Zarządzenie NR OR.I-015-494/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 24 sierpnia 2005 r.
w sprawie wprowadzenia procedury przeprowadzania kontroli podatkowych.
Na podstawie § 5 pkt 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do Zarządzenie Nr OR.I.-0152-13/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola, zmienionego Zarządzeniem Nr Or.I-0152-30/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 23 maja 2005 r. zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadza się procedurę przeprowadzania kontroli podatkowych w Referacie Wymiaru Podatków stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Wydziałowi Budżetu.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezydent Miasta
Ryszard Zembaczyński
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr OR.I.-0151-494/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 24 sierpnia 2005r.
Procedura postępowania w sprawie przeprowadzania kontroli podatkowych w zakresie następujących podatków i opłat: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz opłaty targowej.
1. Podstawę prawną do przeprowadzania kontroli podatkowych stanowią przepisy ustawy Ordynacji podatkowej.
2. Kontrolę podatkową przeprowadza się u podatników oraz inkasentów.
3. Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
4. Kontrolą podatkową mogą być objęte:
1) powierzchnie gruntów i sposób ich wykorzystywania;
2) powierzchnie użytkowe budynków i sposób ich wykorzystywania;
3) budowle związane z działalnością gospodarczą;
4) prawidłowość pobierania opłaty targowej;
5) dokumentacja księgowa w zakresie pkt 1-4.
5. Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu, zgodnie z planem kontroli.
6. Plan kontroli sporządzony na okres 1 roku do 31 grudnia roku poprzedniego przez Kierownika Referatu Wymiaru Podatków, weryfikowany przez Naczelnika Wydziału Budżetu i akceptowany przez Skarbnika Miasta.
7. Wydział Finansowo – Księgowy przedkłada propozycje do planu kontroli w terminie do dnia 15 grudnia każdego roku, przed rozpoczęciem roku budżetowego.
8. Doraźne kontrole podatkowe mogą być wszczynane poza planem kontroli.
9. Kontrola podatkowa przeprowadzana jest na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta.
-
Wszczęcie kontroli podatkowej, następuje po doręczeniu kontrolowanemu lub osobie go reprezentującej upoważnienia do jej przeprowadzenia wg wzoru ustalonego przez Ministra Finansów oraz legitymacji służbowej.
11. W przypadku, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, kontrola podatkowa może być wszczęta bez upoważnienia, po okazaniu legitymacji służbowej.
12. Upoważnienie doręcza się niezwłocznie lecz nie później niż do 3 dni od daty wszczęcia kontroli.
13. Przebieg kontroli dokumentuje się w protokole.
14. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1) wskazanie kontrolowanego;
2) wskazanie osób kontrolujących;
3) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
4) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia kontroli;
5) opis dokonanych ustaleń faktycznych;
6) dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów;
7) pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień.
15. Protokół nie może zawierać oceny prawnej sprawy będącej przedmiotem kontroli.
16. Protokół jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Protokół podpisują osoby biorące udział w opisanych czynnościach. Jeden egzemplarz protokołu doręcza się kontrolowanemu.
17. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.
18. W przypadku złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do treści protokołu kontrolujący rozpatruje je i powiadamia kontrolowanego.
19. Z dokumentacją po przeprowadzonej kontroli zapoznaje się Kierownik Referatu i postanawia o wszczęciu postępowania podatkowego oraz wyznacza osobę do jego przeprowadzenia.
20. Plan kontroli na rok 2005 zostanie sporządzony do dnia 31 sierpnia br.