KWiA-I-0916/1/07
|
Opole dnia 23.07.2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 14/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Jednostki zaangażowane w realizację Projektu współfinansowanego z programu ZPORR pn. „Budowa węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu”,
- Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
- Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa,
- Miejski Zarząd Dróg w Opolu.
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
25.06.2007 r. – 09.07.2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 29/2007
Nr 30/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ustalenie czy Projekt realizowany jest zgodnie z wymogami programowymi ZPORR oraz zawartą umową nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 01 kwietnia 2005 r. o dofinansowanie projektu Z/2.16/I/1.1/1/04 ,,Budowa
węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu” oraz Podręcznikiem procedur.
Kontrola została przeprowadzona zgodnie z pkt. 6.1.3. Podręcznika Procedur.
|
Okres objęty kontrolą
|
Rok 2004, 2005, 2006
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Krzysztof Początek – naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Stanisław Tyka – dyrektor
Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Krzysztof Początek – naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– specjalista w Wydziale ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– inspektor w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – z-ca głównego księgowego Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu
|
PODSTAWY PRAWNE
1. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U.04.116.1206),
2. ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.04.19.177 z późn. zm.),
3. ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U.02.76.694),
4. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.166.1745),
5. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.200.2051 z późn. zm.),
6. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie wzorów sprawozdań, sporządzanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.284.2843 z późn. zm.),
7. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2004r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz.U.04.225.2285 z późn. zm.),
8. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz. U.05.137.1153 z późn. zm.),
9. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz.2206),
10. rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003.
CEL KONTROLI
Celem kontroli było ustalenie czy Projekt realizowany jest zgodnie z wymogami programowymi ZPORR oraz zawartą umową nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 01 kwietnia 2005 r. o dofinansowanie projektu Z/2.16/I/1.1/1/04 ,,Budowa węzła komunikacyjnego – ulica Niemodlińska w Opolu” oraz Podręcznikiem Procedur wprowadzonym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152-103/2006 z dnia 21 sierpnia 2006r. w sprawie wprowadzenia Podręcznika procedur.
WSTĘPNE USTALENIA KONTROLI
Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata 2004-2006 w ramach działania 1.1 – „Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego”.
Zgodnie z aneksem nr 7 do Umowy nr Z/2.16/I/1.1.1/1/04/U/8/04 z dnia 1 kwietnia 2005r. zawartym w dniu 31 maja 2007r. inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - EFRR) w wysokości 74,98% wydatków kwalifikowanych (tj. 12 138 551,80 PLN). Miasto Opole zobowiązało się przeznaczyć na realizację projektu wkład własny w wysokości 25,02 % wydatków kwalifikowanych (tj. 5 694 267,59 PLN). Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych w ramach projektu wynosi 16.189.052,81 PLN. Całkowita wartość Projektu wynosi 17.832.819,39 PLN.
Kwalifikowalność wydatków w ramach projektu rozpoczyna się od dnia 29.09.2004 r. Zgodnie z umową o dofinansowanie zakończenie rzeczowe zadania nastąpiło w terminie do 31.12.2006r., zakończenie finansowe (ostatnia płatność) do 28 lutego 2007r. Protokół końcowy odbioru robót podpisano 22 grudnia 2006r.
Realizacja przedmiotowego projektu odbywa się z udziałem środków pochodzących z pożyczki. W dniu 26 września 2005r. została zawarta umowa pożyczki nr ZPORR 111.008242.16 – Budowa węzła komunikacyjnego – ul. Niemodlińska w Opolu, pomiędzy Miastem Opole i Bankiem Gospodarstwa Krajowego S.A. (BGK).
Instytucją Pośredniczącą ZPORR jest Wojewoda Opolski.
Projekt realizowany jest w następujących wydziałach:
- ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
- Finansowo – Księgowy,
- Budżetu,
- Inżynierii Miejskiej,
- Inwestycji Miejskich,
-Miejskim Zarządzie Dróg – miejskiej jednostce budżetowej, która pełni rolę inwestora zastępczego.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
I. WYDZIAŁ DS. EUROPEJSKICH I PLANOWANIA ROZWOJU
I.1. Sprawozdania
Zgodnie z zapisem wynikającym z umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent systematycznie informuje Instytucję Pośredniczącą o postępach w realizacji projektu, w tym składa sprawozdania okresowe, roczne i końcowe, według wzorów stanowiących załączniki do odpowiedniego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy (§ 9 umowy).
Zgodnie z art. 46 ustawy o NPR, w realizacji programów sporządza się następujące sprawozdania:
- okresowe,
- roczne,
- końcowe.
Wzory oraz terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie wzorów sprawozdań, sporządzanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.284.2843 z późn. zm.).
Zespół kontrolny na podstawie analizy dokumentacji EiPR sprawdził prawidłowość składanych sprawozdań w zakresie formy i terminu za:
- II półrocze 2006r.
- roczne za 2006r.
- końcowe.
Uzyskane wyniki zaprezentowano w tabeli poniżej:
TABELA 1: prawidłowość sporządzania i przekazywania sprawozdań z realizacji projektu.
Lp.
|
Rodzaj sprawozdania oraz okres jakiego dotyczy
|
Zastosowany druk sprawozdania
|
Data złożenia sprawozdania w IP
|
Uwagi
|
1.
|
Okresowe, II półrocze 2006r.
|
Obowiązujący
|
05.01.2007r.
15.01.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie, korektę również złożono w terminie
|
2.
|
Roczne, 2006r.
|
Obowiązujący
|
25.01.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie
|
3.
|
Końcowe
|
Obowiązujący
|
23.03.2007r.,
26.06.2007r.
|
Sprawozdanie złożono w terminie,
korektę również złożono w terminie
|
Na podstawie uzyskanych wyników stwierdza się, że wszystkie kontrolowane sprawozdania zostały złożone w terminie określonym w cytowanych wyżej przepisach.
Z dokumentacji udostępnionej kontrolującym wynika, że do sprawozdania za II półrocze 2006r. były uwagi zgłoszone ze strony IP. Dotyczyły one zał. nr 2 – listy kontrolnej. Korekta została przekazana w terminie wymaganym przez IP.
Sprawozdanie roczne przyjęto bez uwag.
Sprawozdanie końcowe z realizacji zadania zostało złożone w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim 23.03.2007r. zgodnie z wytycznymi do 25 dni po zakończeniu finansowym realizacji zadania. Z uwagi na konieczność podpisania Aneksu nr 7 do umowy o dofinansowanie, który zmieniał wartość projektu, wartość dofinansowania i uznawał za kwalifikowane roboty zamienne wykonane w ramach projektu, niezbędne było złożenie korekty sprawozdania końcowego. Zgodnie z zaleceniami IP korektę sprawozdania końcowego oraz wniosek o płatność końcową złożono dopiero po podpisaniu Aneksu nr 7 w dniu 26 czerwca 2007r.
Wymienione sprawozdania stanowią akta kontroli tom I s. 1 – 81.
I.2. Wniosek beneficjenta o płatność
1. Zgodnie z zapisem wynikającym z umowy o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca przekazuje beneficjentowi dofinansowanie (refundację dokonanych przez beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację projektu) pod warunkiem dostarczenia Instytucji Pośredniczącej prawidłowo wypełnionego Wniosku Beneficjenta o płatność według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz.2206).
Zgodnie z § 5 umowy o dofinansowanie przedmiotowego projektu:
Nazwa dokumentu: | protokół kontroli |
Podmiot udostępniający: | Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu |
Osoba, która wytworzyła informację: | Jacek Spadło, Agnieszka Lisiecka |
Osoba, która odpowiada za treść: | Jacek Spadło, Agnieszka Lisiecka |
Osoba, która wprowadzała dane: | Agnieszka Lisiecka |
Data wytworzenia informacji: | 2008-01-09 10:53:31 |
Data udostępnienia informacji: | 2008-01-09 10:53:31 |
Data ostatniej aktualizacji: | 2008-01-09 10:56:48 |
Wersja do wydruku...