Nazwa: Wydział Spraw Obywatelskich
Symbol wydziału: SO
Naczelnik Wydziału: Ewa Morawska-Jerye
Miejsce urzędowania 45-018 Opole ul. Plac Wplności 7-8 pok. nr 6
Sekretariat Wydziału - Telefon: (77) 54 11 382 Faks: (77) 541 13 59
Faks (77) 451 18 16
Zastępca Naczelnika Wydziału: Izabela Chorzewska
Miejsce urzędowania: 45-018 Opole ul. Plac Wolnści 7-8 pok.nr 9-10
tel. (77) 541 13 58
Struktura Wydziału Spraw Obywatelskich:
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych
Kierownik Referatu Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych: Dariusz Strzelec
Miejsce urzędowania: 45-018 Opole, Pl. Wolności 7-8 pok nr 4-5 tel. 77 54 11 357
Referat Działalności Gospodarczej
Kierownik Referatu Działalności Gospodarczej : Janina Dziadowicz
Miejsce urzędowania: 45-015 Opole, Plac Wolności 7-8 pok. nr 119 tel. 77 45 11 836
Referat Komunikacji
Kierownik Referatu Komunikacji : Jolanta Kukułka
Miejsce Urzędowania: 45-015 Opole , Pl. Wolności 7-8 pok. nr 205 tel. 77 45 11 948
- Zadania Wydziału Spraw Obywatelskich
Do zakresu działania Wydziału należy:
- prowadzenie spraw meldunkowych,
- prowadzenie dokumentacji ewidencyjnej mieszkańców i udostępnianie danych ze zbiorów ewidencji ludności,
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego i wydawanie dowodów osobistych,
- sporządzanie spisów wyborców oraz innych wykazów wymaganych przepisami,
- prowadzenie ewidencji innych obiektów niż obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie oraz ewidencji pól biwakowych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
- realizacja zadań związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- realizacja zadań związanych z ustalaniem godzin pracy placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych i aptek ogólnodostępnych,
- koordynowanie zadań dotyczących prowadzenia spraw związanych z repatriacją Polaków zamieszkałych na terenie byłego ZSRR,
- rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów oraz przyjmowanie zawiadomień o zbyciu, nabyciu pojazdu,
- dokonywanie zmian i adnotacji w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdów oraz wydawanie skierowań na dodatkowe badania techniczne pojazdów,
- wydawanie, zatrzymywanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- kierowanie kierowców na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji oraz na badania lekarskie,
- prowadzenie informatycznej bazy danych w systemach Pojazd i Kierowca,
- nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz szkoleniem kierowców.
Informacja dot. ewidencji ludności
(77) 4511816; 4511355, 4511361
Informacja dot. dowodów osobistych
Informujemy że pod adresem
http://wizytawurzedzie.um.opole.pl/ można dokonać elektronicznej rezerwacji terminu wizyty do Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Opola Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych w celu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego, oraz odbioru gotowego dokumentu tożsamości
(77) 5411354 i 5411361
udostępnianie danych osobowych
(77) 5411359; (77) 5411382
rejestr wyborców
(77) 5411350; (77) 5411357
postępowania administracyjnych w sprawach meldunkowych
(77) 5411357
ewidencja działalności gospodarczej
(77) 4511807 ; (77) 4511835
zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
(77) 4511836; (77) 4511862
OGÓLNY SCHEMAT PROCEDURY KONTROLI PRZESTRZEGANIA ZASAD I WARUNKÓW KORZYSTANIA Z ZEZWOLEŃ NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH W MIEŚCIE OPOLU –
na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców ( Dz. U. z 2018 r., poz. 646, z późn. zm.)
PODSTAWA PRAWNA KONTROLI:
1) art. 18 ust. 8 oraz art.183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r., poz. 2137 z późn. zm.),
2) Rozdział 5 „Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej” (art. 45-65) ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców ( Dz. U. z 2018 r., poz. 646, z późn. zm.),
ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI:
- przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r., poz. 2137 z późn. zm.);
- rzetelność składanych przez przedsiębiorców oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim;
- -kontrola wysokości opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i terminów wniesienia jej na rachunek gminy przez przedsiębiorców.
ZAKRES PODMIOTOWY KONTROLI:
przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwoleń wydanych przez Prezydenta Miasta Opola, a w szczególności:
kontrolowane będą nowopowstałe punkty sprzedaży napojów alkoholowych lub te na które wpływają skargi albo wcześniej prowadzono postępowanie o cofnięcie zezwoleń
OSOBY PRZEPROWADZAJĄCE KONTROLE:
- głównie upoważnieni pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich Referatu Działalności Gospodarczej, a pomocniczo pracownicy Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola,
- w razie potrzeby, w asyście funkcjonariuszy Straży Miejskiej
DOKUMENTY WYMAGANE PRZEZ ORGAN KONTROLNY OD PRZEDSIĘBIORCY PODCZAS KONTROLI (ART. 18 UST. 7 USTAWY
O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI):
- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- tytuł prawny do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży,
- faktury zakupu napojów alkoholowych,
- dokumentacja, na podstawie której została wyliczona wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych podana w oświadczeniu
o wartości sprzedaży napojów alkoholowych (np. wydruk z kasy fiskalnej
lub inne dokumenty księgowe potwierdzające podaną wartość).
DOKUMENTY SPORZĄDZANE PODCZAS KONTROLI:
- wyjaśnienia na piśmie,
- notatki.
Po zakończonej kontroli protokół kontroli.
INNE UWAGI:
- pracownicy organu kontrolnego posiadają legitymacje służbowe oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (art. 49 ustawy Prawo przedsiębiorców),
- kontrolę przeprowadza się po uprzednim pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy,
- przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania książki kontroli przedsiębiorcy oraz do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go
w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności (art. 50 ust. 3 i art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców),
- kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonania działalności gospodarczej, za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy kontrolę przeprowadza się w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innych niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontroli (art. 51 ustawy Prawo przedsiębiorców).
KARTY USŁUG pod adresem
https://peup.um.opole.pl/katalog.seam?id=17875&actionMethod=katalog.xhtml%3ApeupAgent.selectParent&cid=6700