KWiA-I-0913/5/07
|
Opole, 12.12.2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 24/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
15.10.2007 r. – 02.11.2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Jzabela Dziewulska-Gaj – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 57/2007
Nr 58/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych w okresie od 1 lipca 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. oraz od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
01.07.2006 r. do 30.06.2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Alicja Trychan – naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Alicja Trychan – Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– p.o. kierownika Referatu Prywatyzacji
|
Podstawy prawne
1. Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Opola z dnia 15 czerwca 2000 r. z późniejszymi zmianami.
2. Zarządzenie Nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta opola z późniejszymi zmianami.
3. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 01.142.1591 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71 poz. 838 z późniejszymi zmianami).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.177 z późniejszymi zmianami).
7. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1994 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz. U. Nr 9, poz. 30 z późniejszymi zmianami).
9. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r, w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319).
10. Zarządzenie Wewnętrzne Nr GNGiK. 0147-1/2006 naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji pracy Wydziału.
11. Zarządzenie Wewnętrzne Nr GNGiK. 0147-3/2006 naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji pracy Wydziału.
12. Zarządzenie Wewnętrzne Nr GNGiK. 0147-2/2006 r. naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006 r. w sprawie ustalenia zasad kontroli wewnętrznej.
Cel kontroli
1. Celem kontroli była ocena legalności, rzetelności i gospodarności postępowania przez Referat Prywatyzacji Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii przy sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych w tym:
a) w drodze przetargów pod zabudowę mieszkaniową rzemieślniczą i usługową,
b) na poszerzenie już posiadanych działek budowlanych dla poprawienia warunków ich zagospodarowania,
c) na poszerzenie już posiadanej nieruchomości dla poprawienia warunków ich zagospodarowania,
d) w drodze bezprzetargowej pod zabudowę mieszkaniową rzemieślniczą i usługową.
- Celem kontroli była również ocena prawidłowości dokumentowania oraz ewidencjonowania w formie wewnątrzwydziałowych rejestrów, ewidencji i dzienników, postępowań prowadzonych przez ww. Referat, z punktu widzenia skuteczności w przeciwdziałaniu powstawania nieprawidłowości i błędów.
Techniki zastosowane podczas postępowania
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie zgromadzonego materiału – sprawozdań za drugie półrocze 2006 r. i pierwsze półrocze 2007 r. o sprzedanych, nabytych i obciążonych nieruchomościach oraz o uzyskanych z tego tytułu dochodach i poniesionych wydatkach, dzienników, rejestrów i ewidencji, zarządzeń wewnętrznych naczelnika Wydziału, zakresów czynności pracowników, kadry kierowniczej oraz akt spraw.
Wymienione dowody zostały przeanalizowane w następującym zakresie:
ü Prawidłowości prowadzonych w referacie postępowań,
ü Rzetelności i legalności prowadzonych rejestrów i ewidencji,
ü Prawidłowości i skuteczności sprawowanego nadzoru kadry kierowniczej nad powierzonymi pracownikom zadaniami.
Poza analizą dokumentacji uzyskano w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych ustne wyjaśnienia od naczelnika Wydziału Alicji Trychan oraz p.o. kierownika Referatu Prywatyzacji (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w związku z prowadzonymi postępowaniami.
Analizą objęto całość zgromadzonego materiału w tym wszystkie akta spraw za okres objęty kontrolą. W oparciu o wytypowane do kontroli akta zbadano transakcje sprzedaży nieruchomości według kategorii mienia.
Informacje ogólne dotyczące funkcjonowania Referatu prywatyzacji wchodzącego w skład Wydziału
W oparciu o Zarządzenie Wewnętrzne Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii Nr GNGiK.0147-1/2006 z dnia 12 czerwca 2006 r. (akta kontroli tom I s. 1-8), Nr GNGi K..0147-3/2006 z dnia 27 września 2006 r. (akta kontroli I tom s. 9-17), w sprawie organizacji pracy Wydziału ustalono, że w badanym okresie pracą Wydziału kierowała:
§ Naczelnik Maria Rękas ( do 26 stycznia 2007 r.),
§ Pani Alicja Trychan ( od 5 marca 2007 r. p.o. Naczelnika Wydziału, a od 5 września 2007 r. Naczelnik Wydziału), które koordynowały i nadzorowały realizację zadań przypisanych Wydziałowi przy pomocy zastępcy:
§ Pani Grażyny Czapli – Zastępcy Naczelnika pełniącego funkcję Geodety Miejskiego,
§ Kierowników Referatów.
Zgodnie z zakresem kontroli badaniu poddano dokumentację Referatu Prywatyzacji, w którym na przestrzeni lat 2006 i 2007 zatrudnionych było 11 osób.
Wyżej wymienione zarządzenia dotyczące organizacji pracy wydziału oraz opisy stanowisk pracy (akta kontroli tom I s. 18-26), w sposób zadawalający precyzują podział dotyczący nadzoru prowadzonych postępowań, osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie Referatu, oraz w sposób szczegółowy określają jego zadania, i tak:
1. Nad całością spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami gminnymi nadzór sprawuje Naczelnik Wydziału, natomiast pracą Referatu Prywatyzacji kieruje kierownik tego Referatu.
2. Do szczegółowych zadań Referatu Prywatyzacji należało:
ü Sprzedaż lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych oraz małych domach mieszkalnych na rzecz najemców i w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu.
ü Sprzedaż lokali użytkowych na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu.
ü Sprzedaż budynków na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu.
ü Sprzedaż lub oddanie garaży najemcom wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntów.
ü Sprzedaż na własność lub oddanie w użytkowanie wieczyste działek budowlanych w drodze przetargu.
ü Sprzedaż na własność gruntów gminnych na rzecz ich użytkowników wieczystych.
ü Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste części przyległego gruntu niezbędnego dla poprawienia warunków zagospodarowania działek już posiadanych.
ü Przekazywanie gruntów na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i przejmowanie od nich gruntów zbędnych.
ü Uwłaszczenie przedsiębiorstw komunalnych.
ü Regulowanie stanów prawnych nieruchomości w trybie Kodeksu cywilnego poprzez między innymi zasiedzenie, poszukiwanie spadkobierców itp.
ü Przekazywanie nieruchomości na własność, w użytkowanie wieczyste lub użytkowanie na rzecz innych osób prawnych.
ü Realizacja roszczeń spółdzielni i organizacji społecznych o ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntów będących dotychczas w ich użytkowaniu.
ü Przejmowanie nieruchomości w drodze komunalizacji na wniosek gminy.
ü Wyposażanie nieruchomości gminnych osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
ü Przedłużanie terminu zabudowy działek budowlanych oraz prowadzenie spraw związanych ze zwrotem działek niezabudowanych w terminie.
ü Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób fizycznych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności.
ü Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób prawnych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności.
ü Aktualizacja dokumentów systemu zarządzania jakością i weryfikacja pod kątem przepisów prawnych.
ü Aktualizacja dokumentów zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rejestry.
Badaniu poddano prowadzony w Referacie Prywatyzacji w 2006 i 2007 r. rejestr dokumentujący proces postępowania w sprawach, w których nie są wydawane decyzje administracyjne, a obowiązuje tryb cywilno - prawny, to jest od momentu skompletowania dokumentacji niezbędnej do wszczęcia sprawy do chwili podpisania aktu notarialnego.
W związku z powyższym sprawdzeniu poddano dokumentację rejestracyjną dotyczącą :
- Sprzedanych gruntów – symbol klasyfikacyjny Rzeczowego Wykazu Akt – 72241-1. (akta kontroli tom I S. 27-34).
W celu zbadania sposobu rejestracji spraw jednorodnych analizie poddano prowadzony przez Referat Prywatyzacji rejestr pod kątem legalności, rzetelności, staranności oraz bieżącej kontroli dokonywanych wpisów, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków między gminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319) oraz Zarządzenia Wewnętrznego Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii Nr 1/2006 z dnia 12 czerwca 2006 r. oraz Nr 3/2006 z dnia 27 września 2006 r.
- Badaniu poddano wyżej wymienione Zarządzenia Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii wraz z załącznikami:
- Nr 2 (symbole oraz hasła klasyfikacyjne systematyzujące grupy spraw w poszczególnych rejestrach), (akta kontroli tom I S. 35-38)
- Nr 9 (wyciąg z jednolitego rzeczowego wykazu akt obowiązujący od 1 stycznia 2006 r.), (akta kontroli tom I s. 39-43)
Analiza wspomnianych Zarządzeń wykazała, iż zawierają one szczegółowe określenie zadań kontrolowanego Referatu w ramach struktury Wydziału, oraz wymieniają sprawy dotyczące podziału nadzoru zadań osoby ponoszącej bezpośrednią odpowiedzialność za jego pracę. Przedmiotowe dokumenty w swojej treści określają zasadę funkcjonowania prowadzonych w Wydziale rejestrów.
Zakres informacji jakie powinny zawierać rejestry wyszczególniono w załączniku Nr 2 do ww. Zarządzeń Wewnętrznych Naczelnika Wydziału. Ustalono również, że wpisów do przedmiotowych rejestrów dokonuje pracownik zgodnie z zakresem czynności a nadzór sprawuje odpowiedni kierownik Referatu.
W trakcie czynności kontrolnych ustalono, że podstawą prawną w oparciu o którą powinny funkcjonować rejestry jest zapis § 20 ust. 1-3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków między gminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 13 19). W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że istnieje pisemna dyspozycja dotycząca wprowadzenia rejestrów obowiązujących w Wydziale w tym rejestru sprzedaży gruntów zgodnie z załącznikiem Nr 2 do Zarządzenia Wewnętrznego Naczelnika Wydziału Nr GNGiK.0147-1/2006 z dnia 12 czerwca 2006 r. oraz Nr GNGiK.0147-3/2006 z dnia 27 września 2006 r. Zgodnie ze wspomnianym załącznikiem Nr 2 w sposób szczegółowy określone zostały informacje jakie powinny obejmować przedmiotowe rejestry.
- Kontroli poddano prowadzony w 2006 i 2007 r. rejestr sprzedaży gruntów pod kątem rzetelności dokonywanych wpisów, dokumentujących proces postępowania w sprawach, w których obowiązywał tryb cywilno – prawny (zakończony sporządzeniem i podpisaniem aktu notarialnego).
W oparciu o przedłożony do kontroli rejestr sprzedaży gruntów i zawarte tam wpisy ustalono, że prowadzony jest w formie tabelarycznej. Zawiera informacje dotyczące:
§ numeru teczki,
§ nabywcy nieruchomości gruntowej,
§ numeru karty mapy,
§ obrębu na którym zlokalizowana jest nieruchomość,
§ powierzchni nieruchomości w ha,
§ położenia nieruchomości (adres),
§ czy została sprzedana w całości,
§ czy została sprzedana na poszerzenie już istniejącej nieruchomości,
§ wartości nieruchomości,
§ rat należności,
§ daty i numeru zawarcia aktu notarialnego.
§ ewentualnych uwag dotyczących zbytej nieruchomości.
W oparciu o dokonane w zapisy stwierdzono, że na przestrzeni II półrocza 2006 r. oraz I półrocza 2007 r. dokonano rejestracji 19 spraw dotyczących sprzedaży gruntów na własność w drodze przetargów, w drodze bezprzetargowej oraz przekazania w drodze aportu na rzecz(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Informacje o sprzedaży zawarte w przedmiotowym rejestrze są zgodne z informacjami o przeprowadzonych transakcjach umieszczonych w sprawozdaniach za II półrocze 2006 r. i I półrocze 2007 r. o sprzedanych, nabytych i obciążonych nieruchomościach oraz o uzyskanych z tego tytułu dochodach i poniesionych wydatkach (akta kontroli tom I s. 44-47).
Analiza zapisów w przedmiotowym rejestrze wykazała jedno uchybienie polegające na braku umieszczenia w nim informacji identyfikującej osobę bezpośrednio odpowiedzialną za załatwienie sprawy.
Ustalenia szczegółowe dotyczące realizacji zadań za II półrocze 2006 r. oraz I półrocze 2007 r. przez Referat Prywatyzacji w zakresie:
1. sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych w drodze przetargów pod zabudowę mieszkaniową, rzemieślniczą i usługową,
2. sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych na poszerzenie już posiadanych działek budowlanych dla poprawienia warunków ich zagospodarowania,
3. oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych w celu poszerzenia już posiadanej nieruchomości dla poprawienia warunków ich zagospodarowania,
4. sprzedaży nieruchomości gruntowych w drodze bezprzetargowej,
5. przekazania w drodze aportu na rzecz OTBS gruntu przy ul. Hallera.
Badaniu poddano dwa sprawozdania sporządzone przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii z dnia 20 lutego 2007 r. i 28 czerwca 2007 r. o sprzedanych, nabytych i obciążonych nieruchomościach oraz o uzyskanych z tego tytułu dochodach i poniesionych wydatkach od 1 lipca 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. i od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.
W wyniku szczegółowej analizy ustalono, że Referat Prywatyzacji w wymienionym okresie dokonał:
- 9 sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych w drodze przetargów pod zabudowę mieszkaniową, rzemieślniczą i usługową na kwotę 6.603.970,00 zł,
- 5 sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych na poszerzenie już posiadanych działek budowlanych dla poprawienia warunków ich zagospodarowania za kwotę 101.491,00 zł,
- 1 nieruchomość gruntową oddano w użytkowanie wieczyste w celu poszerzenia już posiadanej nieruchomości dla poprawienia warunków ich zagospodarowania za kwotę 10.803,35 zł,
- 3 sprzedaży nieruchomości gruntowych w drodze bezprzetargowej na kwotę 142.000.00 zł
- Przekazania w drodze aportu na rzecz (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))o wartości 450.000.00 zł.
Kontrola i nadzór w prowadzonych postępowaniach dotyczących sprzedaży nieruchomości gruntowych w drodze przetargów i beprzetargowo
Badaniu poddano system rozpatrywania i załatwiania w Referacie Prywatyzacji spraw pod kątem legalności, rzetelności i gospodarności postępowania od momentu skompletowania dokumentacji niezbędnej do sprzedaży w drodze przetargu działek budowlanych oraz sprzedaży nie spełniających wymogów działki budowlanej, na poszerzenie nieruchomości już posiadanych do chwili ich realizacji. Celem badania było stwierdzenie, czy system załatwiania i rozpatrywania spraw zabezpieczał przed powstawaniem błędów, to znaczy czy przewidywał on skuteczną kontrolę ze strony przełożonych. Ustaleń dotyczących zgodności postępowań z przepisami praw dokonano między innymi w oparciu o Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków między gminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319), Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93 z późniejszymi zmianami), Zarządzenie Wewnętrzne Nr GNGiK. 0147-2/06 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006 r. w sprawie ustalenia zasad kontroli wewnętrznej, rejestrów prowadzonych postępowań oraz akta indywidualnych spraw.
Badanie procesu prawidłowego postępowania i stosowania w tym zakresie odpowiednich procedur dokonano na podstawie 19 postępowań (wszystkich) objętych zakresem kontroli za II półrocze 2006 r. i I półrocze 2007 r.
Badając ww. postępowania zwrócono uwagę na :
ü Sposób rejestracji wniosku,
ü Sposób jego realizacji przez referenta sprawy w zakresie stosowania procedur w postępowaniu cywilno - prawnym,
ü Merytoryczny nadzór nad sposobem realizacji przez pracownika powierzonego mu postępowania.
Przeprowadzone szczegółowe badania w wyżej wymienionym zakresie nie ujawniły żadnych błędów mogących mieć wpływ na przebieg prowadzonych postępowań dotyczących zbywania przez gminę nieruchomości. W tym zakresie ściśle przestrzegane są zapisy Zarządzenia Wewnętrznego Nr GNGiK. 0147-2/06 Naczelnika wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006 r. w sprawie zasad kontroli wewnętrznej (akta kontroli tom I s. 48-52).
Tryb postępowania w sprawach dotyczących sprzedaży:
1. Działek budowlanych w drodze przetargów,
2. Działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych.
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych, ustalono, że w Referacie Prywatyzacji funkcjonują pisemne procedury określające tryb postępowania w sprawach objętych zakresem kontroli oraz procedur kontrolnych, o których mowa w § 5 ust. 7-8 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola wprowadzonego Zarządzeniem Nr OR-II-0152/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r.
Przekazane przez Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii procedury postępowania w zakresie objętym kontrolą stanowią załączniki 3 i 4 do jego zarządzenia Nr GNGiK.0147-3/06 z dnia 27 września 2006 r. w sprawie organizacji pracy Wydziału.
Opracowanie wymienionych wyżej procedur było efektem działań kontrolnych przeprowadzonych w 2004 r. a mających na celu ujednolicenie postępowania w sprawach prowadzonych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii.
1.1 Procedura przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu (akta kontroli tom II s. 53-54)
Na podstawie przedłożonych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii dokumentów ustalono tryb postępowania z którego wynika, że:
- pracownik merytoryczny ustala stan prawny nieruchomości,
- występuje o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i budynków,
- następnie zwraca się do Miejskiego Ośrodka dokumentacji geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
- zwraca się do Wydziału Urbanistyki Architektury i Budownictwa o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i wytycznych zabudowy,
- występuje do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowywaną do sprzedaży nieruchomość,
- zleca następnie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowanie projektu podziału nieruchomości i występuje do Referatu Ewidencji gruntów i budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
- zleca rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny działki,
- w oparciu o zgromadzoną dokumentację opracowuje i przedkłada Prezydentowi Miasta informację w sprawie sprzedaży nieruchomości w celu ustalenia przez Prezydenta Miasta ceny wywoławczej oraz formy przetargu i podpisania wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży,
- podpisany przez Prezydenta Miasta wykaz wywiesza na tablicy ogłoszeń Urzędu miasta na okres 21 dni,
- następnie przekazuje pełną dokumentację (kopie) dotyczącą nieruchomości do Wydziału Inwestycji Miejskich – Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych,
- po wyłonieniu nabywcy w drodze przetargu i przekazaniu przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu, zawiadamia nabywcę o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży, najpóźniej w terminie 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu,
- zawiera umowę notarialną kupna – sprzedaży,
- powiadamia o zawartej transakcji, przekazując w załączeniu kopię aktu notarialnego do Wydziału Lokalowego, Wydziału Budżetu i Wydziału Finansowo – Księgowego.
W oparciu o przedstawiony wyżej tryb postępowania badaniu poddano wszystkie indywidualne akta spraw za II półrocze 2006 r. i I półrocze 2007 r. Szczegółową analizę materiałów źródłowych przeprowadzono pod kątem prawidłowości postępowania w tym zakresie, która wykazała, że:
1.1.1 Akta sprawy dot. sprzedaży(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom II s. 55-76)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 29.11.2006 r.
- Brak uwag.
1.1.2 Akta sprawy dot. sprzedaży działek(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom II s. 77-100)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 10.11.2006 r.
- Brak uwag.
1.1.3 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom II s. 101-118)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 20.09.2006 r.
- Brak uwag.
1.1.4 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom II s. 119-137)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 24.08.2006 r.
- Brak uwag.
1.1.5 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom II s. 138-157)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 28.12.2006 r.
- Brak uwag.
1.1.6 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom III s. 158-176)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 16.12.2007 r.
- Brak uwag.
1.1.7 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom III s. 177-196)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 11.04.2007 r.
- Brak uwag
1.1.8 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom III s. 197-219)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 21.02.2007 r.
- Brak uwag.
1.1.9 Akta sprawy dot. sprzedaży działki nr(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). (akta kontroli tom III s. 220-237)
- Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
- Akt notarialny zawarty w dniu 24.01.2007 r.
- Brak uwag.
2.1 procedura sprzedaży działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych (akta kontroli tom IV s. 238-239)
Na podstawie przedłożonych przez wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii dokumentów ustalono tryb postępowania z którego wynika, że:
- pracownik merytoryczny ustala stan prawny nieruchomości,
- występuje o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków,
- następnie występuje do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
- zwraca się do Wydziału Urbanistyki Architektury i Budownictwa o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
- występuje do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowaną do sprzedaży nieruchomość,
- zleca jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowanie projektu podziału nieruchomości i występuje do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
- zleca rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny działki,
- w oparciu o zgromadzoną dokumentację opracowuje i przedkłada Prezydentowi Miasta informację w sprawie sprzedaży nieruchomości wraz z wykazem o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
- podpisany przez Prezydenta Miasta wykaz niezwłocznie wywiesza na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
- powiadamia nabywcę o cenie,
- po zaakceptowaniu ceny działki przez nabywcę, przygotowuje protokół uzgodnień,
- zawiera umowę notarialną kupna – sprzedaży,
- powiadamia o zawartej transakcji, przekazując w załączeniu kopię aktu notarialnego do Wydziału Lokalowego, Wydziału Budżetu i Wydziału Finansowo – Księgowego.
W oparciu o przedstawiony wyżej tryb postępowania badaniu poddano wszystkie indywidualne akta spraw za II półrocze 2006 r. i I półrocze 2007 r. Szczegółową analizę materiałów źródłowych przeprowadzono pod kątem prawidłowości postępowania w tym zakresie, która wykazała, że:
2.1.1 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom IV s. 240-253)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 02.08.2006 r.
o Brak uwag.
2.1.2 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom IV s. 254-263)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 18.07.2006 r.
o Brak uwag.
2.1.3 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom IV s. 264-279)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 27.10.2006 r.
o Brak uwag.
2.1.4 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom IV s. 280-292)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 29.09.2006 r.
o Brak uwag.
2.1.5 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom IV s. 293-308)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 21.11.2006 r.
o Brak uwag.
2.1.6 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom V s. 309-319)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 27.03.2007 r.
o Brak uwag.
2.1.7 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom V s. 320-333)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 10.01.2007 r.
o Brak uwag.
2.1.8 Akta sprzedaży działki nr (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom V s. 334-345)
o Postępowanie przeprowadzone zgodnie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 04.06.2007 r.
o Brak uwag.
2.1.9 Akta sprawy dotyczące przekazania aportem na rzecz (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli tom V s. 346-369)
o Postępowanie przeprowadzone zgonie z procedurą.
o Akt notarialny zawarty w dniu 16.02.2007 r.
o Brak uwag.
W oparciu o przedstawione wyżej tryby postępowania badaniu poddano materiał źródłowy znajdujący się w indywidualnych aktach spraw. Kontrolą objęto wszystkie postępowania zgodnie z zakresem kontroli. Szczegółową ich analizę przeprowadzono pod kątem prawidłowości postępowania i nie stwierdzono w tym zakresie nieprawidłowości.
Zgodnie z §. 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
|
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: Opole,......
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: Opole, .......
|
Podpis Głównego Specjalisty: (na ostatecznej wersji roboczej)
Podpis Naczelnika Wydziału: (na ostatecznej wersji roboczej)
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|
Zmiany w protokole
|
"Ustalenia na str. ... skreśla się"
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli"
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:"
|