Wersja dla niedowidzących | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
§ 1
1) podstawowe kierunki polityki społecznej i gospodarczej w poszczególnych obszarach działalności miasta, tj. w zakresie:
a) gospodarki i promocji miasta,
b) infrastruktury komunalnej i inwestycji miejskich,
c) oświaty,
d) zdrowia,
e) polityki prorodzinnej i spraw społecznych,
f) bezpieczeństwa i porządku publicznego,
g) kultury, sportu i turystyki.
2) ocenę możliwości finansowych miasta w zakresie pozyskania dochodów i przychodów;
3) wnioski z wieloletnich symulacji wydatków majątkowych miasta.
3. Projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny opiniują komisje stałe Rady Miasta.
4. Prezydent Miasta po zapoznaniu się z opiniami komisji stałych Rady Miasta przekazuje Radzie Miasta projekt uchwały w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
5. Rada Miasta podejmuje w terminie do 30 czerwca uchwałę w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
§ 2
1) planowane wskaźniki ekonomiczne,
2) metodologię budowy projektów budżetu jednostek organizacyjnych miasta,
3) sposób wyznaczania wielkości wydatków bieżących, w tym płacowych oraz wydatków inwestycyjnych,
4) założenia do uchwał okołobudżetowych.
2. Prezydent Miasta na podstawie przyjętych założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny oraz założeń budowy projektu budżetu na rok następny wydaje jednostkom organizacyjnym i wydziałom Urzędu Miasta wytyczne w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu w terminie do 15 lipca.
§ 3
§ 4
1. Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta w terminie do 30 września zbiorczą analizę materiałów planistycznych. Analiza ta powinna obejmować:
1) prognozę dochodów budżetu miasta według ważniejszych źródeł, w porównaniu z wykonaniem roku poprzedniego i aktualnym planem roku bieżącego,
2) zestawienie tabelaryczne wydatków wynikających ze zgłoszonych wniosków,
3) projekt wydatków w szczegółowości do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i inwestycyjnych,
4) zestawienie wniosków, które nie zostały uwzględnione w projekcie wydatków, wraz z uzasadnieniem nieprzyjęcia ich do budżetu,
5) prognozę spłat kredytów,
6) przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej,
7) wykaz realizowanych inwestycji miasta oraz wysokość nakładów inwestycyjnych, ze wskazaniem zadań kontynuowanych,
8) w przypadku realizowanych programów wieloletnich wykaz inwestycji realizowanych w ramach tych programów,
9) prognozy planów finansowych funduszy,
10) zestawienie planowanych dotacji przyznawanych z budżetu miasta,
11) projekty uchwał okołobudżetowych, w szczególności:
a) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
b) w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe środkami miejskiego transportu zbiorowego,
c) w sprawie podatków i opłat lokalnych;
12) wykaz projektów możliwych do realizacji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych funduszy.
2. Do analizy, o której mowa w ust. 1, dołącza się informację o jednostkach organizacyjnych miasta oraz innych podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta.
3. Informacja o jednostkach organizacyjnych miasta powinna zawierać:
1) krótką charakterystykę realizowanych zadań,
2) wielkość zatrudnienia w roku bieżącym i następnym,
3) wskaźniki określające planowany koszt realizacji zadań w porównaniu do kosztów roku bieżącego.
4. Informacja o podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta powinna zawierać krótką charakterystykę realizowanych zadań oraz zamierzeń inwestycyjnych:
1) spółek o 100% udziale gminy,
2) jednostek zarządzających mieniem komunalnym,
3) pozostałych podmiotów.
§ 5
§ 6
1. Prezydent Miasta po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 5 ust. 2, opracowuje projekt uchwały budżetowej, który powinien zawierać:
a) prognozowane dochody budżetowe wg źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
b) wydatki budżetowe w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budzetowej, z wyodębnieniem:
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej miasta,
d) przychody i rozchody budżetu miasta,
e) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
f) wykaz inwestycji planowanych do realizacji w roku objętym projektem budżetu oraz wysokości nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania,
g) wydatki na programy realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi,
h) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
i) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
j) limit zobowiazań z tyt. zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartosciowych na:
k) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
l) zakres i kwoty dotacji celowych na finasowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych,
m) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych miastu ustawami lub powierzonych jej w drodze porozumienia,
n) dotacje związane z realizacją zadań miast (inne niż określone w lit. k i l),
o) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
p) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
q) wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym,
r) zakres przedmiotowy i kwotowy upoważnienia Prezydenta Miasta, w szczególności do:
2. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się prognozę długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informację o stanie mienia komunalnego obejmującą:
a) dane dot. przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,
b) dane dot. innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a) i b), od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tyt. wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
3. Dołączone do projektu uchwały budżetowej objaśnienia powinny zawierać:
a) omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem metod ich szacowania,
b) omówienie źródeł przychodów zakładów budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych oraz wydatków tych jednostek,
c) omówienie wydatków budżetowych,
d) informację o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmującą: nazwę inwestycji (zadania), zakres inwestycji, planowany termin rozpoczęcia i zakończenia, źródła finansowania, ogólny koszt inwestycji, zakres finansowy już zrealizowany i zakres planowany do zrealizowania w roku budżetowym.
4. Opracowany projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Prezydent Miasta przedstawia Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Wraz z projektem uchwały budżetowej Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta stanowisko do wszystkich wniosków zgłaszanych podczas dyskusji nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych.
§ 7
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Opola.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 10
Traci moc uchwała Nr XVII/136/03 Rady Miasta Opola z dnia 21 sierpnia 2003 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|