logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
minus Budżet
   minus Tryb prac nad projektem uchwały budżetowej
   plus 2003 rok
   plus 2004 rok
   plus 2005 rok
   plus 2006 rok
   plus 2007 rok
   plus 2008 rok
   plus 2009 rok
   plus 2010 rok
   plus 2011 rok
   plus 2012 rok
   plus 2013 rok
   plus 2014 rok
   plus 2015 rok
   plus 2016 rok
   plus 2017 rok
   plus 2018 rok
   plus 2019 rok
   plus 2020 rok
   plus 2021 rok
   plus 2022 rok
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Uchwała nr VI/45/07

Rady Miasta Opola
z dnia 18 stycznia 2007 r.

w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola
    
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337) – Rada Miasta Opola uchwala, co następuje:

§ 1

  1. Prezydent Miasta w oparciu o materiały merytoryczne wydziałów Urzędu Miasta opracowuje i przekazuje do zaopiniowania komisjom stałym Rady Miasta w terminie do 31 maja projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
  2. Projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny winien zawierać:
1)   podstawowe kierunki polityki społecznej i gospodarczej w poszczególnych obszarach działalności miasta, tj. w zakresie:                                                                                                                      
a)        gospodarki i promocji miasta,
b)        infrastruktury komunalnej i inwestycji miejskich,
c)        oświaty,
d)        zdrowia,
e)        polityki prorodzinnej i spraw społecznych,
f)          bezpieczeństwa i porządku publicznego,
g)        kultury, sportu i turystyki.
2)   ocenę możliwości finansowych miasta w zakresie pozyskania dochodów i przychodów;
3)   wnioski z wieloletnich symulacji wydatków majątkowych miasta.
        3.  Projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny opiniują komisje stałe Rady Miasta.
        4.  Prezydent Miasta po zapoznaniu się z opiniami komisji stałych Rady Miasta przekazuje Radzie Miasta projekt uchwały w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
        5.  Rada Miasta podejmuje w terminie do 30 czerwca uchwałę w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
§ 2
 
  1. W oparciu o przyjęte założenia kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny Prezydent Miasta w terminie do 10 lipca wydaje założenia budowy projektu budżetu na rok następny, obejmujące w szczególności:
1)   planowane wskaźniki ekonomiczne,
2)   metodologię budowy projektów budżetu jednostek organizacyjnych miasta,
3)   sposób wyznaczania wielkości wydatków bieżących, w tym płacowych oraz wydatków inwestycyjnych,
4)   założenia do uchwał okołobudżetowych.
      2.   Prezydent Miasta na podstawie przyjętych założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny oraz założeń budowy projektu budżetu na rok następny wydaje jednostkom organizacyjnym i wydziałom Urzędu Miasta wytyczne        w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu w terminie            do 15 lipca.
 
§ 3
       
  1. Wnioski o ujęcie zadań w budżecie składane mogą być w terminie do 15 sierpnia. Wnioski składać mogą kluby radnych, radni, komisje stałe Rady Miasta, mieszkańcy Opola, organizacje pozarządowe i inne podmioty.
  2. Wnioski powinny zawierać nazwę zadania (czynności), jego krótką charakterystykę, uzasadnienie realizacji i w miarę możliwości wnioskodawcy jego szacunkowy koszt.
  3. Wszystkie wnioski w zakresie wysokości kosztów podlegają weryfikacji przez merytoryczne wydziały Urzędu Miasta.
 
§ 4
 
1.        Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta w terminie do 30 września zbiorczą analizę materiałów planistycznych. Analiza ta powinna obejmować:
1)         prognozę dochodów budżetu miasta według ważniejszych źródeł, w porównaniu         z wykonaniem roku poprzedniego i aktualnym planem roku bieżącego,
2)         zestawienie tabelaryczne wydatków wynikających ze zgłoszonych wniosków,
3)         projekt wydatków w szczegółowości do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej,   z wyodrębnieniem wydatków bieżących i inwestycyjnych,
4)         zestawienie wniosków, które nie zostały uwzględnione w projekcie wydatków, wraz    z uzasadnieniem nieprzyjęcia ich do budżetu,
5)         prognozę spłat kredytów,
6)         przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej,
7)         wykaz realizowanych inwestycji miasta oraz wysokość nakładów inwestycyjnych, ze wskazaniem zadań kontynuowanych,
8)         w przypadku realizowanych programów wieloletnich wykaz inwestycji realizowanych w ramach tych programów,
9)         prognozy planów finansowych funduszy,
10)         zestawienie planowanych dotacji przyznawanych z budżetu miasta,
11)         projekty uchwał okołobudżetowych, w szczególności:
a)        w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
b)        w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe środkami miejskiego transportu zbiorowego,
c)        w sprawie podatków i opłat lokalnych;
12)    wykaz projektów możliwych do realizacji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych funduszy.
2.      Do analizy, o której mowa w ust. 1, dołącza się informację o jednostkach organizacyjnych miasta oraz innych podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta.
3.      Informacja o jednostkach organizacyjnych miasta powinna zawierać:
1)      krótką charakterystykę realizowanych zadań,
2)        wielkość zatrudnienia w roku bieżącym i następnym,
3)       wskaźniki określające planowany koszt realizacji zadań w porównaniu do kosztów roku bieżącego.
4.      Informacja o podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta powinna zawierać krótką charakterystykę realizowanych zadań oraz zamierzeń inwestycyjnych:
1)      spółek o 100% udziale gminy,
2)      jednostek zarządzających mieniem komunalnym,
3)      pozostałych podmiotów.
 
§ 5
  1. Rada Miasta odbywa dyskusję nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych na sesji  w październiku.
  2. Podczas dyskusji nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych mogą być składane wnioski do projektu budżetu w trybie właściwym dla projektów uchwał Rady Miasta. Zgłoszone wnioski powinny wskazywać źródła ich finansowania.
  3. Podczas sesji październikowej Rada Miasta powinna przyjąć uchwały okołobudżetowe. W przypadku braku podstaw prawnych do ich uchwalenia, procedurę wznawia się na najbliższej sesji po ukazaniu się odpowiednich aktów prawnych.
§ 6
 
      1.   Prezydent Miasta po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 5 ust. 2, opracowuje projekt uchwały budżetowej, który powinien zawierać:
a)     prognozowane dochody budżetowe wg źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
b)     wydatki budżetowe w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budzetowej, z wyodębnieniem:
  • wydatków bieżacych, w tym w szczególności:
  • wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
  • dotacji,
  • wydatków na obsługę długu miasta,
  • wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tyt. poręczeń i gwarancji udzielonych przez miasto,
  • wydatków majątkowych   
c)      źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej miasta,
d)      przychody i rozchody budżetu miasta,
e)      wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
f)        wykaz inwestycji planowanych do realizacji w roku objętym projektem budżetu oraz wysokości nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania,
g)      wydatki na programy realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi,  
h)      plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
i)        plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
j)        limit zobowiazań z tyt. zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartosciowych na:
  • pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
  • finansowanie planowanego deficytu budżetu,
  • spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tyt. emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
k)      zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
l)        zakres i kwoty dotacji celowych na finasowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych,
m)   dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i   innych zadań zleconych miastu ustawami lub powierzonych jej w drodze porozumienia,
n)      dotacje związane z realizacją zadań miast (inne niż określone w lit. k i l),
o)      dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
p)      dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
q)      wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym,
r)       zakres przedmiotowy i kwotowy upoważnienia Prezydenta Miasta, w szczególności do:
  • zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zadań wynikających z wieloletnich programów inwestycyjnych oraz programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi,
  • zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
  • zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie
  • występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu,
  • dokonywania zmian w budżecie,
  • lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,
  • udzielania poręczeń i gwarancji,
  • samodzielnego zaciągania zobowiązań jednorazowo do określonej kwoty.
    2.    Do projektu uchwały budżetowej dołącza się prognozę długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informację o stanie mienia komunalnego obejmującą:
a)     dane dot. przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,
b)     dane dot. innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach  oraz o posiadaniu,
c)     dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a) i b), od dnia złożenia  poprzedniej informacji,
d)     dane o dochodach uzyskanych z tyt. wykonywania  prawa własności i innych praw  majątkowych oraz z wykonywania  posiadania,
e)     inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia  komunalnego. 
 
    3.      Dołączone do projektu uchwały budżetowej objaśnienia powinny zawierać:
a)      omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem metod ich szacowania,
b)      omówienie źródeł przychodów zakładów budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych  oraz wydatków tych jednostek,
c)      omówienie wydatków budżetowych,
d)      informację o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmującą: nazwę inwestycji (zadania), zakres inwestycji, planowany termin rozpoczęcia i zakończenia, źródła finansowania, ogólny koszt inwestycji, zakres finansowy już zrealizowany i zakres planowany do zrealizowania w roku budżetowym.
 
    4.  Opracowany projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Prezydent Miasta przedstawia Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
 
    5.   Wraz z projektem uchwały budżetowej Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta stanowisko do wszystkich wniosków zgłaszanych podczas dyskusji nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych.
 
§ 7
  1. Projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi podlega zaopiniowaniu przez wszystkie komisje stałe Rady Miasta.
  2. Komisje Rady Miasta w terminie do 30 listopada odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
  3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródło finansowania.
  4. Zbiorczą opinię wydaje Komisja Budżetowa na posiedzeniu z udziałem    przewodniczących pozostałych komisji.
  5. Prezydent Miasta po zapoznaniu się ze zbiorczą opinią Komisji Budżetowej i wnioskami    pozostałych komisji stałych Rady Miasta przedkłada Radzie Miasta uwzględnione wnioski w formie autopoprawki do projektu uchwały budżetowej najpóźniej na 7 dni przed wyznaczoną datą sesji budżetowej. Nieuwzględnione w autopoprawce wnioski wymagają uzasadnienia Prezydenta Miasta.
§ 8
 
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Opola.
 
§ 9
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 10
 
Traci moc uchwała Nr XVII/136/03 Rady Miasta Opola z dnia 21 sierpnia 2003 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola.


(-) Przewodniczący
Rady Miasta Opola
Sławomir Brzeziński

Skrócony opis: Uchwała nr VI/45/07 Rady Miasta Opola z dnia 18 stycznia 2007 r.w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta
Osoba, która wytworzyła informację: Marcin Baraniewicz
Osoba, która odpowiada za treść: Marcin Baraniewicz
Osoba, która wprowadzała dane: Marcin Baraniewicz
Data wytworzenia informacji: 2005-01-03 14:51:57
Data udostępnienia informacji: 2005-01-03 14:51:57
Data ostatniej aktualizacji: 2007-02-01 12:50:45

Wersja do wydruku...

corner   corner