Nazwa: Wydział Spraw Obywatelskich
Symbol wydziału: SO
Adres:
pl. Wolności 7–8
45 – 018 Opole
Sekretariat
pok. 207A
tel/fax. 77 54 11 359
e–mail: so@um.opole.pl
Informujemy że pod adresem
http://wizytawurzedzie.um.opole.pl/
można dokonać elektronicznej rezerwacji terminu wizyty
do Wydziału Spraw Obywatelskich
KARTA USŁUG:
https://peup.um.opole.pl/katalog.seam?id=17875&actionMethod=katalog.xhtml%3ApeupAgent.selectParent&cid=6700
REFERAT EWIDENCJI LUDNOŚCI I DOWODÓW OSOBISTYCH
Sala obsługi
informacja dot. ewidencji ludności
77 54 11 355, 77 54 11 361
informacja dot. dowodów osobistych
77 54 11 354; 77 54 11 361
udostępnianie danych osobowych
77 54 11 359;
rejestr wyborców
77 54 11 350; 77 54 11 357
postępowania administracyjnych w sprawach meldunkowych
77 54 11 357
Kierownik Referatu: Dariusz Strzelec
Pok. 4-5
tel. 77 54 11 357
REFERAT DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
pok. 119–122
ewidencja działalności gospodarczej
77 45 11 807; 77 45 11 835
zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
77 45 11 836; 77 45 11 862
Kierownik Referatu: Wiesława Skoczylas
pok. 119
tel. 77 45 11 836
REFERAT KOMUNIKACJI
pok. 201–207; 211
rejestracja pojazdów
77 45 11 848; 77 45 11 869; 77 45 11 918; 77 45 11 919; 77 45 11 944
prawa jazdy
77 45 11 822; 77 45 11 845; 77 45 11 989
Kierownik Referatu: Jolanta Kukułka
pok. 205
tel. 77 45 11 948
SAMODZIELNE STANOWISKA DS. NADZORU
pok. 205
ds. nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów i Ośrodkami Szkolenia Kierowców oraz prowadzenia baz diagnostów uprawnionych do wykonywania badań technicznych pojazdów w Stacjach Kontroli Pojazdów
77 45 11 922
ds. nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów i Ośrodkami Szkolenia Kierowców 77 45 77 45 11 956
KIEROWNICTWO WYDZIAŁU
Naczelnik Wydziału: Grzegorz Śliwiński
pok. 208
e-mail: grzegorz.sliwinski@um.opole.pl
Zastępca Naczelnika: Izabela Chorzewska
pok. 13
tel. 77 54 11 358
e-mail: izabela.chorzewska@um.opole.pl
Zadania Wydziału Spraw Obywatelskich
- prowadzenie spraw meldunkowych,
- prowadzenie dokumentacji ewidencyjnej mieszkańców i udostępnianie danych osobowych ze zbioru PESEL, oraz realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności,
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego i wydawanie dowodów osobistych oraz realizacja innych zadań wynikających z ustawy o dowodach osobistych
- sporządzanie spisu wyborców oraz innych wykazów wymaganych przepisami prawa
- prowadzenie ewidencji innych obiektów niż obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie oraz ewidencji pól biwakowych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo przedsiębiorców,
- realizacja zadań związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- realizacja zadań związanych z ustalaniem godzin pracy placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych i aptek ogólnodostępnych,
- koordynowanie zadań dotyczących prowadzenia spraw związanych z repatriacją Polaków zamieszkałych na terenie byłego ZSRR,
- rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów oraz przyjmowanie zawiadomień o zbyciu, nabyciu pojazdu,
- dokonywanie zmian i adnotacji w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdów oraz wydawanie skierowań na dodatkowe badania techniczne pojazdów,
- wydawanie, zatrzymywanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- kierowanie kierowców na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji oraz na badania lekarskie,
- prowadzenie informatycznej bazy danych w systemach Pojazd i Kierowca,
- nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz szkoleniem kierowców.
OGÓLNY SCHEMAT PROCEDURY KONTROLI PRZESTRZEGANIA ZASAD I WARUNKÓW KORZYSTANIA Z ZEZWOLEŃ NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH W MIEŚCIE OPOLU –
na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j Dz. U. z 2019 r., poz. 1292)
PODSTAWA PRAWNA KONTROLI:
1) art. 18 ust. 8 oraz art.183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r., poz. 2137 z późn. zm.),
2) Rozdział 5 „Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej” (art. 45-65) ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców ( t.j Dz. U. z 2019 r., poz. 1292),
ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI:
- przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r., poz. 2137 z późn. zm.);
- rzetelność składanych przez przedsiębiorców oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim;
- -kontrola wysokości opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i terminów wniesienia jej na rachunek gminy przez przedsiębiorców.
ZAKRES PODMIOTOWY KONTROLI:
przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwoleń wydanych przez Prezydenta Miasta Opola, a w szczególności:
kontrolowane będą nowopowstałe punkty sprzedaży napojów alkoholowych lub te na które wpływają skargi albo wcześniej prowadzono postępowanie o cofnięcie zezwoleń
OSOBY PRZEPROWADZAJĄCE KONTROLE:
- głównie upoważnieni pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich Referatu Działalności Gospodarczej, a pomocniczo pracownicy Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola,
- w razie potrzeby, w asyście funkcjonariuszy Straży Miejskiej
DOKUMENTY WYMAGANE PRZEZ ORGAN KONTROLNY OD PRZEDSIĘBIORCY PODCZAS KONTROLI (ART. 18 UST. 7 USTAWY
O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI):
- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- tytuł prawny do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży,
- faktury zakupu napojów alkoholowych,
- dokumentacja, na podstawie której została wyliczona wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych podana w oświadczeniu
o wartości sprzedaży napojów alkoholowych (np. wydruk z kasy fiskalnej
lub inne dokumenty księgowe potwierdzające podaną wartość).
DOKUMENTY SPORZĄDZANE PODCZAS KONTROLI:
- wyjaśnienia na piśmie,
- notatki.
Po zakończonej kontroli protokół kontroli.
INNE UWAGI:
- pracownicy organu kontrolnego posiadają legitymacje służbowe oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (art. 49 ustawy Prawo przedsiębiorców),
- kontrolę przeprowadza się po uprzednim pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy,
- przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania książki kontroli przedsiębiorcy oraz do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go
w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności (art. 50 ust. 3 i art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców),
- kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonania działalności gospodarczej, za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy kontrolę przeprowadza się w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innych niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontroli (art. 51 ustawy Prawo przedsiębiorców).