W 2019 roku w Mieście Opolu przeprowadzona została reforma dzielnic. Rada Miasta poparła bez głosu sprzeciwu projekt, który ma na celu zwiększenie uprawnień dzielnic i ograniczenie ich liczby. Od nowej kadencji Opole będzie miało 13 silnych dzielnic zamiast 29. Zmniejszy się tym samym liczba członków rad z 435 do 195. Takie były też oddolne sugestie mieszkańców. Działalności związane z usprawnianiem pracy rad ratusz podjął bazując na dotychczasowych doświadczeniach i wnioskach wskazujących na konieczność reformy.
Nad nową koncepcją przez pół roku pracowała Rada ds. Rozwoju Dzielnic Miasta Opola. Zmiany weszły w życie pod koniec lipca. Do tej pory każda z istniejących 28 rad dzielnic dysponowała funduszem inwestycyjnym wartym 100 tys. zł. rocznie. Po zmianach kwota na zadania inwestycje została zróżnicowana. Na jej wysokość wpływ miały m.in. liczba jednostek urbanistycznych wchodzących w skład dzielnicy czy
też jej powierzchnia. Dzielnice w dotychczasowym kształcie z ich liczbą 29 funkcjonowały w Opolu od 2017 roku, kiedy to doszło do powiększenia miasta. Pierwsze powstały natomiast w 2009 roku.
Organami Dzielnicy są: rada (organ uchwałodawczy) oraz zarząd (organ wykonawczy).
Rada składa się z piętnastu członków. Do jej zadań należą m. in. prowadzenie gospodarki finansowej danej jednostki pomocniczej. Kadencja Rady trwa pięć lat.
Do zakresu zadań Dzielnicy należą wyłącznie zadania publiczne dotyczące bezpośrednio obszaru Dzielnicy
i służące zaspokajaniu potrzeb jej mieszkańców oraz poprawie warunków ich życia, w tym:
•działalność na rzecz promocji i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, w tym rozwoju aktywności mieszkańców i partycypacji społecznej na obszarze Dzielnicy oraz organizacji i funkcjonowania
Dzielnicy
•integracja mieszkańców Dzielnicy
•zapewnienie udziału mieszkańców w roz-patrywaniu spraw związanych z miejscem ich zamieszkania
•organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społeczności lokalnych
•współpraca z organami Miasta i radnymi, instytucjami oraz sektorem pozarządowym, za wyjątkiem organizacji o charakterze politycznym
•rozwój oświaty, sportu, rekreacji, kultury oraz komunikacji na obszarze Dzielnicy
•ochrony środowiska, zdrowia, wyrównywania szans, przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu, działań w zakresie profilaktyki alkoholowej i narkotykowej wobec mieszkańców Dzielnicy
•wszelkie inwestycje dotyczące obiektów użyteczności publicznej, znajdujących się na obszarze Dzielnicy
•zagospodarowanie przestrzenne Dzielnicy
•uczestnictwa w stanowieniu prawa miejscowego oraz innych uchwał Rady Miasta, w tym wszelkich programów, strategii, polityk, dotyczących obszaru Dzielnicy
•planowanie zadań i różnych projektów realizowanych dla Dzielnicy.
Wśród partnerów lokalnych znajdują się szkoły, przedszkola, Miejska Biblioteka Publiczna, organizacje pozarządowe, w tym: Ochotnicza Straż Pożarna oraz Caritas, a także parafie, domy kultury, stowarzyszenia.
Dzielnice powoływane są przez Radę Miasta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej, a także zmiany jej granic może być Rada, Prezydent Miasta lub co najmniej 300 mieszkańców mających czynne prawo wyborcze oraz zameldowanych na pobyt stały na obszarze, który ta jednostka obejmuje lub a obejmować.
Dzielnica dysponuje budżetami: na zadania bieżące oraz na zadania inwestycyjne lub remontowe.
Budżet na realizację zadań bieżących, to pieniądze przeznaczane na organizowanie różnorodnych form życia kulturalnego i sportowo-rekreacyjnego. Z tych środków finansowane lub współfinasowane są festyny, konkursy dla dzieci, zawody sportowe i inne formy prowadzące do integracji społeczności lokalnej.
Budżet na zadania inwestycyjne lub remontowe to pieniądze, które Dzielnice wydatkują głównie na poprawę bezpieczeństwa poprzez remonty dróg, chodników, projektowanie ścieżek rowerowych oraz zagospodarowanie terenów do celów sportowo-rekreacyjnych.