Zarządzenie NR OR.I-0151-495/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 24 sierpnia 2005 r.
w sprawie wprowadzenia procedury przeprowadzania postępowania podatkowego.
Na podstawie § 5 pkt 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do Zarządzenie Nr OR.I.-0152-13/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola, zmienionego Zarządzeniem Nr Or.I-0152-30/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 23 maja 2005 r. zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadza się procedurę przeprowadzania postępowania podatkowego w Referacie Wymiaru Podatków stanowiącą załącznik Nr 1 i 2 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Wydziałowi Budżetu.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezydent Miasta
Ryszard Zembaczyński
Załącznik Nr 1
do Zarządzenie Nr OR.I.-0151-495/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 24 sierpnia 2005 r.
Procedura w sprawie postępowania dot. ustalania wysokości zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy dla osób fizycznych.
1. Podstawą do prowadzenia postępowania dotyczącego ustalania zobowiązania podatkowego są przepisy ustawy Ordynacji podatkowe, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym i ustawy o podatku leśnym.
2. Rejestr podatników zawierający:
a) położenie nieruchomości;
b) imię i nazwisko właściciela, współwłaścicieli, dzierżawcy lub najemcy;
c) powierzchnię gruntów;
d) powierzchnię budynków lub ich części;
e) wartość budowli
prowadzony jest w systemie informatycznym SIGID.
3. Każdy pracownik biorący udział w procesie przetwarzania tego rejestru obowiązkowo winien posiadać zabezpieczenie (swoje hasło), którego nie wolno mu udostępniać.
4. Pracownik obsługujący przydzielony przedział rejestru, przekazany przez Kierownika Referatu obsługuje, go we własnym przedziale i jest odpowiedzialny za wszelkie zmiany wprowadzane do tej ewidencji.
5. W systemie tym prowadzone są następujące rodzaje podatków:
a) podatek od nieruchomości dla osób fizycznych;
b) podatek rolny dla osób fizycznych;
c) podatek leśny dla osób fizycznych.
6. Wprowadzanie do rejestru podatników nowego podatnika następuje na podstawie złożonej informacji o posiadanych nieruchomościach przez podatnika lub na podstawie dokumentacji (kserokopie aktów notarialnych, wypisów z rejestru gruntów – wykaz zmian, decyzji, wykazów dzierżawców – najemców, itp.) przekazywanych z Wydziałów tj;
a) Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii;
b) Lokalowego;
c) Urbanistyki, Architektury, i Budownictwa;
d) Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
e) Ochrony Środowiska i Rolnictwa;
f) Referatu Skarbu Państwa;
g) Administracyjno - Gospodarczego;
h) Gospodarki i Promocji Miasta;
i) Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
7. Przyjęcie dokumentów określonych w pkt 6 może nastąpić przez pracownika Referatu Wymiaru Podatków lub książkę korespondencyjną sekretariatu Skarbnika.
Powyższe dokumenty podlegają weryfikacji i podpisaniu przez pracownika prowadzącego, opieczętowaniu pieczątką imienną, po czym w trybie nieprzekraczającym 14 dni wprowadzeniu do systemu komputerowego SIGID.
8. Przyjęcie dokumentów z pkt 6 pracownik przyjmujący potwierdza swoim podpisem, nabiciu pieczątki imiennej oraz wpisaniu daty przyjęcia.
9. Przyjęcie dokumentu przez pocztę następuje przez sekretariat Skarbnika Miasta potwierdzone datą wpływu i zaparafowane.
10. Kompletnie wypełniony dokument zostaje niezwłocznie jednak nie później niż w terminie 14 dni wprowadzony do systemu komputerowego, gdzie następuje dopisanie do komputerowej ewidencji podatkowej.
11. Do wszystkich trzech rodzajów podatków służą aktualnie obowiązujące te same dokumenty określone w pkt 6.
12. Na podstawie zweryfikowanych danych, drukowane są decyzje wymiarowe w dwóch egzemplarzach z czego oryginał doręcza się podatnikowi a kopia decyzji pozostaje w aktach.
13. Kopia decyzji winna zawierać potwierdzenie prawidłowości jej sporządzenia poprzez: parafowanie przez pracownika sporządzającego oraz Kierownika Referatu lub przez osobę przez niego upoważnioną. Upoważnienie takie należy sporządzić na piśmie.
14. Weryfikowanie i aktualizowanie danych podatników może być dokonane na podstawie dokumentacji określonej w pkt 6 lub informacji według określonych wzorów przez Radę Miasta tj:
a) informacja o nieruchomościach;
b) informacja o gruntach;
c) informacja o lasach.
15. Pracownik wprowadzając dane z informacji , o której mowa w pkt 14 do ewidencji komputerowej nadaje podatnikowi numer identyfikacyjny, potwierdzając to poprzez złożenie swojej parafki na dokumentacji i wprowadzenie zapisu o treści