodawczynią była wychowanka Domu Dziecka.
W dniu 3.10.2011r., i 19.03.2012 r. wysłano propozycje mieszkania do remontu. Pisma, które były wysyłane wnioskodawczyni nie odbierała, ponieważ w tym czasie przebywała poza granicami kraju. We wrześniu 2012 r. powróciła do kraju i po przedłożeniu formularza i wyjaśnieniu nieobecności, dalej oczekiwała.
W dniu 15.3.2013 r. otrzymała propozycję mieszkania do remontu(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), którą przyjęła i w dniu 25.3.2013r. otrzymała skierowanie do zawarcia umowy o remont. W dniu 30.10.2013r. zakończyła remont i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.3. czas oczekiwania - 3 lata i 6 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu złożony w dniu 24.02.2010 r., który na posiedzeniu w dniu 04.03.2010 r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała pozytywnie. Rodzina 3 osobowa. Realizacja wniosków następuje zgodnie z data kwalifikacji przez Społeczną Komisję Mieszkaniowa. W dniu 4.04.2013 r. zaproponowano mieszkanie przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)w Opolu, które zostało przyjęte. W dniu 11.4.2013 r. wnioskodawca otrzymał skierowanie do zawarcia umowy o remont, a w dniu 28.10.2013 r. zakończył remont i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad. 8. czas oczekiwania – 5 lat i 6 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 19.10.2007 r. W dniu 29.10.2007r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała wniosek pozytywnie. Rodzina 1 osobowa. Brak kontaktu z wnioskodawcą (nie odbiera korespondencji) oraz zbyt mała liczba pozyskiwanych lokali z tzw. ruchu ludności zdecydowanie ogranicza realizację listy osób oczekujących na wskazanie mieszkania.
W dniu 14.09.2010r, 03,02,2011r, 03.01.2012r. zaproponowano wnioskodawcy mieszkania do remontu. Propozycje nie zostały przyjęte. W dniu 15.04.2013r. zaproponowano kolejny lokal (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.) w Opolu, który został przyjęty i w dniu 23.04.2013r. skierowano wnioskodawcę do zawarta umowa o remont. W dniu 13.12.2013r. remont zakończony i podpisana umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad. 10. czas oczekiwania 3 lata i 6 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 27.08.2009r. W dniu 1.10.2009r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała wniosek pozytywnie. Rodzina 3 osobowa. W dniu 02.08.2012r. otrzymali 1 propozycję z której zrezygnowali. W dniu 5.03.2013r. otrzymali 2 propozycję przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), która została przyjęta i w dniu 13.03.2013r. otrzymali skierowanie do zawarcia umowy o remont. Remont został zakończony i w dniu 20.06.2013r. zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad. 12. czas oczekiwania - 6 lat i 1 miesiąc.
Wniosek o najem lokalu socjalnego został złożony w dniu 21.02.2007r. i pozytywnie zakwalifikowany. Na prośbę wnioskodawcy w dniu 09.01.2009r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała pozytywnie o przeniesienie z listy osób oczekujących na lokal socjalny na listę osób oczekujących na mieszkanie do remontu. Rodzina 2 osobowa. W dniu 15.06.2011r., 19.09.2011r., 07.02.2012r. zaproponowane wnioskodawcy lokale, które nie zostały przyjęte (trudna sytuacja finansowa wnioskodawcy). Następnie w dniu 5.03.2013r. zaproponowano lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 13.03.2013r. wnioskodawca otrzymał skierowanie do zawarcia umowy o remont. W dniu 6.09.2013r. remont zakończono i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.13. czas oczekiwania - 3 lata i 5 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 30.10.2009r. Po skompletowaniu dokumentów w dniu 02.12.2009r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała wniosek pozytywnie. Rodzina 3 osobowa – samotna matka z 2 dzieci. W dniu 14.02.2012r. zaproponowano lokal do remontu z którego wnioskodawczyni zrezygnowała. Drugi lokal zaproponowano w dniu 20.03.2013r. Mieszkanie(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), które zostało przyjęte i w dniu 2.04.2013r skierowano do zawarcia umowy o remont. Natomiast w dniu 7.10.2013r. po zakończonym remoncie została zawarto umowę najmu na wyremontowany lokal.
Ad.14. czas oczekiwania – 3 lata i 5 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 10.07.2007r., który na posiedzeniu w dniu 13.09.2007r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa pozytywnie zaopiniowała wniosek pozytywnie. Rodzina 1 osobowa. W dniu 19.09.2011r. zaproponowano lokal do remontu, który nie został przyjęty. Z uwagi na brak mieszkań 1 pokojowych nie realizowano wniosków osób 1 i 2 osobowych. W dniu 04.04.2013r. zaproponowano lokal przy(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 09.04.2013r. skierowano do zawarcia umowy o remont. W dniu 25.09.2013r. remont zakończono i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.17. czas oczekiwania - 3 lata I 3 miesiące
Formularz uaktualniający dane zawarte we wniosku o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 11.06.2010r. Na posiedzeniu w dniu 01.07.2010r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała sprawę pozytywnie. Rodzina 1 osobowa. Brak kontaktu (częsta zmiana adresu). W dniu 23.08.2013r. zaproponowano lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 9.09.2013r. skierowano do zawarcia umowy o remont. W dniu 17.03.2014r. remont został zakończony i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.18. czas oczekiwania – 3 lata i 4 miesiące.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 15.04.2010r., który na posiedzeniu w dniu 11.05.2010r Społeczna Komisja Mieszkaniowa zaopiniowała pozytywnie. Rodzina 3 osobowa (konkubinat). W dniu 9.08.2013r. zaproponowano lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 28.08.2013r. wydano skierowanie do zawarcia umowy o remont. W dniu 31.01.2014r. remont został zakończony i została zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.19. czas oczekiwanie – 3 lata i 6 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 14.10.2009r. i na posiedzeniu w dniu 20.01.2010r. Społecznej Komisji Mieszkaniowej pozytywnie zaopiniowany. Rodzina 3 osobowa. W dniu 20.03.2013r. wnioskodawca otrzymał 1 propozycje, z której zrezygnował. Następna propozycja w dniu 5.04.2013r. lokalu (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.) została przyjęta i w dniu 11.04.2013r. wydano skierowanie do zawarcia umowy o remont. W dniu 14.01.2014r. remont został zakończony i została zawarta umowa najmu po wykonanym remoncie.
Ad.20.czas oczekiwania – 3 lata i 8 miesięcy.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 31.07.2009r. i po uzupełnieniu dokumentów (brak sentencji wyroku o rozwodzie z poprzedniego związku), na posiedzeniu w dniu 4.03.2010 r. pozytywnie zaopiniowany przez Społeczną Komisję Mieszkaniową. Rodzina 3 osobowa. W dniu 14.03.2013r. wnioskodawca otrzymał 1 propozycję z której zrezygnował. Następna propozycja to lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 10.04.2013r. wydano skierowanie do zawarcia umowy o remont. W dniu 13.01.2014r. remont zakończono i podpisano umowę najmu na wyremontowany lokal.
Ad.21. czas oczekiwania – 4 lata i 3 miesiące.
Wniosek o najem lokalu do remontu został złożony w dniu 30.12.2008r. i negatywnie zaopiniowany prze Społeczną Komisję Mieszkaniową z uwagi na nie spełnione kryterium uchwały Rady Miasta Opola. Kilkakrotne odwołania od negatywnej opinii Komisji Mieszkaniowej oraz po przeprowadzonym wywiadzie przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w dniu 12.06.2019r. i po uzupełnieniu dokumentów - dla zaktualizowania danych we wniosku - w dniu 1.04.2010r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa pozytywnie zaopiniowała wniosek. Rodzina - 3 osobowa. W dniu 5.04.2013r. wnioskodawca otrzymał propozycję mieszkania przy(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.). Propozycja została przyjęta i w dniu 11.04.2013r. wydano skierowanie do zawarcia umowy o remont. Remont został zakończony w dniu 4.02.2014r. i zawarta umowa najmu na wyremontowany lokal.
Ad.22. czas oczekiwania – 4 lata i 1 miesiąc.
Wniosek o najem lokalu do remontu złożony w dniu 17.12.2008r. został pozytywnie zaopiniowany przez Społeczną Komisję Mieszkaniową na posiedzeniu w dniu 9.01.2009r. Rodzina - 3 osobowa. W dniu 5.05.2009r. i 22.03.2012r. zaproponowano lokale z których wnioskodawca zrezygnował. W dniu 22.01.2013r. zaproponowano lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), propozycja została przyjęta i w dniu 30.01.2013r. wydano skierowanie do zawarcia umowy o remont. Remont został zakończony w dniu 4.02.2014r. i podpisana umowa najmu na przedmiotowy lokal.
Ad.25. czas oczekiwanie – 3 lata i 4 miesiące.
Wniosek o najem mieszkania do remontu został złożony w dniu 24.11.2009r., który na posiedzeniu w dniu 17.12.2009r. Społeczna Komisja Mieszkaniowa pozytywnie zaopiniowała wniosek. Wnioskodawczynią była wychowanka Domu Dziecka. Z uwagi na trudną sytuację finansowa wychowanków Domu Dziecka – brak pomocy rodziny – lokale które są proponowane wychowankom Domu Dziecka powinny być w lepszym stanie technicznym. W dniu 11.03.2013r. zaproponowano lokal(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), który został przyjęty i w dniu 22.03.2013r. skierowano do zawarcia umowy o remont. W dniu 10.03.2014r. remont został zakończony i zawarta umowa najmu na ww lokal.
(akta kontroli tom I s. 51-123).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
............................................................................................................
............................................................................................................
|