ZARZĄDZENIE NR OR. I–0152- 643 /10
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 18 czerwca 2010 roku
w sprawie wprowadzenia procedury postępowania przy udzielaniu ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających miastu Opole oraz jego jednostkom organizacyjnym
Na podstawie § 5 pkt 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr OR.I.-0152-94/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 1 sierpnia 2006r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola
z póź. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
Procedurą są objęte czynności związane z udzielaniem ulg w formie umarzania, odraczania terminu spłaty oraz rozkładania na raty należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających miastu Opole oraz jego jednostkom organizacyjnym.
§ 2
Przy realizacji procedury należy bezwzględnie przestrzegać zasad określonych w przepisach Kodeksu Cywilnego oraz w Uchwale Rady Miasta Opola nr LXVI/680/10 z dnia 22 kwietnia 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających miastu Opole oraz jego jednostkom organizacyjnym.
§ 3
Ustala się następujący tryb postępowania przy udzielaniu ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym .
1. Wszczęcie postępowania o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych następuje:
- na wniosek dłużnika składany do komórki organizacyjnej urzędu lub kierownika jednostki organizacyjnej,
- z urzędu, zgodnie z § 3 ww. Uchwały Rady Miasta
2. Podmiot ubiegający się o ulgę zobowiązany jest dostarczyć pisemny wniosek wraz z dokumentami.
3. Wniosek winien zawierać:
· skonkretyzowaną prośbę dotyczącą ulgi w spłacie należności,
· uzasadnienie przyczyn powstania zaległości dłużnika,
· kwotę zadłużenia,
· okres zadłużenia,
· dokumenty potwierdzające ten stan.
4. Dokumenty przedstawione przez dłużnika na podstawie których dokonuje się oceny stanu faktycznego:
1) Osoby fizyczne i podmioty nie prowadzące działalności gospodarczej:
· pisemny wniosek o udzielenie ulgi,
· kopia deklaracji podatkowej (PIT, CIT) za rok poprzedzający złożenie wniosku o ulgę,
· zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia, odcinki emerytury lub renty za
3 miesiące poprzedzające złożenie wniosku, zaświadczenie o pobieraniu zasiłków z tytułu pomocy społecznej lub bezrobocia oraz innych należności
i otrzymywanych świadczeń ( kserokopie),
· pisemne informacje dotyczące posiadanego majątku (ruchomości, nieruchomości, papiery wartościowe),
· pisemne informacje o zobowiązaniach finansowych ( kredyty, pożyczki, inne),
· pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę,
· wszelkie inne dokumenty potwierdzające aktualną sytuację materialną lub życiową.
2) Osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz płatnicy podatku rolnego:
· pisemny wniosek o udzielenie ulgi,
· dokumenty finansowe za rok poprzedzający złożenie wniosku o ulgę
(np. sprawozdanie finansowe),
· kopia deklaracji podatkowej (PIT, CIT) za rok poprzedzający złożenie wniosku o ulgę,
· aktualny odpis z właściwego rejestru podmiotów gospodarczych,
· pisemne informacje dotyczące posiadanego majątku (ruchomości, nieruchomości, papiery wartościowe),
· pisemne informacje o zobowiązaniach finansowych ( kredyty, pożyczki, inne),
· zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis,
· zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy wraz z wnioskiem, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu
2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o otrzymanej pomocy,
· zgodnie z art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc jest zobowiązany do przedstawienia informacje o sytuacji ekonomicznej,
w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości. Dłużnikowi będącemu przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania
i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z dnia 01.10.2004r.) nie może zostać udzielona pomoc de minimis.
· pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę,
· wszelkie inne dokumenty potwierdzające aktualną sytuację materialną lub życiową.
5. Kierownik komórki organizacyjnej lub upoważniona przez niego osoba kieruje wniosek dłużnika do komórek organizacyjnych urzędu lub jego jednostek organizacyjnych w celu zebrania dokumentacji o sytuacji finansowej dłużnika, będącej podstawą do udzielenia ulgi. Złożony wniosek podlega weryfikacji pod względem formalno-prawnym.
6. W przypadku stwierdzenia braku dokumentów, o których mowa w ust. 3, pracownik zobowiązany jest w terminie 3 dni roboczych od daty wpłynięcia wniosku powiadomić pisemnie dłużnika o brakujących dokumentach.
Powiadomienie powinno zawierać:
1) zestawienie brakujących dokumentów,
2) termin ich dostarczenia – 7 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia,
3) klauzule, że w przypadku niedostarczenia lub nieterminowego dostarczenia wymaganych dokumentów wniosek nie będzie rozpatrzony.
7. Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniająco - dowodowego pracownik odpowiedzialny merytorycznie za ewidencję danego rodzaju należności, sporządza pisemną informacjęw terminie 7 dni od dnia uzyskania dowodów stwierdzających stan faktyczny.
Informacja winna zawierać:
1) podstawę prawną określającą zasady udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych,
2) datę złożenia wniosku i imię nazwisko/nazwę dłużnika,
3) przyczynę powstania zaległości,
4) kwotę zadłużenia, okres jakiego dotyczy i odsetki według stanu księgowego na dzień złożenia wniosku,
5) w przypadku zadłużeń długoterminowych historię dotychczas przyznanych ulg
i zwolnień wraz z oceną sposobu wywiązywania się podatnika z nałożonych zobowiązań,
6) aktualne dokumenty potwierdzające stan majątkowy lub życiowy,
7) w sytuacji kiedy ściągnięcie wierzytelności zagraża egzystencji dłużnika dokumenty potwierdzające ten stan,
8) dokumenty, na podstawie których sporządzono informację winny stanowić załącznik do sporządzonej informacji.
8. Sporządzona informacja przedkładana jest kierownikowi komórki organizacyjnej urzędu lub jednostki organizacyjnej do zaopiniowania w terminie 7 dni, a następnie po uzyskaniu akceptacji kierownikowi jednostki.
9. Informacje dot. udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych przekraczających kwotę 3.000,00 zł po zaopiniowaniu przez kierownika jednostki organizacyjnej, odpowiedzialnej merytorycznie za ewidencję danego rodzaju należności przedkłada się do Prezydenta Miasta celem zajęcia stanowiska.
10. Po otrzymaniu decyzji kierownika jednostki wyrażonej pisemnie na informacji pracownik odpowiedzialny merytorycznie za ewidencję danego rodzaju należności przygotowuje
w terminie 3 dni zarządzenie kierownika jednostki o zajętym przez niego stanowisku i powiadamia pisemnie zainteresowaną stronę o sposobie załatwienia sprawy.
11. Po wydaniu zarządzenia w sprawie udzielenia ulgi, komórki organizacyjne urzędu zobowiązane są powiadomić komórki zajmujące się windykacją należności o zajętym stanowisku w celu prawidłowego egzekwowania należności.
12. W przypadku udzielenia ulgi dla podmiotów będących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej, komórki organizacyjne urzędu lub jego jednostki organizacyjne niezwłocznie przekazują do Referatu Kontroli Podatkowej Urzędu Miasta kserokopie zarządzenia wraz z załącznikami dotyczącymi pomocy publicznej celem wydania zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.
13. Sprawozdawczość z udzielonej pomocy publicznej.
1. Komórki organizacyjne urzędu i jednostki organizacyjne udzielające ulgi stanowiące pomoc de minimis są zobowiązane, w ramach ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do sporządzania i przedłożenia sprawozdań w wersji papierowej i elektronicznej do Referatu Kontroli Podatkowej Urzędu Miasta w następujących terminach:
· sprawozdania miesięczne z udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie
i rybołówstwie sporządza się w terminie 10 dni od dnia zakończenia danego miesiąca i przekazuje do Referatu Kontroli Podatkowej w Wydziale Budżetu.
· sprawozdania kwartalne w terminie 15 dni od dnia zakończenia danego kwartału,
· sprawozdania roczne w terminie 40 dni od zakończenia roku kalendarzowego.
2. W przypadku braku pomocy publicznej w danym okresie sprawozdawczym należy przekazać informację o nieudzielonej pomocy publicznej w danym okresie sprawozdawczym w wyżej wymienionych terminach.
3. Sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej na formularzach udostępnionych na stronie internetowej UOKiK www.uokik.gov.pl lub Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi www.minrol.gov.pl.
§ 4
Za prawidłowe i terminowe załatwianie spraw odpowiedzialność ponoszą kierownicy komórek organizacyjnych urzędu lub kierownicy jednostek organizacyjnych.
§ 5
Realizację zarządzenia powierza się komórkom organizacyjnym urzędu oraz jego jednostkom organizacyjnym.
§ 6
Traci moc Zarządzenie Nr OR.I-0152-69/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 26 sierpnia 2005 r. w sprawie wprowadzenia procedury postępowania przy udzielaniu ulg i zwolnień należności budżetowych.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT MIASTA
Ryszard Zembaczyński